DIY subwoofer -ketju

Mulla on 2x Monacor 300D käytössä, ei valittamista. Subsonic on aika ylhäältä 30hz mutta sen saa pienellä modauksella pois.

Saksalaisella foorumilla luki että subsonic olisi 20hz 18db/oct. toisessa keskustelussa luki että 25hz. Tiedot on peräisin Monacorilta. Monacorin datasheetissä ei lue mitään.
 
Saksalaisella foorumilla luki että subsonic olisi 20hz 18db/oct. toisessa keskustelussa luki että 25hz. Tiedot on peräisin Monacorilta. Monacorin datasheetissä ei lue mitään.

Tää on suoraan Monacor - toki pari vuotta vanha
 

Liitteet

  • image001.png
    image001.png
    332,1 KB · Luettu: 194
Kommentteja Monacor SAM-200D vahvistimesta ?

Mulla on Jamon Sub660 , 12" elementillä, suljettu kotelo. Alkup. vahvistin on hajalla. Korvaajaksi suunnittelin tätä.
Toinen vaihtoehto on Hypex DS1.2, kumman valitsisitte ?
tuossa on kyllä ihan paska vahvistin, itsellä hajosi 3 kertaa takuu aikana ja sitten möin ja ostajakin laittoi viikonpäästä ostosta viestin että hajosi.
 
Tulipa herätteenä viimein pistettyä tulemaan itselle kesäprojektia. Stereo Integrityllä oli 20% alennus SQL elementeistä niin pistin tilaten SQL-15:n 319,99$ hintaan usarahdille joka uittaa tuon sitten joskus suomeen. Toivottavasti tulee ehjänä perille. Jos kaikki menee laskujen mukaan niin kokonaishinta elementille pitäisi olla noin 400e kieppeillä kun tullaus+ALV lasketaan päälle. Toki sitten vielä matkahuollon lähetys satamasta ouluun.

Kokonaisuutena elementti kotiovelle toimitettuna 442€.
  • Elementti 305e
  • ALV 75€
  • Rahti USA-Suomi 40€
  • Tullaus 6e
  • Matkahuollolla kotiovelle 22€
Toimitusaika reilu 2kk.
 
Itselläkin iski pieni päivityskuume - nykyisiin tuplasubeihin ei mahdu yli 10" joten olen katsellut mahdollisimman tykkiä vaihtoehtoa, esim tätä. Herkkyys vaan aika heikko mutta varsin kohtuulliset muut speksit?

 
Itselläkin iski pieni päivityskuume - nykyisiin tuplasubeihin ei mahdu yli 10" joten olen katsellut mahdollisimman tykkiä vaihtoehtoa, esim tätä. Herkkyys vaan aika heikko mutta varsin kohtuulliset muut speksit?

Varmaan riippuu mitä haluaa ja miten nuo elementit simuloituu verrattuna nykyisiin. Eli mitkä elementit siellä nyt jumputtaa? Onko kotiteatterissa ja pitäisi saada matalaa murinaa vai pieni suljettu jossa kestää kovaa poppiluukutusta?
 
Hypex DS 8.0 surisee huomattavasti kun laittaa virrat päälle ja se vaimenee 'hitaasti' about 15 min jälkeen. Mutta silti siitä kuulee selvää surinaa ja vaikuttaa äänen toiston laatuun (ainakin luulen niin).
Ollut monet vuodet käytössä ilman ongelmia. 12" Peerless elementti kiini. Käsin tehty mitoitettu kotelo.

Surina on tullut pikkuhiljaa ja nyt alkaa olla rasittava.
Missä vika? Mitä tehdä?
 
Hypex DS 8.0 surisee huomattavasti kun laittaa virrat päälle ja se vaimenee 'hitaasti' about 15 min jälkeen. Mutta silti siitä kuulee selvää surinaa ja vaikuttaa äänen toiston laatuun (ainakin luulen niin).
Ollut monet vuodet käytössä ilman ongelmia. 12" Peerless elementti kiini. Käsin tehty mitoitettu kotelo.

Surina on tullut pikkuhiljaa ja nyt alkaa olla rasittava.
Missä vika? Mitä tehdä?
Eka koitat loppuuko rca:n irroittamalla, jos loppuu niin vika joko johdoissa tai avr:ssä. Jos taas ei niin hypexissä. Kummassa päässä ikinä onkaan niin koppa auki ja paineilmalla kunnon putsaus. Luultavasti pölyä kertynyt senverran sisuskaluihin että vuotaa verkkohurinan senkautta läpi.

