Olen hieman katsonut arvosteluja ja pelin tyyliä, vaikka en ole ikinä pelannut edes Dark Souls pelejä.
Niin kaipaan rehellistä mielipidettä pelistä. Onko vaikea, mielenkiintoinen, pelattava, tarina, pitkä? Hyvät ja huonot puolet vaan pöytään suoraa, et kannattaako edes ostaa.
Enpä ollut itsekään Dark Soulseihin päin edes vilkaissut ennen tätä (koska olin kuullut niiden olevan vaikeita), mutta hype ja vaikuttava traileri herättivät kiinnostuksen sen verran kovasti, että pakko oli hakea hakea kaupasta heti julkaisupäivänä. Nyt takana vajaa 90 tuntia ja ei todellakaan mennyt rahat hukkaan. Maailman tutkiminen ja pelaaminen ylipäänsä on vain todella mukavaa tässä pelissä.
Aloitin pelin muistaakseni jollain ritarilla (sillä millä oli pari miekkaa ja kilpi) ja se ei vain jotenkin maistunut. Hahmo tuntui hitaalta väistöissä ja lyönneissä (oli liikaa painoa päällä, en tiennyt siitä silloin), ja kilvellä torjumisesta ei oikein tullut yhtään mitään. Joku 10 tuntia taisin tuolla pelata kun aloitin sitten uuden pelin samurailla ja peli alkoi maistumaan heti paljon paremmin, kun luovuin kilven käytöstä kokonaan ja hommasin hahmolle toisen katanan joita voi käyttää molemmissa käsissä samaan aikaan. Lisäksi jousipyssy joka kuuluu samurain aloituskokoonpanoon oli aika jees tällaiselle nyypälle. Tähän olen sitten hommannut lisäksi yhden ison miekan, jota käytän 'kahden käden' -moodissa tietynlaisiin vihollisiin. Myöhemmin sitten huomasin, että olisi ollut yksi class jolla olisi jo heti alussa ollut pari samanlaista "miekkaa" niin tuo olisi ollut ehkä itselle vielä mieluisampi aloitusluokka...
Eli kilven käytöstä olen luopunut kokonaan ja sen sijaan olen harjoitellut iskujen väistämistä rollaamalla ja panostanut siihen, että aseilla saisi mahdollisimman paljon damagea lyhyeässä ajassa. Sanotaanko, että peli on kyllä helpottunut alusta jo ihan sillä, että on oppinut pelimekaniikkoja (en esim. alussa tajunnut, että taisteluissa voi rollata vihollista kohti kun väistää iskua vaan rollasin aina kauemmas vihollisesta. Tämä aiheutti sen, etten päässyt oikein ikinä iskemään vastaan ja taistelut kesti kauan, joka taas vaikeutti niitä. Nyt olen oppinut, että käytännössä hyökkäys on paras puolustus). Tämän lisäksi käytän summoneita melkeinpä aina kun voi ja tutkin maailmaa niin paljon, että saatan olla ylilevelinen joihinkin bosseihin niihin mennessä niin tämä taas helpottaa niitä. En kaipaa sellaista, että pitää yrittää samaa bossia kymmeniä kertoja niin käytännössä jos nyt en muutamalla yrityksellä saa jotain bossia kaatumaan niin merkkaan sen mappiin ja palaan siihen sitten myöhemmin. Uusia paikkoja tutkittavaksi kun tuntuu kyllä riittävän.
Ensimmäisten tuntien aikana ajattelin, että pelaan peliä sillä mentaliteetilla etten tule sitä ikinä läpäisemään (joka ei haitannut yhtään, koska olin jo niin vaikuttunut maailmasta ja vapaudesta sen tutkimisessa), mutta kyllä se nyt siltä alkaisi vaikuttamaan, että jollain tasolla tuon läpi pelaan. Lisäksi itselle tulee yleensä hirveä ähky tällaisissa peleissä kun on niin paljon ikoneita ruutu täynnä ja menujen käyttäminen on aivan tuskaa, mutta tässä pelissä ei ole tätä tullut. Alussa häiritsi myös kun peliä ei pysty paussittamaan, mutta sen kanssa on oppinut aika hyvin elämään kun aika rauhassa tuolla maailmassa saa halutessaan olla, viholliset ei kovin herkästä perään lähde vaikka olisivat esim. näköetäisyydellä.
Viimeksi näin mukavaa pelin parissa oli The Legend of Zelda: Breath of the Wildin kanssa. Suosittelen kyllä ostamaan jos yhtään vaikuttaa itseään kinnostavalta, ja jos alussa tökkii niin kokeilee vain rohkeasti toista classia (alussa vaikuttavat eniten) ja googlettelee esim. vinkkejä kontrolleihin ja muihin epäselviin asioihin. Olin itsekin ihan hukassa alussa, että mitä tarkoittaa aseen skills tai mitä ihmettä ash of wareilla tehdään jne. niin googlasin vain kun en muuten olisi varmaan ikinä tajunnut noita. Mutta joo tällaista tajunnanvirtaa täältä, yhtään en suunnitellut mitä kirjoitan
Edit: tärkein vinkkini mukavampaan pelikokemukseen on ehkä se, että pyrkii käyttämään runet pois aina kun pystyy/muistaa. On paljon rennompaa pelata jos ei tarvitse pelätä menettävänsä vaivoin hankkituja rahojansa esim. bossiin mentäessä (todellisuudessahan runeja saa kyllä imo aika helposti).