Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Äänenpainetta edullisesti. Toi dayton audio on varmaan siihen hyvä?Kantsii ehkä miettiä myös, et haluuko panostaa maksimiäänenpaineeseen, vaiko äänenlaatuun ja integroituvuuteen. Molemmille on eri elementit.
Mä en tiedä niin paljoa äänenpainesubeista, ku rakensin ite äänenlaatusubin ScanPeakin Discovery -sarjalaisesta. Muut osannee vastata tohon siis paremmin.Äänenpainetta edullisesti. Toi dayton audio on varmaan siihen hyvä?
Siinä tapauksessa taidan ottaa ton Dayton Audion vaikka onkin kalliimpi. Kotelo isommaksi eli 50 litranen.
Monet ovat laittaneet kotelon sisälle jotain vanua tai vastaavaa. Mulla löytyy ennestään jotain lasivillaa, voiskohan sitä käyttää.
Voi käyttää lasivillaa koska kotelo on suljettu niin ei se sieltä pääse huoneilmaan pölisemään. Jos olisi refleksikotelo niin sitten jotain tyyny / askartelu vanua tai esim. Ewona -villaa. Vanu lisää kotelon näennäistilavuutta, sekä parantaa impedanssikäyttäytymistä.Siinä tapauksessa taidan ottaa ton Dayton Audion vaikka onkin kalliimpi. Kotelo isommaksi eli 50 litranen.
Monet ovat laittaneet kotelon sisälle jotain vanua tai vastaavaa. Mulla löytyy ennestään jotain lasivillaa, voiskohan sitä käyttää.
Äänenpaine ja laatu eivät ole suureita jotka pois sulkevat toisensa. Tarvitaan vain pinta-alaa ja molemmat hoituu.Mä en tiedä niin paljoa äänenpainesubeista, ku rakensin ite äänenlaatusubin ScanPeakin Discovery -sarjalaisesta. Muut osannee vastata tohon siis paremmin.
Muistaakseni oli niin, et sitä halvemmalla pääsee, mitä suuremman kotelon on valmis rakentamaan.
Mut kyl silti eri elementtejä käytetään maksimaaliseen äänenpaineeseen, ku äänenlaatuun. Ei vaik äänenpaineautoon olis mitään järkeä pistää noita ScanPeakin elementtejä, ku voi pistää saman määrän (pinta-alan) äänenpaine-elementtejä.Äänenpaine ja laatu eivät ole suureita jotka pois sulkevat toisensa. Tarvitaan vain pinta-alaa ja molemmat hoituu.
Ääripäähän mennessä äänenpaine kyllä sulkee (ainakin toistaiseksi) laadun pois... Normaali (alle 130db) ei.Mut kyl silti eri elementtejä käytetään maksimaaliseen äänenpaineeseen, ku äänenlaatuun. Ei vaik äänenpaineautoon olis mitään järkeä pistää noita ScanPeakin elementtejä, ku voi pistää saman määrän (pinta-alan) äänenpaine-elementtejä.
Ton 130db tiesinkin että ei ole todellinen raja. Mutta oli heittona kuvastamaan ns. Normi systeemiä. Harvemmalla normi systeemillä kuitenkaan paukutellaan yli sen rajan ellei haluta vaan saada mahd paljon painetta... Harvemmalla edes paukutellaan lähellekkään sitä rajaaSehän nyt riippuu ihan miten äänenpaine on saatu aikaiseksi. Väitän että kyllä näissä avsforumin järeissä kotiteattereissa on todella laadukas äänentoisto myös basson osalta, vaikka äänenpaine rikkoisikin tärykalvot ja ylittäisi tuon 130dB:n rajan. Tuolla toisaalla kun saattaa olla helposti esim. 10 kpl 21" -tuumaisia subbareita etupäässä.
Mitä auton äänenpainekisoihin tulee niin esim. EMMA Sound Pressure League (ESPL) kisoissa on max äänenpaine suhteessa johonkin tiettyyn hintaluokkaan esim. 3000€ ja noissakin osalla kilpailijoista alkaa olemaan jo herkkiä elementtejä taitelluissa torvikoteloissa (tapped horn) koska näinollen saadaan todella kova äänenpaine suhteessa sijoitettuihin euroihin vs. vitusti epäherkkiä elementtejä ja vahvistimia jotka haukkais jo koko budjetin eikä olis varaa sijoittaa esim. tarpeet täyttävään akustoon. On myös kisoja joissa pitää saada esim. tietyllä wattimäärällä mahdollisimman suuri äänenpaine aikaiseksi. Ei silloinkaan ostella patteriston verran epäherkkiä elementtejä.
Toki joo jos normi suomijampan systeemeistä puhutaan. Onneksi ei tarvi itse mennä siihen muottiin.Ton 130db tiesinkin että ei ole todellinen raja. Mutta oli heittona kuvastamaan ns. Normi systeemiä. Harvemmalla normi systeemillä kuitenkaan paukutellaan yli sen rajan ellei haluta vaan saada mahd paljon painetta... Harvemmalla edes paukutellaan lähellekkään sitä rajaa
Sen tiesinkin että sä et siihen mahdu itsellä toinen b&c 21sw152 odottelee vieläkin inspistä tehdä kotelo... Ehkä talven aikana saan aikaiseksiToki joo jos normi suomijampan systeemeistä puhutaan. Onneksi ei tarvi itse mennä siihen muottiin.
Joo, tuosta tulee hyvä. Itelläkin kutittelis vähän sahauspeukaloa, en vaan oikein tiedä mitä seuraavaksi työstäis =/Sen tiesinkin että sä et siihen mahdu itsellä toinen b&c 21sw152 odottelee vieläkin inspistä tehdä kotelo... Ehkä talven aikana saan aikaiseksi
Onko missään mitään pinta-asennusvahvistimia subin kylkeen? Ei tarviaisi kuin 200-300w 4 ohm? Vai kannattaako siihen hintaan jo ostaa sit käytetty kotisubi?
Subwoofer Modules | HiFi Sono DIY | Audiophonics - Audiophonics
subwoofer moduleswww.audiophonics.frBuy plate amplifiers for perfect performance - SoundImports
Discover powerful plate amplifiers from top brands like Dayton Audio & Hypex at SoundImports. Perfect for subwoofers and more!www.soundimports.eu
^ Tuollahan noita. Molemmat ok puljuja, on tullut tilattua. Esim. Dayton Audio ihan ok laite. Hypex parempi mutta huomattavasti arvokkaampi. Toki kannattaa vilkuilla mitä käytettyjä löytyy.
Oletko itse rakentamassa vai mitä suunnittelet ?
Liiketakisinkytkentä ei pitäisi estää ”normaalien” vahvistimien käyttöä. Vahvistimeen ei vain tule takaisinkytkentää joten elementti toimii ”normaalina” subina.Olisiko täällä osaamista auttaa kun vanha 2008 rakennettu DIY subbari lakkasi toimimasta. Ensin pörisi häiriöääntä ja sitten vain lakkasi toimimasta. Virrat menee päälle jne. Setti koostuu jenkeistä tilatusta Rythmik Audion DS1500 15" elementistä + A370PEQ Direct Servo vahvistimesta. Kyseessä vähän erikoisempi setuppi "liiketakaisinkytkennällä", joten ei voi käsittääkseni vain heittää Hypexiä tilalle -> olisi hyvä saada tuo korjattua.
Tuohon elementin päähän olisin ehkä pistänyt lattaliittimet, mutta pysyyhän se nuinkin.En löytänyt parempaakaa ketjua, varmaan tänne subin korjaus paras?
Nyt testaamaan toimiiko tämä vielä
Tuohon elementin päähän olisin ehkä pistänyt lattaliittimet, mutta pysyyhän se nuinkin.
Ja nyt kun tuon toisen subin asensi, niin tuli mieleen että kun on kytkettynä vahvarin Pre-out:tiin kummatkin, niin missä sen subin crossover säädin pitäisi olla? Nollassa minimissä, vai sitten "täysillä"?
Edit. JBL:län ohjeessa käsketään minimiin laittaa ainakin.
Eikös se jakotaajuus ite subin vaffissa vedetä tappiin ja av vahvistimella hoidetaan se jakotaajuus kuntoon?
Niin, eli periaattessa kuvan mukaisessa "minimissä" tarkoitinSiinähän lukee et jos lfe kytkin on ns päällä, niin säätönuppi ei ole käytössä?
Ja kun lfe täppä on ns päällä, niin jako sitten siellä avr päässä.
Niin, eli periaattessa kuvan mukaisessa "minimissä" tarkoitin
Ootko tsekannu mitä tässä käyttävät.Löytyykö täältä vinkkejä 120mm 24v. Hiljaisten tuuletinten metsästykseen? Aasia ei kauheasti innosta ja muualla tuntuuolevan aika nihkeää... Pitäisi siis tampin proline 3000 modailla hiljaisemmaksi.
Käsittääkseni kahdella piuhalla varustetut = jännitepuolen juttuja. Enkä muihin ole pa päätteissä muistaakseni törmännyt. IT eriasia. Nuo omat papstit olivat muistaakseni 1500rpm / 12dBonko jännitteohjattuja vai PWM?
No tuo tuuletin kuitenkin kyseessä. Käsittääkseni tuossa jonkinlainen "äly"ohjaus on mutten jaksa nyt alkaa aihetta tutkimaan koska ei hirveämmin kiinnosta, eikä oikein enää kuuluu edes tähän aihealueeseen. Minulle riittää että toimii ja tuota mm. avsforumilla suositeltiin.tuo 12dB ei voi pitää paikkaansa liian pieni lukema oikeesti, toki jänniteohjattuja voi olla mutta onko tuossa vahvistimessa älyä ohjata vai onko koko ajan täysillä?
Mennään vielä off-topicilla. Tuota hiljaisempaa versiota ei ole ollut saatavilla pitkään aikaan ja eivät tiedä millon saavat. Otin sitten seuraavaksi hiljaisemman testiin, mutta oli liian äänekäs. No kaapissa oli Noctuan 12V tuuletin niin vaihdon sen tilalle ja otan virran ulkopuolelta. Vahvistin (EP4000) ja virtalähde kiinni samassa master slave kytkimessä. Toinen vaihtoehto on tiputtaa tuo 24V --> 12V, mutta en jaksanut odotella komponentteja. Ei tuo mikäään optimaalinen ratkaisu ole, mutta hyvin tuntuu toimivan.No tuo tuuletin kuitenkin kyseessä. Käsittääkseni tuossa jonkinlainen "äly"ohjaus on mutten jaksa nyt alkaa aihetta tutkimaan koska ei hirveämmin kiinnosta, eikä oikein enää kuuluu edes tähän aihealueeseen. Minulle riittää että toimii ja tuota mm. avsforumilla suositeltiin.
Onnistuuhan se toki noinkin. Eipä itselläkään PA -päätteet ole päällä jossei tietokone ole myös. Periaatteessa vois vetää vaikka tuolta HTPC:n sisältä noihin PA -päätteisiin jäähytykset. Itsellä myös pari EP:tä ja pari QSC:tä.Mennään vielä off-topicilla. Tuota hiljaisempaa versiota ei ole ollut saatavilla pitkään aikaan ja eivät tiedä millon saavat. Otin sitten seuraavaksi hiljaisemman testiin, mutta oli liian äänekäs. No kaapissa oli Noctuan 12V tuuletin niin vaihdon sen tilalle ja otan virran ulkopuolelta. Vahvistin (EP4000) ja virtalähde kiinni samassa master slave kytkimessä. Toinen vaihtoehto on tiputtaa tuo 24V --> 12V, mutta en jaksanut odotella komponentteja. Ei tuo mikäään optimaalinen ratkaisu ole, mutta hyvin tuntuu toimivan.
Varmasti kova elukka. Aika harvassa iso xmax ja herkkyys samassa paketissa. Nuo jo melkein puoltaa hankinnan vähän kauempaa. Harmi ettei täällä moisia ole olemassakaan tuohon hintaluokkaan. Itsekin tuolta tullut tilattua (mm kimppatilauksena) varmaan ~15 elementtiä finnuslogisticsin kautta. Toki samaan hintaan oisit saanut 21" -tuumaisen Mach 5 AudioltaTulipa herätteenä viimein pistettyä tulemaan itselle kesäprojektia. Stereo Integrityllä oli 20% alennus SQL elementeistä niin pistin tilaten SQL-15:n 319,99$ hintaan usarahdille joka uittaa tuon sitten joskus suomeen. Toivottavasti tulee ehjänä perille. Jos kaikki menee laskujen mukaan niin kokonaishinta elementille pitäisi olla noin 400e kieppeillä kun tullaus+ALV lasketaan päälle. Toki sitten vielä matkahuollon lähetys satamasta ouluun.
SQL Series 2 B-Stock – StereoIntegrity.com
stereointegrity.com
Pakko udella.. Joko kotelon pykäsit ja humppa raikaa ?Sen tiesinkin että sä et siihen mahdu itsellä toinen b&c 21sw152 odottelee vieläkin inspistä tehdä kotelo... Ehkä talven aikana saan aikaiseksi
Vihdoista viimein kuun alussa sain aikaiseksi aloittaa ja viimeviikonloppuna loppuun vaikuttihan se niin stanasti paikallistumiseen jne. Huonemoodit jylläs aika mahdottomina 70-90hz ja 160-180hz:llä (6-15db dipit) joten viime viikonlopun ja tän viikon jumppasin teatteria jos jonkinlaiseen asetelmaan... Ei meinannut talttua millään. Lopputulemana jouduin vetään sohvan niin taakse että tarvii varmaan vaihtaa 5.2.4:stä 7.2.2:teen viistokattoinen tila kun on niin oli jo lähtöjään liian matalalla ja nyt ne ei enää oikein aja asiaansa. Mutta joo se basso... Onhan se nannaa korville tossa viimeisestä sijoituksesta rewillä 10-200hz ilman smoothingia. Oon house curvea rukaillut jo ton jälkeen mutta eiköhän siitä senverran näy että suunnan saa missä mennään.Pakko udella.. Joko kotelon pykäsit ja humppa raikaa ?
Itellä on ollu käytössä Yung SD300, joka on hyvin samankaltainen kun toi Monacor. Veikkaisin, että toi Monacor on hyvä valinta.Kommentteja Monacor SAM-200D vahvistimesta ?
Mulla on Jamon Sub660 , 12" elementillä, suljettu kotelo. Alkup. vahvistin on hajalla. Korvaajaksi suunnittelin tätä.
Toinen vaihtoehto on Hypex DS1.2, kumman valitsisitte ?
Kommentteja Monacor SAM-200D vahvistimesta ?
Mulla on Jamon Sub660 , 12" elementillä, suljettu kotelo. Alkup. vahvistin on hajalla. Korvaajaksi suunnittelin tätä.
Toinen vaihtoehto on Hypex DS1.2, kumman valitsisitte ?