Toki molemmat kannttaa aina joskus puhaltaa puhtaiksi joten itse putsaisin molemmat ja alkaisin ihmettelemään vasta sen jälkeen kummassa päässä vika.

Ellei putsauksella hiljene niin mä nostan kädet pystyyn koska silloin joku komponentti pettämässä (suotokonkka?) ja mun ymmärrys sähköstä on ainoastaan 230-20kv väliin
 
Eka koitat loppuuko rca:n irroittamalla, jos loppuu niin vika joko johdoissa tai avr:ssä. Jos taas ei niin hypexissä. Kummassa päässä ikinä onkaan niin koppa auki ja paineilmalla kunnon putsaus. Luultavasti pölyä kertynyt senverran sisuskaluihin että vuotaa verkkohurinan senkautta läpi.

Toki molemmat kannttaa aina joskus puhaltaa puhtaiksi joten itse putsaisin molemmat ja alkaisin ihmettelemään vasta sen jälkeen kummassa päässä vika.

Ellei putsauksella hiljene niin mä nostan kädet pystyyn koska silloin joku komponentti pettämässä (suotokonkka?) ja mun ymmärrys sähköstä on ainoastaan 230-20kv väliin
Ei lopu rca:n irrottamalla tai minkään muun johon/säädön muuttamisella.
Ja pölyä ei vahvistimessa ole kun sillä on oma rakennettu suljettu tila.
 
Tällainen 8" elementti löytyi varaston kätköistä. Ihan käyttämätön ja alkuperäisessä laatikossa, jos vaikka autotalliin rakentelisi tästä subbarin ajan kuluksi. Mitään hurjia odotuksia tämän suhteen ei ole.

Minkähän kokoinen lastulevykotelo tuolle olisi hyvä? Yritin noilla numeroilla googlettaa mutta en löytänyt mitään speksejä.
 

Liitteet

  • IMG_20230723_200341829.jpg
    IMG_20230723_200341829.jpg
    630,9 KB · Luettu: 86
  • IMG_20230723_200357839.jpg
    IMG_20230723_200357839.jpg
    168,7 KB · Luettu: 89
  • IMG_20230723_200346725.jpg
    IMG_20230723_200346725.jpg
    378 KB · Luettu: 89
30% refleksiin ja 70% suljettuun. Koteloihin periaatteessa käy mikä vaan fyllinki eli vaimennusmateriaali josta pystyy tyyliin puhaltamaan läpi. Omaani viimeisimpään nidoin ikean maton seinämiin. Vaimennusmateriaali lisää siis näennäistä tilavuutta mutta se parantaa myös impedanssikäyttäymistä (herkkyyden pienimuotoisella kustannuksella), eli siksi se on abouttiarallaa AINA suositeltavaa kotelointitavasta riippumatta.

Itse en ole koskaan ottanut tuon demppauksen tuomia lisälitroja huomioon koska niitä kuitenkin syö elementti + refleksiputki + sisätuennat. Eriasia olisi jos rakentaisin ~1000 litraisen kotelon, siinä voisi asiat muuttua jo olennaisesti tuolla 20% lisäpinnalla.

Tuossa on aika hyvä sivusto mittausdatoineen.



PORTED ENCLOSURE
1.4-ft³ Box


Stuffing Density (lb/ft³ ) | System Resonance (Fsb) | Effective Size | Percentage Gain

0 ______________________ 42.0____________________ 1.4__________ --
0.40____________________ 39.1____________________ 1.6__________ 14%
0.85____________________ 37.2____________________ 1.8__________ 29%
1.25____________________ 35.2____________________ 1.9__________ 36%
1.40____________________ 34.2____________________ 2.0__________ 43%
1.75____________________ 35.2____________________ 1.9__________ 36%

Vieläkö on tämä hyvä nyrkkisääntö seurata vai onko HiFi:ssä fysiikan lait muuttuneet viimeaikoina? Suljetun kotelon täyttämisellä ilmeisesti tasataan resonanssitaajuuden impedanssipiikkiä ja roll-off muuttuu ikään kuin elementti olisi isommassa kotelossa? 1,4lbs/cubic foot antaisi eniten eli 0.6350293 kg / 28.31685 litraa. 70 litran suljettuun koteloon siis 1,5kg vanumattoa.
 
Vieläkö on tämä hyvä nyrkkisääntö seurata vai onko HiFi:ssä fysiikan lait muuttuneet viimeaikoina? Suljetun kotelon täyttämisellä ilmeisesti tasataan resonanssitaajuuden impedanssipiikkiä ja roll-off muuttuu ikään kuin elementti olisi isommassa kotelossa? 1,4lbs/cubic foot antaisi eniten eli 0.6350293 kg / 28.31685 litraa. 70 litran suljettuun koteloon siis 1,5kg vanumattoa.
Juur näin. Itse olen mennyt suljetuilla koteloilla siten että ns. löyhästi täyteen tuollaista höttöistä irtovanua ja reflekseissä on nitonut vanumattoa kerroksittain seinämiin (hötö tulis putkista pihalle).
 
Kokonaisuutena elementti kotiovelle toimitettuna 442€.
  • Elementti 305e
  • ALV 75€
  • Rahti USA-Suomi 40€
  • Tullaus 6e
  • Matkahuollolla kotiovelle 22€
Toimitusaika reilu 2kk.
Vähän projektia eteenpäin ja päivitystä hiljaiselle "communitylle". Koteloa väsäillyt aina silloin tällöin iltaisin. Työkaluina boschin pyörösaha, pora/väännin, roskalavalta pelastettu Einhellin yläjyrsin, kasa puristimia ja sekalaista sälää kuten puuilosta tätä projektia varten ostettu poratappiohjuri (20e). Kun itse tekee niin tulee just semmonen niinku siitä tulee. Vaikeinta ja aikaavievintä tässä hommassa on kyllä isosta koivuvaneripalasta saada mittatarkkaa nelikulmiota generoitua. Ihan perseestä mutta kuitenkin lopulta palkitsevaa. Materiaalina 21mm koivuvaneri BB/WG hintaan 200e (1220x2440). Päälle 10mm puutappeja ja Kiilto Pro P3 liimaa ja vähän Wurthin liimamassaa sekä puukittiä ja muuta pientä tilpehööriä.

Kotelon materiaalien hinnaksi heittäisin näin lonkalta laskettuna 250e.

Kotelon mitat: (LxKxS) 450 x 560 x 425. Ulkotilavuus 107 litraa ja sisätilavuus 81 litraa josta vähennetään elementti (5L) ja pari-kolme litraa tukimateriaaleista. Verrokkina SVS SB16 (se suljettu malli) on noin 15% isompi tilavuudeltaan.

Vielä tarvii kumitassua, vanua, puuvahaa ja kytkennät ja mittaukset itse olohuoneessa. Ehkä valmista viikon päästä, ehkä kuukauden päästä. Riippuu mitä vilunkia ipana ja vaimo keksii illaksi tekemistä.


1692725210368.png 1692725230941.png


1692725327786.png 1692725355795.png

1692725419442.png
 
Vähän projektia eteenpäin ja päivitystä hiljaiselle "communitylle". Koteloa väsäillyt aina silloin tällöin iltaisin. Työkaluina boschin pyörösaha, pora/väännin, roskalavalta pelastettu Einhellin yläjyrsin, kasa puristimia ja sekalaista sälää kuten puuilosta tätä projektia varten ostettu poratappiohjuri (20e). Kun itse tekee niin tulee just semmonen niinku siitä tulee. Vaikeinta ja aikaavievintä tässä hommassa on kyllä isosta koivuvaneripalasta saada mittatarkkaa nelikulmiota generoitua.

Ehkä valmista viikon päästä, ehkä kuukauden päästä. Riippuu mitä vilunkia ipana ja vaimo keksii illaksi tekemistä.

Tää kuulostaa vähän turhan tutulta viimeksi otin vanerit sinnepäin leikeltynä (aina leikkauksen pidempi sivu valmiiksi mitassa) helpotti ihan hemmetisti tuota hommaa eikä paljon kustantanut. Se on vaan yli paskaa koittaa pyöritellä kellarissa noita täysiä levyjä ja koittaa sahata niistä sopivia paloja.
 
Alkaa jo kivasti valmistua. Toimintasavuja otettu ja homma rokkaa ensituntumalta odotetunlailla. Genelecin 8040 näyttää kyllä rimpulalta tuossa vieressä. SVS:n soundpath jalat kotelon jalkoina. Lähti vähän lapasesta tuo tuhlailu... Vähän Dolby Atmos traileria ja THX trailereita pyöritellyt ilman että ehdin vielä ajaa edes audysseytä. Voi pojat että sitä bassoa tulee. +10dB vähintään kuumana nyt mutta voi kehveli että tuota beissiä riittää vaikka Atmos trailerin ukkosen jyrähdystä vetää Denonin volat kaakossa niin tuntuu ettei rajoja löydy ollenkaan tuosta!

Onhan se aina hyvä fiilis kun projekti tuntuu onnistuneelta. pitää saada UMIK setti pystöön vielä ja ajaa audyssey ja miettiä sen jälkeen tarviiko MiniDSP 2x4 HD:ta.

Subille lähdin vielä askartelemaan etukangasta. Koteloon upotettu neodynium magneetit joten kankaan saa sitten kätevästi kiinni/pois. Jos oikein tarkkaan katsoo elementin ylä/alakulmista kotelosta niin näkee magneettien upotuspaikat, koska puukitti näkyy vähän erivärisenä rinkulana.

1693380594311.png
 
Alkaa jo kivasti valmistua. Toimintasavuja otettu ja homma rokkaa ensituntumalta odotetunlailla. Genelecin 8040 näyttää kyllä rimpulalta tuossa vieressä. SVS:n soundpath jalat kotelon jalkoina. Lähti vähän lapasesta tuo tuhlailu... Vähän Dolby Atmos traileria ja THX trailereita pyöritellyt ilman että ehdin vielä ajaa edes audysseytä. Voi pojat että sitä bassoa tulee. +10dB vähintään kuumana nyt mutta voi kehveli että tuota beissiä riittää vaikka Atmos trailerin ukkosen jyrähdystä vetää Denonin volat kaakossa niin tuntuu ettei rajoja löydy ollenkaan tuosta!

Onhan se aina hyvä fiilis kun projekti tuntuu onnistuneelta. pitää saada UMIK setti pystöön vielä ja ajaa audyssey ja miettiä sen jälkeen tarviiko MiniDSP 2x4 HD:ta.

Subille lähdin vielä askartelemaan etukangasta. Koteloon upotettu neodynium magneetit joten kankaan saa sitten kätevästi kiinni/pois. Jos oikein tarkkaan katsoo elementin ylä/alakulmista kotelosta niin näkee magneettien upotuspaikat, koska puukitti näkyy vähän erivärisenä rinkulana.

1693380594311.png
Kannattaa säilyttää MiniDSP 2x4 HD ja ajaa sinne elokuvien OIKEAT ääniraidat. Tuolla aiheesta enempi. Helvetilliset erot tulee olemaan. (Ellet siis tuota jo harrasta)
 
Kannattaa säilyttää MiniDSP 2x4 HD ja ajaa sinne elokuvien OIKEAT ääniraidat. Tuolla aiheesta enempi. Helvetilliset erot tulee olemaan. (Ellet siis tuota jo harrasta)
Olen tuohon törmännyt ja kiinnostaisi tuo hirmuna. Minulla ei siis ole miniDSP 2x4:Sta vaan nyt on mietinnässä että pitäisikö kuitenkin tehdä joka tapauksessa sijoitus tuohon niin saisi vähän kikkailtua muun muassa just esim nuilla minkä linkkasit. UMIK-1 mikki löytyy että voin käytännössä tarkistella että mitä audyssey tekee (denon-3500).

Ehkä se pitää kuitenkin...
 
Olen tuohon törmännyt ja kiinnostaisi tuo hirmuna. Minulla ei siis ole miniDSP 2x4:Sta vaan nyt on mietinnässä että pitäisikö kuitenkin tehdä joka tapauksessa sijoitus tuohon niin saisi vähän kikkailtua muun muassa just esim nuilla minkä linkkasit. UMIK-1 mikki löytyy että voin käytännössä tarkistella että mitä audyssey tekee (denon-3500).

Ehkä se pitää kuitenkin...
Kannattaa ehdottomasti. Täällä on myös kyseinen kombo kovassa ajossa. Toteutin myös omiin suljettuihin tuolla UMIK-1 + MiniDSP HD:lla linkwitz transform -filtterin. Sekin kannattaa testata. Helppo toteuttaa (Tuolla ohje. Tuohon löytyy oma laskennallinen excel taulukko johon syötät muutaman UMIK:lla mitatun arvon sitten vaan arvot importtaat minidsp)
 
Mullekkin sanottiin aikanaan kun edellisellä nimimerkillä ennen hölmöilyjäni tässä topikissa kirjottelin että käy hiton kuumana, mutta omaan korvaan oli silti juuri hyvä. En kai sitten oikein säädetystä laitteistosta mitään tiedä xD
 
Pystyykö linkwitz transform filtterin toteuttamaan ilman minidsp:tä kun tietokone lähteenä? Eq Apo ja peace löytyy koneelta ja tietenkin rew.
 
Pystyykö linkwitz transform filtterin toteuttamaan ilman minidsp:tä kun tietokone lähteenä? Eq Apo ja peace löytyy koneelta ja tietenkin rew.
Ehkä tuo onnistuisi. Empä ole itse tullut edes kieltämättä ajatelleeksi moista. Voithan lähestyä tuota ihan tekemällä subwooferille korostumia ja mitata rew :llä pitääkö ne kutinsa. Tosin en tiedä mikä subwoofer sinulla on ? , jos joku kivijalka liikkeen aktiivi niin kannattaa passata.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tuo onnistuisi. Empä ole itse tullut edes kieltämättä ajatelleeksi moista. Voithan lähestyä tuota ihan tekemällä subwooferille korostumia ja mitata rew :llä pitääkö ne kutinsa. Tosin en tiedä mikä subwoofer sinulla on ? , jos joku kivijalka liikkeen aktiivi niin kannattaa passata.
Dayton audion rss460ho-4 18" 2kpl. Noin 115L koteloissa. Ei tosin ole omia vaan kaverin.
 
Alkaa jo kivasti valmistua. Toimintasavuja otettu ja homma rokkaa ensituntumalta odotetunlailla.

Olohuoneessa tein elementin lähikentästä (5cm) mittauksen UMIK-1 ilman mitään equtuksia ja sitten kuuntelupaikalla audysseyn ajaman lopputuloksen pääkanavien kera. Tuostapa on hyvä alkaa ihmettelemään ja säätelemään. Itse lähikenttämittaus näyttää että suurinpiirtein seuraa simuloitua vastetta mitä nyt rosoa ja kumpua lukuunottamatta. Audyssey leikkasi kuuntelupaikan korostumia pois joten toisto about suorahko 20Hz ->

MiniDSP 2x4 HD lähti tulemaan niin sitten voisi vähän ihmetellä sitä linkwitsiä niin otetaan tuolta infrapuolelta sitten enemmän tehoja irti.

Screenshot 2023-09-01 at 11.56.05.png
 
Näkyy olevan tuo SI SQL taas tarjouksessa, kylläpä vähän sormet syyhyää! Nykyinen subbari on "legendaarinen" Coral PFR 400 eli spekseiltään vastaava kuin Peerles resolution 15 joita taisi aikanaan satkulla saada uutena? On kyllä hintaansa nähden mainio subbari mutta kiinnostaisi toinen saada että saisi toistoa (mahdollisesti) paremmaksi, eikä noita mistään enää uutena ainakaan saa.
 
Kerrostalosubbarini taitaa täyttää 5 vuotta. Tai ehkä on jopa vanhempi. Vaihdoin SVS:n 12" valmissubbarista itsetehtyyn 8" Daytoniin. Siinä on vielä kiinni SAM-300D.

Ajattelin seuraavaa:
Ostan Dayton Epique 7"

Siihen on sitten mietinnässä, ostanko passiiviradiaattorit, mutta alustavasti suljettuna - mielellään alabassona, joka toistaa 50-120Hz. Vähintään 100Hz asti yläpää, se on sallinut pienet , söpöt Dalit, jotka mahtuu tv-tasolle.

--

Sitten ajattelin, että teen samalla myös vanhalle subbarille uuden, suljetun kotelon. Ja kaivan sen plateAmpin pois (SAM-300D). Ehkä jopa myyn, jos siitä saa satasen.

Uusikin tulee koteloon, ilman plateAmppia.

--

Riittäisikö tämä:
Dayton Audio - DTA-100LF Desktop Subwoofer Amplifier with EQ

Siinä olisi subsonic-filter, niin voisi laittaa sen 50Hz , ja sitten vähenisi voimantarve huomattavasti. Ja jonkunlaista equtusta. Ja se tekisi subwooferin vaihdosta helppoa.
Saa ehdottaa myös muita vahvistimia, mutta pitäisi olla halvahko, viedä vähän tilaa ja mielellään täysin hiljainen. Niin ei mitään rack mountteja tuulettimien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Olohuoneessa tein elementin lähikentästä (5cm) mittauksen UMIK-1 ilman mitään equtuksia ja sitten kuuntelupaikalla audysseyn ajaman lopputuloksen pääkanavien kera. Tuostapa on hyvä alkaa ihmettelemään ja säätelemään. Itse lähikenttämittaus näyttää että suurinpiirtein seuraa simuloitua vastetta mitä nyt rosoa ja kumpua lukuunottamatta. Audyssey leikkasi kuuntelupaikan korostumia pois joten toisto about suorahko 20Hz ->

MiniDSP 2x4 HD lähti tulemaan niin sitten voisi vähän ihmetellä sitä linkwitsiä niin otetaan tuolta infrapuolelta sitten enemmän tehoja irti.

Screenshot 2023-09-01 at 11.56.05.png
Nyt vähän harjoittelua miniDSP:llä. Audyssey korjaa pääkanavat ja miniDSP/REW combolla sitten subi. Parin tunnin testailuilla parasta tulosta sai kun pisti pääkanaviin denoniin 100Hz jakotaajuuden. Subista vain vähän tasoja ylös ja tein REW:n EQ:lla pientä house curvea tuonne kohti 20Hz. Mikä tuntui omilla demopätkillä korvaan/sohvaan kivimmalta. Tsaijai nyt olen tyytyväinen. Pitkästä aikaa kotiolohuoneessa on semmoista ison leffateatterin fiilistä. Vaikka eihän yhdellä 15" nuo alle 15Hz taajuudet tunnu nyt miltään vaikka käyrä sinne kivasti venyy, mutta nuo 15Hz - 30Hz kumahdukset nasahtaa ja rupluttaa kyllä nyt semmoisella auktoriteetillä että ei täällä paritalossa kehtaa kovin villiksi edes mennä että naapurisopu säilyy. :p

Ainakin tämän perusteella voi suositella SQL-15 elementtiä. Jos haluaa tuommoista napakkaa 70Litran suljettua.

Vielä voisi nuita viiveitä tunailla että saisiko jotain efektiä tuonne vähän yli 100Hz kohdille mutta niiden kanssa voi sitten leikkiä taas kun jaksaa.

Screenshot 2023-09-03 at 16.22.56.png
 
Kysytään täällä, Eli laitoin tietokoneen aktiivikaiuttimien sub out lähtöön piuhan, ja subin päälle, mutta mitään ei kuulu? Subin vahvistimiste kun kääntää volat täysille, niin kevyt humina kuuluu?

Edit: tulee sieltä ääntä, mutta pitäisi vääntää volumet kaakkoon jolloin pääkaiuttimet huutaa aivan täysiä? Pitääkö tässä nyt jotain alkaa vielä ostelemaan tuohon väliin sit? Tuskin windowsista saa säädettyä tuota mitenkään?
 
Viimeksi muokattu:
Tietämättä windowssin versiota niin sieltä pitäisi löytyä äänien asetukset ja sieltä klikkaat kyseisen äänentoisto laitteen ominaisuudet ja määritä kaiuttimet jos subwooferia ei ole valittu ei se sinne signaalia taida antaakkaan. Ja sieltä samasta asetuksista pitäisi löytyä vielä bass managment valinta ruutu millä voi olla myös vaikutusta.
 
Tietämättä windowssin versiota niin sieltä pitäisi löytyä äänien asetukset ja sieltä klikkaat kyseisen äänentoisto laitteen ominaisuudet ja määritä kaiuttimet jos subwooferia ei ole valittu ei se sinne signaalia taida antaakkaan. Ja sieltä samasta asetuksista pitäisi löytyä vielä bass managment valinta ruutu millä voi olla myös vaikutusta.

Vika selvisi ja johtui johdosta kun ei saanut ilmeisesti sen kanssa tarpeeksi vahvaa signaalia. Nyt siis menee tietokoneesta RCA:t subiin, ja subista kajareille. Pitää kattoa toimiiko eri subipiuhalla tosta sub outista, kun nyt subin volume ei säädy kajareitten kaukosäätimestä vaan pelkästä Windowsista.
 
Onko refleksiputken muodolla väliä?

Tarkoitus olisi 3D-tulostaa uudet kotelot vanhoille elementeille.
Vanhoissa koteloissa refleksiputki on neliskanttinen, mutta uusiin haluaisin pyöreän.

Jotta taajuudet ja toistot pysyisivät alkuperäisenä, niin miten uusi pyöreä refleksiputki pitäisi mitoittaa?

Jos alkuperäinen refleksiputki olisi vaikka 1cm x 1cm x 1cm x 1cm, niin lasketaanko sen kehä ja muutetaan pyöreäksi?
1cm + 1cm + 1cm +1cm = 4cm
4cm / pi = 1,273...cm

Eli pyöreän refleksiputken pitäisi olla 1,273cm halkaisijaltaan ja saman mittainen kuin alkuperäinen?

Joskus näkee myös soikion tai suorakulmion muotoisia refleksiputkia.
Niihinkin samaa matematiikkaa?
 
Tuossa nopeasti winisd:llä demotin niin neliönmallinen refleksiputki jonka mitat on 10cm per sivu ja se on 10cm pitkä niin se vastaa putkea joka on 10cm halkaisijaltaan ja 7,02cm pituudeltaan. Näillä säilyy viritystaajuus samassa.

Jos on putki joka on halk 10cm ja 50cm pitkä niin neliönä se ois 10cm per sivu ja pituus 64,70cm virin säilyessä samana. Eli meneekö toi nyt niin että neliön sivut jos on samat kun pyöreän putken halk, niin neliskanttinen pitää olla ~1,3x pidempi jotta viritystaajuus säilyy samana.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia @latexii

Eli näyttäisi siltä, että minun matematiikka ei päde.

Latasin myös WinISD:n, www.linearteam.org
Täytyy opetella käyttämään sitä.

Jos viitsit demotella lisää, niin viralliset mitat on:
Boksin tilavuus 0,24 litraa (miinus elementti ja refleksiputki).
Refleksineliö 14mm x 14mm ja pituus 80mm.

Kyseessä telkkarin omat integroidut kajarit, jotka on johdotettu ulkopuolelle ja joihin pitäisi tehdä uudet kotelot.
Äänenlaatu paranee huomattavasti, kun ne saa telkkarin sisältä ulos ja sijoitettua vähän järkevämmin.
Mutta kotelot on rumat ulkonäöltään ja mitoiltaan.
 
Kiitoksia @latexii

Eli näyttäisi siltä, että minun matematiikka ei päde.

Latasin myös WinISD:n, www.linearteam.org
Täytyy opetella käyttämään sitä.

Jos viitsit demotella lisää, niin viralliset mitat on:
Boksin tilavuus 0,24 litraa (miinus elementti ja refleksiputki).
Refleksineliö 14mm x 14mm ja pituus 80mm.

Kyseessä telkkarin omat integroidut kajarit, jotka on johdotettu ulkopuolelle ja joihin pitäisi tehdä uudet kotelot.
Äänenlaatu paranee huomattavasti, kun ne saa telkkarin sisältä ulos ja sijoitettua vähän järkevämmin.
Mutta kotelot on rumat ulkonäöltään ja mitoiltaan.
14mm putkella mittaa tulisi 62,72cm.
 
Tuollainen Dayton UM18-22 elementillä oleva DIY sub joutuu muuttamaan työhuoneeseen. Behringerin aktiivisesti jäähdytetty vahvistin ei voi seurata perässä, sitä ei hullukaan kuuntele vieressä.

Jaksaisikohan joku chi-fi 100W pöytävahvistin pusertaa jotain ääntä tuosta ulos? Koko taloa ei ole tarkoitus tällä kertaa ravisuttaa.
 
Tuollainen Dayton UM18-22 elementillä oleva DIY sub joutuu muuttamaan työhuoneeseen. Behringerin aktiivisesti jäähdytetty vahvistin ei voi seurata perässä, sitä ei hullukaan kuuntele vieressä.

Jaksaisikohan joku chi-fi 100W pöytävahvistin pusertaa jotain ääntä tuosta ulos? Koko taloa ei ole tarkoitus tällä kertaa ravisuttaa.

Tuollaista olen miettinyt omalle, paljon pienemmälle Daytonille:

Tietenkin sinulla on ikävää, kun subbarisi on oikeasti sub sonic ja menee alhaalle.. Mutta säätämällä esim. subsonic filter 50Hz (!) ja yläpää vaikka 100Hz voisi kauniisti täydentää jotain pieniä kaiuttimia ja se kuorma ei olisi satoja watteja, kun taajuuskaista on rajallinen.

--

Oma projekti kyllä siirtyi ensi vuodelle, kun tämän vuoden budjetti ei taivu..

--

Myös Wondom-audiolla oli jotain, joka vaatisi säätöä, mutta saisi käytännössä paremman, kunhan jaksaisi säätää:
 
Itse vaihdoin kans tuulettimet NX6000D:hen heti sen jälkeen kun testannu että toimii, tässä oma valinta Noctua 80 x 80 x 25 NF-A8 FLX laitetuuletin - Jimms.fi samaa UM18-22 ajaa. Varsinki jos sama vahvistin niin ehdottomasti tuulettimet vaihtoon.

Mulla hiukan vanhempi behru i.nuke 3000W ollut mitä lie 5v kokonaan ilman tuuletinta. Otin kyllä päälikannen pois ja korvasin motonetin tiuhalla tuning-verkolla.

Minullakin UM18-22 perässä... :)

Edit: löysin huonon kuvankin. Kuva Se on tosiaan vielä noin ahtaassa välissä ollut ruuvattuna Ikean hyllyyn. Kuva maaliskuulta 2016 eli on se jo 7.5v siinä ollut ilman flektiä.

image-20160324_162947.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Menin kuitenkin nyt alkun Chi-fi reittiä ja hankin Aiyima A3001. Paljun subbarit on vielä tuolla Inukella ajossa niin jätin sihen käyttöön toistaiseksi.

Aluperin tämä UM18-22 on ollut usean vuoden käytössä alaspäin suunnattuna, sen jälkeen muutaman vuoden kyjellään käyttämättömänä ja nyt nostin eri kyljelle pystyyn käyttöön. Hiukan tuo elementti pärisi mutta nyt lopetti kun hiukan kyljistä sitä painelin. Mitä nämä tykkää kun käytetään/säilytetään eri asennoissa? Tai onkohan vaan alkukankeutta kun pitkään oli käyttämättä?
 
Mähän 2017 korjasin oman UM18-22 kartion liimauksen. Jotenkin sika löysää liimaa. Oletan että se olisi parempi jos kiristäisi sen levyyn kotelon sisäpuolelle, mutta eihän se oikein niin päin ole mahdollista.


Tuolla mun jorinat 6v takaa ..
 
Terve.

varmaa tyhmä kysymys mutta:

mistä olette virtalähteet subi projektiin hommanneet? eBay ois D luokan mono vahvistimia täynnä hintaan 40e joku 250-300w lauta.

Virtaa suositellaan 40-65V DC , eli millaista poweria ja mistä? Jotta hinta ei karkaa tai talo pala.
 
Terve.

varmaa tyhmä kysymys mutta:

mistä olette virtalähteet subi projektiin hommanneet? eBay ois D luokan mono vahvistimia täynnä hintaan 40e joku 250-300w lauta.

Virtaa suositellaan 40-65V DC , eli millaista poweria ja mistä? Jotta hinta ei karkaa tai talo pala.
Varmaan tyhmä vastaus, mutta PA -päätteissä on niin helvetin hyvä hinta / teho / laatu -suhde ettei ole kyllä omaan mieleen tullut sitä vahvistinta työstää itse. Toki se joka itse vaffin tekee niin antanee fiksumman vastauksen :)
 
Varmaan tyhmä vastaus, mutta PA -päätteissä on niin helvetin hyvä hinta / teho / laatu -suhde ettei ole kyllä omaan mieleen tullut sitä vahvistinta työstää itse. Toki se joka itse vaffin tekee niin antanee fiksumman vastauksen :)

Lähinnä tekemisen ilo :D

mutta katsotaan jos tulis joltain ideoita.
 
Lähinnä tekemisen ilo :D

mutta katsotaan jos tulis joltain ideoita.
Itse olen aikalailla aikaisemman postaajan kannalla että nykypäivänä ei paljon itse rahallisesti kannata itse turata kun valmiita päätteitä on edullisesti saatavilla. Mutta jos haluaa itse poweria ihmetellä niin itse ehkä ensimmäisenä katsoisin Meanwellin valikoiman jos sieltä löytyisi sopivaa ehdokasta, tuntuvat olevan aikalailla luotettavia powereita ettei tarvitse heti viikon jälkeen etsiä uutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 554
Viestejä
4 557 024
Jäsenet
74 998
Uusin jäsen
hcko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom