- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 636
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sinänsä hämmentävää, ettei kyseisen dokumentin tekijät vaivautuneet etsimään tosiasiallista videolähdettä johon ilmeisesti on viitattu. Avo Piht siis nähtiin Turussa ruotsalaisessa ambulanssissa. Siinä lisää salaliittoteoreetikoille
Tänään torstaina Viron yleisradioyhtiö ERR uutisoi, että sukellustyöt ovat paljastaneet vuonna 1994 uponneen matkustaja-aluksen autorampin olevan täysin auki.
– Se makaa aluksen oikealla puolella, osittain runkoa vasten. Autokannen sisäpuoli on näkyvissä, ja siellä näkyy erilaisia roskia, Arikas kuvailee.
Löytö on siinä mielessä poikkeuksellinen, että edellisissä tutkimuksissa mainittu ramppi on ollut vain osittain auki.
Autokannelle on myös aiemmin voinut nähdä ainoastaan pienen raon kautta.
Edellistä Viron Estonia-tutkimusta vuosina 2005-2009 johtaneen Margus Kurmin mukaan autoramppi oli suljettuna aluksen upotessa vuonna 1994.
Hänen mukaansa on vaikea uskoa, että luiska olisi pudonnut itsestään alas.
Virolaisen Õhtulehden haastattelussa Kurm myös lisäsi, että hän uskoo, että ramppi on irrotettu jälkikäteen.
Myös kuluvan viikon maanantaina Estonian rungosta löydettiin kaksi uutta, kooltaan noin 10-15-metristä halkeamaa.
Estonian tutkimuksia on nyt häiritty jollain häirintälähettimellä tutkimuksissa. Kenen intressi ja miksi suomalainen ja ilmeisesti ruotsalainenkin media on asiasta täysin hiljaa?
Veden alla on jopa saattanut tapahtua konflikteja jos kyseessä on eri tahojen intressejä.
Oliko tää essonbaarin juttuja vai mihin väite perustuu? Ei käy ilmi viestissäsi.
Minkälaisia konflikteja? Torpedoilla paukuteltu lisää reikiä runkoon, vai enemmän ihan man to man-meininkiä missä eri sukellusporukat ottaneet nakkikioskihippasta 80 metrin syvyydessä?
Hankalampi risteilyohjuksella on saattotehtävää suorittaa kuin sukellusveneellä.Eikö risteilyohjus olisi kätevämpi, ei tarvis sitä sukellusvenettä turhaan.
Hankalampi risteilyohjuksella on saattotehtävää suorittaa kuin sukellusveneellä.
Se on edelleen skitso salaliittoteoria, että "salakuljetettiin asemateriaalia siviilejä ihmiskilpenä käyttäen" Asemateriaalia kyllä kuljetettiin, mutta ihan normaalisti niinkuin muutakin rahtia.Sekin oli yleisen elämämkoluasenteen mukaan skitso salaliittoteoria, että aluksella salakuljetettiin asemateriaalia siviilejä ihmiskilpenä käyttäen
Onko tämä asemateriaali vielä laivassa?Se on edelleen skitso salaliittoteoria, että "salakuljetettiin asemateriaalia siviilejä ihmiskilpenä käyttäen" Asemateriaalia kyllä kuljetettiin, mutta ihan normaalisti niinkuin muutakin rahtia.
Onko tämä asemateriaali vielä laivassa?
Anteeksi raju sanavalintani. Nähdäkseni asemateriaalin muilutus kylmän sodan jälkilöylyjen itämerellä neukkujen silmien alla tapahtuu nimenomaan ihmiskilvellä, jos se tehdään matkustaja-aluksen autokannella. Jos se tehtäisiin pikku rahtilaivalla, laivan haltuunotto tai vahinko olisi todennäköisempää.Se on edelleen skitso salaliittoteoria, että "salakuljetettiin asemateriaalia siviilejä ihmiskilpenä käyttäen" Asemateriaalia kyllä kuljetettiin, mutta ihan normaalisti niinkuin muutakin rahtia.
Jos siellä jotain epäilyttävää rahtia on ollut, niin oletettavasti sitä on siellä edelleenkin, joten kyllähän tähän selvyys ehkä saadaan aikanaan jos halutaan...
Anteeksi raju sanavalintani. Nähdäkseni asemateriaalin muilutus kylmän sodan jälkilöylyjen itämerellä neukkujen silmien alla tapahtuu nimenomaan ihmiskilvellä, jos se tehdään matkustaja-aluksen autokannella. Jos se tehtäisiin pikku rahtilaivalla, laivan haltuunotto tai vahinko olisi todennäköisempää.
Mielestäni turha tästä nyt mitään agenttitarinaa alkaa leipomaan. Viro itsenäistyi vuonna 1991, viimeiset puna-armeijan joukot poistuivat virosta elokuussa 1994, Estonia upposi syyskuussa 1994. Eiköhän ne kuljetetut aseet olleet ihan puna-armeijan jälkeensä jättämiä l. Viron valtion omaisuutta.Tässä nyt jotkut kirjoittelijat luulee, että on normaalia varastaa toisen valtion aseteknologiaa ja kuljettaa se ihmiskilven alla omaan maahan / kauttakulkua varten muualle.
Papereita kyllä katoilee, mutta rahti ei niin vaan katoakaan meren pohjasta mihinkään... Eikä sitä edes pahansuovat tahotkaan sieltä ihan noin vain saa katoamaan.Nojaaa... Vuosia on tullut ja mennyt Estonian onnettomuudesta ja papereita katoaa muutenkin ilman mitään salaliittoja.
Veikkaan, että ei tästä mitään selvyyttä tulla saamaan. Sen verran monen maan intressit kyseessä ja Venäjä kaiken lisäksi on osallisena (riippumatta siittä oliko materiaali Venäläistä/Neuvostoliitolaista, tai oliko sitä edes ollenkaan Estonialla, niin Venäjällä on omat intressinsä myös Estonian suhteen).
Papereita kyllä katoilee, mutta rahti ei niin vaan katoakaan meren pohjasta mihinkään... Eikä sitä edes pahansuovat tahotkaan sieltä ihan noin vain saa katoamaan.
Mielestäni turha tästä nyt mitään agenttitarinaa alkaa leipomaan. Viro itsenäistyi vuonna 1991, viimeiset puna-armeijan joukot poistuivat virosta elokuussa 1994, Estonia upposi syyskuussa 1994. Eiköhän ne kuljetetut aseet olleet ihan puna-armeijan jälkeensä jättämiä l. Viron valtion omaisuutta.
Vaikka kuljetukset olisi tehty jollain pikku rahtilaivalla, niin kyllä tuossa vaiheessa Venäjälläkin jonkinlainen puuttumiskynnys olisi ollut, olisihan tuollainen rahtilaivan kaappaus melkoinen loukkaus toisen itsenäisen maan suvereniteettiä kohtaan.
Toki, onhan tuollainen salamyhkäisyys ja ihmiskilpien käyttö paljon myyvempi tarina.
En nyt ihan päässyt perille, mitä ne muut kohdat oli. Minä alunperin kommentoin vain tuota 'ihmiskilpi' termin käyttöä ja asekuljetusten turhaa salamyhkäistystäHyvin skipattu muut kohdat
Kyllä, aivan. Tässä nyt jotkut kirjoittelijat luulee, että on normaalia varastaa toisen valtion aseteknologiaa ja kuljettaa se ihmiskilven alla omaan maahan / kauttakulkua varten muualle. Ei tässä ole ollut kyse mistään rehellisistä kaupoista jossa valtio A maksaa valtio B:lle tyydyttävän summan ja ostaa aseita itselleen.
Viron onnettomuustutkintakeskus kuvailee verkkosivuillaan vuonna 1994 uponneen matkustajalautta Estonian uusimpia tutkimuksia menestykseksi.
Tutkimukset eivät menestyksekkäästä lopputuloksestaan huolimatta sujuneet täysin ongelmitta. Arikasin mukaan niitä häiritsi päivittäin tuntematon signaali,
jonka alkuperää ei ole toistaiseksi pystytty selvittämään.
– Kaikissa tutkimuslaitteissa oli häiriötä, joka heikensi merkittävästi vedenalaista näkyvyyttä sekä pidensi tutkimuksen tekemisen aikaa, hän sanoo.
Papereita kyllä katoilee, mutta rahti ei niin vaan katoakaan meren pohjasta mihinkään... Eikä sitä edes pahansuovat tahotkaan sieltä ihan noin vain saa katoamaan.
Jos siellä jotain epäilyttävää rahtia on ollut, niin oletettavasti sitä on siellä edelleenkin, joten kyllähän tähän selvyys ehkä saadaan aikanaan jos halutaan...
Kyllähän pienempi rahtitavara saadaan sukeltamalla nostettua, jos rahtitiloihin on jonkinlainen pääsy. Ajoneuvojen ja muun ison rahdin nostaminen on hankalampaa, ainakin huomaamattomasti.
Ehkäpä näihin kysymyksiin saadaan ensi vuoden aikana vastauksia, mikäli virallinen taho suorittaa sukellukset autokannelle. Väitetyt 2 kpl armeijan kuorma-autoja laitettiin viimeisenä kyytiin Tallinnan satamassa. Keulan puolelta.
Jostain syystä keularamppi on tämän kesän sukellusten jäljiltä kokonaan auki. Syy (edes arvaus) ei ole tiedossa. Laiva makaa kyljellään joten ramppi ei ole ainakaan painovoimasta johtuen avautunut. Valokuvissakin näkyy auto heti rampin takana.
Tiedot ovat peräisin tästä uutisesta: VIDEO ja BLOGI | Rene Arikas: parvlaeva Estonia esialgne hindamine kinnitas uuringute vajadust
Videon kohdassa 58:25 eteenpäin näkyy autokannen suuaukon kohdalla auton rengas. Jos joku tähän viralliseen tutkimukseen liittyvä aikoo sukeltaa autokannelle, niin eiköhän tieto sotilaskuorma-autoistakin saada piakkoin. Eestin kielen taitoni on vajavaista, mutta ymmärsin, että uutta sukellusta oltaisiin suunnittelemassa ensi vuoden kevääseen. Tällä kertaa autokannelle ei menty, sillä se ei ollut suunnitelmissa, eikä rampin aukiolosta ollut tietoa. Puhetta 0-kannesta en valitettavasti ymmärtänyt ollenkaan.
En ole tätä Discoveryn dokumenttia katsonut, mutta toisaalla väitettiin, että heidän tekemien sukellusten aikana ramppi olisi ollut samassa asennossa kuin Rockwaterin sukellusten aikaan, eli lähes kokonaan kiinni/nurkastaan auki. Voiko joku vahvistaa tämän?
Olen myös kuullut huhuja, että Suomen Rannikkovartiosto olisi 90-luvun lopulla/2000-luvun alussa tehtyjen sukellusten aikaan tavannut hylyllä tuntemattomia sukeltajia. En googlesta löytänyt tästä mitään, joten tähänkin olisi kiva saada vahvistusta, mikäli jollakulla sellaista olisi. Uskon kuitenkin erittäin vahvasti, että paikalla on sukelleltu enemmän kuin virallisesti tiedetään/on uutisoitu.
Tässäkin keskustelussa on useampaan kertaan jo todettu, että aluksen kääntyminen kyljelleen on mahdollistanut keularampin avautumisen. Vuosia alus oli siinä asennossa, että painovoima veti rampin kiinni.
Katsomalla tämän animaation asia selviää:
Mahdoton sanoa kun ei ole tietoa missä asennossa alus tarkalleen on. Luonnollinen selitys tuo asennon muuttuminen ja rampin avautuminen siitä johtuen olisi. Raollaan se oli jo ensimmäisten sukellusten aikaan jos oikein muistan. Uusimpien tietojen mukaan ramppi olisi täysin auki. Olisi kiva nähdä tästä kuva, sillä täysin avoinaisena oleminen on vaikea selittää asennon muutoksella.
Tämän uutisen mukaan: Hylky on liikkunut pohjassa merkittävästi sen jälkeen, kun se upposi 27 vuotta sitten.
![]()
Utön edustalla pidetään tänään jumalanpalvelus – sitten M/S Estonian hylyn uusi tutkinta alkaa
Viro ja Ruotsi haluavat selvittää, mistä ovat peräisin repeämät Estonian rungossa.www.iltalehti.fi
Mikäli heille oli mahdottomuus ymmärtää rampin kokonainen aukeaminen, niin kyllä se ei silloin ole "luonnollinen selitys" taida olla?
Eiköhän tuleva raportti ota kantaa siihen tarkemmin. Videohan sanoi myös, että rampin saranat ja hitsaukset ovat pettäneet, sekä yhdessä kuvassa ihmeteltiin rampin ylälukon epäluonnollista repeämää. Ramppihan on siis auki eri suuntaan kuin on suunniteltu. Arikasen kommenteista päätellen raportti tulee aikanaan ottamaan kantaa näihin seikkoihin.Miksi ei? Hehän olivat siellä katsomassa tilannetta, eivätkä tekemässä sukelluksen aikana tutkimusraporttia. Kyllähän siinä mainittiin myös että "hylky on liikkunut merkittävästi" ilman että sitäkään selitettiin, eli tapahtuiko sekin "luonnottomasti" ? Tai jos se on liikkunut, niin liikkuiko se ennen vuotta 2019 vai onko se liikkunut vuoden 2019 jälkeenkin?
Itse sanoisin kovin mielenkiintoiseksi väitettä ettei mitään ole voinut tapahtua rampille, mutta itse laiva voi liikkua pitkiä matkoja ilman että se voisi edes heilauttaa jotain tuhoutunutta ramppia. Hieman kuin vesilasia voisi potkaista, mutta vaikka se kierisi lattialla kymmenen metriä niin veden läikkyminen on mahdotonta.
Onko sinulla tietoa, että laiva olisi liikkunut muuten kuin kallistuskulman muuttuessa? En ole aiemmin kuullut väitettä, että hylky olisi liukunut savipetiä vasten. Seuraavassa tutkimuksen osassa hylyn läheisyyteen aiotaan viedä virtausmittareita.
Videohan sanoi myös, että rampin saranat ja hitsaukset ovat pettäneet, sekä yhdessä kuvassa ihmeteltiin rampin ylälukon epäluonnollista repeämää. Ramppihan on siis auki eri suuntaan kuin on suunniteltu.
Sukelluksen idea on tehdä kattava 3D-mallinnus koko laivasta.Valitettavasti nuo kommentit sukelluksilta ovat niin epätarkkoja liikkeestä, että tuo menee aika spekulaatioihin (ja vastaavasti myös kun puhutaan että tarvitsee tehdä uusi mallinnus aluksen asennosta niin se indikoisi etteivät vanhemmat ole enää välttämättä relevantteja). Toki, savipedissä jos mikään muuttuu, niin helposti myös alus siirtyy - varsinkin kun alus makaa kuitenkin niin että toinen osa on korkeammalla.
Toisaalta ramppi on ollut suolavedessä sen 25 vuottakin, se ruostuu epätasaisesti ja voi pettää mistä sattuu (hieman kuin tuo Miamin sortunut talo - onhan se "luonnotonta" että pihalla oleva autotalli luultavasti johti siihen sortumiseen). Pelkkä videokuvaus ei tyypillisesti kyllä pysty välttämättä tuohon vastaamaan ilman materiaalitutkimuksia.
Satuitko näkemään ketään heistä: Avo Piht, Tina Müür, Lembit Leiger, Viktor Bogdanov, Kaimar Kikas, Merit Kikas, Agur Targama, Hannely (Anne) Veide, Hanka-Hannika Veide, Ago Tominga sekä Kalev Vahtras?Ei ny uppamiseen liity sinällään vaan jälkimaineihiniin. Satuin olee tyksissä potilaanaa tuona syyskuun iltanq.. yöllä heräsin ja läksin röökille. Ihmettelin ko lääkäreitä koko aula täys ja katsoivat töllöä. No selvis se si. Ikkunasta näin helikopterit myös ruotsin sotavoimien merkeillä. Klo 11 jälkeen kaikki kuljetettavat oli peitetty. Ja si kolmen maan pääministerit tuli osastolle.. turvamiehet tönäs potilaat sivuulle ko he käveli! Siin kohtaa alko hapantuu!!
En kyllä muista, että tuollaista olisi tapahtunut. Siis, että Suomen, Ruotsin ja Viron pääministerit olisi ollut uppoamispäivänä kiertelemässä siellä sairaalassa.Ei ny uppamiseen liity sinällään vaan jälkimaineihiniin. Satuin olee tyksissä potilaanaa tuona syyskuun iltanq.. yöllä heräsin ja läksin röökille. Ihmettelin ko lääkäreitä koko aula täys ja katsoivat töllöä. No selvis se si. Ikkunasta näin helikopterit myös ruotsin sotavoimien merkeillä. Klo 11 jälkeen kaikki kuljetettavat oli peitetty. Ja si kolmen maan pääministerit tuli osastolle.. turvamiehet tönäs potilaat sivuulle ko he käveli! Siin kohtaa alko hapantuu!!
En kyllä muista, että tuollaista olisi tapahtunut. Siis, että Suomen, Ruotsin ja Viron pääministerit olisi ollut uppoamispäivänä kiertelemässä siellä sairaalassa.
Ruotsin radio (Sveriges radio) kertoo saaneensa tuoretta kuvamateriaalia (siirryt toiseen palveluun) Estonian hylyn repeämästä.
Kuvamateriaali on peräisin tutkimuksista, joita viranomaiset tekivät hylyllä kesällä. Tutkimuksia johti Viron onnettomuustutkintalautakunta.
![]()
Ruotsin radio sai videomateriaalia Estonian hylyn repeämästä – Professori: "Vauriot näyttävät paljon pahemmilta kuin odotin"
Ruotsin radio kertoo saaneensa viranomaisten tutkimusmatkalta videomateriaalia Estonian hylyn repeämästä, joka näytettiin tv-dokumentissa viime vuonna. Laivanrakennustekniikan emeritusprofessori arvioi vaurioita pahemmiksi kuin osasi odottaa.yle.fi