Ennen kaikki oli paremmin?

Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 957
Löytyykö nykyisistä peleistä yhtä hauskaa kuin Leisure Suit Larry.
Joskus ensimmäisiä versioita pelatessa nauratti ääneen...
Taitaa nykyajan "poliittinen korrektius" estää Leisure Suit Larryn kaltaiset pelit tai siis vastaavan huumorin.
 
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
102
Mitäs vikaa on esimerkiksi omassa pelissäni? jsewel by mystikkogames
Kyllähän loppuun saakka hiottu 2D-peli päihittää nämä nykyiset bugiset 3D-kikkareet mennentullen? Niin ja toimii kaikilla OS:lla ja ei tarvitse ladata yhtään mitään. Sen kuin pelaa vaan.
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Heittäkääs esimerkkejä niistä loistavista 80- ja 90-lukujen tietokone- ja konsolipeleistä, joita oikeasti nykyisinkin vielä enemmänkin viitsisi pelata? Mietiskelin tuossa, että jotain Super Mario Worldin kaltaisia muutamia tasohyppelyhelmiä lukuunottamatta nuo ovat kaikki niin ajan runtelemia, että parempi vaan pitää kultaisina muistoina. Ehkä nyt lähinnä sellaista, mitä enää ei ole, olisi kunnon CRPG, jossa ei tartte itse olla reflekseillä mukana tai tähtäillä hiirellä mutta jos niitä vanhoja haluaa pelata niin kaiken saa emuloitua edelleen helposti.
Ei niitä enää jaksaisi pelata, koska ne on aikoinaan puhki pelattu, mutta jos oletetaan, että olisin nyt nuori jannu, joka ei vanhoja pelejä olisi koskaan pelannutkaan, niin saisihan noiden kanssa aikaa vierähtämään ihan mukavasti.

1980-luvun pelit on keskimäärin turhan yksiulotteisia (kaikessa kaksiulotteisuudessaan.. :D), mutta 1990-luvulta löytyy paljonkin mielenkiintoista esimerkiksi strategia-, FPS- ja avaruusräiskintöjen saroilta. Ja onhan Half Life 2:kin (edit: ykkönen) 1990-luvulta, ja siitä juontuva Counter Strike saavuttanut sellaiset kulttipelin mittakaavat että oksat pois.

1990-luvun lopussa oli siis esimerkiksi olemassa jo ihan semi-moderneja FPS-räiskintöjä, joita voisi periaatteessa kuvitella pelaavansa tuntitolkulla edelleen paremman puutteessa tai jos ei olisi niitä koskaan pelannut ja haluaisi tehdä tutkimusmatkan historiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 335
[offtopic]

Ja onhan Half Life 2:kin 1990-luvulta, ja siitä juontuva Counter Strike saavuttanut sellaiset kulttipelin mittakaavat että oksat pois.
Alkuperäinen CS oli tehty Half Lifen eikä Half Life 2n päälle.

Ja Half-Life 2 julkaistiin vasta 2004, ei 1990-luvulla.

[/offtopic]
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
^ Joo mä sekoilin ykkösen ja kakkosen kanssa. Anyways, Half Life oli varsin edistyksellinen FPS-räiskintä ilmestyessään vuonna 1998. Kohta kaksikymmentä vuotta vanha peli, eikä nyt niin älyttömän antiikkinen verrattuna nykyajan FPS-peleihin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 650
Appelsiinien syömisen olen lopettanut jo aikaa sitten vaikka niistä tykkäänkin. Nykyään niiden kuori on joko sellainen sentin paksuinen mikä ei lähde irti millään tai sitten semmoinen mikroskooppisen ohut mitä ei saa kuin kynnenpään kokoisina biitteinä irti. Muistelisin että lapsena noita pystyi kuoriman ihan neljäsosa kuoresta kerrallaan. Ja irtosi hyvin. Nyt tuntuu olevan mahdotomuus.
Nämähän todennäköisesti johtuu ihan siitä, että silloin "ennen" noita appelsiineja oli tarjolla pääasiassa satokautena siihen hintaan, että niitä porukka osteli. Eli ne oli niitä parhaita appelsiineja, mitä nykyäänkin saa joskus tammikuussa(katelkaa vaikka naveleita kuukauden päästä). Nykyään ku on appelsiineja tarjolla ympäri vuoden nii sit siel on ne huonot ja erilaisemmat lajikkeetki seassa.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
1 018
Kaikki oli paljon paremmin ennen tätä some-kulttuuria:
Entinen Facebook-pomo katuvaisena: "Lopettakaa some-käyttö"

"Ex-pomo katuu järjestelmää, joka perustuu nopeaan hyvää mieltä tuottavaan palautteeseen – kuten peukutuksiin ja jakoihin."

”Sosiaalinen media turmelee inhimillisen käyttäytymisen perustan”, hän moittii.

“Ette ymmärrä sitä, mutta teitä ohjelmoidaan. Nyt on aika päättää, missä määrin olette valmiita luopumaan itsenäisyydestänne”, hän sanoo.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
255
Mitäs vikaa on esimerkiksi omassa pelissäni? jsewel by mystikkogames
Kyllähän loppuun saakka hiottu 2D-peli päihittää nämä nykyiset bugiset 3D-kikkareet mennentullen? Niin ja toimii kaikilla OS:lla ja ei tarvitse ladata yhtään mitään. Sen kuin pelaa vaan.
En suostu pelaamaan tuota enempää koska muuten jään koukkuun ja menetän työni ^^

Mitä siinä pitäisi yrittää tehdä? Tulee joku ruudukko jonka ruudut vähän liikahtavat jos niitä klikkaa. Mitään muuta ei tapahdu kuin että aika kellossa vähenee. :facepalm:
Jos oot ikinä pelannut mitään "tetris" kloonia, niin ei tuo ole mahdoton selvittää... 4 palikkaa yhteen tuhoaa ne... voit vetää kerralla palikan ruudun toiselta puolelta toiselle, mutta et tyhjän yli... tuo ominaisuus sai mut sanomaan "OOOH, vitun mulkku :)" moon niin heikko tollasiin peleihin että parempi jättää pelaamatta ^^
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 277
Kaikki oli paljon paremmin ennen tätä some-kulttuuria:
Entinen Facebook-pomo katuvaisena: "Lopettakaa some-käyttö"

"Ex-pomo katuu järjestelmää, joka perustuu nopeaan hyvää mieltä tuottavaan palautteeseen – kuten peukutuksiin ja jakoihin."

”Sosiaalinen media turmelee inhimillisen käyttäytymisen perustan”, hän moittii.

“Ette ymmärrä sitä, mutta teitä ohjelmoidaan. Nyt on aika päättää, missä määrin olette valmiita luopumaan itsenäisyydestänne”, hän sanoo.
Olen jutussa olevan herran kanssa samaa mieltä ja laitoin tykkäyksen viestillesi, mutta sitten ajattelin, että "Mitähän minä juuri tein?"...

@Sampsa

Olisi kyllä hyvä jos tykkäys-ominaisuus poistettaisiin.

Lisäys: Tjaa... tykkäykset ja niistä ilmoittaminen saikin piilotettua asetuksista. Hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
255
Heittäkääs esimerkkejä niistä loistavista 80- ja 90-lukujen tietokone- ja konsolipeleistä, joita oikeasti nykyisinkin vielä enemmänkin viitsisi pelata? Mietiskelin tuossa, että jotain Super Mario Worldin kaltaisia muutamia tasohyppelyhelmiä lukuunottamatta nuo ovat kaikki niin ajan runtelemia, että parempi vaan pitää kultaisina muistoina. Ehkä nyt lähinnä sellaista, mitä enää ei ole, olisi kunnon CRPG, jossa ei tartte itse olla reflekseillä mukana tai tähtäillä hiirellä mutta jos niitä vanhoja haluaa pelata niin kaiken saa emuloitua edelleen helposti.
Tulee tuplapost mut tulkoon..

The lost vikings on nykyään ilmainen, ja aivan loistava peli vieläkin
https://us.battle.net/account/download/

Toinen mitä pelasin pentuna oli supaplex, ja siitä löytyy nykyään selain versio
http://www.kongregate.com/games/radarek/supaplex-remake pyytää asentamaan flashin vaikka on jo.. eli ei enää toiminut ainakaan mulla.

Play Supaplex online | DOS Games Archive alkuperäinen, joudutte asetuksista pistämään soundblaster, ja musiikin ja FX on

Edit:
en saanut ekaa linkkiä toimimaan, vaikka olen joskus sitä tuolta pelannut.. toinen toimii mutta musiikit ja fx pitää pistää erikseen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Niinkin uutukaista vuodelta 1996 moo2 peliä tulee pelailtua usein, eikä ole kulta hävinnyt mihkään.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 165
Heittäkääs esimerkkejä niistä loistavista 80- ja 90-lukujen tietokone- ja konsolipeleistä, joita oikeasti nykyisinkin vielä enemmänkin viitsisi pelata? Mietiskelin tuossa, että jotain Super Mario Worldin kaltaisia muutamia tasohyppelyhelmiä lukuunottamatta nuo ovat kaikki niin ajan runtelemia, että parempi vaan pitää kultaisina muistoina. Ehkä nyt lähinnä sellaista, mitä enää ei ole, olisi kunnon CRPG, jossa ei tartte itse olla reflekseillä mukana tai tähtäillä hiirellä mutta jos niitä vanhoja haluaa pelata niin kaiken saa emuloitua edelleen helposti.
CRPG-kategoriasta löytyy ainakin Fallout-sarja, Baldurs Gate-sarja, Ultima Underworldit, Planescape: Torment, Wizardry 8, Final Fantasy 7 ja System Shock 2. Alkuperäinen System Shock on myöskin erinomainen, mutta grafiikka ja käyttöliittymä on vanhentuneita. Siitäkin on työn alla uusi tekstuurirenderöinti-projekti. BG, SS2 ja PS:T on jo päivitetty paremmin nykystantardin mukaisiksi. Muita hyviksi todettuja ovat ainakin Lands of Lore ja Betrayal at Krondor. Jälkimmäinen oli grafiikoiltaan vanhetunut jo julkaisupäivänä, mutta tarinankerronta ei ole vanhentunut.

Muita erinomaisia pelejä on Master of Orion 1 ja 2, joista erityisesti 2 on tarkastamisen arvoinen. Samalla enginellä toteutettu Master of Magic, varsinkin nyt päivitettynä on kategoriassaan omaa luokkaansa. Sid Meyer's Alpha Centauri ja sen jatko-osa SMAX ovat edelleen aikaansa edellä monellakin osa-alueella. Colonization poikkesi Civilization-sarjasta mukavasti ja edelleen pelaamisen arvoinen. Jagged Alliance 2 on sarjan helmi ja kuuluu yleissivistykseen. XCOM-sarja...

Näiden pelien vetovoimasta kertoo paljon (ja myös aikansa julkaisustrategiasta), että niitä päivitetään aktiivisesti vielä kaksikymmentä vuotta myöhemmin, vaikka niitä ei koskaan tarkoitettu päivitettäviksi. Itse en pidä vanhoja pelejä mitenkään kategorisesti uusia parempina, mutta silti näitä vanhoja tulee väännettyä enemmän mitä uusia, paljon enemmän, eikä kyse ole edes nostalgiasta tai sen kaipuusta. Uudet pelit eivät astu näiden vanhojen varpaille, koska toteutus on usein erilainen. Kun kaikesta ei tiedetty jo etukäteen, että mikä myy tai edes välttämättä toimii, niin se jätti enemmän varaa uuden kokeilemiselle. Huomionarvoista näissä on se, että vain muutama studio on vastannut suurimmasta osaa näistäkin. Kun asiaa tekee sydämellä on lopputulos parempi ja kestävämpi, kuin jos ajattelee vain lompakolla. Ja tosiaan, melkein kaikkia näitä päivitettiin ahkerasti, eikä kaikkia saatu edes lopullisesti kuntoon ja niitä päivitetään nyt fanien toimesta. Näitä päivityksiä sitten kukin haali parhaimman kykynsä mukaan, eikä se aikana ennen internetiä ollut aina niin helppoa. Esimerkiksi Mikrobit- ja Pelit-lehdillä oli tapana julkaista päivitys CD (muistaakseni kerran vuodessa!). Tapa julkaista PC-pelit raakileina koitui monen muuten erinomaisen pelin turmioksi.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Master of Magic oli hieno! Harmi vaan, että aikoinaan kovin epätasapainoinen.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 165
Master of Magic oli hieno! Harmi vaan, että aikoinaan kovin epätasapainoinen.
Tarvitseeko jokaisen strategian välttämättä olla täsmälleen yhtä hyviä? Tähän on tehty parikin isoa päivitystä. Insecticide korjaa bugeja ja päivittää tekoälyn toimivaksi ja Caster of Magic mikä muuttaa kaiken lopun. Kannattaa kokeilla!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 742
Olen jutussa olevan herran kanssa samaa mieltä ja laitoin tykkäyksen viestillesi, mutta sitten ajattelin, että "Mitähän minä juuri tein?"...

@Sampsa

Olisi kyllä hyvä jos tykkäys-ominaisuus poistettaisiin.
Onneksi perinteiset foorumit eivät perustu tykkäyksiin, jakoihin sun muuhun välitöntä mielihyvää tuottaviin järjestelmiin, vaan pääosassa on edelleen sisältö. Tämä on edelleen ihan aitoa ihmisten välistä viestintää.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Nykyään kun softat on niin kehittyneitä, niin tietotekniikassa tavallinen kansalainen joko lyö hanskat tiskiin tai mankuu " voisiksä tehdä tän mun puolesta", jos eteen tulee ongelmia. Toisaalta ymmärrän myös tämän, koska nykyään softia on vaikka mihin käyttöön ja itse"palvelu"lla siirretään tehtäviä itse tehtäväksi. Ei ehkä kiinnosta kun muitakin asioita olisi.

Tehokkuusajattelu tappaa luovuuden ja yhteisöllisyyden, ei ennen vanhaan täytynyt kilpailla verisesti esim. aasialaisia vastaan. Tyyliin yhdellä muovikassilla sai Neuvostoliitosta dieselveturin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 810
Olisi kyllä hyvä jos tykkäys-ominaisuus poistettaisiin.
Eikös nämä tykkäykset saannut piiloon asetuksista?

Onhan tuo kaksinainen. Hyvä tapa päättää pitkään jatkuvan väittelyn "OK, hyväksyn kantasi sellaisenaan (ja muutan tai sitten en muuta omaani)".
Sillä voi sitten myöntää myös tykkäävän jostain

Tietenkin siinä sitten on myös rinkkirunkkauksen tekijät. Jonkinlainen kollektiivisuus, ja ne voivat toki olla varmaan paine muuttaa näkemystä. Kenties jopa pahimmillaan perustellusta irrationaaliseen tai kiihkon suuntaan...
Niin tai sitten kokee saadessaan muodostuvan "velaksi" ja onkin haettava antajalta sellainen "tykkäyksen arvoinen kommentti". Hullua, mutta ilmeisesti totta.

Ja kyllä, tykkäys tai epätykkäys on selvästi tehnyt vaikutuksen moniin keskustelupalstoihin. Kuten vaikka Suomi24 tai Vauva.fi. Sellaista huomiohuoraamista pointseille en ole täällä suuremmin vielä nähnyt, mutta noihan ovatkin rekisteröitymisestä "avoimia keskusteluja".

Kyllä sitä toisinaan näkee kommentin, jolle haluaa antaa korostettua huomiota. Poistaminen olisi pieni harminpoikanen toki, muttei mikään suuri.
 
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
102
Olisin kokeillut mutta iOS+Safari -yhdistelmällä (iPad) ei pääse alkuruutua pidemmälle :)
jsewel on ES6 JavaScriptiä. Templatet, const ja muuta. Voi olla että iOS ei tue JavaScriptin uusimpia juttuja. Tai voi olla että pakkasin liikaa JavaScriptiä. Laitan 1.8 - version. Nopeutan hiukan koodia sekä korjaan pari typoa. En ole itse asiassa koskenut jseweliin kuukauteen.

No nyt kokeilin uudestaan ja tajusin ainakin osittain että miten sitä on tarkoitus pelata. Olisit laittanut ohjeet sinne. Vitutti ensimmäisellä yrityksellä kun en tajunnut mitä pitäisi tehdä, eikä se "Smash The Cells! Smash half the cells before time runs out!" neuvo paljoa auttanut.
Joo huonosti selostettu. Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman yksinkertainen ja hiottu peli. "new game":ssa siis pystyy flippaamaan jseweleitä keskenään. Valkoinen viiva indikoi laillista siirtoa ja musta laitonta. Aika juoksee ja siirrot kuluvat. Taso on läpäisty kun 50% jseweleistä on tuhottu. 1000 pistettä on kova suoritus.

"new puzzle" oli hankala implementoida, koska 3 siirron jälkeen puzzlen ratkaiseminen tuli käytännössä mahdottamaksi ratkaista ihmisille. Puzzle-mode on implementoitu siten, että aloitan lopusta missä 4x4 jseweliä on oikeassa paikassa ja sen jälkeen sekoitussiirtoja. Tämä takaa että puzzleen on aina oikea ratkaisu. Puzzlet on generoitu automaattisesti. Joten Puzzleja on loputtomasti.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
89
Poimin ensimmäisiltä sivuilta kanssapostaajien muutaman hyvän huomion.

Asiat jotka oli paremmin ennen:
- kouluissa oli kuri
Tämä taitaa olla niitä harvoja, topiciin liittyviä, asioita joissa olen törmännyt siihen, että kaikki ihmiset joiden kanssa olen keskustellut asiasta, ovat samaa mieltä. En omista lapsia, joten omaa panosta on hankala antaa. Elän puheiden ja toisten empiiristen kokemusten varassa.

Omat peruskouluaikani taittuvat aikajaksolle -90luvun alku -> 2000. Omista kouluajoista mainittakoon, että jokainen rehtori joka peruskouluaikanani palveli, oli hyvin auktoriteettisia henkilöitä, joiden puhutteluun joutumista pelättiin, tai vähintäänkin varottiin. Tietysti joukkoon mahtui niitä nuorisosekopäitä, jotka uhmasivat auktoriteettia ihan vain kiusallaan, mutta ne eivät kauaa roikkuneet kyydissä. Ei annettu vain yksinkertaisesti kaikkien kukkien kukkia.

Luokanvalvojinani on ollut yhtä poikkeusta lukuunottamatta myös hyvin auktoriteettisia opettajia ja ennen kaikkea hyviä opettajia. Totta kai vakuuttava persoona luo olemuksellaan hyvän kurin, mutta ei mielestäni opettajien työ ollut ennen selviytymistaistelua opiskelijoita vastaan, jotka tietävät oikeutensa ja näin ollen hyödyntävät sitä perseilyyn. Luokasta poistettiin jos et osannut käyttäytyä, ohjattiin pienryhmään jonka opettajana toimi henkilö jota viimeistään kunnioitettiin. Tai sitten vain istuit tunnin loppuun käytävällä. Mikäli opettaja ei saanut sinua poistumaan luokasta, niin haettiin joku toinen opettaja, joka suoritti poiston. Helppoa. Enkä muista, että kenenkään oppilaan vanhemmalle olisi tullut paha mieli. Opettajien sijaisiakin pääosin kunnioitettiin.

Ennen elokuvia ja musiikkia tuli normaaliin tahtiin, eli ei ollut ylitarjontaa ja jokaista elokuvaa tai levyä odotettiin, ja niillä oli jonkunlainen arvo. Nykyään noita tulee joka tuutista josta suurin osa paskaa...
Samaa mieltä. Vielä 2000-luvun alussa, vaikka julkaisukanavat monipuolistuivat, oli musiikki ja elokuvat taiteenaloja joihin paneuduttiin mielestäni enemmän. Toki aika pitkälti kaikkea on jo tehty ja siksi kaikki tuntuu vähän sillisalaatilta, mutta silloin osasi odottaa albumijulkaisuja enemmän. Ja ennen kaikkea, albumeja vielä julkaistiin. Oli ennakkohehkutuksia, tuli luettua haastatteluja levyntekoprosseista ja kuunneltua sampleja kappaleista, tuli mentyä kirjastoon etsimään uusia tuttavuuksia jne. Toki näitä on edelleen, mutta tiedonhakukanavat ja julkaisutahti sekä määrä ovat moninkertaistuneet. Tiedon löytäminen on helpottunut ja nopeutunut, mutta tavallaan myös vaikeutunut. Kaikki on levällään. Saat etsiä tietoa mistä etsiä tietoa.

Pidin siitä kun olit odottanut jotain albumia ja saatuasi sen kuunneltavaksi oli äänite konkreettisessa muodossa. Kansilehti oli myös osa sitä taidetta. Ja hyvin tehdyssä kansilehdessä oli paljon lisätietoa itse musiikista. Musiikilla oli tuntuma. Hankala selittää. Monilta artisteilta tulee nykyään pelkkiä digijulkaisuja nykyään, koska se on kustannustehokasta. Mutta digiäänite jättää aina puolikkaan olon.

Sekä pirstoutunut julkaisutyyli on omituinen. Nykyään albumikokonaisuuksia ei arvosteta ja se ei tunnu olevan sen prosessin kruunu niin vahvasti enää. Kaks maistiaista singejulkaisuina ja sitten tuutataan albumi ulos. Kuuntelija odottaa saako sen suihkun laskea housuihin vai joutuuko imaisemaan takaisin kun albumi pyörii levysoittimessa.

Lisättäköön vielä listaan asioista jotka oli paremmin ennen: Ennen oli enemmän asiantuntevia levykauppoja. Digitalisoitumisen myötä nämä elävät enää kansantaruissa. Toki levykauppoja on vielä, mutta asiantuntijuudesta en menisi sanomaan. Pienemmiltäkin paikkakunnilta löytyi se kivijalkakauppa jossa pääsi rupattelemaan ja kuuntelemaan levyjä. Ja myyjät tiesivät mistä puhuivat.

Tästä aasinsillalla seuraavaan:

Hyviä pointteja.

Itselläni yksi mitä vihaan nykyään, on kun kaikesta tiedosta on internetin ja älypuhelimien takia tullut aivotonta fastfoodia. Ennen ajateltiin asioita omilla aivoilla, puhuttiin asioista, nykyään menee siihen että joku kaivaa wikipedian/googlen ja antaa vastauksen samantien. Se on tylsää, eikä opettavaista, koska itse ei joudu ajattelemaan.

Pelit-lehteäkin esim. oli mukavampi lukea, kuin 30s vilkasta jotain metacriticiä, vaikka arvostelut silloin olivatkin "myöhässä".

Ylipäätään kaikki informaation nopeus (laadusta välittämättä) ja fastfoodimaisuus tökkii.
Tässä tiivistettynä. Digiaika on ollut monessa hyvä, mutta niin monessa myös paha.

Tietotulva sumeuttaa ainakin minun aivojani välillä ja nykyään joutuu todella paljon tekemään töitä sen eteen, että mistä sen tiedon hankkii kun sitä tulee niin saatanallisella tahdilla ettei perässä pysy. Maailma kulkee niin törkeällä nopeudella eteenpäin, että aika aseettomaksi tässä jää. Kaikki-heti-mulle-nyt -mentaliteetti aiheuttaa sen että julkaisut (uutiset, elokuva, musiikki...) joutuvat taistelemaan näkyvyydestään joka taas tuottaa huonoja lopputuloksia kun joudutaan tekemään "näyttäviä asioita" kiireellä.

Kiireettömyys tulee olemaan entistä vakavampi asia, jonka voi mainita tulevaisuudessa keskustelussa joka käsittelee aihetta: "Asiat jotka olivat paremmin ennen".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
241
jsewel on ES6 JavaScriptiä. Templatet, const ja muuta. Voi olla että iOS ei tue JavaScriptin uusimpia juttuja. Tai voi olla että pakkasin liikaa JavaScriptiä. Laitan 1.8 - version. Nopeutan hiukan koodia sekä korjaan pari typoa. En ole itse asiassa koskenut jseweliin kuukauteen.
Pitäisi tukea, ECMAScript 6 compatibility table. Eipä sillä, on mulla toki muitakin vaihtoehtoja, mutta eipäs se siis toiminut jokaisella OS:llä :) Testaillaas huomenna Winkkarilla.
 
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
102
Pitäisi tukea, ECMAScript 6 compatibility table. Eipä sillä, on mulla toki muitakin vaihtoehtoja, mutta eipäs se siis toiminut jokaisella OS:llä :) Testaillaas huomenna Winkkarilla.
Ekan kerran kuukauteen koodasin jseweliä ja oli siellä pientä korjattavaa. Nopeutin samalla. 1.8 on paras versio. Laitoin itseasiassa samalla 8x8 / 10x10 / 15x15 ruudukolla jsewelin ladattavaksi. Tosin se default 12 x 10 on ehdottomasti paras. Itseasiassa jsewel tukee ihan mitä kokoa tahansa. Vaikka 100x100 ruudukkoa.
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
802
Ei ole oikeasti Win3.11:llä surffaamista ikävä.
Ihan samalla tavalla sillä onnistuu surffaus kuin nykykäyttiksilläkin, olettaen siis että löytää nykystandardeja tukevan selaimen (joku vanha Netscape ei sitä ole). Pelkällä dossilla surffailu onkin sitten jo ankeampaa, kun minkäänlaista moniajoa ei oikein ole.

Ajoneuvojen meluun ei auta kokonaan edes hiljaisemmat moottorit: kaupungeissa ajoneuvojen melun yksi suurista lähteistä on rengasmelu.
Nykyautothan itse asiassa ovat paljon edeltäjiään painavampia ja leveärenkaisempia, joten rengasmeteliä tulee paljon enemmän kuin vanhemmasta kalustosta. Myös tiepölyä nostattavat ilmaan enemmän, ja siitähän suurin osa todellisista hiukkaspäästöistä tulee.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
492
Paras aikakausi elää oli 1950-luvusta 90-lukuun saakka.
50-60 luku ehkä ainostaan jossain jenkkilässä, jossa ihmiset pääsivät hyötymään siitä kun sotatuotantoa varten trimmattu teollisuus käänsi huomionsa takaisin kotimaan markkinoille. Samaan aikaan eurooppa korjasi vielä sodan tuhoja, ja Suomessa makseltiin lisäksi sotakorvauksia vuoteen -52 asti, jonka lisäksi ulkomainen tuonti oli ankarasti säädeltyä vielä pitkään sen jälkeen. Esimerkiksi henkilöautojen tuonti vapautui vasta 1962. Elintarvikkeiden säännöstely päättyi 1954, ja keskiolut ilmestyi kauppoihin vasta 1969.

Eli en todellakaan haluaisi elää vuotta 1950. Lähin vastine nörttäilylle olisi lukea Ilmari Jäämaan Nuorten kokeilijain ja keksijäin kirjaa ja rakennella putkiradioita ja kipinäinduktoreita. Paljon mieluummin kasailen mm. 3d-tulostinta.
 

Rebel

Rumihin veli
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
145
Älä sinä vie lapsuuttani pois. Jouduin elämään ja kokemaan tuon 50-luvunkin muitten vuosikymmenten joukossa, ei se niin paha ollut mitä annat ymmärtää. Vai oliko sinulla siitä omaa kokemusta?
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Kyllä 1950-luku oli Suomessa kaikin puolin aika paskaa myöhempiin vuosikymmeniin verrattuna. Sen nyt tietää, vaikkei olisi itse paikalla ollutkaan. Ei oltu paikalla 1500-luvullakaan, ja paskaa sekin oli nykyaikaan verrattuna. :)

Tottakai jos rakastaa tosi yksinkertaista elämää, niin sitten varmaan 1950-luvussa oli puolensa. Tosin sekin elämä saattaa sitten loppua lyhyeen, jos vaikka polio tai tuberkuloosi tms. iskee. Tough luck.

1950-luku oli parisuhdemarkkinoiden kannalta erinomainen vuosikymmen miehille. Jos sulla oli kaksi lahjetta ja keskimmäinen jalka, niin naista kyllä sait. Ja ihan ilman mitään sen kummempaa pelaamista ja säätämistä nykyajan pelleilyyn verrattuna. Eivätkä olleet mitään läskejä naisia. Mutta tässäkin asiassa esimerkiksi 1960-luku olisi varmaan ollut parempi, seksuaalisen vapautumisen myötä. Toki naisilla oli silloin jo hieman aiempaa enemmän varaa nirsoilla, mutta hyvin vähän nykyaikaan verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Ennen ainakin oli parempaa se, että perus duuneissa et ollut todellakaan loma-aikaan tavoitettavissa. Ai että kutittaa nämä yhteydenotot siviililuuriisi vaikka kesälomalla ja usein vielä ne ongelmat on sellaisia, että ketään ei ole kuolemassa sen takia tai menettämässä rahakasoja. Lomaviestit on ihan turhia, se vaan yllyttää haastamaan yhteydenottajaa yrittämään kovemmin.

Wilma on kanssa yksi syöpä, ennen mun vanhempien ikäiset hyvä jos muisti millä luokalla lapset oli koulussa. Nyt jumankauta plim tulee aamulla viestiä, että muistattehan pukea lapselle kuravaatteita kun ulkona sataa :facepalm:.

Turismissa oli myös mahdollista se, että pääsit oikeasti eksoottisiin paikkoihin ja tilanteisiin, jos halua oli. Parasta aikaa oli varmaan silloin keihäsmatkojen aikaan kun oli toisaalta lihapullabaarivaihtoehtoja, toisaalta myös aidosti erilaisia kohteita.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 127
@Jorsetti eikö wilmasta pääse eroon kun ilmoittaa ettei ole nettiä käytettävissä. Vai saako siitä nykypäivänä lastensuojelusyytteen jollei alistu wilmaa käyttämään?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 289
Turismissa oli myös mahdollista se, että pääsit oikeasti eksoottisiin paikkoihin ja tilanteisiin, jos halua oli
Tämä ei ole minusta muuttunut miksikään. Melko eksoottinen meno oli Kiinan sisämongoliassa minusta. Toki sielläkin oli omat rutistirysänsä (99% kiinalaisille) turisteille, mutta suurin osa kyllä ihan aitoa menoa. Seikkailumieltä ja vaivannäköiä nuo edelleenkin tietysti vaativat.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
89
Wilma on kanssa yksi syöpä, ennen mun vanhempien ikäiset hyvä jos muisti millä luokalla lapset oli koulussa. Nyt jumankauta plim tulee aamulla viestiä, että muistattehan pukea lapselle kuravaatteita kun ulkona sataa :facepalm:.
Ei ole lapsia itselläni, joten ei ole kauheasti hajua Wilmasta. Tiedän päällisin puolin kyllä mistä on kyse. Mutta ymmärrän tosin miksi kuravaate -keissi on vain yksinkertaisesti välttämätön nykypäivänä.

Kaikesta tästä "tietoisuuden", "ajan hermoilla olemisen", "sosiaalisen median valtakauden" ytimessä olemisesta huolimatta, jengiltä katoaa punainen lanka elämisen perusasioista lähtien. Tai ainakin tuntuu siltä.

En koe, että opettajatkaan nauttivat, kun saavat aikuisia ihmisiä opastaa pukemaan lapsensa oikein kouluun/tarhaan. Turhaa duuniahan se niillekin on. Uskon, ettei ne sitä kuitenkaan kukkahattutäteilyn ja pätemisen ilosta tee?

Kyllä tähän maailmaan uskomattomia töhöilijöitä mahtuu, sen näki jo armeijassa. Sen näkeminen jatkuu, kun selaa vaikka feissarimokia ja tajuaa, että hetkonen, monilla aikuisillakin ihmisillä on elämisen taidot pahemmassa jamassa kuin lapsella. Mä en tiedä mistä tämä johtuu. Onko aina ollut niin? Onko se on nyt vain sosiaalisen median aikakaudella paljastunut? Mutta niin se vain on.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
492
Älä sinä vie lapsuuttani pois. Jouduin elämään ja kokemaan tuon 50-luvunkin muitten vuosikymmenten joukossa, ei se niin paha ollut mitä annat ymmärtää. Vai oliko sinulla siitä omaa kokemusta?
Lapsuushan on elämän parasta aikaa, ei vastuuta ja paljon aikaa omille jutuille ja ruokakin tulee valmiina pöytään. Jos lapsuuttaan (mille ajalle se sijoittukaan) ei muistelisi lämmöllä niin se olisi ihme.

Mutta jos olisit ollut 50-luvulla täysi-ikäinen, niin olisit käynyt ainakin jatkosodan tai vähintään ollut sotilaspoikana. Sen jälkeen olisit hankkiutunut töihin, pariutunut ja päässyt vuokralle pieneen kerrostalokopperoon tai rakentamaan rintamiestaloa pula-ajan metodein ja hartiapankilla.
 

Rebel

Rumihin veli
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
145
No sinähän tunnut tietävän paljon isästäni, siitä peukku :tup: Tosin isä oli syntynyt 1908 joten oli jo "vanha parta" 50-luvulla.
edit: talo oikein
 
Viimeksi muokattu:

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Ennen laitteet rakennettiin kestämään ja kestämään. Nyt aivan jokaisessa on jokin "sulake" aikaa vastaan, että kestoikä olisi varmasti lyhyt ja rajallinen. Jos ei muuta osata, niin aina jokin kohta tehdään muovista ja siten, ettei sitä kyseistä osaa voi mitenkään hankkia myöhemmin.

Päässälaskutaitoisena havahduin jopa siihenkin, että täyttöpussi mausteita pelkässä pussissa ostettuna oli monin verroin kalliimpi, kuin ostaa se sama mauste purkissa, missä on integroituna se (kertakäyttöinen) maustemylly siinä päässä. Täyttöpussin ostaminen olisi siis todella tyhmää, ja on itselle fiksumpaa ostaa uusi purkki myllyineen, ja heittää se entinen vain roskiin. Pihinä idioottina se tyhjä purkki tuli sitten laitettua "talteen" ja lähinnä vain tukkimaan keittiön kaappeja...

Ennen pesukoneet ottivat hanasta vettä pestäkseen sen pyykin puhtaaksi. Nyt pesukoneen tärkein tehtävä ei olekaan enää pestä pyykkiä, vaan jotenkin salaperäisesti "säästää" käyttämällä pesemiseen liian vähän vettä. Myös pyykin huuhtelut ovat niin kortilla, että joutuu jälkikäteen lisäämään erillisiä huuhtelukertoja. Joku myös on suunnitellut koneeseen valmiita "ohjelmia", jotka jostain ihmeen syystä ovat epäloogisia. Edellisen pesukoneen saattoi aika vapaasti ohjelmoida tekemään niitä haluttuja asioita, mutta tämä nykyinen... no, se osaa soittaa pienen musiikkikappaleen kun pesu on loppunut. Vanhat pesukoneet kestivät käytössä 20 vuotta, nykyiset noin 5.

Autotkin olivat rakenteiltaan yksinkertaisempia, nykyisin tarvitaan joka hommaan jokin outo ja oudonmallinen erikoistyökalu, että homman saisi hoidettua. Asia on yleistynyt, eikä se voi enää olla mikään vahinko. Tuntuu siltä, ettei autoja ole enää edes tarkoituskaan huoltaa.

Ennen posti kannettiin perille saakka. Osalla tutuista on jo se tilanne, että postit jäävät jonnekin kauas laatikkoon, ja toiset sitten vittuillessaan kusettavat koiransa niiden laatikkorivien alle. Postit joutuu siis hakemaan kusen seassa hipsutellen. Onneksi tällä alueella ei olla (vielä) keskitetty postilaatikoita jonnekin 400 metrin päähän yhteen suureen ryppääseen.

Talojen ulkoseinämaalit ja veneiden pohjamaalit olivat ennen kestävämpiä. Nyt kaikki on niin ympäristöystävällistä, että luonto tulee ja lähinnä käyttää ruuakseen nuo "suoja"-aineet. Samoin ruosteenestomaali suojasi ruostumista vastaan, nyt se lähinnä vain näyttää tyhmän väriseltä aivan tavalliselta maalilta. Ennen muurahaismyrkky oli myrkkyä, nyt se on jotain syöttijyviä, mistä muurahaiset eivät ole edes kiinnostuneet. Olen kyllä yrittänyt katsoa ja seurata tätäkin asiaa... on kuin olisi pelkkää hiekkaa ripotellut muurahaisten kulkureitille.

Ennen tulevaisuus näytti hyvältä. Nyt se näyttää lähinnä ankealta. Turha miettiä, miksi nuoret ovat niin masentuneita. Minäkin olisin heidän sijassaan. Asia vaivaa minua. Maailma oli mielestäni paremmassa kunnossa, kun minun ikäluokkani sai sen käsiinsä.

Täällä on pitkä harju... riipaisin harjun kylkeä pitkin ylös kevytkulkuisella harjoituskilpapyörällä. Sykemittari näytti jo 178, ja alkoi jo tehdä vähän häijyä, mutta en tajunnut heti luovuttaa. Jatkoin runttaamista vielä putkelta seisoviltaan. Lopuksi oli pakko löysätä vähän ennen huippua, poistua pyörän selästä ja kävellä vähän aikaa pyörää taluttaen. Sen verran teki vielä häijyä, että oli pakko kävellä ojanpientareelle, ja vähän yökkiä vaikka ei mitään edes tullutkaan. Siinä sitten suupieliä nenäliinalla taputellessa ja pyörään voipuneena ojassa nojaillessa ohitse ajoi pyörällään nuori nätti nainen. Ja aivan koko ajan istualtaan...

Ennen oli todellakin kaikki paljon paremmin.

T -.-
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
>> en todellakaan haluaisi elää vuotta 1950. Lähin vastine nörttäilylle olisi lukea Ilmari Jäämaan
>> Nuorten kokeilijain ja keksijäin kirjaa ja rakennella putkiradioita ja kipinäinduktoreita. Paljon
>> mieluummin kasailen mm. 3d-tulostinta.

Ehdottoman totta kyllä tämäkin. Kaipaisin vain vielä enemmän sci-fiä elämääni. En mitään dystopiaa, vaan ihan vain sci-fiä.
Tietotekniikassakin on viimeiset 20 vuotta hierottu lähinnä tätä graafista käyttöliittymää... no on sitä tietty muutakin tullut, mutta noin niin kuin isommin havaittavasti. Saisi jo kone ymmärtää suoraa puhetta, ja olla jo muutenkin jotenkin fiksumman oloinen. Haluan tähän koneeseen käyttöliittymäpinnaksi jonkin eteerisen naishahmon, jolle voin sanoa, että tee nämä hommat... Nokkelaniilot älkööt johdatelko tästä mitään siitä, mihin minua enää tarvittaisiin... ei tässä nyt siitä ole kyse. Haluan vain sen eteerisen naisen näköisen tekoälyn tähän koneeseen. Nyt.

T -.-
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
En elänyt 1960-luvulla, mutta arvelisin parhaimmat ajat alkavan vuodesta 1969 eteenpäin small step for a man vuoteen 2000.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 289
Mikäs tuossa 2000-luvun ekassa vuosikymmenessä on vikana, kun ei ole paras? Ennen vuotta 2007 talous kasvoi, viihde ja internet suht modernilla tasolla, elintaso korkeampi kuin ikinä... Tympeämpinä puolina sitten kansainvälisen muslimiterrorismin nousu, mutta toisaalta samalla vanhat eurooppalaiset separitistit siirtyivät pehmeisiin keinoihin ja kommunistit olivat jo vuosikymmen sitten historiaa, joten euroopassa oli peräti turvallisin vuosikymmen varmaan ikinä
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Mikäs tuossa 2000-luvun ekassa vuosikymmenessä on vikana, kun ei ole paras? Ennen vuotta 2007 talous kasvoi, viihde ja internet suht modernilla tasolla, elintaso korkeampi kuin ikinä...
Ei siinä mun mielestä mitään vikaa ollutkaan suhteessa mihin tahansa muihin vuosikymmeniin... Teknologia on toki sittemmin hieman kehittynyt eteenpäin, mutta ei siinä määrin, että se seikka yksinään nostaisi tämän vuosikymmenen 00-luvun edelle. Ja jos tekniikan kehittyneisyys olisi jokin mittari, niin sittenhän nykytilanne on aina paras, eikä asiassa olisi edes mitään keskusteltavaa. Mutta asioita voi mitata muillakin muuttujilla kuin tekniikan absoluuttisella kehittyneisyydellä.

Itse olen lisäksi huomannut, että mitä enemmän tulee ikää lisää, sen vähemmän antaa arvoa kaiken maailman hilavitkuttimien edistyneisyydelle. Lääketiede on tavallaan poikkeus, ainakin sitten jos joku syöpä tms. kohdalle napsahtaa. Toisaalta bakteerien ja antibioottien kanssahan mennään takapakkia!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 742
Mutta jos olisit ollut 50-luvulla täysi-ikäinen, niin olisit käynyt ainakin jatkosodan tai vähintään ollut sotilaspoikana.
Niinkuin kaikki esimerkiksi 1938 syntyneet? :facepalm:

Jos käytetään nykyistä ikärajaa, ja miksi ei käytettäisi, koska nykyistä nuorempana töihinkin siirryttiin, niin vaikkapa 1941. Ei välttämättä ole paljon muistikuvaa sodan ajoista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Monella jäi isä sinne rintamalle ja jos elämä olikin köyhää 50-luvulla niin todella köyhää se oli sotaleskien lapsilla. Lapsuus on aina heikko lähtökohta vertailla menneisyyttä nykyisyyteen. Kyllähän se oli kuulemma hauskaa se lapsuus vaikka perheen pääluku oli kaksi kertaa huoneiden lukumäärä kun lapsia oli niin hemmetisti joka talossa ja leikkikavereita riitti. Mutta haluaisiko itse siirtyä sinne 50-luvun aikuisuuteen kun monen oli pakko jakaa makuuhuone niiden lapsien kanssa? Kaikesta pienestäkin tavataan nykyään jurputtaa niin helvetisti "että kyllä ennen oli kaikki paremmin" mutta jälkiviisaana tietäisi 50-lukulaisena katselevansa eteenpäin ainakin 30 vuotta Neuvostoliiton varjoa ja pelkoa, johon verrattuna nykyhuolet tuntuu aika kevyiltä (plus että kaikki muu paitsi ne ainaiset huolenaiheet on paljon paremmalla tolalla).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 742
Monella jäi isä sinne rintamalle ja jos elämä olikin köyhää 50-luvulla niin todella köyhää se oli sotaleskien lapsilla. Lapsuus on aina heikko lähtökohta vertailla menneisyyttä nykyisyyteen. Kyllähän se oli kuulemma hauskaa se lapsuus vaikka perheen pääluku oli kaksi kertaa huoneiden lukumäärä kun lapsia oli niin hemmetisti joka talossa ja leikkikavereita riitti. Mutta haluaisiko itse siirtyä sinne 50-luvun aikuisuuteen kun monen oli pakko jakaa makuuhuone niiden lapsien kanssa? Kaikesta pienestäkin tavataan nykyään jurputtaa niin helvetisti "että kyllä ennen oli kaikki paremmin" mutta jälkiviisaana tietäisi 50-lukulaisena katselevansa eteenpäin ainakin 30 vuotta Neuvostoliiton varjoa ja pelkoa, johon verrattuna nykyhuolet tuntuu aika kevyiltä (plus että kaikki muu paitsi ne ainaiset huolenaiheet on paljon paremmalla tolalla).
Tästä päästään taas siihen, mikä on yleensä vialla vastauksissa tähän ajatusleikkiin, että jokin tietty päivämäärä on ollut paras aika elää: perustelut ovat vinoja paitsi oman mieltymyksen tai väärinymmärryksen takia, myös siksi, että ne koskevat vain tiettyä aluetta tai kulttuuria.

Yleisesti kannatettu vastaus vuosituhannen vaihteesta tähän asti parhaana aikana on vaikea kuvitella jonkin juuri silloin väkivaltaisesti sotaa käyneen hiekkamaan nuorten suusta, olettaen että heillä olisi järjellinen ja sivistynyt näkökulma asiaan, ja toki myös hieman pinnallisen kuluttajahenkinen Playstation-mainintoineen. Tietysti joku sattumalta henkiinjäänyt kurkunleikkaaja voi vanhuuttaan katkeroiduttuaan ja laiskistuttuaan äbäläwäbättää kovaan ääneen siitä, miten hienoa oli kun vääräuskoisten veri lensi, mutta se on jo eri asia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Monella jäi isä sinne rintamalle ja jos elämä olikin köyhää 50-luvulla niin todella köyhää se oli sotaleskien lapsilla. Lapsuus on aina heikko lähtökohta vertailla menneisyyttä nykyisyyteen. Kyllähän se oli kuulemma hauskaa se lapsuus vaikka perheen pääluku oli kaksi kertaa huoneiden lukumäärä kun lapsia oli niin hemmetisti joka talossa ja leikkikavereita riitti. Mutta haluaisiko itse siirtyä sinne 50-luvun aikuisuuteen kun monen oli pakko jakaa makuuhuone niiden lapsien kanssa? Kaikesta pienestäkin tavataan nykyään jurputtaa niin helvetisti "että kyllä ennen oli kaikki paremmin" mutta jälkiviisaana tietäisi 50-lukulaisena katselevansa eteenpäin ainakin 30 vuotta Neuvostoliiton varjoa ja pelkoa, johon verrattuna nykyhuolet tuntuu aika kevyiltä (plus että kaikki muu paitsi ne ainaiset huolenaiheet on paljon paremmalla tolalla).
Veikkaan, että kansalaisten kuumotus oli kovempaa tuolloin ja etenkin 60-luvulla, että tekeekö neukkula comebackit, kun joitakin maita miehitti vain tuosta noin vaan. Väyrysen nootitkin vieläpä. 50-luvulla ne sotavelatkin oli taloudesta pois.

Käsitin, että niissä vanhoissa maaseudun taloissa oli vain hyvin pitkälti yksi huone. Kerrostaloissa ei suihkua tai ei ainakaan kämppä kohtaista.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
492
Niinkuin kaikki esimerkiksi 1938 syntyneet? :facepalm:

Jos käytetään nykyistä ikärajaa, ja miksi ei käytettäisi, koska nykyistä nuorempana töihinkin siirryttiin, niin vaikkapa 1941. Ei välttämättä ole paljon muistikuvaa sodan ajoista.
-38 syntyneenä olit skidi 50-luvulla, eikä ankeus varmaankaan iskenyt samalla tavalla naamalle kuin täysi-ikäisenä, jolloin joudut keksimään kuinka saada leipää pöytään (ja sen pöydän).
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
492
No sinähän tunnut tietävän paljon isästäni, siitä peukku :tup: Tosin isä oli syntynyt 1908 joten oli jo "vanha parta" 50-luvulla.
edit: talo oikein
Eipä tarvinnut kuin muistella mitä omat isovanhemmat ovat kertoneet tehneensä sodan jälkeen, ja mitä heidän lapsensa, joita alkoi putkahdella maailmaan pitkin 50-lukua. Jälleenrakentamisen aika rajoitti mahdollisuuksia olla suuri individualisti, joten omien vanhempien tarinat vastannevat melko pitkälti yleistä ajankuvaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 853
Viestejä
4 291 297
Jäsenet
71 742
Uusin jäsen
AzzA

Hinta.fi

Ylös Bottom