Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Piht on sittenkin saatu tallennettua videolle noustessaan Suomalaisesta ambulanssista. Aika breaking news oli itselle.
Hyvä koontivideo kokonaisuudessaan, mutta linkki hyppää suoraan Pihtiin:
Toinen katsomisen arvoinen on alkaen kohdasta 6:35, jossa Rockwaterin ensimmäisenä sukelluspäivänä keularamppi oli edelleen kiinni ja todisteena oli tilkitsemiseen käytetty punainen matto. Jatkeena on seuraavan päivän sukellus, jossa punainen matto on poistettu ja ramppi on kulmastaan auki.
Keulavisiiri on hallissa niin, että sitä räjähdyskohtaa ei pääse kunnolla tutkimaan (sattumaa?)
Keulavisiiri oli pitkään Hangon satamassakin aivan kenen tahansa kurkittavana, ilman mitään salailua. Itsekin olen sen nähnyt. Jos se ei silloin onnettomuuden jälkeen ollut niin kovin salaista, niin mikä ihme siitä olisi myöhemmin sellaisen tehnyt?
Syy henkilötietojen salaamiseen voisi olla näiden henkilöiden suojelu. Tähän voisi olla erilaisia syitä, joista osa liittyy "salaliitoksi" varoitusten kera paneteltuun mahdollisuuteen ja osa voisi liittyä ihan siihen, että ihmiset saavat olla rauhassa. Tuskin koskaan saamme tietää, jos linja pitää.Suomi mainittu tiedotustilaisuudessa ja VTT on tehnyt analyysit 1994 JAIC:lle. Eli totuuden tietäviä tahoja on myös ollut VTT:llä. Tutkimustulokset salattu??? Miksi siviilionnetumuuden tutkinnassa salattaisiin jotain rakenneanalyysejä? Kyse ei ole henkilötiedoista tms. HAISEE!
Kävitkö kattomassa ylhäältä päin? Ettei vaan ois ollu samassa asennossa kun tuolla, ilman apulaitteita ei sinne nää Kuinka lähelle sitä sai mennä?
Ei tainnut olla yöllä laivan upotessa ostoskeskus auki...Kuinka kovaa tuo laiva tipahti pohjaan kuitenkin useampi kymmenen metriä matkaa.
Entä miten on mahdollista että nää viimeiset sukellukset sinne sisälle ja ostoskeskukseen niin sieltä tulee ruumiita huulipunat naamassa vastaan?
Ei tainnut olla yöllä laivan upotessa ostoskeskus auki...
Siinä videollahan ymmärrykseni mukaan puhui sukeltaja, joka oli hommissa silloin -94, eikä näin ollen liity uusimpiin sukelluksiin mitenkään kyseiset ruumiskertomukset.
27 vuotta meren pohjassa. Varmaan osaat arvata mitä on jäljellä.Ai se oli -94 sukelluksista. Onko niistä nykyään enää mitään jäljellä?
Postimees lehdessä juttu Estoniasta jossa yksityinen tutkimusryhmä kuvannut robottikameralla autokantta videosta käy selville että 2 autokannen raskaista ovista on ehjiä ja kiinni. Magnus Kurmin mukaan havainnot on ristiriidassa virallisen onnettomuustutkintaraportin kanssa.
Autokannelle ei silloin päästy sukeltamaan, joten ovien asennosta oli vain silminnäkijähavaintoja, joiden mukaan kaikki vesitiiviit ovet olivat suljettuina.
En tiedä muuta kuin tutkimusryhmää johtava Margus Kurm kertoo lehdessä noin. Pointti on siinä että jos ovet on kiinni ja ehjät niin ainostaan pohjassa olevasta reiästä olisi vesi päässyt autokannen alla oleviin kerroksiin, joka johti uppoamiseen.Missä kohtaa virallisessa onnettomuustutkintaraportissa sanotaan että autokannen ovet olisivat olleet auki?
Autokannelle ei silloin päästy sukeltamaan, joten ovien asennosta oli vain silminnäkijähavaintoja, joiden mukaan kaikki vesitiiviit ovet olivat suljettuina.
Ei tainnut olla yöllä laivan upotessa ostoskeskus auki...
Näin siinä kuitenkin sanottiin että ainakin kauppakadulta tai vastaavasta nämä löydökset.
Siinä videollahan ymmärrykseni mukaan puhui sukeltaja, joka oli hommissa silloin -94, eikä näin ollen liity uusimpiin sukelluksiin mitenkään kyseiset ruumiskertomukset.
Ostoskeskus ei varmaan ollutkaan auki yöllä, mutta lasiahan sen ikkunat/ovet on, ja paljon kamaa sekä sisällä että ulkopuolella -> muutama reipas kallistuma ja se on siinä. Tällä tavalla ne ihmisetkin sinne kulkeutuivat tai kelluivat, todnäk jo kuolleina siinä vaiheessa.
On mahtanut olla hirveä jysäys sukellusveneen sisällä.Noissa sukellusvene törmäsi Estoniaan-jutuissa on sellainen pieni mutta, että mihin se sukellusvene katosi sen kolarin jälkeen. Ja siis nimenomaan se sukellusvene olisi se osapuoli, joka tuossa kolarissa ottaisi enemmän kipeää. Tässä HMS Ambushin torni otti osumaa ilmeisesti rahtilaivan kölin kanssa.
£1.2 BILLION hunter-killer sub CRASHES into tanker in training exercise off Gibraltar
NUCLEAR powered submarine HMS Ambush yesterday crashed into a tanker as she surfaced. The Royal Navy hunter killer submarine was training around the coast of Gibraltar when she collided with anothe…www.thesun.co.uk
Jos mitään virallisesta raportista poikkeavaa totuutta ei ole, niin miksi sinua ahdistaa Estoniaan liittyvien tutkimusten tekeminen? Miksi minkään muun Itämeren 1162:n hylyn luo sukeltaminen ei sinua ahdista, tai ole mielestäsi hautarauhan rikkominen?Tuktintaan tarvittavaa materiaalia on varmaankin riittävästi. Hautarauha: Hautarauhan rikkominen – Wikipedia
Betonikakku päälle ja ympärille rankka miinoitus.
En ole niin kirjoittanut. Voit toki lisäillä tavaraa mielessäsi tarpeesi mukaan.Miksi minkään muun Itämeren 1162:n hylyn luo sukeltaminen ei sinua ahdista
Eipä siellä taida olla enää juuri "haudatuista" mitään jäljellä...En ole niin kirjoittanut. Voit toki lisäillä tavaraa mielessäsi tarpeesi mukaan.
Kaikki ansaitsevat hautarauhan
Tällaista tapaa ei käsittääkseni ole ainakaan mitenkään universaalisti tunnettu ennenkään. Laivojen hylyt eivät ole hautoja vaan laivojen hylkyjä. Estonian tapauksessa aivan yllättäen pian uppoamisen jälkeen hylyn nostosuunnitelma haudattiin ja alettiin meemipakottaa tätä hautarauhaa. Näyttää jossain määrin toimineen ja osa tavallisesta kansasta on alkanut pitää sukeltamista tai asian tutkimista jotenkin sopimattomana.En ole niin kirjoittanut. Voit toki lisäillä tavaraa mielessäsi tarpeesi mukaan.
Kaikki ansaitsevat hautarauhan
Tonne hylkyyn jäi niin paljon ruumiita, että sen takia hautarauha haluttiin virallisesti julistaa. Ruumiiden nosto katsottiin liian isoksi operaatioksi. Lisäksi toi uppoamispaikka on melkein harrastelijavälineillä lähestyttävissä, joten sekin varmaan puolsi hautarauhan julistamista. Lisäksi koska uppoamispaikka on kansainvälisillä vesillä, niin mikään yksittäinen maa ei voi aluetta suoranaisesti valvoa, joten on tehty tällainen hautarauhasopimus. Tokihan sopimus on vain muutamien maiden allekirjoittama, joten sinänsä hylky on vapaata riistaa vaikkapa jenkeille.Tällaista tapaa ei käsittääkseni ole ainakaan mitenkään universaalisti tunnettu ennenkään. Laivojen hylyt eivät ole hautoja vaan laivojen hylkyjä. Estonian tapauksessa aivan yllättäen pian uppoamisen jälkeen hylyn nostosuunnitelma haudattiin ja alettiin meemipakottaa tätä hautarauhaa. Näyttää jossain määrin toimineen ja osa tavallisesta kansasta on alkanut pitää sukeltamista tai asian tutkimista jotenkin sopimattomana.
Kyllä tiedän että tällainen käytäntö on monissa kalmistoissa. Omien sukulaisteni sekä tuntemieni vainajien kivet ja jäänteet ovat paikoillaan vaikka vanhimmat haudattu useita satoja vuosia sitten.Tiesitkö muuten, että myöskään hautausmailla niitä arkkuja sisältöineen ei pidetä maassa pysyvästi, vain joitakin vuosikymmeniä?
Kyllä se oli lailla rauhoitettu. Nyt hautarauha on peruttu väliaikaisesti tutkimuksien vuoksi heinäkuusta 2021 vuoden 2024 loppuun saakka. On tietenkin mahdollista löytää uutta valaisevaa tietoa.osa tavallisesta kansasta on alkanut pitää sukeltamista tai asian tutkimista jotenkin sopimattomana.
Entä ensimmäisen sinulle esittämäni kysymyksen vastaus?En ole niin kirjoittanut. Voit toki lisäillä tavaraa mielessäsi tarpeesi mukaan.
Kaikki ansaitsevat hautarauhan
Missä muuten Suomessa on hautausmaita, joissa on isommissakin määrin tavallisten pulliaisten useampien vuosisatojen vanhoja hautoja?Kyllä tiedän että tällainen käytäntö on monissa kalmistoissa. Omien sukulaisteni sekä tuntemieni vainajien kivet ja jäänteet ovat paikoillaan vaikka vanhimmat haudattu useita satoja vuosia sitten.
Seurakuntien toimesta
.
Hyvä kysymys, johon osittain vastaa se, että aika monet aktiivikäytössä olevat hautausmaat ja hautausmaan osat ovat siinä määrin uusia, ettei siellä voi olla satoja vuosia vanhoja hautoja. Toinen mahdollinen seikka on se, etteivät välttämättä jokaisen käyttäjän esi-isät lukeudu tavallisiin pulliaisiin.Missä muuten Suomessa on hautausmaita, joissa on isommissakin määrin tavallisten pulliaisten useampien vuosisatojen vanhoja hautoja?
Jos tätä tarkoitit:Entä ensimmäisen sinulle esittämäni kysymyksen vastaus?
Mielestäni annoin siihen ja kaikkiin muihin hylkyihin liittyen vastauksen, joka liittyy vainajien ansaitsemaan hautarauhaan.miksi sinua ahdistaa Estoniaan liittyvien tutkimusten tekeminen?
Tuosta pitää kyllä olla erimieltä että olisi ollut niin vanha. Eihän sillä tainnut olla kuin 13 vuotta ikää. Onhan esim viikkarilla tälläkin hetkellä huomattavasti iäkkämpää kalustoa liikenteessä ja käsittääkseni ihan kelpopelejä vieläkin. Huonokuntoinen voi tietysti olla, kun en niin tarkkaan ole juttua seurannut.Vanha, huonokuntoinen laiva kovassa myrskyssä ja keulavisiiriä koskevia onnettomuuksia on tapahtunut ennenkin.
Nojoo, totta. Aiemmin laivasta oli pidetty hyvää huolta, mutta ilmeisesti viimeisen omistajan aikana huolenpito oli jäänyt hieman vähemmälle. Diana II:n, joka oli pitkälti Estonian sisaralus, keulavisiiri kärsi myös myrskyssä vuonna 1993. Siinä havaittiin vuosien myötä tulleen väsymistä ja kulumaa, mutta se ei johtanut toimenpiteisiin muiden laivojen kohdalla. Tuosta voisi vetää johtopäätöksen, että noiden kahden aluksen keulavisiiri sellaisenaan ei ollut riittävän vahvaa tekoa kestämään pitkäkestoista rasitusta avomerellä. Rannikkoliikenne tai esimerkiksi väli Helsinki-Tallinna olisi ollut laivalle sopivampi. Myös vesitiivis laipio keulavisiirin takana olisi todennäköisesti voinut estää uppoamisen.Tuosta pitää kyllä olla erimieltä että olisi ollut niin vanha. Eihän sillä tainnut olla kuin 13 vuotta ikää. Onhan esim viikkarilla tälläkin hetkellä huomattavasti iäkkämpää kalustoa liikenteessä ja käsittääkseni ihan kelpopelejä vieläkin. Huonokuntoinen voi tietysti olla, kun en niin tarkkaan ole juttua seurannut.
Näihin tulee aina vastauksena jotain "tutkijaa on selvästi painostettu muuttamaan lausuntoaan" -tyyppistä perustelua.Hylkyasiantuntija SVT:lle: Estonian kyljen reiälle sittenkin luonnollinen selitys
Hylkyasiantuntijan mielestä laivan rungossa olevat vahingot viittaavat törmäykseen kalliopohjan kanssa.www.is.fi
Ei se ollutkaan sukellusvene..
Hylkyasiantuntija SVT:lle: Estonian kyljen reiälle sittenkin luonnollinen selitys
Hylkyasiantuntijan mielestä laivan rungossa olevat vahingot viittaavat törmäykseen kalliopohjan kanssa.www.is.fi
Ei se ollutkaan sukellusvene..
Näihin tulee aina vastauksena jotain "tutkijaa on selvästi painostettu muuttamaan lausuntoaan" -tyyppistä perustelua.
Johan siinä dokkarissa todettiin että alus makaa saven päällä. Ja nyt sitten kallio on aiheuttanut tuon repeämän mukamas. Hohhoijjaa.
Johan siinä dokkarissa todettiin että alus makaa saven päällä. Ja nyt sitten kallio on aiheuttanut tuon repeämän mukamas. Hohhoijjaa.
Okei. Oletko sukeltanut hylyllä itse tai onko sukelluspätevyytesi muutoin parempi kuin Arikaksen?Te varmaan älyätte että se savi tässä suomenlahdellakaan ei ole pohjatonta? Siinä on välissä helevetisti peruskalliota ennen sulampaa tavaraa. Toki siinä voi olla savea paikoitellen jopa 10m, mutta pohjatonta se ei ole. Siellä voi olla seassa myös isoja lohkareita, joku iso kaikuhan sieltä muistaakseni tulikin läheltä.
Okei. Oletko sukeltanut hylyllä itse tai onko sukelluspätevyytesi muutoin parempi kuin Arikaksen?
Mikäli Arikas on mielestäsi jossain väärässä, niin hän keskustelee aiheesta aktiivisesti linkedinissä: https://ee.linkedin.com/in/rene-arikas-61626086
Tuossa videolla tuoreimmista sukelluksista: Estonial äsja avastatu põhjal järelduste tegemine võib võtta poolteist aastatEn tietenkään ole parempi sukeltaja kuin joku paras virolainen. En löytänyt nopeasti mitään estonia keskustelua hänen ammattisivuiltaan - onko hän väittänyt että se lepää niin paksun savipatjan päällä ettei alus ole voinut osua mihinkään upotessaan? Merivirrat käsittääkseni ovat putsanneet sen ympäristöäkin nyt.
Tuossa videolla tuoreimmista sukelluksista: Estonial äsja avastatu põhjal järelduste tegemine võib võtta poolteist aastat
En muista aikaleimaa, enkä jaksa sitä nyt etsiäkään. Sanoi kuitenkin jotenkin, että hylyn ympäriltä ei löytynyt sopivaa kiveä ja koko ympäristö on savea. Lisäksi sanoi myös. että heidän mielestä reikä näyttää syntyneen sisältä ulospäin eikä ulkoa sisään päin. Painotti lopussa kuitenkin, että asiat tutkitaan perinpohjin ja lopullinen raportti julkaistaan ensi vuoden keväänä.
Tämä tänään nähty Andersonin ulostulo vaatisi mielestäni vähän enemmän selitettä, kuin pari väitelausetta ja klikkiotsikon. Myös ennen suurempia spekulaatioita odottaisin Arikaksen tiimin raporttia. Arikaksen sukelluksista julkaistiin viime viikolla 6 h videota, mutta en toistaiseksi ole katsonut sekuntiakaan niistä.
Okei. Oletko sukeltanut hylyllä itse tai onko sukelluspätevyytesi muutoin parempi kuin Arikaksen?
Oletko joku meri-asiantuntija vai ootko itse käyny toteamassa asian? /sMitä ihmettä jonkun sukelluspätevyydellä on Estonian alla olevan merenpohjan koostumuksen kannalta? Siellä pohjalla könyämällä ei saa hittoakaan selville siitä koostumuksesta, joku metrin humuskerros kiven päällä tai saven päällä näyttää ja tuntuu ihan samanlaiselta. Kyllä se pohja tutkitaan jollain ihan eri metodilla kun räpylöimällä siellä hylyn ympärillä.
Esim. Amorella on ollut käytössä aika tarkkaan 33 vuotta, lokakuusta 1988 lähtien. Ei Estonia tosiaankaan yli-ikäinen ollut, oli otettu käyttöön heinäkuussa 1980. Se oli siis upotessaan samanikäinen kuin Tallinkin Star on nyt ja vähän Baltic Queenia vanhempi.Tuosta pitää kyllä olla erimieltä että olisi ollut niin vanha. Eihän sillä tainnut olla kuin 13 vuotta ikää. Onhan esim viikkarilla tälläkin hetkellä huomattavasti iäkkämpää kalustoa liikenteessä ja käsittääkseni ihan kelpopelejä vieläkin. Huonokuntoinen voi tietysti olla, kun en niin tarkkaan ole juttua seurannut.
Oletko joku meri-asiantuntija vai ootko itse käyny toteamassa asian? /s