Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Ongelma on se että myyty yksityisenä ja kuitti firmalta. Tiedä sitten kuinka laillista tai ei, mutta ainakin palstan sääntöjen vastaista. Ei voi olla vaikeeta sisäistää.

Eli jos myyn yksityishenkilönä emolevyn ja laitan mukaan Jimmsin kuitin niin se on foorumin sääntöjen vastaista? Hohhoijaa.

saavansa täten ne alkuperäiset kuitit

Tämä on oikeasti ainoa asia mihin tässä myynnissä kannattaa kiinnittää huomio. Jos myynti-ilmoituksessa tai yksityisviesteillä on luvattu alkuperäiset kuitit, niin ostajalla on täysi oikeus purkaa kauppa.

Eli jos myyn yksityishenkilönä emolevyn ja laitan mukaan Jimmsin kuitin niin se on foorumin sääntöjen vastaista? Hohhoijaa.

Tämä on oikeasti ainoa asia mihin tässä myynnissä kannattaa kiinnittää huomio. Jos myynti-ilmoituksessa tai yksityisviesteillä on luvattu alkuperäiset kuitit, niin ostajalla on täysi oikeus purkaa kauppa.

Toimittaako Jimms tai verkkokauppa alkuperäiset ostokuitit ostajalle? toimittaako tukkuri alkupeiset ostokuitit valmistajalta Jimmsille tai verkkokaupalle. NO EI ja EI.

Koneelle on luvattu takuu ja koneella on takuu.

Eipä ole tälläkään ostajalla pitkä matka takuuta hoitamaan. Kovin moni tulee suuvaahdossa kommentoimaan lukematta että kuitista poistettu yhteysteidot.

JOS siinä yhteystiedoissa oli eritelty Gigantti, Verkkokauppa, Jimm's jne sekä erikseen laitettu heiltä saatu kuitti tai PDF/screenshot tms. niin totta, otan takkini ja pyydän anteeksi.

Muuten tuo tuskin toimii ihan noin. Eli jos itse vaikka myyn takuulla tuotteen ja sitten laitan mukaan vaan teksti tiedoston missä lukee:
"Tuote ostettu Amazon.de pitäisi olla takuuta vielä 15kk, ota sinne yhteyttä jos hajoaa" <= tuo EI olisi Amazonin hyväksymä kuitti.

Toimittaako Jimms tai verkkokauppa alkuperäiset ostokuitit ostajalle? toimittaako tukkuri alkupeiset ostokuitit valmistajalta Jimmsille tai verkkokaupalle. NO EI ja EI.

Koneelle on luvattu takuu ja koneella on takuu.

Jimm's ja Verkkokauppa antavat sen kuitin näkyviin ihan omilta sivuiltaan mistä voit koska tahansa käydä katsomassa mitä olet ostanut se kuitti NÄKYY siellä. Se toimii kuittina.

Siellä näkyy mm. seuraavat tiedot:
Tilaus tehty, tilaus käsitelty, toimitustapa.

Tuotteet (ja tilauksen numero)
Tuotteen nimi ja tuotteen tuotenumero. Takuutiedot erillisenä linkkinä mitä painamalla saa selville mm:
"
Takuuaika12 kk
TakuuohjeetTakuu- ja tukiasiat Verkkokauppa.comin kautta.
"

Sekä jokaisen tuotteen erillisen hinnan ja yhteishinnan. Tilaajan tiedot, toimitustavan sekä maksutavan.

Sanoisin että tuo on ihan hyvin toimiva järjestelmä vaikka sitä ei ehkä tule paketissa tulosteena mukana?

Viimeksi muokattu:
Möit sen toiminimellä. Sääntöjen vastaista. Suurikin rikos? No ei. Suurin rikos on sun amatöörikuitit jossa on joka toisessa lauseessa kirjoitusvirheitä. Toivottavasti on kone kasattu huolellisemmin. ;)

Ei kannata alkaa toisen osaamista arvioimaan yhden puuttuvan kirjaimen perusteella. Copy-pastella ja kiireessä saattaa tapahtua monenlaista.

Mun osalta tämä oli tässä, YP tekee varmaan omat ratkasut ja minä omat ratkanuni kaupanteon suhteen täällä.

Viimeksi muokattu:
Sääntöjen mukaan ei palstalla saa myydä oman firmansa kautta tavaraa ilman etukäteislupaa.

Edelleenkään ei ole myyty mitään oman tai kenenkään muun firman kautta vaan yksityishenkilönä. Kuitti on yritykselle. Sillä ei ole mitään väliä minkä firman nimi ja y-tunnus siinä kuitissa lukee, kunhan lukee.

Kuten jo sanoin niin ainoat ongelmat ovat verotuksellisesta näkökulmasta, eli esim. osat on ostettu firman piikkiin ja vähennetään firman tuloksesta, mutta kone myydään eteenpäin yksityishenkilönä eikä sitä liitetä firman tuloihin. Mutta tämäpä ei olekaan verottajan foorumi eli siinä mielessä asia ei meille kuulu.

Edelleenkään ei ole myyty mitään oman tai kenenkään muun firman kautta vaan yksityishenkilönä. Kuitti on yritykselle. Sillä ei ole mitään väliä minkä firman nimi ja y-tunnus siinä kuitissa lukee, kunhan lukee.

Kuten jo sanoin niin ainoat ongelmat ovat verotuksellista näkökulmasta, eli esim. osat on ostettu firman piikkiin ja vähennetään firman tuloksesta, mutta kone myydään eteenpäin yksityishenkilönä eikä sitä liitetä firman tuloihin. Mutta tämäpä ei olekaan verottajan foorumi eli siinä mielessä asia ei meille kuulu.
Joo, mä pyöritän firmaa, joka kasaa koneita ja sitten myyn tämän omistamani firman koneen yksityishenkilönä takuukuitit firmalle, enkä edes tarjoa alkuperäisiä kuitteja.

Ihan sama mitä uskottelet itsellesi, niin, totta kai tämä on yrityksenä myymistä, joka on sääntöjen mukaan kiellettyä kauppa-alueella. Tämä luulisi olevan itsestään selvää.

Oletko nyt tosissasi? Silläkö ei mielestäsi ole mitään merkitystä että onko takuukuitti Gigantille/Jimmsille/Verkkokauppaan vai Miro Simousen yhden miehen puljulle ja vielä saatesanoin "vamistajan takuu 12kk". Ongelmatapauksissa siis tuote pitää ensin toimittaa Miro Simousen yhden miehen puljulle, koska ei yksikään "vamistaja" huoli mitään tollasia epämääräisiä itse tehtyjä takuukuitteja. Takuu ei siis ole "vamistajan" kautta vaan tämän yhden miehen amatöörifirman kautta. Vaikka tämä olisikin kaikki sääntöjen mukaista (mitä se ei ole), niin tällainen asia pitäisi ilman muuta kertoa hyvin selvästi myynti-ilmoituksessa.

Eiköhän se alkuperäinen myynti-ilmoitus ole juuri siksi muokattu pois kun ei siellä ole lukenut mitään infoa että niin by the way "takuu" on sitten mun yhden miehen firmalle eikä "vamistajalle".

No niin, nyt saa riittää mun puolesta. Ei jaksa selittää näin perusasioita aikuiselle ihmiselle.

Tähän on pakko puuttua vielä helppo juuri luodulla tunnuksella alkaa hyökkäämään henkilökohtaisesti minua kohtaa. Pelkästään negatiivisessa mielessä amatööriksi leimaaminen on mielestäni todella törkeää, kun et oletettavasti tiedä tapauksesta mitään.

Silläkö ei mielestäsi ole mitään merkitystä että onko takuukuitti Gigantille/Jimmsille/Verkkokauppaan vai Miro Simousen yhden miehen puljulle

Ei ole. On näitä yhden miehen puljuja ollut ennenkin, osasta on tullut myöhemmin monen miehen puljuja ja osa on lyönyt lapun luukulle. Ja Jimmsin takuukuiteistakin suurin osa on nykypäivänä vessapaperia.

Löysin tuon alkuperäisen myynti-ilmoituksen ja siinä sanotaan "Koneelle saa 12kk takuun, komponenteillä pidemmästikin takuuta". 12kk takuu on myönnetty ja se jää nähtäväksi että aiotaanko siitä pitää kiinni.

Sen verran voisit @Miro.Simounen tätä avata, että entä jos joku osa hajoaa niin että takuu pitää hoitaa valmistajan kautta? Heille ei varmasti kelpaa tuo sun tekemä kuitti.

Tähän on pakko puuttua vielä helppo juuri luodulla tunnuksella alkaa hyökkäämään henkilökohtaisesti minua kohtaa. Pelkästään negatiivisessa mielessä amatööriksi leimaaminen on mielestäni todella törkeää, kun et oletettavasti tiedä tapauksesta mitään.

Yrittämisessä ei ole mitään väärää, onnittelen jopa kaikkia jotka siihen haluaa/uskaltaa ryhtyä, mutta pitäishän se nyt tehdä oikein ja nyt ei taida mennä oikein. Valitun kauppapaikan sääntöjen noudattaminen ja vähän läpinäkyyvyttä hommaan olisi hyvä alku.

Eikös tuo kauppa oo ihan onnistuneesti mennyt? Myyty yksityisenä ja saatu kuitti yritykseen joka hoitaa takuuasian? Ei kai sillä mitään väliä kuinka iso tai pieni yritys kyseessä. Eli jos ongelmia tulee on ostajalla kuitti tuohon Miron yritykseen joka sitten hoitaa takuuasiat eteenpäin. Eikös se ihan niin simppeliä ole.

Konetta ei ole myyty yrityksenä vaan ihan yksityis henkilönä, mutta takuulappu on melkeempä pakko olla jonkun yrityksen nimissä.

Itseä jäi mietityttämään että mitä tämä mahtaa tarkoittaa? Kyllä tähän mennessä on kaikki kuitit ollut omilla nimillä yksityishenkilönä kaikista paikoista mistä olen ostanut, kun ei mulla firmaakaan ole. Ja jos olen jonkun erillisosista kasaillun koneen jollekin myynyt, niin kuitit olen kyllä laittanut sellaisenaan joko tulosteena pakettiin tai liitteenä YV-keskusteluun :confused:

Sama itsellänikin, vaikka myisin useista osista koottua kokonaisuutta liitän mukaan ainakin tiedot mistä tuotteet on ostettu ja onko enää takuuta. Mikäli takuu on laitan myös kuitit niistä osista. En ole koskaan itse tehnyt vain excelillä tai notepadilla listaa osista ja laittanut siihen jotain itse keksimääni yritystä koska "pakko olla jonkun yrityksen nimi".

Kerrataanpas nyt vähän tätä keissiä.

Säännöt sanoo siis näin:
- Kauppa-alue on tarkoitettu ainoastaan yksityishenkilöiden väliseen kaupankäyntiin.
@Miro.Simounen miten tämä kuvio siis käytännössä teknisesti menee, jos tuote ostetaan yksityishenkilöltä, mutta kuitti tulee myyjän yritykseltä? Minun nähdäkseni tämä on mutkan kautta oman yrityksen nimissä myymistä, eli sääntöjen kiertämistä/vastaista toimintaa? Lisäksi JOS tuosta ei ole aiemmin tilitetty rahoja firmalle, menee tuo myös kirjanpidollisesti&verotuksellisesti pieleen (joka nyt sinänsä on yrityksen omistajan ongelma). Voisiko myyjä avata, jos olen ymmärtänyt jotain väärin & näin ei ole?

Jos tuote hajoaa, miten takuukorjauksen hoitaminen tapahtuu? Ostajallahan on oikeus virhe- ja takuuasioissa asioida aina myyjän kanssa, vaikka valmistaja tarjoaisikin suoran takuun.

Lisäksi säännöt sanoo myös:
- Kun olet myynyt tuotteet, kerro siitä viiveettä ilmoituksessa, muokkaa otsikon etuliitteeksi Myyty, säilytä alkuperäinen myynti-ilmoitus ja ilmoita vielä, millä hinnalla tuote myytiin.
Tätä sääntökohtaa näyttäisi olevan ainakin rikottu.

------------------------------

Ulkopuoliset asiaan liittymättömät voisivat myös jälleen kerran lopettaa sen turha sivusta huutelemisen ketjussa ja jättää myös ne henkilökohtaisuudet pois keskustelusta, kiitos.h

Viimeksi muokattu:
Foorumilla yritykset ei saa myydä kauppa-alueella. Lisäksi sain käsityksen että ostaja uskoi ostavansa yksityishenkilöltä ja saavansa täten ne alkuperäiset kuitit.

Juuri tässä olettamuksessa mä olinkin kaupantekohetkellä, että tulisi takuukuitit tavarantoimittajille, ja voisin mahdolliset takuuasiat hoitaa ilman välikäsiä. Ei mulla tän kanssa muuten mitään ongelmaa ole.

Ei mua kiinnosta toimittaa osaa takuukäsittelyyn välikäden kautta ja odotella että se hoidetaan toisen ihmisen aikataulujen mukaan, niinkuin tässä nyt kävisi. Osien aidot takuukuitit on kuitenkin myyjän hallussa nyt. Se on varmaan ihan totta että myyjä hoitaa takuuasiat luvatusti, en epäile rehellisyyttä. Mulle tulevaa lisävaivaa vaan en haluaisi.

Monen osan kanssa varmasti takuu hoituukin sarjanumerolla suoraan valmistajalle, mutta siinäkin oma vaivansa. Suoraan tunnettujen jälleenmyyjien kuten Jimms, VK, Gigantti jne, kanssa toimiessa ei tartte paljon stressailla ja odotella.

Kone sinänsä on toimiva ja kohtuuhintainen, sen puoleen kaikki on ok. Mutta mitä jos myyn koneesta jonkun komponentin eteenpäin, niin mitä sanon sen ostajalle? "Hoida tän henkilön kanssa, joka hoitaa tukkurin kanssa".

Mutta antaa asian olla, jos jotain hajoaa niin sitten hajoaa ja mietitään sen jälkeen. Mulla ei tähän oo muuta sanottavaa enää.

Näitä myynti-ilmoituksensa muokkaava/tyhjentäviä sankareita on ainakin aikasemmin ollut useampiakin foorumeilla (nykytila ei tiedossa, kun vähemmän aluetta lähiaikoina lukenut). Kaikkia yhdisti se, että konepaketteja/kalliita komponentteja myytiin useampia, jopa kymmeniä vuodessa. Eiköhän se ilmoituksen tyhjentäminen ole tasan sitä varten, ettei verottaja pääse myöhemmin niitä tarvittaessa tutkimaan.
Muutamia raportoin yhdessä vaiheessa (foorumin sääntöjen mukaan myyntiosasto ei ole trokaamista yms ammattimaisempaa kaupustelua varten), mutta ylläpito ilmoitti raporttien olevan turhia.

Ihan kuin olisin joskus ennenkin samansuuntaista vääntöä lueskellut saman kaverin tiimoilta mutta en nyt äkkiseltään löytänyt. Tosin muutama negatiivinen palaute näyttää löytyvän kuittien puutteesta, liekö joku niistä ollut.

Mitäs mieltä tekkiläiset siitä, että ilmoituksessa toimitustapana posti/nouto ja allekirjoittanut on ensimmäisenä hp plus postit viestinyt ketjuun. Meni kuitenkin ilmeisesti noudolla. Voiko nakata negatiivisen palautteen? Samoilla minuuteilla laitettuun yksityisviestiin ei kuitenkaan myyjä vastannut mitään edes kohteliaisuudesta.

Mitäs mieltä tekkiläiset siitä, että ilmoituksessa toimitustapana posti/nouto ja allekirjoittanut on ensimmäisenä hp plus postit viestinyt ketjuun. Meni kuitenkin ilmeisesti noudolla. Voiko nakata negatiivisen palautteen? Samoilla minuuteilla laitettuun yksityisviestiin ei kuitenkaan myyjä vastannut mitään edes kohteliaisuudesta.
Tästä olen ollut lukevinani, että jos molemmat tavat on mainittuna ja asiaa ei muuta vaikka toinen olisi toivotumpi tapa, niin hp:n huutaneelle pitäisi ensisijaisesti mennä.

Jep jos ei ole klausuulia tyyliin "nouto etusijalla, postituskin käy jos ei noudolla mene" tms. niin negaa heittelisin. Itse suosinut tuota em. "pykälää" jos on jotain veemäistä lähetettävää esim. suurikokoinen keskusyksikkö tai vastaavaa.

Jep jos ei ole klausuulia tyyliin "nouto etusijalla, postituskin käy jos ei noudolla mene" tms. niin negaa heittelisin. Itse suosinut tuota em. "pykälää" jos on jotain veemäistä lähetettävää esim. suurikokoinen keskusyksikkö tai vastaavaa.
Periaatteessa tuo etusijalla on foorumin sääntöjen mukaan pätemätön, joten laittaisin tämän vieläkin selvemmin.
Eli tähän tyyliin:
toimitustapa: Nouto. Jos ei noudolla mene harkitaan postitusta.

Näin ei jää mitään epäselvää miten toimitus tapahtuu.

Olenko väärässä, jos muistelen @Sampsa :n kommentoineen ettei "vain nouto" ole sallittua? Tuote on oltava ostettavissa jne.

Olisi perin erikoista jos olisi pakko olla valmis postittamaan mitä tahansa. Myyjä voi olla liikuntarajoitteinen tai vaikka ajokortiton metsässä asuja.
Tässä nyt ilmeisesti tarkoitettiin että jos nouto+postitus on merkattu myynti-ilmoitukseen, niin "nouto etusijalla" on pelkkää sananhelinää jos hp+pk on tarjottu.

Tässä nyt ilmeisesti tarkoitettiin että jos nouto+postitus on merkattu myynti-ilmoitukseen, niin "nouto etusijalla" on pelkkää sananhelinää jos hp+pk on tarjottu.
Eikun viitattiin tähän. Ja tällaista tosiaan siis ei ole määrätty.
Olenko väärässä, jos muistelen @Sampsa :n kommentoineen ettei "vain nouto" ole sallittua? Tuote on oltava ostettavissa jne.

Jos täällä aletaan pilkkua viilaamaan ja porsaanreikiä etsimään joka asiasta, niin en ihmettelisi vaikka Sampsa päättäisi lyödä koko kauppa-alueen jäihin. Toivottavasti näin ei todellakaan tule tapahtumaan muutaman herneaivon takia, vaan loputkin älyäisivät toimia "reilulla maalaisjärjellä" kuten valtaosa aktiivisemmin kauppaa tekevistä, sen sijaan että takerrutaan aivan jokaiseen mahdolliseen asiaan. Räikeät ylilyönnit tietysti asia erikseen, petoksista puhumattakaan.

Itselleni kauppa-alue on mahdollistanut SER-harrastuksen, kun pystyy laittamaan kamat kiertoon kun kyllästyy, samoin tehtyä "uusia" löytöjä. Onhan tämä myöskin kiertotaloutta parhaillaan, kun elektroniikka löytää uuden omistajan kierrätyskontin tai kaapissa pölyttymisen sijaan. Kiitokset Sampsalle ja muulle johtoryhmälle tästä(kin) hyvästä työstä :kippis:

Olet väärässä. Pelkkä nouto on sallittu ja jos kerran noutoa suosii niin parempi jättää se postitus ainakin alkuun kokonaan pois ettei tule tilannetta että joku tarjoaa HP postituksella. Jos ei mene noudolla kaupaksi niin lisää vaikka postituksen myöhemmin.

Vähän kiinnostelis @Juha Kokkonen, mites tuo @Miro.Simounen keissin jatkot, onko toiminta ollut pääosin ok ja samalla tyylillä voi jatkaa pl. ketjujen tyhjäykset vai?
Tämähän koskee sit muitakin, että jos toi on ok, nii sääntöjä tarttis rukata. Kyllä toi elinkeinotoiminnalta kuulostaa. Ostajan pitäisi kyllä saada tietää, onko tekemisissä yrityksen vaiko yksityisen kanssa ja onko tuote yrityksen vai yksityisen omistuksessa. Oletuksenahan täällä on ollut, että käydään yksityisen välillä kauppaa ja silloin ei saa kuitteja myyjän yritykseltä. Esim. hopeisessa omenassa pitää mainita, onko esim. macin ensiostaja yritys vai yksityinen, juurikin noiden takuu/virhevastuuiden vuoksi.

Ei toi vain voi mennä oikein, että mukamas yksityisenä myydään ja tarjotaan kuittia yrityksellä. Ts. tein kauppaa yrityksen kans tietämättä siitä.

e: ja tulin sivullisena kommentoimaan, kun asianomainen itse laittoi radiohiljaisuuden päälle eikä vastannut(?) ylläpidolle.

Viimeksi muokattu:
Jos on yrityksenä ostettu niin takuut eroaa kuluttaja myynnistä. Se voi olla vaikka vaan 3kk. Esmes gigantti myy matkapuhelimien 2v takuuta yrityksille 39€ hintaan kun kuluttajille tuo kuuluu kauppaan. Samoin monessa voi olla perässä klasulli pienellä jossain, että ei koske yrityskäyttöä.

Joten firman kuitille ostettujen kamojen myyminen takuullisena voi olla vaikeaa. Tällöin se kama ei ole ostettu kuluttajana alkuperäiseltä yritykseltä eikä siihen voi soveltaa kuluttajansuojanalaisia pykäliä. Eli vaikka saisi alkuperäiset kuitit niin siitä ei välttämättä ole mitään hyötyä siihen ei maagisesti pomppaa vastuita alkuperäisen kuitin antajalle sitä yksityishenkilöä kohtaan.

Itsekkin näen siinä vissiin eron onko se takuu autotallifirmalle/sivutoiminimelle vai verkkokauppa.com:lle. Toinen on 12kk päästä todennäköisemmin pystyssä. Jos kamaa myydään takuullisena ja siinä tälläinen catchi mitä 99% ihmisistä ei tule ajatelleeksi niin pitäisi se mainita. Itseäni takuut ei juuri kinostele, mutta ymmärrän, että monia kiinnostaa. Monelle se raja ostaa yksityishenkilöltä on tieto siitä, että siinä tulee mukana kuitti jonka avulla voi ongelmat hoitaa isomman kaupan kanssa. Toki homma voi ihan jees toimia myös sen myyjän kanssa, mutta tämä ei ole se mitä 99% ihmisistä odottaa jolloin luulevat maksavansa jostain muusta kun mainitaan, että tuotteella takuu.

Toki tuohan on muutamalla eri forkalla tapana, joten sinänsä erehdyksen piikkiin jne..

Ihmisten syyttely veronkierrosta julkisella foorumilla on kyllä semmoista toimintaa, että kannattaa pidättäytyä ja miettiä, mitä todisteita tästä nyt loppupeleissä on. Oikea paikka on tuonne:

Voi syyllistyä kunnianloukkaukseen, jos vailla todisteita toisen nimellä huutelee.

--

Lisäksi ihmisillä on maksimisalaliittoteoriat trokareista, eikä mene jakeluun, että täällä todennäköisesti on kryptomainaajia, joille kalliiden näytönohjainten liikuttelu on arkipäivää. Ja erityisesti , täällä on harrastajia, jotka voivat koota tietokoneita ihan harrastamisen ilosta. Ja aivan varmasti täällä on ihmisiä, jotka päivittävät koneitaan ja myyvät vanhoja osia pois.

Trokareistakin sen verran, että jos trokaa uusia, käyttämättömiä osia, niin veroraja on 1000€ / vuosi myynneillä. Ja verot maksetaan myyntivoitoista.
Jos trokaa vanhoja, perheensä käytössä olleita pc-juttuja, niin raja on 5000€ / vuosi voitoista. Se olisi 400€+ pelkkää voittoa kuukaudessa ja ihan rehellisesti en usko kenenkään pääsevän tähän ilman kryptoa (jota on sitten hankala/mahdoton verottajan seurata). Yleensäkin se, että edes tekee voittoa vaatii sen, että on ostanut todella halvalla (esim. muistikitin 15€) ja aina pitää myydä alle halvimman kaupan hinnan, vaikka se kauppa olisi Saksassa ja niillä ei ole varastossa. Lisäksi voi olla ihan peruskäyttäjä, joka on tähän mennessä aina myynyt tappiolla, mutta saa vuoden jonottamisen jälkeen RTX 3080:n ovh-hintaan, mutta on jo näytönohjain sillä välin hankittu. Pitääkö tuo nyt lähettää takaisin? Eikö siitä voi ottaa vähän "jonotusrahaa" ja myydä eteenpäin?

Tein trokaajista ketjunkin, mutta siellä käy vaan häirikköhuutelija, joka haluaa tietää RTX 3070 Ti:ni tilanteen.

Viimeksi muokattu:
Ihmisten syyttely veronkierrosta julkisella foorumilla on kyllä semmoista toimintaa, että kannattaa pidättäytyä ja miettiä, mitä todisteita tästä nyt loppupeleissä on. Oikea paikka on tuonne:

Voi syyllistyä kunnianloukkaukseen, jos vailla todisteita toisen nimellä huutelee.

--

Lisäksi ihmisillä on maksimisalaliittoteoriat trokareista, eikä mene jakeluun, että täällä todennäköisesti on kryptomainaajia, joille kalliiden näytönohjainten liikuttelu on arkipäivää. Ja erityisesti , täällä on harrastajia, jotka voivat koota tietokoneita ihan harrastamisen ilosta. Ja aivan varmasti täällä on ihmisiä, jotka päivittävät koneitaan ja myyvät vanhoja osia pois.

Trokareistakin sen verran, että jos trokaa uusia, käyttämättömiä osia, niin veroraja on 1000€ / vuosi myynneillä. Ja verot maksetaan myyntivoitoista.
Jos trokaa vanhoja, perheensä käytössä olleita pc-juttuja, niin raja on 5000€ / vuosi voitoista. Se olisi 400€+ pelkkää voittoa kuukaudessa ja ihan rehellisesti en usko kenenkään pääsevän tähän ilman kryptoa (jota on sitten hankala/mahdoton verottajan seurata). Yleensäkin se, että edes tekee voittoa vaatii sen, että on ostanut todella halvalla (esim. muistikitin 15€) ja aina pitää myydä alle halvimman kaupan hinnan, vaikka se kauppa olisi Saksassa ja niillä ei ole varastossa. Lisäksi voi olla ihan peruskäyttäjä, joka on tähän mennessä aina myynyt tappiolla, mutta saa vuoden jonottamisen jälkeen RTX 3080:n ovh-hintaan, mutta on jo näytönohjain sillä välin hankittu. Pitääkö tuo nyt lähettää takaisin? Eikö siitä voi ottaa vähän "jonotusrahaa" ja myydä eteenpäin?

Tein trokaajista ketjunkin, mutta siellä käy vaan häirikköhuutelija, joka haluaa tietää RTX 3070 Ti:ni tilanteen.
Trokaajajahti ja siitä seurannut kyttäys on seurausta suomalaisesta kateudesta. Valitettavasti ylläpito ruokki sitä omalla toiminnallaan. Nyt onneksi pahin holhoaminen on laantunut.

Trokaajajahti ja siitä seurannut kyttäys on seurausta suomalaisesta kateudesta. Valitettavasti ylläpito ruokki sitä omalla toiminnallaan. Nyt onneksi pahin holhoaminen on laantunut.

Valitan spekulointia, mutta siinäkin oli kai kysymys siitä, että ylläpito sai hirveästi raportteja trokaamisesta myyntialueella. Sitten oli pakko tehdä sääntöjä, että raportit vähenisivät ja voisi keskittyä siihen oikeaan sisällöntuottamiseen io-techiin ja tälle foorumille.

Valitan spekulointia, mutta siinäkin oli kai kysymys siitä, että ylläpito sai hirveästi raportteja trokaamisesta myyntialueella. Sitten oli pakko tehdä sääntöjä, että raportit vähenisivät ja voisi keskittyä siihen oikeaan sisällöntuottamiseen io-techiin ja tälle foorumille.
Tuo olisi ollut se oikea toimintatapa. Tosin sekin on vain spekulointia.

Täällä on taas kuuluteltu maalaisjärkeä. Eikö maalaisjärkeen kuuluisi sellainen että jos kohteessa on vaihtoehtoina nouto ja postitus, ja tarjoukset menee: klo 10:00 hp + pk ja klo 11:30 hp ja nouto. Ja sanotaan vielä vaikka että myyjä tulee online kello 12 ja näkee nämä tarjoukset. Niin eikö tässä kohtaa maalaisjärkeä ole hoitaa kaupat noutona? Ilman että alkaa kirjaimellisesti SOTA täällä ketjussa.

Täällä on taas kuuluteltu maalaisjärkeä. Eikö maalaisjärkeen kuuluisi sellainen että jos kohteessa on vaihtoehtoina nouto ja postitus, ja tarjoukset menee: klo 10:00 hp + pk ja klo 11:30 hp ja nouto. Ja sanotaan vielä vaikka että myyjä tulee online kello 12 ja näkee nämä tarjoukset. Niin eikö tässä kohtaa maalaisjärkeä ole hoitaa kaupat noutona? Ilman että alkaa kirjaimellisesti SOTA täällä ketjussa.
No eihän se nyt kovin koherentilla maalaisjärjellä noin mene. Säännöissä sanotaan, että tuote on myytävä ensimmäisenä HP:n tarjonneelle. Mitä kuulutin tuolla aiemmin perään, oli tuo noudon suosiminen jonkinnäköisellä lausekkeella. Sampsa tätä jo kirkastikin, eli jos haluaa ensisijaisesti noudolla myytävän, niin merkitsee ilmoitukseen vain nouto, lisää myöhemmin postituksen jos ei noudolla mene. Kaipa tuohon toimitustapaan voisi siis laittaa "Vain nouto, jos ei mene noudolla niin myöhemmin voidaan postitustakin harkita" tms.?

Toinen ongelma on yksärillä tulleet tarjoukset. Jos laitan tuotteen myyntiin klo 9, saan yksärillä tarjouksen klo 10 ja vastaan siihen maksutietoineen (ts. oletan kauppojen syntyvän) ja klo 11 joku täräyttääkin ketjuun hp:n, niin ollaan ongelmissa. Tietysti ehkäisisi että käy vaikka itse kommentoimassa ketjuun tyyliin "Käyttäjä nönnönnöö tarjonnut yksärillä, alustavasti varattu" mutta kaikkien kannalta fiksuinta olisi aina tehdä ne tarjoukset ketjuun eikä yksärillä. Eikös tämä taida säännöissäkin olla?

Edit: "yksityisviestejä saa käyttää" luki säännöissä. Noh, joka tapauksessa olen sitä mieltä että ketjun kautta asiointi on selkeintä :)

Maalaisjärjellä se ei mene juurikaan noin.

Maalaisjärjellä se ei mene juurikaan noin.
Jaa. No eikai sit. Oon ite ainakin hoitanut täällä kaupat jossa taisin pyytää jostain näyttiksestä 280€ + postit ja joku tarjos 280€ posteineen. Tän jälkeen oli tullut 270€ noudolla samana päivänä tarjous. Hyväksyin jälkimmäisen ja kukaan kolmesta osapuolesta ei repinyt pelihousujaan.

Jaa. No eikai sit. Oon ite ainakin hoitanut täällä kaupat jossa taisin pyytää jostain näyttiksestä 280€ + postit ja joku tarjos 280€ posteineen. Tän jälkeen oli tullut 270€ noudolla samana päivänä tarjous. Hyväksyin jälkimmäisen ja kukaan kolmesta osapuolesta ei repinyt pelihousujaan.
Hintapyyntöä ei oltu tarjottu = myyjä voi myydä kenelle haluaa.
Kun hintapyyntö tarjotaan, on silloin myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjoajalle.
Ei tämä ole sen vaikeampaa.

Tuohan on eri asia. Siinä kukaan ei ollut tarjonnut HP:ta, vaan käytännössä HP:n miinus postikulut.

Maalaisjärkeä on se, että kun ostaja tarjoaa HP:n ensimmäisenä ketjuun, niin silloin myös saa sen tuotteen. Eikä niin että siitä alkaa joku odottelu ja arvonta että suvaitseekohan se myyjä nyt sitten myydä vai ei.

Hintapyyntöä ei oltu tarjottu = myyjä voi myydä kenelle haluaa.
Kun hintapyyntö tarjotaan, on silloin myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjoajalle.
Ei tämä ole sen vaikeampaa.
Okei, no nää on lähinnä mietteitä että ei näissä kaupoissa mistään elämästä ja kuolemasta ole kyse ja sääntöjä voisi tulkita vapaammin, varsinkin nouto kaupoissa :)

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 569
Jäsenet
78 843
Uusin jäsen
Juntuhe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom