Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Olisi mielenkiintoista tietää miksi myyjän kannattaisi laittaa sekoitukseksi jotain muuta kuin 85 %.
Teoriassa voisi olla tilanne, että vuoden viimeisellä neljänneksellä sekoitevelvoitteen (ja edellisvuosien tasausten) osalta olisi sellainen tilanne, että etanolikiintiön optimointi ei edellyttäisi maksimimimääriä ja speksauksen toleranssissa olisi liikkumisvaraa.
Voisi olla myös sellainen tilanne, että osuuskauppa ja ST1 olisivat erilaisessa tilanteessa sen suhteen.

Muutoin tosiaan tilanne on se, että yksi taho tuottaa kaiken re85:ssa käytetyn bioetanolin Suomessa, sekä Osuuskauppa ja ST1 omistavat kimpassa tukkurin (ja biopolttoaineista muuten vastaa siellä ministeri Ohisalon puoliso).
Logistisesti ei kuitenkaan liene mahdotonta tehdä tuollaista optimointia - pidän sitä todennäköisimpänä selityksenä.
 
Oisko siks kun 85 valmistaminen on kalliimpaa ja että sitä on huonommin saatavilla?
Siinä tapauksessa joudun asettelemaan pohdiskelukysymykseni uudelleen:

Olisi mielenkiintoista tietää miksi myyjän kannattaisi laittaa sekoitukseksi jotain muuta kuin 75 % (tai talvella 70 %).
 
Viime viikolla julkaistiin Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportti, jossa hahmoteltiin erilaisia päästövähennyskeinoja liikennesektorille.
Etanoliautoilijat ry:n mukaan loppuraportti kuitenkin unohti kustannustehokkaimman ja nopeimman tavan vähentää liikenteen päästöjä, nimittäin flexfuel-autot ja korkeaseosetanolin.
Bioetanoli on globaalisti yleisin biopolttoaine, eikä sen rooli liikenteen päästöjen vähentäjänä ole heikentynyt vuosien myötä.
 
80 prosenttiin se taas tippui ABC:n tavaralla.
Mikkeli Graani Motonetin ST1.
Tankkasin lähes tyhjän (2-3 litraa jäljellä) tankin täyteen etanolia.
Etanolianturi näyttää nyt 70% etanolia, takana useampi etanolitankillinen eli mikään bensatankkaus ei sotke seosta.
(Edit. 1.053€/litra maksoi st1 alennuskortin käytön kanssa.)
Screenshot_20201128_200419_com.steponetech.eflexfuel.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Niin, voi laittaa 70...75 prosenttiin asti bensiiniä ja verokohtelu on sama?
Juuri näin. Se verohan kerätään asiakkaalta. Ei mittarilla hinta muutu päivittäin sen mukaan, montako prosenttista etanolia sattuuu jakeluautosta tipahtamaan säiliöön.
 
Ainakin Jyväskylässä jurputtaa tämän R85 hinnoittelu ~1,14€ v 95E10 1,38€. Ehkä tarkoitus onkin tapaa tämä Bioska. Onneksi ex Saab 9-5 (Re85)tulee vähän kilomeetrejä ja Audiin (95E10) enemmän, molemmat ovat janoisia.
 
No niin, viinalla ajo loppui meidän perheessä pieniruokaiseen kulkineeseen, putosi kulutus 9 l noin 4.5- 5 litraan /100km.
Yritys hyvä mutta jätkät pilasi :mad: Onneksi tuli säästettyä muutoksen hinnan ja vähän päälle ettei tappiolle mennyt.
 
No niin, viinalla ajo loppui meidän perheessä pieniruokaiseen kulkineeseen, putosi kulutus 9 l noin 4.5- 5 litraan /100km.
Yritys hyvä mutta jätkät pilasi :mad: Onneksi tuli säästettyä muutoksen hinnan ja vähän päälle ettei tappiolle mennyt.
Näin se autokanta uudistuu ja päästöt vähenee :)
 
No niin, viinalla ajo loppui meidän perheessä pieniruokaiseen kulkineeseen, putosi kulutus 9 l noin 4.5- 5 litraan /100km.
Yritys hyvä mutta jätkät pilasi :mad: Onneksi tuli säästettyä muutoksen hinnan ja vähän päälle ettei tappiolle mennyt.

Siis vaihdoit autoa? Et kertoisi, mistä mihin.
 
Eiköhän tuokin RE85 polttoaineella kulkisi, ei ole edes suorasuihkutus joiden sanotaan olevan tarkempia.
 
Kallishan tuollainen boxi tuossa tapauksessa on. Itse ratkaisin asian omaan ruoskaani 50€:n polttoaineen paineensäätimellä.
 
Kallishan tuollainen boxi tuossa tapauksessa on. Itse ratkaisin asian omaan ruoskaani 50€:n polttoaineen paineensäätimellä.
Jos käsitän oikein millaista perusosaa tässä tarkoitetaan(eli yksinkertaisesti korkeammalle paineelle asetettu tai säädettävä, johon haetaan sopiva vakiota korkeampi paine) niin eikös tämä ole aika rajoittava ratkaisu? Sitten ei voi ongelmitta tankata bensiiniä.
 
Jos käsitän oikein millaista perusosaa tässä tarkoitetaan(eli yksinkertaisesti korkeammalle paineelle asetettu tai säädettävä, johon haetaan sopiva vakiota korkeampi paine) niin eikös tämä ole aika rajoittava ratkaisu? Sitten ei voi ongelmitta tankata bensiiniä.
Uudet käppyrät lataa autolle läppärillä hetkessä siinä huoltamon pihalla jos joutuu bensaa tankkaan välillä.
Oli pakko:lol:
 
Tässä keskustelussa täytyy toivottaa alkoholinhuuruista joulua kaikille. Toivotaan vuodesta 2021 autoilijoille suotuisampaa vuotta. Saahan sitä toivoa :)
 
Jos saan joululahjaksi viiskymppisen niin käyn tankkaamassa tankin täyteen viinaa ja välipäivinä ajelulla.
 
Jos käsitän oikein millaista perusosaa tässä tarkoitetaan(eli yksinkertaisesti korkeammalle paineelle asetettu tai säädettävä, johon haetaan sopiva vakiota korkeampi paine) niin
eikös tämä ole aika rajoittava ratkaisu? Sitten ei voi ongelmitta tankata bensiiniä.


Ei tuossa 20 vuotta vanhan auton tapauksessa ole ollut mitään rajoittavaa tekijää. 3bar --> 4bar lisää tuottoa ~16,5%(?), joka on riittänyt takapuolituntumalta korjaamaan
lisääntyneen polttoaineen tarpeen.
Jos bensalle haluaa laskea painetta, niin siihen menee alle minuutti.
 

Ei tuossa 20 vuotta vanhan auton tapauksessa ole ollut mitään rajoittavaa tekijää. 3bar --> 4bar lisää tuottoa ~16,5%(?), joka on riittänyt takapuolituntumalta korjaamaan
lisääntyneen polttoaineen tarpeen.
Jos bensalle haluaa laskea painetta, niin siihen menee alle minuutti.
Kyllä mä pitäisin melko rajoittavana tekijänä sitä, miten neuvon vaikka akkaa ruuvaamaan tuota instrumenttia kun se tankkaa X litraa bensaa ja polttoainetta oli ennen tätä "aika vähän".

En siis muuten moiti ratkaisua.
 
Lambda korjaus mahdollistaa tietyn määrän korjausta molempiin suuntiin, mutta saattaahan tämä vaikuttaa melkoiselta kikkailulta.
Kai se korjaus toimii sitten "wide open throttle" tilanteissakin.. :hmm: Itselläni ei ongelmia ole ollut.
 
Asennusta harkitseville, Eflexfuelit nyt tarjouksessa Verkkokauppa.comissa 3.1.2021 saakka tai niin kauan kuin tarjouserää riittää.
Eko 349€, Plus 399€, motoPlus 499€.
Jonkinlainen promo, sillä tarjouserät alunperinkin kooltaan vain 1-2 kpl / malli eli nopeat syö hitaat.

Toki Motonetissa saatavana edelleen vanha malli sen satasen halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mietiskelin tuossa että puolet RE85 ja puolet E10 olisi jotain E48 seos.

Voikohan moottori hajota tuollaisella seoksella ja kovalla moottorin rasituksella? Ilmeisesti moottori voi käydä liian laihalla ja moottori voisi hajota? Ja siis ihan perus auto, joka on suunniteltu vain 95 tai 98 käyttöön. Onkohan kellään moottori hajonnut tai muuta tietoa asiasta? Toki vanha paljon ajettu moottori voi hajota myös jostain ihan muusta syystä.
 
Mietiskelin tuossa että puolet RE85 ja puolet E10 olisi jotain E48 seos.

Voikohan moottori hajota tuollaisella seoksella ja kovalla moottorin rasituksella? Ilmeisesti moottori voi käydä liian laihalla ja moottori voisi hajota? Ja siis ihan perus auto, joka on suunniteltu vain 95 tai 98 käyttöön. Onkohan kellään moottori hajonnut tai muuta tietoa asiasta? Toki vanha paljon ajettu moottori voi hajota myös jostain ihan muusta syystä.

Olen ajanut ko seoksella seuraavilla peugeoteilla ilman ongelmia (ja muutoksia): 106 1.1, 206 1.4 ja 406 v6 3.0.

Sittemmin 406:n ja 206:n olen muuttanut käyttämään kokonaan e85:sta.

Riippuu paljon autosta paljonko on suuttimissa varaa, mutta normaalilla ajolla pitäisi auton kuin auton kestää tuo seos.
 
Olen ajanut ko seoksella seuraavilla peugeoteilla ilman ongelmia (ja muutoksia): 106 1.1, 206 1.4 ja 406 v6 3.0.

Sittemmin 406:n ja 206:n olen muuttanut käyttämään kokonaan e85:sta.

Riippuu paljon autosta paljonko on suuttimissa varaa, mutta normaalilla ajolla pitäisi auton kuin auton kestää tuo seos.
Itsekin käytin Fiat Punto 1.2 2004 autossa 50/50.

Nyt ajoin VW 2.0 8V moottorilla vähän vajaa 10km, mutta kierrokset oli 5500rpm, eli mitään normaali ajoa ei ollut. Tuo sama tuttu 50/50 seos. Oli vaan tarkoitus saada moottori varmasti lämpimäksi katsastusta varten. Rajoitin taisi olla jossain 7000rpm kohdalla.

Jotain voimistuvaa "surinaa" alkoi kuulua ja kun painoin kytkimen pohjaan niin moottori sammui. Ilmeisesti moottori leikkasi kiinni. Epäilyttää siis vähän tuo etanoli tai sitten öljyn kierto ei vaan muuten enää toiminut. Kumminkin 320tkm ajettu moottori.

Turha varmaan etanolia syyttää, vaan tuo rasitus oli vaan liikaa vanhalle moottorille (22v). Tai sitten tuo etanoli pesi jotain koneesta ja öljysihti tukkeentui(?). Moottorissa saattoi olla myös jotain muuta vikaa, kun muistaakseni CO päästöt oli huimasti liian suuret. Tankkasin muistaakseni 10 litraa bensaa ja 10 litraa RE85. Sitä ennen pelkästään 95 bensalla. Senkin tarkistin että moottoriöljyä pitäisi olla tarpeeksi. Mitään varoitusvaloja ei ehtinyt syttyä.
 
Itsekin käytin Fiat Punto 1.2 2004 autossa 50/50.

Nyt ajoin VW 2.0 8V moottorilla vähän vajaa 10km, mutta kierrokset oli 5500rpm, eli mitään normaali ajoa ei ollut. Tuo sama tuttu 50/50 seos. Oli vaan tarkoitus saada moottori varmasti lämpimäksi katsastusta varten. Rajoitin taisi olla jossain 7000rpm kohdalla.

Jotain voimistuvaa "surinaa" alkoi kuulua ja kun painoin kytkimen pohjaan niin moottori sammui. Ilmeisesti moottori leikkasi kiinni. Epäilyttää siis vähän tuo etanoli tai sitten öljyn kierto ei vaan muuten enää toiminut. Kumminkin 320tkm ajettu moottori.

Turha varmaan etanolia syyttää, vaan tuo rasitus oli vaan liikaa vanhalle moottorille (22v). Tai sitten tuo etanoli pesi jotain koneesta ja öljysihti tukkeentui(?). Moottorissa saattoi olla myös jotain muuta vikaa, kun muistaakseni CO päästöt oli huimasti liian suuret. Tankkasin muistaakseni 10 litraa bensaa ja 10 litraa RE85. Sitä ennen pelkästään 95 bensalla. Senkin tarkistin että moottoriöljyä pitäisi olla tarpeeksi. Mitään varoitusvaloja ei ehtinyt syttyä.

Tuskin etanoli yksinään on rikkoon syyllinen, saattaa olla myötävaikuttava. Epäilen silti.

Tulppa irti ja kurkkimaan endoskoopilla sylinteriin miltä näyttää.
 
Tarkistit, että moottoriöljyä on tikun ylämerkkiin? Leikkaahan se kiinni, jos ei öljy kierrä.
Tarkistin vielä uudelleen ja öljyä oli mittatikun puoleenväliin asti. Ei kumminkaan ylämerkkiin, mutta riittävästi. Enkä ole lisännyt öljyä.

