- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 3 331
Tai muuten. Perinteisesti...
Pikemminkin tuosta seurasi ohareita, väärinkäsityksiä, säätöä ja nimenomaan kiirettä. Ei se lisää kiirettä, että yhteydenpito on vaivatonta. Tietysti se voi lisätä tehokkuutta, jolloin tekee enemmän ja tulee olo, että on enemmän kiire kuin ennen.Ennen oli ainakin vähemän kiire kun kaikki kesti niin kauan. Ei kännykkää, nettiä tms. vaan jos halusi yhteyden johonkin niin lankapuhelimella ja monesti kohde ei ollutkaan kotona niin sitten vaan odottelemaan ja tekemään jotain muuta.
Tiedon saaminen ylipäänsä mistään oli muutenkin todella hidasta, jostain lehdestä piti lukea. Tiedä sitten mikä on parempi.
Puhelinpöytä – WikipediaMuistelisin, että lankapuhelimen(kiekkopuhelin) piti rasittavaa ääntä. Voisin vaan kelailla, jos joka ikinen esim. whatsapp viesti tulisi perille kilinällä. Kait sellainen soittoääni varmaankin löytyy, mutta tuskin vastaa sitä mekaanista kilisytintä.
Kiekkopuhelimelle oli monesti myös ihan oma pöytä viemässä tilaa ja muuta siinä ei sitten ollut kuin se puhelin ehkä joku rätti alla. Kait siinä oli jotain DDR fengshuita. Laatikossa numerolappuja, puhelinluetteloja jne.
Meillä oli yläasteella Yhteiskuntaopissa "tiedonhaun" opetusta, ja aiheesta pidettiin koekin tai enemmänkin kilpailu, jossa sai tietoa hakea mistä parhaiten taitoi, siis myös koulun ulkopuolelta, lähinnä kirjastosta.Tiedon saaminen ylipäänsä mistään oli muutenkin todella hidasta, jostain lehdestä piti lukea. Tiedä sitten mikä on parempi.
Alkuun ne hakukoneetkin oli aika surkeita ja niiden rinnalla kilpaili staattiset linkkikokoelmat. Eikö Yahoo ollut alkuun juuri sellainen, parin tuhannen linkin listaus? Sitten olis Lycos ja Excite ja Altavista oli se kova sana.Muistan, kun kirjastossa oli kone millä pääsi "nettiin" kylläkin niinkin turhille sivuille kuin eduskunnan sivuille. Sieltä kuitenkin pääsi kaivautumaan hakukoneelle niin yllätyksenä tietenkin kuiva kirjastomummo oli jo valittamassa turhasta. Ei se kone kiinnostanut ketään ainakaan sellaisella tarjonnalla, että hyvin oli taas haaskattu turhuuteen verorahat.
Altavistaa tuli käytettyä silloin ja sitten oli tuo ylempänä mainittu www.fi suomalaisia sivuja varten. Googlekin oli jo olemassa, mutta pidin sitä vähäpätöisenä, kun hakukoneen sivu ei sisältänyt juuri mitään.Alkuun ne hakukoneetkin oli aika surkeita ja niiden rinnalla kilpaili staattiset linkkikokoelmat. Eikö Yahoo ollut alkuun juuri sellainen, parin tuhannen linkin listaus? Sitten olis Lycos ja Excite ja Altavista oli se kova sana.
Googlen Pagerank toimi kyllä hyvin heti alusta asti. Mutta Altavista pysyi omana suosikkina pitkään, kun piti hakea suomalaisia sivuja. Google-haulla kesti pari vuotta ennen kuin se alkoi tajuta sanojen taivutusmuotoja, että esim. "kissa" ja "kissojen" saattavatkin liittyä samaan asiaan.Altavistaa tuli käytettyä silloin ja sitten oli tuo ylempänä mainittu www.fi suomalaisia sivuja varten. Googlekin oli jo olemassa, mutta pidin sitä vähäpätöisenä, kun hakukoneen sivu ei sisältänyt juuri mitään.Altavistassa oli kaikkea kivaa etenkin käännöstyökalut valmiina.
Googlen hyvin pelkistetty ulkoasu varmasti auttoi asiaa, etenkin kun tuolloin useimmat käyttäjät oli hitaan modeemiyhteyden päässä.Google breikkasi ihan puhtaasti nerokkaan toimintansa vuoksi. Se oli ensimmäinen hakukone, jolla oikeasti tuli relevantteja ja kaivattuja hakutuloksia siihen listan kärkeen heti.
Meillä oli tuon kaiken muun roinan ohella pöydällä myös yksi 1990-luvun hi-techin huipentuma eli numeronnäyttölaite.Kiekkopuhelimelle oli monesti myös ihan oma pöytä viemässä tilaa ja muuta siinä ei sitten ollut kuin se puhelin ehkä joku rätti alla. Kait siinä oli jotain DDR fengshuita. Laatikossa numerolappuja, puhelinluetteloja jne.
Vapaat nopeudet ja alla joku Vauxhall Viva, Isuzu Bellett tai Moskvitsh Elite, niin ei ole ihme että raatoja kertyi. Rehellisesti sanottuna suurin osa niistä autoista joilla suomalaiset ajoivat 1960-70 luvuilla olisivat nykynäkökulmasta katsottuna aivan kamalia häkkyröitä, ja nykyautoihin liitettävät termit kuten turvallisuus, ajomukavuus tai hyvä ajettavuus voitaisiin heivata romukoppaan saman tien.Tietysti jos esimerkiksi 1970-luvun alusta puhutaan, niin vaikka tiet olikin huonompia, niin liikennettä oli paljon nykyistä vähemmän ja nopeusrajoituksia ei ollut, joten sait paahtaa nasta laudassa, jos siltä tuntui! Itse en ollut tuota todistamassa, mutta ehkäpä joku saattaa noitakin aikoja kaivata. Liikennekuolleisuus oli tietysti melkoista.
Jäiköhän tuohon laitteeseen näkyviin myös missatut puhelut?Meillä oli tuon kaiken muun roinan ohella pöydällä myös yksi 1990-luvun hi-techin huipentuma eli numeronnäyttölaite.
Älähän nyt, ainakin Lada 1200L oli huippunopeudessa (140 km/h) hyvä ajaa.Jollain Elitellä 150 km/h on extremeurheilua jos mikään.
AskJeeves (myöhemmin Ask.com) oli jossain vaiheessa hakukoneiden kärkeä. Muistelen, että taisteli Altavistan ja muiden aikalaisten kanssa hakukoneiden kärjessä.Googlen hyvin pelkistetty ulkoasu varmasti auttoi asiaa, etenkin kun tuolloin useimmat käyttäjät oli hitaan modeemiyhteyden päässä.
Hotbot.com oli yksi suosittu hakukone hieman ennen Googlen läpimurtoa. Ja norjalainen Alltheweb.com. Kolmas on nyt ihan kielen päällä muttei tule mieleen. Altavista oli suosittu pitkään kunnes Google mursi itsensä läpi, mutta ehkä loppuaikoina jo vähän "old school" ja uudemmat vaihtoehtoiset hakukoneet oli enemmän hip.
Jäi toki, meillä oli samanlainen boksi. Ja sitten faijalla sellainen piippari, josta näki että on soitettu.Jäiköhän tuohon laitteeseen näkyviin myös missatut puhelut?
Minulla oli taannoin tilaisuus ajaa noin 100 km pituinen lenkki entisöidyllä 1980 Lada 1500S:llä ja ainakin siinä oli ohjauksessa ihan pirusti väljää. Ei ollut mielestäni mitenkään erityisen jäykkä kuitenkaan. Harrasteautona menettelee taatusti, mutta jos tuollaisella joutuisi arkiajonsa hoitamaan niin kyllä turhat ajot karsiutuisivat varmasti pois.En Mosseista tiedä, mutta ainakin Ladat ovat kyllä kunnossa ollessaan ihan hyviä ajaa. Myös se ohjauksen jäykkyys on pelkkä myytti, jota jostain syystä sitkeästi viljellään joka paikassa. Ihan yhtä kevyt ohjaushan siinä on kuin muissakin kevyissä kapearenkaisissa autoissa. Ei siinä ohjaustehostinta tarvita.
Ei niitä tarvi tuubista katsoa kun voi napsauttaa aidon laitteen tulille ja katsoa demo siitäNyt kun katsoin tarkemmin, niin se 2012 version tehnyt sanoo kommenteissa tehneensä sen PowerPointilla. Tunnen itseni kusetetuksi.
Mutta ennenkuin alat keulimaan enempää, voit katsoa youtubesta hienoimpia 64-demoja ja ihmetellä kuinka hyvää ja tarkkaa grafiikkaa jotkut ovat sillä saaneet aikaan. Ei tämä niitä demoja nähtyäni mahdottomalta tuntunut 64:lla tehdyksi.
Ei siinä kuulu olla väljää.Minulla oli taannoin tilaisuus ajaa noin 100 km pituinen lenkki entisöidyllä 1980 Lada 1500S:llä ja ainakin siinä oli ohjauksessa oli ihan pirusti väljää. Ei ollut mielestäni mitenkään erityisen jäykkä kuitenkaan. Harrasteautona menettelee taatusti, mutta jos tuollaisella joutuisi arkiajonsa hoitamaan kyllä turhat ajot karsiutuisivat varmasti pois.
Se oli vain vajaat 80000 ajettu, joten kulumisesta ei liene kysymys. Huonosti entisöity?Ei siinä kuulu olla väljää.
Ilmeisesti ensiasennusneukkurenkaat ovat olleet paskaa jo uutena.Venäjällä entisessä Neuvostoliitossa nykyiset Nokian renkaatkin tehdään. Se nyt on ymmärrettävää, ettei joillain 80-luvun ristikudosrenkailla mikään auto ole hyvä ajaa, vaikka ne renkaat ovatkin ehkä uutena olleet kohtuulliset.
Ylipäänsä lankapuhelinten aikana - silloinkin, kun kiekkopuhelimet olivat jo silmiinpistäviä reliikkejä mutta matkapuhelimet vain ekstraa - se oli ihan funktionaalinen kaluste, jos se tosiaan oli tuollainen oikea puhelinpöytä integroidulla penkillä. Siinä pystyi istumaan, muistiinpanovälineet olivat aina puhelimen luona ja kaluste vei silti ilman käyttäjää vain vähän tilaa. Homman idea olisi kussut, jos siinä olisi paljon jotain ylimääräistä paskaa ruvennut jemmaamaan.Kiekkopuhelimelle oli monesti myös ihan oma pöytä viemässä tilaa ja muuta siinä ei sitten ollut kuin se puhelin ehkä joku rätti alla. Kait siinä oli jotain DDR fengshuita. Laatikossa numerolappuja, puhelinluetteloja jne.
Väittäisin kyllä, että tässä suhteessa 1990-luvun tekniikan huipentumia oli digitaalinen langaton pöytäpuhelin, kuten Siemens Gigaset...Meillä oli tuon kaiken muun roinan ohella pöydällä myös yksi 1990-luvun hi-techin huipentuma eli numeronnäyttölaite.
Oli muistaakseni juurikin samanlainen härpäke kuin tämä.
![]()
Mulla pyörii nyt mielessä joku sellainen hakukone, jonka nimessä oli muistaakseni numero tai numeroita, ja se oli aika pelkistetty kuten Google konsanaan... Voi olla että muistan ihan omianikin, mene ja tiedä.AskJeeves (myöhemmin Ask.com) oli jossain vaiheessa hakukoneiden kärkeä. Muistelen, että taisteli Altavistan ja muiden aikalaisten kanssa hakukoneiden kärjessä.
Ensimmäinen auto itsellä on ollut Lada 1200L(vm. 1989), ja kyllä sen ohjaus oli aika jäykkä, jos vertaa vaikka johonkin ohjaustehostamattomaan micraan. Sinänsä hauska historia oli kyseisellä autolla, tuohon aikaan L-mallin ladan oli saanu kaupan päälle, kun oli ostanut S-mallin ladanEn Mosseista tiedä, mutta ainakin Ladat ovat kyllä kunnossa ollessaan ihan hyviä ajaa. Myös se ohjauksen jäykkyys on pelkkä myytti, jota jostain syystä sitkeästi viljellään joka paikassa. Ihan yhtä kevyt ohjaushan siinä on kuin muissakin kevyissä kapearenkaisissa autoissa. Ei siinä ohjaustehostinta tarvita.
Haha, toi on kyllä totta, laivat on nykyään pääasiassa ihan samat, jotka oli Estoniaakin pelastamassa 1994...Ruotsinlaivat, ne on mun mielestä säilynyt hienosti. Pääsee 90-luvulle ihan hetkessä, voi vaikka lankapuhelimella varata pöydän Bon Vivantista, pelata pelikoneita jotka on sitä vanhempaa tekniikkaa, lapset pallomereen, rahaakin voi vaihtaa kuten ennenkin ja miettiä miten hyödyntää Tax Free rajoitukset. Ja laivavalokuvat vielä mukaan muistoksi!
Kaikin puolin hyvin samanlaista kuin 90-luvulla.
Sitä voisi pitää melkein positiivisena puolena, että porno ei luonut täysin epärealistisia odotuksia nuorille miehenaluille.Karvalaukut oli suosittuja noissa alan lehdissä silloin muinoin. Mitä ne sen ajan ihmiset oikein ajatteli? Vastaava karvaläjä voisi suunnilleen olla tupeessakin.
Puutarhan puhtaanapito ei ole kovin "epärealistista", ja kaiken lisäksi suurin osa miehistä siistii kehon karvojaan nykyään itsekin, siis parran lisäksi...Sitä voisi pitää melkein positiivisena puolena, että porno ei luonut täysin epärealistisia odotuksia nuorille miehenaluille.
Satiaisten osalta posliini on terveellisempi vaihtoehto. Ylipäätään terveyden näkökulmasta karvoituksen määrä lienee lähes merkityksetön seikka nykyihmisen kannalta. Karvoituksen ajaminen ei sikäli ole mikään uusikaan ilmiö, että johan miehet on joukolla kaikessa turhamaisuudessaan sheivanneet partaansa jo satakunta vuotta tai osittain kauemminkin... Tukasta nyt tietysti puhumattakaan.Onhan tuosta lukematon määrä tutkimuksia kuinka puutarha on hygieenisempi ja terveellisempi vaihtoehto kuin posliini.
Ohjelmointi on nykyään ala muiden joukossa jota mennään opiskelemaan kuten muitakin aloja, eikä taustalla välttämättä ole mitään erityistä intohimoa tietokoneita kohtaan. Ysärin aikana valmistuneissa atk-insseissä oli paljon niitä, jotka jo skidinä olivat oppineet ohjelmoimaan 8-bittisiä kotimikrojaan, ja jatko-opiskelemaan mennessä heillä oli valmiiksi ainakin jonkinlainen tietämys aihealueesta ja halu oppia lisää.Softapuolella suunta on ehdottomasti alaspäin. Kävin aikoinaan ohjelmistopuolen amk:n. Sieltä valmistui insinöörejä jotka eivät milloinkaan olleet kuulleet sanaa linkkeri tai makefile tai tehneet yhtäkään, edes pientä, käyttökelpoista ohjelmaprojektia itse.
Näin on. Itsekin osasin kuusnelosella koodailla yhtä sun toista mutta nykyisellä Windows-koneella en edes tiedä, mistä homma pitäisi aloittaa. Toki Exceliin syntyy scriptiä ja joku VB luonnistuisi taas vartin lämmittelyn jälkeen mutta näiltä menneitten aikojen "kovilta koodareilta" usein unohtuu se, miten massiivisia nykyiset yksittäiset ohjelmistotuotteet ovat verrattuna joidenkin kasibittisten koneiden koko ikinä julkaistuun ohjelmistosisältöön. Eikä siinä paljoa jää tilaa tai aikaa "filosofialle" miettiä, että miksi tää tehdään kun se pitäisi tehdä palkkansa eteen osana isoa projektia.Ohjelmointi on nykyään ala muiden joukossa jota mennään opiskelemaan kuten muitakin aloja, eikä taustalla välttämättä ole mitään erityistä intohimoa tietokoneita kohtaan. Ysärin aikana valmistuneissa atk-insseissä oli paljon niitä, jotka jo skidinä olivat oppineet ohjelmoimaan 8-bittisiä kotimikrojaan, ja jatko-opiskelemaan mennessä heillä oli valmiiksi ainakin jonkinlainen tietämys aihealueesta ja halu oppia lisää.
Kasarilla perusteet oppineiden superkoodareiden myyttistä ja miltei jumalallista glooriaa tosin vähentää se, että sen ajan kasibittiset boottasivat suoraan Basic-tulkkiin, joten kieltä oppi käyttämään lähes pakosti, ainakin sen LOAD "xxx",8,1 -rimpsun verran. Lisäksi oppimiskynnys oli mukavan loiva. Ei tarvinnut kuin vähän aikaa leikkiä koneen kanssa ja selailla koneen mukana tullutta kirjallisuutta ja kokeilla siinä listattuja esimerkkejä. Jos homma kiinnosti, niin pian esimerkkejä muutti mieleisekseen, ja vähän ajan päästä työn alla olikin kokonaan oma peli, tai "hyöty"ohjelma jolla oli "kätevä" pitää inventaariota jääkaapin yms. sisällöstä. Tärkeintä oli kuitenkin se, että se opetti koodaamisesta yhtä ja toista ja avasi monelle oven tulevaisuuden ammatinvalintaan.
Niin ainakaan oma puoliso ei voi höylällä ajaa ollenkaan (hiivatulehdus 100% varmuudella + kasvaa sisään) ja vahallakin usein kasvaa sisäänpäin.Mutta ajelusta sen verran, että joillekin naisille se on keljua kun karvat kasvavat sitten ihon alle, tulee näppyjä, sitten raapivat paikat ikävän näköisiksi. Kyllä kai kun kutkuttaa.Eikä jokainen jaksa vahan kanssa aina, vaikka se kaiketi olisi lopulta parempi, vaikka kasvanee ne karvat välillä vinoon senkin kanssa?
Minusta taas tuollainen vauhtiviiva on vähän hölmönnäköinen. Mutta makuasia. Yleinen konsensus on lähinnä siitä, ettei täysi luomukarvoitus ole kovin nättiä naisella, tai sen paremmin miehelläkään!Aina mieluummiin sellainen vauhtiviiva kuin kokonaan pois. Ehkä hyvin trimmattu varoituskolmio paras. Posliini ja sademetsäryteikkö vaatii enemmän asennetta että selvitään eteenpäin, jos sinne on tarkoitus tutustua.Mutta eipä ole tapana kieltäytyä jos on muut asiat kunnossa. Ns. yhden illan taudit ei kyllä enää nappaa.
Uskoisin että nämä asiat ovat paremmin nykyään. Mutta ajelusta sen verran, että joillekin naisille se on keljua kun karvat kasvavat sitten ihon alle, tulee näppyjä, sitten raapivat paikat ikävän näköisiksi. Kyllä kai kun kutkuttaa.Eikä jokainen jaksa vahan kanssa aina, vaikka se kaiketi olisi lopulta parempi, vaikka kasvanee ne karvat välillä vinoon senkin kanssa?