Siis yleensä noissa politiikka keskusteluissahan puhutaan kaikista puolueista. Täällä ei taida olla aktiivisia ketjuja, kuin vihreistä ja persuista. Muistaakseni olen sanonut, että kaikki saavat kuraa niskaansa ja kyllä Sipilästä ja Orvosta kaikenlaista kirjoitetaan, mutta pahimmat asiattomuudet kohdistuvat persuihin. Minusta normaaliin keskusteluun ei kuulu natsi, rasisti fasisti huutelut, yhtä hyvin noita voisi kohdistaa mihin puoluseeseen tahansa. Kommunisti voi sanoa, koska vaaleiisa on muistaakseni mukana Kommunistinen puolue ja Kommunistinen työväen puolue, jonka ehdokkaana Peitsamo on ollut ja silti leimattiin rasistiksi.Tähän kokemukseen vaikuttanee aika paljon se, millaisessa kuplassa elää. Kuinka monia muiden puolueiden aktiivipoliitikkoja tai kannattajia seuraat? Eli pystytkö sanomaan, että he eivät koe vastaavia asiattomuuksia vai etkö vain satu niitä itse näkemään?
Koska esimerkiksi itse olen kyllä havainnut, että muidenkin puolueiden aktiivit - varsinkin nuoret naiset ja maahanmuuttajataustaiset aktiivit - saavat hyvin paljon törkyä ja konkreettisia uhkauksia niin sosiaalisessa mediassa kuin ihan arkielämässä.
Rasistiksi tai natsiksi varmaan harvemmin huudellaan, mutta en nyt pitäisi sitä vähäisempänä, että esimerkiksi toivotaan toisen tulevan raiskatuksi, huoritellaan tai vaikka kerrotaan, että aktiivin kotiosoite tai lasten koulu on tiedossa.