Minäkin lukeudun täysin hiiri näppis pelaajiin ja fps pelien pelaaminen on yhtä tuskaa padilla. Mutta, sitten tuleekin tämä mutta.
Omat lapset kun ovat pleikkareilla peliuransa aloittaneet, niin he kyllä vetävät aika uskomattomalla nopeudella ja tarkkuudella padillä. Hiiri näppis yhdistelmällä ovat sitten yhtä hukassa kuin minä padin kanssa.
Se, että meille vanhoille parroille ei padit istu käteen ei oikeuta lyttämään niitä. Pelaajia on moneen lähtöön ja toiset vaan osaa ja toiset ei.
Kuten sanoin olen pelannut myös konsoleilla yli 30 vuotta. Olen omistanut PS4, Xbox One X, Nintendo Switch pelkästään näistä nykykonsoleista. Vedin esim. Halo 5 läpi kaksi kertaa juurikin sillä gamepadilla, Legendary-vaikeustaso.
Padi + Halo on taidetta. Siitä huolimatta DOOM on eri maata. Se on selkeästi pelisarja, joka on suunniteltu PC:lle. Tekijätiimi painottaa lähes joka ikisessä haastattelussa kuinka doomissa mennään kohti vihollista ja revitään vihu palasiksi. Doomissa ei juosta pakoon tai piileskellä. Doom on nopeatempoinen peli, suorastaa räjähtävän nopea.
DOOM Eternalissa liikkuminen tulee olemaan aivan keskeisessä roolissa, siis se että voit liikkua niin monella tapaa, jopa aseen avulla. 360 astetta, ylös, alas, seinille, jopa niin että liimaat koukun vihuun kiinni ja liidät kuin Tarzan, Helvetissä... Olen pelannut DOOMia mm. nykykonsolilla, ja voin sanoa että kokemus ei ole sama. Se ei ole liikkuvuuden osalta lähelläkään.
Näin ollen koko doomin sisin, ydin, se miksi se on tehty / rakennettu jää sivuosaan. Sitten kerrotaan kavereille, hei pelasin uutta DOOMia, oli tosi hyvä jne.
Onneksi on id Softwaren kaltaisia firmoja, joissa tekijöillä on sanavalta siitä mitä laitetaan, ja pojat laittavat, sen tason peliä tulemaan että heikottaa... on Helvettiä, Taivasta, Avaruutta, Planeettoja, Scifiä, Fantasiaa, Haulikoita ja miekkoja... Kokemus konsoleilla ei valitettavasti ole sama.
Tämä peli on tehty pelattavaksi niin että liikut kovaa, ammut paljon ja nopeasti, nyt uusimmassa vieläpä niin että sinun on hallittava lukuisia eri tapoja liikkua, AREENA-maisissa alueissa, jotka vaativat nopeita 180, 270 -asteen käännöksiä. Peli on suunniteltu hiiri+näppis yhdistelmälle, samaan tapaan kuin läheinen Quake Champions, tämä suunnittelu strategia on vain korostunut nyt Quakeconin aikana. Siellä on se ydin, joille näitä pelejä tehdään ja suunnitellaan. Doom-pelisarja on aivan uniikissa asemassa pelimaailmassa, tämä pitää ymmärtää. Millainen vaikutus pelillä on ollut.
Nyt tuo sarja on synnytetty uudestaan, jopa niin että Romerot ja kumppanit pääsevät tv-sarjan päätähdiksi... jopa sellaiset vanhanliiton pelitoimittajat kuten Pelit-lehden Niko Nirvi, ovat saaneet kiksit tästä vuoden 2016 doomista. Miksi?
Jos nyt alatte kertomaan konsoleista ja padeista niin putoan tuoliltani... onneksi uusi pelituoli on tulossa koska se vain parantaa entisestään kokemusta. Tämä on sellainen peli, nykyinen ja tuleva, että on ok hankkia se 160 euron pelihiiri ja samanhintainen pelinäppis, ja 400 euron pelituoli ja vaikka tonnin headset. Tämän, täysin uniikin pelikokemuksen avulla pystytään repimään uskomattomia tehoja sekä fiiliksiä tämän päivän peli-pc-pöntöistä...
On oikeutettua puhua Eternalin kohdalla 144fps nopeuksista, tai OpenGL / Vulkan eroista... siitä millainen peli on helpoimmalla tasolla ja millainen Ultra Nightmare tasolla, Nightmare grafiikka-asetuksilla... onko FoW 90 vai 110 jne. Tämä on parhaimmillaan äärimmäisten HC-pelaajien nirvana, paikka jossa on todellakin mahdollisuus revitellä. Repiä kaikki irti siitä omasta setistä, johon on upottanut vaikkapa sen 5000 pelimerkkiä.
...
Tästä syystä en haluaisi että puhumme DOOMista samassa yhteydessä esim. Xbox One X ja peli-pc... ei ole sama maailma, ei ole sama peli. Se ero on tajuttava. Huom. olen pelannut konsoleilla +30 vuotta, ei ole tarkoitus pc:n ylivoimaa hehkuttaa vaan kertoa että jotkut asiat on luotu hiirtä, näppistä ja pc:tä varten. Doom on yksi niistä.