Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä sitten onko ihan tyhmää, vai pitäisikö olla se oikea etanoli muunnos.

.
Jos jaksaa säätää tankkailles niin mikäs siinå. Talvella voi olla ettei rikastukset riitä. "Alkuinnostuksen" jälkeen se etanolianturin omaava sarja on vaivattomin kum voi tankata miten tykkää. Pelkälle etanolille ohjelmointikin kun tuo sitä sähköautomaista säätämistä sopivien tankkauspaikkojen etsimisen muodossa. Ja tuollaista 50:50 lantraansita tuskin jaksaa arjes kokoaikaa. Mutta mikäs siinä jos jaksaa.
 
Tuollaisesta 50/50 voi mennä säädöt tappiin ja siihen päälle satunnaiset imuvuodot niin ei riitäkkään enää säätövara. Toki jos luulee säästävänsä johonkin romuautoon cocktaileja tekemällä niin antaa mennä, en itse ikinä tekisi niin, varsinkaan turboautoon.

Tämä pätee edelleen. Se siis käytännössä käy etanolilla laihalla, ja lambda säätää -25% - 25% välillä polttoaineen syöttöä. Mitäs sitten kun säätö on etanolin takia jo 25% ja pitäisi vielä säätää lisää? Softatkaa/boksatkaa/jotain nyt herran jumala ne autonne :D
 
Tämä pätee edelleen. Se siis käytännössä käy etanolilla laihalla, ja lambda säätää -25% - 25% välillä polttoaineen syöttöä. Mitäs sitten kun säätö on etanolin takia jo 25% ja pitäisi vielä säätää lisää? Softatkaa/boksatkaa/jotain nyt herran jumala ne autonne :D
Lopputulos tuosta on vikavalo. 50:50 ei nyt vielä saa 25% lisäystä tappiin jollei ole ennestään ilmavuotoja. Eli jollei moottorin vikavalo päällä ajele niin ajetaan lambdan sisällä.

Suuttimien loppuminen taas on täysin toinen ongelma. Se tulee täyskaasulla kuormalla vastaan kierroksilla eikä liity tuohon +/-25% säätövaraan. Jollei suuttimien riittävyys ole tiedossa niin ei kannata täyskaasu kiihdytyksiä isoilla kierroksilla tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin Fiat Puntolla mökillä 50/50 miksillä. Nopeus oli 80 ja 60, josta isompi osa 80 nopeutta.
Kulutus ajotietokoneen mukaan 5.3, eli aika vähällä pitäisi päästä. En tiedä yhtään miten tarkka tuo ajotietokone on.

Mittaapa koko tankin kulutus tankatessasi, saat tarkemman tiedon.
 
Mittaapa koko tankin kulutus tankatessasi, saat tarkemman tiedon.
Nyt ajoin mökiltä takaisin ja olin nollannut ajotietokoneen. Samanlaista hissuttelua, mutta 80 km/h nopeudella ja osan matkasta satoi vettä. Kulutus 5.5. Ei tosiaan pala mitään vikavaloja, eli sen puolesta pitäisi olla melko turvallista ajaa.

Nyt tulee taas ajettua pelkästään kaupunkiajoa ja lyhyttä matkaa, niin seuraavaksi tankkaan E10:ä. Koska kylmällä moottorilla se kulutus on aika pajon isompi. Huomasin kun seurailin sitä kulutusmittaria. Keskikulutus tulee siis nousemaan. Vielä kumminkin ajelen 50/50 miksillä siihen asti kun polttoainevalo syttyy.
 
Nyt ajoin mökiltä takaisin ja olin nollannut ajotietokoneen. Samanlaista hissuttelua, mutta 80 km/h nopeudella ja osan matkasta satoi vettä. Kulutus 5.5. Ei tosiaan pala mitään vikavaloja, eli sen puolesta pitäisi olla melko turvallista ajaa.

Nyt tulee taas ajettua pelkästään kaupunkiajoa ja lyhyttä matkaa, niin seuraavaksi tankkaan E10:ä. Koska kylmällä moottorilla se kulutus on aika pajon isompi. Huomasin kun seurailin sitä kulutusmittaria. Keskikulutus tulee siis nousemaan. Vielä kumminkin ajelen 50/50 miksillä siihen asti kun polttoainevalo syttyy.

Tankkaa tankki täyteen.
Nollaa trippi- ja kulutusmittari.
Aja tankilinen.
Tankkaa samalla asemalla ja mieluiten samasta pistoolista kuin aiemmin, niin auton asento on sama.
Laske kulutus tankkauksen ja trippimittarin perusteella.
Vertaa auton kulutusmittariin.
 
Mulla ainakin huijaa BMW E60 kulutusmittari etanolin kanssa. Lasken todellisen kulutuksen tankkauksen yhteydessä. Noin 3l/100km huijaa alaspäin pahimmillaan.
 
Nyt ajoin mökiltä takaisin ja olin nollannut ajotietokoneen. Samanlaista hissuttelua, mutta 80 km/h nopeudella ja osan matkasta satoi vettä. Kulutus 5.5. Ei tosiaan pala mitään vikavaloja, eli sen puolesta pitäisi olla melko turvallista ajaa.

Nyt tulee taas ajettua pelkästään kaupunkiajoa ja lyhyttä matkaa, niin seuraavaksi tankkaan E10:ä. Koska kylmällä moottorilla se kulutus on aika pajon isompi. Huomasin kun seurailin sitä kulutusmittaria. Keskikulutus tulee siis nousemaan. Vielä kumminkin ajelen 50/50 miksillä siihen asti kun polttoainevalo syttyy.

Kyllä sä voit halutessasi ajaa ympäri vuoden 50/50, ei se kulutus niin paljoa nouse.
 
Varmasti muuttuu, mutta paperilla (auton tyyppihyväksyntä) ei.
Eivät juurikaan muutu. Mutta fossiilisen osuus vaihtuu uusiutuvaksi melkein 80 presenttisesti koko polttoaineen elinkaaren ajalta.

Muuttuupas, ne nousee.

Ei isompi alkoholin määrä tarkoita isompaa co2 päästöä. Energiaköyhempää ainetta. Aikalailla suoraan käytetty energia on sama kuin co2 päästö. Jollei hyötysuhteiden muutoksia tule ja tässä tapauksessa ei tule.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, mutta bensalla päästöraja on 100g/km
Ja etanolilla 150 g/km. Volkkarin 1.4 tsi flexifuelit menee pääosin tuon alle eli niillä saa edun, mutta jälkikäteen muutetun osalta ei saa.

Etanolin korkeampi päästöraja johtunee osaltaan siitä, että fossiiliset co2-päästöt ovat etanolilla matalammat.
 
Hain motonetistä eFlexfuelin ja asensin 2002 vuoden corollaan. Asennus sujui muuten hyvin paitsi että etanolianturin pikaliittimet olivat väärän kokoiset ja jouduin käymään ne vaihtamassa. Eivät siis sopineet itse etanolianturiin.

Tällä hetkellä ei täälläpäin saa suurta säästöä etanolista kun e85 maksaa 1.13 € ja 95e noin 1.49 € niin säästöä tulisi noin 5 senttiä litralta jos kulutus kasvaa 28%. Aion kyllä seurata kulutusta ainakin muutaman tankkauksen verran niin näkee mitä se kulutus todellisuudessa kasvaa.

Kuoletettavaa tälle sijoitukselle jää noin 100 € kun vähentää trafilta saatavan 200 €, ja uskoisin että bensan hinta tästä taas nousee, niin maksaa itsensä takaisin suht nopeasti.

Öljyjä joudun nyt ehkä vaihtamaan hieman useammin kun olen normaalisti vaihtanut kerran vuodessa ja kilometrejä tulee noin 15000 vuoteen. Vai onko joku ajanut 15k vuodessa ilman ongelmia?
 
Ajattelin ite nyt ajella. 8k on nyt ajettu 170 päivässä. Jos on kunnon täyssynteettiset öljyt niin en näe mitään syytä miksei menis 15tkm / 1 vuosi kuhan ajaa välillä vähän pidempään. Itellä paljon pätkäajoa ja silti ei mitään ongelmia ole ollu. Ns kylmälimaa kyllä täyttökorkkiin kertyy mut lähtee kyllä kun ajaa vähän pidempään. Riippuu varmaan autostakin. Itellä vedenlämmöt pyörii 100c paikkeilla ja turbo kuumentaa öljyjä niin varmaan auttaa haihduttaa kondenssivettä + mahdollista etanolia joukosta. En ole jäteöljyssä haistanut etanolia ja ne olleet muutenkin "hyvän oloset"
 
Mamma etanoli saabbiin on vaihdettu 2 kertaa vuodessa öljyt, kilsoja tulee reilu 30k vuodessa.
Ei se nyt ihan kauheata litkua ole vielä ollut vaihdettaessa.
 
Katselee sen SN luokituksen öljylle niin mitäpä sitä suotta ylimääräisiä vaihtaan. Jollei sitten ole pelkkiä lyhyitä ajoja.

Laimeneminen kun ei ole se asia kun etanoli haihtuu. Hapettuminen on puolestaan kurissa noissa nykyöljyissä. Mitä ei etanolisaabbien aikaan vielä ollut.
 
Tosiaan juuri asensin 2002 Corollaan eFlexfuel-muunnossarjan. Nyt olisi edessä vielä tulppien vaihto, kun on kohta 60k km ajettu vanhoilla tulpilla, ja huoltokirja suosittelisi iridium-tulppia. Nopean googlailun perusteella iridium-tulpat parantaisivat ainakin kylmäkäynnistystä. Jostain luin myös, että platina-tulppia ei suositella etanolin kanssa, mutta iridium on ilmeisesti sitten eri asia? Löytyykö kokemuksia tai suosituksia erilaisista tulpista?
 
Hain motonetistä eFlexfuelin ja asensin 2002 vuoden corollaan. Asennus sujui muuten hyvin paitsi että etanolianturin pikaliittimet olivat väärän kokoiset ja jouduin käymään ne vaihtamassa. Eivät siis sopineet itse etanolianturiin.

Tällä hetkellä ei täälläpäin saa suurta säästöä etanolista kun e85 maksaa 1.13 € ja 95e noin 1.49 € niin säästöä tulisi noin 5 senttiä litralta jos kulutus kasvaa 28%. Aion kyllä seurata kulutusta ainakin muutaman tankkauksen verran niin näkee mitä se kulutus todellisuudessa kasvaa.

Kuoletettavaa tälle sijoitukselle jää noin 100 € kun vähentää trafilta saatavan 200 €, ja uskoisin että bensan hinta tästä taas nousee, niin maksaa itsensä takaisin suht nopeasti.

Öljyjä joudun nyt ehkä vaihtamaan hieman useammin kun olen normaalisti vaihtanut kerran vuodessa ja kilometrejä tulee noin 15000 vuoteen. Vai onko joku ajanut 15k vuodessa ilman ongelmia?

Öljyistä kannattaa katsoa, että löytyy ainakin API SN/SN PLUS -luokitus, pitäisi olla virallisesti paremmin etanolille sopivaa.
En kuitenkaan väitä, etteikö ilman kys. luokitustakin pärjäisi.
Itse olen ajanut niin bensalla kuin RE85 etanolillakin 10tkm väihtoväliä. Öljynvaihto on halpaa, jos sen voi tehdä itse.
Eipä tuolla Corolla taida olla mitään suurempia vaatimuksia öljyn suhteen.
 
Tosiaan juuri asensin 2002 Corollaan eFlexfuel-muunnossarjan. Nyt olisi edessä vielä tulppien vaihto, kun on kohta 60k km ajettu vanhoilla tulpilla, ja huoltokirja suosittelisi iridium-tulppia. Nopean googlailun perusteella iridium-tulpat parantaisivat ainakin kylmäkäynnistystä. Jostain luin myös, että platina-tulppia ei suositella etanolin kanssa, mutta iridium on ilmeisesti sitten eri asia? Löytyykö kokemuksia tai suosituksia erilaisista tulpista?

Laita just sellaset kun valmistaja suosittelee, ei ole syytä kikkailla mitään.
 
Laita just sellaset kun valmistaja suosittelee, ei ole syytä kikkailla mitään.
Tämä. Kokeilla voi myös kaasulle tarkoitettuja iridiumeja. Niissä tulppa pykälän kylmempi ja välys pienempi. Mitä noit eri valmistajan tulppia katselee niin esimerkiksi bochin kaasutulppa ja bensatulppa mahtuu toisen valmistajan yhden lämpäarvon sisäänkin eli ei ole kovin merkittävä ero. Ja noi Boschin kaasu iridiumit on ylensä todella halpoja. Se pienempi kärkiväli antaa agressiivisemman kipinän ja siksi käytetään kaasulla ja etanolillakin.

Useampi autotarvikeliike tarjoaa juuri noita kaasutulppiakin vaihtoehdoiksi.
 
2006 1.6 Focukseen laitettu eFlexfuel-setti. 125tkm mittarissa. Varmaan parin E85-tankillisen jälkeen saa öljyt valuttaa pihalle. Vai mikä se suositus oli?Tulpillakin taitaa kolmisen vuotta olla ikää, joten samalla vaihtoon. Harmi ettei ihan perusreiteillä ole asemaa, mistä saa tankattua. Puhelimen sovellus näytti toimivan ihan ok. Saa nähdä mitä pitoisuuksia näyttää, kun alkuun saa tankattua 1/4 etanolia.
 
2006 1.6 Focukseen laitettu eFlexfuel-setti. 125tkm mittarissa. Varmaan parin E85-tankillisen jälkeen saa öljyt valuttaa pihalle. Vai mikä se suositus oli?Tulpillakin taitaa kolmisen vuotta olla ikää, joten samalla vaihtoon. Harmi ettei ihan perusreiteillä ole asemaa, mistä saa tankattua. Puhelimen sovellus näytti toimivan ihan ok. Saa nähdä mitä pitoisuuksia näyttää, kun alkuun saa tankattua 1/4 etanolia.
Bensasuodatin kanssa kannattaa vaihdella. Sille kun pienen pieni mahdollisuus että etanoli eri liottimena liottaa aineita joita bensa ei liottanut ja jotka kertyneet suotimeen ajan kanssa.
 
Mitä itse olen lukenut niin webastot näyttäisi toimivan aika hyvin. Jotkut vanhemmat eivät ja joihinkin on letkut jouduttu vaihtamaan paremmin etanolia kestäväksi.
Toki tehoa on hieman vähemmän kuin bensalla, mutta riittävästi.
 
niin eikös se lisää syöttöä aina vaan että liekkivahti pitää liekin yllä? En minä kyllä noista tiedä.. Mutta mites syttyminen pakkasella?
 
Bensasuodatin kanssa kannattaa vaihdella. Sille kun pienen pieni mahdollisuus että etanoli eri liottimena liottaa aineita joita bensa ei liottanut ja jotka kertyneet suotimeen ajan kanssa.

Hyvä kun muistutit. Pitää katsella, onko se jossain tuossa hollilla vai taas näitä lifetime-virityksiä. Jostain se tietty löytynee, kun tarpeeksi purkaa. Motonet sanoo, että yleensä vain 2,0 koneissa on ulkopuolella ja Autodoc löytää 1.6:lle yhden suodattimen. Yhtä mystinen juttu on bensapumppu, mutta toivottavasti siinä on vielä kilsoja jäljellä.
 
Bensapumppu meni mamman saabissa parissa vuodessa kaput etanolilla. Tosin saappiin laitettiin samalla stage 1 viritykset kun ohjelmoitiin etanoliin.
 
Mites täällä on lähtenyt autot käyntiin näissä 0-10 asteen lämpötiloissa? Itselläni 2002 Corollaan laitettu eflexfuel vajaa kuukausi sitten ja pelkällä etanolilla lähtee todella huonosti käyntiin. Jopa 5 kertaa sai käynnistellä ihan 10 asteessakin. Nyt laitoin lisäksi bensaa tankkiin ja etanolin vahvuus on noin 63% ja lähtee 1-3 yrityksellä. Bensalla on aina lähtenyt laakista.
 
Käyntiin lähtee kohtalaisen hyvin näillä +5..+10C keleillä (Ford ja Duratec HE 1.8 kone, vm 2006), mutta tehot on hukassa ennenkuin kone lämpiää. Saa käyttää tyhjäkäyntiä hetken aikaa tai vaihtoehtoisesti lähteä liikkeelle isommilla kierroksilla ja luistattaa kytkintä. Kun tankkasi bensaa joukkoon ja etanoli oli 65% tietämissä, niin ei enää kylmällä koneella samaa tehottomuutta. Eniten tuo kiusaa taajama-alueen hitaassa vauhdissa, jossa on paljon pysähtelyjä ennen jonkinlaista lämpenemistä -- 1 minuutti kuormaa ajossa jo riittää.
 
Omavalmiste softalla starttaa kyllä heti ja jää käymään. Jos heti lähtee ajamaan niin alle 1500rpm ei tehoa juuri ole, käyttää kerran kierrokset 3k paikkeilla niin jo toimii normaalisti tai muuten n. 50 metrin jälkeen puutumiset häviää. Uskon et optimi säädöillä pitäis kyllä pystyä heti ajamaan ilman et huomaa mitään erikoista.
 
Mites täällä on lähtenyt autot käyntiin näissä 0-10 asteen lämpötiloissa?

Ilman esilämmitystä heikosti käynnistyy. Autossa ei ole varsinaista muutossarjaa, vaan linjapainetta nostamalla kompensoitu. Käynnistyttyään ei kestä (juurikaan) kaasua minuuttiin, mutta tämän jälkeen pelaa hyvin.

Peugeot 406 coupe 3l V6.
 
2006 1.6 Focukseen laitettu eFlexfuel-setti. 125tkm mittarissa. Varmaan parin E85-tankillisen jälkeen saa öljyt valuttaa pihalle. Vai mikä se suositus oli? Tulpillakin taitaa kolmisen vuotta olla ikää, joten samalla vaihtoon. Harmi ettei ihan perusreiteillä ole asemaa, mistä saa tankattua.
Puhelimen sovellus näytti toimivan ihan ok. Saa nähdä mitä pitoisuuksia näyttää, kun alkuun saa tankattua 1/4 etanolia.

En lähtisi vähän ajettuja hyvältä näyttäviä öljyjä ihan heti laskemaan, odottaa että ottaa edes vähän väriä ensin.
RE85:llä käy myöhemmin, niin että kun mahdollinen lika on lähtenyt, niin öljyt pysyvät paaljon kauemmin puhtaana verrattuna bensaan.
Vakio kone, vakiot tulpat toimii parhaiten. Vakio vaihtoväli, ellei esim. valmistaja muuta suosittele.
 
En lähtisi vähän ajettuja hyvältä näyttäviä öljyjä ihan heti laskemaan, odottaa että ottaa edes vähän väriä ensin.
RE85:llä käy myöhemmin, niin että kun mahdollinen lika on lähtenyt, niin öljyt pysyvät paaljon kauemmin puhtaana verrattuna bensaan.
Vakio kone, vakiot tulpat toimii parhaiten. Vakio vaihtoväli, ellei esim. valmistaja muuta suosittele.

Öljyillä ajettu 10600 km 10 kk:ssa eli tavallaan ehtoopuolella alkaa olemaan. Täytyy katsoa mitkä tulpat tuonne on laitettu. Laakkosella edellinen omistaja käyttänyt. Olisiko suosituksia? Motonetissä asioin pääasiassa, mutta jos parempaa saa muualta niin kertokaa toki.
 
10000km vaihtoväli kuulostaa hyvälle, itse vaihdan juuri 10tkm välein öljyn, mutta suodattimen vain joka toinen kerta, kun tuo RE85 toisiaan karstaa vähemmän.
Nii, ja kun itse vaihtaa, niin ei tule kalliiksi.

Ohjekirja kertoo ja Motonetin sivuilta löytynee suosituksia tulpista.
 
Mites täällä on lähtenyt autot käyntiin näissä 0-10 asteen lämpötiloissa? Itselläni 2002 Corollaan laitettu eflexfuel vajaa kuukausi sitten ja pelkällä etanolilla lähtee todella huonosti käyntiin. Jopa 5 kertaa sai käynnistellä ihan 10 asteessakin. Nyt laitoin lisäksi bensaa tankkiin ja etanolin vahvuus on noin 63% ja lähtee 1-3 yrityksellä. Bensalla on aina lähtenyt laakista.
Jollei sekunnin starttauksella käynnisty niin uutta. Ainakin eFlexfuelin sarja oppii joidenkin kertojen jälkeen riittävän rikastuksen määrän viikossa. Kun oppinut niin lähtee sillä ensimmäisellä yrittämällä sen sekunnin sisällä. Huono alkukäyntikin kannattaa torpata heti saammutukseen ja ottaa uusi niin oppii antamaan riittävästi eikä tyydy melkein riittävään. Jos tuntuu ettei vieläkään riitä niin pistää yhden yrityksen lisää vaikka käynnistyisikin. Tuolla saa sen alku kaasunihkeyden pois.

Sahata ei siis kannata.
 
Viimeksi muokattu:
Jollei sekunnin starttauksella käynnisty niin uutta. Ainakin eFlexfuelin sarja oppii joidenkin kertojen jälkeen riittävän rikastuksen määrän viikossa. Kun oppinut niin lähtee sillä ensimmäisellä yrittämällä sen sekunnin sisällä. Huono alkukäyntikin kannattaa torpata heti saammutukseen ja ottaa uusi niin oppii antamaan riittävästi eikä tyydy melkein riittävään. Jos tuntuu ettei vieläkään riitä niin pistää yhden yrityksen lisää vaikka käynnistyisikin. Tuolla saa sen alku kaasunihkeyden pois.

Sahata ei siis kannata.
Ohjeiden mukaan on starttailtu lyhyitä pätkiä, eikä ainakaan kolmessa viikossa parantunut käynnistyminen. Tämä siis 02 Corollaan, jossa eflexfuel ja 0-15 asteen lämpötiloissa.

1-3 starttauskertaa vaatii kun etanolipitoisuus on 60 %, mutta alkunihkeyttä ei ole yhtään.

2-7 vaati kun etanolipitoisuus oli yli 80 % ja siinä oli selvää alkunihkeyttä. Jos heti koitti lähteä liikkeelle piti painaa kunnolla kaasua ettei sammunut.
 
Ohjeiden mukaan on starttailtu lyhyitä pätkiä, eikä ainakaan kolmessa viikossa parantunut käynnistyminen. Tämä siis 02 Corollaan, jossa eflexfuel ja 0-15 asteen lämpötiloissa.

1-3 starttauskertaa vaatii kun etanolipitoisuus on 60 %, mutta alkunihkeyttä ei ole yhtään.

2-7 vaati kun etanolipitoisuus oli yli 80 % ja siinä oli selvää alkunihkeyttä. Jos heti koitti lähteä liikkeelle piti painaa kunnolla kaasua ettei sammunut.
Kannattaa varmaan kysellä sarjan valmistajalta vinkkejä. Eihän toi toimi ollenkaan kuten pitäisi.

Jollei sitten tulpat ole loppuun ajetut. Viina on kyllä tarkka niistä ja aiheuttaa juuri tuollaista oireilua jos kipinäväli päässyt kasvamaan liian isoksi ja pyöristynyt liikaa elektrodi. Bensalla voi ajaa tulpat kuluneemmaksi ilman että edes huomaa.
 
Volkkarin 1.4 TSI Multifuel lähtee nätisti käyntiin pikkupakkasillakin etanolin kanssa, eikä kylmänä käynnin kanssa ole ollut ongelmia. Kulutus on tankkauksista laskettuna vähän alle 7 litraa satasella, ajotietokone näyttää silloin n. 6,2-6,3 litraa sataselle. Ajelin vähän aikaa sitten pienellä määrällä 95E:tä kun etanoliasema ei osunut kohdalle, ja kulutus oli samanlaisella ajolla ajotietokoneessa heti jossain litraa alempana satasta kohden. Todellinen kulutusero lienee siis lähempänä 20% kuin 30% ja etanolia tankkaamalla saa pientä säästöä joka kilsasta.
 
Kannattaa varmaan kysellä sarjan valmistajalta vinkkejä. Eihän toi toimi ollenkaan kuten pitäisi.

Jollei sitten tulpat ole loppuun ajetut. Viina on kyllä tarkka niistä ja aiheuttaa juuri tuollaista oireilua jos kipinäväli päässyt kasvamaan liian isoksi ja pyöristynyt liikaa elektrodi.

Bensalla voi ajaa tulpat kuluneemmaksi ilman että edes huomaa.

Voiko olla asennettu myös väärin?

Vaikuttais vähän silleen, ettei boxi toimisi lainkaan, ainakaan kylmänä...
 
Voiko olla asennettu myös väärin?

Vaikuttais vähän silleen, ettei boxi toimisi lainkaan, ainakaan kylmänä...
Ajossa toimii ihan normaalisti, eikä äpissä näy mitään epänormaalia. Kulutus on myös lisääntynyt sen odotetun 30 %. Tulpat vaihdoin juuri, kun toivoin sen parantavan käynnistyvyyttä, mutta en huomannut mitään eroa.
 
Ajossa toimii ihan normaalisti, eikä äpissä näy mitään epänormaalia. Kulutus on myös lisääntynyt sen odotetun 30 %. Tulpat vaihdoin juuri, kun toivoin sen parantavan käynnistyvyyttä, mutta en huomannut mitään eroa.
Tuohon tulpan vaihtoon vielä että huomasitko tarkistaa että annetut tulpat oli auton spekseissä. Motonet ynnä muut tarvikeliikkeet kun surutta antaneet tulppia joiden kärkiväli on auton spekseistä reippaasti isommat. Tuolla isommalla kärkivälillä ei tule yhtä aggressiivista kipinää. Ja jos tyyliin 0.8mm suosituksen sijasta yleisin tarjottava tulppa on 1mm tai enemmän niin se voi olla ongelmallista jo viinalle. Kaasutulpissa taitaa yleisin väli olla 0.7mm, joten ovat lähempänä oikeaa ja kestävät iridiumina sen kovemman kipinänkin.

Mutta niin tai näin niin yhtään muunnosta en ole nähnyt joka olisi noin huonosti käynnistyvä. Jotain on rikki tai väärin sarjassa tai autossa. Joku imuputki jäänyt löysälle? Sarjan lämpöanturi rikki?
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon tulpan vaihtoon vielä että huomasitko tarkistaa että annetut tulpat oli auton spekseissä. Motonet ynnä muut tarvikeliikkeet kun surutta antaneet tulppia joiden kärkiväli on auton spekseistä reippaasti isommat. Tuolla isommalla kärkivälillä ei tule yhtä aggressiivista kipinää. Ja jos tyyliin 0.8mm suosituksen sijasta yleisin tarjottava tulppa on 1mm tai enemmän niin se voi olla ongelmallista jo viinalle. Kaasutulpissa taitaa yleisin väli olla 0.7mm, joten ovat lähempänä oikeaa ja kestävät iridiumina sen kovemman kipinänkin.

Mutta niin tai näin niin yhtään muunnosta en ole nähnyt joka olisi noin huonosti käynnistyvä. Jotain on rikki tai väärin sarjassa tai autossa. Joku imuputki jäänyt löysälle? Sarjan lämpöanturi rikki?
Tulpat on autolleni ihan oikeat, samat mitä olen ennenkin käyttänyt, samat mitä suositellaan korjausoppaassa. Enkä edes huomannut mitään eroa tulppien vaihdon jälkeen. Bensalla käynnistyi aluksi ihan normaalisti, ainoa muuttuja oli kun tankkasin e85. Lämpöanturi näyttää mielestäni ihan oikeita lukemia äpissä.

Vaihdoin myös imusarjan tiivisteen ja putsasin ilmamääräanturin enkä huomannut niidenkään toimenpiteiden jälkeen mitään eroa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 269
Viestejä
4 503 043
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
JohanP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom