• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Eduskuntavaalit 2019

PS ei ole edelleenkään EU:ssa pysymisen puolella, mutta "Fexit" äänestys ei ole nyt (Halla-ahon sanojen mukaan) tarkoituksen mukainen, koska enemmistö äänestäisi pysymisen puolella ja vastaisuudessa tuota äänestystulosta käytettäisiin kaikenlaisen EU-kritiikin hiljentämiseen

En tiennyt että persujen agendassa on ero eu:sta. Perusteena tuon esiintuomattajättämiselle kai toimii se että kansa äänestäisi väärin persujen mielestä. Sinänsä ihan fiksua toki ettei lähdetä brittien yksisarvispolitikoimaan. Yllätti silti että tuolla on noin urpoa pyrkimystä taustavaikuttamassa.
 
Tuossa jo tehtiin vastaava rinnastus perussuomalaisiin, sekään ei saanut sinua ajattelemaan uudelleen?
Olen kantani lyönyt lukkoon ja saanut sen verran kovan yliannostuksen suvaitsevaista retoriikkaa, että heti kun näen jonkun triggeröivän sanan, niin sen jälkeen loppuu kuuntelu.
Itse en halua kuin saada rikolliset kuriin ja kuuntelen vain niitä, jotka sitä haluavat.
 
PS ei ole edelleenkään EU:ssa pysymisen puolella, mutta "Fexit" äänestys ei ole nyt (Halla-ahon sanojen mukaan) tarkoituksen mukainen, koska enemmistö äänestäisi pysymisen puolella ja vastaisuudessa tuota äänestystulosta käytettäisiin kaikenlaisen EU-kritiikin hiljentämiseen.
Tuota mieltä hän oli viime kesänä mutta viimeisin mielipide on erilainen
Halla-aho: Kova brexit toteutuu viikon päästä perjantaina
"Halla-aho ei ole ajamassa Suomea EU-eroa kohti, sillä hänestä esimerkiksi siirtolaisuuden hallinta ja turvapaikkajärjestelmän kehittäminen tapahtuvat helpommin, tehokkaammin ja taloudellisemmin, kun asiat tehdään EU:ssa yhdessä."
 
En tiennyt että persujen agendassa on ero eu:sta. Perusteena tuon esiintuomattajättämiselle kai toimii se että kansa äänestäisi väärin persujen mielestä. Sinänsä ihan fiksua toki ettei lähdetä brittien yksisarvispolitikoimaan. Yllätti silti että tuolla on noin urpoa pyrkimystä taustavaikuttamassa.

Käytännössä nykyisessä muodossaan PS ei EU:n suunnasta liiemmin välitä, koska EU ajaa syvempää integraatiota. Jos joku ei näe tässä ongelmaa niin eikai siinä mitään mutta kyllä minä täysin ymmärrän miksi päätökset haluttaisiin pitää pääsääntöisesti Suomessa eikä ulkoistaa Euroopan Unionille. Urpoa tai ei.

Taisipa olla niin että Halla-aho on sanonut aika montakin kertaa että se todellinen syy hallituksesta lähtöön oli EU-politiikka, ei maahanmuutto.
 
Tuota mieltä hän oli viime kesänä mutta viimeisin mielipide on erilainen
Halla-aho: Kova brexit toteutuu viikon päästä perjantaina
"Halla-aho ei ole ajamassa Suomea EU-eroa kohti, sillä hänestä esimerkiksi siirtolaisuuden hallinta ja turvapaikkajärjestelmän kehittäminen tapahtuvat helpommin, tehokkaammin ja taloudellisemmin, kun asiat tehdään EU:ssa yhdessä."

Niin.. miten sen sitten ottaa. Toisaalta eivät nämä kannat kai täysin toisiaan pois sulje jos tarkkaan kuuntelee.

 
Olen kantani lyönyt lukkoon ja saanut sen verran kovan yliannostuksen suvaitsevaista retoriikkaa, että heti kun näen jonkun triggeröivän sanan, niin sen jälkeen loppuu kuuntelu.
Itse en halua kuin saada rikolliset kuriin ja kuuntelen vain niitä, jotka sitä haluavat.

Miksi sitten osallistut asiasta käytävään keskusteluun?
 
Väykkä väittää että YLE olisi leikannut Oulun vaalipaaneelin keskustelua.

Miksi Viro sensuroitiin, Yle ja Kaleva?

"
Jatkoin, että ilmapiiriin vaikutetaan median kautta. Mitä kaikkea tapahtuu, en tiedä, mutta ilmapiiri on viimeisten neljän vuoden aikana Suomessa muuttunut aika lailla Venäjä-vastaiseksi. Sitä tahallaan ruokitaan siinä tarkoituksessa, että Suomi liittyisi Natoon tai että Euroopan unioni muutettaisiin sotilasliitoksi ja Suomi sitä kautta liittoutuisi. Tätä vahvat voimat ajavat.

Ällistyin siitä, että Areenan tallenteesta oli leikattu pois se kohta, jossa toin esiin Virosta Suomeen tulevan ulkopuolisen vaikuttamisen (noin kohdassa 1’44”).

Miksi näin tehtiin, Yle ja Kaleva?

Onko tässä takana se Suomen Nato-jäsenyyttä ajava Mediapooli, josta Suomen Kuvalehden entinen päätoimittaja Mauno Saari on ansiokkaasti kirjoittanut ( 7.3. Kysymyksiä Suomen vapaalle medialle ja 24.3. Kadonneen aineiston arvoitus )? Samaa aihepiiriä käsittelee hänen puolisonsa Helsingistä Tähtiliikkeen ehdokkaana eduskuntaan pyrkivä Pirkko Turpeinen-Saari äskettäisessä blogissaan (31.3. Ensimmäiset Nato-eduskuntavaalit )."
 
Viimeksi muokattu:
On se varmaan rankkaa olla persu, kun näkee salaliittoja joka paikassa (+ jokaisesta asiasta on heti öyhötettävä internetissä, riippumatta siitä onko osannut esimerkiksi lukea itse).

On se varmaan rankkaa olla vasemmistolainen, kun pitää kynsin ja hampain kiinni kuolevasta ideologiasta ( + itsenäisyyspäivänä on heti heitettävä pyöräteline ikkunasta, riippumatta siitä "tehtiinkö mitä piti").

( yo. kommentti on yhtä viisas kuin vofferin ja postattu vain osoittamaan se, eli olisiko mukavempaa kun keskusteltaisiin asiallisesti ? )
 
On se varmaan rankkaa olla vasemmistolainen, kun pitää kynsin ja hampain kiinni kuolevasta ideologiasta ( + itsenäisyyspäivänä on heti heitettävä pyöräteline ikkunasta, riippumatta siitä "tehtiinkö mitä piti").

( yo. kommentti on yhtä viisas kuin vofferin ja postattu vain osoittamaan se, eli olisiko mukavempaa kun keskusteltaisiin asiallisesti ? )
En tiedä pyörätelineiden heittelystä kovin paljon, mutta vasemmistolaiseen ideologiaan kuuluu se, että yhteiskunnassa heikoimmassa asemassa olevien tukeminen on kannattavaa koko yhteiskunnan kannalta - myös niiden, jotka rahoittavat tämän tuen.

Suuri joukko ihmisiä, jotka eivät pysty näkemään tulevaisuudessa muuta kuin kurjuutta aiheuttaa varmasti yhteiskunnallisia ongelmia ja turvattomuutta myös hyväosaisille, joten on järkevää tarjota jokaiselle mahdollisuus riittävään toimeentuloon.
Työttömyysturvan ja muiden yhteiskunnan tukien leikkaaminen, jota oikeistopuolueet (ja Jussi Halla-aho) kannattavat, ei ole osoittautunut erityisen hyväksi keinoksi lisötä työllisyyttä, vaan se aiheuttaa lähinnä vihaa ja katkeruutta niille, joiden toimeentuloon se suoraan vaikuttaa.
 
Työttömyysturvan ja muiden yhteiskunnan tukien leikkaaminen, jota oikeistopuolueet (ja Jussi Halla-aho) kannattavat, ei ole osoittautunut erityisen hyväksi keinoksi lisötä työllisyyttä, vaan se aiheuttaa lähinnä vihaa ja katkeruutta niille, joiden toimeentuloon se suoraan vaikuttaa.
Samaa mieltä kanssasi vasemmistolaisen näkökulman tärkeydestä meidän yhteiskuntajärjestelmässämme, mutta tukien leikkausten työllisyysvaikutukset ovat tietenkin olemattomat, jos tukia leikataan vain muutamalla prosentilla. Kummasti nousisi työllisyys, jos ne vaikka puolitettaisiin, jota siis kuitenkaan en avaamasi vasemmistolaisen näkökulman huomioiden pidä järkevänä.
 

Sanoisin että tuo on puhtaasti kiinni siitä että kuinka nopeasti sähköautojen hinnat tippuu ja että voidaanko niitä valmistaa tarpeeksi ja ympäristön kannalta kestävästi.
Jos tuo toteutuu niin en kyllä näe mitään syytä jatkaa polttomoottoriautojen myyntiä. Ja voi olla että auton valmistajat ehtii ennen lainsäädäntöjä, eli uusia malleja ei vaan enää tule myyntiin.
 
Sanoisin että tuo on puhtaasti kiinni siitä että kuinka nopeasti sähköautojen hinnat tippuu ja että voidaanko niitä valmistaa tarpeeksi ja ympäristön kannalta kestävästi.
Jos tuo toteutuu niin en kyllä näe mitään syytä jatkaa polttomoottoriautojen myyntiä. Ja voi olla että auton valmistajat ehtii ennen lainsäädäntöjä, eli uusia malleja ei vaan enää tule myyntiin.

Eiköhän nuo uudet polttomoottoriautot tosiaan katoa käytännössä muutenkin myynnistä tulevina vuosikymmenintä. Uskoisin että vähintään EU:n tasolla tehdään vastaavia päätöksiä, tai päästörajat tai muut vedetään niin alas että autoteollisuudella ei käytännössä ole intressejä jatkaa polttomoottorien valmistusta tavallisia henkilöautoja varten.
 
Jos suomalaisten autojen keskihinta on se 3.5k euroa niin ei tuo kyllä realistinen vaihtoehto ole. Suurimmalla osalla on siis vanhahko käytetty auto. Vaikka jo nyt olisi mahdollista saada koko autokanta 20k hintaisena sähköautona, ei niihin olisi varaa kuin
pienellä osalla autoja omistavasta kansasta, suurimmalla osalla olisi varaa ostaa sähköauto 5-10 vuoden päästä käytettynä. Ja vielä ei olla edes lähellä sitä tilannetta että uuden sähköauton saisi keskimäärin reilulla 20k:lla. Sitten kun tilanne on tämä, voidaan laskea että siitä 10 vuotta eteenpäin voisi olla realistista puhua polttomoottoriautojen käytön lopettamisesta.
Eli sitten kun tilanne on se, että edullisia uusia sähköautoja on tarpeeksi koko autokannan vaihtamiseksi, voidaan harkita uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettaminen suomessa, siihen menee vielä pitkä aika.
 
Jos suomalaisten autojen keskihinta on se 3.5k euroa niin ei tuo kyllä realistinen vaihtoehto ole. Suurimmalla osalla on siis vanhahko käytetty auto. Vaikka jo nyt olisi mahdollista saada koko autokanta 20k hintaisena sähköautona, ei niihin olisi varaa kuin
pienellä osalla autoja omistavasta kansasta, suurimmalla osalla olisi varaa ostaa sähköauto 5-10 vuoden päästä käytettynä. Ja vielä ei olla edes lähellä sitä tilannetta että uuden sähköauton saisi keskimäärin reilulla 20k:lla. Sitten kun tilanne on tämä, voidaan laskea että siitä 10 vuotta eteenpäin voisi olla realistista puhua polttomoottoriautojen käytön lopettamisesta.

Tämä, ja sitten kun vielä osa sähköautokohkaajista, muistaisi, tai pikemminkin tajuaisi, että ei ne todellakaan ole sillä tasolla, että sillä vekottimella tekisi paljoa mitään muuta kuin perus kauppareissuja. Pelkästään se, ettei voi vetää kärrykuormaa paikasta A paikkaan B ja välillä C ja Z välietapit. Puhumattakaan jos tarvitset isoa vetokykyistä autoa työn puolesta...
 
Jos suomalaisten autojen keskihinta on se 3.5k euroa niin ei tuo kyllä realistinen vaihtoehto ole. Suurimmalla osalla on siis vanhahko käytetty auto. Vaikka jo nyt olisi mahdollista saada koko autokanta 20k hintaisena sähköautona, ei niihin olisi varaa kuin
pienellä osalla autoja omistavasta kansasta, suurimmalla osalla olisi varaa ostaa sähköauto 5-10 vuoden päästä käytettynä. Ja vielä ei olla edes lähellä sitä tilannetta että uuden sähköauton saisi keskimäärin reilulla 20k:lla. Sitten kun tilanne on tämä, voidaan laskea että siitä 10 vuotta eteenpäin voisi olla realistista puhua polttomoottoriautojen käytön lopettamisesta.
Eli sitten kun tilanne on se, että edullisia uusia sähköautoja on tarpeeksi koko autokannan vaihtamiseksi, voidaan harkita uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettaminen suomessa, siihen menee vielä pitkä aika.
Ei kai niitä toimivia vanhoja autoja ole kukaan romuttamolle viemässä, eli käytettyjä polttomoottoriautoja varmaan on tarjolla pitkään sen jälkeenkin, kun uusia ei enää valmisteta tai myydä.
Kyllä se uuden auton valmistaminen kuluttaa varmasti helvetisti luonnonvaroja ja tuhoaa ilmastoa verrattuna vanhan muutamassa vuodessa tuuppaamaan pakokaasuun.
 
Jos suomalaisten autojen keskihinta on se 3.5k euroa niin ei tuo kyllä realistinen vaihtoehto ole. Suurimmalla osalla on siis vanhahko käytetty auto. Vaikka jo nyt olisi mahdollista saada koko autokanta 20k hintaisena sähköautona, ei niihin olisi varaa kuin
pienellä osalla autoja omistavasta kansasta, suurimmalla osalla olisi varaa ostaa sähköauto 5-10 vuoden päästä käytettynä. Ja vielä ei olla edes lähellä sitä tilannetta että uuden sähköauton saisi keskimäärin reilulla 20k:lla. Sitten kun tilanne on tämä, voidaan laskea että siitä 10 vuotta eteenpäin voisi olla realistista puhua polttomoottoriautojen käytön lopettamisesta.
Eli sitten kun tilanne on se, että edullisia uusia sähköautoja on tarpeeksi koko autokannan vaihtamiseksi, voidaan harkita uusien polttomoottoriautojen myynnin lopettaminen suomessa, siihen menee vielä pitkä aika.

Siis tuossa puhtaan uusien autojen myynnistä, ei käytettyjen.
 
Tietysti, mutta se tilanne että uusia ei enää myydä on vielä kaukana ja jotkut 2020 luvun skenaariot eivät ole realistisia.
Sähköautossa on vielä se huono puoli että niiden akuston kesto on esteenä nykymuotoiseen käytettyjen autojen kauppaan.
10 vuotta vanha 200k ajettu polttomoottoriauto vielä toimii ja sen huoltaminen on suht järkevissä hinnoissa. Samanikäisen sähköauton
kennosto on kaukana siitä mitä sillä pystyi ajamaan uutena (puhutaan siis sähköautosta korvaajana, ei "ajan 100km viikossa" tyylisenä vehkeenä) ja kennoston vaihto on erittäin kallista.
 
Tämä, ja sitten kun vielä osa sähköautokohkaajista, muistaisi, tai pikemminkin tajuaisi, että ei ne todellakaan ole sillä tasolla, että sillä vekottimella tekisi paljoa mitään muuta kuin perus kauppareissuja. Pelkästään se, ettei voi vetää kärrykuormaa paikasta A paikkaan B ja välillä C ja Z välietapit. Puhumattakaan jos tarvitset isoa vetokykyistä autoa työn puolesta...

Siis eihän niillä muita teknisiä esteitä ole kuin hinta.
 
10 vuotta vanha 200k ajettu polttomoottoriauto vielä toimii ja sen huoltaminen on suht järkevissä hinnoissa. Samanikäisen sähköauton
kennosto on kaukana siitä mitä sillä pystyi ajamaan uutena (puhutaan siis sähköautosta korvaajana, ei "ajan 100km viikossa" tyylisenä vehkeenä) ja kennoston vaihto on erittäin kallista.

No niin no, 90% alkuperäisestä kantamasta. Ainakin kilometrien osalta.
 
Siis tuossa puhtaan uusien autojen myynnistä, ei käytettyjen.

Kyllä kyllä, mutta kun uusien lopetus valmistetaan, ei enää tule lisää polttomoottori autoja käytettyjen autojen kauppaan. Tämä tarkoittaa sitä että tietyn ajan kuluttua ei ole enää saatavilla käytettyjä polttomoottoriautoja vaan ainoa vaihtoehto on joko uusi tai käytetty sähköauto.
 
Siis eihän niillä muita teknisiä esteitä ole kuin hinta.

Näytä minulle sähköauto jonka perseessä on vetokoukku ja sillä saa vetää muutakin kuin about pelkkää tyhjää kärryä? Tesla Model X joo, sillä sai vetää jo jotain, mutta eipä noilla muilla paljoa vedetä yhtään mitään, ei kestä ne sähkömoottorit. Sama homma lähestulkoon kaikkien hybridien kanssa.
 
Näytä minulle sähköauto jonka perseessä on vetokoukku ja sillä saa vetää muutakin kuin about pelkkää tyhjää kärryä? Tesla Model X joo, sillä sai vetää jo jotain, mutta eipä noilla muilla paljoa vedetä yhtään mitään, ei kestä ne sähkömoottorit. Sama homma lähestulkoon kaikkien hybridien kanssa.
Meinaat ettei peräkärryjä enää vedetä, jos vaihdetaan sähköautoihin :D Markkinat usein vastaa kysyntään.
 
Meinaat ettei peräkärryjä enää vedetä, jos vaihdetaan sähköautoihin :D Markkinat usein vastaa kysyntään.

Markkinat vastaa toki kysyntään, mutta kuinka nopeasti? Ei tällä hetkellä oikein vakuuta nämä sähköautot, näin ihmisen näkökulmasta joka näkee autolle monta käyttötarkoitusta, etenkin kun ammatteja on monia, puhumattakaan harrastuksista jne.

Tuossa eräskin kirvesmies viikonloppuna totesi samaa, että vielä on vähän lastenkengissä nämä sähköautot, jos siis oikeasti tarvisi jotain niillä tehdäkin kuin siirtyä toimistolta kotia kymmenisen kilometriä.
 
Näytä minulle sähköauto jonka perseessä on vetokoukku ja sillä saa vetää muutakin kuin about pelkkää tyhjää kärryä? Tesla Model X joo, sillä sai vetää jo jotain, mutta eipä noilla muilla paljoa vedetä yhtään mitään, ei kestä ne sähkömoottorit. Sama homma lähestulkoon kaikkien hybridien kanssa.

No juurikin Tesla X on esimerkki siitä että vetäminen toimii. Sähkömoottorissa ei ole mitään mikä estäisi vetämisen verrattuna polttomoottoriin. Oikeastaan se solveltuu siihen käsittääkseni erittäin hyvin koska niissä on paljon vääntöä.
Valtaosa sähköautojen valmistajista ei vaan vielä ole vaivautunut tekemään tuota vetotukea koska harva nykyisistä sähköautoista on sellaisia että niillä vedettäisiin kärryä.
 
Kyllä se uuden auton valmistaminen kuluttaa varmasti helvetisti luonnonvaroja ja tuhoaa ilmastoa verrattuna vanhan muutamassa vuodessa tuuppaamaan pakokaasuun.

Uuden auton valmistus tuottaa noin 10 tonnin päästöt. Joidenkin lähteiden mukaan vähän vähemmän. Pikkuautolla, esim. 10v ikäinen Opel Corsa (139 g/km) voisi päästellä samalla budjetilla 75 000 kilsaa, tai 15 vuotta vanhalla 1.8 Toyota Avensiksella (170 g/km) 60 000 kilsaa.

Ilman muuta Suomen on oltava muiden pohjoismaiden kanssa tavoittelemassa polttomoottoriautojen myynnin kieltoa. Vaikka Ruotsissakin poliittinen tahtotila siihen on jo valtiovallan toimesta ilmaistu, käytäntö on sitten eri asia, koska tällä hetkellä EU:n säännöt tekevät tuosta hyvin vaikeaa.
 
Kyllä kyllä, mutta kun uusien lopetus valmistetaan, ei enää tule lisää polttomoottori autoja käytettyjen autojen kauppaan. Tämä tarkoittaa sitä että tietyn ajan kuluttua ei ole enää saatavilla käytettyjä polttomoottoriautoja vaan ainoa vaihtoehto on joko uusi tai käytetty sähköauto.

Niin ja mikä ongelma tämä on jos sähköautojen lähtöhinnat saadaan tippumaan?
 
No niin no, 90% alkuperäisestä kantamasta. Ainakin kilometrien osalta.

Mistä tämä tieto, kun asiantuntijoiden mukaan vielä ei ole saatavilla tarpeeksi tietoa. Jenkeissä tehdyissä tutkimuksissa suomen oloja vastaavissa osavaltioissa eliniän keskiarvo oli 8-9 vuotta (kapasiteetti oli laskennut yli 1/3).
Tämä siis perus nissanin (johon perus pertillä voisi olla varaa) kennosto.
 
No sanotaan nyt, että minkään muun merkittävän puolueen varapuheenjohtajiksi ei ole valittu kerralla mitään hakkaraiseen ja huhtasaareen verrattavaa "talenttia". Toinen sentään kai tajuttiin potkaista pihalle mutta nähdäkseni se pahempi sai jäädä ja vielä valittiin puolueen presidenttiehdokkaaksi. Suoraan sanoen en tajua, mitä tuossa naisessa nähdään.
No vihreissä on ollut vaikka minkälaista tampiota erilaisissa luottamustehtävissä varsinkin itse Caruna Pekka, lentokone seisojaa unohtamatta. SDP:ssä tämä Marin, sekä Feld-Ranta ja joskus oli nykyinen Vantaan kaupunginjohtaja Rirva Viljanen, joiden takia ei voi äänestää SDP:tä. Puhumattakaan muista puolueista, kyllä niissä on ollut vaikka minkälaisia tyyppeja, jotkut ovat vain niin yksisilmäisiä, että keskittyvät vain yhden puolueen arvostelemiseen. Kun on seurannut politiikkojen toilailua 50-vuotta niin mikään ei enää yllätä. Väinö Leskisen ja Ahti Karjalaisen Neuvostoliiton reissuilta paluut jne.
 
Niin. Kristillisdemokraatit eivät kerro eivätkä kiistä yhteyttä Agenda Europeen ja heidän riveissään on niitä kiihkouskovaisia kuten Aito Avioliitto, TV7 ja Oikeamedia.

Niikko eduskunnassa paasasi tasa-arvoisen avioliiton eduskuntakeskustelussa, että avioliitto 5000 vuotta vanhaa... Jösses...

Kristillisdemokraattien yhteys Agenda Europeen nyt kiistaton fakta
En jaksa ateistina katsella TV7, en ole kohde ryhmää, uskonnolliset ohjelmat eivät kiinnosta pätkääkään, mutta suotakoon uskovaisille omat kanavansa. Pienempi paha tuo on kuin mitä erään toisen uskonnon edustajat tekevät, saarnaavat ja julkaisevat.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän nuo uudet polttomoottoriautot tosiaan katoa käytännössä muutenkin myynnistä tulevina vuosikymmenintä. Uskoisin että vähintään EU:n tasolla tehdään vastaavia päätöksiä, tai päästörajat tai muut vedetään niin alas että autoteollisuudella ei käytännössä ole intressejä jatkaa polttomoottorien valmistusta tavallisia henkilöautoja varten.
Jos asia tapahtuu itsestään ja muiden päätöksillä, niin miksi suomalaiset poliitikot ovat puhumassa läpiä päähänsä?

Ihan yhtä järkevää olisi, jos vaikka kokoomus linjaisi, että PC:t tullaan kieltämään vuoteen 2030 mennessä, koska ne kuluttavat liikaa sähköä. Tulevaisuus on kevyiden älylaitteiden.

Mitä tuollaiset linjaukset jollekin poliitikolle kuuluvat, kyllä markkinat sen huolehtivat.
 
Mistä tämä tieto, kun asiantuntijoiden mukaan vielä ei ole saatavilla tarpeeksi tietoa. Jenkeissä tehdyissä tutkimuksissa suomen oloja vastaavissa osavaltioissa eliniän keskiarvo oli 8-9 vuotta (kapasiteetti oli laskennut yli 1/3).
Tämä siis perus nissanin (johon perus pertillä voisi olla varaa) kennosto.

Esim:
Tesla battery degradation at less than 10% after over 160,000 miles, according to latest data
Toki tuo perustuu vain reiluun 300 autoon ja on "crowd sourcetettu" mutta jotain suuntaa tuo kuitenkin antaa. Teslahan on itse sanonut että firman sisäisissä testeissä akut olivat vielä 500 000 mailin jälkeen 80%:ssa ja tuo tilasto tukee sitä.

Nissaneissa oli paskat akut, tuo taitaa olla tiedostettu asia. Kyse kuitenkin on siitä että missä ollaan about 10 vuoden kuluttua jolloin sanoisin että suuntaa kannatta katsoa noista nykyisistä high-end autoista koska niiden teknologia tulee halpenemaan seuraavan kymmenen vuoden aikana ja veikkaan että ne halvimmat autot vuonna 2030 ovat akkuteknologialtaan, ja muutenkin, vähintään tuossa Teslan nykytasolla.
 
Omaa ajatusmaailmaa lähinnä on liberaalipuolue, mutta on noillakin aikamoisia lapsuksia vaaliohjelmissa yms. Pitäis esim. saada reseptivapaat lääkkeet k-marketteihin, missä ei ole mitään järkeä. Onhan tuokin tapa kasvattaa terveydenhuollon kustannuksia kun tulee ylimääräisiä lääkehaitoista koituvia kuluja.
 
Jep. Oma mielikuvani on että Lauran päätavoite on kristinuskon (erittäin vanhoillisen version) levittäminen ja tällä hetkellä persut on hänelle paras väylä ja maahanmuuttokriittisyys on ovi tähän väylään.
Nämä vanhoilliset fundamentalisti kristityt kuitenkin näkevät Islamin selkeänä uhkana ja vihollisena ja tätä voi hyvin soveltaa maahanmuutto kriittisyydessä kun isoon ääneen puhuu länsimaisista kristillisistä arvoista.
Maallistuneemmat kristityt katsovat että hesuksen rakkaus yltää myös heihin ja kirkkokunnat esim. jemmailevat häädöt saaneita mamuja.
TV7 esim. on erittäin islam kriittinen ja täysin läpät silmillä pro Israel (jesse palaa sinne ja tulee maailmanloppu jota innolla odotetaan).
Kristillis demokraatit ovat liian "pehmeitä" ja uskon että myös Laura on heidän mielestään liian radikaali, siksi persut, siellä tuskin tarvitsee ryhmän sisällä väitellä uskontoon liittyvistä kysymyksistä niinkuin varmaan KD:ssa joutuisi.
Räsänen joka homoliittojen ja aborttikeskustelun aikana näyttäytyi ns. uskovaisten puhemiehenä on kuitenkin monta pykälää kevyempi uskovainen kuin Laura ja henkilönä ei lähellekkään yhtä epämiellyttävän oloinen, vaikka monessa asiassa olen ihan eri mieltä kuin Päivi.
Niikko kuuluu varmaan samaan kategoriaan kuin Laura kun puhutaan hihhulius asteesta uskonnon suhteen, mutta ei kuitenkaan kokonaisuutena luo samanlaista hyvin epämiellyttävää kuvaa itsestään.
Niikko vaikuttaa enemmänkin vähän hönöltä koijarilta, Laura taas juonittelevalta/manipuloivalta ämmältä.
Miksi ei saisi olla islamkriittinen, melko yksisilmäistä, että haukutaan ja arvostellaan kristiuskoa ja sen joidenkin kannattajien islamkriittisyyttä, mutta tuntuu, että islamia ei saa kritisoida. Kun on saanut tiedostusvälineistä seurata millaista vihapuhetta, vähemmistöjen ja muiden uskontojen kannattajien sortoa harjoitetaan eräissä maissa, miksi punavihervassareille ja kiihkofeministeille tuo yksi uskonto on niin rakas. Kaikkia uskontoja ja aatteita saa ja pitää arvostella
 
Omaa ajatusmaailmaa lähinnä on liberaalipuolue, mutta on noillakin aikamoisia lapsuksia vaaliohjelmissa yms. Pitäis esim. saada reseptivapaat lääkkeet k-marketteihin, missä ei ole mitään järkeä. Onhan tuokin tapa kasvattaa terveydenhuollon kustannuksia kun tulee ylimääräisiä lääkehaitoista koituvia kuluja.
Saa sitä vedettyä burana-överit ihan apteekin tuotteillakin tai nousut apteekin yskänlääkkeellä. Tämän takia ehdotettiin vain reseptivapaita lääkkeitä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Nissaneissa oli paskat akut, tuo taitaa olla tiedostettu asia. Kyse kuitenkin on siitä että missä ollaan about 10 vuoden kuluttua jolloin sanoisin että suuntaa kannatta katsoa noista nykyisistä high-end autoista koska niiden teknologia tulee halpenemaan seuraavan kymmenen vuoden aikana ja veikkaan että ne halvimmat autot vuonna 2030 ovat akkuteknologialtaan, ja muutenkin, vähintään tuossa Teslan nykytasolla.

Eli katsellaan sitten 2030 asiaa ja millä tasolla ovat hinna ja akut ja onko uusien polttomoottoriautojen myynti lopetettavissa.
 
Saa sitä vedettyä burana-överit ihan apteekin tuotteillakin tai nousut apteekin yskänlääkkeellä. Tämän takia ehdotettiin vain reseptivapaita lääkkeitä.
Onhan näitä ollut vähän kaikenlaisia. Muistan yhden tapauksen, jossa nuori naishenkilö kertoi naamakirjassa saaneensa maksavaurion, kun veti D-vitamiinia "hieman" yli suositusten.
Kaikkia ei vaan pysty pelastamaan itseltään...
 
Onhan näitä ollut vähän kaikenlaisia. Muistan yhden tapauksen, jossa nuori naishenkilö kertoi naamakirjassa saaneensa maksavaurion, kun veti D-vitamiinia "hieman" yli suositusten.
Kaikkia ei vaan pysty pelastamaan itseltään...

Valitettavasti ei, mutta en näe sitä syynä pitää kipulääkkeitä yms. apteekkarien monopoleissa. D-vitamiiniahan saa jo nyt kaupan hyllystä ja muita ravintolisiä ja luontaistuotteita.
 
Tuossa vaikuttanee se, että persujen kannattajat ovat keskimääräistä kiihkomielisempiä. Näkyy myös netin keskustelupalstoilla, eli juuri persujen kannattajat toitottavat poliittista kantaansa joka paikassa enemmän kuin muut yhteensä. Tämä ei kuitenkaan mene yksi-yhteen-relaatiolla puolueiden kannatuksen kanssa, mutta selkeästi persujen kannattajilla sanottavaa on.
Täysin väärin, olen saanut aivan päinvastaisen kuvan tämänkin foorumin keskusteluista. Nimenomaan persujen vastustajat ovat koko ajan vihamielisiä, natsittelua ja rasimia herjat lentävät, ja muuita ala-arvoisia herjoja, yleensä persujen kannatajat ovat niitä kaikkein asiallisimpia. Mistään asiasta ei voi keskustella, etteikö sinne tule joku persujen vihaaja haukkumaan persuja tai Halla-ahoa. Pahimpia ovt nämämä suvaitsevaisina esiintyvät suvaitsemattomat vihreät ja vassarit. Jopa Pekka Haavistokin koetti hillitä pahimpien omiensa ylilyöntejä, Lii taitaa vain yllyttää.
 
Täysin väärin, olen saanut aivan päinvastaisen kuvan tämänkin foorumin keskusteluista. Nimenomaan persujen vastustajat ovat koko ajan vihamielisiä, natsittelua ja rasimia herjat lentävät, ja muuita ala-arvoisia herjoja, yleensä persujen kannatajat ovat niitä kaikkein asiallisimpia. Mistään asiasta ei voi keskustella, etteikö sinne tule joku persujen vihaaja haukkumaan persuja tai Halla-ahoa. Pahimpia ovt nämämä suvaitsevaisina esiintyvät suvaitsemattomat vihreät ja vassarit. Jopa Pekka Haavistokin koetti hillitä pahimpien omiensa ylilyöntejä, Lii taitaa vain yllyttää.
Laitas nyt kuule vähän esimerkkejä.
Persukannattajia on joo asiallisiakin, mutta ne asiallisetkin pystyy myöntämään, että siinä puolueessa on jopa ehdokkaina aikamoista porukkaa. Kyllä täälläkin on aika usein kovat defenssit päällä, jos persuja menee arvostelemaan. Sitten on useasti persuvihaaja tai kannattaa lasten raiskaamista.

E: Minkä muun puolueen arvostelemisesta saa samanlaista palautetta? ;)
 
Totta, persut näkyy vähemmän politiikan etusivuilla mutta paljon netin keskustelupalstoilla - persuihin on usein liittynyt jonkinlainen voittohypetys vaalien alla, ja se vetää kyllä mukaansa niitä joille itse politiikka ei oikein aukene. On mukava olla voittajien joukossa.
Mistäköhän johtuu, että persut näkyvät paljon netissä, siitä pitävät persujen vastustajat huolen, se mollaamisen määrä ja raivoaminen ei ole ihan tervettä. Enpä usko voittohypetykseen Suomessa, jos sellaista olisi persut saisivat yli 25% äänistä.

No Sauli hypetys oli melkein yhtä kovaat kuin Putinin hypetys Venäjällä ja molemmat saivat yli 60% äänistä, ekalla kierroksella.
 
Jos nyt ei persukannattajat lähtis tälle salaliittolinjalle, kun olivat samasta asiasta huutelemassa fillarin takapyörän tapauksesta.
Alkaa olemaan poliittinen keskustelukulttuuri aika perseestä, jos aina mennään tällaiseen.
Lähinnä noita salaliittoteorioita viljelevät persujen vastustajat, mikä tahansa typeryys kelpaa, kunhan pääsee haukkumaan persuja.
 
Omaa ajatusmaailmaa lähinnä on liberaalipuolue, mutta on noillakin aikamoisia lapsuksia vaaliohjelmissa yms. Pitäis esim. saada reseptivapaat lääkkeet k-marketteihin, missä ei ole mitään järkeä. Onhan tuokin tapa kasvattaa terveydenhuollon kustannuksia kun tulee ylimääräisiä lääkehaitoista koituvia kuluja.
Miten se eroaa, ostetaanko resptivapaat lääkkeet apteekista vai marketista, voiko apteekki kieltäyttyä myymästä resptivapaita lääkkeitä tavalliselle asiakkaalle? Kyllä se raha kelpaa samalla lailla apteekkarille kuin marketin pitäjälle.
 
Siinä oma eduskunta.

83861FDF-C821-427B-8B1C-175555ADCD97.png
 
Ilman muuta Suomen on oltava muiden pohjoismaiden kanssa tavoittelemassa polttomoottoriautojen myynnin kieltoa. Vaikka Ruotsissakin poliittinen tahtotila siihen on jo valtiovallan toimesta ilmaistu, käytäntö on sitten eri asia, koska tällä hetkellä EU:n säännöt tekevät tuosta hyvin vaikeaa.

Tuo kielto blokkaisi myös biodiesel-, biokaasuautot tai sähköhybridiautot. Ei jatkoon.

Jäljelle jäisi vain täyssäköautot ja vetyautot polttokennolla. ;)
 
Miten se eroaa, ostetaanko resptivapaat lääkkeet apteekista vai marketista, voiko apteekki kieltäyttyä myymästä resptivapaita lääkkeitä tavalliselle asiakkaalle? Kyllä se raha kelpaa samalla lailla apteekkarille kuin marketin pitäjälle.
Apteekissa on joku neuvomassa niiden reseptivapaiden lääkkeiden valinnassa. Marketissa ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom