Etanoli RE85

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja STech
  • Aloitettu Aloitettu
-09 Saab 9-5 biopower 2.0t
-05 Saab 9-5 Aero 2.3t vaimon käyttis

10-12tkm öljynvaihdot sen mukaan miten huvittaa ja muistaa.

tulpat vaihdettu joka toisen öljynvaihdon yhteydessä, mennyt tässä vuosien aikana parikin kertaa tulppia pimeäksi pidemmällä vaihtovälillä paskaa laatua tai jotain muuta.sytkäkasetit on molemmissa päivitetyt uusimpiin revikoihin joten veikkaan vaan nykyajan paskaa laatua NGK tulpissa.
 
Viimeksi muokattu:
-09 Saab 9-5 biopower 2.0t
-05 Saab 9-5 Aero 2.3t vaimon käyttis

10-12tkm öljynvaihdot sen mukaan miten huvittaa ja muistaa.

tulpat vaihdettu joka toisen öljynvaihdon yhteydessä, mennyt tässä vuosien aikana parikin kertaa tulppia pimeäksi pidemmällä vaihtovälillä paskaa laatua tai jotain muuta.sytkäkasetit on molemmissa päivitetyt uusimpiin revikoihin joten veikkaan vaan nykyajan paskaa laatua NGK tulpissa.
Niin. Nikkeli, platina tai iridium tulpilla on melko erilaiset vaihtovälit. Mut kovin tiheältä vaihtoväliltä kuulostaa nikkelitulpallekin.

Eri merkeillä sopivuustaulukkot on kyllä ihan mitä sattuu kun mittaa kärkivälin.
 
Kuparitulpat ne on ja ihan perus 10tkm vaihtoväli. Jos puhutaan siis saabin "oikeasta" tulpasta eli BCPR7ES-11. Eikä ole paha rasti rivi4 vaihtaa noita ja halpoja ovat.

Itsellä (audi) V6 ja BKR7EIX.
 
Iridiumit on hemmetin kestäviä (tyyliin 100tkm eikä näy mitään kulumaa kun uuteen vertaa), en ymmärrä miksi kukaan edes laittaa autoonsa muita. Toimii hyvin myös 2-renkaisissa. Suzuki PV:ssäkin alkoi tulppa kestämään kun laitto iridiumin :D
 
Kuparitulpat ne on ja ihan perus 10tkm vaihtoväli. Jos puhutaan siis saabin "oikeasta" tulpasta eli BCPR7ES-11.
Eiköhän tuollekin löydy ne pitkään kestävät kun vähän etsii. Huonolla tuurilla joutuu säätään välin ennen paikalleen ruuvausta. Lähes joka tulpalle kun löytyy

En jaksa alkaa katsoon tarkemmin onko BCPR7EIX kyseisen tulpan suoraan paikalleen pultattava vastaavuus iridiumina.

Iridiumit on hemmetin kestäviä (tyyliin 100tkm eikä näy mitään kulumaa kun uuteen vertaa), en ymmärrä miksi kukaan edes laittaa autoonsa muita. Toimii hyvin myös 2-renkaisissa. Suzuki PV:ssäkin alkoi tulppa kestämään kun laitto iridiumin :D
Eihän noita.korvaavuuksia motonetin taulukosta aina suoraan löydy. Voi joutua monenkin mutkan kautta etsiin. Ja sit joskus ei vaan löydy suoraan paikalleen pultattavaa vaan joutuu säätämään kärkivälin kuten ennen vanhaan.

Kunkin valmistajan omasta taulukosta itse noit etsiskellyt. Hyvin löytyy yleisimpien valmistajan taulukot netistä. Niissä myös mainittu jos joutuu säätään välyksen.
 
Viimeksi muokattu:
Bensassa eri tulppasuositus saabilla(kolmikärkitulpat NGK platinat) kun taas etanolilla aivan eri tulpat (kuumemmat) perustulpat.

4€ kpl niin ei paljoa noista köyhdy....
 
Bensassa eri tulppasuositus saabilla(iridiumit) kun taas etanolilla aivan eri tulpat (kuumemmat)
Muistaako joku ulkoa NKG koodin muodostumisen. Eli vaihtaa sen lämpöarvoa kertovan vaan pykälän kuumemmaksi tästä BCPR7EIX. Olisko ollut toi seiska numero? Ja 6 ollut pykälän kuumempi.

Downloads
 
Viimeksi muokattu:
Noist tulppien kärkien määrästä.. kokenut parhaaksi yhden elektrodin. Eniten tilaa polttoaineellekin ympärillä jos miettii asiaa.

Josta tässäkin..
 
ei kärkien määrällä ole merkitystä kuin esim. niissä platinatulpilla joissa on parempi että keskielektrodi kuluu tasaisesti joka puolelta ympäriinsä, niin se kestää vähän pidempään, ja kipinä on varmempi.
 
ei kärkien määrällä ole merkitystä kuin esim. niissä platinatulpilla joissa on parempi että keskielektrodi kuluu tasaisesti joka puolelta ympäriinsä, niin se kestää vähän pidempään, ja kipinä on varmempi.
Tuossa se virhe että yhdellä eletkrodilla olevassa kipinä tulee keskielektrodin päältä ja siten se aina kuluu tasaisen pyöreän tylpäksi kun lyhin matka iskee. Jos vinoksi alkaa kuluun niin päälle tuleva elektrodi on kyllä aikoja sitten lyhentynyt valtavasti. Edes yli 100tkm ajetut platinat ole olleet niin kuluneet et noin ongelmaa olisi. Välys vaan kasvanut liian suureksi.

Monielektrodiset taas kuluu epätasaisemmin kun aina lyhin matka vinosta tulevaan elektrodiin kuluu pois. Jolloin kolmipäinen on aavistuksen kolmiomaiseksi keskielektrodiltaan kuluva kun elektrodien suunnat kuluu enemmän kuin aukkokohdat.

Sitten ne sytyksen ongelmat. Monipäinen on helpompi "kastella"
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa se virhe että yhdellä eletkrodilla olevassa kipinä tulee keskielektrodin päältä ja siten se aina kuluu tasaisen pyöreän tylpäksi kun lyhin matka iskee. Jos vinoksi alkaa kuluun niin päälle tuleva elektrodi on kyllä aikoja sitten lyhentynyt valtavasti.

Monielektrodiset taas kuluu epätasaisemmin kun aina lyhin matka vinosta tulevaan elektrodiin kuluu pois. Jolloin kolmipäinen on aavistuksen kolmiomaiseksi keskielektrodiltaan kuluva kun elektrodien suunnat kuluu enemmän kuin aukkokohdat.

Sitten ne sytyksen ongelmat. Monipäinen on helpompi "kastella"

useampikärkisistä siksi ehdottomasti paras onkin 4-kärkinen, kyllä se sillon ihan pyöreästi on kulunu mitä ite noita tutkaillu.

Yksielektrodisen ongelma on se että kärkiväli suurenee ajastaan paljon nopeammin, kuin em 4-kärkitulpalla.
 
useampikärkisistä siksi ehdottomasti paras onkin 4-kärkinen, kyllä se sillon ihan pyöreästi on kulunu mitä ite noita tutkaillu.

Yksielektrodisen ongelma on se että kärkiväli suurenee ajastaan paljon nopeammin, kuin em 4-kärkitulpalla.
Noh pidän kyllä yli 100tkm ihan riittävänä yksikärkisinä.
 
Niin iridium (=aina yksikärkinen)
No niitä aikasemmin käyttänyt platinoit. Ja valinnut sen yksikärkisen juuri mielummin.

Se kupari / nikkeli yms. tulppa ei tosiaan maksa kuin sen muutaman euron. Mutta kun aikasemmin laitto platinan ja nykyisin iridiumin niin melko todennäköistä ettei tarvitse samaan autoon enää toisia tulppia ostaa.
 
joo huh huh, nyt on ainakin sellaset hintaerot että ei muuta ku autojen muuttamine flexiksi ja re85:sta tankkiin.

oli kans lahes jotain ~1.096
ja e10 siinä ~1.50-1.55 tuntumassa halvimmissa paikoissa.
 
Täällä oli samassa tolpassa E10 1,57€ ja E85 1,07 eli kyllä kannattaa tankata E85, vaikka ei tuo E85 ole tässä erityisen halpaa.
 
eFlexFuel on käytössä, onko kukaan saanut BT yhteyttä toimimaan Nokia 6-Nokia 6.1- Nokia 7 Plus puhelimilla. Vanhemmalla Samsung luurilla kyllä toimii.
 
-09 Saab 9-5 biopower 2.0t
-05 Saab 9-5 Aero 2.3t vaimon käyttis

Ensi viikolla menossa Ruotsiin harrastusten perässä ja kovin tekisi mieli tuollainen 9-5 farkku napata sieltä tuliaisina talouden kakkosautoksi. Oletko huomannut noilla eroja kulutuksessa (2,0 vs 2,3 - oletan että kummatkin sulla on softattuna viinalle).
 
Kulutuksessa ei ole mainittavaa eroa, vertailukohtina -06 2.0t ja -07 280 heppanen 2.3T. Isoin ero tulee alaväännössä, 2 litrasessa sitä on liian vähän. Ihan sen takia ottaisin 2.3 litrasella koneella.
 
Kulutuksessa ei ole mainittavaa eroa, vertailukohtina -06 2.0t ja -07 280 heppanen 2.3T. Isoin ero tulee alaväännössä, 2 litrasessa sitä on liian vähän. Ihan sen takia ottaisin 2.3 litrasella koneella.

Oliko tuo kaksilitrainen myös ohjelmoitu? Ainakin kauan Saabeja softanneen J. Carlsonin forumiraapusteluiden perusteella tuohon pienempäänkin saisi softaamalla ainakin paperilla mukavasti lisäpuhtia.

B205E/L: 220hv/340Nm bensa, 230hv/360Nm E85.
 
Oliko tuo kaksilitrainen myös ohjelmoitu? Ainakin kauan Saabeja softanneen J. Carlsonin forumiraapusteluiden perusteella tuohon pienempäänkin saisi softaamalla ainakin paperilla mukavasti lisäpuhtia.

B205E/L: 220hv/340Nm bensa, 230hv/360Nm E85.

Välikommenttina:

Edellä puhutaan alaväännöstä eli väännöstä siinä vähän tyhjäkäynnin yläpuolella.

Sinä puhut maksimiväännöstä.

Vääntökäyrästä se selviää onko sinne alas tullut lisää vääntöä.
 
Oliko tuo kaksilitrainen myös ohjelmoitu? Ainakin kauan Saabeja softanneen J. Carlsonin forumiraapusteluiden perusteella tuohon pienempäänkin saisi softaamalla ainakin paperilla mukavasti lisäpuhtia.

B205E/L: 220hv/340Nm bensa, 230hv/360Nm E85.

On softattu itse. Tuleehan siitä huipputehoja, mutta ei auta ongelmaan, kun vitosvaihteella yrittää ajaa 80 km/h ja ei oikein kulje hyvin. Kaksilitrasella koneella ei saa tarpeeksi pakokaasua aikaan noilla kierroksilla, joten softaaminen ei auta tuohon ongelmaan.
 
Nyt on testattu Saab 9-5 3.0 TDi? (175hp/350Nm) ja oma 9-5 2.3t (~230hp/~400Nm). Diesel vääntää hieman paremmin 900-1400rpm, bensa/etanoli sen jälkeen ja reippaasti. Kutoskoneen ääni on kyllä kauniinpi, vaikka diesel.
Anteeksi aiheesta poikkeama.
Testattu ajamalla ja perstuntumalla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on testattu Saab 9-5 3.0 TDi? (175hp/350Nm) ja oma 9-5 2.3t (~230hp/~400Nm). Diesel vääntää hieman paremmin 900-1400rpm, bensa/etanoli sen jälkeen ja reippaasti. Kutoskoneen ääni on kyllä kauniinpi, vaikka diesel.
Anteeksi aiheesta poikkeama.
TiD ;)
Miten testi suoritettiin?
 
Rinteen viherkommarihallitus aikoo nostaa polttoaineveroa reilusti, joten jatkossa E85:n tankkaaminen saattaa olla yhä kannattavampaa, ellei veronkorotukset kohdistu myös siihen. Mistä sitä kukaan noiden kommarien logiikkaa tietää.

Jos kaikkien laatujen verotus nousee samassa suhteessa ja kaupan päälle saadaan tiemaksut, alkaa autoilu olla siinä määrin rikkaiden ihmisten huvia, että v*tunko väliä enää siinä vaiheessa mitä sinne tankkiin laittaa, onko enää muutamalla sentillä mitään väliä.
 
Rinteen viherkommarihallitus aikoo nostaa polttoaineveroa reilusti, joten jatkossa E85:n tankkaaminen saattaa olla yhä kannattavampaa, ellei veronkorotukset kohdistu myös siihen. Mistä sitä kukaan noiden kommarien logiikkaa tietää.

Jos kaikkien laatujen verotus nousee samassa suhteessa ja kaupan päälle saadaan tiemaksut, alkaa autoilu olla siinä määrin rikkaiden ihmisten huvia, että v*tunko väliä enää siinä vaiheessa mitä sinne tankkiin laittaa, onko enää muutamalla sentillä mitään väliä.
Kaiken järjen ja loogisuuden mukaan E85 ero bensaan pitäisi kasvaa rajusti kun puhutaan 80% vähemmistä fossiilipäästöistä.

Eli jokaista 1 prosenttiyksikön bensan hinnan nousua kohtaan E85 pitäisi nousta vaan noin 0.2 prosenttiyksikköä. Eli jos bensan hintaa nostetaan verolla 10% niin E85 pitäisi nousta vaan noin 2%.

En oikein jaksa uskoa että nousu pysyisi niin maltillisena kun se on nytkin seurannut noin -0,5€ päässä bensan hintaa.
 
Pitäis katsella työmatkaa varten autoa kun ei kiinnosta kahta tuntia päivässä istua julkisissa. Tavoitteena olisi joku 2000 luvun alun kosla hommata maksimissaan muutaman tonnin hintaluokkaan. Kiinnostaisi kokeilla muuttaa viinavehkeeksi samalla. Mitkähän merkit/mallit on todettu hyvin soveltuviksi e85:lle?

850 Volvot kestää E85 suoraan, linjoista lähtien. Jos varman pääle haluaa ottaa niin tankkiin etanolia kestävä pumppu joka kustantaa n.170e.

Riippuu vähän myös moottorinohjauksesta, jos on Motronic 4.4 niin ei tarvitse edes ohjelmoida, riittää kun vaihtaa suuttimet hieman isompiin.
 
Kaiken järjen ja loogisuuden mukaan E85 ero bensaan pitäisi kasvaa rajusti kun puhutaan 80% vähemmistä fossiilipäästöistä.

Eli jokaista 1 prosenttiyksikön bensan hinnan nousua kohtaan E85 pitäisi nousta vaan noin 0.2 prosenttiyksikköä. Eli jos bensan hintaa nostetaan verolla 10% niin E85 pitäisi nousta vaan noin 2%.

En oikein jaksa uskoa että nousu pysyisi niin maltillisena kun se on nytkin seurannut noin -0,5€ päässä bensan hintaa.
Jos valtio ei verotusta korota, niin mikä intressi ST1:llä on olla ottamatta eron kasvua itselleen?

En oikein usko, että E85 kysyntä maltisilla hinnanlaskulla (suhteessa bensiiniin) juurikaan muuttuisi. Niiden joilla E85 auto on kannattaa tankata sitä jo nykyisellä hintaerolla (jos saatavilla omilla hoodeilla). Uusia E85 pirssejä taas ei saa mistään ja muutokset on väkisinkin marginaalitouhua koko kansan kuvassa, varsinkin kun tähän kelpuutettavat autot vanhenevat koko ajan (nyt 13v+).

Oma veikkaus on että osittain korotetaan myös energiasisältöverotusta (joka vaikuttaa kulutus huomioiden yhtälailla E85 kuin bensaan) ja loput valuu ST1:lle. Pieni etu voi ehkä jäädä kuluttajallekin, eli kallistuu hieman vähemmän kuin bensa, mutta enpä usko paljon. Varsinkin kun, en usko että punavirheä hallitus nyt haluaa autoilua tukea millään tapaa, aivan sama vaikka liikkuisi yksisarvisenergialla.

Hallituksen tavote on myös siinä mielessä vähän paradoksaalinen, että tällä haetaan lisärahaa vaalilupausten toteuttamiseen ja kuulemma fossiilisten käytön pienenemistä. Se on vaan että jos veronkorotus osuu oikeasti vain fossiilisiin ja niiden käyttö merkittävästi pienenee, niin mitään lisrahoitusta ei tule. Eli todennäköisesti myös vaihtoehtojen verotusta nostetaan. Ehkä maltillisemmin, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tässä pidemmän aikaa harkinnut oman Volvo S40 -03 2.0 (136hp) muuttamista RE85:tä käyttäväksi, mutta en oikein tiedä minkä muunnossarjan siihen laittaisi?

Tällä hetkellä olen ajellut viimeiset vajaa 3kk 40/60 suhteella ilman muunnossarjaa ja hyvin on toiminut eikä mitään ole vielä hajonnut.
 
Olen tässä pidemmän aikaa harkinnut oman Volvo S40 -03 2.0 (136hp) muuttamista RE85:tä käyttäväksi, mutta en oikein tiedä minkä muunnossarjan siihen laittaisi?

Tällä hetkellä olen ajellut viimeiset vajaa 3kk 40/60 suhteella ilman muunnossarjaa ja hyvin on toiminut eikä mitään ole vielä hajonnut.

Suomessa suunniteltu ja valmistettu eFlexFuel E85-päivitys | Päivitä autosi FlexFuel-autoksi

Harrasteessa on tuo. Yksinkertainen liittää autoon ja yksinkertainen käyttää. Motonetista kun hankkii niin mukaan saa valkata pari tilpehööripussukkaa joissa asennustarpeita.

Tammikuulla kävin muutoskatsastamassa ja pari sataa sieltä tuli tukihakemuksen myötä takaisin. Autossa ainut muutos on etanolipumppu tankissa. Vanha alkoi päästämään ikäviä ääniä jo ennen E85 muutosta
 
Suomessa suunniteltu ja valmistettu eFlexFuel E85-päivitys | Päivitä autosi FlexFuel-autoksi

Harrasteessa on tuo. Yksinkertainen liittää autoon ja yksinkertainen käyttää. Motonetista kun hankkii niin mukaan saa valkata pari tilpehööripussukkaa joissa asennustarpeita.

Tammikuulla kävin muutoskatsastamassa ja pari sataa sieltä tuli tukihakemuksen myötä takaisin. Autossa ainut muutos on etanolipumppu tankissa. Vanha alkoi päästämään ikäviä ääniä jo ennen E85 muutosta
Tuota olenkin hieman katsellut ja harkinnut, mutta mitenkäs asennus, onnistuuko itse vai pitääkö asennuttaa jossain, että saa muutoskatsastuksesta läpi?
 
Tuota olenkin hieman katsellut ja harkinnut, mutta mitenkäs asennus, onnistuuko itse vai pitääkö asennuttaa jossain, että saa muutoskatsastuksesta läpi?
Itse asentamalla helppo ja saa tuen. Jos ikäluokkaa josta OBD luetaan niin siellä ei saa olla vikoja päällä ja päästöistä pitää päästä läpi. Muuten vilkaistaan päällisin puolin hyvin kepeesti. Rajoituksena oli muistaakseni että yhteen oma asennukseen saa tuen per vuosi.

Itse asentanut huomaamattomasti noi sarjat niin ei ole edes kaivettu suojien alta esiin. Toki päästöistä jo näkee että nyt ei bensaa poltella vanhas krematoriossa niin ei liene ollut tarvettakaan tarkistaa. Toki myös tuoksusta erottaa.
 
Tuota olenkin hieman katsellut ja harkinnut, mutta mitenkäs asennus, onnistuuko itse vai pitääkö asennuttaa jossain, että saa muutoskatsastuksesta läpi?

"Haastavin" vaihe oli mitata yleismittarilla mihin napaan suuttimessa tulee eloa, eli jos yleismittari pysyy kädessä niin helppo juttu.

Itse olen ollut todella tyytyväinen. Tammikuun pakkasilla oli hyvä koeponnistaa boksin toimivuutta ja seisotin autoa aina useita päiviä kerrallaan. Lähti aina käyntiin viimeistään kolmannella yrityksellä ja ilman esilämmitystä.

Etanolin kanssa on hyvä muistaa että sahauksesta ei ole mitään iloa vaan startit on nopeita ja lyhyitä. Itse käytän n.2s starttiaikaa maksimina ja ennen seuraavaa starttia pieni odotus väliin.
 
850 Volvot kestää E85 suoraan, linjoista lähtien. Jos varman pääle haluaa ottaa niin tankkiin etanolia kestävä pumppu joka kustantaa n.170e.

Riippuu vähän myös moottorinohjauksesta, jos on Motronic 4.4 niin ei tarvitse edes ohjelmoida, riittää kun vaihtaa suuttimet hieman isompiin.


Kaikki autot toimivat jos suuttimet riittää. Talvella sitten voi joutua säätämään kylmäkäynnistyksen kanssa.
 
Kaikki autot toimivat jos suuttimet riittää. Talvella sitten voi joutua säätämään kylmäkäynnistyksen kanssa.

Itsellä pösössä nostin linjapainetta (3 -> 4 bar) niin piisasi. Myös katsurille kelpasi (auto muutettu etanolille ja muuntotuki saatu)
 
Kaikki autot toimivat jos suuttimet riittää. Talvella sitten voi joutua säätämään kylmäkäynnistyksen kanssa.

Aika raaka yleistys.

Läheskään kaikissa autoissa ei ole kovia polttoaineputkia alusta loppuun. Auton alla voi hyvin olla perus kumiseosputkea josta E85 tulee iloisesti läpi.

Toiseksi on polttoainepumppu. Joissakin merkissä/malleissa pumppu kestää etanolia hienosti jonkun aikaa, mutta ennenpitkää hajoaa kosta etanolilla on erittäin voimakkaasti pesevä vaikutus, joka ns kuivattaa pumpun.

Esim youtubesta löytyy tästäkin aiheesta miljoona videota, kun sama määrä etanolia ja bensaa haihdutetaan ja bensa-astiaan jää jäljelle hunajan viskositeetin omaavaa mönjää, joka polttoaineeseen lisättyä öljyä.
 
Se lista kumeista jotka kestää bensaa muttei etanolia on kyllä todella pieni. Jos on mennyt jotain tarvikeputkia käyttään jotka kestää bensaakin vaan muutaman vuoden niin hajoaahan ne etanolillakin. Jos siellä on 10-20 vuotta priimana kestänyt kumia niin ei se etanolista katoa.

Samaten noi kotimaisen etanolin voitelevuus jutut menee vähän esson baarien sarjaan. Vanhat 200-400tkm rullattujen vehkeiden alkuperäispumput on jo muutenkin tuuri peliä jo. Ja ostamalla tarvikkeet niin tarvikkeet j(opa ne etanolille luvatut) niin hyvä jos 50tkm kestää pelkällä bensallakaan. Ostaa sen alkuperäisen koodit kyljessä olevan ja jättää ne huuhaa "etanolille tarkoitetut" sikseen. En ole vielä yhtään voitelun takia kiinni leiponutta pumppua nähnyt vaan joko roska välissä irronneen sihdin tai hiilet loppu.

Uudelle pumpulle kannattaa antaa etanolilla vähän alkuliukasteeksi Red Line SI-Alcohol E85-bensiinin lisäaineetta. Mutta sen jälkeen kun sisäänajaantunut niin turhaa sekin.

Joka maas ei taideta samanlaisia korroosiosuoja-aineitakaan käyttää kuten suomalaisessa. Ulkomaisilla kuulemma paperipolttoainesuodattimetkin sulaa etanolista. Mitä tääl ei ilmene.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä pösössä nostin linjapainetta (3 -> 4 bar) niin piisasi. Myös katsurille kelpasi (auto muutettu etanolille ja muuntotuki saatu)

Laitoitko hakemuspaperiin vaan että painetta nostettu?

Itelläkin olisi tossa 4 bar säädin mikä menisi 3 bar tilalle.... Toisaalta olisi myös ihan muutossarjakin jota en ole asentanut.

Säätimen vaihdollahan ei välttämättä mene enää sitten normibensalla läpi päästöistä. Ainakaan mun edellinen auto ei mennyt.
 
Laitoitko hakemuspaperiin vaan että painetta nostettu?

Itelläkin olisi tossa 4 bar säädin mikä menisi 3 bar tilalle.... Toisaalta olisi myös ihan muutossarjakin jota en ole asentanut.

Säätimen vaihdollahan ei välttämättä mene enää sitten normibensalla läpi päästöistä. Ainakaan mun edellinen auto ei mennyt.
Kyllähän trimmit korjaa tuon painesäätimen vaihdon bensallekin jos sillä ajettu tarpeeksi bensalla eikä resetoitu. Resetoinnin jälkeen menee rikkaalle jos bensapainetta nostettu. Lambda sit korjailee sopivaksi ajan kanssa.
 
Käsittääkseni katsastajalle kelpaa kaasutinkoneessa, kun kertoo laittaneensa suuremman/t suuttimen. Ja sitten hakemaan 200€.
 
Bensassa eri tulppasuositus saabilla(kolmikärkitulpat NGK platinat) kun taas etanolilla aivan eri tulpat (kuumemmat) perustulpat.

4€ kpl niin ei paljoa noista köyhdy....
Bilteman tulppa-avain satsi maksoi enenmän = 3/8" räikkä ja pii,itkä putkihylsy ~21€. Tulpat alle 16€ sarja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 503 658
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Juhkelix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom