Ei poliittinen keskustelu taloudellisen riippumattomuuden(FI) ja aikaisen eläköitymisen(RE) tavoittelusta

Vähän hölmöä että olet itse väärin tulkinnut aloituspostaukseen, etteikö työeläke kuuluisi miltään osin FIRE:n ja nyt kuljet moderoimassa muiden kirjoittelua tältä pohjalta.
Samalla tavalla valtio voi viedä ne 401k:n edut pois
401k on samalla tapaa sun oma tili kuin pankkitili tai oma sijoitustili. 401k:sta voit ottaa rahat ulos milloin tahansa kunhan maksat 10% rangaistusmaksun. 401k:ta voi käyttää lainojen takauksena.

RE=eläköidy aikaisin ennen virallista eläkettä. RE ei sama asia kuin valtion maksamat varhais/työkyvyttömyys tai muut valtion kustantamat eläkemuodot.

Jotain rajoja laitettava että keskustelu on oikeasti fire eikä downshift, sossuelämää tai normieläkeläisen elämää. Palstalla on omat ketjunsa noihin aiheisiin ja uusia ketjuja voi myös luoda.

Politiikkapuolella on vähemmän rajoittunut fire-ketju missä saa mellastaa enemmän.

401k on samalla tapaa sun oma tili kuin pankkitili tai oma sijoitustili. 401k:sta voit ottaa rahat ulos milloin tahansa kunhan maksat 10% rangaistusmaksun. 401k:ta voi käyttää lainojen takauksena.

RE=eläköidy aikaisin ennen virallista eläkettä. RE ei sama asia kuin valtion maksamat varhais/työkyvyttömyys tai muut valtion kustantamat eläkemuodot.

Jotain rajoja laitettava että keskustelu on oikeasti fire eikä downshift, sossuelämää tai normieläkeläisen elämää. Palstalla on omat ketjunsa noihin aiheisiin ja uusia ketjuja voi myös luoda.

Politiikkapuolella on vähemmän rajoittunut fire-ketju missä saa mellastaa enemmän.
Samalla tavalla valtio voi niitä ehtoja muuttaa etkä sille mitään voi.
Valitettavasti FIRE:n määritelmä ei ole sinun päätettävissä.

Samalla tavalla valtio voi niitä ehtoja muuttaa etkä sille mitään voi.
Valitettavasti FIRE:n määritelmä ei ole sinun päätettävissä.
En minä ap:n määritelmää itse keksinyt. Netistä lainattu yleinen määritelmä.

FI:n kannalta jos yhteiskunta aikoo esim. sosialisoida kansalaisten omaisuuden niin FI tyyppi voi nostaa kytkintä ja muuttaa maasta toiseen. Esim. Jos suomessa alkaisi miljonääriveron ja maastamuuttoveron säätäminen niin äänestää jaloilla ennen kuin lait tulevat voimaan.

FI tapauksessa voi myös säätää asiat niin ettei omaisuus ole yhdessä maassa tai edes suoraan omissa käsissä(sijoitusyhtiöt). Niin poliittista kuin markkinariskiä voi minimoida.

En minä ap:n määritelmää itse keksinyt. Netistä lainattu yleinen määritelmä.

FI:n kannalta jos yhteiskunta aikoo esim. sosialisoida kansalaisten omaisuuden niin FI tyyppi voi nostaa kytkintä ja muuttaa maasta toiseen. Esim. Jos suomessa alkaisi miljonääriveron ja maastamuuttoveron säätäminen niin äänestää jaloilla ennen kuin lait tulevat voimaan.

FI tapauksessa voi myös säätää asiat niin ettei omaisuus ole yhdessä maassa tai edes suoraan omissa käsissä(sijoitusyhtiöt). Niin poliittista kuin markkinariskiä voi minimoida.
Tällaiset lait säädettäisiin astumaan voimaan heti tai takautuvasti ja jokatapauksessa jäisi nykylakien mukaan verovelvollisuus Suomeen.

Tällaiset lait säädettäisiin astumaan voimaan heti tai takautuvasti ja jokatapauksessa jäisi nykylakien mukaan verovelvollisuus Suomeen.
Voi osua myös meteoriitti maapalloon ja elämä loppuu. Poliittisista jutuista voi mennä jauhamaan tänne: FIRE (taloudellinen riippumattomuus) Tän politiikkapuolen ketjun raamitus firen määritelmälle myös väljempi niin siellä voi keskustella laajemmin.

Tämä YK-puolen FIRE-ketju on sen vuoksi tarkasti paalutettu ettei kävisi kuten edelliselle YK puolen fire ketjulle. Se ensin siirrettiin politiikkapuolelle, vaihdettiin ketjun nimeä ja lopuksi suljettiin kun porukalla kasetit luisti. Tämä ketju on tarkoin säännelty, politiikkapuolen ketju palvelee jos haluaa keskustella sellaisesta mikä ei tän ketjun puitteisiin mahdu.

Seuraavan linkatun ketjun lukee niin aukeaa miksi tämä ketju on paalutettu nykyisellä tavalla. Kannattaa aloittaa lopusta päin kun ketjun alku pysyi hyvin aiheessa kunnes kasetit alkoivat luistamaan: FIRE (Financial Independence, Retire Early) ja sen sosiopoliittiset ongelmat

Voi osua myös meteoriitti maapalloon ja elämä loppuu. Poliittisista jutuista voi mennä jauhamaan tänne: FIRE (taloudellinen riippumattomuus) Tän politiikkapuolen ketjun raamitus firen määritelmälle myös väljempi niin siellä voi keskustella laajemmin.

Tämä YK-puolen FIRE-ketju on sen vuoksi tarkasti paalutettu ettei kävisi kuten edelliselle YK puolen fire ketjulle. Se ensin siirrettiin politiikkapuolelle, vaihdettiin ketjun nimeä ja lopuksi suljettiin kun porukalla kasetit luisti. Tämä ketju on tarkoin säännelty, politiikkapuolen ketju palvelee jos haluaa keskustella sellaisesta mikä ei tän ketjun puitteisiin mahdu.

Seuraavan linkatun ketjun lukee niin aukeaa miksi tämä ketju on paalutettu nykyisellä tavalla. Kannattaa aloittaa lopusta päin kun ketjun alku pysyi hyvin aiheessa kunnes kasetit alkoivat luistamaan: FIRE (Financial Independence, Retire Early) ja sen sosiopoliittiset ongelmat
Ei ollut tarkoitus keskustella politiikasta, korjasin vain sinun virheelliset väittämät.

Aloituspostauksessa on paalutettu ketjun kannalta määritelmät ja mikä kuuluu ketjuun, mikä ei.

FI osa asiaa se, että rahat on omissa käsissä. Äärimmäisessä tapauksessa voi vaikkka vaihtaa kotimaata, jos olosuhteet tai oma halu niin vaativat.
Sun kannattaa sitten varmaan muokata aloitusta, sillä ei tuota voi mitenkään tulkita niin että työeläke on ulkona, tai sitten on kaikki muukin pihalla.

Taloudellinen riippumattomuus tarkoittaa tilannetta, jossa oma taloudellinen toimeentulo ei ole riippuvainen ulkopuolisista tahoista, kuten työnantajasta tai sosiaaliturvasta. Perinteinen palkkatulo korvataan passiivisilla tulonlähteillä

Työeläke seuraa perässä toiseen maahan, kansaneläke ei, eikä ehkä julkishallinnoneläke (tai itse asiassa tämä seurannee mutta kuuluu verosopimuksissa eri kategoriaan kuin yksityissektorin työeläke).

Puhutaan kuitenkin perustuslain omaisuudensuojaa nauttivasta hyödykkeestä niim vaikka muutoksia voidaan tehdä on ne pääosin maltillisia ja perustuvat tiettyihin indekseihin. Toki on eri firettää 30v:nä kuin 55v:nä ekäkettä miettien. 55-vuotiaan eläke ja eläkeikä ei montaa vuotta muutu mutta karrikoidusti 30v:n voi muuttua vuosikymmenen verran.

Minun mielestäni siltikin kaistapäistä väittää etteikö tuota voi ja kuulu huomioida FI-osuuteen kun miettii paljonko rahaa pitää olla tilillä nyt että se kantaa hautaan asti.

Kyllä itsekin sanoisin, että eläkkeen mukaan voisi laskea.
Vaikka itse en sitä laskelmiini ole ottanutkaan.

Ehkä itsekin sitten tällä hetkellä vain downshiftaan kun ansiosidonnaiset nostan pois, tottakai sen teen. Toki kun loppuu, niin sen jälkeen en miksikään sossupummiksi meinannut alkaa. Sitten elellään täysin sijoituksilla.

Sun kannattaa sitten varmaan muokata aloitusta, sillä ei tuota voi mitenkään tulkita niin että työeläke on ulkona, tai sitten on kaikki muukin pihalla.

Taloudellinen riippumattomuus tarkoittaa tilannetta, jossa oma taloudellinen toimeentulo ei ole riippuvainen ulkopuolisista tahoista, kuten työnantajasta tai sosiaaliturvasta. Perinteinen palkkatulo korvataan passiivisilla tulonlähteillä

Työeläke seuraa perässä toiseen maahan, kansaneläke ei, eikä ehkä julkishallinnoneläke (tai itse asiassa tämä seurannee mutta kuuluu verosopimuksissa eri kategoriaan kuin yksityissektorin työeläke).

Puhutaan kuitenkin perustuslain omaisuudensuojaa nauttivasta hyödykkeestä niim vaikka muutoksia voidaan tehdä on ne pääosin maltillisia ja perustuvat tiettyihin indekseihin. Toki on eri firettää 30v:nä kuin 55v:nä ekäkettä miettien. 55-vuotiaan eläke ja eläkeikä ei montaa vuotta muutu mutta karrikoidusti 30v:n voi muuttua vuosikymmenen verran.

Minun mielestäni siltikin kaistapäistä väittää etteikö tuota voi ja kuulu huomioida FI-osuuteen kun miettii paljonko rahaa pitää olla tilillä nyt että se kantaa hautaan asti.
imho. tämä on ihan selkeä.
1746032023716.png

ja

1746032102043.png

RE osa loppuu siinä kohtaa kun oikea eläke alkaa. Voipi sanoa, että downshiftailee eläkettä odottaessa.

Voihan sitä toki sanoa, että elää työttömänä FIRE elämää odotellessa eläkettä. Sossu/työkkäri/... maksaa. Tavanomainen tapa ymmärtää FI osa on että tulot elämiseen tulevat omista säästöistä/sijoituksista joita kontrolloi itse(riippumattomuus)

Voi myös kysyä, että mitä jos tulee eeppinen karhumarkkina, oletko FI? Omiin sijoituksiin voi vaikuttaa paljonkin. Toisaalta kuinka paljon voi vaikuttaa siihen mitä eläkettä tulee saamaan? Oletko oikeasti riippumaton jos odotat eläväsi eläkkeen varassa? En lähtis mitenkään varmaksi sanomaan etteikö esim. suomi defaulttaa ja eläkkeet karsitaan velkojien toimesta. esim: Suomen valtion default 2030-luvulla En uskaltaisi uskoa olevani FI jos tulot riippuisivat suomen valtion maksamista eläkkeistä, en etenkään jos sinne eläkeikään on vielä vuosia ja katsoo miten suomi velkaantuu tänään.

Voi olla että suomalainen eläke muuttuu jenkkityyliseksi downshiftiksi missä eläkeläiset käyvät vielä jossain työssä kun eläke ei riitä haluttuun elintasoon.

Viimeksi muokattu:
Voihan sitä toki sanoa, että elää työttömänä FIRE elämää odotellessa eläkettä. Sossu/työkkäri/... maksaa. Tavanomainen tapa ymmärtää FI osa on että tulot elämiseen tulevat omista säästöistä/sijoituksista joita kontrolloi itse(riippumattomuus)

Toisaalta kuinka paljon voi vaikuttaa siihen mitä eläkettä tulee saamaan? Oletko oikeasti riippumaton jos odotat eläväsi eläkkeen varassa? En lähtis mitenkään varmaksi sanomaan etteikö esim. suomi defaulttaa ja eläkkeet karsitaan velkojien toimesta. esim: Suomen valtion default 2030-luvulla En uskaltaisi uskoa olevani FI jos tulot riippuisivat suomen valtion maksamista eläkkeistä, en etenkään jos sinne eläkeikään on vielä vuosia ja katsoo miten suomi velkaantuu tänään.

Voi olla että suomalainen eläke muuttuu jenkkityyliseksi downshiftiksi missä eläkeläiset käyvät vielä jossain työssä kun eläke ei riitä haluttuun elintasoon.
Eläkettä kertyy sen mukaan paljonko ”pakkosäästät” palkasta, työeläkelaitokset ovat jopa niin joviaaleja että joka vuosi kertovat paljonko sitä on kk-tasolla kertynyt maksettavaksi.

Valtion defaultti liittyy tähän miten? Rahat eivät ole valtion vaan eläkelaitosten taseessa…

Sun mukaan se FIRE on siis downshiftiä kaikille meille 99,7% lukijoille koska tulemme työeläkettä saamaan? Toki on tässä sellainen pelastus että eläkettä pitää vissiin erikseen ”anoa” maksettavaksi eli voimme sittenkin ehkä siltikin puretaanina FIREttää kun työeläkelaitoksen 10. kehoitukseen ilmoittaa pankkitili vastaamme hiljaisuudella kuten parkkipaten lippuun :)

Ehdotan threadia lukittavaksi, koska täällä selkeästi ei voi osallistua keskusteluun henkilö jolla työeläkettä kertynyt euroakaan joita lienee se min 99,7% osallisista…

Eläkettä kertyy sen mukaan paljonko ”pakkosäästät” palkasta, työeläkelaitokset ovat jopa niin joviaaleja että joka vuosi kertovat paljonko sitä on kk-tasolla kertynyt maksettavaksi.

Valtion defaultti liittyy tähän miten? Rahat eivät ole valtion vaan eläkelaitosten taseessa…

Sun mukaan se FIRE on siis downshiftiä kaikille meille 99,7% lukijoille koska tulemme työeläkettä saamaan? Toki on tässä sellainen pelastus että eläkettä pitää vissiin erikseen ”anoa” maksettavaksi eli voimme sittenkin ehkä siltikin puretaanina FIREttää kun työeläkelaitoksen 10. kehoitukseen ilmoittaa pankkitili vastaamme hiljaisuudella kuten parkkipaten lippuun :)

Ehdotan threadia lukittavaksi, koska täällä selkeästi ei voi osallistua keskusteluun henkilö jolla työeläkettä kertynyt euroakaan joita lienee se min 99,7% osallisista…

Eihän tässä ole mitään epäselvää. Työeläke realisoituu joskus jos realisoituu. Kukaan ei pysty sanomaan mikä on jo "maksettujen" eläkkeiden tilanne 20 vuoden päästä.

Aika monilla tuntuu olevan järkähtämätön usko työeläkkeisiin, mutta maailmassa voi tapahtua sotia, luonnonkatastrofeja, finanssikriisejä ym asioita joiden takia on parempi luottaa vaan omiin FI-hommiinsa, jotka toivottavasti omat omissa käsissä ja riittävän hyvin hajautettuna.

Eihän tässä ole mitään epäselvää. Työeläke realisoituu joskus jos realisoituu. Kukaan ei pysty sanomaan mikä on jo "maksettujen" eläkkeiden tilanne 20 vuoden päästä.

Aika monilla tuntuu olevan järkähtämätön usko työeläkkeisiin, mutta maailmassa voi tapahtua sotia, luonnonkatastrofeja, finanssikriisejä ym asioita joiden takia on parempi luottaa vaan omiin FI-hommiinsa, jotka toivottavasti omat omissa käsissä ja riittävän hyvin hajautettuna.

Sen verran pystyy kuitenkin sanomaan, että se tulee olemaan merkittävä vaikka ei olisi ostovoimaltaa sellainen mitä nyt. Ikäluokka 70v+ tarttee 20v päästäkin rahaa. Itse itselleen säästäjiä on jotain prosentteja. Firettäjiä promillen osia. Työeläkeen vaihtoehto olisi ehkä joku kansaneläke kaikille, mutta vähän olis vaikea nähdä skenaarioita missä tollanen tapahtuisi. Itse uskon, että systeemiä yritetään rukata enempi siihen suuntaan, että sinne saataisiin isompi panos omaa säästämistä, että oikeasti on ne eläkkemaksut mennee itselleen eikä nykyisille. Toki se olisi pitänyt aloittaa 20v sitten, mutta tässä taitaa olla vielä seuraavat 20v eläkeläiset vallankahvassa ja saavutetuista eduista tuskin luovutaan taistelutta.

Voihan sitä heitellä kaikennäköisiä muitakin, että sopiva kiinteistö suomessa ei ole taloudellista vapautta. Vaikea ellei mahdoton päästä eroon + jäätävät juoksevat kulut. Lapset.., toki 20v jälkeen pitäisi helpottaa, mutta pari sellasta ja 300k pois fire kassasta. Jotta laskelmissa syytä huomioida lasten hankinta tai jos niitä löytyy niin mahdollinen ikä ja jäljellä oleva elatusvelvollisuus. Sitten se pahin pommi eli vaimo = musta aukko mikä huonolla tuurilla vie puolet kaikesta ja hyvälläkin tuurilla kulutusta on todella vaikea ennustaa. Vaimo lähtee lätkimään eikä avioehtoa niin fire peruttu ja takaisin oravan pyörään.

Jos noita matikkoja tekee niin 50% työeläkkeenkin ottaa huomioon niin luulisi olevan aika selvillä vesillä. Sekin on kohtalaisen tyhmää, että ei ota huomioon ja kitkuttaa paskassa työpaikassa extra vuosia vaan todetakseen, että loppupeleissä rahaa on niin paljon ettei paskalle taivu ja firen olisi voinut aloittaa 5-10v aikaisemmin.

Tätä penninvenyttäjä firettäjää olen monta kertaa näihin triideihin linkkaillut: Mihin se raha menee?

Jos nyt olen oikein ymmärtäny niin hän on laskenut eläkkeen mukaan mikä hänen tapauksessa olisi vielä kansaneläkettä eli sosiaaliperusteista: Eläke

"En kuitenkaan ole koskaan ollut huolissani tulevasta eläkkeestä. Olen kyllä varhaisessa vaiheessa jo tiedostanut, että tulen joka tapauksessa saamaan niin pientä työeläkettä, että saan siihen myös jotain lisäeläkettä. Mutta joku minimikokonaiseläkkeen määrä, 970 €, taas kuulostaa jopa suurelta, kun on tottunut pieneen palkkaan tai n. 700 €:n työttömyyskorvaukseen. Olen tietenkin halunnut säästää myös eläkkeelle, mutta tiedostanut, että pärjään minimilläkin. Säästöjä siis jätän toki eläkkeellekin, mutta kyllä mä aion omaisuuttani tässä 30 vuoden aikana vähentää.
Ihanaa, että ei tarvi odotella eläkettä kauhulla tai myöskään helpotuksena. Voin nauttia elämästä nyt."

Viimeisimmästä blogi postauksesta:

"Olin lopettanut hirveässä pätkätyöpaikassa tammikuussa -24 ja saanut viimeisen palkan helmikuussa. Huhtikuun alussa sain viimeisen peruspäivärahan kelasta ja erosin työkkäristä. Sitten alkoi elämä vapaana! Samalla hetkellä löydettiin meidän uusi koti ja koko loppuvuoden projektiksi tuli muutto vanhasta uuteen.

Nyt kun on vuosi vapautta takana, mun mielenterveys on paljon parempi. Olen tajunnut, miten kamalasti työelämän ja byrokratian rattaissa jauhautuminen uuvutti ja hajotti mua. Olen tajunnut, miten oravanpyörässä raahautuminen oikeastaan traumatisoi mua. Edelleen mun painajaisissa yleisin aihe on työelämä. Nykyään vain näen niitä harvemmin ja herätessä helpotun enkä ahdistu lisää. Monen työelämäaiheen käsittely triggeröi mua edelleen, vaikkei ne koske mua enää."

Jos skenaroihermanoi niin ettei eläkettä voi laskea mukaan niin tuo tapaus hajottaisi kasettiaan pätkätöissä paskalla palkalla. Ei nosta tukia eikä ole töissä. On summannut, että säästöt riittää ainakin seuraavat 30v ja varmaan ylikin kunnes on eläkeiässä niin olisko hän nyt osa-aika firettäjä? Miten eroaa siitä fat firettäjästä jonka vaimo ottaa hatkat ja kaataa homman 30v sijaan jo 5-10v päästä?

Jos skenaroihermanoi niin ettei eläkettä voi laskea mukaan niin tuo tapaus hajottaisi kasettiaan pätkätöissä paskalla palkalla. Ei nosta tukia eikä ole töissä. On summannut, että säästöt riittää ainakin seuraavat 30v ja varmaan ylikin kunnes on eläkeiässä niin olisko hän nyt osa-aika firettäjä? Miten eroaa siitä fat firettäjästä jonka vaimo ottaa hatkat ja kaataa homman 30v sijaan jo 5-10v päästä?
Keskustelun aihe on aikainen eläköityminen ei normaali eläköityminen. Siinä kohtaa kun mennään oikealle eläkkeelle niin ei ole enää tarpeen edes miettiä FIREä, se mahdollisuus meni jo ohi.

RE osa on Retire Early. Ja se FI osakin määritelty yleisesti niin että rahan elämiseen pitäisi tulla omista säästöistä/sijoituksista. Mutta jätän tähän, jokainen saa ajatella miten haluaa. Osalle jutuista parempi paikka silti olisi aikaisemmin linkattu downshift ketju.

----

Yritin aloituksen paaluttaa niin, että tässä ketjussa voisi keskustella järkevästi omista FIRE-projekteista. Politiikkapuolen ketjuun voi mennä väittelemään esim. mikä on todennäköisyys että suomessa maksetaan järkeviä eläkkeitä esim. 20v päästä tai onko suomi defaultannut ja velkojat heiluttaa tahtipuikkoa. En näemmä onnistunut aloituksen paalutuksessa kun ketjua yritetään vääntää ohi sen mikä oli tarkoituksenmukaista.

Tarpeeksi siristelee silmiä niin elämäntapatyöttömätkin ovat FIRE-jengiä(eikä esim. downshift)

Viimeksi muokattu:
Keskustelun aihe on aikainen eläköityminen ei normaali eläköityminen. Siinä kohtaa kun mennään oikealle eläkkeelle niin ei ole enää tarpeen edes miettiä FIREä, se mahdollisuus meni jo ohi.

RE osa on Retire Early. Ja se FI osakin määritelty yleisesti niin että rahan elämiseen pitäisi tulla omista säästöistä/sijoituksista. Mutta jätän tähän, jokainen saa ajatella miten haluaa. Osalle jutuista parempi paikka silti olisi aikaisemmin linkattu downshift ketju.

Pointti on että Suomessa sitä oikeaakin eläkettä saa aikoinaan ainakin jonkin verran, oli jäänyt oikeasti aikaisemmin eläkkeelle omalla kustannuksella tai ei.

----

Yritin aloituksen paaluttaa niin, että tässä ketjussa voisi keskustella järkevästi omista FIRE-projekteista. Politiikkapuolen ketjuun voi mennä väittelemään esim. mikä on todennäköisyys että suomessa maksetaan järkeviä eläkkeitä esim. 20v päästä tai onko suomi defaultannut ja velkojat heiluttaa tahtipuikkoa. En näemmä onnistunut aloituksen paalutuksessa kun ketjua yritetään vääntää ohi sen mikä oli tarkoituksenmukaista.

Tarpeeksi siristelee silmiä niin elämäntapatyöttömätkin ovat FIRE-jengiä(eikä esim. downshift)
Aloituspostaus on muuten esimerkillinen, mutta FI:n määritelmä on turhan ahdas:
"Taloudellinen riippumattomuus tarkoittaa tilannetta, jossa oma taloudellinen toimeentulo ei ole riippuvainen ulkopuolisista tahoista, kuten työnantajasta tai sosiaaliturvasta. Perinteinen palkkatulo korvataan passiivisilla tulonlähteillä"

Enkunkielisestä wikipediasta:

"Financial independence is a state where an individual or household has accumulated sufficient financial resources to cover its living expenses without having to depend on active employment or work to earn money in order to maintain its current lifestyle.<a href="Financial independence - Wikipedia"><span>[</span>1<span>]</span></a> These financial resources can be in the form of investment or personal use assets, passive income, income generated from side jobs, inheritance, pension and retirement income sources, and varied other sources."

Tuossa lopussa on eläkekin mainittu niiksi taloudellisiksi resursseiksi, joiden avulla taloudellisen riippumattomuuden voi saavuttaa. FI on toki eri kuin FIRE, eli sikäli eläkettä ei kuulu laskea FIREn RE-aikaiseksi taloudelliseksi resurssiksi. Se aika pitäisi pärjätä ilman eläkettä. Päättyykö muuten FIRE, kun alkaa nostamaan työeläkettä? Jos päättyy, ja haluaisi senkin jälkeen hyvään olotilaan tottuneena olla FI, niin eläkkeen (ja muiden passiivisten tulojen/säästöjen) tulee kattaa elintason säilyminen ilman työntekoa.

Jamppa jäi pois töistä ja hänellä on 10 v aikaa jossain mukavassa maassa nautittavaan työeläkkeeseen, jota olisi tulossa nettona 3,5k/kk. Jampan kulutus on 30k/a. Onko hän taloudellisesti riippumaton, jos säästöjä on töistä pois jäädessä 450k?

Työeläkkeen kokonaan sivuuttaen ei ole, koska kyseisellä kulutahdilla ja säästöpotilla ei pötkitä satavuotiaaksi ilman työeläkettä.

Enkkuwikin tavalla ajateltuna taas on lopun ikäänsä, koska nollatuotollakin 450k-potti riittää ilman työntekoa ajalle ennen työeläkettä, ja sen jälkeen työeläke (42k/a) on suurempi kuin kulutaso. Jampan taloudelliset resurssit (säästöt tuottoineen) riittävät tekemään hänestä taloudellisesti riippumattoman ennen työeläkettä, ja työeläke (plus jäljelle jääneet säästöt tuottoineen) riittää taloudelliseen riippumattomuuteen eläkkeellä.

Kummalla tavalla itse ajattelet?

Ihan nahkoille ei voi laskea työeläkkeen varaan, mutta outoa se olisi jättää kokonaan huomioimattakin - etenkin jos sitä on tulossa paljon suhteessa kulutustasoon ja RE-vuosien määrään ennen varsinaista eläkettä.

Eläke on omia sijoitettuja varoja, ei almu. Vaikkakin Suomessa sijoitustoiminta on pakotettu ulkoistamaan eläkevakuutusyhtiölle.

Ellei yhteiskunta ihan täysin romahda, niin kyllä jonkinlaisia työeläkkeitä tullaan varmaan tulevaisuudessakin maksamaan. Niiden taso ei vain välttämättä tule olemaan ihan sitä, mitä nykyään luvataan, joten sen varaan ei välttämättä FIREtystä kannata laskea.

Kahteen ja puoleen kuukauteen kukaan ei ole kirjoittanut mitään ketjun aiheesta.
Sitten toistakymmentä viestiä jankataan ,miksi minun pitäisi saada kirjoittaa tänne mitä minä itse haluan, vaikka ketjun aloittaja kuinka yrittäisi kertoa, mitä haluaisi ketjun käsittelevän?
Eikä kukaan kirjoita aiheesta?
Vähän sama kuin Palkkaketjuun aloittaja yrittäisi määrittää, että ketjussa ei saa keskustella palkoista. Tämän ketjun nimeksi kannattaa muuttaa 401k-eläköityminen, jos FIRE:en kuuluvista asioista ei saa keskustella.

Ehkä tuosta FIREn määritelmästä on turha vängätä. Ei täällä kukaan ole moraalipoliisina sanomassa sinä olet FIRE, sinä et ole fire jne. Mitä järkeä edes olisi? Jos tavoittelee FIREä niin oli se viimeinen kilometri sama tai eri niin suurin osa matkasta on samankaltainen. Poliittisen puolen ketju on paikka missä voi väitellä asioista. Lainaan itseäni alle, ketjun toinen postaus.
Olen viilaillut aloitusta. Jos on vinkkejä miten aloitus paremmaksi niin korjailen. Edellinen ketju lähti niin kierroksille, että päätyi siirretyksi politiikkapuolelle kahtena eri iteraationa joista toinen johti lukotukseen ja myöhemmin banneihin. Toivon, että tämä ketju saadaan pysymään raiteillaan niin, että FIREstä kiinnostuneet ja omia FIRE-projekteja toteuttavat saavat keskustella ilman poliittisia ja moraalisia vääntöjä.

Jossain määrin FI On myös henkilökohtainen tila. Yksi luottaa järjestelmiin, toinen ei, yksi haluaa ison varmuusvaran toisen pää kestää vähemmällä jne. Eikä FI välttämättä ole pysyvää. Voi hakea pysyvää FI:ta("generational wealth"), toinen ajattelee että on FI nyt, jos menee huonosti pääomien kanssa niin suunnitelma mennä takaisin työelämään.

Uusi FIRE päivä alkoi aamuyöstä. 02:30 heräsin virkeänä. Aamukahvit ja nettailu. Jotain 04:30 olisi tarkoitus olla kalastuspaikalla, syötit vedessä. Aamuyö ja aamupäivä kalastushommaa. Kohdekalat tuntuvat syövän parhaiten yöllä/auringonnousun aikaan. Päiväseltään turhan kuuma olla ulkona eikä ihokaan kestä vaikka olis 50-kertoimen aurinkorasvat, sekä kaloille että ihmisille tukalaa iltapäivät.

Iltapäivästä VIBE-koodailua cursor ai:lla. 3.5v kesti töiden lopettamisen jälkeen että palasi into ja palo koodaamiseen. On se burnout vaan melko sitkeä kaveri vaikka pahimmat jutut meni ohi vuodessa.

Viimeksi muokattu:
Uusi FIRE päivä alkoi aamuyöstä. 02:30 heräsin virkeämä. Aamukahvit ja nettailu. Jotain 04:30 olisi tarkoitus olla kalastuspaikalla ja syötit vedessä. Aamuyö ja aamupäivä kalastushommaa. Kohdekalat tuntuvat syövän parhaiten yöllä/aurongonnousun aikaan. Päiväseltään turhan kuuma olla ulkona eikä ihokaan kestä vaikka olis 50-kertoimen aurinkorasvat, sekä kaloille että ihmisille tukalaa iltapäivät.

Kuinka kuuma siellä on päivisin? Aurinko tosiaan taitaa olla siellä aika voimakas, New Yorkikin on suunnilleen Rooman korkeudella... :hmm:

Mun oma FIRE projekti etenee vähän heikosti, kun asiakkaalla töitä riittää ja maailmanpoliittinen tilanne on mitä se on, niin ei ole into lähteä kokeilemaan oman pääoman riittävyyttä vapaa-ajan harrasteisiin.

Juoksevat kulut on helppo laskea historian pohjalta mutta vapaa-ajan lisääntyessä kulut oletettavasti lisääntyvät jonkun verran ja on vaikea arvioida että paljonko se vaikuttaa.

Toisaalta sitä on vähän ylivarovainen ja jatkaa töiden tekemistä ihan varmuuden vuoksi. Eipä niissä töissäkään oikeastaan mitään vikaa ole mutta niiden tekeminen pakosta on tylsää kun sitä on jo useamman kymmenen vuotta tehnyt.

Kuinka kuuma siellä on päivisin? Aurinko tosiaan taitaa olla siellä aika voimakas, New Yorkikin on suunnilleen Rooman korkeudella... :hmm:
varjoa ei ole ja auringossa paistuu elävältä, kesäisin 40c +-jotain. Tuntuu ihan eri extremeltä kuin mitä mittari näyttää. Talvella kylmää kun aavikolta puhaltaa viima. Kesät suomessa niin välttää pahimman kuumuuden. Keli parani ennusteesta, onneksi on pilvistä tänään.
1746108999798.png

Viimeksi muokattu:
Puolen tunnin VIBE koodauksesta syntyi python skripti mikä ottaa vuosittaisia+kuukautisia kuluja ja menoja sisään. Laskee =n-vuoden ajalle miten omaisuus kehittyy. Ideana mulla, että lisäis tuohon paremman kategorisoinnin vielä ja jotain historiadatan pohjalta tulevaa karhumarkkinaa, inflaation yms. Voisi sitten python appsilla monte carlo simuloida omaa salkkua. Investment growth menee väärin, kun algoritmi laskee sen vuodella pieleen, ts. eka vuosi nolla vaikka pitäisi olla 1390$. Pitäisi myös lisätä, paljonko säästöistä sijoitetaan mihinkin instrumenttiin. Nyt säästöt menee vain cash-pinoon.

Tällä hetkellä inputit allaolevan oloista (sijoituksen pääoma, tuotto prosentti, tuotto prosentin vaihtelu). Vaihtelu nolla, että pystyy helposti päässä laskemaan laskeeko appsi oikein. Samalla tapaa kuukausi ja vuosimenot.

Mietin aluksi, että skriptais tän google sheattiin, mutta python paljon fiksumpi. Myöhemmin jos tekee jotain monte carlo simulaatioita tms. niin pythoniin löytyy fiksut apukirjastot. Muutenkin noiden eri kategorioiden ja inputtien säätäminen pythonilla eri helppoa versus taulukkolaskin.
1746203857309.png

Ulos tulee "pretty print" konsoli ja csv-tiedosto minkä voi heittää taulukkolaskimeen
1746203903478.png

Kulut vois inflaatiokorjata per kulu omalla prosentilla(maksimi konfiguroitavuus) tai ehkä vain yleinen "inflaatio prosentti" mitä käytetään koko meno pottiin
1746204448063.png

VIBE-koodaus on todella mukavaa. Jos ton jaksaa vibeilla "valmiiksi" niin uskon, että cursor ai tekisi härpättimen webbisivuksi one shottina.

----------------
EDIT: AI lisäsi koodiin inflaation vaikutuksen, mahdollisuuden konfiguroida miten vuoden käteenjäävää nettoa sijoitetaan uudestaan ja modularisoi koodin pieniin palasiin, parempi yhteenveto lopputuloksesta(ei kuvassa)., Seuraava homma olis lisätä testejä, että kaikki lasketaan oikein ja sen jälkeen monte carlo simulaatiota missä erilaisia nousukausi/laskukausi/... simulaatioita. Inflaation vois vielä palastella menokohtaiseksi niin saa konfiguroitua vuokran, ruuan yms. erikseen. Jotain käppyröitä vois kans laittaa skriptan piirtään niin helpompi hahmottaa miten asiat kehittyvät.
1746274909763.png

Viimeksi muokattu:
Hieman tuohon aiempaan keskusteluun liittyen: huomasin juuri Elon verkkopalvelussa, että sinne olikin tupsahtanut eläkelaskuriin uusi vaihtoehto jossa voi arvioida tulevaa eläkettänsä ennenaikaisella työstä poisjäämispäivämäärällä. Näppärä työkalu arvioimaan hehtaarilleen excelissä tarvittavien säästöjen määrää vielä virallisen eläkkeen ajallekin, jos olettaa järjestelmän olevan pystyssä vielä omassa eläkeiässään. Melko onneton olisi kertymä tuon mukaan (olisi kyllä muutenkin), jos firettäisi tasan 50veenä eli käytännössä omien säästöjen täytyisi kuitenkin riittää koko elämän loppuun saakka edes jossain määrin. Toki veikkaisin, että 70v rajapyykin ylitettyä menot saattavat olla jo muutenkin melko maltillista tasoa tai ainakin hiljalleen laskusuunnassa.

FI Calciin naputtelemalla on mielenkiintoinen katsoa paljonko tuo virallinen eläke vaikuttaa eri skenaarioissa. Käytännössä sillä saa "tarkalle" lasketulla säästösummalla nostettua todennäköisyyksiä onnistumisesta melko reippaasti verrattuna siihen, että koko eläkkeen jättäisi huomioimatta omissa FI-laskelmissaan mitä aiemmin puitiin yhtenä skenaariona. Yhdensorttinen lisäturva siis tuokin vaikka ei sitä sinänsä omiin FIRE-lukuihin suoraan sisällyttäisikään.

Ehkä olis hyvä olla erillinen kohti eläkettä ja eläkeläisen elämää ketju. Ei tarvisi aikaisen eläköitymisen ketjussa spekuloida normaalia "myöhässä" eläköitymistä. Mutta ei taida palstalla olla vielä ihan niin vanhoja ihmisiä, että tuollainen ketju kovinkaan keräisi keskustelua, toisin voi olla 10-15v päästä. Normieläkeketjuun kuuluisi hyvin sekin jos ketjuttaa työttömyyskorvausta, varhaiseläkettä tai lyhytaikaista säästöjen varassa elämistä ennen kuin oikea eläke alkaa virtaamaan. Ketjussa voisi puida konkreettisia asioita kuten maksetaanko eläkettä jos muuttaa asumaan esimerkiksi espanjaan/thaimaahan(oletko riippumaton vai ylhäältä annettu sääntöjä joiden mukaan oltava jos haluaa rahaa)

Viimeksi muokattu:
Ehkä olis hyvä olla erillinen kohti eläkettä ja eläkeläisen elämää ketju. Ei tarvisi aikaisen eläköitymisen ketjussa spekuloida normaalia "myöhässä" eläköitymistä. Mutta ei taida palstalla olla vielä ihan niin vanhoja ihmisiä, että tuollainen ketju kovinkaan keräisi keskustelua, toisin voi olla 10-15v päästä. Normieläkeketjuun kuuluisi hyvin sekin jos ketjuttaa työttömyyskorvausta, varhaiseläkettä tai lyhytaikaista säästöjen varassa elämistä ennen kuin oikea eläke alkaa virtaamaan. Ketjussa voisi puida konkreettisia asioita kuten maksetaanko eläkettä jos muuttaa asumaan esimerkiksi espanjaan/thaimaahan(oletko riippumaton vai ylhäältä annettu sääntöjä joiden mukaan oltava jos haluaa rahaa)
Ymmärrän, että virallinen eläke ei ole relevanttia RE:n näkökulmasta mutta se on kuitenkin käytännössä Suomen perspektiivissä melko iso tekijä FI-pottia laskeskeltaessa. Suomen työeläke ei ole verrannollinen esim. jenkkilän Social Securityyn vaan työeläkkeet ovat ihan kirjaimellisesti työntekijöiden omaa säästettyä eläkekassaa johon ei voi jälkijättöisesti kukaan koskea* ilman täydelliseen sosialismimeininkiin (=Neuvostoliitto) siirtymistä. Eläkekertymää voidaan kyllä tuunata matkan varrella ja eläkkeiden indeksikorotuksiin voidaan koskea mutta tietyssä ajanhetkessä kertynyttä eläkettä ei käytännössä omaisuudensuojan takia pystytä leikkaamaan ihmisiltä pois. Suurimmat riskit tuossa on eläkkeiden verotuksen korotukset (kuten nyt on taidettu jo tehdä) tai koko eläkejärjestelmän luhistuminen sijoituspääomien sulaessa nollille. Samat riskit kuitenkin koskevat myös omia säästöjä ja niiden varassa elämistä joten ei ole mielestäni kauhean mielekästä sulkea työeläkkeitä täydellisesti pois laskuista. YEL taitaa mennä vähän harmaalla alueella rahastoinnin puuttuessa tuosta eläkemuodosta kokonaan taustalta. TYELissä on sen sijaan aivan massiiviset sijoituspääomat olemassa enkä näe niiden ehtyvän kovinkaan helpolla. Käytännössä kolmekymppisenä eläkkeisiin ei voi luottaa silloisessa muodossaan ollenkaan mutta lähempänä 60v ikää voi melko turvallisesti olettaa, että silloiset numerot ovat jo sitä mitä tulee saamaankin.
* Lisätään vielä sivuhuomautus, että puhun vielä erityisesti yksityisellä sektorilla suoritetusta työurasta ja siellä kerrytetystä eläkkeestä. Julkissektorilla työskennellessä ollaan julkisen eläkekassan piirissä, ja siihen poliitikoilla on mahdollisuus jopa koskeakin - kuten nykyinen hallitus juuri päätti suuressa viisaudessaan tehdä.

Sosiaaliturvat jättäisin itsekin pois keskustelusta. Niihinhän kuuluu tietysti kansaneläke, työkyvyttömyys-/sairaseläke jne. Nuo ovat täysin poliitikkojen mielivaltaisten päätösten armoille ja voivat hävitä tuhkana tuuleen päivänä minä hyvänsä kuten jenkkilän social security. Todennäköisyys sillekin on melko matala omasta mielestäni mutta eiväthän nuo tietystikään mitään taloudellista itsenäisyyttä edusta. Työeläke on sentään omaa pakkosäästettyä rahaa johon on tavallaan itse vaikuttanut omilla ansiotasoillaan. On siis ihan hyvä huomata, että kun puhutaan "eläkkeistä" niin niitä on monenlaisia ja osa menee FIRE:n sisään ja osa ei. Teoriassa virallisessa eläkeiässä ollessa tuo voisi vaikuttaa myös sijoitusten painotuksiin mutta sekään ei liene kauhean relevanttia tähän ketjuun osallistuville henkilöille :D

Mutta kuten totesin edellisessä viestissä, niin reilusti ennenaikainen eläköityminen leikkaa sen verran rajusti eläkekertymää, että edes Suomessa ei voi kovinkaan realistisesti kuvitella elävänsä säästöillä pelkästään virallisen eläkeiän alkuun ja jatkaa siitä eteenpäin pelkän työeläkkeen varassa. Käytännössä sen sijoituspotin pitäisi pystyä siis kannattelemaan kuolemaan saakka myös ilman työeläkettä, jos haluaa todellakin olla varma ettei elämän viimeiset kymmenen vuotta ole pelkkää näkkileivän ja kaurapuuron syömistä kaupungin vuokrakasarmissa asumistuen varassa. Itse en myöskään oikein koskaan tuota työeläkekertymää ole ajatellut osaksi pottia suunnitelmissa, ja tämänpäiväisten havaintojen perusteella se lienee ihan turvallinen oletus myös jatkossakin. Sen sijaan vaikkapa 60veenä säästöillä eläköityvillä tilanne voi olla eri, ja tuohan on kuitenkin edelleen ihan RE-henkistä ottaen nykyisten ikäluokkien todella myöhäiset viralliset eläkeiät huomioon. Itsellänikin taisi virallinen ensimmäinen eläkeikä olla liki 68v mikä tuntuu todella hurjalta.

Ymmärrän, että virallinen eläke ei ole relevanttia RE:n näkökulmasta mutta se on kuitenkin käytännössä Suomen perspektiivissä melko iso tekijä FI-pottia laskeskeltaessa. Suomen työeläke ei ole verrannollinen esim. jenkkilän Social Securityyn vaan työeläkkeet ovat ihan kirjaimellisesti työntekijöiden omaa säästettyä eläkekassaa johon ei voi jälkijättöisesti kukaan koskea* ilman täydelliseen sosialismimeininkiin (=Neuvostoliitto) siirtymistä. Eläkekertymää voidaan kyllä tuunata matkan varrella ja eläkkeiden indeksikorotuksiin voidaan koskea mutta tietyssä ajanhetkessä kertynyttä eläkettä ei käytännössä omaisuudensuojan takia pystytä leikkaamaan ihmisiltä pois. Suurimmat riskit tuossa on eläkkeiden verotuksen korotukset (kuten nyt on taidettu jo tehdä) tai koko eläkejärjestelmän luhistuminen sijoituspääomien sulaessa nollille. Samat riskit kuitenkin koskevat myös omia säästöjä ja niiden varassa elämistä joten ei ole mielestäni kauhean mielekästä sulkea työeläkkeitä täydellisesti pois laskuista. YEL taitaa mennä vähän harmaalla alueella rahastoinnin puuttuessa tuosta eläkemuodosta kokonaan taustalta. TYELissä on sen sijaan aivan massiiviset sijoituspääomat olemassa enkä näe niiden ehtyvän kovinkaan helpolla. Käytännössä kolmekymppisenä eläkkeisiin ei voi luottaa silloisessa muodossaan ollenkaan mutta lähempänä 60v ikää voi melko turvallisesti olettaa, että silloiset numerot ovat jo sitä mitä tulee saamaankin.
* Lisätään vielä sivuhuomautus, että puhun vielä erityisesti yksityisellä sektorilla suoritetusta työurasta ja siellä kerrytetystä eläkkeestä. Julkissektorilla työskennellessä ollaan julkisen eläkekassan piirissä, ja siihen poliitikoilla on mahdollisuus jopa koskeakin - kuten nykyinen hallitus juuri päätti suuressa viisaudessaan tehdä.

Sosiaaliturvat jättäisin itsekin pois keskustelusta. Niihinhän kuuluu tietysti kansaneläke, työkyvyttömyys-/sairaseläke jne. Nuo ovat täysin poliitikkojen mielivaltaisten päätösten armoille ja voivat hävitä tuhkana tuuleen päivänä minä hyvänsä kuten jenkkilän social security. Todennäköisyys sillekin on melko matala omasta mielestäni mutta eiväthän nuo tietystikään mitään taloudellista itsenäisyyttä edusta. Työeläke on sentään omaa pakkosäästettyä rahaa johon on tavallaan itse vaikuttanut omilla ansiotasoillaan. On siis ihan hyvä huomata, että kun puhutaan "eläkkeistä" niin niitä on monenlaisia ja osa menee FIRE:n sisään ja osa ei. Teoriassa virallisessa eläkeiässä ollessa tuo voisi vaikuttaa myös sijoitusten painotuksiin mutta sekään ei liene kauhean relevanttia tähän ketjuun osallistuville henkilöille :D

Mutta kuten totesin edellisessä viestissä, niin reilusti ennenaikainen eläköityminen leikkaa sen verran rajusti eläkekertymää, että edes Suomessa ei voi kovinkaan realistisesti kuvitella elävänsä säästöillä pelkästään virallisen eläkeiän alkuun ja jatkaa siitä eteenpäin pelkän työeläkkeen varassa. Käytännössä sen sijoituspotin pitäisi pystyä siis kannattelemaan kuolemaan saakka myös ilman työeläkettä, jos haluaa todellakin olla varma ettei elämän viimeiset kymmenen vuotta ole pelkkää näkkileivän ja kaurapuuron syömistä kaupungin vuokrakasarmissa asumistuen varassa. Itse en myöskään oikein koskaan tuota työeläkekertymää ole ajatellut osaksi pottia suunnitelmissa, ja tämänpäiväisten havaintojen perusteella se lienee ihan turvallinen oletus myös jatkossakin. Sen sijaan vaikkapa 60veenä säästöillä eläköityvillä tilanne voi olla eri, ja tuohan on kuitenkin edelleen ihan RE-henkistä ottaen nykyisten ikäluokkien todella myöhäiset viralliset eläkeiät huomioon. Itsellänikin taisi virallinen ensimmäinen eläkeikä olla liki 68v mikä tuntuu todella hurjalta.
Ei eläke aina ole FI. Juttuahan oli hiljattain missä eläkkeiden maksamista esim. ulkomaille joissain tilanteissa lopetetaan ja pitää asua suomessa eläkkeen saadakseen. Ylipäänsä tämä ketju yrittää olla ...aikaisen... ei normaalin eläköitymisen ketju. Koko FIRE konseptina ei päde enää siihen aikaan kun ollaan normaalieläkkeellä.

Tällä viikolla oli juttua miten eläkkeiden inflaatiokorjaukset laitettu jäihin ja valtio otti eläkekassasta miljardin mikä vaikuttaa tuleviin eläkkeisiin kun korkoa korolle juoksee huonommin. Tapaus kreikasta nähtiin miten velkojat voivat leikata eläkkeet jos valtio defaulttaa. Suomi velkaantuu tällä hetkellä valtavan kovalla vauhdilla, leikkauksista huolimatta kovin velanotto koskaan nykyisen hallituksen aikana. Sen pohtiminen miten suomen eläkesysteemi kestää tai ei kestä on melkolailla ohi tän ketjun aiheen ja kuuluisi politiikkapuolelle. Jos aikoo elää suomalaisen eläkkeen varassa eläkesysteemin kestämisen pohtiminen on todella oleellinen asia.

Ei se eläke aina ole FI. Juttuahan oli hiljattain missä eläkkeiden maksamista esim. ulkomaille joissain tilanteissa lopetetaan ja pitää asua suomessa. Ylipäänsä tämä ketju yrittää olla ...aikaisen... ei normaalin eläköitymisen ketju. Koko FIRE konseptina ei päde enää siihen aikaan kun ollaan normaalieläkkeellä.
Sekoitat nyt vahvasti nuo sosiaaliturvamuotoiset eläkemuodot työeläkkeisiin. Nuo uutiset koskivat kansaneläkettä joka on puhtaasti sosiaaliturvaa eikä itse kerrytettyä eläkettä. Työeläkkeethän maksetaan ihan normaaliin tapaan ihmiselle asuipa missä tahansa. Sinäkin tulet saamaan Suomesta eläkettä aikoinaan, halusit sitä tai et :)

Sekoitat nyt vahvasti nuo sosiaaliturvamuotoiset eläkemuodot työeläkkeisiin. Nuo uutiset koskivat kansaneläkettä joka on puhtaasti sosiaaliturvaa eikä itse kerrytettyä eläkettä. Työeläkkeethän maksetaan ihan normaaliin tapaan ihmiselle asuipa missä tahansa. Sinäkin tulet saamaan Suomesta eläkettä aikoinaan, halusit sitä tai et :)
Lisäilin postaukseen viikon uutiset eläkkeiden inflaatiokorjauksien jäihin laittamisesta ja sen vaikutuksesta kun valtio otti miljardin eläkekassasta(korkoa korolle). Tapaus kreikka myös missä velkojat leikkas eläkkeet. Suomi velkaantuu tahdilla missä en ylläty jos velkojat heiluttelee tahtipuikkoa tulevaisuudessa. Mut nämä on ohi tän ketjun ja yk:n aiheen.

En ymmärrä mikä pakko normieläkettä on tuoda tähän ketjuun kun otsikossa on jo "aikaisen eläköitymisen" tavoittelu eikä normieläke mainittu + aloituspostauksen rajaukset. Jos haluaa normieläkkeestä keskustella niin sille mieluusti oma ketju, se on niin eri asia kuin FIRE.

Normieläkettä pohtiessa myös imho. pakko miettiä poliittisia ja valtiontalousaspekteja. Suomi ottaa leikkauksista huolimatta nykyisen hallituksen aikana eeppisen määrän lisävelkaa. Suomi ja suomieläkkeet ei kestä nykymenoa. Koko nykysysteemin kestämättömyys yksi syy FI:n tavoitteluun ettei ole yhteiskunnan hullutusten varassa. Mut tän aspektin keskusteluun on myös vapaammin paalutettu FIRE-ketju politiikkapuolella: FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

Viimeksi muokattu:
Lisäilin postaukseen viikon uutiset eläkkeiden inflaatiokorjauksien jäihin laittamisesta ja sen vaikutuksesta kun valtio otti miljardin eläkekassasta(korkoa korolle). Tapaus kreikka myös missä velkojat leikkas eläkkeet. Suomi velkaantuu tahdilla missä en ylläty jos velkojat heiluttelee tahtipuikkoa tulevaisuudessa. Mut nämä on ohi tän ketjun ja yk:n aiheen.

En ymmärrä mikä pakko normieläkettä on tuoda tähän ketjuun kun otsikossa on jo "aikaisen eläköitymisen" tavoittelu eikä normieläke mainittu + aloituspostauksen rajaukset. Jos haluaa normieläkkeestä keskustella niin sille mieluusti oma ketju, se on niin eri asia kuin FIRE.

Normieläkettä pohtiessa myös imho. pakko niitä poliittisiaa aspekteja, suomen taloutta jne. miettiä jotka eivät kuulu edes yk-puolelle.
No siis FIREn tavoitteluun kuuluu erittäin vahvasti omien sijoitusten mitoituksen pohtiminen - muutenhan olisi ihan mahdotonta tietää milloin on FI ja milloin voi mahdollisesti tiputtautua pois työelämästä. Mitoitusta pohdittaessa voi joko ampua rajusti yli ja työskennellä "liian pitkään", tai sitten voi olla hieman realistisempi ja ottaa kaikki oletettavat tulovirrat huomioon jolloin myös nuo työeläkkeet astuvat kuvioon mukaan. Mikäli luit viestini ajatuksella läpi, saatoit huomata minun mainitsevan myös nuo eläkekassoihin kajoamiset ja muut riskit siinä pohdinnassa mukana.

Jos haluat keskustella puhtaasti elämästä FIREn aikana, voi tämä ketju olla melko hiljaista sorttia. Suosittelen lämpimästi tarkastelemaan asiaa myös jenkkilän ulkopuolisesta perspektiivistä, koska täällä kuitenkin keskustelee suurimmalta osin suomalaista porukkaa, ja asioita pohditaan paikallisesta perspektiivistä. US Firelle löytyy paljon keskustelupalstoja internetistä jo muutenkin, jos se on ainoa sallittu lähestymiskulma.

Jos haluat keskustella puhtaasti elämästä FIREn aikana, voi tämä ketju olla melko hiljaista sorttia. Suosittelen lämpimästi tarkastelemaan asiaa myös jenkkilän ulkopuolisesta perspektiivistä, koska täällä kuitenkin keskustelee suurimmalta osin suomalaista porukkaa, ja asioita pohditaan paikallisesta perspektiivistä. US Firelle löytyy paljon keskustelupalstoja internetistä jo muutenkin, jos se on ainoa sallittu lähestymiskulma.
Eihän tuo hiljaisuus mitään haittaa. Asiat oikeisiin laareihin. Politiikkapuolella on vapaammin paalutettu FIRE-ketju missä voi vääntää vaikka suomen eläkejärjestelmän kestävyydestä ja RE:n jälkeisesti normieläkkeestä jos niin haluaa: FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

Helposti käy niin, että tämä yk-ketju taas suljetaan jos lähtee isommille ja isommille kierroksille keskustelu kuten kävi aikaisemman ketjun kanssa. Ihan syystä ja tarkoituksella tämä yk-puolen ketjun paalutettu kapeaksi.

Viimeksi muokattu:
Eihän tuo hiljaisuus mitään haittaa. Asiat oikeisiin laareihin. Politiikkapuolella on vapaammin paalutettu FIRE-ketju missä voi vääntää vaikka suomen eläkejärjestelmän kestävyydestä ja RE:n jälkeisesti normieläkkeestä jos niin haluaa: FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

Helposti käy niin, että tämä yk-ketju taas suljetaan jos lähtee isommille ja isommille kierroksille keskustelu kuten kävi aikaisemman ketjun kanssa. Ihan syystä ja tarkoituksella tämä yk-puolen ketjun paalutettu kapeaksi.
Yritän vielä itse ymmärtää tätä kulmaa työeläkkeiden ulos rajauksesta, pahoittelut siis "jankuttamisesta". En tarkoita tätä millään muotoa kettuiluna vaan omaan silmään tässä on vielä jokin sellainen ajatus taustalla mitä ei olla saatu sanoitettua kunnolla ja minkä takia myös muidenkin lienee hankalaa ymmärtää tätä rajausta? Yritän hieman avata omaa perspektiiviäni vielä laajemmin verraten omaan ymmärrykseeni USAn mallista, jos siitä olisi apua vastaavasti:

Suomalaisen työssäkäyvän perspektiivissä työeläkkeen ulosrajaus FIRE-kassasta on jokseenkin verrannollinen 401k:n ulosrajaukseen samoissa laskelmissa. Jokaisen työssäkäyvän palkasta ohjautuu 25% verottomana työeläkejärjestelmään (osa näkyy palkkakuitilla, osa menee työnantajan puolelta piilotettuna kuluna) ja tuolla summalla kerrytetään jokaisen henkilökohtaista työeläkekertymää jota ei voi viedä pois ilman koko eläkejärjestelmän alasajoa (kts. aiempi viesti julkkarimaailman erosta - huom, jenkeissä julkkarilla on myös omat kuviot). Riskit ja todennäköisyys tuolle on jokseenkin samaa luokkaa, kuin että USAssa keksittäisiin poistaa 401k veroetuineen ja sosialisoida nykyiset kertymät valtiolle. Täysin ystävällisessä hengessä todettuna, omasta näkövinkkelistä tämä tiukka rajaus vaikuttaa vain siltä, että et oikein ole ymmärtänyt Suomen eläkejärjestelmää ja sen luonnetta kokonaisuudessaan, ja poimit melko liberaalisti uutisista omaa vajaata käsitystä tukevia artikkeleita sen enempää miettimättä, että liittyvätkö ne edes samaan asiaan. En oikein keksi mitään muutakaan syytä sille, että tässä keskustelussa halutaan viitata kintaalla melko isolle siivulle suomalaisten omaisuutta jolla on kuitenkin suomalaisille tapauskohtaisesti melko isokin merkitys tarvittavan sijoituskassan mitoitukselle. Tässä tietysti merkitsee paljon, että tavoitellaanko jotain leanFiren kaltaista setuppia vai painetaanko mieluummin sinne chubbyn tai jopa fatin puolelle jolloin näillä "hiluilla" on paljon pienempi tai jopa täysin mitätön merkitys. Lisäksi, kuten totesin, on aika iso merkitys myös sillä, että missä iässä työeläkettä kannattaa edes miettiä mitenkään vakavissaan. Ainakin 50v saakka ollaan niin kaukana siitä virallisesta eläkkeestä, että riskitekijät ovat aikalailla tapissaan lopullisten summien kanssa.

Ja yksi syy miksi en henkilökohtaisesti myöskään haluaisi Suomi-perspektiivissä unohtaa työeläkekertymää täysin koko keskustelussa (vaikka itsellenikään se ei ole merkittävä osa) on se, että meillä puuttuu kaikki veroinsentivoidut keinot säästää ja sijoittaa rahaa tehokkaasti eläkettä varten siten, että sitä pystyisi käyttämään myös ennenaikaisesti pois. Suomesta löytyy kyllä vapaaehtoiset eläkevakuutuskuoret mutta niihin ei ymmärtääkseni pääse käsiksi ennen virallista eläkeikää ja ne vaativat suoritukset työnantajien puolelta mikä on erittäin harvinaista. Kaikki muu sijoittaminen tapahtuu palkansaajana nettotuloista, eli käytännön tasolla palkansaajan on melko hankala säästää tuota pakollista työeläkemaksua suurempaa summaa arvo-osuustilille tai muihin vastaaviin lokeroihin kuten esimerkiksi siellä Yhdysvalloissa. Karkeasti ajateltuna tuo veroton 25% palkasta tarkoittaa suhteessa 50% osuutta nettopalkasta jos haluaa jonkinlaista suuntaa-antavaa suhdelukua ja ymmärrystä tähän. Yksinyrittäjät pystyvät sijoittamaan yrityksen varoja yhteisöveron jälkeen, eli tällä hetkellä 20% veron jälkeen. Jos perustaa yrityksen puhtaasti sijoitusta varten, pystyy verokohtelun muuttamaan vielä tuostakin erilaisemmaksi mutta se on jo täysin omalaatuinen kuvionsa josta voisi olla mielenkiintoista kuulla, jos joku on siihen ryhtynyt varsinkin FIRE-kontekstissa.

Tämän päälle on sitten vielä se erikoistapaus, että kaikkihan eivät tee pelkästään Suomessa töitä koko ikäänsä. Eläkettä kertyy yhtälailla myös muissa Euroopan maissa, ja työeläke alkaa rullaamaan noista maista heidän omien pykälien mukaan tai viimeistään silloin, kun hakee virallista työeläkettä Suomessa. ETK:n yksi tehtävistä on selvittää eläkkeelle jäävän henkilön kaikki työeläkkeet jokseenkin globaalisti, ja täten periaatteessa yksilön virallinen työeläke voisi koostua vaikkapa Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa, Belgiassa ja Norjassa kerrytetyistä eläkkeistä suomalaisen työeläkkeen ohessa - puhumattakaan vaikka jenkkilän työkomennuksella kerrytetystä 401k:sta tai muusta virityksestä joskaan tuosta osasta en ole täysin perillä miten kuviot lopulta menisivät. Tuolloin ei voida enää jäädä tarkastelemaan puhtaasti Suomen eläkejärjestelmän touhuja vaikka puhutaan edelleen siitä samasta työeläkkeestä. Tämä keskustelu toki menee sitten jo ihan täysin tästä ketjusta ohi, mutta ajattelin nostaa esimerkiksi siitä ettei asiat ole aivan niin mustavalkoisia, kuin mitä annettaisiin ymmärtää. Tällaisella henkilöllä on todennäköisesti tosin sen verran hyvä säästökassa jo muutenkin, että eläkkeet eivät ole kovinkaan merkittävässä roolissa jälleen kerran FIRE:n näkökulmasta.

En oikein ymmärrä myöskään erikoista rajausta "aikaa ennen eläkettä ja sen jälkeen" minkä olet maininnut muutamaan otteeseen. Kuten jo totesin, RE vaikuttaa eläkekertymään melko rajusti, ja se "virallinen E" menettää merkityksensä FIREttäessä. Jos tekee töitä eläkeikään saakka, virallinen työeläke on todennäköisesti ihan järkevissä lukemissa ja homma on sillä selkeä. Sen sijaan, jos jää työelämästä pois vaikka 20 vuotta ennen virallista työeläkettä, jää myös tuo 20 vuoden eläkekertymä "saamatta" ja virallisen työeläkkeen summa melko vaatimattomaksi. Tuon myötä se "RE" ei oikeasti lopu koskaan, koska et voi enää tiputtautua pelkän virallisen työeläkkeen varaan - paitsi jos on sattunut saamaan jotain superluokan kertymää lyhyen työuransa aikana. Tässä mielessä en rinnastaisi siis aihetta siihen, että "säästetään vähän ekstraa eläkevuosia varten eläkkeen päälle", kun tässä tapauksessa se liian pieni eläkekertymä on isolta osin FIRE:llä aiheutettu sivuvaikutus.

Eli jonkinlainen tl;dr olisi varmaankin, että se työeläke palaa suomalaisten FIRE-keskusteluun tasaisin väliajoin mukaan siitä syystä, että sen kerryttäminen on verrannollinen puolen suomalaisen nettopalkan säästämisestä ja siten kokonaisuudessaan nettopalkasta kolmasosan siivu karkeasti laskettuna. Omaan makuun aika merkittävä summa jättää ihan täysin huomiotta. Oma asiansa vain on se, että missä kohtaa tuota eläkettä kannattaa alkaa huomioimaan, ja ehkä se olisi mielekkäämpi asia nostaa keskusteluun. Lisäksi poliittisten asioiden taivastelun sijasta voisi olla mielenkiintoisempaa siirtää keskustelua siihen, että onko muilla ihan konkreettisesti laskettu jotain tuon työeläkkeen varaan, ja miten se on vaikuttanut laskelmiin. Täyden "kiellon" sijasta kannattaisin jotain ketjuun relevanttia aiherajausta, jos nyt tuosta työeläkkeestä haluaa puhua. Poliittista vääntöähän siitä ei tarvitse suoranaisesti tehdä, jos taivaanrantoja maalaillaan.

Ja pahoittelut, yritän välttää tästä jatkamisen tämän jälkeen 🙈 Omaan makuun on vain erikoista tehdä keskusteluun sellaiset rajaukset jotka tappavat keskustelun jokseenkin kokonaan. On mukavaa rakentaa ymmärrystä tuosta, jotta ymmärtäisi myös ne kaikki muut sanomattomat "kielletyt" keskustelunaiheet langan sisällä. Voisin yrittää jossain käänteessä raapustaa ajatuksia myös oikeasti lankaan liittyen, kun tässä on tullut hahmoteltua omiakin kuvioita taas viimeisimpien käänteiden myötä kohdilleen.

Yritän vielä itse ymmärtää tätä kulmaa työeläkkeiden ulos rajauksesta, pahoittelut siis "jankuttamisesta"
Tiivistettynä kaksi syytä.

Aikainen eläke eri asia kukn normieläke. Kun ollaan normieläkkeellä niin fire ajat ovat ohi.

Syy kaksi, suomi on niin konkurssissa ja eläkkeet kädestä suuhun ettei eläkkeiden varassa elämisestä keskustellessa voi välttyä politiikalta. Politiikka ei kuulu yk:lle. Esim. Tällä viikolla eläkkeiden inflaatiokorotusten jäädyttäminen ja miljardin ottaminen eläkevaroista, politiikkaa.

Aikainen eläke eri asia kukn normieläke. Kun ollaan normieläkkeellä niin fire ajat ovat ohi.
Pystyisitkö perustelemaan tämän näkökulman? Yritin hieman avata omaa perspektiiviäni siihen miksi asia ei ole välttämättä ihan näinkään.

Syy kaksi, suomi on niin konkurssissa ja eläkkeet kädestä suuhun ettei eläkkeiden varassa elämisestä keskustellessa voi välttyä politiikalta. Politiikka ei kuulu yk:lle.
Tässä menee lapsi pesuveden mukana. Pidetään politiikka poissa ja keskustellaan mieluummin numeroista vaikkapa sitten nykyhetken mukaan. Kukaan ei voi kuitenkaan ennustaa oikeasti tulevaisuutta. Ohjataan poliittinen mussutus sitten herkällä otteella sinne politiikkapuolelle, koska en minäkään sitä jaksa joka ketjussa lukea.

Pystyisitkö perustelemaan tämän näkökulman? Yritin hieman avata omaa perspektiiviäni siihen miksi asia ei ole välttämättä ihan näinkään.
Eihän tämä ole näkökulma vaan fakta. RE=retire early. Pointti fire:saa olla omavarainen ja eläköityä ennen virallista eläkettä.

Oletan tässä olevan ongelmana että finWeazel ei ymmärrä tai halua ymmärtää laskelmia, joissa yli 67-vuotiaana osa kuluista katetaan työeläkkeestä. Eli tarvitaan vähemmän sijoitustuottoja siihen kylkeen. Tämä kun viedään taaksepäin laskelmiin mukaan, huomataan, että nuorempana töistä poisjääntiin tarvitaan vähemmän pääomaa, koska vanhana tarvitaan vähemmän sijoitustuottoja. Mikä tahansa kertynyt summa työeläkettä siis pienentää tarvittavaa pääomaa FIRE:n. Tämän takia eläkkeet ovat olennainen osa FIRE:ä eikä niitä voi "paaluttaa" pois.

Ymmärrän sikäli finWeazeliä, että heikoilla jäillä ollaan, jos mitoittaa oman firetyksensä 40-50-vuotiaana niin, että rahat riittävät, kunhan työeläkkeen varaan voi laskea. Varsinkin jos potti on mitoitettu kuihtumaan kokonaan kasaan siinä 70 ikävuoden tienoilla.

Jos taas jää pois työelämästä 60v+, niin tilanne on hieman toinen. Siinä ei kummoista pottia tarvitse, varsinkin kun eläkepottia on ehditty kasvattamaan 10-20v pidempään. Senkin laskisin silti aikaiseksi eläköitymiseksi, vaikka todellinen FI-komponentti puuttuukin. Olkoot sitten retire early toivo elää -edition.

Tosifirettäjän™ pääoma kyllä riittää kattamaan omat menot hautaan asti, vaikka eläkejärjestelmä sulaisi. Taloudellisesti riippumaton ei ole riippuvainen kolmannesta osapuolesta eli valtiosta tai eläkeyhtiöistä.

Eihän tämä ole näkökulma vaan fakta. RE=retire early. Pointti fire:saa olla omavarainen ja eläköityä ennen virallista eläkettä.
Virallinen eläkehän alkaa siinä kohtaa, kun sen eläkkeen hakee. Virallisen eläkkeen alin ikä ja ns. ylin pakollinen ikä ovat eri numeroita ja niitä sorvataan elinajanodotteiden perusteella ylös tai alas. Tämähän luo yhtälailla epävarmuustekijöitä työeläkkeiden huomioinnissa, JOS ne haluaa omissa FIRE-laskelmissaan huomioida kuten edellä mainitaan. Noin karrikoiden tällä hetkellä eläkkeelle jäädään 64veenä, itse voisin jäädä eläkkeelle 68v ikäisenä nykyspekseillä. Todennäköisesti tuo virallinen eläkeikä tulisi olemaan jotain aivan muuta aikoinaan joten esimerkiksi itse en voisi tuon varaan laskea yhtään mitään näin reilu kolmekymppisenä excelissä.

Toisekseen, "retire early" = eläköidy ennenaikaisesti. Kun on RE, on faktuaalisesti eläkkeellä. Se eläkkeen rahoitus tulee vain lähtöpisteessä omista säästöistä eikä jostain kolmannen osapuolen pakkosäästörahastosta. Ei se eläkkeen luonne muutu mitenkään siinä kohtaa, kun laittaa ns. viralliset eläkepaperit vetämään vaan silloin vain vapauttaa itselleen pakkosäästettyä eläkekassaa käyttöönsä. Ehkäpä meidän näkemys eroaakin juuri tässä sen verran konkreettisesti, että tuota työeläkettä ei toisesta näkövinkkelistä kannata huomioida siinä missä toisesta se huomioidaan. Samalla tapaa määritelmänluonteisesti työkyvyttömyyseläkkeellä oleva henkilö on eläkeläinen vaikka ei olisi lähelläkään virallista eläkeikää. He eivät vain rahoituksen kannalta kuulu tämän ketjun otsikkoon, koska ovat täysin poliitikkojen armoilla.

Joka tapauksessa, eipä tuota työeläkettä voi ainakaan reilusti ennenaikaisesti eläköityessä huomioida muuten kuin säästöpotin riskien keventäjänä tietystä pisteestä eteenpäin. Parissa vuosikymmenessä harva kerkiää kerryttämään työeläkettä niin paljoa, että voisi taikaiskusta vaihtaa säästöillä elämisestä siihen pienen työeläkkeen varassa elämiseen. Jonkinlainen yhdistelmärahoitus olisi minimissään pakollista vielä siinä vaiheessa, kun sitä pientä työeläkettä pääsisi nostamaan.

Ymmärrän sikäli finWeazeliä, että heikoilla jäillä ollaan, jos mitoittaa oman firetyksensä 40-50-vuotiaana niin, että rahat riittävät, kunhan työeläkkeen varaan voi laskea. Varsinkin jos potti on mitoitettu kuihtumaan kokonaan kasaan siinä 70 ikävuoden tienoilla.

Jos taas jää pois työelämästä 60v+, niin tilanne on hieman toinen. Siinä ei kummoista pottia tarvitse, varsinkin kun eläkepottia on ehditty kasvattamaan 10-20v pidempään. Senkin laskisin silti aikaiseksi eläköitymiseksi, vaikka todellinen FI-komponentti puuttuukin. Olkoot sitten retire early toivo elää -edition.

Tosifirettäjän™ pääoma kyllä riittää kattamaan omat menot hautaan asti, vaikka eläkejärjestelmä sulaisi. Taloudellisesti riippumaton ei ole riippuvainen kolmannesta osapuolesta eli valtiosta tai eläkeyhtiöistä.
800-1000€/kk työeläkettä saa kasaan helpohkosti 40-50v vuotiaana. Tuota kun aikoinaan aletaan maksamaan se on nettoa käteen koska vuositulot vain ~10k€.

Osinkoja pitää saada bruttona 13,5k€ ja 3% tuotolla 450k€ salkulla.

Toisin sanoen jos saat nilkutettua itsesi firen aikana eläkkeelle asti saat kohtuullisen merkittävän boostin maksukykyyn.

Lisäksi jos nettomenot on luokkaa 2k€-2,5k€ (tällä pärjää jo hyvin mikäli asuu velattomassa kämpässä) niin tuo eläke kattaa lähes puolet sun kuluista, toiseen puolikkaaseen riittää ~500k€ salkku.

FIREn laskenta helpottuu myöskin merkittävästi. 45 vuotiaana ei tarvitse osata ennustaa loppuikää vaan riittää kun on sen verran massia että ~70v on 500k€ salkku, sen tuotto + eläke kattaa loppuelämän ja salkusta voi toki syödäkin siitä riittäisi 100v asti 14k€/vuosi + eläke on jo yksinään yli 2k€ nettoa/kk. Käytännössä siis varmaan 300k€ salkku riittää.

Työeläkelaitoksen riippuvuus on melkein sama kuin riippuvuus osakevälittäjästä. Ne vaan säilöö ”sun rahoja”, ei niitä voida sieltä valtiolle takavarikoida.

Viimeksi muokattu:
Joka tapauksessa, eipä tuota työeläkettä voi ainakaan reilusti ennenaikaisesti eläköityessä huomioida muuten kuin säästöpotin riskien keventäjänä tietystä pisteestä eteenpäin. Parissa vuosikymmenessä harva kerkiää kerryttämään työeläkettä niin paljoa, että voisi taikaiskusta vaihtaa säästöillä elämisestä siihen pienen työeläkkeen varassa elämiseen. Jonkinlainen yhdistelmärahoitus olisi minimissään pakollista vielä siinä vaiheessa, kun sitä pientä työeläkettä pääsisi nostamaan.
Hyvin harva pystyy muutenkaan firettämään alle 20v työnteolla alle 40v:nä. Käytännössä siihen tarvitaan ”satumaista sijoitustuuria” tai perustettu todella hyvin menestynyt yritys tai loppuelämää askeettisessa savimajassa.

Jos (ja kun) fire menee helposti tuonne 50v haarukkaan niin eläkettäkin on jo kertynyt sekä sen ennustettavuus paljon parempi kuin 30v:nä.

Mitäs täällä on porukka laskenut paljonko on fire-tavoitteena mukava kuukausisumma käteen? Jos laskee vaikka asumiskulujen jälkeen kun siinä on paljon vaihtoehtoja (vuokra, kokonaan tai osittain maksettu koti, nomad jne)

Itsekin miettisin ja olen miettinyt asiaa juuri tältä kantilta. Eli toki teoriassa jos sinulla on oikeus olla töissä siihen saakka kunnes täytät 70v niin kyllähän sinä voit katsoa peiliin ja täällä kirjoittaa että FIRE astui voimaan kun ikää on nyt esim. 69 vuotta ja elät säästöillä sekä liiton rahoilla vuoden, minkä jälkeen sitten ansaittu eläke alkaakin..

..Mutta suurimmasta osasta muita FIRE luultavasti tarkoittaa juuri "nuorena" tai jopa oikeasti nuorena töiden lopettamista jolloin sitä eläkettä ei ehkä edes satoja euroja kuukaudessa ole kertynyt joten sitä ei haluta siksikään laskea mukaan vaan se on joku "bonus mikä tulee päälle jos tulee" sitten joskus esim. 30 vuoden päästä.

Toisaalta itsekin kirjoittelen ketjuun ja olen päälle 50 nyt, silti aikaa eläkkeeseen olisi mutta vähentänyt työaikaa (virallisesti taitaa olla 5h 12min per päivä tai vastavuoroisesti joku 4 päivää viikossa) ja odottelen että saisi asunnon maksettua jolloin ns. pakolliset menot kuukaudessa tippuvat huomattavalla määrällä.

Tiedostan että läheskään kaikille tämä ei ole vaihtoehto (todella useasti näkee asuntolaina ketjussa henkilöitä jotka joko a) kertovat että asuntolainan sijaan olisi pitänyt sijoittaa kaikki osakkeisiin eivätkä tajua että ASUNTOlaina on asuntoa eikä sijoituksia varten tai b) kertovat että esim. juuri jonkun pääkaupungin ydinkeskustan kämpän useamman tonnin vuokrakin on naurettavan halpa niihin miljoonien hintoihin mitä sen ostamiseen joutuisi sijoittamaan. Unohtamatta sitä että todella monessa työpaikassa et joko ole tarpeeksi tärkeä tai sitten ei vaan löyty joustoa joten se on tulos tai ulos => joudut tekemään sitä 40h/viikko työpäivää vs vaikkapa nykyinen 26 tuntinen).

Minusta hienoa tässä on kuitenkin se että jokainen voi tavallaan määritellä hieman itse tätä FIRE tavoitettaan. Joillekin kuten itselleni se määrä mikä teoriassa riittäisi "ikuisesti" olisi kohtuullisen pieni jopa sanotaan joku 25 000€ / vuodessa mistä riittäisi hyvin enempi kuin riittävä 2000€/kk ja jäisi vielä 1000€/ylimääräistä per vuosi. JOS ensin menot saa riittävän alas.

Toki en laske "korkoa korolle" joten ajattelen kutakuinkin että joku miljoona riittää ns. "varmasti" seuraavat 40 vuotta ja hyvin luultavasti kasvaa edes jotain joten asioiden täytyy mennä todella huonosti jos rahat pääsevät loppumaan kesken. Lisäksi erilaiset (varmasti tapahtuvat) yllättävät menot on kuitenkin enempi tai vähempi katettu ihan maltillisillakin koroilla ettei tarvitse laskea ainoastaan sitä "tonni ylimääräistä per vuosi" varantoa.

Tähän ei ole laskettu (vaikka sellainen ehkä jossain vaiheessa tuleekin) eläkettä, toki se on bonus siellä mutta en silti laske sen varaan ja jos sitä ei tule ei elämäni silti mullistu / en joudu palaamaan työelämään.

Minusta hienoa tässä on kuitenkin se että jokainen voi tavallaan määritellä hieman itse tätä FIRE tavoitettaan.
näinhän se on viimekädessä. Matka samanlainen niin fi:n ja re:n tavoittelusta voi puhua samassa ketjussa vaikka lopputulema erilainen.

Ehkä tulevaisuudessa on joku eläkeläisten elämää ketju, kun porukka vanhenee ja kirjoitellaan mitä eläkkeellä tehdään. Oikeasti ketjussa väännetään kuuluuko nuorten perintömiljomäärien jutut eläkeläisten ketjuun vai ei.

Statistiikka

Viestiketjuista
276 437
Jäsenet
77 458
Uusin jäsen
Zumatra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom