Estonian onnettomuus/uppoaminen

Ei ny uppamiseen liity sinällään vaan jälkimaineihiniin. Satuin olee tyksissä potilaanaa tuona syyskuun iltanq.. yöllä heräsin ja läksin röökille. Ihmettelin ko lääkäreitä koko aula täys ja katsoivat töllöä. No selvis se si. Ikkunasta näin helikopterit myös ruotsin sotavoimien merkeillä. Klo 11 jälkeen kaikki kuljetettavat oli peitetty. Ja si kolmen maan pääministerit tuli osastolle.. turvamiehet tönäs potilaat sivuulle ko he käveli! Siin kohtaa alko hapantuu!!
 
Matkustaja luettelokin tais olla aika ekana siel si pöydäl et selvinneet jotka oli tuotu aijemmin pääs katsoon.. mut ko heitä laitettiin monel osastol ni monet muutki näki ne si
 
Ei ny uppamiseen liity sinällään vaan jälkimaineihiniin. Satuin olee tyksissä potilaanaa tuona syyskuun iltanq.. yöllä heräsin ja läksin röökille. Ihmettelin ko lääkäreitä koko aula täys ja katsoivat töllöä. No selvis se si. Ikkunasta näin helikopterit myös ruotsin sotavoimien merkeillä. Klo 11 jälkeen kaikki kuljetettavat oli peitetty. Ja si kolmen maan pääministerit tuli osastolle.. turvamiehet tönäs potilaat sivuulle ko he käveli! Siin kohtaa alko hapantuu!!
Satuitko näkemään ketään heistä: Avo Piht, Tina Müür, Lembit Leiger, Viktor Bogdanov, Kaimar Kikas, Merit Kikas, Agur Targama, Hannely (Anne) Veide, Hanka-Hannika Veide, Ago Tominga sekä Kalev Vahtras?
 
Ei ny uppamiseen liity sinällään vaan jälkimaineihiniin. Satuin olee tyksissä potilaanaa tuona syyskuun iltanq.. yöllä heräsin ja läksin röökille. Ihmettelin ko lääkäreitä koko aula täys ja katsoivat töllöä. No selvis se si. Ikkunasta näin helikopterit myös ruotsin sotavoimien merkeillä. Klo 11 jälkeen kaikki kuljetettavat oli peitetty. Ja si kolmen maan pääministerit tuli osastolle.. turvamiehet tönäs potilaat sivuulle ko he käveli! Siin kohtaa alko hapantuu!!
En kyllä muista, että tuollaista olisi tapahtunut. Siis, että Suomen, Ruotsin ja Viron pääministerit olisi ollut uppoamispäivänä kiertelemässä siellä sairaalassa.
 
En kyllä muista, että tuollaista olisi tapahtunut. Siis, että Suomen, Ruotsin ja Viron pääministerit olisi ollut uppoamispäivänä kiertelemässä siellä sairaalassa.

Kyllä niin vain kävi: Esko Aho sai tiedon Estoniasta dramaattisessa puhelussa keskellä yötä: ”Kake täällä, joku virolainen purkki on mennyt ympäri”


Useassa paikassa myös Pihtin väitetään jutelleen heidän kanssaan ennen katoamistaan. Jännä, ettei keltään kolmelta ole kysytty jälkikäteen Pihtin kertomuksista.


En ehdi kahlaamaan juuri nyt tämän sivun väitteitä läpi, mutta väitetysti Laar on myös kertonut medialle Pihtin kommenteista: https://ylilauta.org/paranormaali/99553967
 
Piht on sittenkin saatu tallennettua videolle noustessaan Suomalaisesta ambulanssista. Aika breaking news oli itselle.

Hyvä koontivideo kokonaisuudessaan, mutta linkki hyppää suoraan Pihtiin:


Toinen katsomisen arvoinen on alkaen kohdasta 6:35, jossa Rockwaterin ensimmäisenä sukelluspäivänä keularamppi oli edelleen kiinni ja todisteena oli tilkitsemiseen käytetty punainen matto. Jatkeena on seuraavan päivän sukellus, jossa punainen matto on poistettu ja ramppi on kulmastaan auki.
 
Ruotsin radio (Sveriges radio) kertoo saaneensa tuoretta kuvamateriaalia (siirryt toiseen palveluun) Estonian hylyn repeämästä.
Kuvamateriaali on peräisin tutkimuksista, joita viranomaiset tekivät hylyllä kesällä. Tutkimuksia johti Viron onnettomuustutkintalautakunta.
 

Olikohan nyt eilen vai viikonloppuna kun joku elämää suurempi asiantuntija oli täysin varma että se keulavisiiri oli lillunut kellunut tms. jotain ja raastanut nuo ylimääräiset reiät kylkeen:rolleyes:
Ehkä tuo oikeasti selviää joku päivä.

Nostaisvat koko rojun pinnalle ja hinaisivat rannalle tutkittavaksi ja ihmeteltäväksi. Jatkokäyttönä pienellä tuunauksella laiturin vieressä pohjassa makaavana hotelli/ravintola laiva. Eipä olis kenelläkään samanlaista.
 
Siellähän se tuoreessa videossa pilkottaa reiästä, nimittäin venäläinen sotasalaisuusrekka! Ei ihme että ovat posauttaneet reiän kylkeen. Ehkä se sukellusvene ei saanut sitä upotettua torpeedoilla (ns. ensimmäinen kolahdus) ja käskettiin ajaa sen jälkeen täysillä päin.
 
Kuinka kovaa tuo laiva tipahti pohjaan kuitenkin useampi kymmenen metriä matkaa.

Entä miten on mahdollista että nää viimeiset sukellukset sinne sisälle ja ostoskeskukseen niin sieltä tulee ruumiita huulipunat naamassa vastaan?
 
Piht on sittenkin saatu tallennettua videolle noustessaan Suomalaisesta ambulanssista. Aika breaking news oli itselle.

Hyvä koontivideo kokonaisuudessaan, mutta linkki hyppää suoraan Pihtiin:


Toinen katsomisen arvoinen on alkaen kohdasta 6:35, jossa Rockwaterin ensimmäisenä sukelluspäivänä keularamppi oli edelleen kiinni ja todisteena oli tilkitsemiseen käytetty punainen matto. Jatkeena on seuraavan päivän sukellus, jossa punainen matto on poistettu ja ramppi on kulmastaan auki.


Voi helvetti, en ollu tota videoo nähnykkään missä pihti astelee jalan, ainoastaan tuon missä on ambulanssin kyydissä. Lisäksi muistelen, että joku helikopterin henkilökunnasta joka oli nostanut Pihdin myös kyytiin vakuutti kysyttäessä pitääkö nimilista paikkansa ketkä kopteriin nostettiin oli "kyllä".

Onhan tää aika härskiä, että luulee pohjoismaiden olevan jotain ihmisoikeusvaltioita, mutta karu totuus on, että kun on kyse yhden tai useamman valtion intressistä niin ihmisiä "voidaan kadottaa" lailla USA/VENÄJÄ/KIINA. Ilmeisesti täällä saadaan myös ihmiset hiljenemään rahalla tai "riittävällä motivaattorilla". Kukahan tuota alkais kaivaa enempi. Jotenkin uskon, että ei niitä henkilöitä kuitenkaan pistetty kylmäks. Lennätettiin Arlandasta johonkin banaanisaarille uuden henkilöllisyyden kanssa tms. Huhujahan niistä lennoista oli aikanaan.

Nyt kun ollaan videomateriaalin ja eri asiantuntijoiden lausuntojen kanssa siinä tilanteessa, että JAIC:n raportti on täyttä potaskaa (mitä siis on epäilty heti alusta saakka) niin ainut mikä estää totuutta paljastumasta on valtiolliset tahot. Kuinka kauan kolmen valtion yhtenäinen hiljainen linja kestää? Tässä näen kuitenkin valoa siinä mielessä, että nyt on saatu lupia tutkia kohdetta ja tänään julkaistiin video missä oli tutkittu keulavisiirin pohjaa ja visiiristä otettuja metallinäytteitä. Norjalais-proffan mielestä metallin muutoksille ei ollut muuta selitystä kuin räjähdys atlanttilukon lähellä.

Missä on Jutta Rabe nyt? Onko saatu riittävät keinot pistää nainen pysymään hiljaa vaikka hänen teoriansa alkaa näyttää yhä todennäköisemmiltä.



Videolla kerrotaan metallianalyysistä ja JAIC:n "virheistä" keulavisiirin tutkinnassa. TL;DR keulavisiirissä on räjähdyksen aiheuttamia vaurioita eikä ollenkaan mekaanisen hakkaamisen aiheuttamia jälkiä. Keulavisiiri on hallissa niin, että sitä räjähdyskohtaa ei pääse kunnolla tutkimaan (sattumaa?)
 
Salaliittoteoriat ja muulle sekoilulle on oma ketjunsa
Suomi mainittu tiedotustilaisuudessa ja VTT on tehnyt analyysit 1994 JAIC:lle. Eli totuuden tietäviä tahoja on myös ollut VTT:llä. Tutkimustulokset salattu??? Miksi siviilionnetumuuden tutkinnassa salattaisiin jotain rakenneanalyysejä? Kyse ei ole henkilötiedoista tms. HAISEE! :wtf:
 
Keulavisiiri on hallissa niin, että sitä räjähdyskohtaa ei pääse kunnolla tutkimaan (sattumaa?)

Keulavisiiri oli pitkään Hangon satamassakin aivan kenen tahansa kurkittavana, ilman mitään salailua. Itsekin olen sen nähnyt. Jos se ei silloin onnettomuuden jälkeen ollut niin kovin salaista, niin mikä ihme siitä olisi myöhemmin sellaisen tehnyt?
 
Keulavisiiri oli pitkään Hangon satamassakin aivan kenen tahansa kurkittavana, ilman mitään salailua. Itsekin olen sen nähnyt. Jos se ei silloin onnettomuuden jälkeen ollut niin kovin salaista, niin mikä ihme siitä olisi myöhemmin sellaisen tehnyt?

Kävitkö kattomassa ylhäältä päin? Ettei vaan ois ollu samassa asennossa kun tuolla, ilman apulaitteita ei sinne nää :hmm: Kuinka lähelle sitä sai mennä?
 
Suomi mainittu tiedotustilaisuudessa ja VTT on tehnyt analyysit 1994 JAIC:lle. Eli totuuden tietäviä tahoja on myös ollut VTT:llä. Tutkimustulokset salattu??? Miksi siviilionnetumuuden tutkinnassa salattaisiin jotain rakenneanalyysejä? Kyse ei ole henkilötiedoista tms. HAISEE! :wtf:
Syy henkilötietojen salaamiseen voisi olla näiden henkilöiden suojelu. Tähän voisi olla erilaisia syitä, joista osa liittyy "salaliitoksi" varoitusten kera paneteltuun mahdollisuuteen ja osa voisi liittyä ihan siihen, että ihmiset saavat olla rauhassa. Tuskin koskaan saamme tietää, jos linja pitää.
 
Kävitkö kattomassa ylhäältä päin? Ettei vaan ois ollu samassa asennossa kun tuolla, ilman apulaitteita ei sinne nää :hmm: Kuinka lähelle sitä sai mennä?

En käynyt katsomassa ylhäältä (tästä on kuitenkin aikaa se 25 vuotta, olin n. 12 vuotias silloin) . Se visiiri oli ihan parkkipaikan tyylisellä asfalttikentällä jonne pystyi ajamaan, ilman mitään eriskummallisia vartiointeja. Pääsin sinne siis henkilöiden seurassa, jotka tunsivat kyseisen alueen omistajat (isäni kanssa oltiin silloin kurkkaamassa). Ei se vaikuttanut mitenkään maailman kiinnostavimmalta asialta silloin - eikä siitä kukaan ollutkaan kiinnostunut pitkään aikaan. Siitähän tuli jostain syystä kiinnostava asia vasta kun se oli viitisen vuotta myöhemmin viety pois sieltä.

Mutta sitä pystyi käsittääkseni mennä katsomaan kohtuullisen läheltä myös ilman mahdollisuuksia päästä satama-alueelle. Ainakin kameralla olisi saanut joka ikisen yksityiskohdan talteen myös sen aikaisilla filmivehkeillä.
 
Kuinka kovaa tuo laiva tipahti pohjaan kuitenkin useampi kymmenen metriä matkaa.

Entä miten on mahdollista että nää viimeiset sukellukset sinne sisälle ja ostoskeskukseen niin sieltä tulee ruumiita huulipunat naamassa vastaan?
Ei tainnut olla yöllä laivan upotessa ostoskeskus auki...
 
Siinä videollahan ymmärrykseni mukaan puhui sukeltaja, joka oli hommissa silloin -94, eikä näin ollen liity uusimpiin sukelluksiin mitenkään kyseiset ruumiskertomukset.

Ostoskeskus ei varmaan ollutkaan auki yöllä, mutta lasiahan sen ikkunat/ovet on, ja paljon kamaa sekä sisällä että ulkopuolella -> muutama reipas kallistuma ja se on siinä. Tällä tavalla ne ihmisetkin sinne kulkeutuivat tai kelluivat, todnäk jo kuolleina siinä vaiheessa.
 
Siinä videollahan ymmärrykseni mukaan puhui sukeltaja, joka oli hommissa silloin -94, eikä näin ollen liity uusimpiin sukelluksiin mitenkään kyseiset ruumiskertomukset.

Ai se oli -94 sukelluksista. Onko niistä nykyään enää mitään jäljellä?
 
Noissa sukellusvene törmäsi Estoniaan-jutuissa on sellainen pieni mutta, että mihin se sukellusvene katosi sen kolarin jälkeen. Ja siis nimenomaan se sukellusvene olisi se osapuoli, joka tuossa kolarissa ottaisi enemmän kipeää. Tässä HMS Ambushin torni otti osumaa ilmeisesti rahtilaivan kölin kanssa.
 
Postimees lehdessä juttu Estoniasta jossa yksityinen tutkimusryhmä kuvannut robottikameralla autokantta videosta käy selville että 2 autokannen raskaista ovista on ehjiä ja kiinni. Magnus Kurmin mukaan havainnot on ristiriidassa virallisen onnettomuustutkintaraportin kanssa.
 
Postimees lehdessä juttu Estoniasta jossa yksityinen tutkimusryhmä kuvannut robottikameralla autokantta videosta käy selville että 2 autokannen raskaista ovista on ehjiä ja kiinni. Magnus Kurmin mukaan havainnot on ristiriidassa virallisen onnettomuustutkintaraportin kanssa.

Missä kohtaa virallisessa onnettomuustutkintaraportissa sanotaan että autokannen ovet olisivat olleet auki?

Autokannelle ei silloin päästy sukeltamaan, joten ovien asennosta oli vain silminnäkijähavaintoja, joiden mukaan kaikki vesitiiviit ovet olivat suljettuina.
 
Autokannelle ei silloin päästy sukeltamaan, joten ovien asennosta oli vain silminnäkijähavaintoja, joiden mukaan kaikki vesitiiviit ovet olivat suljettuina.

Minkä tyyppinen ylipäätään on tuo autokansi, olkootkin vesitiiviit (oliko ne sitä edes) ovet kuinka säpissä tahansa. Onko se monesta eri levystä koostunut, mitenkä mahta tiiviys olla jos tulee maksimit keulaportista aaltojen voimalla sisään. Saunaosasto kait kerroksessa 0 oli täynnä, jostain se vesi sinne oli päässyt.
 
Missä kohtaa virallisessa onnettomuustutkintaraportissa sanotaan että autokannen ovet olisivat olleet auki?

Autokannelle ei silloin päästy sukeltamaan, joten ovien asennosta oli vain silminnäkijähavaintoja, joiden mukaan kaikki vesitiiviit ovet olivat suljettuina.
En tiedä muuta kuin tutkimusryhmää johtava Margus Kurm kertoo lehdessä noin. Pointti on siinä että jos ovet on kiinni ja ehjät niin ainostaan pohjassa olevasta reiästä olisi vesi päässyt autokannen alla oleviin kerroksiin, joka johti uppoamiseen.
 
Autokannet on pääosin tiiviit. Uppoamiseen johtava määrä vettä autokannen alle päätyi tutkintaraportin mukaan vasta kun sitä pääsi sinne autokannen yläpuolelta laivan kallistuessa ja vajotessa (eli siis syy miksi laiva ei jäänyt kellumaan ylösalaisin kuten nuo lautat joskus tekee). Noissa silminnäkijähavainnossa on joitain havaintoja vedestä autokannen alapuolella jo ennen kuin laiva oli kyljellään, joten voi olla että sitä on sinne päässyt jotain kautta. Läpivientejähän siellä on varmasti useita kymmeniä, joista nuo kulkuovet ovat vain suurimmat.
 
Ei tainnut olla yöllä laivan upotessa ostoskeskus auki...
Näin siinä kuitenkin sanottiin että ainakin kauppakadulta tai vastaavasta nämä löydökset.
Siinä videollahan ymmärrykseni mukaan puhui sukeltaja, joka oli hommissa silloin -94, eikä näin ollen liity uusimpiin sukelluksiin mitenkään kyseiset ruumiskertomukset.

Ostoskeskus ei varmaan ollutkaan auki yöllä, mutta lasiahan sen ikkunat/ovet on, ja paljon kamaa sekä sisällä että ulkopuolella -> muutama reipas kallistuma ja se on siinä. Tällä tavalla ne ihmisetkin sinne kulkeutuivat tai kelluivat, todnäk jo kuolleina siinä vaiheessa.

Siis onko kyse siitä Discoveryn dokumentista? Ainakaan Ylen linkki Sveriges Radiosta ei puhu mitään ostoskaduista tai ruumiista.

Olen kuullut, että Rockwaterin sukeltajia haastateltaisiin dokkarissa? Siinä voisi olla pätevä syy ostaa Discovery.


Noissa sukellusvene törmäsi Estoniaan-jutuissa on sellainen pieni mutta, että mihin se sukellusvene katosi sen kolarin jälkeen. Ja siis nimenomaan se sukellusvene olisi se osapuoli, joka tuossa kolarissa ottaisi enemmän kipeää. Tässä HMS Ambushin torni otti osumaa ilmeisesti rahtilaivan kölin kanssa.
On mahtanut olla hirveä jysäys sukellusveneen sisällä.
 
Tuktintaan tarvittavaa materiaalia on varmaankin riittävästi. Hautarauha: Hautarauhan rikkominen – Wikipedia
Betonikakku päälle ja ympärille rankka miinoitus.
Jos mitään virallisesta raportista poikkeavaa totuutta ei ole, niin miksi sinua ahdistaa Estoniaan liittyvien tutkimusten tekeminen? Miksi minkään muun Itämeren 1162:n hylyn luo sukeltaminen ei sinua ahdista, tai ole mielestäsi hautarauhan rikkominen?

Aiotko jatkaa ketjussa keskustelua turmaan liittyvillä yksityiskohdilla?
 
En ole niin kirjoittanut. Voit toki lisäillä tavaraa mielessäsi tarpeesi mukaan.
Kaikki ansaitsevat hautarauhan
Eipä siellä taida olla enää juuri "haudatuista" mitään jäljellä...
Tiesitkö muuten, että myöskään hautausmailla niitä arkkuja sisältöineen ei pidetä maassa pysyvästi, vain joitakin vuosikymmeniä?
 
En ole niin kirjoittanut. Voit toki lisäillä tavaraa mielessäsi tarpeesi mukaan.
Kaikki ansaitsevat hautarauhan
Tällaista tapaa ei käsittääkseni ole ainakaan mitenkään universaalisti tunnettu ennenkään. Laivojen hylyt eivät ole hautoja vaan laivojen hylkyjä. Estonian tapauksessa aivan yllättäen pian uppoamisen jälkeen hylyn nostosuunnitelma haudattiin ja alettiin meemipakottaa tätä hautarauhaa. Näyttää jossain määrin toimineen ja osa tavallisesta kansasta on alkanut pitää sukeltamista tai asian tutkimista jotenkin sopimattomana.
 
Tällaista tapaa ei käsittääkseni ole ainakaan mitenkään universaalisti tunnettu ennenkään. Laivojen hylyt eivät ole hautoja vaan laivojen hylkyjä. Estonian tapauksessa aivan yllättäen pian uppoamisen jälkeen hylyn nostosuunnitelma haudattiin ja alettiin meemipakottaa tätä hautarauhaa. Näyttää jossain määrin toimineen ja osa tavallisesta kansasta on alkanut pitää sukeltamista tai asian tutkimista jotenkin sopimattomana.
Tonne hylkyyn jäi niin paljon ruumiita, että sen takia hautarauha haluttiin virallisesti julistaa. Ruumiiden nosto katsottiin liian isoksi operaatioksi. Lisäksi toi uppoamispaikka on melkein harrastelijavälineillä lähestyttävissä, joten sekin varmaan puolsi hautarauhan julistamista. Lisäksi koska uppoamispaikka on kansainvälisillä vesillä, niin mikään yksittäinen maa ei voi aluetta suoranaisesti valvoa, joten on tehty tällainen hautarauhasopimus. Tokihan sopimus on vain muutamien maiden allekirjoittama, joten sinänsä hylky on vapaata riistaa vaikkapa jenkeille.

Tokihan sieltä voi jotain sukellusveneen raatojakin löytyä :)
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo sukelluskielto suhteellisen tyypillistä toimintaa sentään, ja sitä toteutetaan ja valvotaan kansainvälisesti säännöllisen epäsäännöllisesti. Esimerkiksi sotahylyistä käytännössä kaikki jonkin valtion aluevesille uponneet ko. valtion omat paatit on sukelluskiellossa, mutta vihollisen on ihan vapaata riistaa. Suomessa taas lähtökohtaisesti kaikki sotahylyt on luvanvaraisia, mutta vihulaisen (ja yhden nolon ex-liittolaisen) hylyille saa lupia, sellaisille suomalaisille joiden uppoamisessa kuoli jengiä ei saa (siellähän esim Ilmarinen pötköttelee Estonian vierellä). Sitten jotain random hylkyjä on laitettu kieltoon historiallisen suojelun takia. Mutta mitään ihan yleispätevää kansainvälistä ohjeistoa asiasta ei tietenkään ole, vaikka noita sukelluskieltoja on eri maissa vino pino.
 
Tiesitkö muuten, että myöskään hautausmailla niitä arkkuja sisältöineen ei pidetä maassa pysyvästi, vain joitakin vuosikymmeniä?
Kyllä tiedän että tällainen käytäntö on monissa kalmistoissa. Omien sukulaisteni sekä tuntemieni vainajien kivet ja jäänteet ovat paikoillaan vaikka vanhimmat haudattu useita satoja vuosia sitten.
Seurakuntien toimesta tehtävät asiat eivät ole hautarauhan rikkomista.

osa tavallisesta kansasta on alkanut pitää sukeltamista tai asian tutkimista jotenkin sopimattomana.
Kyllä se oli lailla rauhoitettu. Nyt hautarauha on peruttu väliaikaisesti tutkimuksien vuoksi heinäkuusta 2021 vuoden 2024 loppuun saakka. On tietenkin mahdollista löytää uutta valaisevaa tietoa.

Kyllä minä sekä moni muukin pitää sopimattomana harrastesukeltajien tutkimuksia. Olkoon kyse minkä tahansa maan vainajien viimeisenä leposijana olevasta hylystä.
 
Kyllä tiedän että tällainen käytäntö on monissa kalmistoissa. Omien sukulaisteni sekä tuntemieni vainajien kivet ja jäänteet ovat paikoillaan vaikka vanhimmat haudattu useita satoja vuosia sitten.
Seurakuntien toimesta
.
Missä muuten Suomessa on hautausmaita, joissa on isommissakin määrin tavallisten pulliaisten useampien vuosisatojen vanhoja hautoja?
 
Missä muuten Suomessa on hautausmaita, joissa on isommissakin määrin tavallisten pulliaisten useampien vuosisatojen vanhoja hautoja?
Hyvä kysymys, johon osittain vastaa se, että aika monet aktiivikäytössä olevat hautausmaat ja hautausmaan osat ovat siinä määrin uusia, ettei siellä voi olla satoja vuosia vanhoja hautoja. Toinen mahdollinen seikka on se, etteivät välttämättä jokaisen käyttäjän esi-isät lukeudu tavallisiin pulliaisiin.

Nyt oli toki kysymys Estonian hylystä, jonka hautaaminen betonilla ei olisi mitään hautaustoimintaa vaan vahva viite jonkin kiusallisen salailupyrkimyksistä. Sitä Estonian nostamistahan aluksi varsin yleisesti kannatettiin ja peräti vaadittiin, kunnes naruista vetelijät tekivät täyskäännöksen ja tyhmät massat kääntyivät kannattamaan uutta suunnitelmaa.
 
Entä ensimmäisen sinulle esittämäni kysymyksen vastaus?
Jos tätä tarkoitit:
miksi sinua ahdistaa Estoniaan liittyvien tutkimusten tekeminen?
Mielestäni annoin siihen ja kaikkiin muihin hylkyihin liittyen vastauksen, joka liittyy vainajien ansaitsemaan hautarauhaan.

On myös mahdollista tavaran toimitus haluttiin estää käyttämällä sotilaskäyttöön tarkoitettua Semtexiä, joka jättää vähemmän havaittavia merkkejä löydettäväksi.
Aika ja vesi tekevät myös tehtävänsä.
Bonuksena saatiin hävitettyä suuri määrä dokumenttejä sekä useampi henkilö joiden ei ollut suotavaa päästä maihin.
Ajoitus ei ollut täydellinen tarkoituksen ollessa uppoaminen hieman syvempään kohtaan.

Kuulostiko tarpeeksi jännältä?
 
Kirjoitellaanpas tännekin, kun pitkään tullut seurattua tuota Estonian juttua.

Täältä löytyy oikeasti hyvälaatuista videomateriaalia neljältä eri sukellukselta. En ainakaan huomannut, että olisi aiemmin ollut linkattuna tänne. Viron onnettomuustutkintalautakunnan videoita:

Esialgne hindamine | Ohutusjuurdluse Keskus

Onhan tuo Estonian juttu pirun hämärää, kun ottaa huomioon monet tekijät. Kapteenin oletettu katoaminen, salainen lasti, hylyn hautaaminen betonilla ja reiät rungossa. Jutta Raben kirjassa oli vielä varsinkin aika hurjia juttuja ja väitteitä.

Kuitenkin edelleen itse pidän uppoamisen todennäköisimpänä syynä keularampin irtoamista. Vanha, huonokuntoinen laiva kovassa myrskyssä ja keulavisiiriä koskevia onnettomuuksia on tapahtunut ennenkin. Esimerkiksi Herald of Free Enterprise on hyvä esimerkki siitä, miten nopeasti laiva voi kaatua, kun autokannelle pääsee vettä. Päälle vielä lastin kaatuminen ja kova aallokko, niin epävakaus tulee äkkiä. Monihan on esittänyt kritiikkiä siitä, kuinka Estonian olisi pitänyt kuitenkin jäädä kellumaan ylösalaisin. Toisaalta laivan kallistuessa aallot pääsevät rikkomaan ikkunoita ja ovia, mikä edesauttaa uppoamista. Esimerkiksi autolautat MV Princess of Stars ja MV Princess of the Orient molemmat kaatuivat ja upposivat myrskyssä nopeasti nekin ja ihmiset eivät ehtineet ulos laivasta. Princess of the Starsin hylky jäi ylösalaisin niin, että pohja ja keula näkyivät pinnalle. Muistan joskus jonkun verranneen, että myös Estonian olisi pitänyt jäädä kellumaan samaan tapaan, mutta tuossa ei ollut kyse kellumisesta. Princess of the Stars makasi ylösalaisin pohjassa matalassa vedessä.

Sukellusveneteoriatkin ovat vähintään aika erikoisia. Jos sukellusvene olisi upottanut Estonian, olisi sekin melko varmasti uponnut samalla. Lisäksi jos sukellusvene olisi osunut kylkeen, olisi siitä jäänyt varmasti pidemmälle matkalle jälkiä. Estonia kulki kuitenkin jatkuvasti eteenpäin ja törmänneen sukellusveneen olisi pitänyt jättää raapimisjälkiä, eikä vain yhtä terävää reikää. Tuo reikä näyttäisi menevän kahden eri kannen alueelle, eli hyttiosaston selviytyjät olisivat varmaan huomanneet, jos joku olisi jysäyttänyt kylkeen. Kuultuja pamahduksiakin kuultiin yhden ison sijaan useita, mikä viittaisi keulavisiirin hakkaamiseen aallokossa. Sitäkin mietin, riittääkö yksi tuollainen reikä kyljessä upottamaan laivan noin nopeasti. Laiva kallistui niin äkkiä, että vettä olisi pitänyt tulla sisälle kerralla isoja määriä. Vesitiiviit osastot olisivat vielä hidastaneet tuota. Ja kun reikiä rungossa on vielä useampia, niin tuo syö ennestään pohjaa sukellusveneteorialta. Reiät ovat painuneet sisäänpäin, eli laivan sisällä tapahtuneista räjähteistäkään tuskin on kyse. Keskellä merta taas laivaan on paha mennä tekemään ulkoa päin reikiä. Eli uskoisin, että nuo ovat tulleet sen jälkeen, kun Estonia on uponnut. Syytä tuohon on vaikea tässä vaiheessa sanoa.

Nuo olivat vain omia amatöörin mietteitä. Mielenkiinnolla odottelen kyllä, mitä tuosta selviää ja mitkä ovat viralliset selitykset noille aukoille kyljessä. Parastahan olisi, että koko hylky nostettaisiin, mikä ei teknisesti ole ollenkaan mahdotonta. Haasteena voi vain olla rahoitus. Itämeressähän ruumiitkin säilyvät pitkään, joten omaiset pääsisivät hautaamaan läheisensä. Vasa-laiva on hyvä esimerkki siitä, miten hyvin hylyt ja muut Itämeressä säilyvät. Olisi myös pirun mielenkiintoista nähdä, miltä hylyn sisätilat nykyään näyttävät.
 
Viimeksi muokattu:
Vanha, huonokuntoinen laiva kovassa myrskyssä ja keulavisiiriä koskevia onnettomuuksia on tapahtunut ennenkin.
Tuosta pitää kyllä olla erimieltä että olisi ollut niin vanha. Eihän sillä tainnut olla kuin 13 vuotta ikää. Onhan esim viikkarilla tälläkin hetkellä huomattavasti iäkkämpää kalustoa liikenteessä ja käsittääkseni ihan kelpopelejä vieläkin. Huonokuntoinen voi tietysti olla, kun en niin tarkkaan ole juttua seurannut.
 
Tuosta pitää kyllä olla erimieltä että olisi ollut niin vanha. Eihän sillä tainnut olla kuin 13 vuotta ikää. Onhan esim viikkarilla tälläkin hetkellä huomattavasti iäkkämpää kalustoa liikenteessä ja käsittääkseni ihan kelpopelejä vieläkin. Huonokuntoinen voi tietysti olla, kun en niin tarkkaan ole juttua seurannut.
Nojoo, totta. Aiemmin laivasta oli pidetty hyvää huolta, mutta ilmeisesti viimeisen omistajan aikana huolenpito oli jäänyt hieman vähemmälle. Diana II:n, joka oli pitkälti Estonian sisaralus, keulavisiiri kärsi myös myrskyssä vuonna 1993. Siinä havaittiin vuosien myötä tulleen väsymistä ja kulumaa, mutta se ei johtanut toimenpiteisiin muiden laivojen kohdalla. Tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että noiden kahden aluksen keulavisiiri sellaisenaan ei ollut riittävän vahvaa tekoa kestämään pitkäkestoista rasitusta avomerellä. Rannikkoliikenne tai esimerkiksi väli Helsinki-Tallinna olisi ollut laivalle sopivampi. Myös vesitiivis laipio keulavisiirin takana olisi todennäköisesti voinut estää uppoamisen.
 
Viimeksi muokattu:
Koko tapauksessa on sietämätön loputon metakeskustelu käynnissä. Yksi asiantuntija voi olla eri mieltä kuin toinen. Jos jonkun lausunto ei vastaakaan Ruotsin pääministerin ennen hylyn löytymistä ilmoittamaa tapahtumakulkua, voidaan sanoa että asiantuntija on lahjottu, sekopää, väärä asiantuntia tai muuten erehtynyt. Jos taas vastaa, siantuntia on tietenkin erehtymätön ja aletaan arvuuttelemaan jo etukäteen, miten tätä joku kyseenalaistaisi ja miksi tämä on ihan sekopäistä.
 

Ei se ollutkaan sukellusvene..
Näihin tulee aina vastauksena jotain "tutkijaa on selvästi painostettu muuttamaan lausuntoaan" -tyyppistä perustelua. :D

Oliko Anderson itse sukeltanut hylyllä? Heinäkuussa viron sukellusryhmää johtanut Arikas sanoi, että hylyn lähettyviltä ei löytynyt kiveä ja alus makaa savipedillä.

Johan siinä dokkarissa todettiin että alus makaa saven päällä. Ja nyt sitten kallio on aiheuttanut tuon repeämän mukamas. Hohhoijjaa.

Sekin vielä. Pitänee katsoa.
 
Viimeksi muokattu:
Te varmaan älyätte että se savi tässä suomenlahdellakaan ei ole pohjatonta? Siinä on välissä helevetisti peruskalliota ennen sulampaa tavaraa. Toki siinä voi olla savea paikoitellen jopa 10m, mutta pohjatonta se ei ole. Siellä voi olla seassa myös isoja lohkareita, joku iso kaikuhan sieltä muistaakseni tulikin läheltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 680
Viestejä
4 543 613
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom