Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä, täällä on pysynyt tuo ero aika hyvin 40 sentin tuntumassa. Kertoimella on hyvä ja nopea tarkistaa.
Biopolttoaineiden jakeluvelvoite saattaa muuttua ja näin tankkauspisteiden määräkin saattaa lisääntyä.
 
Henkilöauton muuttaminen etanolikäyttöiseksi säästää ympäristöä sekä useimmiten myös rahaa. Vaikka etanolia käytettäessä auton kulutus nousee jonkin verran,
polttoaineen edullinen litrahinta kompensoi usein suuremman kulutuksen. Todellinen säästö on riippuvainen autosta ja siinä käytetystä moottoritekniikasta.

Valtio alkoi jakaa myös muuntotukea bensa- ja dieselkäyttöisille autoille, jotka muutetaan käyttämään etanolipolttoainetta. Muuntotuen suuruus on 200 euroa ja
sen saamisen ehdot ovat melko helpot toteuttaa.

Traficomin syksyllä 2019 julkaisema luonnostelma uudesta rakennemuutosmääräyksestä muuttaisi aiemmin mainitun 1.1.2007 rajan tilalle päivämäärän 1.9.2009.
Määräyksen olisi tarkoitus tulla voimaan vielä vuoden 2020 aikana. Lopullinen määräyksen muoto nähtäneen lopputalven tai kevään aikana.


Onko tämä tullut voimaan? Saattaa kiinnostaa heitä, jotka hakevat muuntotukea.
 
Viimeksi muokattu:

Onko tämä tullut voimaan? Saattaa kiinnostaa heitä, jotka hakevat muuntotukea.

2019 kesällä muutoskatsastin yhden auton ja sain tuon muuntotuen.

Ei siinä kyllä oikeen mitään voita, koska ei näillä RE85 hinnoilla tule ajelu yhtään halvemmaksi.

95e10: 1,473e/L
RE85: 1,139e/L

No on siinä pieni laskennallinen säästö, mutta korostan sanaa PIENI... Ei omilla ajomäärillä näy missään.

Riesaksi vaan monessa autossa tulee heikko kylmäkäynnistyminen ja tehottomuus/nykiminen yms jos kylmiltään joutuu lähtee suoraan ajamaan. 2.3t SAAB on ollu ainoa mikä kyllä toimi etanolilla ihan samalla tavalla kuin bensalla, mutta olikin oikea softa ecussa sille, ei mikään lisäpurkki..
 
Viimeksi muokattu:
2019 kesällä muutoskatsastin yhden auton ja sain tuon muuntotuen.

Ei siinä kyllä oikeen mitään voita, koska ei näillä RE85 hinnoilla tule ajelu yhtään halvemmaksi.

95e10: 1,473e/L
RE85: 1,139e/L

No on siinä pieni laskennallinen säästö, mutta korostan sanaa PIENI... Ei omilla ajomäärillä näy missään.

Riesaksi vaan monessa autossa tulee heikko kylmäkäynnistyminen ja tehottomuus/nykiminen yms jos kylmiltään joutuu lähtee suoraan ajamaan. 2.3t SAAB on ollu ainoa mikä kyllä toimi etanolilla ihan samalla tavalla kuin bensalla, mutta olikin oikea softa ecussa sille, ei mikään lisäpurkki..

Eikö konversiopurkin lisäksi täydy tihentää öljynvaihtoväliä, jolloin taloudellisuus kannustin menee pakkasen puolelle?
 
Eikö konversiopurkin lisäksi täydy tihentää öljynvaihtoväliä, jolloin taloudellisuus kannustin menee pakkasen puolelle?

Riippuu mikä on tällä hetkellä vaihtoväli. Itsellä ollut aina 10-15tkm öljynvaihtoväli. Joidenkin mielestä liian tiivis, mutta öljy halpaa ja työlleni en laske aikaa..
 

Onko tämä tullut voimaan? Saattaa kiinnostaa heitä, jotka hakevat muuntotukea.
Hmm, mielenkiintoista. Toin ulkomailta syksyllä etanolikäyttöisen auton, joka kuitenkin rekisteröintikatsastuksessa merkittiin bensiinikäyttöiseksi. Auto on käyttöönotettu 2008. Täyttäisikös tämä nuo ehdot, että voisin pelkällä muutoskatsastuksella ilman mitään toimenpiteitä saada tuon muuntotuen?
 
ST1 lähestyi sähköpostitse ja siellä oli alennuskoodin lisäksi tietoa, että maaliskuusta lähtien pitäisi tuo raja nousta.

Kaiken muun hyvän lisäksi myös valtio tukee bensiiniauton konvertointia etanolikäyttöiseksi 200 eurolla. Tukea voi hakea Traficomilta, kun auto on muutoskatsastettu etanolimuunnossarjan asentamisen jälkeen. Muutoskatsastaa voit viimeistään 1.1.2007 ensirekisteröidyn auton. Muutoskatsastuksen vuosiraja on kuitenkin nousemassa ja maaliskuusta lähtien muutoskatsastus onnistunee myös ennen 1.9.2009 ensirekisteröityihin autoihin.

Jos autosi ei vielä kulje etanolilla, nyt on oikea aika korjata tilanne: koodilla st1kevät21 saat 50 euron alennuksen Suomessa valmistetusta eFlexPlus-etanolikonversiolaitteesta. Pääset hyödyntämään edun osoitteessa: Suomessa suunniteltu ja valmistettu eFlexFuel E85-päivitys | Päivitä autosi FlexFuel-autoksi
 
Hmm, mielenkiintoista. Toin ulkomailta syksyllä etanolikäyttöisen auton, joka kuitenkin rekisteröintikatsastuksessa merkittiin bensiinikäyttöiseksi. Auto on käyttöönotettu 2008. Täyttäisikös tämä nuo ehdot, että voisin pelkällä muutoskatsastuksella ilman mitään toimenpiteitä saada tuon muuntotuen?

Hae vain. Ilmoitat, että autoon ajettu e85 ohjelmisto. Näin saabeissakin tehdään.
 
Tässä oleellinen linkki ja sieltä lainaus:
Muuntotuki | Traficom

1.3.2021 voimaantulevan, Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamista koskevan määräyksen (TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019 (Ulkoinen linkki)) mukaan päästövaatimusten täyttymisen osoittamisesta määrätään seuraavasti:

--
  • Ennen 1.9.2009 käyttöönotettujen ajoneuvojen etanolimuutosten päästövaatimusten täyttymisestä riittää katsastajan päästömittauksella suorittama tarkastus.
Hakulomake
 
tth78> Ei ainakaan VTT:lle. Tuskin muuta, kuin et saa sitä tukea. Valmistaja nostaa kädet pystyyn, jos heillä ei ole ollut etanoli versiota valikoikoimissa. Ainoastaan oma takuu on voimassa.
 
tth78> Ei ainakaan VTT:lle. Tuskin muuta, kuin et saa sitä tukea. Valmistaja nostaa kädet pystyyn, jos heillä ei ole ollut etanoli versiota valikoikoimissa. Ainoastaan oma takuu on voimassa.

Hmm, päästöistä todennäköisesti menee läpi, mutta miten mahtaa käydä jos autoon on purkin asentanut, eikä ole sitä muutoskatsastanut. Eikö tällöin auto ole tieliikenteeseen kelpaamaton ja pahimmassa tapauksessa vakuutusyhtiö evää korvausvelvollisuuden ja joudut itse maksamaan kolarin molempien osapuolten korjaukset&korvaukset?
 
Hmm, päästöistä todennäköisesti menee läpi, mutta miten mahtaa käydä jos autoon on purkin asentanut, eikä ole sitä muutoskatsastanut. Eikö tällöin auto ole tieliikenteeseen kelpaamaton ja pahimmassa tapauksessa vakuutusyhtiö evää korvausvelvollisuuden ja joudut itse maksamaan kolarin molempien osapuolten korjaukset&korvaukset?
Vakuutusyhtiö voisi ehkä evätä korvauksen, jos auto sattuu palamaan tms. Sen sijaan kolarin osasyyksi on varmasti täysin mahdotonta katsoa auton polttoaineen vaihtoa siten, että korvaus voitaisiin sen takia jättää maksamatta.
 
Hmm, päästöistä todennäköisesti menee läpi, mutta miten mahtaa käydä jos autoon on purkin asentanut, eikä ole sitä muutoskatsastanut. Eikö tällöin auto ole tieliikenteeseen kelpaamaton ja pahimmassa tapauksessa vakuutusyhtiö evää korvausvelvollisuuden ja joudut itse maksamaan kolarin molempien osapuolten korjaukset&korvaukset?

Hmm, RE85 voi kyllä antaa sellaisen tehon lisäyksen, että autoa voi olla vaikea hallita.. :hmm:
 
Mutta kyllähän periaatteessa oikeaoppiseen etanolimuunnokseen määritelmänomaisesti sisältyy, että moottorinohjaus konfiguroidaan uudelleen. Polttoaine vaihtuu toisaalta paremmin puristusta kestävään ja samaan aikaan suurempaa tilavuusvirtaa vaativaan. Jotta moottori toimisi muutoksen jälkeen hyvin, se tulee uudelleen optimoida. Etenkin ahdetun moottorin tapauksessa tällöin on ihan luonteva oletus, että moottorin suurin teho on muutoksen jälkeen suurempi kuin alkuperäiskunnossa, ellei sitä erikseen pyritä rajoittamaan.

Jos siis muutos tehdään edistyneemmällä tavoin kuin vain alkeellisesti huijaamalla tilavuusvirtaa raudalla(isommat suuttimet tai isompi käyttöpaine) tai sähköisesti(välitölkin avulla pulssin reunaa pidentämällä), niin eikös se "virisofta" ole muunnoksen elimellinen osa eikä jotain erillistä? :hmm: Onhan se nyt tyhmää, jos noin 105-oktaanista polttoainetta käytettäessä esimerkiksi sytytysennakon säätövara säilyy ennallaan bulkkibensalla ja venäläisellä jätebensalla toimivaksi tehdyissä rajoissa.
 
Jos siis muutos tehdään edistyneemmällä tavoin kuin vain alkeellisesti huijaamalla tilavuusvirtaa raudalla(isommat suuttimet tai isompi käyttöpaine) tai sähköisesti(välitölkin avulla pulssin reunaa pidentämällä), niin eikös se "virisofta" ole muunnoksen elimellinen osa eikä jotain erillistä? :hmm: Onhan se nyt tyhmää, jos noin 105-oktaanista polttoainetta käytettäessä esimerkiksi sytytysennakon säätövara säilyy ennallaan bulkkibensalla ja venäläisellä jätebensalla toimivaksi tehdyissä rajoissa.



What happens if your engine is naturally aspirated and isn’t knock limited though? We have found that even in these situations you can still expect to see an additional 5% more power,
making the switch to E85 a worthwhile consideration.

Eli jos sytytyksen säädössä löytyy joustoa, niin vapaasti hengittävästäkin moottorista pelkällä vaihtamisella RE85, voi saada hieman lisää tehoa. Mikä sitten käytännössä on totuus kun vakio ECU säätää...?
 
Ainoa vapariauto missä ihan selvästi tuli tehohyötyä re85:stä oli 80-luvun audi mistä itse käänsin virranjakajaa aikasemmalle. Muissa autoissa kyllä ollut enemmänkin päinvastainen vaikutus. Vaikka kuinka olis nakuantureita. Eipä ne säädä ennakkoja, muutenkuin myöhäsemmälle (tehottomammaksi) jos selvästi nakutuksia tulee 95 oktaanisella.
 
Piti taas olosuhteiden pakosta koeponnistaa Saabin käynnistyvyys pakkasella, 77% etanoliadaptaatio ja jäähdytinnesteen lämpötila -24 astetta. Parin sekunnin starttiaika (jäi tarkka aika ottamatta ylös ajotieturista) ja auto käy nättiä korotettua tyhjäkäyntiä. Muhkeat höyryt ja viinankäryt toki pakoputkesta :smoke:

Bensaa tankattu viimeksi joskus keväällä.
 
Ainoa vapariauto missä ihan selvästi tuli tehohyötyä re85:stä oli 80-luvun audi mistä itse käänsin virranjakajaa aikasemmalle. Muissa autoissa kyllä ollut enemmänkin päinvastainen vaikutus.
Vaikka kuinka olis nakuantureita. Eipä ne säädä ennakkoja, muutenkuin myöhäsemmälle (tehottomammaksi) jos selvästi nakutuksia tulee 95 oktaanisella.

Missä autoissa on ollut tehoja alentava vaikutus?
 
Audissa etanoliboksi
Skodassa bensapaineensäädin
Escortissa etanoliboksi
Sitten on ollut seos säädöt persiillään, ei E85 laske tehoja, jos sitä syötetään oikea määrä.
Todennäköisesti on loppunut bensalle tarkoitetuista suuttimista kapasiteetti.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten on ollut seos säädöt persiillään, ei E85 laske tehoja, jos sitä syötetään oikea määrä.
Todennäköisesti on loppunut bensalle tarkoitetuista suuttimista kapasiteetti.

Jep, eli etanolille eflexfuel-boksilla muunnettaessa auton huipputeho voi hyvinkin laskea.

Noin käy ainakin viileämmillä keleillä mm. 307-pösölle (1.6l 16V TU5JP4). Kaasu pohjassa korkealle (> ~5000 rpm) vetäminen vie suuttimien pulssin 100% saakka ja auto antaa vikakoodin liian laihasta seoksesta.
 
Sitten on ollut seos säädöt persiillään, ei E85 laske tehoja, jos sitä syötetään oikea määrä.
Todennäköisesti on loppunut bensalle tarkoitetuista suuttimista kapasiteetti.

Aika rajoilla ainakin mennään. Laskurin mukaan 166.3hp on aivan maksimi orkkissuuttimilla, jos tankissa re85. Tehoja pitäis koneessa olla 174hv. Mutta jos vanha kone mikä jättää enemmän bensaa hyödyntämättä, tehontiputus on ilmeisempi...

Toi skoda muuten antoi kanssa itelle vikakoodia laihasta seoksesta, sekä heikosta katin toiminnasta re85:llä....


1613402940460.png




Hyvä laskuri:
 
192 aika pienet injektorit kun 9-5 biopowerissa on 261 vakiot jo 2 litraisessa.
Ja saappaallakin loppuu anto kesken vakioinjektoreilta alta aikayksikön kun 2.3t ja tuuppaat vähääkään stagea sisään.

Eli lyhyesti samaa mielipuolta että soppa loppuu niin tehotkin jää saamatta.
 
192 aika pienet injektorit kun 9-5 biopowerissa on 261 vakiot jo 2 litraisessa.
Ja saappaallakin loppuu anto kesken vakioinjektoreilta alta aikayksikön kun 2.3t ja tuuppaat vähääkään stagea sisään.

Eli lyhyesti samaa mielipuolta että soppa loppuu niin tehotkin jää saamatta.


niin no saappaassa on huomattavasti enemmän tehoa per sylinteri, johtuu siitä.
 
Aika rajoilla ainakin mennään. Laskurin mukaan 166.3hp on aivan maksimi orkkissuuttimilla, jos tankissa re85. Tehoja pitäis koneessa olla 174hv.
Mutta jos vanha kone mikä jättää enemmän bensaa hyödyntämättä, tehontiputus on ilmeisempi...

Toi skoda muuten antoi kanssa itelle vikakoodia laihasta seoksesta, sekä heikosta katin toiminnasta re85:llä....

Kattihan ei toimi optimaalisesti jos seos ei ole kohdillaan.
 
Motonetin Outletissa Eflexfuel vanhaa mallia 124,50€.
Vanha malli etanoliantureineen on käytännössä sama kuin eflexfuel Eco uudessa mallisarjassa.

Huom. Jos ei ole juuri sinun automerkkiisi sopivaa tarjolla, niin suutinjohtosarja erikseen maksaa pari kymppiä + postit kun tilaa Pirkkalasta.
Eli tämä Motonetin hinta on kyllä erinomaisen hyvä. Ja valtion muutostuki 200€ sitten kivasti kattaa jo koko muutoksen kulut (kun muutoskatsastus on n. 50€).

843A61D8-D985-4F64-922A-79C631D4B04F.jpeg
 
Motonetin Outletissa Eflexfuel vanhaa mallia 124,50€.
Vanha malli etanoliantureineen on käytännössä sama kuin eflexfuel Eco uudessa mallisarjassa.

Huom. Jos ei ole juuri sinun automerkkiisi sopivaa tarjolla, niin suutinjohtosarja erikseen maksaa pari kymppiä + postit kun tilaa Pirkkalasta.
Eli tämä Motonetin hinta on kyllä erinomaisen hyvä. Ja valtion muutostuki 200€ sitten kivasti kattaa jo koko muutoksen kulut (kun muutoskatsastus on n. 50€).

843A61D8-D985-4F64-922A-79C631D4B04F.jpeg
Ei paha hinta kyllä. Mistä kaupasta nuita valmiita johtosarjoja siis löytyy?
 
Kävin tuollaisen setin hakemassa. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että suuttimet eivät tule riittämään, ainakaan tuon laskurin mukaan. Täällä varmaan ollut keskustelua aiheesta, mutta kuinka helposti bensapaineella asiaa voi kompensoida? Uusiin suuttimiin saattaisi upota liikaa investointia.
 
Onko täällä kukaan viime aikoina hakenut E85 muuntotukea? Muutoskatsastin Audin tammikuun puolivälissä ja laitoin saman tien Trafille hakemuksen vetämään. Mitään vastausta ei ole kuulunut.
 
Onko täällä kukaan viime aikoina hakenut E85 muuntotukea? Muutoskatsastin Audin tammikuun puolivälissä ja laitoin saman tien Trafille hakemuksen vetämään. Mitään vastausta ei ole kuulunut.
Traficom on ollut nyt aivan tukossa niiden romutuksien vuoksi.

Laitoin kanssa viestiä muistaakseni tammikuun alussa tai joulukuun lopussa, mutta ei ole vastattu.
 
Kävin tuollaisen setin hakemassa. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että suuttimet eivät tule riittämään, ainakaan tuon laskurin mukaan. Täällä varmaan ollut keskustelua aiheesta,
mutta kuinka helposti bensapaineella asiaa voi kompensoida? Uusiin suuttimiin saattaisi upota liikaa investointia.

Laskin joskus, että muutos 3 bar --> 4 bar on noin 16%.. en nyt lupaa että se on noin..
 
Näköjään tuolla Saab foorumilla jollain kesti 3kk päätöksen saanti. Lokakuussa anomus ja nyt tammikuussa päätös.

Tein saman E85 muutoksen entiseen Passattiin pari vuotta sitten ja silloin päätös ja rahatkin tulivat kuukaudessa... Audi olisi tarkoitus nyt myydä, mutta tuen myöntämisen ehtona on, että hakija on omistaja tai haltija. En tiedä riittäisikö, että hakija on ollut omistaja silloin hakemuksen lähettämisen aikoihin (ja vielä pari kuukautta sen jälkeen,) mutta sittemmin myynnyt auton.
 
Minkälaisia päivän hintoja olette nähneet? Vihdissä eilen 1.214 e85, kun vähän matkan päässä 95:sta sai 1,49. Mikähän noita hintoja nyt nostaa?
 
kävin moponetistä hakemassa alennuksesta viinapurkin, katsastuksineen pitäisi siis jäädä muutokselle hintaa alle 200e, öljyt ja tulpat olisi kuitenkin hondaan pitänyt nyt vaihtaa eli niille en laske hintaa. katsotaan nyt miten tuon accordin kanssa käy viinalla ajo. toki toivottavasti homma rokkaa ja jos bensan hinta nousee niin etanoli ei seuraa aivan niin järkyttävästi mukana
 
Miettiny tässä nyt jonkin aikaa, että saisikohan tuon - 06 Civicin toimimaan E85:lla ja mitä kaikkea siihen tarvitsee?
 
Olettekos itse askarrelleet näitä eFlexFueleita autoonne vai käyneet asennuttamassa, ja minkälaisilla kuluilla purkin on saanut asennettua, jos on itse sellaisen hankkinut?

Uskaltaako ylipäätään toistakymmentä vuotta vanhaan autoon tuollaista laittaa (syö kaikki muutenkin vanhuuttaan haperot letkut ja tiivisteet tms.)? Öljysihdistä olikin maininta että pitäisi puhdistaa kun etanolilla pesee koneesta kaikki vanhat karstat ulos, mutta miten tuo asennus kannattaisi sitten ajoittaa suhteessa öljynvaihtoon?
 
Olettekos itse askarrelleet näitä eFlexFueleita autoonne vai käyneet asennuttamassa, ja minkälaisilla kuluilla purkin on saanut asennettua, jos on itse sellaisen hankkinut?

Uskaltaako ylipäätään toistakymmentä vuotta vanhaan autoon tuollaista laittaa (syö kaikki muutenkin vanhuuttaan haperot letkut ja tiivisteet tms.)? Öljysihdistä olikin maininta että pitäisi puhdistaa kun etanolilla pesee koneesta kaikki vanhat karstat ulos, mutta miten tuo asennus kannattaisi sitten ajoittaa suhteessa öljynvaihtoon?

Jos meinaat muuntotukea saada, niin uusimmat autot ovat jotain 2009 vuosimallia.

Ei etanoli auto käytössä tiivisteitä tai letkuja syö sen enempää kuin bensakaan. Jos ei nyt ihan museoikäisiin autoihin mennä.

Itselläni RE85 vaihtaminen ei pessyt koneesta karstoja, koska siellä ei sellaista ollut. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 511 307
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom