• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Energiakriisi sekä inflaatio 2022 (keskustelua elämisen kustannusten äkillisestä noususta)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä ruoan hintaan tulee, niin huomasin lähikaupassa ohut herkku leipä 6kpl hintaan 1.79e. Ei kai tuo ennen ole noin helvetin kallista ollut?
1.55e näyttäisi täälläpäin olevan. Ovat yleensä olleet aavistuksen halvempia kuin 12kpl tavalliset ruispalat eli nuo ohutherkut ovat järkyttävän kalliita kilohinnalla verrattuna. Tavalliset ruispalat sentään ovat 660g/12kpl ja ohuet taisi olla 200g vai jopa alle.
 
208k rullattu Mazda 6 mv.2008, koukoulla, ilmastoinnilla ja vakkarilla hinta alle 5k, liikkeestä ostettu. Nyt kolmisen vuotta ollut ja ei mitään vikaa ja ainostaan kuluvia osia vaihdettu. Mittarissa nyt n.260k.
Kyllä sitä saa halvalla hyvääkin.
Tuossa ei ole pieni kulutus.
 
Farkku koukulla, luotettava, pieni kulutus jne.

Tuon pienen kulutuksen kohdalla tulee ongelmaksi kestävyys. Monissa autoissa pieneen kulutukseen päästään pienentämällä moottorin kokoa ja lisäämällä turbo tai kaksi. Hyvä ratkaisu lyhyellä tähtäimellä. Kun aikaisemmin se perus bensakone (1, 6-2, 0l) kesti auton eliniän (300-500tkm) niin nyt laitetaan mondeon farkkuun kolmipyttyinen litrainen turbokone. Kulutus on taatusti pienempi mitä vanhoissa vapareissa mutta en hetkeäkään usko että kestävyys on samaa. Tai kestää se auton eliniän. Elinikä on vain lyhyempi. Tämä taas vaikuttaa auton arvon tippumiseen..
 
Mitä ruoan hintaan tulee, niin huomasin lähikaupassa ohut herkku leipä 6kpl hintaan 1.79e. Ei kai tuo ennen ole noin helvetin kallista ollut?

Halpaa kuin saippua. Meidän perheessä useampi gluteeniton/maidoton allergikko. Reissumiestä vastaava leipä 5,10e/4palaa. Ja ihan nyt kaikki muukin makaroonistä lähtien tähtitieteellisen hintaista tavisruokaan verrattuna.
 
Jos verrataan 1-5ke autoa ja 15ke autoa jossa nyt vaikkapa sitten 2l pienempi kulutus. Saa aika paljon rullata kilometrejä, ennen kuin se kalliimpi, "taloudellisempi" alkaa oikeasti olla taloudellisempi edes polttoainekulujen osalta.
Kyllä se on pelkkää itsepetosta, jos 15-20+ke autoa yrittää mitenkään perustella taloudellisuudella. 1-5ke auto on ihan millä tahansa mittarilla halvempi käyttää ja ylläpitää, mukavuus ja tyyliasiat sitten erikseen.
 
Tuon pienen kulutuksen kohdalla tulee ongelmaksi kestävyys. Monissa autoissa pieneen kulutukseen päästään pienentämällä moottorin kokoa ja lisäämällä turbo tai kaksi. Hyvä ratkaisu lyhyellä tähtäimellä. Kun aikaisemmin se perus bensakone (1, 6-2, 0l) kesti auton eliniän (300-500tkm) niin nyt laitetaan mondeon farkkuun kolmipyttyinen litrainen turbokone. Kulutus on taatusti pienempi mitä vanhoissa vapareissa mutta en hetkeäkään usko että kestävyys on samaa. Tai kestää se auton eliniän. Elinikä on vain lyhyempi. Tämä taas vaikuttaa auton arvon tippumiseen..
Tarkoittaa sitä että pitää vaihtaa ajoissa.

Halpaa kuin saippua. Meidän perheessä useampi gluteeniton/maidoton allergikko. Reissumiestä vastaava leipä 5,10e/4palaa. Ja ihan nyt kaikki muukin makaroonistä lähtien tähtitieteellisen hintaista tavisruokaan verrattuna.
Noita on muuten näkynyt s-marketin 2e ruokalaatikoissa. Noita leipä/kasvis/hedelmä laatikoita olen itse ostellut kun on ollut aikaa.
 
Jos verrataan 1-5ke autoa ja 15ke autoa jossa nyt vaikkapa sitten 2l pienempi kulutus. Saa aika paljon rullata kilometrejä, ennen kuin se kalliimpi, "taloudellisempi" alkaa oikeasti olla taloudellisempi edes polttoainekulujen osalta.
Kyllä se on pelkkää itsepetosta, jos 15-20+ke autoa yrittää mitenkään perustella taloudellisuudella. 1-5ke auto on ihan millä tahansa mittarilla halvempi käyttää ja ylläpitää, mukavuus ja tyyliasiat sitten erikseen.
2.5l pienempi kulutus 20tkm/v ajoilla on 5ke neljässä vuodessa. Toki tonnillakin saa vähän kuluttavan...

Mitä iloa pienestä kulutuksesta on enää siinä vaiheessa?
Siitä on iloa ennen vaihtamista.
 
Halvemmassa (vanhemmassa) autossa on lisäksi lähtökohtaisesti kaikki muukin paljon halvempaa. Suurimpina pakollisina kuluina mm vakuutus, renkaat, kuluvat osat kuten jarruosat. Lisäksi jos on kädetön autojen kanssa ja teettää kaiken ulkopuolisella, voi kaikki teettää jossakin nyrkkipajassa halutessaan, ei tarvitse stressata kalliista määräaikaishuolloista että saa leiman huoltokirjaan.

Halvasta ajosta esimerkki: yksi talon autoista vm2001 mazda 323 vetokoukulla, maksoi noin tonnin tullessaan. Siihen heti tullessaan uusi akku+iskarit+pyyhkijät+kaikki jarruosat+jakopään osat+öljyt+renkaat. Näihin meni alle 600e yhteensä kun tein itse. Sen jälkeen ei ole tehty mitään useaan vuoteen, 200tkm, ei minkäänlaista huoltoa, ei edes öljynvaihtoja. Ainoana kuluna vakuutus, katsastus ja polttoaine. Aika vaikea mennä halvemmaksi.
 
Eli tonnin ritsalla ajelemalla säästää edelleen 8v jälkeen 4ke. 15ke-1ke-(2x5ke)=4ke. Mieluummin siis ajelen halvemmalla autolla.
Näissä aina unohdetaan, että keskimäärin sitä tonnin ritsaa pitää huoltaa useammin. Ja jos/kun niitä huoltoja ei tee itse, niin rahaa palaa. Lisäksi näin kun esim itsellä 85% ajoista on puhdasta työajoa, niin jokainen tielle jääminen tai jopa huoltotauko voi olla pois omasta liksasta. Ainakin se aiheuttaa hitosti ylimääräistä säätämistä.

lisäksi tulee sitten kaikki mukavuusseikat. Meidän firmalla on 450 tuhatta ajettu paku, ja 230 ajettu uudempi paku. Koska tahansa valitsen tuon uudemman ennemmin kuin vanhan, ihan ajomukavuuden takia. Jotain harrastusajoa voi sitten vetää vaikka 60 vuotta vanhalla jenkkikoslalla, pakki täynnä työkaluja ja varaosia.
 
Näissä aina unohdetaan, että keskimäärin sitä tonnin ritsaa pitää huoltaa useammin. Ja jos/kun niitä huoltoja ei tee itse, niin rahaa palaa. Lisäksi näin kun esim itsellä 85% ajoista on puhdasta työajoa, niin jokainen tielle jääminen tai jopa huoltotauko voi olla pois omasta liksasta. Ainakin se aiheuttaa hitosti ylimääräistä säätämistä.

lisäksi tulee sitten kaikki mukavuusseikat. Meidän firmalla on 450 tuhatta ajettu paku, ja 230 ajettu uudempi paku. Koska tahansa valitsen tuon uudemman ennemmin kuin vanhan, ihan ajomukavuuden takia. Jotain harrastusajoa voi sitten vetää vaikka 60 vuotta vanhalla jenkkikoslalla, pakki täynnä työkaluja ja varaosia.
Itsekin olen ajanut asentajana aika monta vuotta ympäri Suomea 5ke Toyotalla ja suurimmat menoerät ovat kyllä olleet vakuutukset, katsastukset ja polttoaine. Odottamattomiin huoltoihin on kulunut koko aikana varmaan noin 500e plus polttimot, öljyt sun muut kuluvat osat. Edellisellä autolla vasta tulikin tuota reissuhommaa ajettua, joku 600 000 km tuli sillä ajeltua eikä koskaan ollut mitään isompaa vikaa, suurimpana varmaan lambda-anturin katkeaminen kun osui johonkin huonokuntoisella hiekkatiellä. Eli ei niitä alle 5ke autojakaan tarvitse koko ajan ja kalliilla huoltaa, kunhan nyt välillä muistaa öljyjä vaihtaa eikä nyt ihan tahallaan revi ja rytki sitä paskaksi.

Nykyään kun työnkuva on muuttunut niin melkein voisin kuvitella vaihtavani johonkin tonnin kulkineeseen kun välttämättömät ajot ovat vähentyneet esim etätöiden takia, tuleekohan nykyään hädintuskin 100km/viikko ajeltua.
 
Halvemmassa (vanhemmassa) autossa on lisäksi lähtökohtaisesti kaikki muukin paljon halvempaa. Suurimpina pakollisina kuluina mm vakuutus, renkaat, kuluvat osat kuten jarruosat. Lisäksi jos on kädetön autojen kanssa ja teettää kaiken ulkopuolisella, voi kaikki teettää jossakin nyrkkipajassa halutessaan, ei tarvitse stressata kalliista määräaikaishuolloista että saa leiman huoltokirjaan.

Halvasta ajosta esimerkki: yksi talon autoista vm2001 mazda 323 vetokoukulla, maksoi noin tonnin tullessaan. Siihen heti tullessaan uusi akku+iskarit+pyyhkijät+kaikki jarruosat+jakopään osat+öljyt+renkaat. Näihin meni alle 600e yhteensä kun tein itse. Sen jälkeen ei ole tehty mitään useaan vuoteen, 200tkm, ei minkäänlaista huoltoa, ei edes öljynvaihtoja. Ainoana kuluna vakuutus, katsastus ja polttoaine. Aika vaikea mennä halvemmaksi.
Kuulostaa kyllä hyvältä ja hienoa, kun kykenet itse korjailemaan autoja. Itse en ole laittanut autojen korjauksiin senttiäkään lähes 10 vuoteen eikä niitä ole tarvinnut edes katsastaa. Tilannetta on toki helpottanut se, että taloudessa on vain yksi auto ja suurimman osan ajasta autoissa on ollut takuu, mutta vain yhden kerran on autoa tarvinnut korjata takuuseen ja siitäkin on aikaa jo yli yhdeksän vuotta.
 
Autoilussa on se ongelma, että kun se aihe pääsee missä tahansa ketjussa vauhtiin, niin sille ei tule loppua (vrt. ihan mikä tahansa ketju). Siksi aiheelle on kokonaan oma alueensa. Mutta pitäkää sitten tämäkin ketju autoketjunanne.
Aina joku neuvomassa mistä saa keskustella.. mutta joo ehkä tässä vähän turhaa autojen huolto yms. vertailua..

Kustannukset noussut lähinnä vain polttoaineessa ja sähkössä.

Eli kysymys, onko kannattavaa vaihtaa paljon kuluttava uudempaan, sähköön tms.
 
Aina joku neuvomassa mistä saa keskustella.. mutta joo ehkä tässä vähän turhaa autojen huolto yms. vertailua..

Kustannukset noussut lähinnä vain polttoaineessa ja sähkössä.

Eli kysymys, onko kannattavaa vaihtaa paljon kuluttava uudempaan, sähköön tms.
Pienikulutuksisten autojen hinnat ovat pompanneet ylös, samoin hybridien, puhumattakaan sähköautoista. Vilkaisin, missä hinnoissa hybridit liikkuvat nyt, ja olisin varmasti saanut omasta hybridistäni pari tonnia enemmän nyt, kun mitä sain kaksi vuotta sitten. Paljon ajavalla on nyt paljon mietittävää. Useimmat jatkavat vanhoilla autoillansa, mikä voi olla oikea ratkaisu, jos Ukrainan sota päättyisi pian, mutta siihen en oikein jaksa uskoa.
 
empty.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos verrataan 1-5ke autoa ja 15ke autoa jossa nyt vaikkapa sitten 2l pienempi kulutus. Saa aika paljon rullata kilometrejä, ennen kuin se kalliimpi, "taloudellisempi" alkaa oikeasti olla taloudellisempi edes polttoainekulujen osalta.
Kyllä se on pelkkää itsepetosta, jos 15-20+ke autoa yrittää mitenkään perustella taloudellisuudella. 1-5ke auto on ihan millä tahansa mittarilla halvempi käyttää ja ylläpitää, mukavuus ja tyyliasiat sitten erikseen.
Kaiken kukkuraksi iso osa siitä uuden mallin "pienemmästä kulutuksesta" on auton valmistajan kusetusta eli testiauton virittämistä virallista kulutustestiä varten. Siitä ei tule oikeasti auton käyttäjälle mitään säästöä siellä bensapumpulla.
 
Kaiken kukkuraksi iso osa siitä uuden mallin "pienemmästä kulutuksesta" on auton valmistajan kusetusta eli testiauton virittämistä virallista kulutustestiä varten. Siitä ei tule oikeasti auton käyttäjälle mitään säästöä siellä bensapumpulla.
Yhtälailla niitä lukuja on ennenkin kaunisteltu. Pitää myös osata ajaa taloudellisesti jos haluaa päästä lähelle ilmoitettua kulutusta. Siis kaupungissa/taajamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Yhtälailla niitä lukuja on ennenkin kaunisteltu. Pitää myös osata ajaa taloudellisesti jos haluaa päästä lähelle ilmoitettua kulutusta. Siis kaupungissa/taajamassa.

Kuitenkaan kulutuksella ei ole juuri väliä, kun ei se ikinä maksa itseään takaisin.
 
Ajaminen on halvempaa pienemmällä kulutuksella. Ostatko 5000 eurolla bensaa, vai uudemman auton?

Paitsi että sillä 5000 eurolla ei saa uutta autoa. Parhaimmillaankin sillä pääsee "tonnin pommeista" juuri niihin välimallin autoihin, joissa on jo vikoja mutta jotka ovat kuitenkin liian kalliita paaliin vedettäväksi.
 
Joo, en ymmärrä että ostetaan jotain uudempia 20ke+ autoja ja perustellaan "edullisilla käyttökuluilla" vs. vanhempi auto.
 
Pidetäänpä se puhdas autokeskustelu omalla alueellaan siihen tarkoitetuissa ketjuissa. Alkaa mennä tässä muodossaan jo hyvin pahasti ohi ketjun tarkoituksen.
 
Saa hyvin kampitettua inflaatiota kun tänäänkin oli kaupassa vaikka kuinka paljon aleruokaa. Nopeasti laskien 50% säästö tuli ostoksille.



Paitsi että sillä 5000 eurolla ei saa uutta autoa. Parhaimmillaankin sillä pääsee "tonnin pommeista" juuri niihin välimallin autoihin, joissa on jo vikoja mutta jotka ovat kuitenkin liian kalliita paaliin vedettäväksi.
Uudemman.
 
Itsellä on käynyt niin, että koronan/kriisien/komponenttipulien ynnä muiden tekijöiden seurauksena uusien autojen hinnoissa tapahtunut järkyttävä 13-14% inflaatio ja autoni vaihtoarvo on nyt reilu vuoden jälkeen jopa enemmän kuin ostaessani sen uutena. Uusien autojen toimitusajat ovat venyneet pariin vuoteen ja myyjät suosittelevat perumaan tai vaihtamaan tilauksia, ja kysyntä kasvanut sen myötä myös vähän ajetuille ladattaville autoille rähjähdysmäisesti. Eli omalla kohdalla on ollut kyllä hyvä tuuri ja edullista autoilua vanhan bensasyöpön jälkeen.
 
Saa hyvin kampitettua inflaatiota kun tänäänkin oli kaupassa vaikka kuinka paljon aleruokaa. Nopeasti laskien 50% säästö tuli ostoksille.




Uudemman.
Tuo aleruoan hamstraaminenkin alkaa olemaan joissain kaupoissa ammattimaista. Kaverini on töissä Prismassa ja kertoilee usein miten samat naamat tulevat jopa 1,5h ennen pyörimään hyllyjen väleihin kylmälaukkuineen ja viemään parhaat päältä.

Itsekin olen monesti hyödyntänyt aleaikaa, mutta onhan se tuuripeliä, enkä jaksa yli puolta tuntia viettää kaupassa. Jos elämä kallistuu, niin kohta noita tuotteita tullaan jonottamaan varmaan puolilta päivin.
 
Itsellä on käynyt niin, että koronan/kriisien/komponenttipulien ynnä muiden tekijöiden seurauksena uusien autojen hinnoissa tapahtunut järkyttävä 13-14% inflaatio ja autoni vaihtoarvo on nyt reilu vuoden jälkeen jopa enemmän kuin ostaessani sen uutena. Uusien autojen toimitusajat ovat venyneet pariin vuoteen ja myyjät suosittelevat perumaan tai vaihtamaan tilauksia, ja kysyntä kasvanut sen myötä myös vähän ajetuille ladattaville autoille rähjähdysmäisesti. Eli omalla kohdalla on ollut kyllä hyvä tuuri ja edullista autoilua vanhan bensasyöpön jälkeen.
Sama käytetyissä, nimittäin n. 4t€ enemmän pyydetään vastaavista nyt kuin autoni pyyntihinta oli ostaessani sen VAIKKA mittarissa on 40tkm enemmän. Samoilla kilsoilla ero on jo 7t€ luokkaa. Tekisi melkein mieli myydä ja ostaa se muutaman tonnin kiesi.
 
Tuo aleruoan hamstraaminenkin alkaa olemaan joissain kaupoissa ammattimaista. Kaverini on töissä Prismassa ja kertoilee usein miten samat naamat tulevat jopa 1,5h ennen pyörimään hyllyjen väleihin kylmälaukkuineen ja viemään parhaat päältä.

Itsekin olen monesti hyödyntänyt aleaikaa, mutta onhan se tuuripeliä, enkä jaksa yli puolta tuntia viettää kaupassa. Jos elämä kallistuu, niin kohta noita tuotteita tullaan jonottamaan varmaan puolilta päivin.
Niinhän se on tuuripeliä. Tulee sitä helposti satanen/kk säästöä kun käy sopivaan aikaan ostoksilla.
 
Itsellä on käynyt niin, että koronan/kriisien/komponenttipulien ynnä muiden tekijöiden seurauksena uusien autojen hinnoissa tapahtunut järkyttävä 13-14% inflaatio ja autoni vaihtoarvo on nyt reilu vuoden jälkeen jopa enemmän kuin ostaessani sen uutena. Uusien autojen toimitusajat ovat venyneet pariin vuoteen ja myyjät suosittelevat perumaan tai vaihtamaan tilauksia, ja kysyntä kasvanut sen myötä myös vähän ajetuille ladattaville autoille rähjähdysmäisesti. Eli omalla kohdalla on ollut kyllä hyvä tuuri ja edullista autoilua vanhan bensasyöpön jälkeen.

Niin kauan kuin et myy autoa niin ei oikein puhua edullisesta autoilusta. Vasta kun homma realisoituu niin näkee mikä se todellinen kustannus oli.

Itsellä on juuri plugari minkä arvo on noussut 4k€ 1-2v takaiseen. Mutta ei se paljon lämmitä kun uusi auto tulee 1v päästä ja silloin plugarien hinnat voi olla ihan jotain muuta. Jos noin käy niin en hyötynyt mitään tilapäisesta arvonnoususta.
 
Meikäläinen inflaatio asettuu vielä maltilliseksi, kun moneen muuhun maahan vertaa. Suomenlahden toisella puolella Virossa kesäkuun inflaatio 22% tämän uutisen mukaan. Muutenkin viimeksi kun käväsin, niin Suomen hinnaltaan siellä näytti pääosin olevan. 95e oli 2,18 litra. Sikäläisellä palkkatasolla lienee nyt todella tukalaa.

Mutta onko tämä vihje siitä, että meilläkin lähtee kiihtymään, on sitten eri asia. Varautua kyllä kannattaa sen minkä vielä pystyy.
Syksyn työmarkkinakierroksesta voi tulla ns. mielenkiintoinen.
 
Meikäläinen inflaatio asettuu vielä maltilliseksi, kun moneen muuhun maahan vertaa. Suomenlahden toisella puolella Virossa kesäkuun inflaatio 22% tämän uutisen mukaan. Muutenkin viimeksi kun käväsin, niin Suomen hinnaltaan siellä näytti pääosin olevan. 95e oli 2,18 litra. Sikäläisellä palkkatasolla lienee nyt todella tukalaa.

Mutta onko tämä vihje siitä, että meilläkin lähtee kiihtymään, on sitten eri asia. Varautua kyllä kannattaa sen minkä vielä pystyy.
Syksyn työmarkkinakierroksesta voi tulla ns. mielenkiintoinen.
Silleen mielenkiintoinen juttu, että aina muistetaan mainita, miten Virossa asiat on paremmin yms. Varmaankin suomalaisen tuloilla kyllä, mutta paikalliset on tainneet olla tukalassa tilanteessa jo pidempään.
 
Ukrainan sota ym. nostaa ruuan hintaa, mutta samalla Euroopassa suljetaan maatiloja: Maanviljelijöiden protestit äityivät väkivaltaisiksi Hollannissa – poliisiauto rikottiin ja ministerin kotiin yritettiin tunkeutua Aikamoista hulluutta tässä tilanteessa.

Yllättävän vähän uutisoidaan vaikka tuolla on täysi hulina päällä. En tiedä tämän videon alkuperää tai onko se edes tältä vuodelta, mutta clipin perusteella poliisi ampuu mielenosoittaajaa kohti:
Renkaita yrittävät puhkoa, on se suomalaisen silmin hurjaa. Asia ei kuitenkaan liity nyt inflaatioon, vaan Hollannissa yritetään poliittisesti ajaa lihan ja maidontuotantoa pienemmäksi, koska siellä on erittäin vakava ongelma typen eli suomeksi lietteen (siis sonnan) kanssa, pinta-alaa vrt. karja on yksinkertaisesti ihan liian vähän. Alasajoa on tehty yli vuosikymmen, nyt on taas yksi isompi pudotus menossa.

Hollanti on kooltaan yksi kahdeksasosa Suomesta, mutta siellä on viisi kertaa enemmän nautoja, kymmenen kertaa enemmän sikoja, yli kymmenen kertaa enemmän lampaita ja 25 kertaa enemmän kanoja kuin meillä, puhumattakaan muista eläimistä.
 
hollannissahan on helkkarin iso eläintuotantosektori vaikka maa itsessään onkin pieni ja tiheään asuttu, ja iso osa siitä eläintuotannosta menee nimenomaan vientiin.

Maataloustuotannon muutospaineet ja ja siitä aiheutuva ”kitka” on osa samaa murrosta mitä kaikki alkutuotanto tällä hetkellä käy läpi, energia-alakin.

edit. Jan11 ehtikin ensin ja paremmin avaamaan asiaa.
 
Halpaa kuin saippua. Meidän perheessä useampi gluteeniton/maidoton allergikko. Reissumiestä vastaava leipä 5,10e/4palaa. Ja ihan nyt kaikki muukin makaroonistä lähtien tähtitieteellisen hintaista tavisruokaan verrattuna.
Tähän on helppo säästövinkki. Jos vilja ei sovi, ei tarvitse syödä leipää ja makaroonia. Viljattomuus ja maidottomuus ei nosta kotiruoan hintaa sentin jeniä, ellei halua larpata syövänsä leipää ja maitoa. Kyseessä on samanlainen ensimmäisen maailman ongelma kuin jos vegaani valittaisi veetvurstin, vakkien, vuuston ja ties minkä vussun hinnasta. Saman hintaiset porkkanat ja perunat meille kaikille myydään.

Tavastahan siinä on kysymys, ja viljattoman kannattaa keksiä muita tapoja. Leipää syödään
-maun takia, mikä ei ole ongelma koska korvikkeet ovat pahanmakuisia
-laiskuuttaan, mikä tarve on helppo korvata
-aterioilla perinteen vuoksi ja alkuperä oli se, ettei ollut kylliksi oikeaa ruokaa.

Sama koskee maitotuotteita. Kaikki muu ruoka sopii, ellei syö eineksiä joissa tietysti on kaikki mahdolliset allergeenit. Einarit eivät edes ole halpoja, etenkään lääkärikulut huomioiden.
 
Itsellä loppuu sähkösopimus joulukuun alussa ja tällä hetkellä laskun loppusumma vähintään 2,5 kertaistuu.
4 pinomottia koivua löytyy liiteristä ja pari vuotta vanhaa halkomatonta olisi joku 5 tuossa odottamassa.
Ilppi asennettu keväällä ja syksyllä täytyy laskea sähkökattilan käyrää 22,5 > 20 asteeseen, hienosäädöt hoidetaan termareilla. Tässä on vain se että periaatteessa ja käytännössä ylimääräinen raha menee ruokaan, bensaan ja sähköön. Ei siitä jää muuhun kulutettavaksi, ehkä keväällä/kesällä sitten.
 
Tähän on helppo säästövinkki. Jos vilja ei sovi, ei tarvitse syödä leipää ja makaroonia. Viljattomuus ja maidottomuus ei nosta kotiruoan hintaa sentin jeniä, ellei halua larpata syövänsä leipää ja maitoa. Kyseessä on samanlainen ensimmäisen maailman ongelma kuin jos vegaani valittaisi veetvurstin, vakkien, vuuston ja ties minkä vussun hinnasta. Saman hintaiset porkkanat ja perunat meille kaikille myydään.

Tavastahan siinä on kysymys, ja viljattoman kannattaa keksiä muita tapoja. Leipää syödään
-maun takia, mikä ei ole ongelma koska korvikkeet ovat pahanmakuisia
-laiskuuttaan, mikä tarve on helppo korvata
-aterioilla perinteen vuoksi ja alkuperä oli se, ettei ollut kylliksi oikeaa ruokaa.

Sama koskee maitotuotteita. Kaikki muu ruoka sopii, ellei syö eineksiä joissa tietysti on kaikki mahdolliset allergeenit. Einarit eivät edes ole halpoja, etenkään lääkärikulut huomioiden.

Hahhaa, se on aika helppo sanoa kun ei itseä kosketa ja on lisäksi heikko osaaminen keittiössä ja kaupassa. Jos haluaa syödä jotakin muuta kuin mainitsemaasi porkkanaa ja perunaa (aika monet haluaa), allergiat pääsääntöisesti nostavat ruuan hintaa sekä valikoiman supistumisen, että korviketuotteiden kautta. Tietenkin allerginen pääasiassa syö sellaista, joka ei allergeeneja sisällä luonnostaan alkuunkaan. Mutta luontaisesti gluteeniton ja maidoton on melko haastava yhdistelmä pidemmän päälle pitää monipuolisena. Eineksiä tai mitään puolivalmista (tai ulkona) ei voi käytännössä syödä ollenkaan, ei sen puoleen, en kyllä haluaisikaan. Jäljelle jää perusraaka-aineiksi tavalliseen ateriarunkoon käytännössä riisi ja juurekset (peruna). Ihan hyviä nekin, mutta kyllä siihen mielellään ottaa vaihteluksi myös pastan (spagetti, lasagne, perus makarooni). Kermaa ja maitoa myös on hyvin suuressa osassa normaalia ruokaa ja sen mieluummin korvaa jollain "korvikekermalla" jos mahdollista.
Joskus myös mielellään ostaisi lihapullat valmiina, ettei tekisi itse. Tai vaikka grillaisi makkaraa. Tai ottaisi eväsleivän.

Maitoa tai viljaa sisältävät ainekset ovat hyvinkin oleellisessa osassa normaalia ruokaa, jokainen epäilevä voi katsoa ruokapakettien kyljestä moniko jäisi syömättä. Mukaan pitää myös laskea ne missä lukee "sisältää mahdollisesti jäämiä maidosta" "kauraa" "siältää mahdollisesti gluteenia"

Hengissä selviäsi varmaan juu ilmankin, mutta aika ankeaa olisi pelkällä perunalla ja porkkanalla.
 
Kyllä tässä alkaa jo vähän jännittää että mitähän ensi talvena on edessä. Sähkön pörssihinta on nyt jotain 50 snt/kwh ja kesä on vielä parhaimmillaan. Paljon riippuu nyt tuosta surullisenkuuluisasta Olkiluoto 3:sta

 
Kyllä tässä alkaa jo vähän jännittää että mitähän ensi talvena on edessä. Sähkön pörssihinta on nyt jotain 50 snt/kwh ja kesä on vielä parhaimmillaan. Paljon riippuu nyt tuosta surullisenkuuluisasta Olkiluoto 3:sta

Voi olla että pelleily pitää lopettaa ja laittaa pannu käyntiin. Muodollisuuksien takiahan sitä viivytetään.
 
Kyllä tässä alkaa jo vähän jännittää että mitähän ensi talvena on edessä. Sähkön pörssihinta on nyt jotain 50 snt/kwh ja kesä on vielä parhaimmillaan. Paljon riippuu nyt tuosta surullisenkuuluisasta Olkiluoto 3:sta


Hyi saakeli. Onneksi on alle 5snt/kWh soppari vielä vuoden voimassa. :confused2:
 
Hyi saakeli. Onneksi on alle 5snt/kWh soppari vielä vuoden voimassa. :confused2:
Itse vaihdoin vasta Vattenfallin tuntisähkön määräaikaiseen 24kk sopimukseen. Näin korkea pörssihinta vain tietysti kuvastaa sitä, että tuotannosta on pulaa.

Voi olla että pelleily pitää lopettaa ja laittaa pannu käyntiin. Muodollisuuksien takiahan sitä viivytetään.
Minkä muodollisuuksien? En löytänyt äkkiseltään uutista josta asia kävisi ilmi.
 
Voi olla että pelleily pitää lopettaa ja laittaa pannu käyntiin. Muodollisuuksien takiahan sitä viivytetään.

Joo onhan se nyt aivan saatanan naurettavaa touhua suoraan sanottuna. Varmaan Pietarin ydinvoimala on lähempänä heseä kuin olkiluoto ja siellä vielä niitä aatamin aikaisia rbmk (aka chernobili) voimaloita käytössä. Täällä viilataan pilkkua modernin voimalan kanssa vuosikausia ja sata + 1 ratifointi prosessia sen jälkeen kun saatu yksi hyttynen pois väärästä paikasta. No parempi sentään, että on joskus tulossa jotain eikä tänne saatu lobattua Saksan mallia...


Kyllähän tää näyttää siltä, että vuodenvaihteen jälkeen loppuu nämä kulutus bileet kun saanut tuhlata kymmeniä megawatteja sähköä ilman sen suurempia murheita ja joutuu oikeasti miettimään mihin sitä sähköä käyttää. En silti raaski lukita vielä uutta hintaa.
 
Kyllähän tää näyttää siltä, että vuodenvaihteen jälkeen loppuu nämä kulutus bileet kun saanut tuhlata kymmeniä megawatteja sähköä ilman sen suurempia murheita ja joutuu oikeasti miettimään mihin sitä sähköä käyttää.
Toki, vaikka edullistahan sähkön kuuluisikin olla ellei olisi rahallaan möhlitty. Homman voi ryssiä tekemällä yhteistyötä epäluotettavien roistojen kanssa tai larppaamalla ilmastonmuutosta ja ydinvoimapelkoa samaan aikaan. Esimerkiksi voi valehdella itselleen että tuulivoima olisi perusvoimaa, jota se on yhtä paljon kuin säätövoimaa eli ei ole.
 
Se on kyllä perseestä että tommosessa yksinkertaisessa ydinvoimalassakaan ei saa olla pudonneita jakoavaimia tai muita irto-osia väärissä paikoissa. Todella perseestä. Enemmän Harrisburgista tuttua luovaa pöhinää pitäisi olla meilläkin.
 
Se on kyllä perseestä että tommosessa yksinkertaisessa ydinvoimalassakaan ei saa olla pudonneita jakoavaimia tai muita irto-osia väärissä paikoissa. Todella perseestä. Enemmän Harrisburgista tuttua luovaa pöhinää pitäisi olla meilläkin.
Eiköhän se jakari saada pois ennen talvea. Jatkossa ei voi keksiä koko ajan uusia syitä.

Suomi lienee ainoa maa, jossa sitä jakaria ei vaan unohdettu koneeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 511 307
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom