Yleistä pohdintaa taas vaihteeksi:
Keskustelu kiihtyy yhä pelokkaampaan suuntaan kun ensimmäinen äänestyspäivä lähenee. Minusta poliittisista mielipiteistä on mukava keskustella kasvotusten, mutta netissä en itse edes yritä. Kasvotustenkin henkilöstä riippuen se on hankalaa ja kannattaa välttää, mikä tuo esille sen miksi emme edelleenkään pysty keskustelemaan aiheesta syvällisemmin. Tämä ei tosin haittaa minua kunhan riitelyltä ja sorsimiselta vältytään.
Tässä yksi tuttuni sanoi mielestäni osuvasti että kaikkien puolueiden päämärät toteutuessaan saman aikaisesti tarkottaisi sitä, että eläisimme paratiisissa. Voihan sitä olla joku terroristipuoluekin olemassa, mutta pääsääntöisesti jokainen puolue ajaa kansan ja maan etua, tavoitteena sama lopputulos kuin muillakin, eli hyvinvointi, erona tapa tai menettely päästäkseen tähän lopputulokseen.
Kyseinen asettelu tulee aina vastaan kaikessa. Ihmiset haluavat lopulta samoja asioita, yleensä hyviä ja hyödyllisiä, mutta he lähtevät niitä hakemaan eri kautta. Lähestymistapa on ainoastaan eri ja siitä on hyvä keskustella ennen päätösten tekoa. Rahaa ja muita varoja kun on rajallisesti, niin joudutaan valitsemaan rajatumpi tie, mutta kukaan ei tahdo mitään ikävää lopputulosta.
Joka kerta hämmentää alkukantainen pelko siitä mitä tapahtuu jos omaa puoluetta ei äänestetä. Tilannehan ei ole nyt eikä koskaan ollut kansanvallassa se, että mikään puolue syöksisi maan kumoon, ainakaan tarkoituksella. Kuullessani kenen tahansa poliittisen näkökannan, yritän aina ymmärtää mitä kautta hän on lopputulokseen tullut ja koitan samaistua hänen ajattelutapaansa. Se on mielestäni mielenkiintoista ja hauskaa keskustelua missä oppii niin ihmisistä kuin keinoista.
Toisinaan sitten tulee vastaan henkilö jonka kanssa jostain syystä mainitaan pari sanaa politiikasta vaikka vasten tahtoisesti ja usein keskustelu alkaa todella ei rakentavalla tavalla, esimerkiksi luettelona puolueista mitä ei saa äänestää tai muuten on päästään sekaisin. Lisäksi tulee tietysti solvaukset tietyistä politikoista, nykyisen tai edeltävän hallituksen lynkkaus, vitsi jostakin puolueesta miten se epäonnistuisi vallassa ollessaan ja miten heillä on se perinteinen salainen tavoite tehdä jotain todella mittavaa harmia kansalle vain pelkän vahingon tähden. Tällainen on aivan arvotonta ja sivistymätöntä keskustelua jos minulta kysytään, jota on kohdannut varmaan kaikki.
Toivon mukaan, oli sitten tuleva hallitus millainen tahansa, ainakin politikot osaavat keskustella rakentavasti ja kuunnella ensin. Minua hieman harmitti kun tässä yksi SPD:n edustaja kotikunnassani tuumasikin minulle, että kuntahallituksessakin kaivattaisiin ns. kristillistä järjestystä enemmän, eli keskustelu on ilmeisimmin ollut hyökkäävää ja asiatonta, aivan kuten välillä tällä Tekin palstalla. On mielestäni omituista miten päätöksiä tehdessä niin monesta pelko saa otteen. En tiedä onko siinä ajatus taustalla siitä ettei oma etu toteudu, kun minulle sillä ei taas ole niin suurta väliä, sillä näen pysyväni hengissä ja terveenä tässä maassa oli lopullinen hallitus mikä tahansa. Ei mikään puolue kuitenkaan pohjimmiltaan niin erilainen toisesta ole että he jotain kaaosta viljelisivät.
Koittakaa siis nyt hieman rauhoittua vaalien ajaksi ja antakaa ihmisten tehdä äänestyksensä rauhassa. Minulle sopii aina kuulla jotain hyvää jostain puolueesta, mutta puolueiden lyttääminen, sekä keskustelijoiden ja politikkojen haukkuminen ei tuo pisteitä ollenkaan. Kannattaa jo keskustellessa ja äänestäessä hyväksyä se, ettei oma unelmalopputulos tule toteutumaan, mutta lähelle voidaan päästä jos hyvä tuuri käy. Äänestys ja päättäminen on mielekästä silloin kun ei hakkaa omaa kantaansa kallioon ja taistele sen puolesta kääntäen selän kaikelle muulle.
...
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä mikä on IOtechin äänestys jakauma. Olisko äänestykselle aihetta?
Tee ihmeessä tuollainen ketju missä voi valita vaihtoehtonsa, toki täysin nimettömänä. Kannattaa ottaa pienimmätkin puolueet mukaan jos mahdollista.
MUOK. Korjasin sanojen asettelua.