Jos romutus määrärahaa vielä syksylläkin riittäisi, niin esim sähköpyörätuki kannattaisi hyödyntää. Jossain vaiheessa voisin tarkistaa ainakin tulpat. Onneksi oli muutenkin rikkinäinen auto, kun päästöt oli liian suuret.
 
No jos kytkimen painaa pohjaan ja moottori sammuu, niin eihän se vielä tarkoita, että moottori olisi leikannut kiinni.
Pyörittääkö startilla?
 
Viimeksi muokattu:
No jos kytkimen painaa pohjaan ja moottori sammuu, niin eihän se vielä tarkoita, että moottori olisi leikannut kiinni.
Pyörittääkö startilla?
No kun ei tosiaan startilla pyöritä yhtään. Kuvailisin ääntä tosiaan voimistuvaksi surinaksi. Lopuksi jo hyvin selkeä sivuääni. Tulpat pystyn tarkistamaan, mutta muuten taitaa tuo Volkkarin moottorin tutkiminen jäädä.
 
No ei kai sieltä sitten sähköt vaan loppunu, eli vaikka laturi sökö? Huono kontakti virtapiuhoilla? Koittaa apuvirralla pyörittää, ennen kun soittaa Kuusaakoskelle..
Tai sitten yrittää jollain isolla avaimella pyörittää kampiakselin päästä? :hmm:
 
Otin pitkästä aikaa tankillisen E85 kun oli taas kannattavaa. Aiemmin oli ollut käynnistysongelmia, sai käynnistellä kuusikin kertaa +10 asteen keleillä, mutta nyt on viikon verran lähtenyt pääsääntöisesti ensimmäisellä käyntiin, muutaman kerran vasta toisella. Ja lämpötilat ollut nyt nollan molemmin puolin. Onkohan pumpussa ollut kauan seissyttä E85sta tms?
 
Otin pitkästä aikaa tankillisen E85 kun oli taas kannattavaa. Aiemmin oli ollut käynnistysongelmia, sai käynnistellä kuusikin kertaa +10 asteen keleillä, mutta nyt on viikon verran lähtenyt pääsääntöisesti ensimmäisellä käyntiin, muutaman kerran vasta toisella. Ja lämpötilat ollut nyt nollan molemmin puolin. Onkohan pumpussa ollut kauan seissyttä E85sta tms?

Tähän saattaa mm. vaikuttaa se, että etanolipitoisuuden sallittu vaihteluväli on 70-85%.
Etanoli höyrystyy moottoribensiiniin verrattuna huonommin.
 
Otin pitkästä aikaa tankillisen E85 kun oli taas kannattavaa. Aiemmin oli ollut käynnistysongelmia, sai käynnistellä kuusikin kertaa +10 asteen keleillä, mutta nyt on viikon verran lähtenyt pääsääntöisesti ensimmäisellä käyntiin, muutaman kerran vasta toisella. Ja lämpötilat ollut nyt nollan molemmin puolin. Onkohan pumpussa ollut kauan seissyttä E85sta tms?

Ei ole seissyttä. Etanoli vain höyrystyy moottoribensiiniin verrattuna huonosti. Itsellä kanssa suurimmat käynnistyongelmat kymmenen lämpöasteen kahta puolta (v6, juurikaan ei rikastusta, vaikka etanolla olisi tarvetta).
 
Ei ole seissyttä. Etanoli vain höyrystyy moottoribensiiniin verrattuna huonosti. Itsellä kanssa suurimmat käynnistyongelmat kymmenen lämpöasteen kahta puolta (v6, juurikaan ei rikastusta, vaikka etanolla olisi tarvetta).
Reilun vuoden verran ollut nyt eFlexfuel kiinni ja monenlaisella kelillä on tullut käynnisteltyä. Ei ole kuluneen vuoden aikana lähtenyt edes kesäkeleille näin hyvin käyntiin, kuin tällä tankillisella.

Pitää kyllä ottaa uusi tankillinen ja tarkistaa bensapitoisuus. Täällä maksoi E85 1,06 ja 95 1,46 niin tulee taas mukavasti säästöä, varsinkin jos ovat vielä bensapitoisuutta nostaneet.
 
Täytyy itsekin koittaa pontiacin trans sporttiin tota etanoliboksia kun kerkeää. Bonnevillessä ainakin toimi.

Saapin omistavana kyllä vaan naurattaa kun saa useamman kerran sahata viinalla käymään. Kai se pilkka kalahtaa omaan nilkkaan kun pontiacilla lähtee harjoittelemaan.
 
Pitää kyllä ottaa uusi tankillinen ja tarkistaa bensapitoisuus. Täällä maksoi E85 1,06 ja 95 1,46 niin tulee taas mukavasti säästöä, varsinkin jos ovat vielä bensapitoisuutta nostaneet.

Täällä E85 maksoi 1,069€ ja 95E10 1,385. Joten aika sama kumpaa tankkaisi. Tosin mulla ei ole mittaria, jolla mitata sitä etanolipitoisuutta.
 
Täytyy itsekin koittaa pontiacin trans sporttiin tota etanoliboksia kun kerkeää. Bonnevillessä ainakin toimi.

Saapin omistavana kyllä vaan naurattaa kun saa useamman kerran sahata viinalla käymään. Kai se pilkka kalahtaa omaan nilkkaan kun pontiacilla lähtee harjoittelemaan.
Eikö ole mahdollisuutta esilämmittää moottoria? Mulla on toi pumpullinen lämmitin niin moottori on kuin ajon jäljiltä, kierrokset putoo heti startin jälkeen tyhjäkäynnille, ei jää korkeammille kierroksille niinkuin kylmänä yleensä jää vähäksi aikaa.
 
Eikö ole mahdollisuutta esilämmittää moottoria? Mulla on toi pumpullinen lämmitin niin moottori on kuin ajon jäljiltä, kierrokset putoo heti startin jälkeen tyhjäkäynnille, ei jää korkeammille kierroksille niinkuin kylmänä yleensä jää vähäksi aikaa.
Onhan mulla muttei tarvitse. Pointti oli se että tuo saapin t7 sydeemi lähtee kunnossa ollessaan ilman tolppaa -30 käymään ekalla.

Sen sijaan jos tota boksia innostuu kokeilemaan toisessa autossa niin pääsee varmaan ihmettelemään starttiongelmia...
 
Eikö ole mahdollisuutta esilämmittää moottoria? Mulla on toi pumpullinen lämmitin niin moottori on kuin ajon jäljiltä, kierrokset putoo heti startin jälkeen tyhjäkäynnille,
ei jää korkeammille kierroksille niinkuin kylmänä yleensä jää vähäksi aikaa.

Onko sillä käytännössä väliä, jos vähän aikaa pitää kylmäkäyntikierroksia? :hmm: Toki lämmin auto on muuten mukavampi.
 
Onko sillä käytännössä väliä, jos vähän aikaa pitää kylmäkäyntikierroksia? :hmm: Toki lämmin auto on muuten mukavampi.
Tässä pointti oli se, että lämmitin kykenee lämmittämään moottorin niin lämpimäksi ettei edes tarvitse kylmäkäyntikierroksia.;)
 
E95 1,499 ja E85 1,099, kun pari päivää sitten tankkasin. Flexfuel näyttää prosentiksi 70, pelkkää E85:sta vaan tarkkailtu.
 
Jaahas, nyt on rajattu flexfuel autot pois Helsingin vähäpäästöisten autojen pysäköinti alennuksesta.

Tai siis menee nyt bensa autojen kanssa samoilla päästörajoilla.
 
Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmä unohti kustannustehokkaimman päästövähennyskeinon loppuraportistaan
 

Kyllähän tuo käyttökelpoiselta kylmäkäynnistyvyydeltä vaikuttaa, mutta ei nyt mikään kovin suuren kehumisen arvoinen ihme. -22 asteessa kuuluu ottomoottorin hyrähtää reilun sekunnin startista käymään kauniin tasaisesti siten, että ajoon voi kohtalaisella kaasuvasteella lähteä tarpeen tullen heti. Se ei ole vielä kylmä lämpötila. Silti en mitenkään moiti videota; erittäin ansiokasta dokumentaarista työtä.

Yleisön pyynnöstä hieno klippi, mutta tämä yleisö ei ainakaan yllättynyt. Jokseenkin tuollaiseksi olen olettanut ranetettujen e85-projektien kylmäkäynnistyvyyden. Paitsi tietysti kuulemma Saappi lähtee vielä -40 asteessa kun vähän avainta näyttää, oli tankissa bensaa, spriitä tai petroolia. :rofl:
 
On kyllä hinnat nousseet.
Viimeksi näkemäni hinnat etanolipumpulla muistaakseni: E85 1,089€ - 95E10 1,488€

Jos kulutuksen kasvu on 95:seen nähden 1,28 kertainen, niin 1,089x1,28=1,394
Joten RE85 tankkaaminen edelleen kannattaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 405
Viestejä
4 511 458
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom