DIY subwoofer -ketju

Vielä jäi nuo kytkennät mietityttään. Tuossa Behringerin vahvistimessa ilmeisesti saa tosiaan yhden lähdön sillatuksi, jolloin tähän samaan liittimeen ( Neutrik NL-4 ) liitetään neljä kaiutinkaapelia. Nämä neljä kaapelia viedään sitten subbarin liitäntäkoteloon. Liitäntäkoteloon taas tuodaan subbarilta kaikki neljä kaapelia erikseen. Sama kuin alla olevassa kuvassa, mutta nyt vain yksi vahvistin yhdellä sillatulla lähdöllä. Ymmärsinkö oikein? Aluksi ajattelin tuossa joutuvan kahta lähtöä käyttämään, mutta siltauksen kanssa ei taida olla tosiaan tarpeellista.

1607355103571.png

Muuten oikein, mutta tuossa ei ole kyse siltaamisesta. Tuosta CHA liittimestä vain halutessaan voi ottaa molemmat kanavat. Vahvistimen voi kyllä myös sillata ja silloin pitää myös käyttää sitä NL-4 liitintä, mutta silloin vahvistimeltä lähtee vain kaksi piuhaa.

Screenshot_20201208-071906~2.png
 
Varmaan tähän ultrahifi ketjuun vähä pöljä kyssäri mutta:

Tekeekö noilla D luokan digi vahvareilla aliexpress sivulta mitään ? Hintaa 20-30e , jaksaako nuo soita 8 tai 10 tuuman elementtiä. Kotiteatteriin ajattelin lisätä subin. (edullisesti)
 
Varmaan tähän ultrahifi ketjuun vähä pöljä kyssäri mutta:

Tekeekö noilla D luokan digi vahvareilla aliexpress sivulta mitään ? Hintaa 20-30e , jaksaako nuo soita 8 tai 10 tuuman elementtiä. Kotiteatteriin ajattelin lisätä subin. (edullisesti)
Riippunee mitä ne oikeasti antaa watteina pihalle. Herkän elementin omaava refleksitoteutus ei paljon vaadi wwwwatteja. Normikuuntelussa joku parikymmentä piisannee ainakin isolle herkälle elementille. Pieni epäherkkä elementti suljettuun koteloon niin tuolla summalla en itse lähtisi edes yrittämään.
 
Elementti, neljän liitännän terminaali, vanut, 4 mm^2 johtoa ja ~50 l kotelon osat tilattu valmiiksi sahattuna. Katotaan kuinka tässä vielä käy ja joutuuko katumaan. Ajatuksena tehdä itse subbari ensin valmiiksi ja vasta sitten tilailla vahvistin + muut siihen liittyvät tarpeet. Erityistä kiirettä ei ole kun nykysessä asunnossa ei tuota kunnolla voi käytellä.

Toiston suhteen jos tulee isoa pettymystä, niin sitten on jotain pielessä, kun yhtään kunnon subbaria en ole koskaan omistanut. Taitaa olla tehokkain käytetty laite Logitechin 2.1 sarja 8" elementillä, missä toisto loppuu 40 hz kohdalla :lol:.
 
Varmaan tähän ultrahifi ketjuun vähä pöljä kyssäri mutta:

Tekeekö noilla D luokan digi vahvareilla aliexpress sivulta mitään ? Hintaa 20-30e , jaksaako nuo soita 8 tai 10 tuuman elementtiä. Kotiteatteriin ajattelin lisätä subin. (edullisesti)

Olisko jotain esimerkkiä mitä olet katsellut? Monet edullisimmat ovat varmaan TPA3116 pohjaisia vahvistimia, joista pitäisi vajaa 100 wattia lähteä, kunhan virtalähteen mitoittaa sen mukaan myös. Kaikissa ei sitä mukana tule, joten siitä pieni lisäkulu myös.
 
Näyttää ihan asialliselta, eikä huonoja arvostelu sattunu silmään. Tuossahan ei sitten jakosuodinta ole minkäänlaista, joten se pitää hoitaa AV-vahvistimella, oletan että sellainen löytyy kun kotiteatteriin tulossa? Tuo heidän myymä poweri ei ilmeisesti läppärin virtalähdettä kummoisempi ole, joten jos nurkissa sellainen pyörii ylimääräisenä niin se kannattaa hyödyntää.
 
Toi muistaakseni vaatii erikseen ostettavan ohjelmoijan ja softan, samoin kuin monet muistakin noista halpiksista.
Okei. Eli tuollaisenaan samalla tasolla kun muut tyhmät boardit, mutta halutessa laajennettavuutta piisaa. Toki noilla(kaan) ei tee hevon persettä jos tehdään suljettu subbari paskalla herkkyydellä.
 
Näyttää ihan asialliselta, eikä huonoja arvostelu sattunu silmään. Tuossahan ei sitten jakosuodinta ole minkäänlaista, joten se pitää hoitaa AV-vahvistimella, oletan että sellainen löytyy kun kotiteatteriin tulossa? Tuo heidän myymä poweri ei ilmeisesti läppärin virtalähdettä kummoisempi ole, joten jos nurkissa sellainen pyörii ylimääräisenä niin se kannattaa hyödyntää.

5.1 yamaha löytyy, sub out on. Eli kunhan vahvari pistää potkua subiin niin hyvä on :)

Kiitos vastauksista :)

Kotelo tarkoitus tehdä liimapuulevystä (puuseppä ku olen) , refleksi kotelo suunnitelmissa.
 
Mulle on tulossa tuollainen moduli subbaria varten. Jahka se joskus malttaa Ranskasta tulla, matkaa tehnyt kohta kuukauden...


Tuosta löytyy jakosuodin itsestään sekä myös jakotaajuuden säätö. Katsotaan sitten tekeekö tuollaisella mitään. Tulee korvaamaan tehdastekoisen subbarin hajonneen vahvistinmodulin.
 
Tuosta löytyy jakosuodin itsestään sekä myös jakotaajuuden säätö. Katsotaan sitten tekeekö tuollaisella mitään. Tulee korvaamaan tehdastekoisen subbarin hajonneen vahvistinmodulin.
Näissä tilanteissa kannattaa muistaa että nuo alkup. moduulit ovat täsmärakennettuja elementtiä silmälläpitäen. Eli ne on monesti erittäins raskaasti equtettuja tekeleitä, jotta saavutetaan esim. se -3dB mitä luvataan. Ettet ihmettele jos kuulostaa täysin erilaiselle vs vanha vaffi.
 
Mulle on tulossa tuollainen moduli subbaria varten.

Tuo on varmaan samalta hihnalta tullut kuin esim tämä Lepain tekele:

Pitäis olla ihan ok hintaisekseen. Tuossa sinun projektissa ainoa mikä mietityttää, on noiden ylimääräisten kanavien kohtalo. Joissain TPA-pohjaisissa vahvistimissa ilman kuormaa oleva kanava kärähtää, tosin tuo videon tyyppi tais rakentaa tuosta jotain, missä oli vain 2 kanavaa kytketty, eikä ongelmia ilmennyt.
 
Näissä tilanteissa kannattaa muistaa että nuo alkup. moduulit ovat täsmärakennettuja elementtiä silmälläpitäen. Eli ne on monesti erittäins raskaasti equtettuja tekeleitä, jotta saavutetaan esim. se -3dB mitä luvataan. Ettet ihmettele jos kuulostaa täysin erilaiselle vs vanha vaffi.

Hyvä pointti. Tämä on nyt vähän tällainen "kokeile ja hämmästy"-projekti. Eli katsellaan (ja kuunnellaan) millainen siitä tulee.

Tuo on varmaan samalta hihnalta tullut kuin esim tämä Lepain tekele:

Pitäis olla ihan ok hintaisekseen. Tuossa sinun projektissa ainoa mikä mietityttää, on noiden ylimääräisten kanavien kohtalo. Joissain TPA-pohjaisissa vahvistimissa ilman kuormaa oleva kanava kärähtää, tosin tuo videon tyyppi tais rakentaa tuosta jotain, missä oli vain 2 kanavaa kytketty, eikä ongelmia ilmennyt.


Jep, aluksi katselinkin jotain modulia, missä mainittiin tuo että kaikissa kanavissa pitää ehdottomasti olla kuorma ennen virtojen kytkemistä.
Tässä tilaamassani kamppeessa pitäisi kuitenkin olla kytkin 2.1 tai 0.1 optioille, eli tuolla 0.1 käytöllä olisi pelkkä subbari puoli käytössä.

"if you want to use only the subwoofer, a switch will allow you to choose between 2.1 and 0.1 modes. "

Tässä on myös sellainen taka-ajatus, että sitten jos/kun hommaan paremman subbarin leffakäyttöön, voisin siirtää tuon subbarin musan kuunteluun ja ajaa sekä pääkaiuttimia, että subbaria tuolla vahvarilla. Nyt näitä kajareita ajaa tuollainen pikku Lepai LP-2020A.

Nää Lepai viritykset on lähinnä "taustamusan" kuunteluun, hifistelyt on sitten erikseen :giggle:
 
Dayton audion dsp vahvistimista kokemuksia? Harkitsen tuota dsp 1X250W plate mallia ja huomasin että vastaava Hypex vahvistin pitää asentaa erilliseen tilaan, eli kaiutinelementin kanssa ei saisi olla samassa tilassa vahvistin, mutta Daytonin manuaalissa ei vastaavaa vaadita. Lienee ok laittaa samaan tilaan kaiuttimen kanssa, kaikki kaupalliset subbarit mitä on tullut avattua ovat olleet mallia "kaikki samassa kotelossa" sen takia jäin ihmettelemään tuota hypexin vaatimusta erillisestä osastosta.
 
Erillinen kotelointi on hyväksi koska läheskään kaikki plate ampit eivät ole (esim potikoiden juuresta) ilmatiiviitä. Vuotava / vislaava kotelo on aika tympee kaveri.
 
Koivuvanerit ja elementti hilppeineen kotiutettu. Noin viikon päästä pääsee aloittelemaan kotelon tekoa.

Kuinka paljon pitää panostaa, 50 l tilavuuksisessa lähes kuution muotoisessa 21 mm koivuvanerista tehdyssä suljetussa kotelossa, lisätukiin kotelon sisällä? Etulevystä tulee kaksinkertainen, joten se hieman tukevoittaa ja tarkoitus ihan ruuveilla (liiman lisäksi) pistää paketti kiinni. Aiemmin mainittu 12 " Alpine Type R tulee elementiksi.
 
Laitetaas kyselyä tännekin subbarisuosituksesta kun JBL:n pieni 10" subbari sanoi poks ja nyt olisi oikea hetki laittaa subbari-asiat kuntoon. Olohuoneeseen subbari kotiteatteri-käyttöön joko itse rakenneltuna tai ostettuna. Musiikkia ei juuri kuunnella ja tahtotila olisi saada oikeasti matalat taajuudet kuulumaan tai paremminkin tuntumaan. Joko kaksi pienempää valkokankaan molemmin puolin tai sitten yksi iso tuonne nurkkaan. Nurkkaan mahtuu ~200 litrainen kotelo ja valkokankaan molemmin puoli mahtuisi melko pienet subbarit integroituna tv-tasoon. Tämä on aikalailla joko- tai eli molempia ei tee mieli toteuttaa.

Olisiko paljon kehuttu Dayton Audion Ultimax 15 nurkkaan laitettuna refleksikoteloon hyvä valinta?Ja jos on niin mikä vahvistin kaveriksi? Hypex DS 4.0 valmistus on näköjään lopetettu. Mieluusti integroin vahvistimen koteloon, vaikka tuossa aiemmin sitä vastaan vähän varoiteltiin. Vahvistimessa pitää ehdottomasti olla standby-mode. Korkea-ääniset tuuletinmallit ei kiinnosta. Projektori puhaltaa jo ihan riittävästi ja kun on pieniä lapsia ja huono akustiikka niin pitäisi matalillakin äänenpaineilla pystyä toistamaan ääntä.

1607765959366.png
 
Lupasin asennuskuvia joskus kun kerroin että boxit tulee kattoon. Ekat tyypit otettu, nätisti toimii ja on ihan riittävästi bassoa tohon 14m2 huoneeseen. :cool:

Täytyy paremmalla ajalla mittailla vastetta, nyt ajettu vaan XT32 asetukset setille ja laitettu ylipäästö 18Hz kohdille suojaamaan elementtiä. Vahvarina bassoille on Hypex PSC2.700d (molemmat toistaa samaa signaalia).

20200405_132407_resized.jpg20200405_132443_resized.jpg20200405_151306_resized.jpg20200406_084550_resized.jpg

Tämä on kyllä erittäin mielenkiintoinen toteutus! Alkoi itseäkin vastaava kiinnostamaan. Tosin joutuisin rakentelemaan vastaavan hyörysulusta läpi sillä ei ole noin paljoa laskettu sisäkatto. Mitenhän subbari toimisi jos se olisi yläpohjan puolella ja ampuisi suoraan tuollaisen akustolevyn läpi? Itsellä on noita yhdessä huoneessa ja ne on kyllä melkoista hötöä. Tällä saisi melkoisesti helpotettua asennusta kun ei tarvitsisi rei'ittää akustolevyä, mutta miten akustiikka reagoi sitä en osaa sanoa. Tuollainen 50 mm paksu villalevy ei paljon matalia ääniä eristä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko paljon kehuttu Dayton Audion Ultimax 15 nurkkaan laitettuna refleksikoteloon hyvä valinta?Ja jos on niin mikä vahvistin kaveriksi? Hypex DS 4.0 valmistus on näköjään lopetettu. Mieluusti integroin vahvistimen koteloon, vaikka tuossa aiemmin sitä vastaan vähän varoiteltiin. Vahvistimessa pitää ehdottomasti olla standby-mode. Korkea-ääniset tuuletinmallit ei kiinnosta.

Mulla on Ultimaxin kaverina suljetussa kotelossa saman firman SPA1000 nyt kuukauden päivät ja oon ollut kyllä tosi tyytyväinen. Automaattinen päällekytkentä toimii herkästi ja tehoa piisaa.
 
Tässä menee pää pyörälle kun lukee kaikki mahdolliset sub-vaihtoehdot. Aikoinaan oli lähinnä suljettu ja refleksi, mutta nyt näyttää olevan kaikenlaista THT:ta, folded hornia, tapped hornia sun muuta. Mihin sitä oikein kannattaisi panostaa? Noista horneista ei oikein ota ihan selvää, että olisiko se potentiaalinen vaihtoehto subin koteloksi kotiteatteriin.
 
Tässä menee pää pyörälle kun lukee kaikki mahdolliset sub-vaihtoehdot. Aikoinaan oli lähinnä suljettu ja refleksi, mutta nyt näyttää olevan kaikenlaista THT:ta, folded hornia, tapped hornia sun muuta. Mihin sitä oikein kannattaisi panostaa? Noista horneista ei oikein ota ihan selvää, että olisiko se potentiaalinen vaihtoehto subin koteloksi kotiteatteriin.
Eipä tuohon mitään sääntöä ole. Refleksi on takuuvarma. Se että subwoofer tuottaa 20hz taajuudelle 100dB äänenpaineen niin aika harva osaa sokkona kertoa tuleeko se minkälaisesta toteutuksesta. Kaikki noi "suljetun nopeus" etc. on monesti höpölöpöä.
 
Vaihtoehtoja vaihtoehtoja. Nälkä tuntuu kasvavan syödessä ja 18"-elementtikin alkaa tuntumaan vaihtoehdolta. Näköjään tuon kokoinen elementti toimisi ihan hyvin tuossa alle 200 litran kotelossa eikä mitään haittapuolia 15"-elementtiin verrattuna paitsi tietysti hieman korkeampi hinta. Monet ovat täällä(kin) olleet enemmän BMS 18N862-elementin kannalla Daytonin UM18-22 -elementtiin verrattuna. Mistä noita BMS-elementtejä voisi edes ostaa? Googlettelulla en löytänyt yhtään kauppaa EU:n sisältä, joka niitä möisi.

Mitä käytännön eroja on Hypex PSC2.700 ja Dayton SPA1000 -vahvistimilla? Molemmat ovat aika saman hintaisia.
 
@Eraserr , itse laitoin @latexii :n suosituksesta Mach Audio 5 IXL-18 elementit (2kpl) tilaukseen ja hienosti toimii suljetussa 140litran kotelossa. Tosin vaatii aika paljon sähköistä korjausta. Näköjään menee 200litran refleksiinkin. Samanlailla ne tulee tuolta Kanadasta kuin euroopastakin, alvit toki päälle.
 
^ Juuri tuosta syystä IXL on yksi parhaista elementeistä mihin olen törmänny. Se toimii 200lit refleksissä ja putket tulppaamalla saadaan suljettu JA tällä elementillä suljetun ns. hyvyysarvo (QTC) säilyy vielä hyvänä.

Tuohon en ole törmännyt millään mulla elementillä.. En viitsi edes luetella miten paljon noita eri elementtejä on ollut, mutta esim. Dayton sopii joko suljettuun TAI refleksiin samoin BMS.
 
Nyt kävi jännästi laitemuutoksen myötä.

Mulla on jo pitkään ollut stereosubbarit ja niitä ajamassa NX3000D, joka on kiinni Denon x3500H -vahvarissa. Denonissa on sitten kiinni HDMI:llä PS3, Switch, HTPC ja TV. Telkkarista lähtee sitten vielä antennipiuha seinään. Kaikkien laitteiden virtapiuhat ovat kiinni samassa jatkoroikassa, jossa on maadoitetut pistokkeet. Tosin itse jatkoroikka on kiinni maadoittamattomassa pistorasiassa. Tällä setupilla ei pörinöitä ole kuulunut.

Menin sitten myymään HTPC:n, koska sitä ei tullut käytettyä. Otin HTPC:n piuhat irti ja alkoi armoton pörinä o_O. Lähdin tutkimaan asiaa, irroittelin vuorotellen piuhoja ja paikallistin pörinän HTPC:n HDMI-johdon irroittamiseen: HTPC:n ollessa kiinni HDMI:llä Denonissa, niin pörinöitä ei kuulunut, mutta heti kun HDMI:n otti irti, pörinä alkoi. Noh, lisätutkimuksien tuloksena pörinän alkuperä on TV:n antenniliitännässä: kun antennipiuha on irti, niin ei pörinääkään kuulu, vaikka HTPC:n HDMI on irti.

Nyt sitten ei ole HTPC:tä kiinni ollenkaan, joten subbareita ei voi käyttää pörinän takia, jollei nykäise antennipiuhaa irti. Hain verkkokauppa.comista galvaanisen erottimen, mutta se vain vaimensi pörinää, ei poistanut sitä.

Hieman asiaan perehtymisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että tarvitsen jonkinlaisen erotusmuuntajan (onkohan oikea termi). Kysymys kuuluukin, että onko ART DTI hyvä valinta, suositellaanko jotain muuta vai menenkö ihan metsään tällä?
 
Hmm...tuota maapinnien teippaustahan voisi kokeilla ihan testimielessä :think: Kiitokset vinkistä :kahvi:
 
Mulla on jo pitkään ollut stereosubbarit ja niitä ajamassa NX3000D, joka on kiinni Denon x3500H -vahvarissa.

Mites paljon mökää noi Behringerin tuulettimet muuten pitää? Jos tuollainen on TV-tason sisällä niin kuuluuko tuulettimen vihellys jos ei ole taustamelua?
 
Mites paljon mökää noi Behringerin tuulettimet muuten pitää? Jos tuollainen on TV-tason sisällä niin kuuluuko tuulettimen vihellys jos ei ole taustamelua?

Paljon eli kyllä se sieltä TV-tasonkin sisältä varmasti kuuluu, varsinkin kun käy varmasti kuumempana. Itselläni on avonaisessa hyvllyssä. Aikamoinen puhallin on vakiotuulettimella. Vaihdoin tilalle Noctua NF-R8 redux-1800 -tuulettimen, niin vahvistin on todella hiljainen. Ei se ihan äänetön vieläkään ole, sen kyllä kuulee hiljaisena huminana, jos ei muuten tule ääntä kaiuttimista, mutta heti kun laittaa jotain pyörimään tai soimaan, niin häviää äänimaisemasta. Vahva suositus tuulettimen vaihdolle.

Nyt kävi jännästi laitemuutoksen myötä.

Mulla on jo pitkään ollut stereosubbarit ja niitä ajamassa NX3000D, joka on kiinni Denon x3500H -vahvarissa. Denonissa on sitten kiinni HDMI:llä PS3, Switch, HTPC ja TV. Telkkarista lähtee sitten vielä antennipiuha seinään. Kaikkien laitteiden virtapiuhat ovat kiinni samassa jatkoroikassa, jossa on maadoitetut pistokkeet. Tosin itse jatkoroikka on kiinni maadoittamattomassa pistorasiassa. Tällä setupilla ei pörinöitä ole kuulunut.

Menin sitten myymään HTPC:n, koska sitä ei tullut käytettyä. Otin HTPC:n piuhat irti ja alkoi armoton pörinä o_O. Lähdin tutkimaan asiaa, irroittelin vuorotellen piuhoja ja paikallistin pörinän HTPC:n HDMI-johdon irroittamiseen: HTPC:n ollessa kiinni HDMI:llä Denonissa, niin pörinöitä ei kuulunut, mutta heti kun HDMI:n otti irti, pörinä alkoi. Noh, lisätutkimuksien tuloksena pörinän alkuperä on TV:n antenniliitännässä: kun antennipiuha on irti, niin ei pörinääkään kuulu, vaikka HTPC:n HDMI on irti.

Nyt sitten ei ole HTPC:tä kiinni ollenkaan, joten subbareita ei voi käyttää pörinän takia, jollei nykäise antennipiuhaa irti. Hain verkkokauppa.comista galvaanisen erottimen, mutta se vain vaimensi pörinää, ei poistanut sitä.

Hieman asiaan perehtymisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että tarvitsen jonkinlaisen erotusmuuntajan (onkohan oikea termi). Kysymys kuuluukin, että onko ART DTI hyvä valinta, suositellaanko jotain muuta vai menenkö ihan metsään tällä?

No niin, ART DTI saapui ja se on nyt testattu. Eipä siitä mitään apua ollut. Samalla lailla pörisi riippumatta oliko DTI välissä vai ei. Vahvistimesta oli RCA:lla DTI:ssä ja DTI:stä Behringeriin oli RCA-XLR-kaapeli, kun muuta ei ollut tällä hetkellä tarjolla.

Sain kyllä lopulta pörinät loppumaan niin, että Denonin ja Behringerin välillä oli RCA-XLR-piuha sekä Denonin Phono-liitännän viereisestä maa-ruuvista vedin sähköjohdon pätkän Behringerin tuuletinritilän ruuviin. Lisäksi antennikaapelin ja TV:n välissä on galvaaninen erotin. Tällä setupilla ilmeisesti häiriövirrat kulkevat tuon sähköjohdon kautta eivätkä äänilinjalla. Idean tähän sain toiselta foorumilta: Help with DIY RCA to XLR cables sekä Rane:n sivuilta: RANE Commercial - Knowledge Base.
 
No niin, ART DTI saapui ja se on nyt testattu. Eipä siitä mitään apua ollut. Samalla lailla pörisi riippumatta oliko DTI välissä vai ei. Vahvistimesta oli RCA:lla DTI:ssä ja DTI:stä Behringeriin oli RCA-XLR-kaapeli, kun muuta ei ollut tällä hetkellä tarjolla.
no ei varmaan auta jos kytkentä on toi. xlr-xlr siihen DTI - Behringer välillä. rca - xlr -kaapelilla tehty kytkentä ei ole balansoitu.
 
no ei varmaan auta jos kytkentä on toi. xlr-xlr siihen DTI - Behringer välillä. rca - xlr -kaapelilla tehty kytkentä ei ole balansoitu.

No näin vähän ajattelinkin. Ei vaan tosiaan ollut XLR-XLR-kaapelia tähän hätään käytettävissä. Testaillaan, kun sellaisen saan käsiini.
 
Onkos jollain kokemusta 6th order bandpass boksien rakentelusta? Itellä oli ajatuksena laittaa 8 tuumanen elementti tuollaiseen koteloon.
 
Ostin hetki sitten vahvistinvikaisen HSU VTF-3 Mk2 -subbarin, ja vika on seuraavanlainen: toisinaan subbari toimii aivan täydellisesti ja soundi on kohdallaan, kun taas toisinaan pörisee ja surisee oudosti. Välillä toimii jopa kokonaisen päivän täydellisesti. Miten voisi selvittää, että mikä komponentti vahvistimesta on viallinen?
 
Ostin hetki sitten vahvistinvikaisen HSU VTF-3 Mk2 -subbarin, ja vika on seuraavanlainen: toisinaan subbari toimii aivan täydellisesti ja soundi on kohdallaan, kun taas toisinaan pörisee ja surisee oudosti. Välillä toimii jopa kokonaisen päivän täydellisesti. Miten voisi selvittää, että mikä komponentti vahvistimesta on viallinen?

Jos kolvihommat hoitui niin yleensä ensimmäinen askel on vaihtaa kaikki vähänkin epäilyttävät konkat, ellei silmämääräisesti piirikortilla näy jotain muuta viallista.
 
Ei varsinaisesti liity DIY subeihin

Löysin pari vuotta sitten jostain kotimaisesta subbariketjusta youtube linkin testibiisiin, joka on nyt kateissa. Olen kahlannut tämän, muron, dvdplazan ja hifiharrastajat foorumin topicceja tuloksetta. Löytyisikö täältä joku jolla biisin nimi tallella?

- mustavalkoinen, seepia tms. musiikkivideo
- Videolla nainen, jolle maalattu meksikolaistyylinen luuranko vaalealla uv-hohtomaalilla
- Biisin taustalla naisen hyminä jota myötäilee matalahko basso "hmmmhmhmhhmmmm....hhmhmhmhmmmhmmmmmhmmmmhmmmm" tai jotain tuohon suuntaan :rofl2:
- Sooloartisti, joka muistaakseni jostain tanskan/alankomaiden suunnilta
- Vuosihaarukka arviolta 2005-2015
 
Tässä menee pää pyörälle kun lukee kaikki mahdolliset sub-vaihtoehdot. Aikoinaan oli lähinnä suljettu ja refleksi, mutta nyt näyttää olevan kaikenlaista THT:ta, folded hornia, tapped hornia sun muuta. Mihin sitä oikein kannattaisi panostaa? Noista horneista ei oikein ota ihan selvää, että olisiko se potentiaalinen vaihtoehto subin koteloksi kotiteatteriin.
Kyllä se perinteinen refleksi tai umpikotelo on turvallisin ja helpoin saada kotioloissa toimimaan. Refleksissä herkkyys ja myös hyötysuhde tyypillisesti on korkeampi joten ei tarvitse niin suurilla jännitteillä/tehoilla ajella saman äänenpaineen saavuttamiseksi.

Tappedhornit on toki nekin ihan varteenotettavia, niillä saa vielä refleksiäkin suuremman herkkyyden mutta ovat hiukan vaativampia sijoituksen ja säätöjen suhteen. Jokusia tullu rakenneltua.

Oikeat bassotorvet pääsee oikeuksiinsa lähinnä isoissa tiloissa ja ulkona, kotona ne on hankalia. Minulla on kaksi sellaistakin, 18" elementeillä (kotelon tilavuus kokonaisuudessaan n.500 litraa/laatikko, viritys n. 35Hz). Niillä saa aivan järjettömät määrät brutaalia asuntoa tuhoavaa bassoa suhteessa elementtien kokoon ja syöttötehoon mutta ovat ihan pirun kömpelöitä ja riippuvaisia huoneakustiikasta, huone ikäänkuin toimii torven jatkeena. Hankala saada hyvää vastetta johonkin tietyyn kuuntelupisteeseen kun paras soundi meneekin olkkarista keittiöön ym..
 
Tää nyt ei ihan suoranaisesti DIY:hyn liity, mutta kirjoittelen tänne, koska jokin aika sitten täällä kyseltiin noista TPA3116 pohjaisista plateampeista. Oma TPA3118 pohjainen saapui tuossa jokin aika sitten, ja pikkasen sitä on tullut testailtua.

Eli kyseinen moduli tuli korvaamaan hajonneen Paradigm subbarin vahvistinosan, mihin toisessa ketjussa kyselin korjausapuja ja niitä sainkin. Siinä vaiheessa kun irrotin tuon vanhan viallisen vahvistinosan huomasin, että siinäpä oli kaksipuoleinen piirilevy, ja toinen puoli täynnä pintaliitoskomponentteja. Näistä pintaliitoskomponenteista osa näytti kärvähteneen myös, joten siinä vaiheessa luovuin korjaus ajatuksesta ja tilasin ton halppismodulin.

Eihän tuossa tehoja ollut lähellekään alkuperäistä mitä en kyllä odottanutkaan, tai sitten equtus on eri niinkuin täällä varoiteltiin. Alkuperäisellä Paradigmin vahvistimella oli av-vahvarissa subbari 0,0db ja subbarin gain jossain klo 11 tuntumassa. Nyt av-vahvarissa +10,0db ja uuden platen gain klo 15 kohdalla, ja aletaan olla samoissa volumeissa. Järeemmällä vitralähteellähän sais enemmin mökää, nykyinen on tuossa suositellun alarajalla jännitteen suhteen. Mutta pääasia että mökää lähtee samalla äänenpaineella kuin aiemmin.

No entäs se soundipuoli? Vähän hankala verrata kun olin pari kuukautta kokonaan ilman subia, mutta ihan niinkuin subbarin pystyis nyt lokalisoimaan paremmin kuunneltaessa, mikä ei tietenkään ole hyvä asia. Vois kokeilla jakotaajuuksien muutoksia, josko se auttais. Mutta kaikenkaikkiaan ihan kohtuu OK kampe korvaamaan alkuperäisen vahvistimen ainakin tässä tapauksessa.

Miinusta tulee siitä, että kamppeessa ei ole auto-on asentoa, vaan se pitää manuaalisesti kytkeä päälle. Nyt se on kauko-ohjattavassa pistorasiassa kunnes jotain muuta keksii. Master/slave jatkojohto vois olla ratkaisu, mutta kuulostaa että kestävää sellaista ei ole valmistettu ja Motonetit ja Biltemat on ottaneetkin omansa pois valikoimista.
Brennestuhlia sais tilaamalla, liekö yhtään parempi, en tiedä.

Kohtuu nätisti sain sen kuitenkin uppoamaan tuohon vanhaan koteloon:

IMG_0690.JPG
IMG_0695.JPG
 
Oma diy-subbarin rakentelu alkaa olla valmis etulevyn kangasta lukuunottamatta. Mitään kaiuttimia en aikaisemmin ole tehnyt ja kokemus maalauksesta myös lähes 0.

21mm koivuvanerista tehty noin 50 l suljettu kotelo. Kevyet sisäiset tuet ja pussillinen vanua täytteenä. Pinta tasoiteltu tasoitteella ja päälle laitettu pensselillä vesiliukoista maalia neljä kerrosta. Maalauksen ja tasoittelun välissä toki hionnat. Etulevyn kangas ajatuksena tehdä magneettikiinnitteiseksi, siten että etulevyn pintaan kuumaliimalla laitetut magneetit uppoavat etulevyn kehyksen sisään toisia magneetteja vasten.

Lopulta vaikeimmaksi työvaiheeksi osoittautui maalaus, eikä tuohon tasaista pintaa saanut tuolla maalilla ja pensselillä maalaten aikaiseksi. Aaltoilevaksi jäi ja erottuuhan tuossa muutenkin noita puun rajoja hyvässä valossa. Huonevalaistuksessa näyttää ihan hyvältä. Jäi tuonne myös teippien takia turhia jälkiä, mitkä tosin tuleva etukangas tulee peittämään.

Vahvistimeksi tuli Behringerin nx3000D ja tätä pari päivää olen ehtinyt testailla. Vaikuttaisi HD400 purkin ja oman av-vahvistimen kanssa toimivan oikein hyvin ja rca-lähdön taso tuntuisi olevan riittävä. Vahvistin tosin ei suostu yhdistymään kuin yhden läppärin kanssa (kolme konetta ja useita kaapeleita kokeiltu) ja tämä sattuu olemaan Dellin työkone.

Vaikea vielä tarkemmin äänestä sanoa kun ei uskalla kovin kovasti soitella nykyisessä betonikuutiossa. Se tuli ainakin todettua taas kerran, että ilman kunnon dsp:tä tai huonekorjainta kunnon subbari on aivan turha kerrostaloasunnossa. Sai tasoitella 42 hz paikkeilta lähes -15 db piikkiä pois, että alkoi korvakuulolla olla korostuma hävinnyt. No onneksi pian pääsee puurunkoiseen taloon, missä ei ehkä aivan yhtä isoja korjauksia tarvitse alkaa tekemään.

20201218_123548.jpg
20201218_123722.jpg

20201221_131426.jpg

20210106_194035.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Paljon eli kyllä se sieltä TV-tasonkin sisältä varmasti kuuluu, varsinkin kun käy varmasti kuumempana. Itselläni on avonaisessa hyvllyssä. Aikamoinen puhallin on vakiotuulettimella. Vaihdoin tilalle Noctua NF-R8 redux-1800 -tuulettimen, niin vahvistin on todella hiljainen. Ei se ihan äänetön vieläkään ole, sen kyllä kuulee hiljaisena huminana, jos ei muuten tule ääntä kaiuttimista, mutta heti kun laittaa jotain pyörimään tai soimaan, niin häviää äänimaisemasta. Vahva suositus tuulettimen vaihdolle.

Tuli itsekin vaihdettua Noctuan tuuletin tuohon Behringeriin. Se orkkis on aivan kamala. Lisäsin lisäksi vahvistimen toimimaan kotiteatterivahvistimesta tulevalla 12V-herätteellä, ettei tarvitse erikseen napsautella päälle ja pois subia.
 
Tuli itsekin vaihdettua Noctuan tuuletin tuohon Behringeriin. Se orkkis on aivan kamala. Lisäsin lisäksi vahvistimen toimimaan kotiteatterivahvistimesta tulevalla 12V-herätteellä, ettei tarvitse erikseen napsautella päälle ja pois subia.
Onko Behringerissä ihan perus keinuvipu kytkin virtakytkimenä? Latoitko releen ohjaamaan päävirtaa? Mä ajattelin kans tehdä.
 
Kiinnostaisi itseäkin miten tuo on tehty. Oma NX6000D on ollut Master/Slave pistorasiassa, mutta vajaan puolen vuoden jälkeen tehnyt pari kertaa niin että ei lähtenytkään päälle. Toisella kerralla luulin että mennyt lopullisesti kaput, mutta jonkin ajan kuluttua lähti sitten kuitenkin. Eli joku suojapiiri ei nyt tykkää että lähtee sen pistorasian kautta joten joutunut painonapilla nyt käyttämään :(
 
Onko Behringerissä ihan perus keinuvipu kytkin virtakytkimenä? Latoitko releen ohjaamaan päävirtaa? Mä ajattelin kans tehdä.

Eip ole keinukytkintä vaan tuo etupaneelissa oleva virtanappula. Se vaan yhdistää/erottaa kaksi johdinta toisistaan. Laitoin tosiaan PUOLIJOHDEreleen ohjaamaan päävirtaa. Tämä siitä syystä, ettei 12V-triggerissä riitä potku ohjaamaan perusrelettä suoraan. Takapaneeliin porasin 3,5 mm liittimen. Vahvistin lähtee nyt päälle sekä napista, että releestä. Nämä menee vähän otsikosta sivuun, mutta subbarikäyttöön tämäkin tulee :)

Kuva ennen siistimistä ja osien kiinnittämistä. Releen ruuvasin eturunkoon ja sitä myöten tulee myös suojamaadoitus.
1610006346808.png
 
Menkööt tänne kun en jaksa hieroa tarjousketjun muotoilujen kanssa.
Hifitalolla on alet käynnissä 10.1. asti. Esim. Takuumurean lehtipihvin elementti maksaa reilun satasen (Peerless XLS-10 SLIM 835028) ja vahvistimiakin on tarjouksessa (Takuumureaan vaikkapa Hypex DS1.2 tai HT Amp 200.1): Subwoofer-vahvistimet

Vähän järeämpään buildiin löytyy sitten esim. Peerless STW-350 15". Myös kaiutinrakennussarjoja ja kaiuttimia tarjouksessa.

Tuohon hintaan voisi varastoon pari slimmiä hankkia. Onko tuo DS 1.2 ihan pätevä? Kaksi elementtiä vaatinee kaksi vahvistinta?

Kannattaisiko ostaa vahvistimeksi ennemmin esim. yksi kpl PSC2.400 Digital?
 
Noniin vihdoinkin sain aikaseksi suunnitella kotelot uusille subeille uuteen kämppään. Mulla on ollu puoli vuotta käytössä JL Audion F112 tässä rivarikämpässä, mutta nyt on lääniä (=mahdollista) toteuttaa isommat mörköt kuuntelutilaani. Kun on paljon vaimennusta tilassa myös bassotaajuuksilla, niin huomaa, että JL ei enää käykään ihan tyhjäkäynnillä kuten vanhassa betonikerrostalossa.

Eli 2 kpl 18" BMS tarkotus totetuttaa suljettuihin koteloihin.

Suunnittelin kotelot SketchUpilla ja VituixCADillä.

Lopullisen version speksit:
- ulkomitat 850 mm x 420 mm x 520 mm​
- materiaali 30 mm koivuvaneri​
- sisätuennat ohuemmasta 18 mm koivuvanerista​
- suljettu kotelo​
- tilavuus:​
- netto ilman sisätuentoja 130 litraa​
- netto sisätuentojen syrjäyttämä huomioitu 125 litraa​
- Ewona -polyesterivillatäyttö -> elementin "näkemä" tilavuus: noin 145 litraa​
- Qtc = 0.52​
- elementti BMS 18s450 (1 kpl / kotelo)​
- upotus etulevyyn siten, että elementti on levyn tasalla​

Haluan tukea paikallista puuseppää ja tilata kotelot valmiiksi koottuna ammattilaiselta. Mulla ei ole tiloja eikä välineitä tehdä koteloita viimosen päälle ite. Säästyypähän aikaa ja vaivaa. Alustava hinta koteloille on noin 500 euroa kotiin toimitettuna, mielestäni OK!

Kuvia:
 

Liitteet

  • 1 General with dimensions.jpg
    1 General with dimensions.jpg
    272,8 KB · Luettu: 82
  • 2 General wired.jpg
    2 General wired.jpg
    467,7 KB · Luettu: 82
  • 3 General.jpg
    3 General.jpg
    292,1 KB · Luettu: 83
  • 4 cut with BMS.jpg
    4 cut with BMS.jpg
    349,2 KB · Luettu: 86
  • 5.jpg
    5.jpg
    356,9 KB · Luettu: 87
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom