Romutuspalkkio

Traficom on myös kaikessa hiljaisuudessa muuttanut linjaustaan romutusajankohdan osalta. Aiemmin ohjeistuksena oli, että auton voi romuttaa ennen uuden auton lunastamista. Nyt linjaus on takautuvasti muutettu siten, että auton pitää olla romutettu ennen hakemuksen lähettämistä.

No itsellekään ei ole vielä päätöstä tullut, mutta autothan oli romutettu jo ennen hakemuksen lähettämistä. Jännä nähdä miten sitten suhtautuvat siihen että itse hakemus on tehty 25.1 sen jälkeen kun heidän sivuillaan ohjeistus on muuttunut, mutta viimeinenkin nippuromutukseen kuuluva auto on romutettu 15 minuuttia ennen Traficomin nippuromutukset kieltävää tiedotetta. Tosin 30min tuon tiedotteen julkitulon jälkeen sai autoliike vielä ohjeistuksen nippuromutuksen hakemisesta Traficomin asiakaspalvelusta, eli sielläkään ei tietoa vielä ollut siinä vaiheessa kun hakemus lähti liikkeelle.
 
En usko hetkeäkään, että valtiolla edes riittäisi munaa viedä noita "paperilla selviä" tapauksia oikeuteen, koska kasvot menetetään entisestään ja turpaan tulee niin että pölisee.

Jos yhtään seurasi aikoinaan ELV -sotkua niin kyllä valtiolla näihin juttuihin riittää munaa liialtikin :rofl:
 
Minkähän takia romutuspalkkion määräraha on näin naurettavan pieni? Varsinkin jos tämä tuottaa valtiolle, nythän taitaa 8m olla käytetty jo ennen kesää.
 
Minkähän takia romutuspalkkion määräraha on näin naurettavan pieni? Varsinkin jos tämä tuottaa valtiolle, nythän taitaa 8m olla käytetty jo ennen kesää.
Eikö tuo ole noin 5000 romutettua autoa vähän riippuen siitä mitä palkkioilla ostetaan. Näinköhän nippuromutukset ja muu alkurynnistys on jo kuluttanut koko määrärahan?
 
Eikö tuo ole noin 5000 romutettua autoa vähän riippuen siitä mitä palkkioilla ostetaan. Näinköhän nippuromutukset ja muu alkurynnistys on jo kuluttanut koko määrärahan?
En usko, että budjettia olisi vielä lähellekkään syöty. Vähintään 4000 palkkiota (jos kaikki olisivat täyssähköä ostamassa), mutta veikkaan, että suurinosa on hybridin tai sähköpotkupyörän ostajia, eli 6000+ olisi silloin palkkioiden määrä.
Jos yhdellä oli ~100 romua, yhdellä ~50, yhdellä ~40 ja lopuilla 152:lla nippuromuttajalla vaikkapa keskimäärin ~5 autoa = alle 1000 palkkiota. Plus tietysti yksittäisten palkkioiden hakijat siihen päälle.

Joulukuun lopulla kun asiaa trafilta kysyin, niin n.4% oli budjetista käytetty. Sen jälkeen ei ole siitä(kään) tainnut tietoa herua.
 
En usko, että budjettia olisi vielä lähellekkään syöty. Vähintään 4000 palkkiota (jos kaikki olisivat täyssähköä ostamassa), mutta veikkaan, että suurinosa on hybridin tai sähköpotkupyörän ostajia, eli 6000+ olisi silloin palkkioiden määrä.
Jos yhdellä oli ~100 romua, yhdellä ~50, yhdellä ~40 ja lopuilla 152:lla nippuromuttajalla vaikkapa keskimäärin ~5 autoa = alle 1000 palkkiota. Plus tietysti yksittäisten palkkioiden hakijat siihen päälle.

Joulukuun lopulla kun asiaa trafilta kysyin, niin n.4% oli budjetista käytetty. Sen jälkeen ei ole siitä(kään) tainnut tietoa herua.
"Romutuspalkkioon on varattu yhteensä 8 miljoonaa euroa
Romutuspalkkiobudjetista on varattu n. 44 % (5.3.2021)"
Lähde: trafi.fi
 
Pitäisi yksi auto romuttaa tässä joskus noin kuukauden sisällä, niin eiköhän tässä tapauksessa ehdi itsekin saamaan tuon palkkion :thumbsup: (jahka Trafi jaksaa maksaa sen pankkitilille; kivasti jotkut odotelleet).

Tuleeko ne massit oikeasti pankkitilille? Yhtään en ole asiaa uutisia ja tätä ketjua enempää perehtynyt, kun ei osu omalle kohdalle. Trafin sivuilta ei kai voi odottaa löytävänsä mitään paikkaansa pitävää.

Kuvittelin että palkkiot menee automaagisesti kohdistettuna uuteen autoon, tai liikkeeseen jollain tavoin, tai jotain muuta.
 
poistettu viesti

Juu, tuota yhtä nippuromustusjuttua kun mietin, niin miten liikahtaa 88tke ostotapahtumaan :hmm: Tapaus Volvo XC60 vissiin taisi olla. Jostain mistälie luin että jonkin VW id3 seisoo liikkeen pihalla luovutusta odotellessa, kun ei ole edes sitä kahta tonnia kuulunut. Aika hämmentävää on suomen byrokratia. Mutta en ole yllättynyt;)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Romutuspalkkioon on varattu yhteensä 8 miljoonaa euroa
Romutuspalkkiobudjetista on varattu n. 44 % (5.3.2021)"
Lähde: trafi.fi
Ohoh, ovat kuitenkin saaneet päivitettyä luvut.
Ja lukeman perusteella vaikuttaisi, että niputtajille on varattuna rahat myös... tai sitten numpädissä ei toimi kuin nelos-nappi.
 
Täytyisi tietää onko tuossa 44% mukana myös nippuromuttajat vai ei. Jos ei niin täytynee romuttaa yksi auto piakkoin
 
44% on yllättävän paljon, mutta eiköhän rahat ainakin heinäkuulle asti riitä. Sähköpyöräsekoilu sekoittaa tätä aika hyvin.

Uuden auton ostossa suurin osa antaa alennuksen suoraan auton hintaan ja liike hakee 2000€ valtiolta. Yksi myyjä olisi tosin laittanut asiakkaan itse hakemaan hyvityksen.
 
49% budjetista nyt varattu.. kuinkahan kiire tässä tulee, onkohan käsittelyä odottavat hakemuksetkin vielä pois tuosta lukemasta :hmm:
 
3,5kk meni tuohon, joten voisi olettaa, että 3,5kk menee vielä myös 100%:n. Ja kaipa tuota budjettia voidaan nostaa kesken kaiken, jos lisärahaa saadaan. Näinhän tehtiin talojen lämmitysjärjestelmien vaihtobudjetin kanssa.
 
Edellisellä kerralla varattua rahaa jäi käyttämättä, kriteerit olivat silloin vähän tiukemmat eikä kaverivaihtopyöriin saanut touhutonnia.
 
Edellisellä kerralla varattua rahaa jäi käyttämättä, kriteerit olivat silloin vähän tiukemmat eikä kaverivaihtopyöriin saanut touhutonnia.

Juu tuo pyöräsekoilu on aivan älytöntä. Se olisi pitänyt ainakin rajata liikkeestä ostettuun pyörään ja jättää Bilteman tonnin pyörät pois, jotka ostetaan vaan sen takia, että myydään se heti pois.

Miten voidaan tämä sählätä näin pahasti? Jos rahat loppuu heinäkuussa, niin mitä selitellään ilman rahaa jääneille?
 
Juu tuo pyöräsekoilu on aivan älytöntä. Se olisi pitänyt ainakin rajata liikkeestä ostettuun pyörään ja jättää Bilteman tonnin pyörät pois, jotka ostetaan vaan sen takia, että myydään se heti pois.
Eikö palkkion saa myös joukkoliikenteen lippuihin? Ainakin junalippuihin mutta voiko ostaa lennot Lappiin valtion piikkiin?
 
Jos rahat loppuu heinäkuussa, niin mitä selitellään ilman rahaa jääneille?
Määrärahat loppu, jäät ilman tukea?
Ei kait sen kummempaa, nopeat syövät hitaat, vaikkakin hieman porsaanreikiä apuna käyttäen mutta silloisten ohjeistusten/ sääntöjen mukaan.
 
Määrärahat loppu, jäät ilman tukea?
Ei kait sen kummempaa, nopeat syövät hitaat, vaikkakin hieman porsaanreikiä apuna käyttäen mutta silloisten ohjeistusten/ sääntöjen mukaan.
Ara tuki loppuu viime vuonna ja koska se jatkui myös tänä vuonna niin ne ketkä jäi ilman saivat seuraavan vuoden budjetista.
 
Nyt on ilmeisesti ensimmäiset vk01 hakemukset käsitelty. 2-3kk käsittelyjono kuulemma jos on uskominen naamakirjassa olevia juttuja. Tosin siellä roikkuvat tyypit eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä niin pienellä varauksella uskon että näin on.
 
Muutamalle tullut jo inffoa, että könttäromutuksia ei hyväksytty. Vain yhdestä annettu korvaus.
 
Tänään minulle soiteltiin aiheesta (hakemus jätetty 25.1), ja päätös tullaan tekemään niin, että yhden romutuspalkkion saan kolmesta. Loppujen osalta pitää sitten hakea korvauksia Valtionkonttorista. Jokseenkin outo kuvio kaikkineen, kun Valtionkonttorin sivuilla lukee suoraan, että valituskelpoisesta päätöksestä ei voi hakea korvauksia. Kysyin asiaa Traficomin edustajalta joka minulle soitti, ja hänelle tämä oli vallan uutta tietoa. Traficomin tekemä päätös romutuspalkkiosta on kuitenkin valituskelpoinen, mutta silti toimittavat ohjeet korvauksien hakemiseen Valtionkonttorista.

Saa nyt sitten nähdä mitä tässä tulee haettua korvauksia, alunperin tuo korvaus olisi pitänyt tulla maksetuksi auton rekisteröinnin yhteydessä, nyt on aikaa vierähtänyt 2 kuukautta kun piti ottaa 4000 euroa ylimääräistä luottoa, eli kai nyt ainakin lainanhoitokulut tuohon päälle sitten vielä.
 
Onpas kiva homma kun moniromuttajat kiilasivat käsittelyssä edelle...

Tuosta valtiokonttorista senverran, että kaikki jotka ovat ko. puljun kanssa asioineet tietävät miksi juuri sinne dumpattin nuo hommat. Se on nimittäin instanssi jossa ei ole muita leimoja kuin hylätty.
 
Ehkä se lipsahti samalla kun lisättiin ominaisuus jolla voi saada touhutonnin vaihtamalla paperilla sähköpyörän omistajaa, uuden tai käytetyn, tehdasvalmisteisen tai muunnetun... Ja vieläpä ilman mitään omistusaikarajoituksia, eli fillarin voi vaikka myydä pois kun rahan on saanut.
 
Mitä tuo tarkoittaa että valituskelpoisesta päätöksestä ei voi hakea korvauksia?
 
Mitä tuo tarkoittaa että valituskelpoisesta päätöksestä ei voi hakea korvauksia?
Eli päätöksestä pitää valittaa, ja vasta valituksesta hylkäävän päätöksen jälkeen voisit hakea korvauksia Valtionkonttorista.

Jos vahinko on aiheutettu valituskelpoisella päätöksellä, vahinkoa kärsineen tulee hakea siihen muutosta, jotta hänen oikeutensa vahingonkorvaukseen säilyisi. Jos muutoksenhaku laiminlyödään ilman pätevää syytä, mahdollisuus vaatia julkisyhteisöltä vahingonkorvausta menetetään. Menettämisen edellytyksenä on, että muutoksenhaulla olisi ollut mahdollista välttää vahingon aiheutuminen.
 
Ehkä se lipsahti samalla kun lisättiin ominaisuus jolla voi saada touhutonnin vaihtamalla paperilla sähköpyörän omistajaa, uuden tai käytetyn, tehdasvalmisteisen tai muunnetun... Ja vieläpä ilman mitään omistusaikarajoituksia, eli fillarin voi vaikka myydä pois kun rahan on saanut.

Siltä tämä nyt näyttää, että joskus kesä- heinäkuussa on budjetti käytetty ja syynä tähän todennäköisesti tämä sähköpyöräkikkailu. Laitetaan romutukseen joku 100€ peltoromu ja ostataan kaverilta tonnin pyörä tai pahimmillaan olematon pyörä.
 
Ehkä se lipsahti samalla kun lisättiin ominaisuus jolla voi saada touhutonnin vaihtamalla paperilla sähköpyörän omistajaa, uuden tai käytetyn, tehdasvalmisteisen tai muunnetun... Ja vieläpä ilman mitään omistusaikarajoituksia, eli fillarin voi vaikka myydä pois kun rahan on saanut.
Ei voi ostaa käytettyä sähköpyörää. Näin ainakin Traficomista vastattiin, kun kysyin asiasta. Kysyin myös, että miten yksityishenkilöltä sitten on mahdollista edes ostaa pyörä, jos sen pitää olla uusi. Sanoi vain, että jos on esimerkiksi ostanut ja jäänyt käyttämättä. Vähän kyllä vaikutti tulkinnanvaraiselta asialta, kun sanoi myös, että kunhan se on "uutta vastaava".
 
Ei voi ostaa käytettyä sähköpyörää. Näin ainakin Traficomista vastattiin, kun kysyin asiasta. Kysyin myös, että miten yksityishenkilöltä sitten on mahdollista edes ostaa pyörä, jos sen pitää olla uusi. Sanoi vain, että jos on esimerkiksi ostanut ja jäänyt käyttämättä. Vähän kyllä vaikutti tulkinnanvaraiselta asialta, kun sanoi myös, että kunhan se on "uutta vastaava".

Taas hyvä esimerkki siitä miten paljon Tragikomista kysymisestä on hyötyä ja miten siihen voi luottaa. Kansalainen kysyy, saa vastauksen ja sitten arpoo voiko vastaukseen luottaa. Näin toimii virasto joka kuitenkin sitten itse tekee ne päätöksetkin.
 
Olen ollut jo vuosia sitä mieltä , että koko romutuspalkkio on järjetön. Siitä ei hyödy ympäristö, eikä tavan tallaaja. Verovaroja se kyllä kuluttaa.

54% palkkiovaroista siis käytetty. Montakohan hakemusta on vielä jonossa käsittelemättä. Eli milloin ne varat loppuu?
 
54% palkkiovaroista siis käytetty. Montakohan hakemusta on vielä jonossa käsittelemättä. Eli milloin ne varat loppuu?
Itse romutin yhden auton joulukuussa. En kyllä osaa arvioida milloin varat loppuu.

Mutta myyntiin meni nyt Citroen 400€ ja VW 250€, kun en jaksanut jäädä odottamaan, että milloin ne varat loppuu. Sai ainakin pihaa tyhjemmäksi (ja ostettua muuta tilalle).

Ilmeisesti haltijan nimissä olisi onnistunut toisen auton romutus.
 
54% palkkiovaroista siis käytetty. Montakohan hakemusta on
Lainaus Traficomin sivuilta: Romutuspalkkiobudjetista on varattu n. 54 %
Uskoisin , että käsiteltyjä hakemuksia ei ole noin paljoa, koska eikös hakemusten käsittely ollut aivan jäissä pitkän aikaa. Oma tulkintani on, että tuossa on kaikkien hakemusten määrä x 2000e. Tuossa puhutaan varauksesta.
 
Kyllä se siltä näyttää että nippuromutukset ajoivat edelle käsittelyissä. Nyt vielä odotellaan seuraavaa yllätystä. Veikkaan että eivät maksa noita sähköpyörätukia jollain verukkeella. Jos aikoisivat niin ne olisi voinut käsitellä kaikki yhden työpäivän aikana.

 
Kyllä se siltä näyttää että nippuromutukset ajoivat edelle käsittelyissä. Nyt vielä odotellaan seuraavaa yllätystä. Veikkaan että eivät maksa noita sähköpyörätukia jollain verukkeella. Jos aikoisivat niin ne olisi voinut käsitellä kaikki yhden työpäivän aikana.


Ketä uskot tässä asiassa?
 
"
Traficomilta kerrotaan, että romutuspalkkiomäärärahan varaustilannetta voi seurata Traficomin sivulta. Maaliskuun 22. päivä palkkiorahoista oli varattu 54 prosenttia ja luvussa on otettu huomioon kaikki saapuneet hakemukset, eli nekin, joista ei ole tehty vielä päätöstä.

– Määrärahan riittävyyden osalta pelkoa ei tässä tapauksessa ole. En tietystikään voi ottaa kantaa yksittäiseen hakemukseen, onko hakemuksen muut edellytykset kunnossa, sanoo verotusosaston päällikkö Tuovi Valtonen Traficomilta.

"

Tästä kyllä saisi sen käsityksen että kaikki sähköpyöräilijätkin jotka tähän mennessä ovat hakemuksen laittaneet niin saavat kyllä rahansa kunhan hakemuksen ehdot on ok.
 
No tuohan on vähän kuin katevaraus. Veikkaan edelleen että yrittävät nyt keksiä syitä miksei tarvi maksaa koska jos asia olisi selvä niin olisivat jo painaneet sitä Enteriä meidän ei-moniromuttajien kohdalla.

No, omalla kohdalla käynnistän kyllä sellaisen shown että tietävät mokanneensa. Vähintäänkin sen 3k tulen vaatimaan autosta jonka romutin koska säännöt yksiselitteisesti sen salli. Jos nyt aletaan vääntämään jotain peistä siitä kuinka vanha sen pyörän pitää olla ja ties mitä niin menen periaattesta vaikka minne asti hakemaan noita rahoja.
 
Ei rahojen suhteen hätää ole, jos nyt on uuden sähköpyörän ostanut. Katevarausta on tehty tuo 54%, mutta osa lienee hylättäviä, joten keskikesään asti rahaa pitäisi riittää. Käytetyn sähköpyörän ostajien tilanne taitaa olla korkeampien voimien käsissä, kun katsoo Trafin tulkintoja. Voi olla vääntöä luvassa, mutta eiköhän sieltä tonnin saa.
 
Minä pelasin varman päälle ja tilasin rouvalle sähköpyörän jo nyt etteivät romutuspalkkiorahat pääse loppumaan. Monta vaihtoehtoa oli, mutta lähes halvimpaan päädyin. Tunturi ePower (Shimanon e5000 keskiömoottorilla) oli halpa-hallissa tarjouksessa 1699€:lla ja siitä sai uutiskirjeen tilaamalla vielä -10% -> pyörälle jäi hintaa 1529,1€. Tuo välttää rouvan käyttöön riittävän hyvin. Vannejarrut ovat pieni miinus, mutta niidenkin kanssa voi elää kun tuskin tuolla kukaan sateella ajaa. Plussaa ovat lokasuojat, tavarateline, seisontatuki, kiinteä lukko ja akusta virtansa ottavat etu- ja takavalot.

Itselle pitänee vielä jossakin vaiheessa hommata sähköpyörä, mutta se ongelma voi poistua työsuhdepyörän kautta.
 
Päätös tuli 25.1 lähetettyyn hakemukseen, ja yhdestä autosta sain palkkion, kahdesta en.

Aika korulauseiksi jäi tuo julkisuudessa esitetty "avustaminen vahingonkorvaushakemuksissa valtiokonttorille". Käytännössä siis toimittivat päätöksen yhteydessä tyhjän vahingonkorvaushakemuksen, joka varmaan löytyy pdf-muodossa valtiokonttorin sivuilta - ja ilmeisesti se avustaminen tarkoittaa sitä että he lähettävät sen minun puolestani valtiokonttorille. Itse sen siis saa täytellä ja runoilla. Katsotaan nyt sitten taas pari kuukautta että saadaan se hylkäävä päätös mistä ei voi valittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 511 307
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom