DIY subwoofer -ketju

Joku myy järeitä elukoita Kainuussa. Ei ole oma lehmä ojassa, mutta perkele, kyllä houkuttais. Elementtejä ja kartiopinta-alaa ei ole kyllä koskaan liikaa.
Samaa mieltä ja lisätään että "paino on laatua"
Pitää etsiskellä laadukkaita 21" -tuumaisia kun tarkoitus on tehdä kuunteluhuoneen vieressä olevasta vessasta 1.2m x 1.6m x 2.5m kotelo(4800 litraa) ja talosta löytyy useampia vessoja joten ei ongelma.
Saapahan sitten keväisin tiputettua lumet katolta vaivattomasti.

En kyllä mielelläni ostaisi käytettyjä elukoita mutta saattaahan niitä hyviäkin tuurilla löytää.
 
Samaa mieltä ja lisätään että "paino on laatua"
Pitää etsiskellä laadukkaita 21" -tuumaisia kun tarkoitus on tehdä kuunteluhuoneen vieressä olevasta vessasta 1.2m x 1.6m x 2.5m kotelo(4800 litraa) ja talosta löytyy useampia vessoja joten ei ongelma.
Saapahan sitten keväisin tiputettua lumet katolta vaivattomasti.

En kyllä mielelläni ostaisi käytettyjä elukoita mutta saattaahan niitä hyviäkin tuurilla löytää.
FTW-LTE - 21 inch Subwoofer - Mach 5 Audio - the place for bass <- noi vois olla ok. On tarkoitettu tilaan "ääretön" eli 4800 litraa toimisi. ( Use the LTE in sealed enclosures or multiple units for Infinite Baffle.). Hinta tosiaan Kanadan dollaria eli ei paha. Tuolta ~5 elementtia tilannu ja 350€ elementille taisi olla kokonaishinta kaikkineen (eli kotiovelle) sen 500€.

Mallumies torista ei vastannu.. Ois voinu hakee noi 21 -tuumaiset veke ja lyödä 1400 litraiseen refleksiin. Sellainen sopiva tila ois tuossa itsellä valkokankaan vieressä.
 
Viimeksi muokattu:
FTW-LTE - 21 inch Subwoofer - Mach 5 Audio - the place for bass <- noi vois olla ok. On tarkoitettu tilaan "ääretön" eli 4800 litraa toimisi. ( Use the LTE in sealed enclosures or multiple units for Infinite Baffle.). Hinta tosiaan Kanadan dollaria eli ei paha. Tuolta ~5 elementtia tilannu ja 350€ elementille taisi olla kokonaishinta kaikkineen (eli kotiovelle) sen 500€.

Mallumies torista ei vastannu.. Ois voinu hakee noi 21 -tuumaiset veke ja lyödä 1400 litraiseen refleksiin. Sellainen sopiva tila ois tuossa itsellä valkokankaan vieressä.
Juu kattelinkin noita jo aikaisemmin ja "ääretön" on yksi mitä haetaan ja hinta vaikuttaa edukkaalta. Vertailen ja etsiskelen kuitenkin vaikka tuo vaikuttaa lupaavalta.
1400 litranen on vielä ihan näppärän kokoinen jos korkeudella pelaa.
 
Viimeksi muokattu:
FTW-LTE - 21 inch Subwoofer - Mach 5 Audio - the place for bass <- noi vois olla ok. On tarkoitettu tilaan "ääretön" eli 4800 litraa toimisi. ( Use the LTE in sealed enclosures or multiple units for Infinite Baffle.). Hinta tosiaan Kanadan dollaria eli ei paha. Tuolta ~5 elementtia tilannu ja 350€ elementille taisi olla kokonaishinta kaikkineen (eli kotiovelle) sen 500€.

Mallumies torista ei vastannu.. Ois voinu hakee noi 21 -tuumaiset veke ja lyödä 1400 litraiseen refleksiin. Sellainen sopiva tila ois tuossa itsellä valkokankaan vieressä.
samalla kainuun suunnalla oli joskus vuos sitten torissa 18" eighteensoundeja hypexin vahvareita, tulin huijatuksi rahat tilille periaatteella.
 
Oma diy-subbarin rakentelu alkaa olla valmis etulevyn kangasta lukuunottamatta. Mitään kaiuttimia en aikaisemmin ole tehnyt ja kokemus maalauksesta myös lähes 0.

21mm koivuvanerista tehty noin 50 l suljettu kotelo. Kevyet sisäiset tuet ja pussillinen vanua täytteenä. Pinta tasoiteltu tasoitteella ja päälle laitettu pensselillä vesiliukoista maalia neljä kerrosta. Maalauksen ja tasoittelun välissä toki hionnat. Etulevyn kangas ajatuksena tehdä magneettikiinnitteiseksi, siten että etulevyn pintaan kuumaliimalla laitetut magneetit uppoavat etulevyn kehyksen sisään toisia magneetteja vasten.

Lopulta vaikeimmaksi työvaiheeksi osoittautui maalaus, eikä tuohon tasaista pintaa saanut tuolla maalilla ja pensselillä maalaten aikaiseksi. Aaltoilevaksi jäi ja erottuuhan tuossa muutenkin noita puun rajoja hyvässä valossa. Huonevalaistuksessa näyttää ihan hyvältä. Jäi tuonne myös teippien takia turhia jälkiä, mitkä tosin tuleva etukangas tulee peittämään.

Vahvistimeksi tuli Behringerin nx3000D ja tätä pari päivää olen ehtinyt testailla. Vaikuttaisi HD400 purkin ja oman av-vahvistimen kanssa toimivan oikein hyvin ja rca-lähdön taso tuntuisi olevan riittävä. Vahvistin tosin ei suostu yhdistymään kuin yhden läppärin kanssa (kolme konetta ja useita kaapeleita kokeiltu) ja tämä sattuu olemaan Dellin työkone.

Vaikea vielä tarkemmin äänestä sanoa kun ei uskalla kovin kovasti soitella nykyisessä betonikuutiossa. Se tuli ainakin todettua taas kerran, että ilman kunnon dsp:tä tai huonekorjainta kunnon subbari on aivan turha kerrostaloasunnossa. Sai tasoitella 42 hz paikkeilta lähes -15 db piikkiä pois, että alkoi korvakuulolla olla korostuma hävinnyt. No onneksi pian pääsee puurunkoiseen taloon, missä ei ehkä aivan yhtä isoja korjauksia tarvitse alkaa tekemään.

20201218_123548.jpg
20201218_123722.jpg

20201221_131426.jpg

20210106_194035.jpg

Tätä on nyt viimein pässyt testailemaan kunnolla muuton jälkeen. Maalipinta pitää vielä kevään aikana käsitellä ainakin kerran uusiksi, kun puu on nyt kuivuessaan sen verran elänyt.

Nykyinen sijoittelupaikka on korkean huonekorkeuden 25 neliön olohuone-keittiö uudessa puurunkoisessa talossa (betonilaatalla). Betonikuutiosta poiketen, huonekorostumat ovat järkevällä tasolla ja keskellä bassoa on vähiten, mistä seiniä lähemmäs mentäessä matalat taajuudet voimistuu aika lineaarisesti. Ei siis ole samalla tavalla useita selviä bassokuoppia ja korostumia huoneen sisällä. Kuuntelupaikka sattui mielestäi melko hyväksi ja paljoa sitä ei pystykkään tässä muuttamaan. Samoin subbarille on rajalliset liikuttelualueet isojen ikkunoiden alla.

Tasoittelin Dayton audion mittamikillä vasteesta isoimmat korostumat pois ja yritin saada koko toistoaluetta säätämällä (PEQ:llä vaimennusta selvästi 35 Hz -> ylöspäin) taajuusvasteen suhkot tasaiseksi 20 - 25 Hz alueelta alkaen. Yllättävän vähän vaati tasoittelua yli 35 Hz alueella. Hieman ehkä jopa 25 - 40 Hz taajuudet ovat korostuneet, mutta yleensä tämä tuntuu toimivan hyvin. Vahvistimessa vaikuttaisi riittävän sen verran paljon tehoja tähän tilaan, että tämä säätö ei normaali materiaalilla ja omilla kuunteluvoimakkuuksilla aiheuta mitään ongelmia. Musiikin kanssa käy edelleen tyhjäkäynnillä tehovarojen suhteen. AV-vahvistimesta joutui laittamaan nyt muille kanaville reilusti miinus db, jotta saa subbarille sopivan tason, mutta eipä tämäkään ole ongelma.

Ehkä ensimmäinen ajatus on ollut, että mihinkä joku tarvitsee vielä enenmmän tehovaroja, jollei tarkotus ole saada elokuvissa kämppää värisemään jytinän tahtiin :rolleyes:. Ainakin omassa käytössäni kuitenkin 99% ajasta kuunteluvoimakkuudet eivät ole mitään massiivisia.

Itse toisto on jossain määrin jopa aluksi huvittavan kuulloista, kun bassot ulottuvat alas hyvällä voimalla, mutta tarkkuus pysyy erittäin hyvänä. Matalien taajuuksien erottelussa ei ole vielä vastaavaa päässyt kokemaan, vaikkakin harmillisen vähän löytyy lähdemateriaalia, missä tämä pääsee kunnolla oikeuksiin. Blade Runnerin 2049 soundtrackiltä 2049 ja Mesa kappaleiden matalat bassot toistuvat aivan riittävällä voimalla, vaikka mennään osittain todella alhaisiin taajuuksiin. Olen myös hieman ihmetellyt mitä merkitystä näillä subsonic taajuuksilla kuuloalueen alapuolella on, kun eihän niitä tosiaan kuule. Kämpän voi toki saada värisemään ja kai se tuntoaistumus on se juttu.

Ainakaan omaan käyttöön ei tarvitse miettiä enää laitteiston päivitystä subbarin osalta, kun ei käytännössä merkittävää hyötyä enää saisi. Kunnollisilla säädöillä (PEQ) varustettu vahvistin tai huonekorjain vaikuttaisi olevan normaaleissa kodeissa valtavia tehoreservejä tärkeämpi asia.

Posiviitisesti yllättyin miten hyvin uusi talo pitää matalat taajuudet sisällään. Ei tarvitse pelätä naapurien häiriintyvän normaalista käytöstä.


Viimein etukangas saatu paikalleen. Saattaa vielä joutua tekemään toisen paremmilla välineillä, kun ei aivan putkeen tämä onnistunut. Aika huomaamaton valkoinen mötikkä kuitenkin tällä hetkellä. Kuvassa elementti paistaa todellista enemmän kankaan läpi.

20210506_183211.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaan omakin nikkarointi tänne, vaikka täällä topicissa jää muiden jalkoihin kaikilla osa-alueilla :)

Projekti lähti käyntiin jo 3vuotta sitten, kun subia piti hankkia kotiteatterin vierelle rivitaloon, iso kiitos kuuluu edelleen @latexii :lle että diy hommaan lähdin ja ilman rautasia neuvoja ei olisi tullutkaan luultavasti mitään järkevää lopputulosta :)

Elementiksi valikoitui: Scanspeak 30w-4558t00 käytettynä.
Vahvarina aloitti The.Amp TA2400, nykyisin DSP:llä varustettu Dayton Audio spa250dsp.
Kotelona: 21mm koivuvaneerista tehty 100litrainen koppa (sisätilavuus), refleksi putkena 110mm viemäriputki (halk) ja 70cm pituutta.

Kotelo maalattu mustaksi ja vahvistin upotettu kylkeen. Toimii 5.1 kotiteatterin kanssa jossa ( 2kpl OR-M20 lattiakaiutin 1kpl OR-C22 ja 2kpl OR-240).

Soi omaan makuun kyllä erittäin hyvin ja voimaakin riittää tänne rivitalo yhtälöön ihan riittävästi :) Säätäminen ei oikein ole verissä, mutta kyllä se mielestäni aika kohdillaan on ja muutama kaverikin kehunut ketkä käynyt kuuntelemassa.
 

Liitteet

  • 20210623_113737.jpg
    20210623_113737.jpg
    162,2 KB · Luettu: 155
  • IMG_20171209_152520.jpg
    IMG_20171209_152520.jpg
    131,1 KB · Luettu: 164
  • IMG_20171215_143958.jpg
    IMG_20171215_143958.jpg
    208,5 KB · Luettu: 164
  • IMG_20171215_144549.jpg
    IMG_20171215_144549.jpg
    96,5 KB · Luettu: 186
  • IMG_20171215_152150.jpg
    IMG_20171215_152150.jpg
    362 KB · Luettu: 181
Itse kans pykäsin minisubbarin kakkossettiin emännälle. Pinnaksi halusi tuollaisen vaalean harmaan "rapatun" joten sellainen siis. Elementtinä hyväksi havaittu Infinity Ref 1260 ja kotelo 50lit suljettu. Vahvarina tuollainen pikkuhalpis, joka piisaa tuohon käyttöön ihan ok elementin herkkyyden ollessa hyvä (eli herkkä). Kötöstys toimii TV:n kaverina ihan ok (parin koksu -kaiuttimen kanssa). Kokonaishinnaksi tuli 140€ jos työlle ei laske hintaa.
 

Liitteet

  • 16244433542437103793402210125055.jpg
    16244433542437103793402210125055.jpg
    2,4 MB · Luettu: 274
Viimeksi muokattu:
Tässä omat diy subit, kotelot edellisen omistajan tekosia. Maalasin ja tein uudet etulevyt päälle vaan. Elementtinä kans scanspeak 30w + passiivisäteilijä 330g lisäpainolla. Aluksi soittelin suljettuna mutta ei oikeen ollu voimaa alataajuksilla niin nyt sitä on tarpeeksi. Musiikilla ei yhtä tarkka kylläkään, käynytkin mielessä että jos korvais säteilijän elementillä. Siitä kaipaisin vähän vinkkejä/kokemuksia olisiko kannattavaa? Kotelo n.45-50l. Muuten voisin kokeilla mutta oon liimannu massalla etulevyt niin turhan työläs kokeilu olisi. Mitoitus osui täydellisesti ikean tason kanssa ja muutoin olen kyllä tyytyväinen noihin.
 

Liitteet

  • sub1.jpg
    sub1.jpg
    242,3 KB · Luettu: 258
  • sub3.jpg
    sub3.jpg
    356,7 KB · Luettu: 313
  • IMG_20210117_170711-01.jpeg
    IMG_20210117_170711-01.jpeg
    2,1 MB · Luettu: 341
  • DSC00348-01.jpeg
    DSC00348-01.jpeg
    450,9 KB · Luettu: 318
  • DSC00335-01.jpeg
    DSC00335-01.jpeg
    355,1 KB · Luettu: 274
^ Hyvännäköinen kokonaisuus. Mutta joo, passiivia on vaikea korvata toisella elementillä, koska kotelo jää liian pieneksi. Voimaa saisit alapäähän linkwitz transform -filtterillä, jos palaisit perus suljettuihin. Tuo vaatisi DSP:n (esim. MiniDSP) käyttöä, sekä päätevahvistin pitää olla järeä, koska tuo korjaus hörppää jonkinverran tehoja. Omiin 18" -tuumaisiin jouduin tekemään tuon filtteröinnin koska ei niistä saanut muuten tarpeeksi irti leffakäytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Tällähetkellä nad c658 dirac hoitaa noiden jaon/korjaukset. 200hz alaspäin diracilla vedetty. Ollut am 2.0 ja minidsp ennen tuota. Minidsp nyt tietokonesetin subbarilla käytössä. Boostasin kyllä suljettuna alakertaa mutta loppu hönkä liian aikasin omaan makuun. Icepower asc moduuleilla tehty diy pääte ohjaa nuo 2x300w kef ja 2x700w subit, jako nyt 100hz ja toimii ihan hyvin. Kuuntelupaikka keskellä huonetta ja isohko tupakeittiö nii huoneesta ei saa kauheena tukea bassoille. Kokeilinkin simuloida vähän kahella elementillä ja näytti huonommalta mitä yks suljettu, en vaan oikeen oo varma omista taidoista sen softan kanssa että menikö se aivan oikein. Mutta epäilys kans oli että kotelo turhan pieni kahdelle.
 
Tällähetkellä nad c658 dirac hoitaa noiden jaon/korjaukset. 200hz alaspäin diracilla vedetty. Ollut am 2.0 ja minidsp ennen tuota. Minidsp nyt tietokonesetin subbarilla käytössä. Boostasin kyllä suljettuna alakertaa mutta loppu hönkä liian aikasin omaan makuun. Icepower asc moduuleilla tehty diy pääte ohjaa nuo 2x300w kef ja 2x700w subit, jako nyt 100hz ja toimii ihan hyvin. Kuuntelupaikka keskellä huonetta ja isohko tupakeittiö nii huoneesta ei saa kauheena tukea bassoille. Kokeilinkin simuloida vähän kahella elementillä ja näytti huonommalta mitä yks suljettu, en vaan oikeen oo varma omista taidoista sen softan kanssa että menikö se aivan oikein. Mutta epäilys kans oli että kotelo turhan pieni kahdelle.
Periaatteessahan voit kyllä testata jos MiniDSP jo löytyy, että miten tuo Linkwitz -korjaus toimisi maltillisilla volyymeillä.
 
Ei nyt pelkkä subbari, mutta kaippa tämä tähän DIY ketjuun tarpeeksi lähelle osuu :) Tälläinen "pöytäkaiutin" tuli rakenneltua mielenkiinnosta ja latexii hyvillä ohjeilla elementti valinnoissa ja kotelon sovituksessa (iso kiitos jälleen). Kotelo tuli väännettyä ylijäämä akaasi -liimalevystä jota oli jäänyt juuri sopivasti. Sisäosat kotelosta ja refleksikanavista tehty 12mm koivuvaneerista.

Vahvistimena: 2kpl TPA3116D2 -perustuva bluetooth kiinavahvistin -piirilevy.
Virtalähteenä: HP läppäritelakan 200W (19v/11A poweri)
Subi elementtinä: Reckhorn D-165 6.5"
Laajakaistoina: 2x Fountek FR88EX
Jakosuotimina: Fountekeillä 160uf konkat.

Ääni on mielestäni erittäin hyvä ja toimivuus vaikuttaisi erittäin hyvältä bluetoothin kauttakin, katsotaan miten käyttökokemukset muuttuu seuraavina viikkoina. Tuli ajettua mielenkiinnosta myös REW:llä käyrät ja liitteenä fullband veto liitekuvissa.
 

Liitteet

  • 20210718_232156.jpg
    20210718_232156.jpg
    3,6 MB · Luettu: 241
  • 20210718_232208.jpg
    20210718_232208.jpg
    2,9 MB · Luettu: 248
  • 20210718_232213.jpg
    20210718_232213.jpg
    3,4 MB · Luettu: 220
  • fullband.png
    fullband.png
    146,1 KB · Luettu: 225
  • 20210627_103628.jpg
    20210627_103628.jpg
    537 KB · Luettu: 211
Onko täällä foorumilla ketjua audiolaitteiston säätämiseen/kaiuttimien ja subwooferin yhteensovittamiseen/rew-mittailuihin liittyen?

Etsin, mutta en löytänyt.
 
On jäänyt vähän vähemmälle hifijuttujen seurailu viime vuosina(kymmeninä), miten ~500 eur diy aktiivisubbari suhtautuu hinta/laadullisesti kaupan subbareihin? Vaikkapa jos rakentelee Dayton Audion osista. Ovatko DSP "plate amplifier:it" tämän päivän kuuma juttu? Vai onko miniDSP 2x4 HD parempi ekutukseen?

Tarkemmin, olen rakentelemassa DML kaiuttimia ja ne tarvinnee pientä lisäryhtiä alapäähän.
 
Torvet kiinnostaa (oon saanut kehitettyä hienon pakkomielteen niiden kokeilemisen). Vihdoinkin nytkähti projekti eteenpäin ja about 40m² viistokattoinen huone vapautui käyttöön. Torvistahan itsellä ei ole suunnittelukokemusta joten tulossa on a)pitkä ja kivinen tie b) suunnitteluavun tinkaus. Eli ajatuksena olisi tehdä 2kpl infroille meneviä torvi subuttimia. Tila ei ole ongelma koska huoneessa joka tapauksessa väh. 8m² hukkatilaa (liian matalaa muuhun käyttöön) ja enemmänkin voi helposti ottaa käyttöön. Onko tähän jotain valmiita hyviä ideoita? Yksittäisen kotelon koko saisi siis olla n. 4m² ja tarkoitus olisi mennä mahd paljon alle 20hz. On toi puutavara just senverran hinnoissaan ettei viittis lähtee kovin montaa harjoittelukappaletta tekemää. Oon myöskin mieltynyt noihin isoihin (21") Pa elementteihin ja tällä hetkellä käytössä b&c 21sw152 llt kotelossa, jos niistä tai vastaavista saa aikaiseksi niin se on plussaa.
 
