• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Energiakriisi sekä inflaatio 2022 (keskustelua elämisen kustannusten äkillisestä noususta)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä olis tarkoitus nyt keskustella vuoden 2022 "energiakriistsä" ja millä eväillä sitä pitäisi lähteä ratkomaan. Saman syssyyn kuuluu niin sähkön, polttoaineen kuin jopa ruuankin hinta (joka on suoraa seurausta energian kallistumisesta).

Sähkön hinta on kolmin/nelinkertaistunut vuoden takaisesta, bensiini tuplaantunut ja ruoka huitelee 20% korotuksilla. Millä konsteilla tätä kannattaisi alkaa ratkomaan ja mitä neuvoksi että Suomi ja makdollisesti muu Eurooppa ei romahda kohonneiden kustannusten takia.
Veronleikkauksia? Lisäveroja? Hankintatukia? Veronkevennyksiä? Keskustelua ja ehdotuksia.

Itse olen noudattanut perusideaa "ei ne suuret tulot vaan pienet menot".
En sano että toimisi kaikille, itselleni on toiminut. Toki tämä vaatii aikaa sekä itsekuria mutta on jokaisen itsensä valittavissa. Haluaako auton ja asua ydinkeskustan vuokrayksiössä syöden ainoastaan ulkona ja juhlien nuoruuden vuodet kunnes noin 30-40 vuoden iässä alkaa miettiä että ehkä olisi mielyttävää myös jos jotain olisi säästössäkin?

Nyt kesällä (kesäkuun alusta) on käytössä maalämpö (hyvästi kevyt polttoöljy) ja myös ilmanlämpöpumppu viilennykseen. Sopimus työhön (hintoineen) tehty viimevuoden marraskuussa. Projektiin saatiin myös ARA rahoitus mikä (rivitalossa) tarkoitti 50% alennusta kustannuksiin.

Olen muutamia autoja omistanut ja muistan miten porukoilla vielä asuessani oli pihassa aina 2, monesti myös 3 autoa vaikka kortin omaavia henkilöitä tasan se 1 kpl (isäni). (Eli varoittava esimerkki, toki nyt vanhemmalla iällä ovat ostaneet oman kämpän ja luopuneet autoista)

Eli nykyisin ei ole itsellänikään autoa käytössä vaikka muutamia niitä nuorempana omistanutkin. Viime kuussa kävelyä tuli noin 100km. Toki tämä ei toimi jos sinne lähimmälle maitolaiturille on 5-10+km ja se kauppa-auto tulee sen kerran, pari viikossa. Mutta jos asuu hieman isommassa kasvukeskuksessa missä sisäistäkin liikennettä löytyy (metroa, bussia, junaa) ihan harkittavat ajatus.

Nykyinen sähkösopimus on voimassa marraskuulle 2023, eli ensivuoden kesän aikana (yleensä kesä-elokuussa) alan katselemaan hintoja ja miettimään uutta 24kk sopimusta. Vaikka moni on kertonut miten esim. black friday tarjoukset tai pörssisähkö ovat "ne parhaat valinnat" olen pyrkinyt varovaisesti aina solmimaan sen "ei ehkä edullisen mutta toimivan" 24kk sopimuksen idealla "alle 5sentti/kWh ja mieluusti 0€/kk". Tietysti jos moista ei löydy tulevana kesänä tarvii katsoa tilannetta uudestaan. Ehkä se kaikkien hehkuttama pörssisähkö tai odottelu mustalle perjantaille?

Talon laina on otettu 2013, suurimman osan ajasta oltu miinuskoroilla ja jatkuvasti laitettu sivuun 20-25% puskuria. Nyt kun tulivat nämä "korkeammat korot" (vielä oma lainani olisi 6kk negatiivisella korolla) laitoin hieman enempi lyhentäen ja nyt uskoisin että kohtuullisen hankalassakin tilanteessa (työttömyys iskisi, jotain sairautta, korot nousisivat jne) pystyisin siitä selviämään mieluusti siten ettei osakkeisiin tms. tarvisi koskea.
Mitään lyhennysvapaita en ole käytellyt ja edelleen pyrin sitä puskuria säästämään vaikka tällä hetkellä se lyhennys mitä "täytyy maksaa" korkoineen ja muine kuluineen on noin 400€/kk.

Jos nyt miettii kallistuneita lihojen ja muiden hintoja niin esim. eilen ostin alle 3€ kilohintaan kananpojan filepihvejä. Tarvinee käydä ostamassa ehkä parisen kiloa huomena valmiiksi leikattua possun filettä myös alle 4€/kg. En sano että nuo ovat 24/7 hintoja mutta kun isompia juhlia (sanotaan nyt esim. Juhannus tai Joulu) on mennyt ohitse tarjouksia alkaa satelemaan. Jos viitsii odottaa saa helposti jonnekin 2-4€/kg hintaan luutonta kinkkua välipäivinä pakkaseen mistä sen voi valmistaa ja syödä esim. Juhannuksena...
Toki jos esim. juuri uudeksi vuodeksi tarvitsee saada tuoretta mansikkaa sen hinta voi olla kohtuullisen kallis mutta jos sitä on käynyt tilalta keräämässä kesällä sen voi hyvin ottaa pakkasesta silloin.

Mitä yritän sanoa on: kannattaa varautua etukäteen ja mieluusti myös pitää puskuria. Toki jos juuri nyt on tilanteessa missä on ottamassa 12kk euriborilla "maksimi"suuruisen asuntolainan, hankkii sen toisenkin auton talouteen ja miettii miten päästä kahden asunnon loukusta kun ne ovat vielä suorasähköllä lämmitettäviä voi katsoa peiliin.

Tässä siis omia mietteitäni siitä miten asiat voisi hoitaa, pyrkien minimoimaan sähköstä, ruuanhinnasta sekä kohonneista bensiinin ja muun vastaavan noususta johtuvia nousupaineta omaan elämään suhteuttaen.
 
No ainakin stadissa rakennusalan työhinnat on noussut semmosen 10-15% korona-aikana, varmaan erikoisalasta riippuen. Ja toi johtuu ihan erilaisista kustannusten nousuista. Sen sijaan materiaalit on taas kerran alasta riippuen kallistunut helvetisti. Ja kun aiemmin rakennustuotteiden hintoja tukussa tarkastettiin n. Kerran vuodessa, niin tänä vuonna taitaa tulla nyt just jo kolmas korotus hintoihin. Viime vuonnakin useamman kerran, ja esim vuosi sitten ei saatu yhdeltä yhteistyökumppanilta teräkselle mitään tarjoushintaa 3 kk päästä tehtävään tilaukseen.
 
Nyt kesällä (kesäkuun alusta) on käytössä maalämpö (hyvästi kevyt polttoöljy) ja myös ilmanlämpöpumppu viilennykseen. Sopimus työhön (hintoineen) tehty viimevuoden marraskuussa. Projektiin saatiin myös ARA rahoitus mikä (rivitalossa) tarkoitti 50% alennusta kustannuksiin.

Olen muutamia autoja omistanut ja muistan miten porukoilla vielä asuessani oli pihassa aina 2, monesti myös 3 autoa vaikka kortin omaavia henkilöitä tasan se 1 kpl (isäni). (Eli varoittava esimerkki, toki nyt vanhemmalla iällä ovat ostaneet oman kämpän ja luopuneet autoista)

Ei kai tuo autojen määrä nyt hirveästi kerro. Meilläkin neljä autoa pihassa ja pääasiassa siksi, kun niillä säästetään:rofl: Ne ovat siis kaikki muutaman sadan euron romuja. Vara-auto pitää olla, kun silti pitää kahden päästä töihin, jos käytössä oleva laukeaa. Kaksi noista siis vain on liikennekäytössä. Yksi on vielä jättisuuri tila-auto, jolla ei todellakaan muuten ajeta kuin lomareissuille, jos pitää puoli omaisuutta saada mukaan. Sinällään auton katsastus on n. 40 € vuosi ja käytöstä poisto oli jotain 5€. Käyttöön ei kannata tosin alle kahdeksi viikoksi ottaa, kun vakuutuksista ja verosta minimimaksut vievät kuitenkin tuon saman.

Niin ja harrastemielessä noitten kanssa tulee värkättyä. Stressiä useampi auto myös vähentää, kun vaikka jakohihnaremppaa tehdessä ei tarvitse välttämättä seuraavaksi aamuksi saada liikenteeseen, kun vara-auton voi ottaa käyttöön. Jos kovin iso vika tulee, niin auton voi ilman tärinöitä viedä hyvillä mielin romutukseen:cool:

Maalämmön kanssa kannattaa myös harkita mahdollisuutta maaviileän käyttöön. Pelkällä kiertovesipumpulla kierrätetään kaivon vettä puhallinkonvektorissa. Puhallin ja kiertovesipumppu vievät yhteensä sähköä jotain 50W. Tosi hyvin on teho meilläkin tuossa riittänyt, eikä ilmalämpöpumppua tarvita. Yksinkertaisuuden vuoksi huoltokulutkin jäävät varmasti tulevaisuudessa pienemmäksi ilpiin verrattuna.
 
Maalämmön kanssa kannattaa myös harkita mahdollisuutta maaviileän käyttöön. Pelkällä kiertovesipumpulla kierrätetään kaivon vettä puhallinkonvektorissa. Puhallin ja kiertovesipumppu vievät yhteensä sähköä jotain 50W. Tosi hyvin on teho meilläkin tuossa riittänyt, eikä ilmalämpöpumppua tarvita. Yksinkertaisuuden vuoksi huoltokulutkin jäävät varmasti tulevaisuudessa pienemmäksi ilpiin verrattuna.

Itse olin myös 100% samaa mieltä tehtyäni taustatutkimusta ja tietojen hankkimisen jälkeen. Ennenkuin yhtiökokouksessa kyselin ja kuulin hintoja.

Eli tuo ilppi tuli maksamaan 1300€ asennuksineen maalämmön yhteydessä (samaa porukkaa joka toi ja teki tuon asennuksen) ja kuulema maaviileä olisi maksanut vähintään 5000€ lähimpiin asuntoihin ja kauimmaisiin 7000€+.

Toki se tehostaisi maakaivoa mutta nopeasti laskin että mieluummin maksan nyt 1300€ ja tarvittaessa esim. 20 vuoden kuluttua toisen mokoman (eli yhteensä arvio 30-40v aikana 2600€, otaksuen että uusiminen ei paljoa enempää voi maksaa kuin tämäkään ja että muutaman kuukauden kulutus ei nyt ainakaan lyhennä laitteen käyttöikää vs. ympärivuotinen käyttö missä arvioitu kestoikä olisi noin 15 vuotta) vs että nyt maksan tuon arviolta 7000€ extraa ja alan miettiä sen takaisinmaksuaikaa vs. ilmanlämpöpumppu.

Toki juu, lämmitys kuuluu vastikkeeseen ja tästä tulee muutama euro sähkölaskua kesässä (luultavasti alle 10€) mutta siltikin oma ekologisuus loppui siihen kun aloin tekemään hintavertailua.

Jos olisi olleet samat hinnat ei olisi haitannut vaikka kuulema maaviileä on lähinnä no, hieman viileä ei kylmentävä tai kosteutta poistava ja ilmanepäpuhtauksia suodattava kuten ilppi. Nyt en vain pystynyt mitenkään itselleni tuota perustelemaan.
 
Itse olin myös 100% samaa mieltä tehtyäni taustatutkimusta ja tietojen hankkimisen jälkeen. Ennenkuin yhtiökokouksessa kyselin ja kuulin hintoja.

Eli tuo ilppi tuli maksamaan 1300€ asennuksineen maalämmön yhteydessä (samaa porukkaa joka toi ja teki tuon asennuksen) ja kuulema maaviileä olisi maksanut vähintään 5000€ lähimpiin asuntoihin ja kauimmaisiin 7000€+.

Toki se tehostaisi maakaivoa mutta nopeasti laskin että mieluummin maksan nyt 1300€ ja tarvittaessa esim. 20 vuoden kuluttua toisen mokoman (eli yhteensä arvio 30-40v aikana 2600€, otaksuen että uusiminen ei paljoa enempää voi maksaa kuin tämäkään ja että muutaman kuukauden kulutus ei nyt ainakaan lyhennä laitteen käyttöikää vs. ympärivuotinen käyttö missä arvioitu kestoikä olisi noin 15 vuotta) vs että nyt maksan tuon arviolta 7000€ extraa ja alan miettiä sen takaisinmaksuaikaa vs. ilmanlämpöpumppu.

Toki juu, lämmitys kuuluu vastikkeeseen ja tästä tulee muutama euro sähkölaskua kesässä (luultavasti alle 10€) mutta siltikin oma ekologisuus loppui siihen kun aloin tekemään hintavertailua.

Jos olisi olleet samat hinnat ei olisi haitannut vaikka kuulema maaviileä on lähinnä no, hieman viileä ei kylmentävä tai kosteutta poistava ja ilmanepäpuhtauksia suodattava kuten ilppi. Nyt en vain pystynyt mitenkään itselleni tuota perustelemaan.

Onpas jäätäviä hintoja:oops: Toki rivitalossa putkiin tulee äkkiä pituutta ja muutenkin systeemiin monimutkaisuutta. Pari vuotta sitten kun tuota laitettiin, niin konvektori tuntui jo silloin kalliilta. Olikohan jotain lähemmäs 800€. Tuo oli kuitenkin suurin kuluerä, kun hyvä A-luokan kiertovesipumppukin löytyi käytettynä ja asennuksenkin sai tehtyä pääosin itse.

Kyllä tuolla oikeasti kylmänkin saa sisälle, kun 5-asteista kaivovettä kierrätttää. Huonot kokemukset taitavat olla niiltä joissa on asennettu pienin mahdollinen kiertovesipumppu ja konvektorille mehupillit putkiksi. Ja pelkkä iso A-luokan kiertovesipumppu maksaa uutena jo jotain 800€, eli ihan järkyttävän kallista. Käytettynä noita kannattaa metsästää.
 
Kyllä tuolla oikeasti kylmänkin saa sisälle, kun 5-asteista kaivovettä kierrätttää. Huonot kokemukset taitavat olla niiltä joissa on asennettu pienin mahdollinen kiertovesipumppu ja konvektorille mehupillit putkiksi. Ja pelkkä iso A-luokan kiertovesipumppu maksaa uutena jo jotain 800€, eli ihan järkyttävän kallista. Käytettynä noita kannattaa metsästää.
Miten tällaisessa kondenssivesi on tapana hoitaa?
 
Tosiaan vaikka suomi onkin ”kylmä maa”, niin nykyisten lämmitysjärjestelmien ja modernisti eristettyjen talojen lämmitysteho ei uhkaa loppua kesken normaalilla talvikelillä.

Helsingissä ei viime talvena tainnut kertaakaan pudota alle 15 pakkasasteeseen, ja Tampereella vuorokauden alin oli alle -20 n. 10 päivänä.

Ilmastonmuutoskin auttaa tässä ihan mukavasti. Vielä 00-luvulla Tampereella oli selvästi kylmempiä talvia. :confused2:
 
Eli nykyisin ei ole itsellänikään autoa käytössä vaikka muutamia niitä nuorempana omistanutkin. Viime kuussa kävelyä tuli noin 100km.
Tuo kuulostaa oudolta. Minulla on koko aikuisikäni ja jo sitä ennen ollut aina 1-3 moottoriajoneuvoa henkilökohtaisessa käytössäni ja tarvetta on ollut jokseenkin päivittäin. Toki muilla vehkeillä on tullut enemmän kilometrejä ja tunteja. Silti en osaa kuvitella, missä olosuhteissa kävelisin alle 100 kilometriä kuukaudessa.
 
Itse olen noudattanut perusideaa "ei ne suuret tulot vaan pienet menot".
En sano että toimisi kaikille, itselleni on toiminut. Toki tämä vaatii aikaa sekä itsekuria mutta on jokaisen itsensä valittavissa. Haluaako auton ja asua ydinkeskustan vuokrayksiössä syöden ainoastaan ulkona ja juhlien nuoruuden vuodet kunnes noin 30-40 vuoden iässä alkaa miettiä että ehkä olisi mielyttävää myös jos jotain olisi säästössäkin?

Nyt kesällä (kesäkuun alusta) on käytössä maalämpö (hyvästi kevyt polttoöljy) ja myös ilmanlämpöpumppu viilennykseen. Sopimus työhön (hintoineen) tehty viimevuoden marraskuussa. Projektiin saatiin myös ARA rahoitus mikä (rivitalossa) tarkoitti 50% alennusta kustannuksiin.

Olen muutamia autoja omistanut ja muistan miten porukoilla vielä asuessani oli pihassa aina 2, monesti myös 3 autoa vaikka kortin omaavia henkilöitä tasan se 1 kpl (isäni). (Eli varoittava esimerkki, toki nyt vanhemmalla iällä ovat ostaneet oman kämpän ja luopuneet autoista)

Eli nykyisin ei ole itsellänikään autoa käytössä vaikka muutamia niitä nuorempana omistanutkin. Viime kuussa kävelyä tuli noin 100km. Toki tämä ei toimi jos sinne lähimmälle maitolaiturille on 5-10+km ja se kauppa-auto tulee sen kerran, pari viikossa. Mutta jos asuu hieman isommassa kasvukeskuksessa missä sisäistäkin liikennettä löytyy (metroa, bussia, junaa) ihan harkittavat ajatus.

Nykyinen sähkösopimus on voimassa marraskuulle 2023, eli ensivuoden kesän aikana (yleensä kesä-elokuussa) alan katselemaan hintoja ja miettimään uutta 24kk sopimusta. Vaikka moni on kertonut miten esim. black friday tarjoukset tai pörssisähkö ovat "ne parhaat valinnat" olen pyrkinyt varovaisesti aina solmimaan sen "ei ehkä edullisen mutta toimivan" 24kk sopimuksen idealla "alle 5sentti/kWh ja mieluusti 0€/kk". Tietysti jos moista ei löydy tulevana kesänä tarvii katsoa tilannetta uudestaan. Ehkä se kaikkien hehkuttama pörssisähkö tai odottelu mustalle perjantaille?

Talon laina on otettu 2013, suurimman osan ajasta oltu miinuskoroilla ja jatkuvasti laitettu sivuun 20-25% puskuria. Nyt kun tulivat nämä "korkeammat korot" (vielä oma lainani olisi 6kk negatiivisella korolla) laitoin hieman enempi lyhentäen ja nyt uskoisin että kohtuullisen hankalassakin tilanteessa (työttömyys iskisi, jotain sairautta, korot nousisivat jne) pystyisin siitä selviämään mieluusti siten ettei osakkeisiin tms. tarvisi koskea.
Mitään lyhennysvapaita en ole käytellyt ja edelleen pyrin sitä puskuria säästämään vaikka tällä hetkellä se lyhennys mitä "täytyy maksaa" korkoineen ja muine kuluineen on noin 400€/kk.

Jos nyt miettii kallistuneita lihojen ja muiden hintoja niin esim. eilen ostin alle 3€ kilohintaan kananpojan filepihvejä. Tarvinee käydä ostamassa ehkä parisen kiloa huomena valmiiksi leikattua possun filettä myös alle 4€/kg. En sano että nuo ovat 24/7 hintoja mutta kun isompia juhlia (sanotaan nyt esim. Juhannus tai Joulu) on mennyt ohitse tarjouksia alkaa satelemaan. Jos viitsii odottaa saa helposti jonnekin 2-4€/kg hintaan luutonta kinkkua välipäivinä pakkaseen mistä sen voi valmistaa ja syödä esim. Juhannuksena...
Toki jos esim. juuri uudeksi vuodeksi tarvitsee saada tuoretta mansikkaa sen hinta voi olla kohtuullisen kallis mutta jos sitä on käynyt tilalta keräämässä kesällä sen voi hyvin ottaa pakkasesta silloin.

Mitä yritän sanoa on: kannattaa varautua etukäteen ja mieluusti myös pitää puskuria. Toki jos juuri nyt on tilanteessa missä on ottamassa 12kk euriborilla "maksimi"suuruisen asuntolainan, hankkii sen toisenkin auton talouteen ja miettii miten päästä kahden asunnon loukusta kun ne ovat vielä suorasähköllä lämmitettäviä voi katsoa peiliin.

Tässä siis omia mietteitäni siitä miten asiat voisi hoitaa, pyrkien minimoimaan sähköstä, ruuanhinnasta sekä kohonneista bensiinin ja muun vastaavan noususta johtuvia nousupaineta omaan elämään suhteuttaen.
Tietysti ilman autoa pärjää suuremmassa kaupungissa, mutta tuo tarkoittaisi että liikkuminen vähenisi minimiin. Onko järkeä säästää jos elämänlaatu laskee huomattavasti?
 
Tietysti ilman autoa pärjää suuremmassa kaupungissa, mutta tuo tarkoittaisi että liikkuminen vähenisi minimiin. Onko järkeä säästää jos elämänlaatu laskee huomattavasti?
Miten se vähenee minimiin? Kyllähän bussilla, pyörällä ja kävellen pääsee ainakin kaupungin sisällä liikkumaan. Toki aikaa menee vähän enemmän.

Kannattaa miettiä että tarviiko autoa oikeasti. Auton omistaminen tavallaan ruokkii sen käyttöä, jos sellainen on niin sitä tulee käytettyä ja voi olla vaikea kuvitella miten pärjää ilman, mutta sitten jos siitä luopuu niin saattaakin huomata tulevansa toimeen ihan hyvin ilmankin.

Riippuu tietysti jokaisen omasta elämäntilanteesta, harrastuksista ja mieltymyksistä.
 
Miten se vähenee minimiin? Kyllähän bussilla, pyörällä ja kävellen pääsee ainakin kaupungin sisällä liikkumaan. Toki aikaa menee vähän enemmän.

Kannattaa miettiä että tarviiko autoa oikeasti. Auton omistaminen tavallaan ruokkii sen käyttöä, jos sellainen on niin sitä tulee käytettyä ja voi olla vaikea kuvitella miten pärjää ilman, mutta sitten jos siitä luopuu niin saattaakin huomata tulevansa toimeen ihan hyvin ilmankin.

Riippuu tietysti jokaisen omasta elämäntilanteesta, harrastuksista ja mieltymyksistä.
Koitappa pienten lasten kanssa. Onnistuu ehkä jotenkin ydinkeskustassa, mutta kenellä on varaa asua siellä lapsiperheelle sopivassa kämpässä (paitsi toki niillä, jotka elävät yhteiskunnan tukien varassa). Lisäksi aika moni haluaa käydä kesämökillä ym.
 
Miten se vähenee minimiin? Kyllähän bussilla, pyörällä ja kävellen pääsee ainakin kaupungin sisällä liikkumaan. Toki aikaa menee vähän enemmän.

Kannattaa miettiä että tarviiko autoa oikeasti. Auton omistaminen tavallaan ruokkii sen käyttöä, jos sellainen on niin sitä tulee käytettyä ja voi olla vaikea kuvitella miten pärjää ilman, mutta sitten jos siitä luopuu niin saattaakin huomata tulevansa toimeen ihan hyvin ilmankin.

Riippuu tietysti jokaisen omasta elämäntilanteesta, harrastuksista ja mieltymyksistä.
- Busseilla ym pääsee silloin ja vain silloin, kun ne kulkevat. (Eli ei joka vuorokaudenaikaan tai ei ollenkaan)
- Tavaroiden kuljetus on hankalaa (ja lasten jne).
- mm. Polkupyörällä tapahtuu helposti vaarallisia onnettomuuksia, koska kulkuneuvo ei anna mitään suojaa. Varsinkin, kun on liukkaat kelit. Samoin liikenneonnettomuuksissa, törmäsipä minkään raskaamman kanssa.. Ja tietysti jo jalankulkijan kanssa törmäillessä, onhan se matka maahan pyörän selästä suurempi ja nopeus.

Autolla on puolensa ja suurimmassa osassa Suomea vähintään 1 auto /taluos on käytännössä pakollinen paha. Jos asuu koko elämänsä jossain vähintään 100 000 ihmisen kaupungin sisällä, niin sitten autottomuus voi olla vaihtoehto.
 
Tietysti ilman autoa pärjää suuremmassa kaupungissa, mutta tuo tarkoittaisi että liikkuminen vähenisi minimiin. Onko järkeä säästää jos elämänlaatu laskee huomattavasti?

Tietysti jos on paljon pieniä lapsia yms. asia voi olla eri mutta esim. kerran vuodessa kesämökille tai vaikka viron reissulle tms. lähtö onnistuu tarvittaessa vaikka auton viikonlopuksi / viikoksi vuokraamalla. Eli ihan samalla lailla onnistuu kuitenkin "suuremmassa kaupungissa" töissä, harrastuksissa, kaupoissa, kirjastoissa, viihteellä jne. käymiset.

Toki kuten joku totesi esim. pyöräily jos -25C pakkasta ei ole niin mukavaa mutta yleensä se bussi, juna tai vastaava on sitten vaihtoehtona. Myös kävely kaatosateessa ei niin mielyttävää vaikka olisikin sadevaatteet, eli ei kannata jumittaa yhteen asiaan (kävely, pyöräily tms).

Isommassa kaupungissa siksi että niitä busseja oikeasti kulkisi ja pyöräteitä (sekä jalkakäytäviä) olisi tehty. Se että kerran tai kahdesti joku kaukolinja ajaa pienen kylän ohitse päivässä ei tietysti lämmitä. Jos vertaa suurempaan kaupunkiin missä jopa kymmeniä busseja kulkee sen pysäkin ohitse ja osassa on 5-10min vuorot arkisin kiireisinä aikona.

Itse koen että enempi sitä pääsee liikkumaan vaikka esim. sinne metsään ei menisikään ensin autolla yleisimmälle taukopaikalle ja juuri siitä lähtisi samoamaan eteenpäin samaa polkua kuin kaikki muutkin.

Kuten alunperin kirjoitinkin se ei ole vaihtoehto kaikille, jos on paljon pieniä lapsia tai heidän koulu/harrastuksensa on todella kaukana (eli vaatii auton) tai on "suurperhe" mille täytyy päivittäin sadoilla euroilla ostella useampi täysi ostoskärry ruokaa on täysin perusteltua pitää sitä autoa. Mutta jos bussilla pääsee alle 20min "sen ison kaupungin" keskustaan (vaikka ei itse edes asuisi sen useamman sadan tuhannen asukkaan kaupungissa) tai kävellen voi valita useasta kaupasta, kirjastosta, partureista, hammaslääkäreistä, terveyskeskuksista, lastentarhoista, peruskouluista, kirpputoreista, korkeammista opinahjoista, baareista sun muista alle 10min kävelyllä tai sanotaan nyt parin kilometrin säteellä en kokisi sitä autoa pakolliseksi.

Toki edelleen voidaan todeta tilanteita kuten jos lapset tahtovat ratsastaa ja heillä täytyy olla oma hevonen, jos täytyy omistaa se golf osake ja siellä käydä parisen kertaa viikossa, jos molempien töihin kuuluu tuhansien kilometrien ajot viikottain ja auto on pakollinen jos työn haluaa säilyttää, jos vaimolla täytyy olla se siirtopuutarhamökki missä käydään kesäisin lähes päivittäin, jos lapset käyvät opiskelua useassa eri kaupungissa (yksi Oulussa, toinen Helsingissä ja itse asutaan vaikka Jyväskylässä), jos vanhemmat asuvat eri kaupungissa ja niitä täytyy nähdä vähintään kerran viikossa, jos nyt haluaa joka kesä ajaa lävitse Suomen jokaisen kylän sekä kaupungin jne jne. Eli varmasti löytyy tilanteita missä on täysin perusteltua pitää sitä yhtä tai neljääkin autoa.

EDIT: tietysti myös tuo wanha sanonta "sijainti, sijainti, sijainti" pitää paikkansa. Eli moni valitsee mieluummin sen huomattavasti suuremman ja halvemman asunnon SEKÄ auton tai pari välittämättä niin lämmitysmuodoista (oli sitten suorasähkö tai öljy) vs. ostaa sen kalliimman ja pienemmän asunnon missä vähemmän pihaa, enemmän naapureita isommasta kasvukeskuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti jos on paljon pieniä lapsia yms. asia voi olla eri mutta esim. kerran vuodessa kesämökille tai vaikka viron reissulle tms. lähtö onnistuu tarvittaessa vaikka auton viikonlopuksi / viikoksi vuokraamalla. Eli ihan samalla lailla onnistuu kuitenkin "suuremmassa kaupungissa" töissä, harrastuksissa, kaupoissa, kirjastoissa, viihteellä jne. käymiset.

Toki kuten joku totesi esim. pyöräily jos -25C pakkasta ei ole niin mukavaa mutta yleensä se bussi, juna tai vastaava on sitten vaihtoehtona. Myös kävely kaatosateessa ei niin mielyttävää vaikka olisikin sadevaatteet, eli ei kannata jumittaa yhteen asiaan (kävely, pyöräily tms).

Itse koen että enempi sitä pääsee liikkumaan vaikka esim. sinne metsään ei menisikään ensin autolla yleisimmälle taukopaikalle ja juuri siitä lähtisi samoamaan eteenpäin samaa polkua kuin kaikki muutkin.

Itse elin useamman vuoden ilman autoa Helsingissä ja kyllä se sielläkin elämää rajoitti vaikka tilanne on paras mahdollinen Suomessa. Lähiseudulle kehä 3:n ulkopuolelle matkaaminen oli käytännössä off-limits - tietenkin Tampereelle/Turkuun/jne. pääsi näppärästi julkisilla. Nykyään hieman pienemmällä paikkakunnalla (edelleen Suomen top10 kaupunki) ja olisi ilman autoa kyllä erittäin rajoittunut elämänpiiri. Kesäisin kuljen polkupyörällä käytännössä kaikki <15km matkat, mutta syksyllähän se menee epämukavaksi ja talvella jo usein lähes mahdottomaksi.

Elävä esimerkki tältä viikonlopulta on, että sain kutsun 150km päähän tapahtumaan talkoisiin ja totesin, että vaikka olisi kiva nähdä vanhoja harrastuskavereita, niin ei oikein ole varaa latoa 50€ tiskiin - se vuoden takainen 35€ olisi vielä menetellyt. Joukkoliikenteellä matkaan olisi päässyt vasta tänä aamuna ja aikaa olisi mennyt noin 5 tuntia + jonkun olisi pitänyt tulla perillä hakemaan ja kuskaamaan se viimeinen 15km. Vastaavanlainen tilanne olisi (iso-)vanhempien luona vierailussa. Hiihtoharrastus täytyisi rajoittaa kahteen lokaatioon, joista toinen kävelumatkan päässä ja toiseen pääsee kohtuu näppärästi bussilla. Retkeilyharrastus täytyisi lopettaa jne. Niin ja pari kertaa vuodessa täytyy töissäkin käydä lokaatioissa, joihin julkisilla ei oikein pääse / täytyisi saada suostuteltua työantaja maksamaan hotelliyö, koska saman päivän aikana ei edestakaisin ehtisi.

Eli siis vaikka autolle on itselläni käyttöä todella vähän (viime vuonna alle 4000km), niin sen korvaaminen muilla on jotakuinkin mahdotonta. Vuokra-auto on toki periaatteessa mahdollinen, mutta kulut nousevat oman vanhan auton yli nopeasti, etenkin kun usein se auto täytyisi hakea edellisenä päivänä odottamaan, jotta pääisi seuraavana aamuna lähtemään tai päinvastoin palauttaa seuraavana päivänä, kun illalla saapuu myöhään kotiin. Ja etenkin lyhyemmillä alle tunnin matkoilla matka-aika nopeasti yli tuplaantuisi näistä auton nouto/palautusreissuista.

Tietenkin jos harrastuksina on "Kallion kuppilat", (tai elokuvat, kuntosali tms.) ja kaikki tuttavat asuvat suurissa kaupungeissa, joiden välillä kulkeminen onnistuu helposti, niin ilman autoa pärjää hienosti. Meille muille sen puuttuminen on usein valtava isku elämänlaatuun. Niin ja tässä puhuttiin lähinnä vapaa-ajan autoilusta - ei ole kovin harva, joilla työmatka on välttämätöntä (ei julkisia) tai käytännössä välttämätöntä autoilla (matkan kesto & laatu-kombinaatio julkisilla sietämätön, esim. 2h/suunta, 2 vaihdolla ja 2km matkoilla pysäkille)
 
Tietysti jos on paljon pieniä lapsia yms. asia voi olla eri mutta esim. kerran vuodessa kesämökille tai vaikka viron reissulle tms. lähtö onnistuu tarvittaessa vaikka auton viikonlopuksi / viikoksi vuokraamalla. Eli ihan samalla lailla onnistuu kuitenkin "suuremmassa kaupungissa" töissä, harrastuksissa, kaupoissa, kirjastoissa, viihteellä jne. käymiset.

Toki kuten joku totesi esim. pyöräily jos -25C pakkasta ei ole niin mukavaa mutta yleensä se bussi, juna tai vastaava on sitten vaihtoehtona. Myös kävely kaatosateessa ei niin mielyttävää vaikka olisikin sadevaatteet, eli ei kannata jumittaa yhteen asiaan (kävely, pyöräily tms).

Isommassa kaupungissa siksi että niitä busseja oikeasti kulkisi ja pyöräteitä (sekä jalkakäytäviä) olisi tehty. Se että kerran tai kahdesti joku kaukolinja ajaa pienen kylän ohitse päivässä ei tietysti lämmitä. Jos vertaa suurempaan kaupunkiin missä jopa kymmeniä busseja kulkee sen pysäkin ohitse ja osassa on 5-10min vuorot arkisin kiireisinä aikona.

Itse koen että enempi sitä pääsee liikkumaan vaikka esim. sinne metsään ei menisikään ensin autolla yleisimmälle taukopaikalle ja juuri siitä lähtisi samoamaan eteenpäin samaa polkua kuin kaikki muutkin.

Kuten alunperin kirjoitinkin se ei ole vaihtoehto kaikille, jos on paljon pieniä lapsia tai heidän koulu/harrastuksensa on todella kaukana (eli vaatii auton) tai on "suurperhe" mille täytyy päivittäin sadoilla euroilla ostella useampi täysi ostoskärry ruokaa on täysin perusteltua pitää sitä autoa. Mutta jos bussilla pääsee alle 20min "sen ison kaupungin" keskustaan (vaikka ei itse edes asuisi sen useamman sadan tuhannen asukkaan kaupungissa) tai kävellen voi valita useasta kaupasta, kirjastosta, partureista, hammaslääkäreistä, terveyskeskuksista, lastentarhoista, peruskouluista, kirpputoreista, korkeammista opinahjoista, baareista sun muista alle 10min kävelyllä tai sanotaan nyt parin kilometrin säteellä en kokisi sitä autoa pakolliseksi.

Toki edelleen voidaan todeta tilanteita kuten jos lapset tahtovat ratsastaa ja heillä täytyy olla oma hevonen, jos täytyy omistaa se golf osake ja siellä käydä parisen kertaa viikossa, jos molempien töihin kuuluu tuhansien kilometrien ajot viikottain ja auto on pakollinen jos työn haluaa säilyttää, jos vaimolla täytyy olla se siirtopuutarhamökki missä käydään kesäisin lähes päivittäin, jos lapset käyvät opiskelua useassa eri kaupungissa (yksi Oulussa, toinen Helsingissä ja itse asutaan vaikka Jyväskylässä), jos vanhemmat asuvat eri kaupungissa ja niitä täytyy nähdä vähintään kerran viikossa, jos nyt haluaa joka kesä ajaa lävitse Suomen jokaisen kylän sekä kaupungin jne jne. Eli varmasti löytyy tilanteita missä on täysin perusteltua pitää sitä yhtä tai neljääkin autoa.

EDIT: tietysti myös tuo wanha sanonta "sijainti, sijainti, sijainti" pitää paikkansa. Eli moni valitsee mieluummin sen huomattavasti suuremman ja halvemman asunnon SEKÄ auton tai pari välittämättä niin lämmitysmuodoista (oli sitten suorasähkö tai öljy) vs. ostaa sen kalliimman ja pienemmän asunnon missä vähemmän pihaa, enemmän naapureita isommasta kasvukeskuksesta.
Duunimatkaan menee päivässä tunnin vähemmän aikaa autolla, kaikki muu liikkuminen vielä lisäksi. Tämä pääkaupungissa.

Sijaintiin ei ole mahdollista vaikuttaa, ainakaan niin että autonkäyttöä pystyisi vähentämään. Täytyy vain maksaa kohoavia elinkustannuksia niin kauan kuin pystyy, ja kun ei pysty jäädä yhteiskunnan elätettäväksi.
 
Elävä esimerkki tältä viikonlopulta on, että sain kutsun 150km päähän tapahtumaan talkoisiin ja totesin, että vaikka olisi kiva nähdä vanhoja harrastuskavereita, niin ei oikein ole varaa latoa 50€ tiskiin - se vuoden takainen 35€ olisi vielä menetellyt. Joukkoliikenteellä matkaan olisi päässyt vasta tänä aamuna ja aikaa olisi mennyt noin 5 tuntia + jonkun olisi pitänyt tulla perillä hakemaan ja kuskaamaan se viimeinen 15km.

Itse voin sanoa elävästä esimerkistä että päälle 300km matkat toimivat (pelaamista, juomista, kavereiden näkemistä) kun maksaa kaverille jonka autolla mennään joko hieman bensarahaa tai esim. valmistaa ruuan tai pari omasta pussistaan sen viikonlopun aikana. Toki tilanne sellainen että siitä 6-8 hengen porukasta ainoastaan taitaa 1kpl asua siellä pienemmässä paikassa (Imatra) eikä hänkään siellä asu enää. Näitä tapaamisia ei toki ollut kuin ehkä 3-5 kertaa vuodessa ennen Koronaa. Tietysti joku voisi nyt (ihan aiheellisesti) kysyä miksi emme käskeneet hänen tulla käymään isommassa paikassa vaan aina raahauduimme sinne.. hän oli lapseton, sinkku ja hyvä kaveri jota halusimme nähdä ja hän tarjosi majoituksen joten no..

Nyt tämän kuun lopulla olisi tarkoitus lähteä noin 60km päähän kaverin mökille kun ei ole ollut tilaisuutta oikein nähdä Koronan aikana, myös tässä olisi ollut tilaisuus vuokrata yhdessä autoa tai (luultavasti) saan kyytiä yhdeltä toiselta kaverilta joka asuu lähellä.

Moni viron reissu on tehty myös siten että päätetään yhdessä kuka ottaa auton ja maksetaan hänen bensansa jne. Toinen vaihtoehto olisi vuokrata Virosta auto viikoksi (tai kuinka pitkään se matka nyt kestääkään).

Eli totta, tälläisestä voisi sanoa että "siipeilee muita" tai "ei toimisi ellei jollain olisi autoa/jos autoa ei saisi vuokrattua". Mikä tietysti pitää paikkansa. Tai ainakin tapaamisten paikka ja tyyli olisi muuttunut (esim. vaikka olisi menty Viroon ja Tallinnasta Pärnu:n ei luultavasti olisi oltu siellä niin pitkään tai ainakaan ei olisi matkusteltu ympäri Viroa ja käydä Lativiat sekä Liettuat lävitse. En siis sano että auto olisi paha tai siitä pitäisi päästä eroon. Annoin vain esimerkin että ilmankin voi elää ja siten säästää. Mutta jokainen tuntee oman tilanteensa parhaiten ja mistä haluaa säästää. En myöskään tupakoi ja alkoholia kuluu kohtuullisen vähäisessä määrin. Syön harvemmin ulkona ja valmistan itse (raaka-aineista) ruuan. Löytyy monia tapoja säästää. Mutta jos miettii kulutan myös ehkä "turhaan" kuten joka toinen päivä sauna lämpiää, ainakin talvella jne.

Duunimatkaan menee päivässä tunnin vähemmän aikaa autolla, kaikki muu liikkuminen vielä lisäksi. Tämä pääkaupungissa.

Tämä pitää paikkansa, myös ihan pirkanmaalla. Tosin itse ratkaisin tuon "ongelman" siten että luen Kindleä (sähköinen kirjanlukija) matkoilla. Vaikka se työmatka kestäisi tunnin noin 20min sijasta saa tehtyä jotain "hyödyllistä" mihin ei välttämättä muuten tahdo löytää aikaa tai tulee häiriötekijöitä (kuten parempi puolisko) joka ei lämpene idealle että vain luen kirjaa tunnin tai pari jos hän haluaa esim. lähteä kävelylle tai katsoa sarjaa kanssani.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, onhan se kiva että toitotetaan joka paikassa että "Kulje julkisilla"... Just katsoin HSL reittihaulla miten pääsisin aamulla töihin julkisilla ja on joko 3 vaihtoa ja muutama sata metriä kävelyä tai 2 vaihtoa ja 3km kävelyä, matka-aika kokonaisuudessaan jotain vähän vajaa 2h kaikissa vaihtoehdoissa. Autolla menee alle puolessa tunnissa.

Olisihan nuo julkiset ihan kätevä liikkumismuoto jos niitä kulkisi, joskus 10v sitten vielä kulkikin oman asuinpaikan vierestä busseja vähän joka suuntaan, nyt lähipysäkeiltä menee enää 2 eri bussia ja niilläkään ei pääse kuin suunnilleen johonkin linja-auto- tai juna-asemalle jossa pitää vaihtaa että pääsee taas vähän matkaa eteenpäin.
 
Jokaisen tilanne on erilainen, eikä yleistämällä pääse mihinkään. Yleistän silti sen verran, että suurimmalla osalla olisi petrattavaa rahankäytöllisesti. Esim. jokaisella askin päivässä röökaajalla on varaa autoiluun, hän vain valitsee vetää ne varat keuhkoihinsa.

Myös ihan liian moni ostaa velkavetoisen vähintään 25-30t€ auton, jonka arvokin tippuu muutamassa vuodessa 70%. 1-5t€ hintahaitarilta löytyy turvallisia kulkineita ja alle tonnin luokassakin voi käydä tuuri.

Silti koen, että omalla autolla liikkumisen ei kuuluisi tuntua näin suurelta etuoikeudelta tässä harvaan asutussa ja maailman mittapuulla vielä varakkaassa maassa. Ensi talvena varmaan oman talon lämmittämisen maksaminen tuntuu bisnesluokalta.
 
Tupakointi on kyllä yksi tyhmimpiä asioita mihin voi rahansa käyttää. Jos nyt vaikka polttaa sen 10 euron askin päivässä niin se tekee vuodessa 3650 euroa. Onhan tuo ihan hitosti rahaa varsinkin pienempituloiselle, jos miettii että tuolla rahalla kustantaisi vaikka hienon lomamatkan tai upouuden hienon älypuhelimen ja tietokoneen.

Lisäksi tupakoinnista maksaa tuon rahan lisäksi omalla terveydellä, joka voi myös pitkällä tähtäimellä aiheuttaa epäsuoria taloudellisia tappioita ja heikentää elämänlaatua. Onneksi en ole koskaan tuohon hommaan ryhtynyt.
 
Myös ihan liian moni ostaa velkavetoisen vähintään 25-30t€ auton, jonka arvokin tippuu muutamassa vuodessa 70%. 1-5t€ hintahaitarilta löytyy turvallisia kulkineita ja alle tonnin luokassakin voi käydä tuuri.

Tämähän se on. Jos rahaa ei suorastaan tursua ulos taskuista, uuden auton hommaaminen on tyhmimpiä asioita mitä ihminen voi tehdä.

Juurikin tuossa mainitsemassasi hintaluokassa löytyy jo ihan järkevässä kunnossa olevia menopelejä. Samoin ylläpito menee halvemmaksi, kun ei tarvi pitää kaskoa, ja liian kalliin rempan tullessa vastaan voi vaan pistää auton paaliin.
 
Autoilussa on se hauska, että jos ei aja tonnin pommilla mitä osaa itse huoltaa ja/tai heittää paaliin aina kun ei kannata niin korjauksien teettäminen tulee äkkiä aika kalliiksi. Sitten jossain vaiheessa on se raja, että on hukannut autoon jo niin helvetisti rahaa, että kai sen nyt vieläkin korjaa. Lisäksi suurehko osa halvoista käytetyistä autoista on sellaisia, että omistajilla on mennyt hermot korjaukseen ja auto kiertoon. Joten suurella todennäköisyydellä vaihdat paskan paskaan.

Omalla kohdalla kaikki autot on lähteneet kiertoon kun niihin on ollut tulossa jotain isompaa. Siitä seuraava on sitten saanut hintaväliltä 5-10k€ edestä mahdollista tonnien korjaamista... Eikä se merkkikään mitään kerro edelliset kaksi oli tojota ja skoda. Tojotaa ostaessa varmaan luuli saavansa luotettavan niinkuin itsekkin :). Lisäksi kun se korjaaminen on jo pitemmän aikaa ollut enemmän tai vähemmän arvailua ja vaihdetaan tonnien osia ilman edes varmuutta tuleeko kuntoon. Jos ei tule niin seuraava osa kiitos. Eikä tartte arvailla ketä maksaa :D. Sitten jotkut tarttee vielä autoa työ matkaan ja teettää mukavasti ongelmia jos ei kärry ole käytössä.

Joku 3 vaihturia pihalla joista joku aina toimii ja osaa itse korjata niin voisi varmaan säästää autoilussa :). Muuten aika stressi vapaata jos ajaa takuullisella autolla vaikka se hupi jotain maksaakin.
 
Autoilussa on se hauska, että jos ei aja tonnin pommilla mitä osaa itse huoltaa ja/tai heittää paaliin aina kun ei kannata niin korjauksien teettäminen tulee äkkiä aika kalliiksi. Sitten jossain vaiheessa on se raja, että on hukannut autoon jo niin helvetisti rahaa, että kai sen nyt vieläkin korjaa. Lisäksi suurehko osa halvoista käytetyistä autoista on sellaisia, että omistajilla on mennyt hermot korjaukseen ja auto kiertoon. Joten suurella todennäköisyydellä vaihdat paskan paskaan.

Omalla kohdalla kaikki autot on lähteneet kiertoon kun niihin on ollut tulossa jotain isompaa. Siitä seuraava on sitten saanut hintaväliltä 5-10k€ edestä mahdollista tonnien korjaamista... Eikä se merkkikään mitään kerro edelliset kaksi oli tojota ja skoda. Tojotaa ostaessa varmaan luuli saavansa luotettavan niinkuin itsekkin :). Lisäksi kun se korjaaminen on jo pitemmän aikaa ollut enemmän tai vähemmän arvailua ja vaihdetaan tonnien osia ilman edes varmuutta tuleeko kuntoon. Jos ei tule niin seuraava osa kiitos. Eikä tartte arvailla ketä maksaa :D. Sitten jotkut tarttee vielä autoa työ matkaan ja teettää mukavasti ongelmia jos ei kärry ole käytössä.

Varmaan juuri tuo 5-10ke hintaluokka on ehkä eniten tyhjä arpa. Ne kun tosiaan maksaa niin paljon, ettei voi laittaa paaliin jos tulee useamman tonnin remppa... mitä oon ymmärtänyt, autoilussa parasta valueta tarjoavat juuri noi tonnin (tai parin) pommit, tai sitten muutaman vuoden vanhat autot, jotka edellinen omistaja on pistänyt kiertoon kun haluaa ajaa takuullisella, mutta jotka ei kuitenkaan ole ehtineet vielä keräämään vikoja.

Mutta se on kyllä hankala tilanne, jos ei ole mitään mahdollisuutta mennä töihin julkisilla, eikä siten voi ottaa mitään riskejä auton kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan juuri tuo 5-10ke hintaluokka on ehkä eniten tyhjä arpa. Ne kun tosiaan maksaa niin paljon, ettei voi laittaa paaliin jos tulee useamman tonnin remppa... mitä oon ymmärtänyt, autoilussa parasta valueta tarjoavat juuri noi tonnin (tai parin) pommit, tai sitten muutaman vuoden vanhat autot, jotka edellinen omistaja on pistänyt kiertoon kun haluaa ajaa takuullisella, mutta jotka ei kuitenkaan ole ehtineet vielä keräämään vikoja.

Mutta se on kyllä hankala tilanne, jos ei ole mitään mahdollisuutta mennä töihin julkisilla, eikä siten voi ottaa mitään riskejä auton kanssa.
Samaa mieltä, itse olen suosinut 2-6ke hintaluokkaa, on ollut ihan luotettavia pelejä ja kaikki kuluvat kalliit osat on yleensä kerran jo vaihdettu niin on halpoja kilsoja huoltojen suhteen. Nykyiselläkin Toyotalla olen nyt ajellut vissiin 7v eikä oikein mitään vikaa ole ollut, mitä nyt polttimoita on joutunut vaihtamaan, pakoputkeen tuli reikä ja 1-pytyn puola on mennyt. Tietty öljyjä ja suodattimia olen vaihdellut mutta mitään isompaa ja kalliimpaa ei ole vielä tullut eteen. Nyt kyllä pitäisi pikkuhiljaa vaihtaa taas uudempaan ennen kuin alkaa suurempia vikoja tulemaan. Samalla tavalla meni edellisenkin auton kanssa, joku 7-8v sillä ajelin ja sitten alkoi tulla kaikki mahdolliset viat kerralla niin piti vaihtaa uudempaan.
 
Jokaisen tilanne on erilainen, eikä yleistämällä pääse mihinkään. Yleistän silti sen verran, että suurimmalla osalla olisi petrattavaa rahankäytöllisesti. Esim. jokaisella askin päivässä röökaajalla on varaa autoiluun, hän vain valitsee vetää ne varat keuhkoihinsa.

Myös ihan liian moni ostaa velkavetoisen vähintään 25-30t€ auton, jonka arvokin tippuu muutamassa vuodessa 70%. 1-5t€ hintahaitarilta löytyy turvallisia kulkineita ja alle tonnin luokassakin voi käydä tuuri.

Silti koen, että omalla autolla liikkumisen ei kuuluisi tuntua näin suurelta etuoikeudelta tässä harvaan asutussa ja maailman mittapuulla vielä varakkaassa maassa. Ensi talvena varmaan oman talon lämmittämisen maksaminen tuntuu bisnesluokalta.
1-5k budjetilla ei kyllä löydy mitään järkevää autoa.
 
1-5k budjetilla ei kyllä löydy mitään järkevää autoa.
Tuo nyt riippuu aika paljon mitä autolta vaatii. Itselleni se että auto on jotenkin erityisen hieno tai tehokas tai että siinä on kaikki mahdolliset lisävarusteet eivät ole oleellisimpia valintaperusteita. Muutamalla tonnillakin saa auton joka on luotettava ja edullinen ylläpitää.
 
Tuo nyt riippuu aika paljon mitä autolta vaatii. Itselleni se että auto on jotenkin erityisen hieno tai tehokas tai että siinä on kaikki mahdolliset lisävarusteet eivät ole oleellisimpia valintaperusteita. Muutamalla tonnillakin saa auton joka on luotettava ja edullinen ylläpitää.
Mikä on max 5k tilava auto edullisilla käyttökuluilla?
 
No kyllä tuollaisen 25-30k auton saa pari kolmevuotta vanhana, jolloin arvo ei laske ihan niin hurjasti. Jos vanhasta autosta saa 10-15k, niin maksettavaa jää 10-15k tms.

Jos 5v ajelee niin arvo about puolittuu (riippuen kilsoista).

Jos ostaa vähän vanhemman eli tuon 8v vanhan 10-15k maksavan, niin arvo toki tippuu vähemmän, mutta ehkä niitä isompia huoltojakin sitten tulee eteen, jotka syövät säästöä.

Itse olen vaihdellut autoa tarpeen vaatiessa, lähinnä isompaan kun perhe kasvanut. Toisena autona meillä on 5 tonnin paku, joka seionnassa ison osan vuodesta.
 
Mikä on max 5k tilava auto edullisilla käyttökuluilla?
Esimerkiksi joku farkku-Corolla on ollut itselleni riittävän tilava ja edullinen ylläpitää. Ei siinä nyt mitään hierovia penkkejä tai peruutuskameroita ole mutta itse en niitä kaipaakaan.
 
Vaikka itselläni on ja tulee luultavasti jatkossakin olemaan melko arvokkaita autoja, ajan niillä silti vain kun niillä on pakko ajaa. En oikeastaan pidä edes autolla ajamisesta tai niissä istumisesta. Kävelen töihin ja harrastuksiin keleistä riippumatta. Teen sitä toki ihan senkin vuoksi, että kävely on liikuntamuoto, mutta myös siitä syystä, että se tuo säästöjä. Eläisin paljon nykyistä askeettisemmin, jos se olisi minusta kiinni, mutta perheenjäsenten tarpeet ja mieltymykset on toki otettava huomioon. Ymmärrän toki sitä, että monilla on nyt taloudellisesti vaikeaa, mutta ehkä siitä voi olla myös hyötyä, jos ihmiset kykenisivät tämän myötä vähentämään terveyttä heikentävien hyödykkeiden kulutusta sekä rajoittamaan tarpeetonta ajamista.
 
1-5k budjetilla ei kyllä löydy mitään järkevää autoa.

Miten sen nyt ottaa.. Itse ostin 700e 2005 vuoden Meganen, jolla oli ajettu 160 000km. Katsastus oli umpeutumassa ja airbag-valo paloi. Korjaukseen meni n. 30e. Sitten tuohon tein vielä täydellisen jakopään rempan ja muitten pikku oheistoimintojen fiksailua, joita edellinen omistaja ei ollut jaksanut pitää toiminnassa. Jotkut tosin sanoo, että ranskalaiset eivät ole autoja, mutta sehän on heidän ongelma, jos ruostuvista japanilaisista pitää maksaa ylihintaa :D

Sellaisen havainto on kyllä tullut tehtyä, että pikku kotteroitten, kuten Clio II:sten (2003-) hinnat ovat pompsahtaneet myös älyttömästi. Varmasti isoista autoista halutaan nyt päästä eroon ja siirrytään noihin pieniin, jos ei ole varaa tai halua siirtyä sähkiksiin.
 
Siinä vaiheessa kun tehdään itse jakopään remppaa, niin keskustelu järkevistä autohankinnoista jakaantuu kyllä aika rajusti kahtia.
Eipä tuo nyrkkipajalla älyttömästi maksa teettääkkään. Moni paja tekee mielellään kuntotarkastuksen ja pistää auton kuntoon huijaamatta.
 
Esimerkiksi joku farkku-Corolla on ollut itselleni riittävän tilava ja edullinen ylläpitää. Ei siinä nyt mitään hierovia penkkejä tai peruutuskameroita ole mutta itse en niitä kaipaakaan.
Neljällä tonnilla saa +15v ikäisen 300k rullatun, kulutuskin suht korkea. Ei kyllä herätä ostohaluja.
 
Kyllä autoilu ja sen hinta kuuluu ketjun aiheeseen. Halpa ostohinta sulaa käyttökuluihin koska bensan hinta on noussut reilusti.
 
Kuuluu aiheeseen tai niin usein selitys uudelle autolle on pienempi kulutus.. Jos samanlaisen kulutuksen ero on 2l/100km ja hintaero 10k€, vaatii vaatimattomat 210 000km ajoa jotta saa ostohinnan eron kuitattua. Tässä nyt ei vielä huomioitu sen 10k€ korkokuluja lainkaan.
 
Nyt kyllä pitäisi pikkuhiljaa vaihtaa taas uudempaan ennen kuin alkaa suurempia vikoja tulemaan. Samalla tavalla meni edellisenkin auton kanssa, joku 7-8v sillä ajelin ja sitten alkoi tulla kaikki mahdolliset viat kerralla niin piti vaihtaa uudempaan.
Tuohan se käytetyissä korostuu, että aika moni viedään ”kiertoon” kun alkaa vikoja tulla. Joku onnellinen sen sitten ostaa. Tuttavapiirissäkin sattunut melkoisia vikakasoja. Erityisesti mainittakoon mersu, bemari ja audi. Premiumia pakko olla, mutta raha riittää vain vanhaan ja paljon ajettuun.
 
Jos joutuu vanhoilla ajamaan, niin uusilla ei ole merkitystä, koska niihin ei yksinkertaisesti ole varaa.

Moni ajaa myös vanhoilla (1-5k€) autoilla koska ei näe yhtään syytä mitä etua se uudemman (10-20k€) auto antaisi. Hieman mukavampi ajaa, mutta ei sen rahan arvoista. Itse kuulun näihin.

Pitkään harkitsin täyssähköä (uutta tai lähes uutta) mutta vaimon lisääntyneet etätyöt saivat unohtamaan asian ainakin toistaiseksi. Olisi ollut taloudellisesti lähes perusteltava hankinta.
 
Tietysti jos on paljon pieniä lapsia yms. asia voi olla eri mutta esim. kerran vuodessa kesämökille tai vaikka viron reissulle tms. lähtö onnistuu tarvittaessa vaikka auton viikonlopuksi / viikoksi vuokraamalla. Eli ihan samalla lailla onnistuu kuitenkin "suuremmassa kaupungissa" töissä, harrastuksissa, kaupoissa, kirjastoissa, viihteellä jne. käymiset.

Toki kuten joku totesi esim. pyöräily jos -25C pakkasta ei ole niin mukavaa mutta yleensä se bussi, juna tai vastaava on sitten vaihtoehtona. Myös kävely kaatosateessa ei niin mielyttävää vaikka olisikin sadevaatteet, eli ei kannata jumittaa yhteen asiaan (kävely, pyöräily tms).

Isommassa kaupungissa siksi että niitä busseja oikeasti kulkisi ja pyöräteitä (sekä jalkakäytäviä) olisi tehty. Se että kerran tai kahdesti joku kaukolinja ajaa pienen kylän ohitse päivässä ei tietysti lämmitä. Jos vertaa suurempaan kaupunkiin missä jopa kymmeniä busseja kulkee sen pysäkin ohitse ja osassa on 5-10min vuorot arkisin kiireisinä aikona.

Itse koen että enempi sitä pääsee liikkumaan vaikka esim. sinne metsään ei menisikään ensin autolla yleisimmälle taukopaikalle ja juuri siitä lähtisi samoamaan eteenpäin samaa polkua kuin kaikki muutkin.

Kuten alunperin kirjoitinkin se ei ole vaihtoehto kaikille, jos on paljon pieniä lapsia tai heidän koulu/harrastuksensa on todella kaukana (eli vaatii auton) tai on "suurperhe" mille täytyy päivittäin sadoilla euroilla ostella useampi täysi ostoskärry ruokaa on täysin perusteltua pitää sitä autoa. Mutta jos bussilla pääsee alle 20min "sen ison kaupungin" keskustaan (vaikka ei itse edes asuisi sen useamman sadan tuhannen asukkaan kaupungissa) tai kävellen voi valita useasta kaupasta, kirjastosta, partureista, hammaslääkäreistä, terveyskeskuksista, lastentarhoista, peruskouluista, kirpputoreista, korkeammista opinahjoista, baareista sun muista alle 10min kävelyllä tai sanotaan nyt parin kilometrin säteellä en kokisi sitä autoa pakolliseksi.

Toki edelleen voidaan todeta tilanteita kuten jos lapset tahtovat ratsastaa ja heillä täytyy olla oma hevonen, jos täytyy omistaa se golf osake ja siellä käydä parisen kertaa viikossa, jos molempien töihin kuuluu tuhansien kilometrien ajot viikottain ja auto on pakollinen jos työn haluaa säilyttää, jos vaimolla täytyy olla se siirtopuutarhamökki missä käydään kesäisin lähes päivittäin, jos lapset käyvät opiskelua useassa eri kaupungissa (yksi Oulussa, toinen Helsingissä ja itse asutaan vaikka Jyväskylässä), jos vanhemmat asuvat eri kaupungissa ja niitä täytyy nähdä vähintään kerran viikossa, jos nyt haluaa joka kesä ajaa lävitse Suomen jokaisen kylän sekä kaupungin jne jne. Eli varmasti löytyy tilanteita missä on täysin perusteltua pitää sitä yhtä tai neljääkin autoa.

EDIT: tietysti myös tuo wanha sanonta "sijainti, sijainti, sijainti" pitää paikkansa. Eli moni valitsee mieluummin sen huomattavasti suuremman ja halvemman asunnon SEKÄ auton tai pari välittämättä niin lämmitysmuodoista (oli sitten suorasähkö tai öljy) vs. ostaa sen kalliimman ja pienemmän asunnon missä vähemmän pihaa, enemmän naapureita isommasta kasvukeskuksesta.
Viestistäsi kyllä huomaa, että sinulla ei ole kokemusta lapsiperheen pyörittämisestä. Meillä on vain yksi lapsi ja siitä huolimatta homma olisi miltei mahdotonta ilman autoa.

Olemme molemmat eri kaupungissa töissä, mikä on hyvin tyypillinen tilanne nykypäivänä, kun lapsiperheet muuttavat pääkaupunkiseudulta naapurikuntiin. En halua edes kuvitella sitä rumbaa, kun ensin kuskaisin lapsen tarhaan, sitten tunti julkisissa työpaikalle ja lapsi pitäisi vielä hakea siinä 16:30 maissa.

Pomo varmaan tykkäisi, kun joka päivä lähtisin helvetin aikaisin töistä hakemaan lasta. Paluumatkaan pitäisi vielä varata todella reilusti aikaa, kun junat kulkevat miten sattuvat eikä niihin voi luottaa. Nykyään napsahtaa lasu-ilmoitus varsin herkästi, jos vanhemmat eivät hae lasta ajoissa.
 
Kyllä autoilu ja sen hinta kuuluu ketjun aiheeseen. Halpa ostohinta sulaa käyttökuluihin koska bensan hinta on noussut reilusti.
Autoilussa on se ongelma, että kun se aihe pääsee missä tahansa ketjussa vauhtiin, niin sille ei tule loppua (vrt. ihan mikä tahansa ketju). Siksi aiheelle on kokonaan oma alueensa. Mutta pitäkää sitten tämäkin ketju autoketjunanne.
 
1-5k budjetilla ei kyllä löydy mitään järkevää autoa.

Millainen auto on järkevä?


Tuohan se käytetyissä korostuu, että aika moni viedään ”kiertoon” kun alkaa vikoja tulla. Joku onnellinen sen sitten ostaa. Tuttavapiirissäkin sattunut melkoisia vikakasoja. Erityisesti mainittakoon mersu, bemari ja audi. Premiumia pakko olla, mutta raha riittää vain vanhaan ja paljon ajettuun.

Puhki ajettu premiumauto taitaa kyllä olla huonoin mahdollinen vaihtoehto...
 
Eli nykyisin ei ole itsellänikään autoa käytössä vaikka muutamia niitä nuorempana omistanutkin. Viime kuussa kävelyä tuli noin 100km. Toki tämä ei toimi jos sinne lähimmälle maitolaiturille on 5-10+km ja se kauppa-auto tulee sen kerran, pari viikossa. Mutta jos asuu hieman isommassa kasvukeskuksessa missä sisäistäkin liikennettä löytyy (metroa, bussia, junaa) ihan harkittavat ajatus.


Melko olematon liikkumisen tarve jos kuukaudessa tulee 100km kävelyä.
Työmatkat, kauppareissut yms autolla ja kuitenkin mittariin tulee se 350-400km kävelyä kuukaudessa.
 
Farkku koukulla, luotettava, pieni kulutus jne.

Mitä ruoan hintaan tulee, niin huomasin lähikaupassa ohut herkku leipä 6kpl hintaan 1.79e. Ei kai tuo ennen ole noin helvetin kallista ollut?
208k rullattu Mazda 6 mv.2008, koukoulla, ilmastoinnilla ja vakkarilla hinta alle 5k, liikkeestä ostettu. Nyt kolmisen vuotta ollut ja ei mitään vikaa ja ainostaan kuluvia osia vaihdettu. Mittarissa nyt n.260k.
Kyllä sitä saa halvalla hyvääkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 511 307
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom