Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
Lähinnä ongelma kun auto seisoo ja sitten starttaat, jolloin koneelle menee pelkkää vettä pohjalta.

Ongelma vain kun tankissa on puhdasta bensaa, jos tankissa on RE85 kuten tuossa kysyjä meinasi, niin vesi ei erotu.

Lähtökohtasesti bensatankki on suljettu systeemi joten ei sinne mitenkään tule vettä lisää mistään, ellei esim korkin tiiviste vuoda

Kyllähän sinne vähän pääsee vettä korvausilman mukana. Aivan kuten ilma-alusta on lähtökohtaisesti suljettu, mutta silti siellä on ilmankuivain ja välillä jäätyy se ilmankuivan kun sinne on kertynyt vettä. Tankin korvausilmalle ei ole kuivainta, joten kosteus pääsee tiivistymään tankkiin. Nykyisillä bensanlaaduilla ei tosin pitäisi tulla mitään ongelmia, kun kaikissa bensoissa on lähtökohtaisesti jonkunverran etanolia joukossa.
 
On peloteltu veden kertymisestä tankin pohjalle talviaikaan ja tämän aiheuttavan tankin ruostumista? Onko tällä totuuspohjaa?
Kyllä ja ei. Kuten sanottu niin vesi ei tosiaan E85:sta ihan helpolla erotu tankin pohjalle, tuo on nimenomaan puhtaan bensan ongelma.

Veden kertymistä polttoaineen sekaan sen sijaan kyllä tapahuu E85:n kanssa, ja se polttoaineen seassa oleva vesi voi olla joillekin metalleille ongelma. Puhdas alumiini ei käsittääkseni ainakaan oikein kestä E85:sta ellei ole suojattu. Sitä onko kyseisen megen polttoainejärjestlemässä ongelmallisista materiaaleista valmistettuja osia en osaa sanoa.
 
TUOTTEEMME

Tuolla sanotaan että "webasto toimii re85:llä"

onko täällä kellään käytännön kokemusta?

riittääkö pelkkä co2% säätö?
 
TUOTTEEMME

Tuolla sanotaan että "webasto toimii re85:llä"

onko täällä kellään käytännön kokemusta?

riittääkö pelkkä co2% säätö?
Heikommalla teholla toimii jos muuten kunnnossa.

Kunnolla toimiakseen tarvisi pumpulle pulssikertojaa. Alussa tyyliin tuplana pulsseja ja myöhemmin 3 pulssiin yksi ylimääräinen. Flexfuelina tuokin pitäisi liittää etanolianturiin.
 
Lähtökohtasesti bensatankki on suljettu systeemi joten ei sinne mitenkään tule vettä lisää mistään, ellei esim korkin tiiviste vuoda

Jokuhan oli -80 luvulla tyhjentänyt autostaan tankin aivan tyhjäksi, niin siellä pohjassa oli tullut useampi litra vettä samalla. Tämän takia monethan käytti talvella jäänestoa eli käytännössä etanolia.
 

Bensa-autosta etanoliauto älyohjaimella – tämän verran muutos maksaa


Tamperelaisen sTepOne Techin kehittämä etanolipäivitin tarjoaa keskivertoautoilijalle eturivin paikan ilmastotalkoissa.

Konepellin alle saa muutamalla satasella älyohjaimen, joka leikkaa bensiinimoottorin hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia.

Täysautomaattinen teknologia mahdollistaa ajamisen joko uusiutuvalla bioetanolilla, bensiinillä tai millä tahansa näiden seossuhteella.

”Kantava ajatuksemme on ”power to the people”: Tämä avaa mahdollisuuden ekologiseen yksityisautoiluun niille, joilla ei ole varaa sähköautoon”,
sTepOne Tech Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Isokivijärvi linjaa.

Liikeidea syntyi yksinkertaisesta oivalluksesta. Elettiin vuotta 2012 Tampereella ja bioetanoli oli juuri murtautunut markkinoille.

”Tuolloin ymmärsimme, että ei ole olemassa kyllin hyvää universaalia ratkaisua, joka riittävästi helpottaisi autoilijan siirtymistä etanoliin”, Isokivijärvi kertoo.

Näkymä oli mehukas. Suomen maanteillä pörrää lähes kaksi miljoonaa bensiinimoottoria, jotka pienellä laitolla päivittyvät etanoliaikaan.
Kohderyhmä oli löytynyt mutta tuote puuttui.

”Päätimme tehdä maailman parhaan etanolin päivityslaitteen itse.”

7f1c0b6f-6252-5669-af29-cf1cdc8cd545

EFlexFuelin testausta Yhdysvalloissa uudessa BMW S1000RR moottoripyörässä.

- Kauppalehti
 
mitähän tuo litrahinta mahtaa olla tänäpäivänä? netistäkää sattunu silmään mitään järkevää sivua. tälläkylällä ku ei vielkää myydä ni ei pääse kyttää asemalle
 
mitähän tuo litrahinta mahtaa olla tänäpäivänä? netistäkää sattunu silmään mitään järkevää sivua. tälläkylällä ku ei vielkää myydä ni ei pääse kyttää asemalle
Vaihtelee vähän paikkakunnittain ja asemittain, mutta aikalailla 1.00-1.10€ välillä on näkynyt olevan tänäpäivänä
 
mitähän tuo litrahinta mahtaa olla tänäpäivänä? netistäkää sattunu silmään mitään järkevää sivua. tälläkylällä ku ei vielkää myydä ni ei pääse kyttää asemalle
Tankille sovellus on aika hyvä. Tuossa yhdeltä alueelta. Mahtoi olla tiistaisin halvinta polttoainetta.

E85 1.049
E10 1.39
Diesel 1.333
 
volvoo kovasti mielitekis noi vermeet ,mut joutuis käymää tankkaa 80km päässä eestakas 160km
 
Kyllä ja ei. Kuten sanottu niin vesi ei tosiaan E85:sta ihan helpolla erotu tankin pohjalle, tuo on nimenomaan puhtaan bensan ongelma.

Veden kertymistä polttoaineen sekaan sen sijaan kyllä tapahuu E85:n kanssa, ja se polttoaineen seassa oleva vesi voi olla joillekin metalleille ongelma. Puhdas alumiini ei käsittääkseni ainakaan oikein kestä E85:sta ellei ole suojattu. Sitä onko kyseisen megen polttoainejärjestlemässä ongelmallisista materiaaleista valmistettuja osia en osaa sanoa.

Eipä sitä puhdasta alumiinia taida juuri olla autoissa?
 
Laitoinpa 2006 vuosimallin 1.6 bensakoneiseen Focukseen eFlexfuelin. Motiivit olivat lähinnä eettiset eli hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, kotimaisen polttoaineen tuotannon tukeminen ja sitä kautta Venäjälle öljyrahan kantamisen vähentäminen. Pakoputkesta tulevat hiilidioksidipäästöt eivät tietenkään tällä vähene, mutta jospa ne kokonaisuutta katsoen vähenisivät. Sähköauto tai plugari oli alunperin haaveissa, mutta totesin että etanolikonversio on moninkertaisesti kustannustehokkaampi vaihtoehto. Säästö polttoainekuluissa ei sinänsä ollut tavoitteena, mutta voihan se olla että pitkällä tähtäimellä sitäkin syntyy.

Asennusoperaatio vie ehkä tunnin jos tietää mitä tekee, mutta itse sain kulutettua siihen ison osan päivää kun vaihdoin samalla akun ja kävin välissä hakemassa hylsysarjan Motonetistä. Asensin etanolianturin polttoaineen syöttölinjaan paluulinjan sijasta, koska syöttölinja oli helpommin saatavilla. Focuksessa on kovat muoviset bensaletkut, joiden katkominen ei oikein onnistu järkevästi, joten korvasin syöttölinjan eFlexfuelin mukana tulevalla letkulla. Eflexfuelin johtosarjaan menevät suuttimien urosliittimet vaikuttaisivat olevat melko surkeaa laatua, koska sain niitä asennusoperaation aikana hajalle neljä vaikken edes runnonut niitä kovasti. Onneksi niitä tuli paketissa sen verran että nelisylinteriseen riitti vielä hyvin.

Toivottavasti operaatio ei aiheuta suurempi ongelmia. Ainakin lämpimällä koneella auto hörähti heti käyntiin ilman empimistä. Täytyy tehdä muutoskatsastus syksyllä vuosikatsastuksen ohella ja hakea tuo 200 euron bonari valtiolta.
 
Hämeenlinnassa harvialan abc:llä viina tänään 92snt litra. Mukava 15snt ero esim. Lielahteen missä kys. litku maksoi 1.07e tuossa alkuviikolla.
 
Miten paljon auton moottori suhteutettuna bensan litraan kuluttaa muutoksen jälkeen E85 polttoainetta, jos esim. 2l moottori ja 8l/100km kulutus normi E95 bensalle? -Että paljonko tossa polttoaineen hinassa tulee todellista eroa?

Edit.. mikä tässä on ongelma - miksei ihmiset juokse ja jonota tonne muutokseen, kai täällä joku muukin laskeskelee näitä asioita.
 
Miten paljon auton moottori suhteutettuna bensan litraan kuluttaa muutoksen jälkeen E85 polttoainetta, jos esim. 2l moottori ja 8l/100km kulutus normi E95 bensalle? -Että paljonko tossa polttoaineen hinassa tulee todellista eroa?

Kulutus nousee esimerkkitapauksessasi litran-kaksi per 100 km. Kaikki riippuu toki ajotyylistä, paljonko autossa tavaraa/ihmisiä..

Edit.. mikä tässä on ongelma - miksei ihmiset juokse ja jonota tonne muutokseen, kai täällä joku muukin laskeskelee näitä asioita.

Johtuu siitä, että lehdet on luettu tarkkaan. Lehdissä aikoinaan peloteltiin, että jo se 10 prosenttia 95 syövyttää auton polttoainelinjat ja moottorin pilalle. Se, että polttoaine on miltei puhdasta etanolia, niin sehän syövyttää lopun autoakin.

Itsellä takana ensimmäinen talvi pelkällä etanolilla (kolme kesää), eikä mainittavaa ongelma ole ollut. Autona 350tkm ajettu Peugeot 3l v6.
 
Miten paljon auton moottori suhteutettuna bensan litraan kuluttaa muutoksen jälkeen E85 polttoainetta, jos esim. 2l moottori ja 8l/100km kulutus normi E95 bensalle? -Että paljonko tossa polttoaineen hinassa tulee todellista eroa?

Edit.. mikä tässä on ongelma - miksei ihmiset juokse ja jonota tonne muutokseen, kai täällä joku muukin laskeskelee näitä asioita.
Pelko ja se että sun pitää ensin kuluttaa rahaa säästääksesi. Varsinkin jollei itse osaa asentaa.

Olihan tässä pienen hetken kun bensa oli kulutuksen nousun kanssa saman hintaista nyt on taas normaalimpi tilanne. Eli kerrot bensankuluksen 1.28 niin saat pahimman etanolikulutuksen aika monessa se on pienempi. Eli 8 litraa olisi 10.2 litraa. Mielekkäämpää on kuitenkin miettiä etanolin hintaan toi kerroin niin 0.95€/l olisi bensavastaavana 1.178€/l.

95E10 verrattuna omien kokemuksien mukaan olevan oikeammin 1.25 ja joissain autoissa se ollut 1.10. Toi 1.28 arvo tuntuu olevan enemmän 98E5 verrattaessa. Mutta omat vanhukset olleetkin vähän nirsoja 95 polttoaineelle syöden sitä hulluna verrattuna 98. Veikkaan 95E10 kanssa myöhäisempää sytytystä ja siten huonompaa hyötysuhdetta. Kuitenkin E85 sopinut hyvin noihin kun 98E5 korkeampi oktaani.
 
Viimeksi muokattu:
Johtuu siitä, että lehdet on luettu tarkkaan. Lehdissä aikoinaan peloteltiin, että jo se 10 prosenttia 95 syövyttää auton polttoainelinjat ja moottorin pilalle.
Eli 95E10

Mikähän tässä pelottelussa aikanaan oli tarkoituksena? Mitään faktaahan ei mielestäni löytynyt, ettei kaikissa nykyaikaisissa (lambda-ohjaus tms.) toimisi.

Oliko kyse siitä, että laskennallinen kulutus nousi jotain 2 prosenttia ja ihan siksi vaan vastustettiin?
 
Eli 95E10

Mikähän tässä pelottelussa aikanaan oli tarkoituksena? Mitään faktaahan ei mielestäni löytynyt, ettei kaikissa nykyaikaisissa (lambda-ohjaus tms.) toimisi.

Oliko kyse siitä, että laskennallinen kulutus nousi jotain 2 prosenttia ja ihan siksi vaan vastustettiin?

Itse ajelin 98e5:lla, kun tuntui moottori vain toimivan paremmin (tyhjäkäynti nätimpi, vedot tallessa). Totuuspohjaahan noilla väitteillä ei ollut, kuten aika on näyttänyt.
 
Voisiko joku asioista perillä oleva kertoa, että miksi esimerkiksi juuri esitellyssä Koenigseggin uutuudessa konetta voi käyttää sekä bensalla että etanolilla, mutta etanolia käytettäessä moottorista saadaan huomattavasti enemmän tehoa ulos? Onko kyse jostain päästojen kanssa säätämisestä?
 
Voisiko joku asioista perillä oleva kertoa, että miksi esimerkiksi juuri esitellyssä Koenigseggin uutuudessa konetta voi käyttää sekä bensalla että etanolilla, mutta etanolia käytettäessä moottorista saadaan huomattavasti enemmän tehoa ulos? Onko kyse jostain päästojen kanssa säätämisestä?

tod näk oktaaniluku.

etanolilla yli 106
 
Voisiko joku asioista perillä oleva kertoa, että miksi esimerkiksi juuri esitellyssä Koenigseggin uutuudessa konetta voi käyttää sekä bensalla että etanolilla, mutta etanolia käytettäessä moottorista saadaan huomattavasti enemmän tehoa ulos? Onko kyse jostain päästojen kanssa säätämisestä?
Etanoli luontaisesti jäähdyttää konetta sekä kestää paremmin puristusta eli sillä voidaan ottaa enemmän tehoja.
 
tod näk oktaaniluku.

etanolilla yli 106

Etanoli luontaisesti jäähdyttää konetta sekä kestää paremmin puristusta eli sillä voidaan ottaa enemmän tehoja.

Eli tässä oli sitten ihan looginen selitys. Olenkin joskus miettinyt miksi jotkut jenkit tuunaa katukilpureitaan etanolikonversioilla ja isoilla turboilla. Luulin, että ympäristösyistä, mutta eipä ollutkaan. :)
 
Vapaastihengittävillä "tavisautoilla" etanolilla ajo on ympäristötekoa. Itsellä myös.
 
Tähänkin kysymykseen on varmaan joku looginen selitys, mutta miksi uusissa autoissa ei enää ole flexfuel-vaihtoehtoja? Käsitykseni mukaan tämä ei vaatisi autonvalmistajilta juuri muuta kuin etanolipitoisuusanturin polttoainelinjaan, sopivan ecu-softan ja ehkä suuremmat polttoainesuuttimet. Eikö näille ollut tarpeeksi kysyntää?
 
Tähänkin kysymykseen on varmaan joku looginen selitys, mutta miksi uusissa autoissa ei enää ole flexfuel-vaihtoehtoja? Käsitykseni mukaan tämä ei vaatisi autonvalmistajilta juuri muuta kuin etanolipitoisuusanturin polttoainelinjaan, sopivan ecu-softan ja ehkä suuremmat polttoainesuuttimet. Eikö näille ollut tarpeeksi kysyntää?

Itse vastasit juuri kysymykseesi. Kaikki ne mitä tarvitaan perusautoon lisätä, maksaa valmistajalle rahaa. Silloin näitä ei tehdä. Vallankaan jos loppuasiakas sen joutuu maksamaan ja jos kiinnostus on pientä..
 
Suorastaan kummalliselle tuntuu varsinkin näin ympäristötekoja painottavana aikakautena. Voisi kuvitella, että edes joku valmistaja olisi ottanut Saabin manttelin ja jalostanut BioPower-brandiä eteenpäin. Kai ne valmistajien marginaalit ovat sitten niin tiukkoja, että tuommoiseen ei ole varaa.
 
Ruotsissa valmistus loppui kun valtio nosti etalolin veroa ja e85 maksoi yhtä paljon kuin gaso. Kukaan ei ostanut enää biopower ja flexfuel-autoja vaikka miljöbil-statuksen omaavilla vuosimaksut oli sen 80% halvemmat.

Nyttemmin ruotsi taas tiputti e85 hinnan mutta kun uusia autoja ei enää tehdä ja akkuhybridit tuli rymisten niin tilanne tämä.
 
Eli vaikka Suomalaisia poliitikkoja haukutaan lyhytjänteisiksi hetkessäeläjiksi, niin osataan sitä Ruotsissakin. Tämä kaikki tuntuu niin kovin järjenvastaiselta kun meillä olisi ekologisempi polttoaine, sille valmis jakeluverkosto ja autotkin pienen muutoksin toimisivat, niin mahdollisuuteen ei panosteta lainkaan. Enkä tarkoita, että kaikkien tulisi etanoliin siirtyä, mutta olisihan tuossa potentiaalia.
 
Saabin kuolema myös edesauttoi asiaa.

Montaa automerkkiä ei saanut uutena suoraan flexfuelina.

Saabin ja Volvon jälkeen ehkä Fordilla oli jonkun sortin myyntimenestystä.

Volkkarilla sitten taas meni kaasuilun puolelle Samaten kuin Volvo siirtyi nopeasti kaasuun ja sittemmin tosiaan dieselgaten jälkeen akkuhybrideihin.
 
Onko sulla Kosamiitti käsitystä, millainen lisäkulu flexfuel-auton valmistamisesta tulee verrattuna ns. normaaliin bensavehkeeseen? Jos pieni, niin esimerkiksi EU-ohjeistus flexfuel-pakollisuudesta olisi voinut olla aikoinaan ihan paikallaan, vaikka en yleensä ylhäältä annetuista määräyksistä niin välitäkään. Vai liekö tässä ollut ammoin vastassa Saksan isojen valmistajien lobbaus dieselin puolesta.
 
Saabilla ja Volvolla eri softa ecussa, eri tulpat ja myöhemmissä malleissa esilämmitin polttoaineelle pakkaskäynnistyksen päästöjä laskemaan.

Tossahan ne suurimmat erot.noin nii kuin karrikoidusti)

Saabin moottorit - 99 vuodesta eteenpäin e85 yhteensopivia (kattaa siis pumpun, letkut ja tiivisteet) kuin myös Volvolla.
(muutamia erikoismalleja lukuunottamatta, siis volvo)

Yhden Fordin toin aikanaan ja mitään eroa ei pellin alta löytynyt, tosin Fordilla kaiketi bensapumppu eri.
 
Ihmisten tietämättömyys.asiasta on kanssa käsittämätöntä. Tankatessa on useampia ihmisiä ihmetellyt mikä toi sininen pistooli on kun siitä tankkaat. Kuinka monia vuosia noi onkaan ollut asemalla ennenkuin edes huomaavat moisen olemassa olon. Joku luuli jopa kaasua tulevan sinisestä pistoolista kun oli kuullut kaupungissa olevan moisen aseman.
 
Enemmän suomessa vituttaa se että vuosimaksut lasketaan edelleen bensan mukaan.

Oma "ikäloppu" biopower purskauttelee sen 54.5gr hiilareja, keskiarvo saabin mukaan n.60 grammaa ja silti suomessa maksan vuosimaksut sen mukaan mitä bensalla ajo saastuttaa vaikka omaan autoon ei ole koskaan tankattu bensiiniä...

Ok, niistä aldehyli- ja muista päästöistä nyt ei puhuta mutta edelleen ruotsissa et maksa kuin murto-osan vuosimaksusta jos alla "miljöbil" , oli se sitten etanoli, kaasu tai sähköauto.

Ruotsin laskuopin mukaan suomessa kun nyt maksan sen reilut parisataa vuodessa käyttömaksua niin oikeampi olisi se neljäsosa/viidesosa, sama mikä ruotsissa.

Saat aika monta nykyautoa laittaa vanhan paskan Saabin rinnalle ja silti ikäloppu biopower on co2 -päästöissä huomattavsti vähemmän saastuttava.

Tottahan nyt valtiovalta maksoi sen 200€ kun leimasin "virallisesti" saatana tehdastekoisen flexfuel-auton joten vähän lämmitti tuo pari hunttia mutta kyllä on suomella vielä opettelemista.

Tollanen oma -09 mallinen biopower Suappi saastuttaa saman verran kuin kaksi uutta litrasta pikkuautoa...

Verrokkina laskeskelin ja sain vittumaisen vitutuksen kun vertasin vaimon äidin uutta pikkufordia...päästöt sen 124gr ja vuosimaksut suhteessa naurettavan pienet vaikka oma ja vaimon paska saastuttaa puolet vähemmän.
 
Enemmän suomessa vituttaa se että vuosimaksut lasketaan edelleen bensan mukaan.

Oma "ikäloppu" biopower purskauttelee sen 54.5gr hiilareja, keskiarvo saabin mukaan n.60 grammaa ja silti suomessa maksan vuosimaksut sen mukaan mitä bensalla ajo saastuttaa vaikka omaan autoon ei ole koskaan tankattu bensiiniä...

Ok, niistä aldehyli- ja muista päästöistä nyt ei puhuta mutta edelleen ruotsissa et maksa kuin murto-osan vuosimaksusta jos alla "miljöbil" , oli se sitten etanoli, kaasu tai sähköauto.

Ruotsin laskuopin mukaan suomessa kun nyt maksan sen reilut parisataa vuodessa käyttömaksua niin oikeampi olisi se neljäsosa/viidesosa, sama mikä ruotsissa.

Saat aika monta nykyautoa laittaa vanhan paskan Saabin rinnalle ja silti ikäloppu biopower on co2 -päästöissä huomattavsti vähemmän saastuttava.

Tottahan nyt valtiovalta maksoi sen 200€ kun leimasin "virallisesti" saatana tehdastekoisen flexfuel-auton joten vähän lämmitti tuo pari hunttia mutta kyllä on suomella vielä opettelemista.

Tollanen oma -09 mallinen biopower Suappi saastuttaa saman verran kuin kaksi uutta litrasta pikkuautoa...
Tuohon kuullut kahta perustelua. Toinen on että tehdään muutos veroeduksi ja ajetaan edelleen bensalla. Jonka perustelua en ymmärrä kun ei ole kuin satunnaisesti bensalla ajelu ollut halvempaa kun käynyt hinta alhaalla. Sitten toinen on ettei lähipäästöt vähene. Sinällään kyllä pätevä perustelu suurkaupunkiin ja vähäpäästöisten parkkiin. Mutta helpotus olisi sit oltava toisaalla. Suomessa ei ole näitä suurkaupunkeja niin merkittävästi.

Toi 200€ kertatuki ei ole riittävä porkkana.
 
Ei ole ei, kyselin tuossa viime vuoden kesäkuussa kun leimasin vaimon paskan ja muutin sen samalla papereilla e85-autoksi kuinka paljon oli silloin innostusta ollut suomessa muuttaa autoja niin alle 500 autoa oli kesäkuussa saldo:rofl:

Siis koko suomessa, mukaanlukien niin saabien nimellinen muutoskatsastus kuin eflexfuel-sarjojen asentajat...

Ja kaasumuunnoksilla vielä hiljaisempaa...vaikka täkynä oli hieman isompi summa juuroja.
 
Miten muuten ulkomailla suomalaisen muutos flexfuelin kanssa käydessä. Ei taida irrota kovin puhtoisia ympäristötarroja tuulilasiin. Vai katsovatko jotenkin toisin.
 
Tuohon kuullut kahta perustelua. Toinen on että tehdään muutos veroeduksi ja ajetaan edelleen bensalla. Jonka perustelua en ymmärrä kun ei ole kuin satunnaisesti bensalla ajelu ollut halvempaa kun käynyt hinta alhaalla. Sitten toinen on ettei lähipäästöt vähene. Sinällään kyllä pätevä perustelu suurkaupunkiin ja vähäpäästöisten parkkiin. Mutta helpotus olisi sit oltava toisaalla. Suomessa ei ole näitä suurkaupunkeja niin merkittävästi.

Toi 200€ kertatuki ei ole riittävä porkkana.

Ehkä, ehkä ei.Kaikki tutut viinanarkomaanit jotka ajelee viinalla myöskin ajavat sillä viinaksella.
Itsellä reilut 200tkm nyt volvoilla ja saabeilla takana pelkästään viunalla ja olen ehkä 3 kertaa tankannut bensaa kun ei ole ollut jossain keskisuomen vittulanjärvellä e85 asemia lähellä ja tankki ruvennut huutamaan tyhjyyttä.

Esim. mulla ollut mitään ongelmia viinan kanssa (paitsi henk.koht sisäisen viinan) en edes pidä talvisin autoa narun päässä ja aina on lähtenyt ekalla käyntiin.Kovilla pakkasilla vaatii sen puoli minuuttia että tasottuu tyhjäkäynti akan autossa missä ei ole esilämmitystä mutta itsellä no problemos, sen kun starttaat ja ajat.

Vaimon auto sitten haiskuttelee sitä kossun hajua enemmän mutta veikkaan että virisofta ja vaihdetut osat(turbo+ pakorööri+ isommat injektorit) tekee hallaa.Toimii kuitenkin ok kun ei heti samalla sekunnilla lähde kiihdyttämään kaasu pohjassa, vaatii tosiaan sen 400 metriä ajoa tai puolen minuutin tyhjäkäynnin jos pakkasta enemmän kuin -20

Meillä menee sellaset 400 litraa viinaa kuukaudessa ajeluihin ja mulla se +200tkm ja vaimolla rapiat 70tkm viinalla ajoa takana.Ollaan molemmat tykätty viinasta:kippis:

tossa tän kuun tankkaussaldoa:
vittupaskaa.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä, ehkä ei.Kaikki tutut viinanarkomaanit jotka ajelee viinalla myöskin ajavat sillä viinaksella.
Itsellä reilut 200tkm nyt volvoilla ja saabeilla takana pelkästään viunalla ja olen ehkä 3 kertaa tankannut bensaa kun ei ole ollut jossain keskisuomen vittulanjärvellä e85 asemia lähellä ja tankki ruvennut huutamaan tyhjyyttä.

Esim. mulla ollut mitään ongelmia viinan kanssa (paitsi henk.koht sisäisen viinan) en edes pidä talvisin autoa narun päässä ja aina on lähtenyt ekalla käyntiin.Kovilla pakkasilla vaatii sen puoli minuuttia että tasottuu tyhjäkäynti akan autossa missä ei ole esilämmitystä mutta itsellä no problemos, sen kun starttaat ja ajat.

Vaimon auto sitten haiskuttelee sitä kossun hajua enemmän mutta veikkaan että virisofta ja vaihdetut osat(turbo+ pakorööri+ isommat injektorit) tekee hallaa.Toimii kuitenkin ok kun ei heti samalla sekunnilla lähde kiihdyttämään kaasu pohjassa, vaatii tosiaan sen 400 metriä ajoa tai puolen minuutin tyhjäkäynnin jos pakkasta enemmän kuin -20
Juu vähissä on itselläkin bensatankkailut. Joku pari kertaa vuodessa tulee laitettua etanolin sijaaan. Enkä tiedä kenenkään muunkaan bensalla ajelevan jos viinalla pääsee. Siksi perustelu onkin melko köykänen se

Käynnistyvyydessa ei pakkasilla ole mitään ongelmia. Narunpääs ollessa on joskus samaa kuin bensallakin ollut että luulee ulkolämpötilaa lämpimäksi ja heti käynnistyessää saadessaan uutta kylmää ilmaa ja imun jäähtyessä jyrkästi sekuntti pari epätasaista käyntiä ennen tasaantumistaan. Yksi autoistani uudesta saakka ollut moinen. Vähemmän moottorin esilämmitystä auttanut tuohon niin ei imuilma ja sen lämpöanturi ehdi lämmetä. (Toinen vaihtoehto olisi enemmän lämmittää, mutta ei mieltä niin paljoa lämmittää). Täysin kylmänä hörähtävät kukin hyvin viinalla käyntiin vaikka olikin noita -25 asteen pakkasia.
 
Viimeksi muokattu:
Tähänkin kysymykseen on varmaan joku looginen selitys, mutta miksi uusissa autoissa ei enää ole flexfuel-vaihtoehtoja? Käsitykseni mukaan tämä ei vaatisi autonvalmistajilta juuri muuta kuin etanolipitoisuusanturin polttoainelinjaan, sopivan ecu-softan ja ehkä suuremmat polttoainesuuttimet.
Eikö näille ollut tarpeeksi kysyntää?

Ei ole ollut kysyntää, koska RE85:llä ajosta ei ole tehty juurikaan taloudellisesti kannattavaa.

Rapakon toisella puolella valmistetaan flexfuel-autoja ja niillä myös ajetaan paljon.
 
Kukin nyt itse laskekoon sen mitä pitää säästämisen arvoisena.

Meidän taloudessa n.700-1000€ tulee vuodessa säästöä riippuen kilsoista."huonoin" vuosi ja reilu 500€ säästöä.

Tuosta sitten vähennetään pari ylimääräistä öljynvaihtoa á 60€ vaihdettuna per vuosi, itse vaihtamalla ei säästä niin paljoa että jaksais vaivautua ja jäteöljyt jäisi itselle käteen joten mieluusti maksan sen 15€ vaihdosta.

No joo, tulpat menee myös vaihtoon tuplasti mutta 16€ maksaa kierros eli 30€/vuosi ylimääräistä.noissa nyt menee se 10 minuuttia kun vaihtaa.

Ympäristötekona en edes ajattele viina-autoilua, saastuttaa toki vähemmän kuin bensavehje.
 
Pitäis katsella työmatkaa varten autoa kun ei kiinnosta kahta tuntia päivässä istua julkisissa. Tavoitteena olisi joku 2000 luvun alun kosla hommata maksimissaan muutaman tonnin hintaluokkaan. Kiinnostaisi kokeilla muuttaa viinavehkeeksi samalla. Mitkähän merkit/mallit on todettu hyvin soveltuviksi e85:lle?
 
Kukin nyt itse laskekoon sen mitä pitää säästämisen arvoisena.

Meidän taloudessa n.700-1000€ tulee vuodessa säästöä riippuen kilsoista."huonoin" vuosi ja reilu 500€ säästöä.

Tuosta sitten vähennetään pari ylimääräistä öljynvaihtoa á 60€ vaihdettuna per vuosi, itse vaihtamalla ei säästä niin paljoa että jaksais vaivautua ja jäteöljyt jäisi itselle käteen joten mieluusti maksan sen 15€ vaihdosta.

No joo, tulpat menee myös vaihtoon tuplasti mutta 16€ maksaa kierros eli 30€/vuosi ylimääräistä.noissa nyt menee se 10 minuuttia kun vaihtaa.

Ympäristötekona en edes ajattele viina-autoilua, saastuttaa toki vähemmän kuin bensavehje.

No ihan hyvät säästöt, jos laskelmat pitävät paikkansa.

Mitkä autot käytössä, mikä öljynvaihtoväli?

Miten usein tulppien vaihto, onko perusteltua vaihtaa tavallista useammin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 313
Viestejä
4 504 184
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom