Todettakoon heti alkuunsa, että en ole tuota dokumenttia katsonut, onnettomuusraportin olen lukenut joitakin vuosia sitten kokonaisuudessaan. Toki aihe kyllä kiinnostaa niin paljon, että aion tuon dokumentinkin katsella.
Paitsi että reikä on puolivälissä laivan kylkeä ja keulavisiirin olisi pitänyt painaa 20 kertaa enemmän, jotta se olisi voinut mitenkään aiheuttaa tuollaisen reiän laivan vahvistettuun kylkeen.
Tartut aika tiukasti tuohon '20 kertaa enemmän'. Jos oikein ymmärsin, niin tuo perustui yhden asiantuntijan laskelmiin.
En kiistä, kun en itse osaa laskea, mutta vielä tässä vaiheessa en tuota naulaisi faktaksi.
Asiantuntija on voinut tehdä perustavaa laatua olevan virheen laskelmissaan tai kyseessä voi olla ihan tarkoitushakuisesti valitut lähtöparametrit, jotta saadaan mahdollisimman suuri tulos. Mahdollista on tottakai myös se, että
laskelmat pitävät paikkansa. Itse kuitenkin olen senverran varovainen, että en tätä pidä faktana ennen kuin löytyy toinenkin riippumaton asiantuntija, joka päätyy samaan tulokseen.
- Laivan rakentanut Mayer ei pidä mahdollisena, että POHJASTAAN ehjä laiva edes uppoaisi. Sen olisi pitänyt jäädä kellumaan pohja ylöspäin, koska siellä on osiointeja joiden piti olla täynnä ilmaa.
Tuohan olisi selittänyt miksi alus ylipäätänsä upposi koska osiointi ei enää olisi pitänyt sitä pinnalla aukon takia josta ilma pääsee pakenemaan.
Toisaalla siis ilmatiiviin osioinnin olisi pitänyt pitää alus pinnalla, mutta sitten kuitenkin aluksen mittakaavassa pieni repeämä kylljessä johti (nopeutti) uppoamiseen.
Eikö tässä nyt ole havaittavissa pienoinen ristiriita ?
Osioinnin ideahan nimenomaan on estää se, että pikku reikä yhdessä kohtaa ei johda totaaliseen katastrofiin.
Mites tuo aseiden kuljetus liittyy uppoamiseen?
Tämähän on tyypillinen salaliittoteorioiden pakollinen oikeutus epäilyille. Koska aseita on kuljetettu aiemminkin ja kuljetuksia on salailtu, niin _pakostihan_ itse uppoamiseenkin pitää liittyä salailua.
visiirissä on tuollainen syvä vaurio, joka ei voi kyllä tulla osumasta laivan bulbiin
Onko tämä oma mielipiteesi vai perustuuko tämä johonkin tutkimukseen / asiantuntijalausuntoon ?
Näen ylläolevissa kovasti yhteistä WTC salaliittoteorioihin (lentobensiini ei voi sulattaa teräspalkkeja) Tämänkaltaiset lausumat kovin helposti jäävät elämään faktoina asian ympärillä velloviin keskusteluihin, vaikka kyseessä voi ihan yhtä hyvin olla "fakta"
Toivon todella, että kyljen reiälle löydetään selitys. Ja jos se löydetään, niin itse pidän todennäköisenä, että syy on lopulta täysin luonnollinen, sensijaan, että kyseessä olisi CIA:n ja Mossadin yhteisoperaatiosta, jonka tarkoitus oli tappaa Ruotsalainen diplomaatti ja varastaa Neuvostoliiton huipputeknisiä aseita.