Torvet kiinnostaa (oon saanut kehitettyä hienon pakkomielteen niiden kokeilemisen). Vihdoinkin nytkähti projekti eteenpäin ja about 40m² viistokattoinen huone vapautui käyttöön. Torvistahan itsellä ei ole suunnittelukokemusta joten tulossa on a)pitkä ja kivinen tie b) suunnitteluavun tinkaus. Eli ajatuksena olisi tehdä 2kpl infroille meneviä torvi subuttimia. Tila ei ole ongelma koska huoneessa joka tapauksessa väh. 8m² hukkatilaa (liian matalaa muuhun käyttöön) ja enemmänkin voi helposti ottaa käyttöön. Onko tähän jotain valmiita hyviä ideoita? Yksittäisen kotelon koko saisi siis olla n. 4m² ja tarkoitus olisi mennä mahd paljon alle 20hz. On toi puutavara just senverran hinnoissaan ettei viittis lähtee kovin montaa harjoittelukappaletta tekemää. Oon myöskin mieltynyt noihin isoihin (21") Pa elementteihin ja tällä hetkellä käytössä b&c 21sw152 llt kotelossa, jos niistä tai vastaavista saa aikaiseksi niin se on plussaa.
Nuo elementit istuvat othorniin. Sen rakentaminen on vaan... no.. Ei mikään maailman helpoin. Voit aloittaa muuttamalla mitat cm / mm koska ovat tuumina. :) Kun sen olet tehnyt niin sitten voidaan alkaa miettimään materiaalin vahvuutta, koska vahvuuden muuttaminen alkuperäisestä vaikuttaa kaikkeen.

21_Tapped_Horn.png

Itsellä oli jossain vaiheessa 4 lilwreckeriä ja ne oli vielä helppoja :). Jossain on varmaan leikattavat palat -luettelo tuohon Othorniin, en vaan itse nopealla googlettamisella onnistunut löytämään. AVSForumilla Josh Ricci varmaan saa noi kaiveltua jos paat hälle postia. Othornin viritystaajuus taisi olla muistaakseni 28hz (koska PA -elementit) , mutta toki nurkkasijoituksella saadaan alapäähän boostia niin eiköhän sieltä ainakin joku 130dB @ 20hz heru. Tuon voisi äkkiseltään kuvitella riittävän (ehkä). Kannustan kyllä tuon tekemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa oma tämänhetkinen etupää. Kyllä ne torvet vaan rokkaa, myös pääkaiuttimissa erittäin isosti. Itseäkin houkuttelisi hieman päivitellä noita 18" huputettuja DIY -subuttimia järeämpiin.
 

Liitteet

  • 16282309141602209177619871460885.jpg
    16282309141602209177619871460885.jpg
    2,1 MB · Luettu: 311
Nuo elementit istuvat othorniin. Sen rakentaminen on vaan... no.. Ei mikään maailman helpoin. Voit aloittaa muuttamalla mitat cm / mm koska ovat tuumina. :) Kun sen olet tehnyt niin sitten voidaan alkaa miettimään materiaalin vahvuutta, koska vahvuuden muuttaminen alkuperäisestä vaikuttaa kaikkeen.

21_Tapped_Horn.png

Itsellä oli jossain vaiheessa 4 lilwreckeriä ja ne oli vielä helppoja :). Jossain on varmaan leikattavat palat -luettelo tuohon Othorniin, en vaan itse nopealla googlettamisella onnistunut löytämään. AVSForumilla Josh Ricci varmaan saa noi kaiveltua jos paat hälle postia. Othornin viritystaajuus taisi olla muistaakseni 28hz (koska PA -elementit) , mutta toki nurkkasijoituksella saadaan alapäähän boostia niin eiköhän sieltä ainakin joku 130dB @ 20hz heru. Tuon voisi äkkiseltään kuvitella riittävän (ehkä). Kannustan kyllä tuon tekemiseen.
Riccin tekemisiä on kyllä tullut seurattua suht tarkasti lähinnä ajattelin että löytyykö jotain alemmas viritettyä? (Skhorn tais olla). Tosiaan kun ei tule olohuoneeseen niin se torven vaatima tila ei ole niin justiinsa. Kankaan taakse tulee jäämään etupäässä piiloon ja takapään voi peittää millä vaan.
 
SKhorn on tosiaan toinen potentiaalinen vaihtoehto. Se alkup. on taidettu tosin tehdä IPAL -elementeillä ja siinä on 2 elementtiä samassa fyysisessä kotelossa. Othornilla voisi ehkä hieman saada tasaisemman huonevasteen kun pikkuisen noita saa erilleen (?). SKhorn on varmaan toki toimiva myös noilla 21sw152 :lla. Kumpikin on varmaan vallan päteviä. Tietty voit panna noi elukat myyntiin ja tilata Mach Audiolta 18" UXL kun niitä on taas saatavilla (teet kotelot valmiiksi) ja pykäset Gjallarhornit. Ei tarvis ainakaan pätevyyttä infrojen suhteen miettiä.
 
Viimeksi muokattu:
Noi mach5 elukat on itselle lähinnä se märkä uni. Ei mahdottomia Maksa mutta odotusaika Suomeen saapuvaksi suht kamala (ja tän takia maksan vaikka hieman extraa että saan heti mitä ostan) se Ricci mahdollisesti myös innostuu ajatuksesta että vois suunnitella kotelon ilman fyysisiä rajoitteita nykyään kun kaikkien pitäis saada 50l kotelosta 130db painetta 10hz:iin. Omat tavoitteet taas on vain ja ainoastaan lujaa matalalle... Ei kotelo rajoituksia (no toki sinne 40m² huoneeseen se katselu jakkarakin pitää mahtua
 
Voisin yhdeltä kaverilta kysyä josko hää luopuis TC Sounds LMS Ultra 5400 -sarjalaisista . Eli niistä mitkä alunperin onkin tarkoitettu tuohon Gjallarhorniin. Jos kiinnostaa (?) Se vois jopa huolia noi teitin elukat vaihdossa.
 
Tätä on nyt viimein pässyt testailemaan kunnolla muuton jälkeen. Maalipinta pitää vielä kevään aikana käsitellä ainakin kerran uusiksi, kun puu on nyt kuivuessaan sen verran elänyt.

Nykyinen sijoittelupaikka on korkean huonekorkeuden 25 neliön olohuone-keittiö uudessa puurunkoisessa talossa (betonilaatalla). Betonikuutiosta poiketen, huonekorostumat ovat järkevällä tasolla ja keskellä bassoa on vähiten, mistä seiniä lähemmäs mentäessä matalat taajuudet voimistuu aika lineaarisesti. Ei siis ole samalla tavalla useita selviä bassokuoppia ja korostumia huoneen sisällä. Kuuntelupaikka sattui mielestäi melko hyväksi ja paljoa sitä ei pystykkään tässä muuttamaan. Samoin subbarille on rajalliset liikuttelualueet isojen ikkunoiden alla.

Tasoittelin Dayton audion mittamikillä vasteesta isoimmat korostumat pois ja yritin saada koko toistoaluetta säätämällä (PEQ:llä vaimennusta selvästi 35 Hz -> ylöspäin) taajuusvasteen suhkot tasaiseksi 20 - 25 Hz alueelta alkaen. Yllättävän vähän vaati tasoittelua yli 35 Hz alueella. Hieman ehkä jopa 25 - 40 Hz taajuudet ovat korostuneet, mutta yleensä tämä tuntuu toimivan hyvin. Vahvistimessa vaikuttaisi riittävän sen verran paljon tehoja tähän tilaan, että tämä säätö ei normaali materiaalilla ja omilla kuunteluvoimakkuuksilla aiheuta mitään ongelmia. Musiikin kanssa käy edelleen tyhjäkäynnillä tehovarojen suhteen. AV-vahvistimesta joutui laittamaan nyt muille kanaville reilusti miinus db, jotta saa subbarille sopivan tason, mutta eipä tämäkään ole ongelma.

Ehkä ensimmäinen ajatus on ollut, että mihinkä joku tarvitsee vielä enenmmän tehovaroja, jollei tarkotus ole saada elokuvissa kämppää värisemään jytinän tahtiin :rolleyes:. Ainakin omassa käytössäni kuitenkin 99% ajasta kuunteluvoimakkuudet eivät ole mitään massiivisia.

Itse toisto on jossain määrin jopa aluksi huvittavan kuulloista, kun bassot ulottuvat alas hyvällä voimalla, mutta tarkkuus pysyy erittäin hyvänä. Matalien taajuuksien erottelussa ei ole vielä vastaavaa päässyt kokemaan, vaikkakin harmillisen vähän löytyy lähdemateriaalia, missä tämä pääsee kunnolla oikeuksiin. Blade Runnerin 2049 soundtrackiltä 2049 ja Mesa kappaleiden matalat bassot toistuvat aivan riittävällä voimalla, vaikka mennään osittain todella alhaisiin taajuuksiin. Olen myös hieman ihmetellyt mitä merkitystä näillä subsonic taajuuksilla kuuloalueen alapuolella on, kun eihän niitä tosiaan kuule. Kämpän voi toki saada värisemään ja kai se tuntoaistumus on se juttu.

Ainakaan omaan käyttöön ei tarvitse miettiä enää laitteiston päivitystä subbarin osalta, kun ei käytännössä merkittävää hyötyä enää saisi. Kunnollisilla säädöillä (PEQ) varustettu vahvistin tai huonekorjain vaikuttaisi olevan normaaleissa kodeissa valtavia tehoreservejä tärkeämpi asia.

Posiviitisesti yllättyin miten hyvin uusi talo pitää matalat taajuudet sisällään. Ei tarvitse pelätä naapurien häiriintyvän normaalista käytöstä.


Viimein etukangas saatu paikalleen. Saattaa vielä joutua tekemään toisen paremmilla välineillä, kun ei aivan putkeen tämä onnistunut. Aika huomaamaton valkoinen mötikkä kuitenkin tällä hetkellä. Kuvassa elementti paistaa todellista enemmän kankaan läpi.

20210506_183211.jpg
Vesiohenteisella maalilla ei ole kyllä toivoakaan saada tasaista pintaa kotiolosuhteissa. Kuivuu aivan liian nopeasti eikä ehdi tasoittua. Kaikkein parasta pintaa olen saanut aikaiseksi maalarin valkolakalla vaahtomuovitelalla vedettynä, mutta sopivassa sivuvalossa siinäkin näkyy lievä appelsiinikuvio. Kaikkein helpoin tapa saada tehdaslaatuista pintaa on teippaus (autoteipit, DC-fix, jne), mutta tämäkin toki vaatii tasaisen pohjan eikä sovellu kaikkiin kohteisiin. Subbarille tuo teippaus saattaisi jopa toimia, kun etu- ja takapinta sekä pohja jää piiloon.
 
Pintakäsittelystä, itse maalasin mdf boxin tikkurilan lujalla kun sitä sattui olemaan ja ihan telalla. Jää siisti röpelöpinta jossa pikku virheet ei näy ja Luja kestää vähän kosteutta sekä hankausta.
 
Pintakäsittelystä, itse maalasin mdf boxin tikkurilan lujalla kun sitä sattui olemaan ja ihan telalla. Jää siisti röpelöpinta jossa pikku virheet ei näy ja Luja kestää vähän kosteutta sekä hankausta.
Tikkurilan tunto -maalilla itse maalaillut. En tarvitse siistiä ja tasaista pintaa. Muutenkin tuollainen musta röpelöpinta rikkoo hyvin valoa tuolla omassa hiilikellariteatterissa. Kiiltävä pianolakka olis ehkä isoin turn off.
 
^ Matalien ollessa vähän suhteellinenkin käsite, sen lisäksi tottakai vaikuttaa myös sähköiset parametrit. Mitkäs nuo elementit on ?
 
^ Matalien ollessa vähän suhteellinenkin käsite, sen lisäksi tottakai vaikuttaa myös sähköiset parametrit. Mitkäs nuo elementit on ?

Niitä perus 18LW2400. Nyt näitä tosiaan olisi yhteensä 4kpl. Kaksi on pöhissyt 120L suljetuissa jo useamman vuoden.Tällaiset käytetyt uudet tuli vastaan niin ostin nyt vain lisää kartiopinta-alaa. Nyt myös omakotitalossa ei hirveästi ole rajoitteita millaista koteloa näille keksisi. Lisää suljettuja, ruumisarkun kokoisia refleksejä, seinän rei’itys tai jotain isobaric kokeiluja. Täytyy katsoa ja pohtia.
 
Hei. Aloittelijalta lisää kysymyksiä. DIY subin jos tekee ja sille hommaa vaikka PA päätteen esim NX 6000. Jos on tarpeeksi pätevä AV vahvari jossa mikit ja muut niin osaako se ohjata sen osalta PA päätettä jo hyvin? Vai pitääkö olla DSP pääte ja alkaa sitä sitten manuaalisti kikkailemaan. Vai AV-vahvari -> antimode -> pa pääte. Pikkuisen ulalla näistä, että miten pitäisi laittaa. Itselle riittäisi jos joku automaaginen arpoisi arvot kohdalleen, ennemmin kuin alkaisin DSP päätteestä sitten itse niitä hakemaan. Vai onko tuo PA päätteen DSP sitten tärkeä jakojyrkkyyksien yms kannalta.
 
Kysymys : Hypexin hs200:ssa on input vasemmalle sekä oikealle kanavalle (RCA). Voinko käyttää vahvistinta kahden ohjelmalähteen kanssa, eli kytken toisen vasempaan kanavaan ja toisen oikeaan. Samaan aikaan ei ole tarve käyttää. Vai palaako vahvistin sekä talo ?
 
Hei. Aloittelijalta lisää kysymyksiä. DIY subin jos tekee ja sille hommaa vaikka PA päätteen esim NX 6000. Jos on tarpeeksi pätevä AV vahvari jossa mikit ja muut niin osaako se ohjata sen osalta PA päätettä jo hyvin? Vai pitääkö olla DSP pääte ja alkaa sitä sitten manuaalisti kikkailemaan. Vai AV-vahvari -> antimode -> pa pääte. Pikkuisen ulalla näistä, että miten pitäisi laittaa. Itselle riittäisi jos joku automaaginen arpoisi arvot kohdalleen, ennemmin kuin alkaisin DSP päätteestä sitten itse niitä hakemaan. Vai onko tuo PA päätteen DSP sitten tärkeä jakojyrkkyyksien yms kannalta.
Tollasen lyöt vahvistimen subbari rca:n ja PA-päätteen väliin:


Itellä on ja toimii.
 
Hei. Aloittelijalta lisää kysymyksiä. DIY subin jos tekee ja sille hommaa vaikka PA päätteen esim NX 6000. Jos on tarpeeksi pätevä AV vahvari jossa mikit ja muut niin osaako se ohjata sen osalta PA päätettä jo hyvin? Vai pitääkö olla DSP pääte ja alkaa sitä sitten manuaalisti kikkailemaan. Vai AV-vahvari -> antimode -> pa pääte. Pikkuisen ulalla näistä, että miten pitäisi laittaa. Itselle riittäisi jos joku automaaginen arpoisi arvot kohdalleen, ennemmin kuin alkaisin DSP päätteestä sitten itse niitä hakemaan. Vai onko tuo PA päätteen DSP sitten tärkeä jakojyrkkyyksien yms kannalta.
Joissain tilanteissa AV -vahvarin subwoofer lähdön db -korostuksella saadaan riittävästi jännitettä jotta PA -pääte toimii ok. Jossei saada (ja sen kyllä huomaa) niin sitten signaalitasoa pitää nostaa. Nostamiseen käy esim yllämainittu signaalivahvistin tai sitten se lähtösignaali (ei balansoitu eli RCA) sovitetaan täsmämuuntimella balansoiduksi (natiivi XLR) jolloin se toimii niinkuin pitääkin. Tähän käy esim. Art Cleanbox Pro (itselläni on moinen). Artun boxi on myös avsforumin toimesta mitattu ja ei vaikuta taajuusvasteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos käytössä on nx3000d/6000d. Kuinka kannaisi lähteä tasaamaan taajuusvastetta? DSP asetuksista vai av-vahvistimen kautta? Entä jos on suljettu kotelo ja haluaa vähän vahvistusta alimmille taajuuksille, niin kuinka onnistuu?
 
Jos käytössä on nx3000d/6000d. Kuinka kannaisi lähteä tasaamaan taajuusvastetta? DSP asetuksista vai av-vahvistimen kautta? Entä jos on suljettu kotelo ja haluaa vähän vahvistusta alimmille taajuuksille, niin kuinka onnistuu?
Sulta varmaan löytyy joku mittamikki kuten Umik ?
 
Kyllä sillä Audysseyn mikilläkin pärjää ihan hyvin, jos ei ole ihan huonoin emon integroitu äänikortti kyseessä. Itse säädin ensin Audysseyn mikillä yhdistettynä SoundBlasterX G6:seen ennen kuin hommasin Umik-1:n. Ei paljoa eroa käppyröissä ollut..

Ensin säädöt DSP:llä ja sitte antaa Audysseyn tehdä mitä haluaa, tai jos ei tykkää Audysseyn tekemistä säädöistä (eli haluaa vaikka boostia jollekkin taajuusalueelle) niin ohittaa säädön sitten Audysseyn sovelluksesta.
 
Kuinkas tuosta rewistä saa parametriset eq arvot? Mitkä sitten vissiin syötetään behringeriin. Entä yli ja ali päästöt?
 
Kuinkas tuosta rewistä saa parametriset eq arvot? Mitkä sitten vissiin syötetään behringeriin. Entä yli ja ali päästöt?

Sieltä EQ nappia kun painat niin pääset säätämään, voi valita halutun eq niin saa suoraan oikeanlaisen filen.
 
Heitetääs viisaammille kysymystä: komerossa makaa pari ylimääräistä SPL-Dynamics 15D4 Mk3 subbaria ja ajattelin jos niistä tekisi kotiteatteriin hiukan järeemmät "rämistäjät". Onko kellään kokemusta millainen kotelo noille olisi sopiva kotikäyttöön, refleksi varmaan paras mutta mitä kokoluokkaa? Vahvistimena toimisi T.Amp TSA-1400 jossa tehoa 2 x 800W 2 ohmiin.
 
Heitetääs viisaammille kysymystä: komerossa makaa pari ylimääräistä SPL-Dynamics 15D4 Mk3 subbaria ja ajattelin jos niistä tekisi kotiteatteriin hiukan järeemmät "rämistäjät". Onko kellään kokemusta millainen kotelo noille olisi sopiva kotikäyttöön, refleksi varmaan paras mutta mitä kokoluokkaa? Vahvistimena toimisi T.Amp TSA-1400 jossa tehoa 2 x 800W 2 ohmiin.

Nopeasti katsottuna 100l boksi viritettynä 30hz olis passeli per elementti? Tämä 15D2 MK3 kun speakerbox litessä ei tuota exact samaa ollut
 
Kiitos vaivannäöstä, Lars_A. Lähdenpä tolla tiedolla jalostmanaan projektia eteenpäin.
 
Osaisikohan kukaan sanoa, että missä kannattaisi yrittää myydä DIY subbari, tai edes sen osat, eteenpäin?
Rakentelin tuossa 6 vuotta sitten ihan hyvän subin (miniDSP PWR-ICE 125 + 12" ScanSpeak 30W/4558T00), mutta nyt olen siirtymässä Genelec:n SAM järjestelmään ja tuo jää turhaksi, eikä sitä tietenkään saa vaihtolaitteeksi alan liikkeissä. Pelkkä vahvistin ja elementti maksavat uutena pitkälle yli 500€.
 
Osaisikohan kukaan sanoa, että missä kannattaisi yrittää myydä DIY subbari, tai edes sen osat, eteenpäin?
Rakentelin tuossa 6 vuotta sitten ihan hyvän subin (miniDSP PWR-ICE 125 + 12" ScanSpeak 30W/4558T00), mutta nyt olen siirtymässä Genelec:n SAM järjestelmään ja tuo jää turhaksi, eikä sitä tietenkään saa vaihtolaitteeksi alan liikkeissä. Pelkkä vahvistin ja elementti maksavat uutena pitkälle yli 500€.
Jossakin DVDPLazan DIY-kamaa-myynti-threadissa tai torissa. Vähän heikosti nuista rahaa saa varsinkin kun alkaa olemaan jo kohta vuosikymmenen käytetty "lerppu". Itsellä vähän sama homma teoreettisesti jota aina välillä puntaroin. Kaksi Exodus Audion Shiva-X elementtiä ja T.Amp2400 olisi mutta nuokin ovat jo varmaan sen 8v käytössä olleet ja vaikka edelleen korvissa humisee niin ei nuista kokonaisuutena varmaan satasta enempää kukaan maksa.
 
Jossakin DVDPLazan DIY-kamaa-myynti-threadissa tai torissa. Vähän heikosti nuista rahaa saa varsinkin kun alkaa olemaan jo kohta vuosikymmenen käytetty "lerppu". Itsellä vähän sama homma teoreettisesti jota aina välillä puntaroin. Kaksi Exodus Audion Shiva-X elementtiä ja T.Amp2400 olisi mutta nuokin ovat jo varmaan sen 8v käytössä olleet ja vaikka edelleen korvissa humisee niin ei nuista kokonaisuutena varmaan satasta enempää kukaan maksa.
Tätä vähän itsekin pohdin, että onkohan vaan helpompi jättää sohvan taakse "sohvapöydäksi" :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom