DIY subwoofer -ketju

Kantsii ehkä miettiä myös, et haluuko panostaa maksimiäänenpaineeseen, vaiko äänenlaatuun ja integroituvuuteen. Molemmille on eri elementit.
 
Äänenpainetta edullisesti. Toi dayton audio on varmaan siihen hyvä?
Mä en tiedä niin paljoa äänenpainesubeista, ku rakensin ite äänenlaatusubin ScanPeakin Discovery -sarjalaisesta. Muut osannee vastata tohon siis paremmin.

Muistaakseni oli niin, et sitä halvemmalla pääsee, mitä suuremman kotelon on valmis rakentamaan.
 
Siinä tapauksessa taidan ottaa ton Dayton Audion vaikka onkin kalliimpi. Kotelo isommaksi eli 50 litranen.

Monet ovat laittaneet kotelon sisälle jotain vanua tai vastaavaa. Mulla löytyy ennestään jotain lasivillaa, voiskohan sitä käyttää.

En suosittele mitään lasivillaa tai kivivillaakaan kotelon sisälle. En osaa sanoa onko akustisilta ominaisuuksiltaan vastaavia, mutta pölyäähän nuo ja muutenkin ikäviä. Ei ole muutaman euron säästön arvoista, vaikka villat olisi menossa muuten roskiin. Jotain vanhoja villasukkia ehkä voisi vielä käyttää.

Pääasiallinen hyötyhän vanusta löyhästi laittaessa on se, että hihavakion mukaan elementti "näkee" kotelon ~10% suurempana, joten vähän voi karsia kotelon mitoista.

Halvimmalla vanua saa kun ostaa jostain Halpa-Hallista tmv. jonkun jättiläistyynyn.
 
Siinä tapauksessa taidan ottaa ton Dayton Audion vaikka onkin kalliimpi. Kotelo isommaksi eli 50 litranen.

Monet ovat laittaneet kotelon sisälle jotain vanua tai vastaavaa. Mulla löytyy ennestään jotain lasivillaa, voiskohan sitä käyttää.
Voi käyttää lasivillaa koska kotelo on suljettu niin ei se sieltä pääse huoneilmaan pölisemään. Jos olisi refleksikotelo niin sitten jotain tyyny / askartelu vanua tai esim. Ewona -villaa. Vanu lisää kotelon näennäistilavuutta, sekä parantaa impedanssikäyttäytymistä.
 
Mä en tiedä niin paljoa äänenpainesubeista, ku rakensin ite äänenlaatusubin ScanPeakin Discovery -sarjalaisesta. Muut osannee vastata tohon siis paremmin.

Muistaakseni oli niin, et sitä halvemmalla pääsee, mitä suuremman kotelon on valmis rakentamaan.
Äänenpaine ja laatu eivät ole suureita jotka pois sulkevat toisensa. Tarvitaan vain pinta-alaa ja molemmat hoituu.

Lähtökohtaisesti elementit eivät tykkää pienistä koteloista, vaimot ja tyttöystävät tykkää ja siksi niitä tehdään. Isolla kotelolla useimmiten saa paremman lopputuloksen mutta jos sen vuoksi subia ei saa sijoitettua kunnolla hävitään saavutettu hyöty monin kerroin. Aina käydään siis kauppaa tiettyjen ominaisuuksien välillä eikä juuri koskaan ole mahdollista saada kaikkea kerralla vaan joutuu tekemään kompromisseja. Esim pientä koteloa voi kompensoida teholla, equlla ja sijoituksella.
 
Äänenpaine ja laatu eivät ole suureita jotka pois sulkevat toisensa. Tarvitaan vain pinta-alaa ja molemmat hoituu.
Mut kyl silti eri elementtejä käytetään maksimaaliseen äänenpaineeseen, ku äänenlaatuun. Ei vaik äänenpaineautoon olis mitään järkeä pistää noita ScanPeakin elementtejä, ku voi pistää saman määrän (pinta-alan) äänenpaine-elementtejä.
 
Mut kyl silti eri elementtejä käytetään maksimaaliseen äänenpaineeseen, ku äänenlaatuun. Ei vaik äänenpaineautoon olis mitään järkeä pistää noita ScanPeakin elementtejä, ku voi pistää saman määrän (pinta-alan) äänenpaine-elementtejä.
Ääripäähän mennessä äänenpaine kyllä sulkee (ainakin toistaiseksi) laadun pois... Normaali (alle 130db) ei.
 
Sehän nyt riippuu ihan miten äänenpaine on saatu aikaiseksi. Väitän että kyllä näissä avsforumin järeissä kotiteattereissa on todella laadukas äänentoisto myös basson osalta, vaikka äänenpaine rikkoisikin tärykalvot ja ylittäisi tuon 130dB:n rajan. Tuolla toisaalla kun saattaa olla helposti esim. 10 kpl 21" -tuumaisia subbareita etupäässä.

Mitä auton äänenpainekisoihin tulee niin esim. EMMA Sound Pressure League (ESPL) kisoissa on max äänenpaine suhteessa johonkin tiettyyn hintaluokkaan esim. 3000€ ja noissakin osalla kilpailijoista alkaa olemaan jo herkkiä elementtejä taitelluissa torvikoteloissa (tapped horn) koska näinollen saadaan todella kova äänenpaine suhteessa sijoitettuihin euroihin vs. vitusti epäherkkiä elementtejä ja vahvistimia jotka haukkais jo koko budjetin eikä olis varaa sijoittaa esim. tarpeet täyttävään akustoon. On myös kisoja joissa pitää saada esim. tietyllä wattimäärällä mahdollisimman suuri äänenpaine aikaiseksi. Ei silloinkaan ostella patteriston verran epäherkkiä elementtejä.
 
Sehän nyt riippuu ihan miten äänenpaine on saatu aikaiseksi. Väitän että kyllä näissä avsforumin järeissä kotiteattereissa on todella laadukas äänentoisto myös basson osalta, vaikka äänenpaine rikkoisikin tärykalvot ja ylittäisi tuon 130dB:n rajan. Tuolla toisaalla kun saattaa olla helposti esim. 10 kpl 21" -tuumaisia subbareita etupäässä.

Mitä auton äänenpainekisoihin tulee niin esim. EMMA Sound Pressure League (ESPL) kisoissa on max äänenpaine suhteessa johonkin tiettyyn hintaluokkaan esim. 3000€ ja noissakin osalla kilpailijoista alkaa olemaan jo herkkiä elementtejä taitelluissa torvikoteloissa (tapped horn) koska näinollen saadaan todella kova äänenpaine suhteessa sijoitettuihin euroihin vs. vitusti epäherkkiä elementtejä ja vahvistimia jotka haukkais jo koko budjetin eikä olis varaa sijoittaa esim. tarpeet täyttävään akustoon. On myös kisoja joissa pitää saada esim. tietyllä wattimäärällä mahdollisimman suuri äänenpaine aikaiseksi. Ei silloinkaan ostella patteriston verran epäherkkiä elementtejä.
Ton 130db tiesinkin että ei ole todellinen raja. Mutta oli heittona kuvastamaan ns. Normi systeemiä. Harvemmalla normi systeemillä kuitenkaan paukutellaan yli sen rajan ellei haluta vaan saada mahd paljon painetta... Harvemmalla edes paukutellaan lähellekkään sitä rajaa
 
Ton 130db tiesinkin että ei ole todellinen raja. Mutta oli heittona kuvastamaan ns. Normi systeemiä. Harvemmalla normi systeemillä kuitenkaan paukutellaan yli sen rajan ellei haluta vaan saada mahd paljon painetta... Harvemmalla edes paukutellaan lähellekkään sitä rajaa
Toki joo jos normi suomijampan systeemeistä puhutaan. Onneksi ei tarvi itse mennä siihen muottiin.
 
Toki joo jos normi suomijampan systeemeistä puhutaan. Onneksi ei tarvi itse mennä siihen muottiin.
Sen tiesinkin että sä et siihen mahdu itsellä toinen b&c 21sw152 odottelee vieläkin inspistä tehdä kotelo... Ehkä talven aikana saan aikaiseksi
 
Sen tiesinkin että sä et siihen mahdu itsellä toinen b&c 21sw152 odottelee vieläkin inspistä tehdä kotelo... Ehkä talven aikana saan aikaiseksi
Joo, tuosta tulee hyvä. Itelläkin kutittelis vähän sahauspeukaloa, en vaan oikein tiedä mitä seuraavaksi työstäis =/
 
Mulla on tällä hetkellä 2kpl Faital Pro 18xl1800 suljetuissa 100L koteloissa. Kahdesta subbarista en saa oikein hyötyä kun huone ei mahdollista sijoittamista kuin pääkajari seinälle. Ajatuksena olisi tehdä yksi vähän yli 200L refleksi kotelo yhdelle elementille viritettynä n.20hz tuntumaan.
Onko kokemuksia miten nämä Pa elementit käyttäytyy tommosessa kotelossa verrattuna suljettuun?
Refleksinä yhdellä elementillä ei tarvitsisi niin massiivisia tehoja mitä noi kaksi suljettua vaatii.
 
Onko missään mitään pinta-asennusvahvistimia subin kylkeen? Ei tarviaisi kuin 200-300w 4 ohm? Vai kannattaako siihen hintaan jo ostaa sit käytetty kotisubi?
 
Onko missään mitään pinta-asennusvahvistimia subin kylkeen? Ei tarviaisi kuin 200-300w 4 ohm? Vai kannattaako siihen hintaan jo ostaa sit käytetty kotisubi?

^ Tuollahan noita. Molemmat ok puljuja, on tullut tilattua. Esim. Dayton Audio ihan ok laite. Hypex parempi mutta huomattavasti arvokkaampi. Toki kannattaa vilkuilla mitä käytettyjä löytyy.

Oletko itse rakentamassa vai mitä suunnittelet ?
 

^ Tuollahan noita. Molemmat ok puljuja, on tullut tilattua. Esim. Dayton Audio ihan ok laite. Hypex parempi mutta huomattavasti arvokkaampi. Toki kannattaa vilkuilla mitä käytettyjä löytyy.

Oletko itse rakentamassa vai mitä suunnittelet ?

Tuossa ollut pölyttymässä ground zeron 10" suljetussa kotelossa jo jonkin aikaa, niin mietin jos siitä saisi subin tietokoneen kajareitten kaveriksi.

Edit: Melkein kannattaa uutta subia katella noilla hinnoilla ja antaa toi kaljalavan hinnalla jollekkin :D
 
Olisiko täällä osaamista auttaa kun vanha 2008 rakennettu DIY subbari lakkasi toimimasta. Ensin pörisi häiriöääntä ja sitten vain lakkasi toimimasta. Virrat menee päälle jne. Setti koostuu jenkeistä tilatusta Rythmik Audion DS1500 15" elementistä + A370PEQ Direct Servo vahvistimesta. Kyseessä vähän erikoisempi setuppi "liiketakaisinkytkennällä", joten ei voi käsittääkseni vain heittää Hypexiä tilalle -> olisi hyvä saada tuo korjattua.
 
Olisiko täällä osaamista auttaa kun vanha 2008 rakennettu DIY subbari lakkasi toimimasta. Ensin pörisi häiriöääntä ja sitten vain lakkasi toimimasta. Virrat menee päälle jne. Setti koostuu jenkeistä tilatusta Rythmik Audion DS1500 15" elementistä + A370PEQ Direct Servo vahvistimesta. Kyseessä vähän erikoisempi setuppi "liiketakaisinkytkennällä", joten ei voi käsittääkseni vain heittää Hypexiä tilalle -> olisi hyvä saada tuo korjattua.
Liiketakisinkytkentä ei pitäisi estää ”normaalien” vahvistimien käyttöä. Vahvistimeen ei vain tule takaisinkytkentää joten elementti toimii ”normaalina” subina.
 
En löytänyt parempaakaa ketjua, varmaan tänne subin korjaus paras?

Tuli tuollainen Or-GSW10 subi hankittua, mutta siinä olikin elementti rikki. Päätin tilata uuden elementin, kun vahvari kerta tuntu toimiva..

Pitkästä aikaa tulikin kolvattua, ehkei mikään nätein saavutus, mutta ajattelin että varmana pyssyy kiinni sitten. Siellähän se piilossa on..
Ja hieman lyhkänen oli johto alunperin siinä, niin pikkuisen sitä pidensi sitten :) nyt testaamha toimiiko..


Ylempänä vanha elementti

IMG_20230301_083747.jpg


Alempana uusi elementti.
IMG_20230301_083829.jpg



IMG_20230301_093946.jpg


IMG_20230301_093955.jpg


Nyt testaamaan toimiiko tämä vielä :nb:
IMG_20230301_094459.jpg



Edit: Toimiihan se! :tup: Toki ei kovalla vielä tule piettyä volyymia siinä (max 50% vol), kun eikös näitä uusia elementtejä piä "sisäänajaa" jonku aikko?
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon elementin päähän olisin ehkä pistänyt lattaliittimet, mutta pysyyhän se nuinkin. :thumbsup:


Tuota vähän mietinkin. Mutta otin sen verran tuota johtoa, että sai sen sieltä reiästä läpi ja solmuun, sitten kolvasi kunnolla päälle ettei varmana pääse irti sieltä.

Ja nyt kun tuon toisen subin asensi, niin tuli mieleen että kun on kytkettynä vahvarin Pre-out:tiin kummatkin, niin missä sen subin crossover säädin pitäisi olla? Nollassa minimissä, vai sitten "täysillä"?

Edit. JBL:län ohjeessa käsketään minimiin laittaa ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja nyt kun tuon toisen subin asensi, niin tuli mieleen että kun on kytkettynä vahvarin Pre-out:tiin kummatkin, niin missä sen subin crossover säädin pitäisi olla? Nollassa minimissä, vai sitten "täysillä"?

Edit. JBL:län ohjeessa käsketään minimiin laittaa ainakin.

Eikös se jakotaajuus ite subin vaffissa vedetä tappiin ja av vahvistimella hoidetaan se jakotaajuus kuntoon?
 
Eikös se jakotaajuus ite subin vaffissa vedetä tappiin ja av vahvistimella hoidetaan se jakotaajuus kuntoon?

Tuossa isommassa jbl:län ohjeessa käsketään ainakin laittamaan minimiin, jos käyttää LFE tuloa. :hmm: Vai käsitinkö väärin tuon "not in use"

Screenshot_20230302-213040~2.png
 
Siinähän lukee et jos lfe kytkin on ns päällä, niin säätönuppi ei ole käytössä?

Ja kun lfe täppä on ns päällä, niin jako sitten siellä avr päässä.
 
Löytyykö täältä vinkkejä 120mm 24v. Hiljaisten tuuletinten metsästykseen? Aasia ei kauheasti innosta ja muualla tuntuuolevan aika nihkeää... Pitäisi siis tampin proline 3000 modailla hiljaisemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Omiin päätteisiin laittanut papstin 24v 80x80x25mm tuulettimia. Noilla on 120mm malleja myös.
 
papstit on kyllä laadukkaita mutta ei erityisen hiljaisia tai edullisia, pienempi tuuletin pitää kovempaa meteliä kun isompi jos siirretään sama ilmamäärä siksi kannatta laittaa niin isot kun voi ja rajoittaa kierroksia mikäli mahdollista.
 
Joo eipä ne edullisia ole mutta mitään ääntä ei tuolta omista kuulu jotka lasioven takana ovat metrin päässä. Lämpöohjattuja toki.
 
tuo 12dB ei voi pitää paikkaansa liian pieni lukema oikeesti, toki jänniteohjattuja voi olla mutta onko tuossa vahvistimessa älyä ohjata vai onko koko ajan täysillä?
 
tuo 12dB ei voi pitää paikkaansa liian pieni lukema oikeesti, toki jänniteohjattuja voi olla mutta onko tuossa vahvistimessa älyä ohjata vai onko koko ajan täysillä?
No tuo tuuletin kuitenkin kyseessä. Käsittääkseni tuossa jonkinlainen "äly"ohjaus on mutten jaksa nyt alkaa aihetta tutkimaan koska ei hirveämmin kiinnosta, eikä oikein enää kuuluu edes tähän aihealueeseen. Minulle riittää että toimii ja tuota mm. avsforumilla suositeltiin.
 
No tuo tuuletin kuitenkin kyseessä. Käsittääkseni tuossa jonkinlainen "äly"ohjaus on mutten jaksa nyt alkaa aihetta tutkimaan koska ei hirveämmin kiinnosta, eikä oikein enää kuuluu edes tähän aihealueeseen. Minulle riittää että toimii ja tuota mm. avsforumilla suositeltiin.
Mennään vielä off-topicilla. Tuota hiljaisempaa versiota ei ole ollut saatavilla pitkään aikaan ja eivät tiedä millon saavat. Otin sitten seuraavaksi hiljaisemman testiin, mutta oli liian äänekäs. No kaapissa oli Noctuan 12V tuuletin niin vaihdon sen tilalle ja otan virran ulkopuolelta. Vahvistin (EP4000) ja virtalähde kiinni samassa master slave kytkimessä. Toinen vaihtoehto on tiputtaa tuo 24V --> 12V, mutta en jaksanut odotella komponentteja. Ei tuo mikäään optimaalinen ratkaisu ole, mutta hyvin tuntuu toimivan.
 
Mennään vielä off-topicilla. Tuota hiljaisempaa versiota ei ole ollut saatavilla pitkään aikaan ja eivät tiedä millon saavat. Otin sitten seuraavaksi hiljaisemman testiin, mutta oli liian äänekäs. No kaapissa oli Noctuan 12V tuuletin niin vaihdon sen tilalle ja otan virran ulkopuolelta. Vahvistin (EP4000) ja virtalähde kiinni samassa master slave kytkimessä. Toinen vaihtoehto on tiputtaa tuo 24V --> 12V, mutta en jaksanut odotella komponentteja. Ei tuo mikäään optimaalinen ratkaisu ole, mutta hyvin tuntuu toimivan.
Onnistuuhan se toki noinkin. Eipä itselläkään PA -päätteet ole päällä jossei tietokone ole myös. Periaatteessa vois vetää vaikka tuolta HTPC:n sisältä noihin PA -päätteisiin jäähytykset. Itsellä myös pari EP:tä ja pari QSC:tä.
 
Tulipa herätteenä viimein pistettyä tulemaan itselle kesäprojektia. Stereo Integrityllä oli 20% alennus SQL elementeistä niin pistin tilaten SQL-15:n 319,99$ hintaan usarahdille joka uittaa tuon sitten joskus suomeen. Toivottavasti tulee ehjänä perille. Jos kaikki menee laskujen mukaan niin kokonaishinta elementille pitäisi olla noin 400e kieppeillä kun tullaus+ALV lasketaan päälle. Toki sitten vielä matkahuollon lähetys satamasta ouluun.

 
Tulipa herätteenä viimein pistettyä tulemaan itselle kesäprojektia. Stereo Integrityllä oli 20% alennus SQL elementeistä niin pistin tilaten SQL-15:n 319,99$ hintaan usarahdille joka uittaa tuon sitten joskus suomeen. Toivottavasti tulee ehjänä perille. Jos kaikki menee laskujen mukaan niin kokonaishinta elementille pitäisi olla noin 400e kieppeillä kun tullaus+ALV lasketaan päälle. Toki sitten vielä matkahuollon lähetys satamasta ouluun.

Varmasti kova elukka. Aika harvassa iso xmax ja herkkyys samassa paketissa. Nuo jo melkein puoltaa hankinnan vähän kauempaa. Harmi ettei täällä moisia ole olemassakaan tuohon hintaluokkaan. Itsekin tuolta tullut tilattua (mm kimppatilauksena) varmaan ~15 elementtiä finnuslogisticsin kautta. Toki samaan hintaan oisit saanut 21" -tuumaisen Mach 5 Audiolta :)
 
Viimeksi muokattu:
Behringer NX3000 thomannilla tilassa "Toimitettavissa useamman kuukauden päästä" ja sama homma saksasta amazonista. Onkoha tullu tenkkapoo nuiden käyttämien komponenttien kans vai mikähän tuossa maksaa. Ois niin nätti tuommonen laittaa TV-tasolle kuin että lähtisi johonkin TAmp Proline 3000 joka tehon puolesta on hyvää hinta-laatua mutta 40kg paino... ei mulla oo haarukkanosturia kotona. :lol:

E: eiku hetkonen amazon.de löytyy 329e NX3000 joka ei ole saatavilla mutta löytyy myös 389e NX3000 joka on saatavilla. Omat tuotesivut... merkillistä. Used - Like New risky ostos ois 299e joltain random amazonin alla myyvältä puljulta.
 
Pakko udella.. Joko kotelon pykäsit ja humppa raikaa ?
Vihdoista viimein kuun alussa sain aikaiseksi aloittaa ja viimeviikonloppuna loppuun vaikuttihan se niin stanasti paikallistumiseen jne. Huonemoodit jylläs aika mahdottomina 70-90hz ja 160-180hz:llä (6-15db dipit) joten viime viikonlopun ja tän viikon jumppasin teatteria jos jonkinlaiseen asetelmaan... Ei meinannut talttua millään. Lopputulemana jouduin vetään sohvan niin taakse että tarvii varmaan vaihtaa 5.2.4:stä 7.2.2:teen viistokattoinen tila kun on niin oli jo lähtöjään liian matalalla ja nyt ne ei enää oikein aja asiaansa. Mutta joo se basso... Onhan se nannaa korville tossa viimeisestä sijoituksesta rewillä 10-200hz ilman smoothingia. Oon house curvea rukaillut jo ton jälkeen mutta eiköhän siitä senverran näy että suunnan saa missä mennään.
 

Liitteet

  • FB_IMG_1679085594482.jpg
    FB_IMG_1679085594482.jpg
    22,1 KB · Luettu: 71
Otin niistä jonkun pienen painetuuppaisunkin mutta näköjään onnistuneesti poistanut sen (kun yhden sata mittausta tekee ni aikamonta tuli poistettuakkin ja näköjään sen sitten onnistunut poistaan muiden mukana) mutta kyllähän sitä aikalailla simulaatioiden mukaisesti irtosi. 12.6hz muistaakseni oli 110db, 20hz about 120db ja korkeampia sit enempi. Mitään sen ihmeempiä säätöjä en tehnyt tuota kokeillessa että varmaan muutaman depan olis saanut puristettua pihalle. Nyt otin senverran varmanpäälle ettei vahingossakaan klippaa.
 
Kommentteja Monacor SAM-200D vahvistimesta ?

Mulla on Jamon Sub660 , 12" elementillä, suljettu kotelo. Alkup. vahvistin on hajalla. Korvaajaksi suunnittelin tätä.
Toinen vaihtoehto on Hypex DS1.2, kumman valitsisitte ?
 
Kommentteja Monacor SAM-200D vahvistimesta ?

Mulla on Jamon Sub660 , 12" elementillä, suljettu kotelo. Alkup. vahvistin on hajalla. Korvaajaksi suunnittelin tätä.
Toinen vaihtoehto on Hypex DS1.2, kumman valitsisitte ?
Itellä on ollu käytössä Yung SD300, joka on hyvin samankaltainen kun toi Monacor. Veikkaisin, että toi Monacor on hyvä valinta.
 
Kommentteja Monacor SAM-200D vahvistimesta ?

Mulla on Jamon Sub660 , 12" elementillä, suljettu kotelo. Alkup. vahvistin on hajalla. Korvaajaksi suunnittelin tätä.
Toinen vaihtoehto on Hypex DS1.2, kumman valitsisitte ?

Mulla on 2x Monacor 300D käytössä, ei valittamista. Subsonic on aika ylhäältä 30hz mutta sen saa pienellä modauksella pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 557
Viestejä
4 557 254
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Roope12345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom