Kirjoitellaanpas tännekin, kun pitkään tullut seurattua tuota Estonian juttua.
Täältä löytyy oikeasti hyvälaatuista videomateriaalia neljältä eri sukellukselta. En ainakaan huomannut, että olisi aiemmin ollut linkattuna tänne. Viron onnettomuustutkintalautakunnan videoita:
Esialgne hindamine | Ohutusjuurdluse Keskus
Onhan tuo Estonian juttu pirun hämärää, kun ottaa huomioon monet tekijät. Kapteenin oletettu katoaminen, salainen lasti, hylyn hautaaminen betonilla ja reiät rungossa. Jutta Raben kirjassa oli vielä varsinkin aika hurjia juttuja ja väitteitä.
Kuitenkin edelleen itse pidän uppoamisen todennäköisimpänä syynä keularampin irtoamista. Vanha, huonokuntoinen laiva kovassa myrskyssä ja keulavisiiriä koskevia onnettomuuksia on tapahtunut ennenkin. Esimerkiksi Herald of Free Enterprise on hyvä esimerkki siitä, miten nopeasti laiva voi kaatua, kun autokannelle pääsee vettä. Päälle vielä lastin kaatuminen ja kova aallokko, niin epävakaus tulee äkkiä. Monihan on esittänyt kritiikkiä siitä, kuinka Estonian olisi pitänyt kuitenkin jäädä kellumaan ylösalaisin. Toisaalta laivan kallistuessa aallot pääsevät rikkomaan ikkunoita ja ovia, mikä edesauttaa uppoamista. Esimerkiksi autolautat MV Princess of Stars ja MV Princess of the Orient molemmat kaatuivat ja upposivat myrskyssä nopeasti nekin ja ihmiset eivät ehtineet ulos laivasta. Princess of the Starsin hylky jäi ylösalaisin niin, että pohja ja keula näkyivät pinnalle. Muistan joskus jonkun verranneen, että myös Estonian olisi pitänyt jäädä kellumaan samaan tapaan, mutta tuossa ei ollut kyse kellumisesta. Princess of the Stars makasi ylösalaisin pohjassa matalassa vedessä.
Sukellusveneteoriatkin ovat vähintään aika erikoisia. Jos sukellusvene olisi upottanut Estonian, olisi sekin melko varmasti uponnut samalla. Lisäksi jos sukellusvene olisi osunut kylkeen, olisi siitä jäänyt varmasti pidemmälle matkalle jälkiä. Estonia kulki kuitenkin jatkuvasti eteenpäin ja törmänneen sukellusveneen olisi pitänyt jättää raapimisjälkiä, eikä vain yhtä terävää reikää. Tuo reikä näyttäisi menevän kahden eri kannen alueelle, eli hyttiosaston selviytyjät olisivat varmaan huomanneet, jos joku olisi jysäyttänyt kylkeen. Kuultuja pamahduksiakin kuultiin yhden ison sijaan useita, mikä viittaisi keulavisiirin hakkaamiseen aallokossa. Sitäkin mietin, riittääkö yksi tuollainen reikä kyljessä upottamaan laivan noin nopeasti. Laiva kallistui niin äkkiä, että vettä olisi pitänyt tulla sisälle kerralla isoja määriä. Vesitiiviit osastot olisivat vielä hidastaneet tuota. Ja kun reikiä rungossa on vielä useampia, niin tuo syö ennestään pohjaa sukellusveneteorialta. Reiät ovat painuneet sisäänpäin, eli laivan sisällä tapahtuneista räjähteistäkään tuskin on kyse. Keskellä merta taas laivaan on paha mennä tekemään ulkoa päin reikiä. Eli uskoisin, että nuo ovat tulleet sen jälkeen, kun Estonia on uponnut. Syytä tuohon on vaikea tässä vaiheessa sanoa.
Nuo olivat vain omia amatöörin mietteitä. Mielenkiinnolla odottelen kyllä, mitä tuosta selviää ja mitkä ovat viralliset selitykset noille aukoille kyljessä. Parastahan olisi, että koko hylky nostettaisiin, mikä ei teknisesti ole ollenkaan mahdotonta. Haasteena voi vain olla rahoitus. Itämeressähän ruumiitkin säilyvät pitkään, joten omaiset pääsisivät hautaamaan läheisensä. Vasa-laiva on hyvä esimerkki siitä, miten hyvin hylyt ja muut Itämeressä säilyvät. Olisi myös pirun mielenkiintoista nähdä, miltä hylyn sisätilat nykyään näyttävät.