Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
On softattu itse. Tuleehan siitä huipputehoja, mutta ei auta ongelmaan, kun vitosvaihteella yrittää ajaa 80 km/h ja ei oikein kulje hyvin. Kaksilitrasella koneella ei saa tarpeeksi pakokaasua aikaan noilla kierroksilla, joten softaaminen ei auta tuohon ongelmaan.

Suomessa melkein kaikki nämä virituunarit tuuppaa sen softan millä hevosia saadaan vaan lisää pellin alle...

Kannattaa tutustua E85C-softaan, vääntökäyrä muuttaa suht rajusti luonnetta ja kone vetää n. 900rpm alemmilla kierroksilla.

Esim. vanhemmassa 250hp aerossa teho laskee 250--->220 mutta ajoltaan auto tuntuu paljon mukavammalta ja samalla kulutus laskee hieman.

Kyseessä on siis tuo BSR:än E85C mikä on ihan ruotsissa tyyppihyväksytty biopower-softa.

Omassa 2l on juurikin tuo muokattu E85C.

ohessa osviittaa antamassa bsr:än omat muka-muka käppyrät:

"normaali" stage1 -softa
stage 1.PNG

E85C

E85C.PNG
 
Bilteman tulppa-avain satsi maksoi enenmän = 3/8" räikkä ja pii,itkä putkihylsy ~21€. Tulpat alle 16€ sarja.
Kannattaako niitä halvimpia 20tkm nikkelitulppia tai platinaakaan. Kun sen 100tkm pääsee platinalla ja 160tkm iridiumilla.

Ei noi iridiniumitkaan ulkomailta tilattuna mahdottomia maksa. Ja taulukoista näkee oikean koodin. Tulpan koodi kun tietenkin muuttuu materiaalin takia.
 
Suomessa melkein kaikki nämä virituunarit tuuppaa sen softan millä hevosia saadaan vaan lisää pellin alle...

Kannattaa tutustua E85C-softaan, vääntökäyrä muuttaa suht rajusti luonnetta ja kone vetää n. 900rpm alemmilla kierroksilla.

Esim. vanhemmassa 250hp aerossa teho laskee 250--->220 mutta ajoltaan auto tuntuu paljon mukavammalta ja samalla kulutus laskee hieman.

Kyseessä on siis tuo BSR:än E85C mikä on ihan ruotsissa tyyppihyväksytty biopower-softa.

Omassa 2l on juurikin tuo muokattu E85C.

ohessa osviittaa antamassa bsr:än omat muka-muka käppyrät:

"normaali" stage1 -softa
stage 1.PNG

E85C

E85C.PNG
Tuos kannattais kyllä katsella mitä E85C softassa on tehty alapääs ja siirtää se "normaali" stage1 softaan.
 
Tuos kannattais kyllä katsella mitä E85C softassa on tehty alapääs ja siirtää se "normaali" stage1 softaan.
Ei välttämättä noin vaan voi kopioida matalampioktaaniselle polttoaineelle.

Yläpäässä pieni himmaus liittynee päästöihin jos virallinen Biopower-softa
 
Ei välttämättä noin vaan voi kopioida matalampioktaaniselle polttoaineelle.

Yläpäässä pieni himmaus liittynee päästöihin jos virallinen Biopower-softa
Jep. Tuon himmauksen poistoa tuossa just ajattelin poistettavaksi. Mutta en ajatellutkaan matalampi oktaanisella vaan juuri E85 polttoaineelle. Jollei sitten himmaus ole suutinten kapasiteetin loppumisen takia tehty.
 
Suomessa melkein kaikki nämä virituunarit tuuppaa sen softan millä hevosia saadaan vaan lisää pellin alle...

Kannattaa tutustua E85C-softaan, vääntökäyrä muuttaa suht rajusti luonnetta ja kone vetää n. 900rpm alemmilla kierroksilla.

Esim. vanhemmassa 250hp aerossa teho laskee 250--->220 mutta ajoltaan auto tuntuu paljon mukavammalta ja samalla kulutus laskee hieman.

Kyseessä on siis tuo BSR:än E85C mikä on ihan ruotsissa tyyppihyväksytty biopower-softa.

Omassa 2l on juurikin tuo muokattu E85C.

ohessa osviittaa antamassa bsr:än omat muka-muka käppyrät:

"normaali" stage1 -softa
stage 1.PNG

E85C

E85C.PNG

Tainnut markkinamiesten puheet purra. Ainoahan millä vääntöä saataisiin lisää, olisi poltamalla lisää polttoainetta, ja se sitten ei taas ole käytänössä mahdollista noilla kierroksilla. En tiedä keihin viittaat tällä "Suomen virittunareilla", mutta sanoisin että Suomesta löytyy hyvinkin tietävää porukkaa tältä osin, ihan ulkomailla vaikuttamiseen asti. Jcarlson ainakin etunenässä vaikuttaa myös trionictuning forumilla, joka käsittelee vain ja ainoastaan Saabien virittämistä.

Totta on myös, että ohjelmien muokkaaminen ilman ammattitaitoa tai kokeilua on hankalaa, muuten kuin vain turhat rajat poistamalla. Sytytyksiä säätämällä tai ahtoja mielievaltaisesti muuttelemalla koko koneen saa myös sulamaan, joka nyt ei ehkä ole se toivottava vaihtoehto. Linkkasit nähtävästi 2.3T koskevat käppyrät. Katsoin BSR sivuilta 2.0t vastaavat kuvaajat E85 stage 1 ja E85C softille, ja esimerkiksi ottamassani 1700 rpm lukemissa vääntö on käytännössä sama. En tiedä miksi BSR sivuilla nuo kuvaajien akselien arvovälit vaihtelee, hankaloittaa vertailua ainakin jonkin verran.

E85 stage 1:

E85.png

E85C:

E85C.png

Kyllähän tuo E85C kuvaaja näyttää siltä, että ilmamassaa turhaan rajoitetaan korkeammilla kierroksilla. Mahdoton kuitenkin sanoa ilman noiden softien analysoimista miten todellisuudessa eroavat. Jotenkin oudon näköinen on tuo E85C kuvaaja kuitenkin, en ymmärrä miten se olisi parempi kuin yllä oleva "normaalin" E85 softa.
 
Siinä tehdään just tuolla suomalaisella boksilla asennus. Vaihtelee suuttimetkin samalla.
 
Tainnut markkinamiesten puheet purra. Ainoahan millä vääntöä saataisiin lisää, olisi poltamalla lisää polttoainetta, ja se sitten ei taas ole käytänössä mahdollista noilla kierroksilla. En tiedä keihin viittaat tällä "Suomen virittunareilla", mutta sanoisin että Suomesta löytyy hyvinkin tietävää porukkaa tältä osin, ihan ulkomailla vaikuttamiseen asti. Jcarlson ainakin etunenässä vaikuttaa myös trionictuning forumilla, joka käsittelee vain ja ainoastaan Saabien virittämistä.

Suurin osa "virittäjätuunareista" omistaa läppärin ja "varastetut" rommit bokseihin...
Se sen kummempaa ole kuin boksi irti ja kiinni koneeseen.Siis puhun nyt Saabien softaajista.

Saman paskan saat sitten maksamalla jollekin firmalle parisataa - viis hunttia.

Eiköhän suurin osa suomen softatuista saabeista ole juurikin jonkun ns. "kokeneen" eli sellaisen henkilön vääntämiä jotka ovat muutaman kerran softan fläshänneet ja ovat näin ollen paremmassa asemassa kuin ummikko jolla ei ole kaapeleita ja tietämystä saati puoliksi laittomilla keinoilla saatuja rommeja boksiin...suurin osa niistä saabisteista jotka tunnen tuntevat ne muutamat "avainhenkilöt" jotka pimeänä tekevät noita softauksia 50€- 100€ hinnoilla.

edelleen puhun E85C ihan oman kokemuksen perusteella.arkiajossa eron huomaa perstuntumalla kun edelleen tuo E85C muuttaa koneen luonnetta sen verran että vääntöalue alkaa alempaa kuin vakiolla.

Sen kummemmin en ota kantaa, itsellä kulutus tippui n. puolisen litraa kun softattiin c-softalla. verrokkina oli n. 40tkm ajettu ensin stage 1 -softalla .

tässä bsr:än näkemys omaan autoon eli nuhapumppu turboon(2006-2009 2.0t), on sen verran eroa vakiolla ja C-softalla.Aeroilla sitten samaten vaikutus on suurempi kuin sinun linkkaamallasi mallilla...

Capture.PNG
 
Viimeksi muokattu:
850 Volvot kestää E85 suoraan, linjoista lähtien. Jos varman pääle haluaa ottaa niin tankkiin etanolia kestävä pumppu joka kustantaa n.170e.

Riippuu vähän myös moottorinohjauksesta, jos on Motronic 4.4 niin ei tarvitse edes ohjelmoida, riittää kun vaihtaa suuttimet hieman isompiin.
Onkohan tietoa, tai lähdettä josta voisi tutkailla kestääkö oma Volvo E85:n?
2003 S40, B4184 S2 moottorilla.
Ei oikein omilla ajuilla pääse säästämään, ainakaan ihan heti jos ottaa siis muunnossarjan asennuksineen.
 
Eli eFlexfuel Finlandin sivuilla pääsee ainakin katsomaan mallikohtaisesti että sopiiko vaiko ei;

Suomessa suunniteltu ja valmistettu eFlexFuel E85-päivitys | Päivitä autosi FlexFuel-autoksi
Olen käynyt tuolla ja menee eFlexfuel muunto, tarkoitin oikeastaan sitä, että käykö autooni E85 pienillä muutoksilla, kuten tulpan tyyppiä vaihtamalla, tai softan vaihdolla.

Tuota minun mallia on flexfuelina ollut myynnissä, moottorin tyyppi oli lähes sama, eli B4184S9.

Tiedän kyllä, se yhden kirjaimen/numeron muuttuminen voi merkitä miten isoa eroa tahansa...
 
Onkohan tietoa, tai lähdettä josta voisi tutkailla kestääkö oma Volvo E85:n?
2003 S40, B4184 S2 moottorilla.
Ei oikein omilla ajuilla pääse säästämään, ainakaan ihan heti jos ottaa siis muunnossarjan asennuksineen.

Pitäisi kestää. Tuttavapiiristtä yksi töhö on ajellut 170hv vapari S60 60/40 seoksilla ilman vikavaloja jne kun ei ole halunnut investoida muutossarjaan. Toistaiseksi on kaikki pysynyt nipussa.

Tuolla seoskikkailulla ei vaan saavuteta oikein mitään.

Ja eräs toinen laittoi S40 T5:nsä tuon muutosboksin eikä ole ollut ongelmaa. Sitten pitää etanolilla ajellessa muistaa, että etanolilla on ikävä vaikutus kerääntyä öljyn sekaan. Ainoa tapa millä tämä voidaan estää, on ajaa moottori kuumaksi jotta öljyn lämpötila nousee riittävän korkealle, jolloin etanoli höyrystyy pois öljyn seasta.
 
Pitäisi kestää. Tuttavapiiristtä yksi töhö on ajellut 170hv vapari S60 60/40 seoksilla ilman vikavaloja jne kun ei ole halunnut investoida muutossarjaan. Toistaiseksi on kaikki pysynyt nipussa.

Tuolla seoskikkailulla ei vaan saavuteta oikein mitään.

Ja eräs toinen laittoi S40 T5:nsä tuon muutosboksin eikä ole ollut ongelmaa. Sitten pitää etanolilla ajellessa muistaa, että etanolilla on ikävä vaikutus kerääntyä öljyn sekaan. Ainoa tapa millä tämä voidaan estää, on ajaa moottori kuumaksi jotta öljyn lämpötila nousee riittävän korkealle, jolloin etanoli höyrystyy pois öljyn seasta.
Vaatii kyllä kovin kylmänä ajoa paljon kertyäkseen kun etanolin kiehumispiste on 78 astetta. Tuosta kovempiin lämpöihin öljy ei nouse ennenkuin etanoli jo haihtunut jollei huohotus ole tukossa ja ylipaineistunut. Sitä ei voi kuin kaasuna jäädä jonkin verran moottorin sisälle joissain autoissa ja johtuen kaasuna viemästä isommasta tilasta niin moottorin jäähtyessä jää vain pieneksi tilkaksi valuen öljyn sekaan takaisin. Joka riittää alkoholin hajuun öljyssä, mutta ei ohentamaan öljyä. Juoksevuudeltaan ei noi käytetyt öljyt ole sen erilaisempaa ollut kuin uudetkaan. Näyttävät vaan paljon paremmalta sen 20tkm ajettuna kuin bensalla ajettuna kun moottori puhtaampi.

Eli maskia keulalle talveksi jos auto ei pääse ajolämpöihin. Olis bensallakin ajaessa parempi niin vähempi vettä kertyisi öljyihin. Samoin kuin bensan jääntiä öljyihin vaikka bensan osa komponenteista ei haihdu edes käyntilämmöissä. Sillä kun ei ole yhtä kiehumispistettä vaan laaja alue raskaampien komponenttien jääden öljyyn.

Enemmän olisin öljyn hapettumisesta huolissaan kuin laimentumisesta. Tosin nykyluokitukset on suunniteltu E85 käyttöön niin siitäkään tarvi olla huolissaan. Aikanaan kun E85 tuli ei ollut noita luokituksia ja vaihtoväliä lyhennettiin jo siksikin.

Öljytuotteet


260px-Crude_Oil_Distillation-en.svg.png


Etanoli jossa sen keräysputki on tarkalleen tietyssä kohtaa. Matalammassa höyrynlämmössä on metanolia ja korkeammassa vettä.
tislauskolonnin-automaatio2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kestää. Tuttavapiiristtä yksi töhö on ajellut 170hv vapari S60 60/40 seoksilla ilman vikavaloja jne kun ei ole halunnut investoida muutossarjaan. Toistaiseksi on kaikki pysynyt nipussa.

Tuolla seoskikkailulla ei vaan saavuteta oikein mitään.

Ja eräs toinen laittoi S40 T5:nsä tuon muutosboksin eikä ole ollut ongelmaa. Sitten pitää etanolilla ajellessa muistaa, että etanolilla on ikävä vaikutus kerääntyä öljyn sekaan. Ainoa tapa millä tämä voidaan estää, on ajaa moottori kuumaksi jotta öljyn lämpötila nousee riittävän korkealle, jolloin etanoli höyrystyy pois öljyn seasta.
Joo, ei tässä kikkailemaan aleta, paitsi jos kokeilisi ensin miten toimii vaikka 50/50 seoksella...

Kovasti vaan Volvolla varoittivat ettei voi olla varma ja eivät kommentoi muuta ja eivät ole vastuussa, jos tulee vaurioita.

Olisihan tuo boksi kiva asennuttaa, tällä hetkellä ei vain oikein pysty.
 
Vaatii kyllä kovin kylmänä ajoa paljon kertyäkseen kun etanolin kiehumispiste on 78 astetta. Tuosta kovempiin lämpöihin öljy ei nouse ennenkuin etanoli jo haihtunut jollei huohotus ole tukossa ja ylipaineistunut. Sitä ei voi kuin kaasuna jäädä jonkin verran moottorin sisälle joissain autoissa ja johtuen kaasuna viemästä isommasta tilasta niin moottorin jäähtyessä jää vain pieneksi tilkaksi valuen öljyn sekaan takaisin. Joka riittää alkoholin hajuun öljyssä, mutta ei ohentamaan öljyä. Juoksevuudeltaan ei noi käytetyt öljyt ole sen erilaisempaa ollut kuin uudetkaan. Näyttävät vaan paljon paremmalta sen 20tkm ajettuna kuin bensalla ajettuna kun moottori puhtaampi.

Eli maskia keulalle talveksi jos auto ei pääse ajolämpöihin. Olis bensallakin ajaessa parempi niin vähempi vettä kertyisi öljyihin. Samoin kuin bensan jääntiä öljyihin vaikka bensan osa komponenteista ei haihdu edes käyntilämmöissä. Sillä kun ei ole yhtä kiehumispistettä vaan laaja alue raskaampien komponenttien jääden öljyyn.

Enemmän olisin öljyn hapettumisesta huolissaan kuin laimentumisesta. Tosin nykyluokitukset on suunniteltu E85 käyttöön niin siitäkään tarvi olla huolissaan. Aikanaan kun E85 tuli ei ollut noita luokituksia ja vaihtoväliä lyhennettiin jo siksikin.

Öljytuotteet


260px-Crude_Oil_Distillation-en.svg.png


Etanoli jossa sen keräysputki on tarkalleen tietyssä kohtaa. Matalammassa höyrynlämmössä on metanolia ja korkeammassa vettä.
tislauskolonnin-automaatio2.jpg

Kylläkyllä. Riippuu tietystikkin ajomatkan pituudesta. Jos pääasiallinen käyttö on kaupunkiajoa ja lyhyttä sellaista niin en kovin herkästi lähtisi suosittelemaan etanoliin siirtymistä.

Esimerkiksi tuossa omassa harrasteessa kertyy etanolia öljyn sekaan (hieman) vaikka sillä ei ikinä ajeta lyhyttä matkaa ja happea saa vähintäänkin riittävästi. Kansiremontti tehty -18 joulukuussa ja huohotukset jne uusittu.

Väljäksi konetta ei myöskään voi moittia sillä ohivuoto-, puristus- ja sylinterin sisämitat olivat kaikki hyvissä arvoissa. Toki sylintereissä pientä soikeutta, mutta etanolin kertymistä öljyn sekaan ei voi sen piikkiin laittaa.

Ja peseepähän konetta jos ei muuta :D itsellä öljynvaihtoväli harrasteisiin sen verran lyhyt, että ei jaksa välittää.

Käyttöautoilijat erikseen
 
Uusi hallitusohjelma sisältää myös tälläisen mielenkiintoisen lauseen:

"Varmistetaan, että auton käyttövoiman konversiot, jotka mahdollistavat vähäpäästöisemmän liikkumisen, otetaan huomioon niin auto-, ajoneuvo- kuin käyttövoimaverotuksessa."

Se onkin sitten suurempi kysymysmerkki mitä tuolla oikeasti tarkoitetaan. Nykyiselläänhän saa ainoastaan kertaluontoisen tuen ja kaasukonversiot otetaan huomioon lätkäisemällä käyttövoimavero kaupanpäällisiksi.
 
Olikohan viinapeliksi muunnettavan auton ensirekisteröintipäivälle jotain teknistä perustetta? Ei kai kun kesken mallisarjan menee monessakin kohtaa ”poikki”? Onkohan jossain ollut jotain keskustelua ko. rajan muuttamisesta? Lähtisi ehkä se autokantakin uudistumaan edes vähän. Tai päästöt ainakin alas päin. Omankin kulkineen mielelläni muuttaisin viinakäyttöiseksi, mutta kun ei.
 
..
Ja peseepähän konetta jos ei muuta :D itsellä öljynvaihtoväli harrasteisiin sen verran lyhyt, että ei jaksa välittää.

Käyttöautoilijat erikseen

Harrasteis ei viinan käytölle olekaan juuri muuta kuin et saa kutkuteltua sitä tehoa reippaasti enemmän korkealla oktaanilla. :)
 
Se onkin sitten suurempi kysymysmerkki mitä tuolla oikeasti tarkoitetaan.

Tottakai valtio ottaa omansa pois lätkäisemällä käyttövoimaveron. Diesel-autotkin on itse kamaluus kun valtio menettää rahaa kun rahvas ajaa polttoainepiheillä autoilla :eek:

Olikohan viinapeliksi muunnettavan auton ensirekisteröintipäivälle jotain teknistä perustetta?

Tuskin mitään muuta kuin että muuttuu EURO-luokitus tuossa 2009 vuonna. Eli uudemmat kulkupelit on liian fiksuja/tarkkoja hyväksyääkseen etanolimuunnoksen -muka :D
 
eFlexFuel on käytössä, onko kukaan saanut BT yhteyttä toimimaan Nokia 6-Nokia 6.1- Nokia 7 Plus puhelimilla. Vanhemmalla Samsung luurilla kyllä toimii.
Olisiko näistä yhteensopivuuksista hyvä tehdä oma ketjunsa? Mulla Nokia 8, Android 9 ja ei toimi. Tietoturvapäivitykset tulee puhelimeen kuukausittain ja eFlexfuelin Android softaa ylläpidetään selvästi harvemmin, vai tukeeko kunnolla Android 9:iä? Nokia 8:n rauta ei ainakaan ole liian uutta.
 
Olisiko näistä yhteensopivuuksista hyvä tehdä oma ketjunsa? Mulla Nokia 8, Android 9 ja ei toimi. Tietoturvapäivitykset tulee puhelimeen kuukausittain ja eFlexfuelin Android softaa ylläpidetään selvästi harvemmin, vai tukeeko kunnolla Android 9:iä? Nokia 8:n rauta ei ainakaan ole liian uutta.

Onhan gps päällä?
 
Onhan gps päällä?
On päällä, mutta kun softasta on kaksi versiota, niin voi valita väärin. Toisella toimii, joskaan yhteyttä näköjään ei kannata katkaista, kun ei aukea uudestaan.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Suomessa melkein kaikki nämä virituunarit tuuppaa sen softan millä hevosia saadaan vaan lisää pellin alle...

Kannattaa tutustua E85C-softaan, vääntökäyrä muuttaa suht rajusti luonnetta ja kone vetää n. 900rpm alemmilla kierroksilla.

Esim. vanhemmassa 250hp aerossa teho laskee 250--->220 mutta ajoltaan auto tuntuu paljon mukavammalta ja samalla kulutus laskee hieman.

Kyseessä on siis tuo BSR:än E85C mikä on ihan ruotsissa tyyppihyväksytty biopower-softa.

Omassa 2l on juurikin tuo muokattu E85C.

ohessa osviittaa antamassa bsr:än omat muka-muka käppyrät:

"normaali" stage1 -softa
stage 1.PNG

E85C

E85C.PNG

Suurin osa "virittäjätuunareista" omistaa läppärin ja "varastetut" rommit bokseihin...
Se sen kummempaa ole kuin boksi irti ja kiinni koneeseen.Siis puhun nyt Saabien softaajista.

Saman paskan saat sitten maksamalla jollekin firmalle parisataa - viis hunttia.

Eiköhän suurin osa suomen softatuista saabeista ole juurikin jonkun ns. "kokeneen" eli sellaisen henkilön vääntämiä jotka ovat muutaman kerran softan fläshänneet ja ovat näin ollen paremmassa asemassa kuin ummikko jolla ei ole kaapeleita ja tietämystä saati puoliksi laittomilla keinoilla saatuja rommeja boksiin...suurin osa niistä saabisteista jotka tunnen tuntevat ne muutamat "avainhenkilöt" jotka pimeänä tekevät noita softauksia 50€- 100€ hinnoilla.

edelleen puhun E85C ihan oman kokemuksen perusteella.arkiajossa eron huomaa perstuntumalla kun edelleen tuo E85C muuttaa koneen luonnetta sen verran että vääntöalue alkaa alempaa kuin vakiolla.

Sen kummemmin en ota kantaa, itsellä kulutus tippui n. puolisen litraa kun softattiin c-softalla. verrokkina oli n. 40tkm ajettu ensin stage 1 -softalla .

tässä bsr:än näkemys omaan autoon eli nuhapumppu turboon(2006-2009 2.0t), on sen verran eroa vakiolla ja C-softalla.Aeroilla sitten samaten vaikutus on suurempi kuin sinun linkkaamallasi mallilla...

Capture.PNG

BSR on ainakin saabeissa tunnettu aina paskoista softistaan, enpä laittaisi firman yhtään kötöstä omaan autooni.

Suomessa taitaa kaikki T5, T7 ja T8 etanolisoftat olla kopioita JCarlsonin tekemistä softista. Jos omaan T5/T7/T8 saabiin olisin laittamassa etanolisoftaa, ottaisin suoraan yhteyden JCarlsoniin, ehdottomasti paras softaaja Suomessa näiden kanssa.

Esimerkiksi tuolta JC:n softat

Autokorjaamo ET-AutoTech: JC Performance
 
BSR on ainakin saabeissa tunnettu aina paskoista softistaan, enpä laittaisi firman yhtään kötöstä omaan autooni.

Suomessa taitaa kaikki T5, T7 ja T8 etanolisoftat olla kopioita JCarlsonin tekemistä softista. Jos omaan T5/T7/T8 saabiin olisin laittamassa etanolisoftaa, ottaisin suoraan yhteyden JCarlsoniin, ehdottomasti paras softaaja Suomessa näiden kanssa.

Esimerkiksi tuolta JC:n softat

Autokorjaamo ET-AutoTech: JC Performance
Oman mielikuvan mukaan Nappe on vähintään yhtä terävää kärkeä kyseisten autojen etanolisoftien tekemisessä ja Napen softia löytyy myös vaikka kuinka paljon Suomessa liikkuvista saabeista. Omissa kulkineissa on ollut molempien tekemiä ohjelmia ja molemmat ovat toimineet ihan moitteetta. Oman tuntuman mukaan napen tekele on sivistyneempi ja jcarlsonin repivämpi. Nykyisessä jcarlsonin ohjelmassa kaasupolkimen vaste tuntuisi olevan vähän turhan aggressiivinen omaan makuun, mikä luo mielikuvaa juuri tuosta repivyydestä. Joka tapauksessa näitä voi suositella ja BSR:t kiertäisin itsekin kaukaa.
 
Olen itse noita eri rommien parametrejä tutkaillut tx7-softalla ja samaa höttöä pääsääntöisesti ovat...hyvin pieniä eroja noin yleisellä tasolla kun puhutaan Perussoftauksesta ilman mitään lisäkilkkeitä(injektorit, downpipe, pakoputki, takomännät bensapumppu, imuputki, isompi turbo, välijäähyn päivitys jne jne ) eli vain tulpat ja valmius etanolille.

Siitä vaan maksatte 250-275€ 10 minuutin hommasta autotechin ahneille.kovat on tuntiliksatoiveet..


Samaa softaa pyörii viriporukoitten läppäreistä ja tuntuu 50€ olevan aika yleinen hinta fläshäyksestä.

Eri asia sitten kun halutaan oikeasti sitä tehoa koneesta.
 
BSR binnitiedoston erot sit kans arviointiin, kun se kerran niin ylivoimainen on sillä persdynolla. BSR softat tunnettuja aivan liian aggressiivisista arvoista, kritisoijien joukossa myös Saabin vanhoha insinöörejä.
 
Perstuntumalta? Jos asentees on jo valmiiksi noinkin alentava niin anti olla...

6 viina-autoa ollut, 5 saabia ja yksi vulva, kaksi tehty maptunilla örebrossa, yhdessä bsr:n "lainattu" rommi mistä muutettu autimaagin vaihtokynnykset vähän miedompiin ja samalla rukattuu lootan vääntömomentin alennuspyynnöt. Oli juurikin automaatilla ns.repivää...

Kahteen autoon sitten pihalla läppärillä vedetty "asian osaavan" kanssa perus jc eli "suomisofta"



Kohta 400tkm viinalla kuljettu joten eiköhän ole aika jättää tämä ketju omalla osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Saab 9-5 2.3t -05. Ajoin reilu 110tkm, etanolilla n 70tkm, ei mitään ongelmaa. Kytkin osineen meni vaihtoon, olin varautunut. Alkuperäinen kestää 400Nm ja sen huomasin. Turbo Garretista Mitsuun, olivat saman hintaisia ja olis hajonnut ilman Bioskaakin. En valita, nollakelillä piti vähän pudottaa kaasua, jos tie oli jäässä.
Softaaja Vesa67 Kangasala, hyvin osasi tehtävän.
Ja jos nykyiselle Audilleni luvataan päästöt 139g, niin sen mukaan maksan verot. Totuus on varmaan 170-180g, Saabissa 219g.
 
Viimeksi muokattu:
Oman mielikuvan mukaan Nappe on vähintään yhtä terävää kärkeä kyseisten autojen etanolisoftien tekemisessä ja Napen softia löytyy myös vaikka kuinka paljon Suomessa liikkuvista saabeista. Omissa kulkineissa on ollut molempien tekemiä ohjelmia ja molemmat ovat toimineet ihan moitteetta. Oman tuntuman mukaan napen tekele on sivistyneempi ja jcarlsonin repivämpi. Nykyisessä jcarlsonin ohjelmassa kaasupolkimen vaste tuntuisi olevan vähän turhan aggressiivinen omaan makuun, mikä luo mielikuvaa juuri tuosta repivyydestä. Joka tapauksessa näitä voi suositella ja BSR:t kiertäisin itsekin kaukaa.
Enpäs muistanutkaan nappea, vaikka olen miehen kanssa kauppaa joskus tehnyt :) Nappe myös hyvä noissa hommissa.

Muutama biosoftaaja laittaa vaan härskisti kopiot muiden tekemistä softista, esim napen tai jcarlsonin.
 
Eipä tuon softan tekeminen nyt mitään rakettitiedettä ole kun perehtyy vähän asiaan. No itse täysin noviisina perehdyin about 3 päivää, eli ainakin 30 tuntia, ja nyt Saabbi vetää kuin juna verrattuna entiseen ja kulkee etanolilla, operaatio maksoi vain obdlink sx kaapelin verran.

Sen kyllä huomannut että ainakin suomenkielisillä foorumeilla ja sivuilla tietoja annetaan HYVIN niukasti asiasta, jotain sisäsiittoisuutta koska ei haluta että joku tekee halvemmalla tai jopa ilmaiseksi?? Sen sijaan eräältä Trionictuning-foorumilta kyllä löytyy kaikki tarvittava materiaali itseopiskeluun.

Tein siis softan itse, käytin pohjana Saabin omaa valmista softaa (55P biopower), muokkasin vain omaan makuun sopivaks ja samalla tuli turvalliset stage1 tehot arviolta 225/370.

Toki valmiiksi väljä garretti antautui lähes heti :D Kytkimen olen vaihtanut Aeron kytkinpakettiin.



Olen itse noita eri rommien parametrejä tutkaillut tx7-softalla ja samaa höttöä pääsääntöisesti ovat...hyvin pieniä eroja noin yleisellä tasolla kun puhutaan Perussoftauksesta ilman mitään lisäkilkkeitä(injektorit, downpipe, pakoputki, takomännät bensapumppu, imuputki, isompi turbo, välijäähyn päivitys jne jne ) eli vain tulpat ja valmius etanolille.

Siitä vaan maksatte 250-275€ 10 minuutin hommasta autotechin ahneille.kovat on tuntiliksatoiveet..

Kun lopputulokseksi halutaan tietty tulos, niin eipä ne parametrit juu voikkaan ihan hirveästi poiketa toisistaan, ellei halua jotain erikoisominaisuuksia. Siihen haluttuun lopputulokseen kun ei ole hirveän montaa reittiä. Samat kartat on aina muokattava suunnilleen samankaltaisiksi jne..

Loppujen lopuksi tuo trionicci on todella yksinkertainen, oikein virittäjän unelma.
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin tilasin aikoinaan Motonetin viimeisen Aeron kytkinlevyn 99€, tuli tarpeeseen. Arviolta 230hp/ 440 bioskalla, bensalla ~370Nm. Polttoaineiden eron kuulee, varsinkin kylmällä säällä. Öljypohja kannattaa avata jossakin vaiheessa, etanoli pesee.
 
Minäkin tilasin aikoinaan Motonetin viimeisen Aeron kytkinlevyn 99€, tuli tarpeeseen. Arviolta 230hp/ 440 bioskalla, bensalla ~370Nm. Polttoaineiden eron kuulee, varsinkin kylmällä säällä. Öljypohja kannattaa avata jossakin vaiheessa, etanoli pesee.
Vähän ot, mutta 230 hp / 440 Nm kuulostaa aika epätodelliselta suhteelta bensakoneelle, dieselille taas olisi melko tyypillinen. Vai onko autossa sisällä jokin taloudellisuussofta, jossa huipputehoa leikataan?
 
2,3l turbo, vakiona 185hp/280Nm. Saabin kone ei ole kierroskone, muistuttaa enenmän Dieseliä. Ei tosiaan ole taloudellisuus softa, viina kelpaa.
 
Tein vähän tarkempaa laskelmaa tänä kesänä kun tuli ajeltua pidempia matkoja saapilla (9-3 stage 1 ja etanolisofta tuvassa).
Maantiellä perus ajelua, bensan kulutus oli 7.1/100 ja etanolin 8.9/100 joka nykyhinnoilla merkkaa noin euron säästöä 100 kilsaa kohti.
Plussat ovat siis lähinnä päästöihin liittyviä, ei taloudellisuuteen joka vuodessa noilla lukemilla jää 250-300 euroon joka toki on säästöä sekin.
Väännön eron kyllä huomaa kun etanolilla, ohittaminen onnistuu ilman pienemmän vaihteen tupaan laittoa paremmin.
 
9-5:lla +10l matkalla,~13 kaupungissa, painoa autolla 1650kg, varmaan ylikin. Kivi kaasupolkimen alla auttaisi.
 
Oma 9-5 2l koneella ja "vääntösofta" sisällä, kulutus 'bout 9l/100km,tripissä nyt 6700km,maantieajoa.

Vaimolla 2.3l, +300hp/425nm rajoitettu, tripissä reilut 8000km (öljynvaihdoissa nollaan tripin) ja seka-ajossa, enimmäkseen nurkkapyöritystä kulutus 12.3l
 
Vähän ot, mutta 230 hp / 440 Nm kuulostaa aika epätodelliselta suhteelta bensakoneelle, dieselille taas olisi melko tyypillinen. Vai onko autossa sisällä jokin taloudellisuussofta, jossa huipputehoa leikataan?

Sepekillä on varmaan saabissa samat suuttimet kuin mulla (2.3t 170hv), siitä syystä max ~230hp... Eli ne ovat rajoittava tekijä maksimiteholle etanolin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Suuttimet ja bensapumppu rajoittaa ainakin 9-3:ssa. Vakiot ei jaksa tuupata tarpeeksi viinaa pyttyyn. Oma alkuperäinen bensapumppu laukes kun ajeltiin hetki (olisko ollut reilu vuosi,melkein kaksi) stage1/viina softalla ja piti vaihtaa
viinan kestävään isompi tuotteiseen pumppuun. Suuttimet meni vaihtoon 4 vuoden viinan käytön jälkeen (ostin uudet kun sain halvalla enkä jaksanut viedä vanhoja ultra putsaukseen jossa auto oli ollut telakalla monta päivää ja muija tarvii autoa työmatkoihin joka päivä).
Nyt kun on viikko ajeltu taas normi sekalaista ajelua (muija ajaa maantieajoa töihin joka päivä 100km ja loput on kaupunki ajelua) on etanolin kulutus siinä 10-10.5/100, riippuen kumpi ajelee enemmän.
 
Vakiona 185Hp (MY -05), ohjelma tehty Garretin mukaan, en viitsinyt muuttaa Mitsulle sopivammaksi.
 
Muijan 07:ssa vakiona 175 (2.0t) ja mitsu (joka tuossa keväällä vaihdettiin kun oli lapoja kierossa ja vihelsi niin pirusti).
En nyt muista keltä softa haettiin (saab clubin foorumilta sen bongasin), olikohan nappe.
 
Autoilu kallistuu taas
Vuosikymmen vaihtuu Suomessa autoilijoiden kannalta alakuloisissa tunnelmissa.
Valtiovarainministeri Mika Lintilän (kesk) eilen julkistama talousarvioehdotus vuodelle 2020 sisältää linjauksen,
joka rasittaa autoilijan kukkaroa vajaan vuoden kuluttua yhä raskaammin.

Fossiiliset polttoaineet kallistuvat kiristyvän verotuksen myötä.

Eli voisi olettaa, että RE85, MyDiesel, Biokassu ja sähkö muuttuvat entistä kannattavammiksi.
 
Kunhan erotus pysyy sellasena että kannattavuus säilyy, niin kaikki on hyvin.
 
Tein nyt ekan etanoli kokeiluni. Fiat Punto 1.2 8V 2005, 152tkm. Nyt on tankissa 10 litraa bensaa ja 10 litraa etanolia (+osa varatankista, eli bensaa aavistus lisää). Nollasin samalla tripin, niin pystyy vähän seuraamaan kulutusta.

En tiedä sitten onko ihan tyhmää, vai pitäisikö olla se oikea etanoli muunnos.

Tuossa yksi vinkki minkä löysin Fiatiin:
"Bensavalon syttyessä tankille.
20eurolla re85 = n.18l
loput 95e = n.22l"
 
Rouvan 106:lla tuli ajettua 50/50 suhteella kesäisin. Pelasi hienosti.

Suuttimethan noissa käy pieneksi, jota muutossarja kompensoi pitämällä suutinta kauemman aikaa auki. Toki samalla tulee parempi kylmäkäynnistys.

Eli hankkimaan sarjaa, niin pääsee nauttimaan edullisesta polttoaineesta!
 
Kävin Fiat Puntolla mökillä 50/50 miksillä. Nopeus oli 80 ja 60, josta isompi osa 80 nopeutta. Kulutus ajotietokoneen mukaan 5.3, eli aika vähällä pitäisi päästä. En tiedä yhtään miten tarkka tuo ajotietokone on.
 
Kävin Fiat Puntolla mökillä 50/50 miksillä. Nopeus oli 80 ja 60, josta isompi osa 80 nopeutta. Kulutus ajotietokoneen mukaan 5.3, eli aika vähällä pitäisi päästä. En tiedä yhtään miten tarkka tuo ajotietokone on.

Jos tuo kulutus pitää paikkansa veikkasin, että käy aika laihalla. Vähän liiankin vähän kuluttaa...
 
Jos tuo kulutus pitää paikkansa veikkasin, että käy aika laihalla. Vähän liiankin vähän kuluttaa...
Ja se liian vähäinen kulutus voi kuumentaa mäntiä liikaa. Sinänsä ajotietokoneen lukemalla ei ole niin isoa merkitystä jos ei tiedä mitä on näyttänyt aikaisemmin vastaavassa ajossa. Se lukema taitaa olla lähinnä suuntaa-antava. Voisiko kulutus pelkällä 95:lla ajotietokoneen näyttämänä olla 4,7 l/100km? Sillä 50/50 sekoituksella kulutuksen nousu on 12..15% luokkaa eli ei tarvitse olla liian laihaa sen puolesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 503 164
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Mirle78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom