Doom Eternal 2020 (Jatkot Doom 2016:lle) // (PC, PS4, XB1, Switch, Stadia) // Julkaisu: 20.3.2020

Kyllä se on aina ollut niin että Extra Life mode on eräänlainen lite-versio Ultra Nightmarella pelaamisesta, joka taasen on Nightmare vaikeustaso mutta täysin ilman lisäelämiä (niiden tilalla kentistä löytyy "full armor refill"). Eli jos elämät loppuu niin se on sama "You have died." -ruutu kuin UN vaikeustasolla ja pelin alkuun takaisin. Lisäelämiähän saa keräiltyä normaalissakin pelimoodissa samalla lailla mutta jos ne menettää kaikki niin palaa edelliseen checkpointtiin.
 
Mitähän on tapahtunut kun Eternalin läpipelattu kampanja ja sen tallenteet ovat kadonneet tyystin. Viimeksi pelannut vuosi sitten ja tällä välillä on jotain tapahtunut. Peli oli bethesda launcherin kautta hankittu ja on ollut tässä välillä poistettuna, nyt kun asensin pelin takaisin, ei vanhasta kampanjasta ole jälkeäkään, puhtaalta pöydältä pitäisi uusi peli aloittaa. Onko tallenteet olleet ylipäänsä pilvessä vai vain koneella tämän bethesda launcherin kanssa?
 
Ilmeisesti ostin pelkän Year one setin eli ancient gods 1+2 taannoin tarjouksesta kun piti ostaa koko peli. Nyt Steam on sitä mieltä että omistan jo koko pelin mutta Bethesda tarjoaa vain linkkiä Steamiin jos normikampanjaa yrittää käynnistää (ancient gods toimii). Mitenköhän tällainen pitäisi hoitaa, hiukan kylmiltään haastavia nuo ancient godsit että pelaisi mielellään pääpelin ekana. On kyllä nyt järjettömän hyvän näköinen 43" 4k HDR 144hz näytöllä kun 3080 pitää fpsn 130 yläpuolella.
 
Mitähän on tapahtunut kun Eternalin läpipelattu kampanja ja sen tallenteet ovat kadonneet tyystin. Viimeksi pelannut vuosi sitten ja tällä välillä on jotain tapahtunut. Peli oli bethesda launcherin kautta hankittu ja on ollut tässä välillä poistettuna, nyt kun asensin pelin takaisin, ei vanhasta kampanjasta ole jälkeäkään, puhtaalta pöydältä pitäisi uusi peli aloittaa. Onko tallenteet olleet ylipäänsä pilvessä vai vain koneella tämän bethesda launcherin kanssa?
Ei oo pilvitallennusta bethesdalla eli koneelta löytyy tuo tiedosto. Jos oot menny vahingossa poistamaan niin ei auta kun aloittaa alusta. Kaksi kertaa itse unohtanut tuon ottaa talteen kun asentanu windowsin uusiks. Hieman harmittanut kyllä kun satoja tunteja kadonnut.
 
Normikampanjan voi pelata PC Game passin kautta, josta monesti löytyy 1 e/kk tarjouksia. Toki tällöin ei varmaan mitkään avatut kosmetiikkasetit yms. tallennukset siirry microsoft storesta Steamiin ainakaan automaattisesti.
 
Ilmeisesti ostin pelkän Year one setin eli ancient gods 1+2 taannoin tarjouksesta kun piti ostaa koko peli. Nyt Steam on sitä mieltä että omistan jo koko pelin mutta Bethesda tarjoaa vain linkkiä Steamiin jos normikampanjaa yrittää käynnistää (ancient gods toimii). Mitenköhän tällainen pitäisi hoitaa, hiukan kylmiltään haastavia nuo ancient godsit että pelaisi mielellään pääpelin ekana. On kyllä nyt järjettömän hyvän näköinen 43" 4k HDR 144hz näytöllä kun 3080 pitää fpsn 130 yläpuolella.

Joo noi AG lisärit on aika paljon vaikeampia, kun se alkuperäinen kampanja. Eli tosiaan se kannattaa kyllä ensin pelailla ja AG:t siihen heti sitten putkeen. Itsellä oli aika pitkä tauko tossa pääkampanjan ja AG1:n välillä ja pataan tuli heti alussa, kun lähti Nightmarella menemään.
 
Pitääkö pää peli olla asennettu, että pystyy lisärit pelaan, vai onko lisärit oma pelinsä?
 
Se on aina koko paketti ja se on sitten kiinni siitä mitä sisältöä omistat että mihin pääset käsiksi. Esim ei itsellä Steam määrittele lisäosille mitään tiettyä gigamäärää kokoa, voin käydä pelin ominaisuuksista ottamasta täpän DLC kohdilta pois ja pelin asennuksen koko ei muutu mihinkään, peli vain pyytää ostamaan sisällön jos päävalikosta koitan niihin mennä. Täpät takaisin paikalleen ja sisältö on taas pelattavissa.

Ja sama juttu sitten myös jos on niin päin että omistaa DLC:t mutta ei pääpeliä. Päävalikossa on DLC:t pelattavissa mutta itse kampanja on lukittuna.

Olettaisin että johtuu siitä että DLC:t käyttävät pääpelin sisältöä ja pääpeli esim. Horde-moden osalta käyttää DLC sisältöä. Lisäksi kun aina DLC yhteydessä tuli suurempi päivitys peliin muutenkin niin se DLC sisältö oli nivottu sen päivityksen kylkeen. Sama Master Leveleiden julkaisujen yhteydessä.
 
Juu uusin doom. Parkour, ole eksyneenä, ota pakkomielle (pakko löytää että mitään mahdollisuuksia) piillotetuista jutuista. kyllästy, vittuunnu, vmp! Jopa "tarinatilassa" täyttä paskaa! Xbox live pc kokeilleena. Toivottavasti mun 1 egestä ei mennyt kovin paljoa pelin kehittäjien taskuun :)
 
Epäilen että pelin osti 11% / 100 % tavoitemyynnistä -(useimmat eivät tilanneet ennakkoon) =pelaajista (konsolit) ostivat pask.. ostivat pelin ja sen läpäisi 0, 27% (pc ainoastaan, kukaan ei ole konsolilla pelannut tätä läpi ilman äitiä tai edes äidin kanssa)
 
Juu uusin doom. Parkour, ole eksyneenä, ota pakkomielle (pakko löytää että mitään mahdollisuuksia) piillotetuista jutuista. kyllästy, vittuunnu, vmp! Jopa "tarinatilassa" täyttä paskaa! Xbox live pc kokeilleena. Toivottavasti mun 1 egestä ei mennyt kovin paljoa pelin kehittäjien taskuun :)
Vai niin. Kyllä itse ainakin nautin pelistä. Onkohan nyt ollut promille tai pari liikaa kun on kokeiltu eikä oikein luonnistunut? :cigarbeye:
 
Myönnettäköön, että Eternalin yksinpelin alku voi olla aika raastavan haastavaa, koska tasohyppely, mutta se helpottaa mitä pidemmälle pelaat. Mutta ei kannata ottaa yhtään ylimääräistä haastetta promillen kera. :D
 
Paras fps yksinpeli mitä on tehty

Pitää joskus taas vetää uusiksi kokonaan.
Kyllä tämä itsellekin on SE peli jonka pariin palaan aika ajoin edelleen, Ultra Nightmare läpipeluut kun oli taskussa niin vähän vähentyi viikottaiset pelitunnit mutta paras combat-loop mitä räiskinnät ovat tarjonneet aikoihin.
 
Kyllä tämä oli itsellekin se paras fps mitä ikinä pelannut.. ja on sitä edelleen. Kaikki muut räiskinnät tuntunu tämän jälkeen aika hidastempoisilta ja tylsiltä. En tiedä minkälainen fps peli pitää tulla tulevaisuudessa, että tämän peittoaa. Doom:Eternal on itselle melkein täydellinen peli jossa jaksoin myös opetella kaikki kikat jotta pelin pääsi ultra nightmarella läpi. Lisäritkin meni lopulta niin läpi. TAG1 oli hieman tuskaa välillä :)
 
Epäilen että pelin osti 11% / 100 % tavoitemyynnistä -(useimmat eivät tilanneet ennakkoon) =pelaajista (konsolit) ostivat pask.. ostivat pelin ja sen läpäisi 0, 27% (pc ainoastaan, kukaan ei ole konsolilla pelannut tätä läpi ilman äitiä tai edes äidin kanssa)
Tulihan tämä pelattua niin Ps5, kuin Pc:llä läpi, vielä useampaan kertaan.

Näppäimistö + hiiri on tähän peliin se paras vaihtoehto, mutta ei tod ole ohjaimella mahdotonta pelata.

Mutta jokaisella on omat mielipiteet ja hyvä niin. Kaikkia ei voi aina miellyttää
 
Olikos tämä Eternal PS5:lle saatavilla johonkin plussatilaukseen kuuluvana? Itselläni on kyllä peli PC:llä, mutta jätti kylmäksi. Syy on se, että PC:llä kun tulee niin julmetun harvoin pelattua, niin ei peliin ole päässyt missään vaiheessa sisään. Jos saisi pelata "ilmaiseksi" PS5:llä, niin voisi antaa toisen mahdollisuuden.
 
Olikos tämä Eternal PS5:lle saatavilla johonkin plussatilaukseen kuuluvana? Itselläni on kyllä peli PC:llä, mutta jätti kylmäksi. Syy on se, että PC:llä kun tulee niin julmetun harvoin pelattua, niin ei peliin ole päässyt missään vaiheessa sisään. Jos saisi pelata "ilmaiseksi" PS5:llä, niin voisi antaa toisen mahdollisuuden.
Esim. täältä saa 15€ sisältäen toimituskulut ja kunhan olet pelannut niin saat varmasti myydessä pelistä 5-10€. DOOM Eternal (FR) (PlayStation 4) | CDON Ei kun joo kysyitkin ps5 versiota etkä ps4.
Tuohon saakin ilmaiseksi plus tilaajat ps5 päivityksen kunahn tuon ps4 version siis ostaa ensin DOOM Eternal - PS5 Upgrade (playstation.com)
 
Pitääpä katsella josko se tulisi aikanaan ihan ilmaiseksi PS Plussaan. Aiempi Doomi ainakin tuli. Tai sitten koitan kestää PC:lle pelaamista. Muistaakseni siihen ne lisäosatkin olen ostanut Steamista.
 
Mikäli taustat kiinnostavat sen suhteen, että miksi Doomin (2016) ja Doom Eternalin musiikit tehneen Mick Gordonin ja id Softwaren yhteistyö loppui riitoihin, niin Mick Gordon on asiasta avautunut muutama päivä takaperin medium.com:n puolella. Teksti on varsin pitkä, mutta taustoittaa ainakin Gordonin puolelta sitä, että mistä hän näkee ongelmien johtuneen. Ja miksi Doom Eternalin OST:sta vain pieni osa on varsinaisesti Gordonin miksaamaa.

Jos tuosta osakaan pitää paikkaansa, niin aika rumasti on id Softwaren puolelta Marty Stratton Gordonia kusettanut. Saa nähdä miten tuo tilanne tulee kehittymään, mutta ainakin on melkoisen varmaa ettei Mick Gordonin musiikkia tulla id Softwaren uusissa peleissä enää kuulemaan.

Ja tuohon reaktiona Bethesda on twiitannut lyhyen vastineen.
 
Mikäli taustat kiinnostavat sen suhteen, että miksi Doomin (2016) ja Doom Eternalin musiikit tehneen Mick Gordonin ja id Softwaren yhteistyö loppui riitoihin, niin Mick Gordon on asiasta avautunut muutama päivä takaperin medium.com:n puolella. Teksti on varsin pitkä, mutta taustoittaa ainakin Gordonin puolelta sitä, että mistä hän näkee ongelmien johtuneen. Ja miksi Doom Eternalin OST:sta vain pieni osa on varsinaisesti Gordonin miksaamaa.

Jos tuosta osakaan pitää paikkaansa, niin aika rumasti on id Softwaren puolelta Marty Stratton Gordonia kusettanut. Saa nähdä miten tuo tilanne tulee kehittymään, mutta ainakin on melkoisen varmaa ettei Mick Gordonin musiikkia tulla id Softwaren uusissa peleissä enää kuulemaan.

Ja tuohon reaktiona Bethesda on twiitannut lyhyen vastineen.
Tätä oon seurannut itsekin siitä lähtien kun Mick tuon tekstin ilmoille laittoi. Bethesdan vastaus oli kyllä mielestäni aika naurettava. Ja kyllähän tuo Mick jo silloin pari vuotta sitten tätä vähän enteili kun häneltä kyseltiin soundtrackin ongelmista ja vastaus silloin jo oli että hän ei ole osallinen ollut tuohon heikkoon laatuun ja tuskin tulee enää tekemään yhteistyötä id Softwaren kanssa. Nyt se syy sitten tuli ilmi. Varmasti tässä koko jutussa on vielä kolmas puoli joka ei ole tullut ilmi vielä ja on sitten se "oikea" koko tarina miten juttu on mennyt. En jotenkin usko, että tämä olisi vain Strattonin sekoilua. Jotain muuta tässä varmasti vielä tulee esille.
 
Ensi vuonna päästään palaamaan jälleen Doom Slayerin kenkiin, Doom The Dark Ages traileri julkaistu:



Heh olihan tuo selkeää että Hexen tyylistä tulokulmaa tuotu mukaan, kun ekat leakit tulivat pari viikkoa sitten.

Siinä heti tajuttiin että Phil Spencerillä näkyi silloin joskus aiemmin se Hexen t-paita päällä, oliko edellisen vuoden E3:ssa.

Seuraava kysymys onkin kuka on tehnyt musat tähän ja onko ne mistään kotoisin, vai onko resamplattu vaan Mick Gordonin aikaisempaa tuotantoa.
 
Heh olihan tuo selkeää että Hexen tyylistä tulokulmaa tuotu mukaan, kun ekat leakit tulivat pari viikkoa sitten.

Siinä heti tajuttiin että Phil Spencerillä näkyi silloin joskus aiemmin se Hexen t-paita päällä, oliko edellisen vuoden E3:ssa.

Seuraava kysymys onkin kuka on tehnyt musat tähän ja onko ne mistään kotoisin, vai onko resamplattu vaan Mick Gordonin aikaisempaa tuotantoa.
Ei tietenkäään mitään vanhoja resamplata :rolleyes:

Ei ole vissiin vielä kerrottu, mutta David Levy ja Andrew Hulshult on ainakin mahdollisia, hyvää työtä tekivät.

Hyvältä näytti kyl meno, aika nopeetempoista oli Eternalista tuttuja mekaanikoita mukana uudella twistillä. Mech-taistelusta on haaveiltu siitä asti kun niitä Eternalissa oli kenttien koristuksena ja siellä linnakkeessa, varmaan lyhyt osuus se kyllä.

 
Ensi vuonna päästään palaamaan jälleen Doom Slayerin kenkiin, Doom The Dark Ages traileri julkaistu:



Aloitan sanomalla, että Doom Eternal on ehdottomia suosikkeja ja tulee edelleen pelattua toisinaan (siitäkin huolimatta, että olen 40 v ja alkuperäisen Doomin kanssa kasvanut aikanaan).

Siltikin tästä jäi vähän... semmonen "eh?" maku.
Vaikea nyt sanoa mitään lyhyen trailerin perusteella, mutta tuo kilpi sekä nähtävästi mecha ja lento-osuudet (kuka oikeasti halusi sen TAG kakkosen lohikäärmeen tai minkälie takaisin?) aiheuttaa tunteen, että ollaanko tässä nyt tyyliin lyömässä kaikki "that would be cool" ideat pöytään ja luomassa sekametelisoppa.

Lisäksi jos jotain en halua, on, että seuraava ID peli on Doom Eternal 2.0. Doom Eternal ei ollut Doom 2016 2.0 ja siitä syystä se varmasti olikin niin tuoreen tuntuinen.

Positiivisella puolella selvä Hexen kautta Quake tyylinen viba. En tiedä nähtäväksi jää mitä saamme ensi vuonna. Lisäksi jos jotain kaipasin Eternalissa, se oli just jonkinlainen parry mekaniikka, joka tässä näyttäisi olevan.

Ja kunhan se mitä saamme on nimenomaan ID softwaren visio, eikä jokin kesken kaiken vaikkapa Microsoftin toimesta muuksi muutettu... projektit toki elää edetessään, mutta alunperin kai oli tarkoitus jättää Doom vähäksi aikaa ja tehdä jotain ihan muuta.
Se, että nyt tuleekin Doom ja vieläpä kovin samantapainen kuin edeltäjänsä äkkivilkaisulla, saa väkisinkin ajattelemaan, että joku ulkopuolinen on muuttanut suunnitelmaa kesken kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Aloitan sanomalla, että Doom Eternal on ehdottomia suosikkeja ja tulee edelleen pelattua toisinaan (siitäkin huolimatta, että olen 40 v ja alkuperäisen Doomin kanssa kasvanut aikanaan).

Siltikin tästä jäi vähän... semmonen "eh?" maku.
Vaikea nyt sanoa mitään lyhyen trailerin perusteella, mutta tuo kilpi sekä nähtävästi mecha ja lento-osuudet (kuka oikeasti halusi sen TAG kakkosen lohikäärmeen tai minkälie takaisin?) aiheuttaa tunteen, että ollaanko tässä nyt tyyliin lyömässä kaikki "that would be cool" ideat pöytään ja luomassa sekametelisoppa.

Lisäksi jos jotain en halua, on, että seuraava ID peli on Doom Eternal 2.0. Doom Eternal ei ollut Doom 2016 2.0 ja siitä syystä se varmasti olikin niin tuoreen tuntuinen.

Positiivisella puolella selvä Hexen kautta Quake tyylinen viba. En tiedä nähtäväksi jää mitä saamme ensi vuonna. Lisäksi jos jotain kaipasin Eternalissa, se oli just jonkinlainen parry mekaniikka, joka tässä näyttäisi olevan.

Ja kunhan se mitä saamme on nimenomaan ID softwaren visio, eikä jokin kesken kaiken vaikkapa Microsoftin toimesta muuksi muutettu... projektit toki elää edetessään, mutta alunperin kai oli tarkoitus jättää Doom vähäksi aikaa ja tehdä jotain ihan muuta.
Se, että nyt tuleekin Doom ja vieläpä kovin samantapainen kuin edeltäjänsä äkkivilkaisulla, saa väkisinkin ajattelemaan, että joku ulkopuolinen on muuttanut suunnitelmaa kesken kaiken.

Vähän samanlainen fiilis jäi iselle, että onko tämä edes Doom.
Vähän liikaa jo kokonaisuus tematiikaltaankin lähtee eri suuntaan.

Ehkä tän voi ottaa semmosena Slayerin syntytarina tms. sitten.
 
Mä kyl hyppäsin jo hypejunaan. Luotto Hugo Martiniin on kova.

Tässä on hyvää analyysia mahdollisista pelimekaniikoista:


Hugo Martin haastattelua:
 
Näytti niin kauan hyvältä, kunnes tuli mitälie mechaa ja lentoliskoa. Ei tuollaiset vaan sovi peliin. Ainakaan näin ensituntumalta. Mutta ei tuomita ennenkuin lopullinen tuote nähty.
 
Super Doom Bros Eternal oli varsin mainio kokemus Doom nelosen jälkeen, joka tuoksui turhankin paljon Quakelta ja vastaavilta Scifi-laserpyssy sanoo piu piu räiskyttelyiltä. Vielä jos saisi vähän enemmän klassista Doomihenkeä mukaan, eli ei enää tyhjästä spawnaavia hirviöitä ja lukkiutuvia taisteluareenoita niin oltaisiin lähempänä ideaalista rakennetta. Ja kaikki päälleliimatut puzzlet pois, kiiiiitos!
 
Kuten joku viisas sanoi, Doomissa pitäisi olla avaruutta ja avaruusasemia, ei fantasiahöttöä.
 
  • Tykkää
Reactions: pig
No onhan toi teema vähän outo ja ei ainakaan eka asia mikä tulee mieleen Doomista, mut traileri näytti siltä et se kuulostaa, näyttää ja oletettavasti myös tuntuu Doomilta niin en jaksa stressata ihan kauheasti. Mechat ja lohikäärmeetkään ei kauheasti vielä aiheuta pelkotiloja, en usko et ne on juurikaan muuta kun samanlaisia setpiecejä kun esimerkiks Eternalissa ja sen lisäreissä oli ne boss fightit. Nekin oli ihan siistejä ekalla kerralla, mut toistuvilla kerroilla kun homma oli selkee niin ei ne oikeastaan muuta ollu kun pakollisia pahoja ite pääruuan ympärillä. Vähän veikkaan et noille käy samoin.
 
iD software ja varsinkin Hugo on sanoneet että ne ei aio tehdä samaa peliä uudestaan. Sen takia 2016 on erilainen kun Eternal. Eternal taas erilainen kun Dark ages. Tämä on mielestäni erittäin hyvä asia.

Liikkuminen on varmaan rajatumpaa kuin eternalissa, mutta tilalle on tuotu parry ja melee. Pelit on menneet aika paljon eteenpäin ekoista doomeista ja yksinkertaisempaan räimeeseen löyty kasa boomer shootereita.
 
iD software ja varsinkin Hugo on sanoneet että ne ei aio tehdä samaa peliä uudestaan. Sen takia 2016 on erilainen kun Eternal. Eternal taas erilainen kun Dark ages. Tämä on mielestäni erittäin hyvä asia.

Liikkuminen on varmaan rajatumpaa kuin eternalissa, mutta tilalle on tuotu parry ja melee. Pelit on menneet aika paljon eteenpäin ekoista doomeista ja yksinkertaisempaan räimeeseen löyty kasa boomer shootereita.

Gameplay mekaniikat saakin muuttua ja uudistua, mutta temaattisesti tämä Dark Ages ei trailerin perusteella kuitenkaan tuntunut oikein kunnon Doomilta omasta mielestä. No hyvä peli sieltä tulee varmasti joka tapauksessa.
 
Juu katotaan, se vähä mitä normaalista first person shooter tyylistä nähtiin vaikutti hyvältä. Itsekin luotan Hugon ja IDin kykyyn luoda uudestaan jotain uniikkia.
Kunhan noissa mecha / lento-osioissakin on jokin itu eikä vaan glorifioituja set piecejä.

Eternal on hakattuna läpi ties montako kertaa ja Ultra Nightmarellakin kampanja, DLCt ja master levelit.
 
Toinen haastattelu, ei nyt mitään järisyttäviä paljastuksia.

Vahvistus että ei hypitä niinku eternalissa. 2016 pelin fanit ehkä enemmän kotonaan tän kanssa.

EDIT:
Kentät isompia, enemmän tilaa. Hitaat projektiilit vihollisilla ja väistellään sivuille. Ei Eternal/2016 tyylisiä areenoita ilmeisesti niin paljoa.

 
Viimeksi muokattu:
Toinen haastattelu, ei nyt mitään järisyttäviä paljastuksia.

Vahvistus että ei hypitä niinku eternalissa. 2016 pelin fanit ehkä enemmän kotonaan tän kanssa.

EDIT:
Kentät isompia, enemmän tilaa. Hitaat projektiilit vihollisilla ja väistellään sivuille. Ei Eternal/2016 tyylisiä areenoita ilmeisesti niin paljoa.


Kuulostaa paremmalta mitä Eternal. Olen tosin sitä mieltä että tää ois soveltunu paremmin Quake rebootiks miljöön ja aseistuksen puolesta.

Virkistävää myös jos "purkitetut" Glory Killit on poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Soundtrackin tekijää uudelle doomille ei ole paljastettu ja nyt molemmat Eternalin DLC tekijät on kertoneet etteivät ole mukana. Mick ei ole vaihtoehto, eli joku varmaan uusi säveltäjä pääsee näyttämään kykynsä doomin kanssa.
 
Toinen haastattelu, ei nyt mitään järisyttäviä paljastuksia.

Vahvistus että ei hypitä niinku eternalissa. 2016 pelin fanit ehkä enemmän kotonaan tän kanssa.

EDIT:
Kentät isompia, enemmän tilaa. Hitaat projektiilit vihollisilla ja väistellään sivuille. Ei Eternal/2016 tyylisiä areenoita ilmeisesti niin paljoa.



Kuulostaa buenolle, Hugo taisi jossain striimissä sanoakin, että jos Eternal oli race car niin seuraava peli on monster truck, kulkee hitaammin, mutta iskee kovempaa, lol

Soundtrackin tekijää uudelle doomille ei ole paljastettu ja nyt molemmat Eternalin DLC tekijät on kertoneet etteivät ole mukana. Mick ei ole vaihtoehto, eli joku varmaan uusi säveltäjä pääsee näyttämään kykynsä doomin kanssa.

Mielenkiintoista, tiedä vaikka oma poika Chad Mossholder olisi päästetty irti. Vaikka kova metallifani olenkin niin ei myöskään haittasi jos tässä olisi vähän eri tyylin musat. Enempi jotain mahtipontisen klassista.
 
Ei täällä ollutkaan vielä aiheesta puhetta mutta Doom Eternalin modauksesta tehtiin helppoa virallisen modi-tuen tuomisella beta-vaiheeseen PC käyttäjille ainakin Steamin kautta. Tämä siis tuotiin viime loppuviikolla julki Quakecon 2024:ssa.

Käsiksi tähän pääsee kun pistää pelin Properties->Beta ja sitten opt-in pc-mod-preview. Tällöin peli käynnistyy oman launcherinsa kautta jossa on välilehdet modeja varten, kirjautumalla Bethesdan tunnuksilla pääsee selaamaan (tässä vaiheessa tarvitsee kirjautua joka kerta, eiköhän siihen tulevaisuudessa tule 'stay signed in' optio) käyttäjien sinne uppaamia modeja, monet nexusmods sivuilla olleet modit on jo "portattu" tälle puolelle ja koko ajan tulee lisää. Löytyy kaikkea meemeistä custom kenttiin. Modeja käyttäessä peli käynnistyy omaan sandboxiin joka ei vaikuta niihin tallennuksiin eikä saavutuksiin joita 'normaalilla puolella' on, toki tämä tarkoittaa että kaikki asetukset tarvitsee tehdä modi-puolella uusiksi.

Ja se iso juttu tässä on se että käyttäjien ulottuville tuotiin myös ne työkalut joilla itse peli on "tehty" eli id Studio sekä jatkuvasti kehittyvää dokumentaatiota miten sitä käyttää. Näillä modien tekeminen jatkossa on helppoa sillä kaikki tätä ennen julkaistut modit ovat enemmän ja vähemmän olleet pelin tiedostojen puukottamista ja ronkkimista, toki sentään ollut mod-injector softa jolla niiden asennus hoitaa - tietty nyt sitä ei enää tarvita. Näillä työkaluilla pystyy luomaan joko tyhjästä vaikka kokonaan uuden kampanjan peliin custom vihollisilla ja aseilla, tai sitten vaihtoehtoisesti kaikki pohjapelin kentät ovat assets-latausvalikossa saatavilla joko antamaan osviittaa tai muokattaviksi vaikka omien Master Levelien tekemistä varten.

Tuossa vielä linkki tuohon id Studion info-sivuun, se tosiaan on ladattavissa Steamin kautta tällä hetkellä (~100GB, ja kenttien assetit päälle vielä erikseen, esim ARC Complexin data oli ~20GB). Tämähän ei ole tarpeen modien pelaamista varten, siihen riittää tuo opt-in betaan ja sitten ladata niitä modeja sieltä launcherin kautta.
 
Oho, tuo oli pieni ylläri kyllä, mutta hienoa, että tuli virallinen tuki!
 
Tää nyt oli ja vissiin vieläkin on ilmaiseksi jaossa Amazonin Prime asikkaille, jonka about kuka tahansa saa ilmaiseksi kuukaudeksi jonkun maan Amazon pääsivun kautta. (se, de, uk.co jne) Tämä tulee koodina xbox sovellukseen. Toi oli aika kiva yllätys kun en ollut niin tykännyt noista varhaisista kahdesta, ja tämä uusin ymmärtääkseni tuo peliin oikeaa nähtävää taustatarinaa. Plus enginesta näin melko hiljattain jonkun videon joka selitti miten selvästi erilainen se on aikaisemiin ja perinteisiin engineihin nähden, niin kivaa myös päästä itse se kokeilemaan.

Noh, en tiedä teinkö asennusvaiheessa jotain väärin, mutta vinkkinä muille tuo peli taitaa asentaa pääpeliksi ilmeisesti/ehkä Doom Eternal battlegrounds pelin, joka on vain moninpeli. Sen jälkeen täytyy vielä asentaa 10 megan kampanja DLC.
Tuo on outoa että sitä kutsutaan DLC:ksi kun käsittääkseni peli kuitenkin on alunperin ollut nimenomaan perinteinen yksinpeli + varmaan sitten se moninpeli. Tuossakin meni jotain 20-30 minuuttia ihmetellessä miksei peli tunnista että mulla pitäisi olla se koko peli, kun peli kyllä näyttää päävalikossa sen normaalin jutun, mutta sitten näyttää niiden kohdalla ostoskärryn ja kertoo että nyt on aika hommata se oikea peli. Ja sitten hyppää Microsoft Storeen joka kertoo mulle että se on owned. Aivan, kerro se sille pelille.

No jonkun puoli tuntia ehtisin pelata kolmannella vaikeustasolla mutta taidan aloittaa alusta toiseksi helpommalla, jatkuvasti on health matala ja ammuksetkin loppuu helposti.



Tuosta tulevasta pelistä kai voisi jo tehdä uuden ketjun kerran sille.
 
Tää nyt oli ja vissiin vieläkin on ilmaiseksi jaossa Amazonin Prime asikkaille, jonka about kuka tahansa saa ilmaiseksi kuukaudeksi jonkun maan Amazon pääsivun kautta. (se, de, uk.co jne) Tämä tulee koodina xbox sovellukseen. Toi oli aika kiva yllätys kun en ollut niin tykännyt noista varhaisista kahdesta, ja tämä uusin ymmärtääkseni tuo peliin oikeaa nähtävää taustatarinaa. Plus enginesta näin melko hiljattain jonkun videon joka selitti miten selvästi erilainen se on aikaisemiin ja perinteisiin engineihin nähden, niin kivaa myös päästä itse se kokeilemaan.

Noh, en tiedä teinkö asennusvaiheessa jotain väärin, mutta vinkkinä muille tuo peli taitaa asentaa pääpeliksi ilmeisesti/ehkä Doom Eternal battlegrounds pelin, joka on vain moninpeli. Sen jälkeen täytyy vielä asentaa 10 megan kampanja DLC.
Tuo on outoa että sitä kutsutaan DLC:ksi kun käsittääkseni peli kuitenkin on alunperin ollut nimenomaan perinteinen yksinpeli + varmaan sitten se moninpeli. Tuossakin meni jotain 20-30 minuuttia ihmetellessä miksei peli tunnista että mulla pitäisi olla se koko peli, kun peli kyllä näyttää päävalikossa sen normaalin jutun, mutta sitten näyttää niiden kohdalla ostoskärryn ja kertoo että nyt on aika hommata se oikea peli. Ja sitten hyppää Microsoft Storeen joka kertoo mulle että se on owned. Aivan, kerro se sille pelille.

No jonkun puoli tuntia ehtisin pelata kolmannella vaikeustasolla mutta taidan aloittaa alusta toiseksi helpommalla, jatkuvasti on health matala ja ammuksetkin loppuu helposti.



Tuosta tulevasta pelistä kai voisi jo tehdä uuden ketjun kerran sille.

Hmm peliin on kyllä kaksi dlctä.

En toki tiedä xbox sovelluksen kautta asennettuna, bugittaako jotain vai mikä on? (Kävin tarkistaa pcllä tuon xboksin passin kautta ja joo, pitää valita kumman näistä asentaa)

Itelläni tämän Ps5:lle ja siihen molemmat dlc myös ostettu. Ei asentaessa mitään kysellyt kumpi laitetaan ja pelitunteja takana satoja konsolilla. Toki osto tapahtui jo julkaisun aikaan

Sitten hommasin tämän myös Pc:lla ja vasta pääsikin oikeuksiinsa hiiri + näppiskombon kanssa. Ja toimii muuten sitten korkeimmilla asteilla noi master levelit, tai miksi ei varsinainen tarinakin hyvänä fps shooter harjoitteluna. Kyllä saa osua siihen mihin pitääkin ja nopeasti, jos meinaa ultra nightmarella pärjätä :D

Sinulle ei ilmeisesti ole game passia, siellähän tuo on ollut pitkään ilmaiseksi pelattavissa.
 
Tää nyt oli ja vissiin vieläkin on ilmaiseksi jaossa Amazonin Prime asikkaille, jonka about kuka tahansa saa ilmaiseksi kuukaudeksi jonkun maan Amazon pääsivun kautta. (se, de, uk.co jne) Tämä tulee koodina xbox sovellukseen. Toi oli aika kiva yllätys kun en ollut niin tykännyt noista varhaisista kahdesta, ja tämä uusin ymmärtääkseni tuo peliin oikeaa nähtävää taustatarinaa. Plus enginesta näin melko hiljattain jonkun videon joka selitti miten selvästi erilainen se on aikaisemiin ja perinteisiin engineihin nähden, niin kivaa myös päästä itse se kokeilemaan.

Noh, en tiedä teinkö asennusvaiheessa jotain väärin, mutta vinkkinä muille tuo peli taitaa asentaa pääpeliksi ilmeisesti/ehkä Doom Eternal battlegrounds pelin, joka on vain moninpeli. Sen jälkeen täytyy vielä asentaa 10 megan kampanja DLC.
Tuo on outoa että sitä kutsutaan DLC:ksi kun käsittääkseni peli kuitenkin on alunperin ollut nimenomaan perinteinen yksinpeli + varmaan sitten se moninpeli. Tuossakin meni jotain 20-30 minuuttia ihmetellessä miksei peli tunnista että mulla pitäisi olla se koko peli, kun peli kyllä näyttää päävalikossa sen normaalin jutun, mutta sitten näyttää niiden kohdalla ostoskärryn ja kertoo että nyt on aika hommata se oikea peli. Ja sitten hyppää Microsoft Storeen joka kertoo mulle että se on owned. Aivan, kerro se sille pelille.

No jonkun puoli tuntia ehtisin pelata kolmannella vaikeustasolla mutta taidan aloittaa alusta toiseksi helpommalla, jatkuvasti on health matala ja ammuksetkin loppuu helposti.



Tuosta tulevasta pelistä kai voisi jo tehdä uuden ketjun kerran sille.

Eternalin MP moodi on Battlemode, mutta ei sitä kyllä minusta koskaan ole minään irto-osana myyty, saati kampanjaakaan, outoa. Jokin Prime / Xbox erikoisuus kenties.

Joo kannattaa olla realisti vaikeusasteen kanssa ekalla läpipeluulla, Eternal ei arastele virheistä rankaisemisessa ja menee tovi, että mekaniikoista tulee luontevia.

Samalla sanosin semmosen vinkin, että YT on pullollaan toinen toistaan monimutkaisempia ja näyttävämpiä kombovideoita ja veteraanit pelaa peliä aika hurjalla tasolla, mutta unohda nämä alussa kokonaan, keskity vaan perusasioihin ja siihen, että mielellään hauskaakin olisi, edes välillä :D

Muistan omalta ekalta läpipeluulta hyvin, miten alussa tuntui siltä, että peli muuttuu vaan turhauttavammaksi koko ajan. Sitten jossain Super Gore Nestin kohdalla homma alkoi klikkaamaan ja fast forward nykypäivään on kaikki (originaali)sisältö läpäisty ultra nightmarella ja lukemattomia läpipeluukertoja muilla vaikeusasteilla.

Ymmärrän hyvin, että Eternal ei kaikkiin vetoa, mutta omalta kohdalta en muista, että mikään peli olisi koskaan kolahtanut näin hyvin, combat on todella, todella, todella hyvin tehty ja skill ceiling on periaatteessa ääretön.
Vaikeusaste on reilu, peli ei "kuseta" pelaajaa missään kohtaa. No ok, satunnaisia bugeja lukuun ottamatta, mutta nekin taisi viimeisimmän version myötä olla liiskattu aika hyvin (ja puhutaan bugeista, jotka ns. peruspelaamiseen harvemmin vaikuttaa, enempi noihin high level juttuihin).

Ai hemmetti, pitäiskin varmaan uudellenasentaa Eternal... taas...
 
Juu, tuo on joku Windows Storen erikoisuus että pitää asentaa "Battlemode", ihmettelin kans aikanaan kun Game Passin kautta asensin.

Taistelussa on kivi-paperi-sakset ominaisuuksia, mutta lopulta yleensä on kuitenkin useita tapoja pelata ja kannattaa valita se omasta mielestään hauskin.

Oon tätä mainostanut aiemmin, mutta Doomin "Game Director" pelaa Eternalin läpi ohjaimella ja samalla keskustelvat miksi asioita on tehty ja mikä on pelin filosofia.

 
Mä pelaan siis ultra-violensella. Kyllä silläkin noita isoja taisteluita saa tahkota monta kertaa. Jos haluaisi, sitä voisi tiputtaa, mutta vielä olen pitänyt. Peli tuntuu yllättän usein jumiintuvan. Jotain ehkä 5-60 minuutin välein. Keskimäärin jotain 30, mutta välillä ihan nopeastikin.

No, itseasissa nyt sain tarpeeksi tuosta tahkomisesta ennenkuin ehdin postata, tiputin vaikeustasoa ja mitä kokeilin tuohon kaatumiseen, niin ainakin säteenseuranta pois ja vissiin dynamic resolution scaling myöskin pois, ja texture pool ultrasta high. Saattoi auttaa, täytyy katsoa pidempään. Suurin osa tuosta jäätymisestä tuntui netissä olevan AMD näytönohjaimella, itsellä Nvidia.

Edit, ei taida riittää, silti kaatuilee. Plus jos hiukankin kämmää sen jumittuneen pelin pakkosulkemisen, niin toinen prosessi voi jäädä käyntiin ja sen jälkeen peliä ei voi käynnistää ilman että käynnistää koneen uudestaan, joka myöskin täytyy väkisin resetoida kun restart jumittuu.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 713
Viestejä
4 493 339
Jäsenet
74 284
Uusin jäsen
TimoHeino

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom