Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Henkilöauton muuttaminen etanolikäyttöiseksi säästää ympäristöä sekä useimmiten myös rahaa. Vaikka etanolia käytettäessä auton kulutus nousee jonkin verran,
polttoaineen edullinen litrahinta kompensoi usein suuremman kulutuksen. Todellinen säästö on riippuvainen autosta ja siinä käytetystä moottoritekniikasta.
Valtio alkoi jakaa myös muuntotukea bensa- ja dieselkäyttöisille autoille, jotka muutetaan käyttämään etanolipolttoainetta. Muuntotuen suuruus on 200 euroa ja
sen saamisen ehdot ovat melko helpot toteuttaa.
Traficomin syksyllä 2019 julkaisema luonnostelma uudesta rakennemuutosmääräyksestä muuttaisi aiemmin mainitun 1.1.2007 rajan tilalle päivämäärän 1.9.2009.
Määräyksen olisi tarkoitus tulla voimaan vielä vuoden 2020 aikana. Lopullinen määräyksen muoto nähtäneen lopputalven tai kevään aikana.
Auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi | KatsastusHaku.fi
Auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi on yksinkertainen työ, eikä vaadi kuin muutossarjan. Lisäksi valtio tukee muutosta 200 eurolla.katsastushaku.fi
Onko tämä tullut voimaan? Saattaa kiinnostaa heitä, jotka hakevat muuntotukea.
2019 kesällä muutoskatsastin yhden auton ja sain tuon muuntotuen.
Ei siinä kyllä oikeen mitään voita, koska ei näillä RE85 hinnoilla tule ajelu yhtään halvemmaksi.
95e10: 1,473e/L
RE85: 1,139e/L
No on siinä pieni laskennallinen säästö, mutta korostan sanaa PIENI... Ei omilla ajomäärillä näy missään.
Riesaksi vaan monessa autossa tulee heikko kylmäkäynnistyminen ja tehottomuus/nykiminen yms jos kylmiltään joutuu lähtee suoraan ajamaan. 2.3t SAAB on ollu ainoa mikä kyllä toimi etanolilla ihan samalla tavalla kuin bensalla, mutta olikin oikea softa ecussa sille, ei mikään lisäpurkki..
Eikö konversiopurkin lisäksi täydy tihentää öljynvaihtoväliä, jolloin taloudellisuus kannustin menee pakkasen puolelle?
Hmm, mielenkiintoista. Toin ulkomailta syksyllä etanolikäyttöisen auton, joka kuitenkin rekisteröintikatsastuksessa merkittiin bensiinikäyttöiseksi. Auto on käyttöönotettu 2008. Täyttäisikös tämä nuo ehdot, että voisin pelkällä muutoskatsastuksella ilman mitään toimenpiteitä saada tuon muuntotuen?Auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi | KatsastusHaku.fi
Auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi on yksinkertainen työ, eikä vaadi kuin muutossarjan. Lisäksi valtio tukee muutosta 200 eurolla.katsastushaku.fi
Onko tämä tullut voimaan? Saattaa kiinnostaa heitä, jotka hakevat muuntotukea.
Kaiken muun hyvän lisäksi myös valtio tukee bensiiniauton konvertointia etanolikäyttöiseksi 200 eurolla. Tukea voi hakea Traficomilta, kun auto on muutoskatsastettu etanolimuunnossarjan asentamisen jälkeen. Muutoskatsastaa voit viimeistään 1.1.2007 ensirekisteröidyn auton. Muutoskatsastuksen vuosiraja on kuitenkin nousemassa ja maaliskuusta lähtien muutoskatsastus onnistunee myös ennen 1.9.2009 ensirekisteröityihin autoihin.
Jos autosi ei vielä kulje etanolilla, nyt on oikea aika korjata tilanne: koodilla st1kevät21 saat 50 euron alennuksen Suomessa valmistetusta eFlexPlus-etanolikonversiolaitteesta. Pääset hyödyntämään edun osoitteessa: Suomessa suunniteltu ja valmistettu eFlexFuel E85-päivitys | Päivitä autosi FlexFuel-autoksi
Hmm, mielenkiintoista. Toin ulkomailta syksyllä etanolikäyttöisen auton, joka kuitenkin rekisteröintikatsastuksessa merkittiin bensiinikäyttöiseksi. Auto on käyttöönotettu 2008. Täyttäisikös tämä nuo ehdot, että voisin pelkällä muutoskatsastuksella ilman mitään toimenpiteitä saada tuon muuntotuen?
Joo BioPower-saabi nimenomaan kyseessä. Jos tuo raja nyt muuttuu maaliskuussa niin täytyy sitten kokeilla.Hae vain. Ilmoitat, että autoon ajettu e85 ohjelmisto. Näin saabeissakin tehdään.
Muitakin kuin RE85 etanolimuutoksen helpotuksia näköjään tullut.Ajoneuvon muuttaminen sähköä, kaasua tai etanolia käyttövoimana käyttäväksi helpottuu 1.3.2021 alkaen. Helpotuksilla halutaan lisätä autoilijoiden mahdollisuuksia muuttaa jo
olemassa oleva auto ympäristöystävällisemmäksi, todetaan Traficomin tiedotteessa.
Tässä oleellinen linkki ja sieltä lainaus:
Muitakin kuin RE85 etanolimuutoksen helpotuksia näköjään tullut.
Hakulomake1.3.2021 voimaantulevan, Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamista koskevan määräyksen (TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019 (Ulkoinen linkki)) mukaan päästövaatimusten täyttymisen osoittamisesta määrätään seuraavasti:
--
- Ennen 1.9.2009 käyttöönotettujen ajoneuvojen etanolimuutosten päästövaatimusten täyttymisestä riittää katsastajan päästömittauksella suorittama tarkastus.
Tarvitaanko valmistajalta jokin todistus jos muuntaa tuota aikarajaa uudemman etanolille? Vai tietääkö se kalliita VTT mittauksia?
tth78> Ei ainakaan VTT:lle. Tuskin muuta, kuin et saa sitä tukea. Valmistaja nostaa kädet pystyyn, jos heillä ei ole ollut etanoli versiota valikoikoimissa. Ainoastaan oma takuu on voimassa.
Vakuutusyhtiö voisi ehkä evätä korvauksen, jos auto sattuu palamaan tms. Sen sijaan kolarin osasyyksi on varmasti täysin mahdotonta katsoa auton polttoaineen vaihtoa siten, että korvaus voitaisiin sen takia jättää maksamatta.Hmm, päästöistä todennäköisesti menee läpi, mutta miten mahtaa käydä jos autoon on purkin asentanut, eikä ole sitä muutoskatsastanut. Eikö tällöin auto ole tieliikenteeseen kelpaamaton ja pahimmassa tapauksessa vakuutusyhtiö evää korvausvelvollisuuden ja joudut itse maksamaan kolarin molempien osapuolten korjaukset&korvaukset?
Hmm, päästöistä todennäköisesti menee läpi, mutta miten mahtaa käydä jos autoon on purkin asentanut, eikä ole sitä muutoskatsastanut. Eikö tällöin auto ole tieliikenteeseen kelpaamaton ja pahimmassa tapauksessa vakuutusyhtiö evää korvausvelvollisuuden ja joudut itse maksamaan kolarin molempien osapuolten korjaukset&korvaukset?
Se tehonlisäys on sitten tehty jollain virisoftalla, eikä etanolimuunnoksella. Etanolimuunnoksen hyviä puolia toki on virityspotentiaalin kasvaminen.Hmm, RE85 voi kyllä antaa sellaisen tehon lisäyksen, että autoa voi olla vaikea hallita..
Jos siis muutos tehdään edistyneemmällä tavoin kuin vain alkeellisesti huijaamalla tilavuusvirtaa raudalla(isommat suuttimet tai isompi käyttöpaine) tai sähköisesti(välitölkin avulla pulssin reunaa pidentämällä), niin eikös se "virisofta" ole muunnoksen elimellinen osa eikä jotain erillistä? Onhan se nyt tyhmää, jos noin 105-oktaanista polttoainetta käytettäessä esimerkiksi sytytysennakon säätövara säilyy ennallaan bulkkibensalla ja venäläisellä jätebensalla toimivaksi tehdyissä rajoissa.
What happens if your engine is naturally aspirated and isn’t knock limited though? We have found that even in these situations you can still expect to see an additional 5% more power,
making the switch to E85 a worthwhile consideration.
Ainoa vapariauto missä ihan selvästi tuli tehohyötyä re85:stä oli 80-luvun audi mistä itse käänsin virranjakajaa aikasemmalle. Muissa autoissa kyllä ollut enemmänkin päinvastainen vaikutus.
Vaikka kuinka olis nakuantureita. Eipä ne säädä ennakkoja, muutenkuin myöhäsemmälle (tehottomammaksi) jos selvästi nakutuksia tulee 95 oktaanisella.
Missä autoissa on ollut tehoja alentava vaikutus?
Missä autoissa on ollut tehoja alentava vaikutus?
Audi A6 2.8L
Skoda Octavia 1.6
Ford Escort 2.0
nämä nyt ainakin
Miten näitä oli modattu RE85 käyttöä varten, vai ei mitenkään?
Sitten on ollut seos säädöt persiillään, ei E85 laske tehoja, jos sitä syötetään oikea määrä.Audissa etanoliboksi
Skodassa bensapaineensäädin
Escortissa etanoliboksi
Sitten on ollut seos säädöt persiillään, ei E85 laske tehoja, jos sitä syötetään oikea määrä.
Todennäköisesti on loppunut bensalle tarkoitetuista suuttimista kapasiteetti.
Sitten on ollut seos säädöt persiillään, ei E85 laske tehoja, jos sitä syötetään oikea määrä.
Todennäköisesti on loppunut bensalle tarkoitetuista suuttimista kapasiteetti.
192 aika pienet injektorit kun 9-5 biopowerissa on 261 vakiot jo 2 litraisessa.
Ja saappaallakin loppuu anto kesken vakioinjektoreilta alta aikayksikön kun 2.3t ja tuuppaat vähääkään stagea sisään.
Eli lyhyesti samaa mielipuolta että soppa loppuu niin tehotkin jää saamatta.
Aika rajoilla ainakin mennään. Laskurin mukaan 166.3hp on aivan maksimi orkkissuuttimilla, jos tankissa re85. Tehoja pitäis koneessa olla 174hv.
Mutta jos vanha kone mikä jättää enemmän bensaa hyödyntämättä, tehontiputus on ilmeisempi...
Toi skoda muuten antoi kanssa itelle vikakoodia laihasta seoksesta, sekä heikosta katin toiminnasta re85:llä....
Ei paha hinta kyllä. Mistä kaupasta nuita valmiita johtosarjoja siis löytyy?Motonetin Outletissa Eflexfuel vanhaa mallia 124,50€.
Vanha malli etanoliantureineen on käytännössä sama kuin eflexfuel Eco uudessa mallisarjassa.
Huom. Jos ei ole juuri sinun automerkkiisi sopivaa tarjolla, niin suutinjohtosarja erikseen maksaa pari kymppiä + postit kun tilaa Pirkkalasta.
Eli tämä Motonetin hinta on kyllä erinomaisen hyvä. Ja valtion muutostuki 200€ sitten kivasti kattaa jo koko muutoksen kulut (kun muutoskatsastus on n. 50€).
jos motonetissa ei ole sun autoon sopivaa, niin valmistajalta suoraanEi paha hinta kyllä. Mistä kaupasta nuita valmiita johtosarjoja siis löytyy?
Traficom on ollut nyt aivan tukossa niiden romutuksien vuoksi.Onko täällä kukaan viime aikoina hakenut E85 muuntotukea? Muutoskatsastin Audin tammikuun puolivälissä ja laitoin saman tien Trafille hakemuksen vetämään. Mitään vastausta ei ole kuulunut.
Kävin tuollaisen setin hakemassa. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että suuttimet eivät tule riittämään, ainakaan tuon laskurin mukaan. Täällä varmaan ollut keskustelua aiheesta,
mutta kuinka helposti bensapaineella asiaa voi kompensoida? Uusiin suuttimiin saattaisi upota liikaa investointia.
Onko täällä kukaan viime aikoina hakenut E85 muuntotukea? Muutoskatsastin Audin tammikuun puolivälissä ja laitoin saman tien Trafille hakemuksen vetämään. Mitään vastausta ei ole kuulunut.
Olettekos itse askarrelleet näitä eFlexFueleita autoonne vai käyneet asennuttamassa, ja minkälaisilla kuluilla purkin on saanut asennettua, jos on itse sellaisen hankkinut?
Uskaltaako ylipäätään toistakymmentä vuotta vanhaan autoon tuollaista laittaa (syö kaikki muutenkin vanhuuttaan haperot letkut ja tiivisteet tms.)? Öljysihdistä olikin maininta että pitäisi puhdistaa kun etanolilla pesee koneesta kaikki vanhat karstat ulos, mutta miten tuo asennus kannattaisi sitten ajoittaa suhteessa öljynvaihtoon?