Vaalien tulos oli minulle mieleinen siksi, että naisia ja miehiä on nyt lähes yhtä paljon ja puolueiden kannatus on tasaisempaa, vaikka tämä voikin rajoittaa suoraviivaista politiikkaa, hyvänä puolena pakottaen hallituksen tekemään tasapaksumpia päätöksiä. Naisista en halua enemmistöä, minusta hieno tavoite on mahdollisimman lähelle 50 % kumpaakin sukupuolta.
Ylen A-Studio oli tänään mukavaa katsottavaa, jota juonti Ylen puhjeenjohtaja tenteistä tuttu nuorempi mies. Yksinään hän on näemmä oikein lahjakas ja miellyttävä toimittaja. Haastateltavina oli neljän eri puolueen edustajat, yhtenä Jussi Halla-Aho.
Jaksossa kuulostellaan miten helppoa hallituksen kasaaminen tulee olemaan kyselemällä aiheesta haastateltavilta. Tiedon päivittämisen kannalta, kun olen huomannut että täällä edelleen pidetään persuja oikeistolaisina tai porvaripuolueena, kannattaa kenen tahansa katsoa jakson viimeinen lyhyehkö osio kohdasta
47:00 eteenpäin. Siinä kahdelta asiantuntijalta kysytään miten helposti mikäkin hallitusmuodostelma muodostuisi. Eritysesti mieshenkilö antaa erittäin asiantuntevaa näkemystä.
A-studio | Edessä hankalat hallitusneuvottelut
...
Oma näkemykseni on oikeastaan sama tuon miehen kanssa, eli helpointa olisi SDP:n johtamana kasata punavihreä hallitus
SDP, keskusta, vihreät ja
vasemmistoliitto. Kokonaisuudessaan nämä eivät ole asioista liian eri mieltä lukuun ottamatta keskustan näkemyksiä hakkuusiin. Vaalivoitta
Seuraavana mahdollisena näen itse SDP:n luovuttavan tunnustelun persuille, milloin he voivat saada kokoomuksen völjyyn, kunhan antavat periksi maahanmuuttokysymyksessä. Kokoomus saattaa hyvinkin olla valmis tähän kunhan heidän verotuksensa ja työmarkkinoiden muokkaaminen toteutuu edes puoliksi. Näiden kahden mukaan tarvittaisiin vielä muita, eli kaikkiaan löytyisi
persut, kokoomus, vihreät, RKP ja
KD. Uskon persujen antavan myöten ilmastoasioissa vihreille, kunhan heidän maahanmuuttolinjansa toteutuu.
Käydessään niin että kokoomus tunnustelee, mikä olisi kyllä pitkällistä, voidaan silloin sivuuttaa suoraan persut siitä huolimatta että he talouspolitiikan kannalta sopisivatkin osittain yhteen, sillä miksi joustaa ns. arvopohjan kanssa (mitä se nyt tarkoittaakin) jos ei ole tarvis, kun voidaan pitää omasta toimintatavasta kiinni.
Kookomuksen kanssa selvästi yhteen menevät kumppanit ovat vihreät ja RKP - kuten saatatte huomata vihreät ovat vahvoilla näissä vaaleissa. Enemmistö pitäisi kuitenkin koota, joten päädytään todennäköisesti helpoimpaan ratkaisuun, eli neuvottelemaan SDP:n kanssa, vaikka linjat ovatkin tänäpäivänä kynnyskysymyksissä erilaiset, yhtenä yhdistävänä tekijänä panostus vanhusten hoitoon. Keskustaa ei sovi unohtaa ja se kolmantena puolueena muodostaisi jo enemmistön, mutta näkisin silti sopivammaksi yhdistelmän
kokoomus, SDP, vihreät, RKP ja
KD. Tässä yhdistelmässä tosin SDP joutuisi pahasti joustamaan talousasioissa.
Minulle ei ole niin väliä onko seuraavat neljä vuotta linja oikeistolainen vai vasemmistolainen vaiko keskellä, onhan keskusta kuitenkin edelleen varsin iso puolue ja omien puheidensa mukaan edelleen avoin hallitukselle, mutta mitä en halua on hallitus mikä on ristiriitainen. Toivon siis selkeitä linjauksia, kaikessa politiikassa asiallista ja hillittyä keskustelua, oli kyse eduskuntatalosta tai tästä Tekistä, sekä päätöksen tekoa mieluusti nopeammin kuin hitaammin. Epävarmuus ei ole nyt hyväksi Suomen asukeille tulevan suunnittelun kannalta, joten parempi saada mahdollisimman yhtenäinen hallitus aikaiseksi, oli se sitten oma lemppari tai kauhukuva kumpi tahansa, itse en tosin alennu tässä mitään kauhistelemaan.