Doom Eternal 2020 (Jatkot Doom 2016:lle) // (PC, PS4, XB1, Switch, Stadia) // Julkaisu: 20.3.2020

Hmm... olen viime viikkoina miettinyt miksi DOOM Eternalista ei julkaista uutta tietoa, noh nyt sellaista tuli. Huh mikä pommi. Todellakin toivon että tämä viivästys ei johdu siitä hirvittävästä moninpelistä, mikä suunnitteilla :/ ... ei mikään pieni viivästys.
 
Däng. Noo äkkiähän tuollainen 4kk menee.

Mitähän lienee ilmennyt, tässä kuitenkin +1kk vielä aikaisempaan ilmoitettuun julkaisupäivään aikaa. Ja lähinnä myös juuri siksi että näin lähellä julkaisua tarvitsi ottaa aikalisä.

Mutta eiköhän sieltä lopulta kohtuullisen kiillotettu tuotos taas tipahda :)
 
Itse nostan hattua että Bethesda julkaisee pelin myöhemmin jotta tuotteesta saadaan parempi. Näköjään jotain opittu siellä :tup:
 
Hiljaiseksi vetää... kuukausi ennen julkaisua - MYÖHÄSTYY - emmekä tiedä tuleeko seuraavaan julkaisupäivään mennessä, edes silloinkaan... ja sen toisen suuren pelin julkaisu senkuin lähestyy... huhtikuussa...

 
Jos peli myöhästyy se haittaa jonkun aikaa, jos tehdään paska peli se on paska ikuisesti:)
 
Jos peli myöhästyy se haittaa jonkun aikaa, jos tehdään paska peli se on paska ikuisesti:)
dYZzJt2.jpg
 

Paitsi jos on vaikkapa Duke Nukem Forever, jolloin on sekä helvetin delayed että helvetin huono, ja ei muuten ollut "eventually good".
Tämä nyt sentään lienee jokseenkin sillä hyväksihavaitun Doom 2016:n enginellä tehty (?) joten ei voi olla varsinaisesti paska.
 
Paitsi jos on vaikkapa Duke Nukem Forever, jolloin on sekä helvetin delayed että helvetin huono, ja ei muuten ollut "eventually good".
Tämä nyt sentään lienee jokseenkin sillä hyväksihavaitun Doom 2016:n enginellä tehty (?) joten ei voi olla varsinaisesti paska.
Uusi pelimoottoriversio on alla, mutta eiköhä tuo ole silti edelleen taattua id-laatua.
 
Mieluummin valmista myöhässä, kuin keskeneräistä paskaa ajoissa.

Niin... johtuuko myöhästyminen ankeasta 2 vs 1 moninpelistä vai onko siellä jotain muita ongelmia? Jos peli myöhästyy 4 kk vaikka sille on annettu tarkka julkkaripäivä. Ei ihan pikku ongelmista kyse... jopa invasion-mode, DLC:nä tulevaisuudessa... Ei kai tämä ole uusi Quake Champion... :/
 
Niin... johtuuko myöhästyminen ankeasta 2 vs 1 moninpelistä vai onko siellä jotain muita ongelmia? Jos peli myöhästyy 4 kk vaikka sille on annettu tarkka julkkaripäivä. Ei ihan pikku ongelmista kyse... jopa invasion-mode, DLC:nä tulevaisuudessa... Ei kai tämä ole uusi Quake Champion... :/
Tähän ei tiedä vastausta Väyrynenkään, joten mitä turhia stressailemaankaan..? :confused:

Kunhan ovat luultavasti ottaneet liian kunnianhimoisen päivämäärän vuoden lopun sesonkiin ja nyt vaan totesivat, ettei yksinkertaisesti kerkeä saamaan kunnolla valmista.

Joku 4kk myöhästyminen ei ole muutenkaan mitenkään järin poikkeuksellinen mielestäni. Useimmiten käy "yllättäin" juuri loppuvuodelle lupailluille peleille.

En siis olisi järin huolissani.
 
Tähän ei tiedä vastausta Väyrynenkään, joten mitä turhia stressailemaankaan..? :confused:

Kunhan ovat luultavasti ottaneet liian kunnianhimoisen päivämäärän vuoden lopun sesonkiin ja nyt vaan totesivat, ettei yksinkertaisesti kerkeä saamaan kunnolla valmista.

Joku 4kk myöhästyminen ei ole muutenkaan mitenkään järin poikkeuksellinen mielestäni. Useimmiten käy "yllättäin" juuri loppuvuodelle lupailluille peleille.

En siis olisi järin huolissani.

Johan on optimistinen kaveri... meillehän on näytetty vaikka kuinka paljon gameplay-videota "lähes valmiista pelistä". Quakeconissa porukka päässyt pelaamaan peliä jne. MUTTA sitten isketään pommi. Ilman selityksiä peli myöhästyy 4 kk. Mietin voiko syy tosiaan olla moninpeli. Siihen halutaan kunnolla panostaa, jotta ei käy samoin kuin esim. Quake Championsille...

Tultiin ryminällä, mutta mitä saatiin, jopa graafisesti ruma moninpeli. Tämä DOOM Eternalin 2 vs 1 multiplayer on kuolleena syntynyt tekele. Aivan hirvittävä jo ajatuksen tasolla. Kiinnostaako pelaajia todella yksinäinen areena jossa otat mittaa kahdesta vihusta tai yrität listiä yhden vihun jonkun random tyypin kanssa ilman headsettiä... sairasta touhua... ja tuohon pelleilyyn laitetaan miljoonia, niin että emopelikin viivästyy...

Edes Invasion-modea ei ole saatu toimimaan, siinä sentään olisi jo vähän ideaakin, vaikkei mitään game changeria.
 
Hyvä että hiovat pelin kuntoon ja julkaisevat sitten kun on valmista. Ei haittaa itseäni vaikka menisi ensi kesälle kun tietää että laatu edellä mennään.
 
Koska julkaisija ei ole mitään syytä viivästymiselle maininnut (normaalia) niin turhaa se on asiaa vatuloida ja spekuloida tai siitä stressata. Julkaisevat kun julkaisevat ja hankkii pelin vasta julkaisun jälkeen kun on tiedossa että mitä on todellisuudessa tullut ulos.

Itse tykkäsin edellisestä, erityisesti vaikeimmalla tasolla pelatessa piti oikeasti keskittyä koko ajan ja pelaaminen oli nopeatempoista, mukavaa ja palkitsevaa. Tämäkin kyllä menee ostoon mutta ei kyllä heti julkaisun aikaan.
 
Julkaisupäivä edelleen maaliskuussa. Odotellessa Bethesdan PR-osasto "viihdyttää itseään" Twitterissä o_O
doom.PNG
 
Ihan kivalta näyttää, mutta voisivat jo herran vuonna 2020 siirtyä parempaan kuin 1080p laatuun Youtube pelitrailereissaan...
 
Reilun 14 minuutin mittainen video yksinpelistä.


Miks tän pelaajan täytyy aina olla ihan täyskäsi siinä pelissä mitä se pelaa? Harvinaisen tuskasta katottavaa taas vaihteeks kun pistetään sellaset jantterit pelaamaan ketkä ei selkeestikkään osaa.

Mut joo, aika hyvin tuli selville tossa et samaa kaavaa jatketaan mitä edellisessäkin. Eli lukitaan huoneeseen demoneiden kanssa ja ulos et pääse ennenku kaikki on kuollu. Sinneppä se kiinnostus sit menikin, toi oli omasta mielestä edellisen Doomin suurimpia ongelmia ja jos samaa jatketaan tässä niin ei tää mulle taida sit olla.
 
Miks tän pelaajan täytyy aina olla ihan täyskäsi siinä pelissä mitä se pelaa? Harvinaisen tuskasta katottavaa taas vaihteeks kun pistetään sellaset jantterit pelaamaan ketkä ei selkeestikkään osaa.

Koska xbox. Ohjaimesta huolimatta näytti oikein hyvältä ja tyylikkäältä menolta! 8 minuutin kohdalla ihan uutta juttua. :eek:
 
Miks tän pelaajan täytyy aina olla ihan täyskäsi siinä pelissä mitä se pelaa? Harvinaisen tuskasta katottavaa taas vaihteeks kun pistetään sellaset jantterit pelaamaan ketkä ei selkeestikkään osaa.

Taitaa se tuo ohjaimella pelaaminen tehdä tuosta videosta niin tuskaisen katsottavaa. Hiirellä ja näppiksellä pelatessa tuo näyttäisi varmasti paljon paremmalta. Minkäs takia näihin videoihin pitää aina pakottaa tuo ohjaimella pelaaminen?
 
HUD ja UI uutisia: UI:n värimaailmaa voi nyttemmin vaihtaa kuuden eri presetin välillä ja HUD:ssa halutut elementit asetettua piiloon ja HUD:n skaalaa saa säädeltyä. Elementtejä ei asetusten mukaan voi asemoida haluttuun paikkaan/järjestykseen. Pelaamatta peliä, jotenkin tuntuisi, että tämä riittäisi ainakin alkuun HUD:n säätöjen osalta.

giphy.gif

Doom Eternal - Twitter postaus

Mulle jäi epäselväksi että vaikuttaako UI:n värimaailma myös HUD:n värimaailmaan, mutta muualla somessa oletetaan näin kun kaikki samalla sivulla ja "colorblind" asetus ja sijainti valikossa myötäilisi tätä. Varmaksi en osaa sanoa sillä kuvakaappauksia HUD:n eri väriteemoista ei ole vielä tihkunut ja pelidemoissa mennään näköjään ja edelleen Eternalin alkuperäisellä. Jos ei muuta, niin HUD:n läpinäkyvyyttä sitten vain huomattavasti pienemmälle ja ärsyttävimmät ärsytykset pois silmistä.

Tässä vielä kuvakaappaus asetuksista. Vasemmalla UI:n ja HUD:n säädöt, oikealla peliasetukset. Tekstiselitteet eivät ole välttämättä virallista ID:n käsialaa vaan pelaajan näkemys :

ELdWNdJXsAUQ-W3.jpg ELdWNdIX0AItm57.jpg
[#1 iso kuva] [#2 iso kuva]

Edit: eipä tässä enää kovin kauaa tarvitse odottaa: muutama kuukausi niin pääsee sitten itse näkemään ja kokemaan.
 
Viimeksi muokattu:


Tosta parempaa klippiä huomattavasti paremmalla pelaamisella ja kommentaatiolla. Sai oikeasti jotain irtikin et mikä on uutta ja miten homma toimii.
 
Edellinen oli vuoden 2016 paras peli joten odotukset ovat korkealla! Hyvältä näyttää kaikki mitä nähnyt. Ja tämä kannattaa pelata padilla niin on haastetta ja jännitystä enemmän! Tuntuu myös enemmän oikealta aseelta liipaisin kuin osoitella hiirellä ja klikkailla niin kuin töissä olisi :rofl:
 


Tosta parempaa klippiä huomattavasti paremmalla pelaamisella ja kommentaatiolla. Sai oikeasti jotain irtikin et mikä on uutta ja miten homma toimii.


Hyvä notta tuli tämäkin katottua ennen ostoksia. Jääpi hyllyyn tuon tasohyppelypelleilyn takia. Samoin kun jaa Final fantasy remake real time combatin takia.
 

Bethesda oppinut jotain?
Ei tainnut Bethesdan julkaisemassa Doom 2016 myöskään olla mikromaksuja, eikä cash shoppia, jos taannoiset ja erikseen ostettavat multiplayer DLC:t jätetään pois laskuista.

Hyvä että jatkavat samaa linjaa ID:n ja Doom -sarjan kanssa :tup:
 
Nyt olen ihan kahdenvaiheilla, että pitäisikö ennakkotilata tämä peli, kun saisi vielä tuon Doom 64 mukaan. Vähän vaan tuntuu pahalta maksaa täysi hinta, kun yleensä olen tottunut ostamaan kaikki pelit vasta alesta. Edellinen Doom oli kuitenkin pirun kova, joten jos tämä on samalla tasolla, niin maistuu varmasti. Toivoa sopii, että tässä olisi myös hyvä moninpeli. Edellisessähän se oli eri tiimin toteuttama kuin itse pääpeli, ja valitettavasti ei päässyt samalle tasolle, vaikka kyllä minä sitäkin varmaan + 100 tuntia jaksoin pelata.
 
Nyt olen ihan kahdenvaiheilla, että pitäisikö ennakkotilata tämä peli, kun saisi vielä tuon Doom 64 mukaan. Vähän vaan tuntuu pahalta maksaa täysi hinta, kun yleensä olen tottunut ostamaan kaikki pelit vasta alesta. Edellinen Doom oli kuitenkin pirun kova, joten jos tämä on samalla tasolla, niin maistuu varmasti. Toivoa sopii, että tässä olisi myös hyvä moninpeli. Edellisessähän se oli eri tiimin toteuttama kuin itse pääpeli, ja valitettavasti ei päässyt samalle tasolle, vaikka kyllä minä sitäkin varmaan + 100 tuntia jaksoin pelata.
Täällä lähti steamista ennakkotilaukseen koko rahalla. Kerran se vain kirpaisee! :kippis:
 
Täällä lähti steamista ennakkotilaukseen koko rahalla. Kerran se vain kirpaisee! :kippis:

No piti se nyt laittaa itsekin jo ennakkotilaukseen. Näyttää kyllä tuossa 10 minsan videolla tuo alun miljöö tosi siistiltä. Vitsi kun vielä joku päivä saataisiin Quake, jossa maailma olisi samaa tyyliä kuin Quake 1:ssä. :)
 
aaah päivä synttereitten jälkeen doomi eternal. täytyy sanoo et tän vuoden parhaimat syntteri pelit tämä ja ff7 remake. täytyy peli hakata taas läpitte nightmare tasolla tosin taitaa olla vielä vaikeempi kun doom 2016 versios?

veikkaan et kyl game of year matskuu tulossa tästä :) odotukset kovalla
 
Ei ole täälläkään synttäreiden ja tämän julkaisun välillä kun pari päivää. FF7 taitaa olla sitten jossain huhtikuun puolivälissä.
 
Toivoa sopii, että tässä olisi myös hyvä moninpeli. Edellisessähän se oli eri tiimin toteuttama kuin itse pääpeli, ja valitettavasti ei päässyt samalle tasolle, vaikka kyllä minä sitäkin varmaan + 100 tuntia jaksoin pelata.

Vai aiot moninpeliä pelata? Hmm... saatan olla väärässä mutta onko missään pelissä ikinä ollut multiplayeria, jossa 2 vs 1 pelimuotona. Vai onko siinä muitakin pelitiloja. Tämän lisäksi DoomGuy vastaan monsterit. Tuollaiseen pelleilyyn sitten laitettu isot resurssit.

Täällä lähti steamista ennakkotilaukseen koko rahalla. Kerran se vain kirpaisee! :kippis:

Onnittelut! Itse ennakkotilasin sen Deluxe Editionin joskus syksyllä 2019. Luotto on todella kova tiimiin. Kuulin huhuja että tiimi laittaisi seuraavat 2 vuotta kovaa panosta itse peliin. Eli se kehittyisi ja tulisi pieniä lisäjuttuja. Hyvin kuuntelevat kommunitya mikä kova juttu aina.

aaah päivä synttereitten jälkeen doomi eternal. täytyy sanoo et tän vuoden parhaimat syntteri pelit tämä ja ff7 remake. täytyy peli hakata taas läpitte nightmare tasolla tosin taitaa olla vielä vaikeempi kun doom 2016 versios?

Nightmare tasolla läpi? Luulen että tämä Eternal on ihan toista maata mitä tulee vaikeustasoon. Itsellä suurin opettelu tulee olemaan tuossa liikkumisessa ja miten ammun zombi soltun pään irti kun syöksyn lihakoukun avulla sen kimppuun yläviistosta. Odotan ihan eri tason peliä mitä raakile nimeltä DOOM oli vuonna 2016.

Saa nähdä riittääkö koneeni tehot vai onko se pakollinen näyttis + prossu hankittava.

Ei ole täälläkään synttäreiden ja tämän julkaisun välillä kun pari päivää. FF7 taitaa olla sitten jossain huhtikuun puolivälissä.

Jos oikein lasken niin kuukauden päästä pitäisi tulla. Jossain oli huhua että peli olisi jo valmis, mutta ilmeisesti hiotaan äärimmäisyyksiin tätä peliä. Porukka yli-hypettää, pettyy, mutta kun tulee taas järkiinsä niin tajuaa että melkoinen FPS-peli tosiaan on kuitenkin kyseessä.

...

Keskiaika ja scifi yhdistyy hienosti. Itse en ole enää tämän vuoden puolalla katsonut yhtäkään videota pelistä. Haluan jännitystä. Luin jostain että pelissä on lobby. Aseita voisi jotenkin ehkä vielä enemmän customoida ja että pelin kentät erovat toisistaan melkoisesti. Ehkä jopa sellaista linnamaisemaa mitä itseasiassa Quake Championissa tarjolla.

Jos ei millään malta odottaa niin voi kokeilla Unreal Tournamenttia siis tämä fanejen tekemä tai Quake Champions. Jos oikein muistan niin molemmat ilmaisia.
 
Missäs on tämän pelin vanhakunnon Doom meininki, avaikortit ja sun muut? Näyttää pahasti putkijuoksulta nämä uudet Doomit.
 
Viimeksi muokattu:
Vai aiot moninpeliä pelata? Hmm... saatan olla väärässä mutta onko missään pelissä ikinä ollut multiplayeria, jossa 2 vs 1 pelimuotona. Vai onko siinä muitakin pelitiloja. Tämän lisäksi DoomGuy vastaan monsterit. Tuollaiseen pelleilyyn sitten laitettu isot resurssit.

Joo, mitä nyt olen pelistä lueskellut, niin oikein minkäänlaista moninpeliä ei näyttäisi olevan luvassa. No jospa sitten se yksinpeli olisi sitäkin kovempi.


Jos oikein lasken niin kuukauden päästä pitäisi tulla. Jossain oli huhua että peli olisi jo valmis, mutta ilmeisesti hiotaan äärimmäisyyksiin tätä peliä. Porukka yli-hypettää, pettyy, mutta kun tulee taas järkiinsä niin tajuaa että melkoinen FPS-peli tosiaan on kuitenkin kyseessä.

Pakkohan sen on käytännössä tällä hetkellä olla ainakin "julkaisuvalmis", kun pelistä vissiin ihan fyysinenkin versio on julkaisuun luvassa.

Missäs on tämän pelin vanha Kunon Doom meininki, avaikortit ja sun muut? Näyttää pahasti putkijuoksulta nämä uudet Doomit.

Eiköhän ne mukana ole, kuten oli edellisessäkin osassa.
 
Missäs on tämän pelin vanha Kunon Doom meininki, avaikortit ja sun muut? Näyttää pahasti putkijuoksulta nämä uudet Doomit.

"Näyttää pahasti putkijuoksulta"

Joku voisi provosoitua tästä ja pahasti. Avainkortit? Nyt näyttää pahasti siltä että edellinen Doom kokematta täysin. MUTTA en tekisi sitä virhettä että lähtisin nyt kiireesti DOOM (2016) pariin vaan odottaisin rauhassa tätä Eternalia. Miettisin ehkä oman koneen tehoja, millainen pelihiiri ja pelinäppis ja pelituoli.

Edellisessä Doomissa mitä parhainta antia olivat:

avainkortit:
- punainen
- sininen
- keltainen

featured_preview_20191119_104158.jpg

secretit:
- salaiset huoneet jossa Doom muuttui Doom 1 peliksi
- doom guy keräilyhahmot
- jotain salaisia alueita josta löytyi aina jotain kuten kuollut marine jolta sai jotain

putkijuoksu?
- elikkä mukana on useita areena-maisia osioita
- pääset eteenpäin vasta kun olet tyhjentänyt koko alueen
- mm. tällaiset portaalit Helvettiin olivat tällaisia paikkoja
- nyt Eternalissa mukana sitten ilmeisesti:

Phobos, ihmisten tukikohta, onko Jupiterin kuu vai mikä
Maa, sen ovat valloittaneet Monsterit
Helvetti
Taivas
Mars, mahdollisesti louhinta toimintaa

Sitä en osaa taas sanoa kuka taistelee ja ketä vastaan. Doomien parasta antia ovat myös ne hetket kun monsterit ottavat toistensa kanssa yhteen. Muistaakseni ihmispelaaja voi tähän jopa vaikuttaa, houkuttelemalla vihuja toistensa kimppuun. Nyt jos olet arcade pelien ystävä, niin esim. tuo lisäelämä on tehty hienosti tässä Eternalissa. Tämä vain yksi esimerkki.

Parasta on että tämä tekijä kaksikko kuuntelee yhteisöä ja he tosiaan haluavat tehdä kaikkien aikojen parhaan FPS-pelin.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, melkoisia juttuja tulossa tuohon Eternaliin:

"Doom Slayerilla on henkilökohtainen päämaja nimeltään Doom Fortress, linnaa kiertävä linnamainen avaruusasema, joka toimii pelin sisäisenä keskuksena. Sentinel-akut ovat hajallaan pelissä, ja ne voidaan kerätä tuomaan linnoitus verkossa avaamalla lisää tutkittavia alueita. Toinen linnoituksen piirre on "Ripatorium", demonin vankila, jota käytetään harjoittelupaikkana."

Eli jos oikein ymmärrän niin tämä pelaajan HUBi on suuressakin roolissa. Siinä voi avata osia pelin tasoista löytyvillä Sentinel akuilla? Monstereita pidetään ilmeisesti jossain vankina ja niiden kanssa pääsee harjoittelemaan halutessaan?

"Asepisteet, Rune Perks ja Suit -päivitykset antavat paluun, sisältäen sekoituksen tuttuja ja uusia päivityksiä. Sentinel-kristallit korvaavat Argent Cells -menetelmän pelaajan terveyden, panssaroiden ja ammuksen parantamiseksi."

Sentinel-kristallit? Näistä olisi kiinnostava saada kuvaa? Eikö runetkin korvata nyt jollain muulla?

"Salaiset kohtaamiset ja tappajien portit ovat valinnaisia taistelu kohtaamisia jokaisella tasolla. Slayer Gates on ainutlaatuinen siinä mielessä, että ne ovat suhteellisen intensiivisiä kohtaamisia, joihin pääsee vain etsimällä salaiset avaimet piilotettuina karttoihin."

Eli jos oikein tulkitsen niin jokaisessa tasossa olisi piilotettuna 1 avain joka sopii sen tason 1 porttiin. Tuon portin takana olisi areena, joka on vapaaehtoinen. Saakohan tuosta jotain rewardia... itse lähden siitä että haluan suorittaa pelin 100 %.

"Edellisen pelin lisääntyneiden vaikeuksien vuoksi ylimääräiset elämän lisävoimat löytyvät hajallaan pelistä. Näiden ansiosta Doom Slayer voi uudelleensuuntautua uudelleen, jos ne tapetaan sen sijaan, että ne lähetettäisiin takaisin viimeiseen tarkistuspisteeseen."

Elikkä tämä sille kaverille, joka aikoo ekalta istumalta vetästä Doomin Nightmare tasolla läpi, jos se nyt on lainkaan edes mahdollista. Pelin on vaikeentunut selvästi. Esim. joku tupla dash ilmassa ja siitä lihakoukulla seinään, ja siitä kiipeät ylös. Ei ihme että lisäelämiä on tarjolla ja HUDista halutaan värikkäämpi. Muistaakseni HUDin kokoa voi myös laittaa suuremmaksi eli saa nähdä onko jokaisella fonttikoko siellä 72" että näkee tarvittavaa tietoa.
 
Kyllä. Prossu ja näyttis ovat pakollisia, eli kannattaa ne toki hommata.

PS. Sori mutta oli pakko. ;)

Eli lähinnä mietin 1440p pelaamisen kannalta mitä tuo Doom Eternal vaatisi jotta saisi sulavan grafiikan, tasainen 120 fps. Mieluiten vähintään High grafiikat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom