DIY subwoofer -ketju

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Noniin vihdoinkin sain aikaseksi suunnitella kotelot uusille subeille uuteen kämppään. Mulla on ollu puoli vuotta käytössä JL Audion F112 tässä rivarikämpässä, mutta nyt on lääniä (=mahdollista) toteuttaa isommat mörköt kuuntelutilaani. Kun on paljon vaimennusta tilassa myös bassotaajuuksilla, niin huomaa, että JL ei enää käykään ihan tyhjäkäynnillä kuten vanhassa betonikerrostalossa.
Vedätkö itse pinnan ? Milläpä soittelet nuita ? Itsellä tosiaan likipitäen identtinen litratilavuus noissa omissa suljetuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
Vedätkö itse pinnan ? Milläpä soittelet nuita ? Itsellä tosiaan likipitäen identtinen litratilavuus noissa omissa suljetuissa.
Todennäköisesti jää käsittelemättömäksi tai sitten vedän itse OsmoColoria pintaan. Syynä siis se, että nuo integroituvat TV-tasoon ja jäävät siten piiloon.
Jaa sullakin on jotkut suljetut? Mitkäs sulla on? Muistelen vaan juttua niistä Tapped Horneista.

Niin ja päätteenä näille tulee Yamahan P5000s.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Tapped hornit tosiaan oli ja meni.. (päätyivät ns. puol kaupalliseen harrastaja leffateatteriin) Nyt on 140lit suljetuissa koteloissa Mach Audion 18" -tuumaiset. 3kpl löytyy mutta 2 kpl käytössä kun kolmannelle tuntuu olevan tosi vaikea löytää fiksua sijoituspaikkaa. Nuo ovat MiniDSP + Behringer EP4000:n persiissä tällähetkellä. MiniDSP:llä piti tehdä linkwitz transform -filtterit kun tuntu että vähän jäi alapää puutteelliseksi kovimmissa leffarytinöissä. Tilana 40 neliöinen olkkari ja asuntona puinen rivarinpääty (~130neliötä)

Ovat tosiaan hyvännäköiset nuo sinun kotelot. Omien viimeisten kaiuttimien levyt teetätin tuossa läheisessä nuorisotyöpajassa.. Mukava paikka kun ei tarvitse maksaa kun materiaaleista ja saavat nuoret vaikeasti työllistyvät kaverit tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Heitähän @Tersi kokemuksia kun saat setin kasaan. Mielelläni kuulisin kokemuksia noiden subbareiden eroista. Olen itse pohtinut, että saatan jossain vaiheessa vaihtaa omiin subbarikoteloihin tuollaiset vastaavan tyyppiset elementit (~95dB/W, 18", FS <30hz). Olen itse kaivannut sitä yläbasson iskua lisää, Ultimaxeista sitä ei kauheasti irtoa. Tuo sinun Fathom vs. 2x18 PA-bassoa on vähän saman suuntainen vertailutilanne, joskin ero kartiopinta-alassa on vielä suurempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Tuollainen 9dB:n (+3dB koska elementtien määrä tuplaantuu) hyppy ja kartiopinta-alan muutos 12" -> 18" x 2 on kyllä tosiaan todella iso loikka.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
Tuollainen 9dB:n (+3dB koska elementtien määrä tuplaantuu) hyppy ja kartiopinta-alan muutos 12" -> 18" x 2 on kyllä tosiaan todella iso loikka.
Niin ainakin maksimisuorityskyvyssä.
Mutta hiljaisemmalla kuunteluvoimakkuudella, esim. LAeq5min = 75 dB, ei enää niin iso loikka.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 949
Tapped hornit tosiaan oli ja meni.. (päätyivät ns. puol kaupalliseen harrastaja leffateatteriin) Nyt on 140lit suljetuissa koteloissa Mach Audion 18" -tuumaiset. 3kpl löytyy mutta 2 kpl käytössä kun kolmannelle tuntuu olevan tosi vaikea löytää fiksua sijoituspaikkaa. Nuo ovat MiniDSP + Behringer EP4000:n persiissä tällähetkellä. MiniDSP:llä piti tehdä linkwitz transform -filtterit kun tuntu että vähän jäi alapää puutteelliseksi kovimmissa leffarytinöissä. Tilana 40 neliöinen olkkari ja asuntona puinen rivarinpääty (~130neliötä)

Ovat tosiaan hyvännäköiset nuo sinun kotelot. Omien viimeisten kaiuttimien levyt teetätin tuossa läheisessä nuorisotyöpajassa.. Mukava paikka kun ei tarvitse maksaa kun materiaaleista ja saavat nuoret vaikeasti työllistyvät kaverit tekemistä.
Millainen alapään toisto noilla, ja millaiset ulkomitat kotelolla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Millainen alapään toisto noilla, ja millaiset ulkomitat kotelolla?
Ulkomitat 58 x 60 x 50. En oikein osaa kuvailla alapään toistoa millään hienoilla termeillä. Tuon linkwitz filtterin jälkeen vähintäänkin riittävä. Ehkä oisin sinut näiden suosittujen termien kanssa napakka ja potkaiseva + alas ulottuva.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Dayton audion iMM-6 mittausmikrofoni hankittu galaxy s8 puhelimen kaveriksi, jos tuolla saisi vähän mittailtua noita taajuusvasteita. Saakos tuossa audiotool sovelluksessa jotenkin piirrettyä ihan taajuusvastekäyrän, mistä olisi hieman helpompi katsoa korostumia ja vaimentumia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Tuli itekin pari pientä lisäbassoa telkkarin kaveriksi rakenneltua, kun isojakaan ei ole lupa rakennella. Eihän näistä hirveitä äänenpaineita lähde, mutta ihan kivasti toimii.
Komeat subbarit. Maalasitko itse ja millä vermeillä, vai maalautitko jossain?
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
130
En näemmä zoomannut tarpeeksi kun katsoin vaan että mielenkiintoisen näköistä mustaa maalia ja mukavan tasalaatuisen kiiltavät sivut :)
Joo, ei ite ainakaan maalamalla sais noin siistiä :). Suosittelen kokeilemaan, tulee siistiä jälkeä, eikä ihan älyttömiä maksa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
88
Mitä vahvistinta suosittelette Seas L26ROY:lle refleksikotelossa(70l, -3db 29Hz)?
Datalehden mukaan tehonkesto 250w ja piikkinä 500w.
Signaali subille tulee Nadin 2-kanavavahvarista rca:lla, jos sillä on merkitystä.
Vahvari mieluiten erillisenä, ei kotelon kylkeen tulevana ja dsp pitäisi löytyä.
Olen vilkuillu tässä ketjussa mainittuja vahvareita(esim. behringer/dayton) mutta taitavat olla liian tehokkaita minulle ne tai sitten ovat plate-amp -mallisia.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
88
@Alosi , eli liialla teholla ei saa subbaria hajalle? Tehoreservi ois kyl jees siinä mielessä että jos joskus päivittää subbarin isompaan, ei tartte vahvaria sitten päivittää. Olikos noissa ne kovaääniset tuularit, mutta ne sai helpolla kuitenkin vaihdettua?
Ja voi olla hieman kalliimpikin, laitetaan budjetiksi vaikka 400e.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 014
@Alosi , eli liialla teholla ei saa subbaria hajalle?
Saa, mutta saa sen myös vajaallakin teholla. Eihän sitä pakko ole nupit kaakossa huudattaa ja kyllä sen yleensä elementistä kuulee kun ollaan tehonkeston rajamailla.

Tuulettimen vaihto on tosiaan helppo hommma ja netistä löytyy ihan videomuodossakin. Omaan NX6000D malliin vaihdoin Noctua Redux propellit ja hyvin on pelittänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2020
Viestejä
5
Eikös crown xls sarjassa ole lämmön mukaan toimiva tuuletin joka on täysin hiljainen tyhjäkäynnillä? Siitäkin jonkinlainen DSP löytyy. Ennemmin semmoisen ostaisin kuin behringerin
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 014
Crown XLS olisi varmasti hyvä vahvistin, mutta sen DSP tarkoittaa high-pass/low-pass/band-pass suodatinta joten sillä ei DIY subin kanssa pitkälle pötkitä. Toki jos investoi sitten erikseen vaikka miniDSP korjaimeen niin ehdottomasti varteenotettava vaihtoehto.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 114
Oisko kellään ideaa tohon: ScanSpeak 30W/4558T00 subwoofer elementtiin sopivasta ritilästä? Olis tulossa kissa taloon, ni se raapii elementin kuiteski pilalle... Yhden yleismallisen löysin, mut se on törkeen ruma, eikä varmaan edes käy, ku tos on noi ripustinkumit kuiteski melko paksut.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Oisko kellään ideaa tohon: ScanSpeak 30W/4558T00 subwoofer elementtiin sopivasta ritilästä? Olis tulossa kissa taloon, ni se raapii elementin kuiteski pilalle... Yhden yleismallisen löysin, mut se on törkeen ruma, eikä varmaan edes käy, ku tos on noi ripustinkumit kuiteski melko paksut.
Autopuolelta vois löytyä, esim

 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
88
Tähän liittyen, päädyin Reckhorn A-801(500w 4ohm) vahvistimeen käytettynä. Säätyneet eurot menee sitten dspeaker anti-modeen.
Jospa tuolla yhdistelmällä pärjäisi jonkin aikaa.

Mitä vahvistinta suosittelette Seas L26ROY:lle refleksikotelossa(70l, -3db 29Hz)?
Datalehden mukaan tehonkesto 250w ja piikkinä 500w.
Signaali subille tulee Nadin 2-kanavavahvarista rca:lla, jos sillä on merkitystä.
Vahvari mieluiten erillisenä, ei kotelon kylkeen tulevana ja dsp pitäisi löytyä.
Olen vilkuillu tässä ketjussa mainittuja vahvareita(esim. behringer/dayton) mutta taitavat olla liian tehokkaita minulle ne tai sitten ovat plate-amp -mallisia.
 
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
58
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Ei suositella refleksiin. Bongasitkin jo syyn. Isohko suljettu tai ns free-air.
Joo ei oikein sovellu perinteisiin kotelosuosituksiin, jos yrittää 0.7 qtc niin tulee kans 1800l kotelo.

Suljetulla joku 300 litraa vois olla hyvä lähtökohta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Joo ei oikein sovellu perinteisiin kotelosuosituksiin, jos yrittää 0.7 qtc niin tulee kans 1800l kotelo.

Suljetulla joku 300 litraa vois olla hyvä lähtökohta...
Jep. Avsforumilla noita on työnnetty 220lit koteloon (netto) ja PA -pääte persiiseen jossa vähän sitten equtusta. Tuo nyt ei ois vielä "kovin iso". QTC:n saa esim. linkwitz transform -filtterin myötä kohdalleen equtettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
58
Jep. Avsforumilla noita on työnnetty 220lit koteloon (netto) ja PA -pääte persiiseen jossa vähän sitten equtusta. Tuo nyt ei ois vielä "kovin iso". QTC:n saa esim. linkwitz transform -filtterin myötä kohdalleen equtettuna.
Mulla mahdollisesti käytettävissä yläkerran toinen huone (muksun mut se ei halua olla siellä kun liian iso) joka on n. 35-40m² viistokattoinen ja puuseinäinen. Tuolla jää seinille niin paljon ns. Hukkatilaa että sinne vois hukata vaikka millaisia mööpeleitä ilman että se heikentää huoneen käytettävyyttä. Hetken jos toisenkin olen miettinyt oikeasti alas viritettyä torvisubia mutta siihen ei omat taidot riitä (rakennukseen juu mutta suunnitteluun ei edes lähelle)... Tuollaisia vois hyvinkin hukata 2-4kpl sinne ja vieläkin jäisi sama käyttötila jäljelle
 

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
349
Lyhyestä virsi kaunis: Mitä kaapelia subbarille? 2.5 mm2 yleispätevä kaikkeen?

Jotain tuommoista geneeristä ajattelin vahvistimelta kotelolle ja kotelon sisälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Lyhyestä virsi kaunis: Mitä kaapelia subbarille? 2.5 mm2 yleispätevä kaikkeen?

Jotain tuommoista geneeristä ajattelin vahvistimelta kotelolle ja kotelon sisälle.
Kotelon sisälle tuo kyllä piisaa koska veto on lyhyt.. Mutta ulos laittaisin 4mm2, se riittää aivan varmasti (vaikka normi volumeilla tod. näk. riittäisi myös 2,5mm2.. mutta ei vara venettä kaada)
 

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
349
Kotelon sisälle tuo kyllä piisaa koska veto on lyhyt.. Mutta ulos laittaisin 4mm2, se riittää aivan varmasti (vaikka normi volumeilla tod. näk. riittäisi myös 2,5mm2.. mutta ei vara venettä kaada)
Okei, kiitos kommentista. Kaksi Peerlessin XLS-10 Slimiä tulossa per kotelo ja molemmille oma 2 x 2.5 mm2 kaapeli eli 4 x 2.5 mm2. Tähän siis mieluummin 4 x 4 mm2?

Vahvistimeksi tulossa vissiin sittenkin Behringerin A800 ja jokaiselle elementille oma kanavansa. Koko paketti 4 elementtiä, MiniDSP 2x4 HD ja 2 x A800.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Okei, kiitos kommentista. Kaksi Peerlessin XLS-10 Slimiä tulossa per kotelo ja molemmille oma 2 x 2.5 mm2 kaapeli eli 4 x 2.5 mm2. Tähän siis mieluummin 4 x 4 mm2?

Vahvistimeksi tulossa vissiin sittenkin Behringerin A800 ja jokaiselle elementille oma kanavansa. Koko paketti 4 elementtiä, MiniDSP 2x4 HD ja 2 x A800.
Behrulta -> subwoofereille 4mm2 -letkulla. Meinasitko kytkeä jokaisen Peerlessiin omaan terminaaliin ja siksi 2 kpl Behringer A800 ? MiniDSP:llä taajuusvasteet kuntoon vai ? Onko sinulla mikä kotiteatterivahvistin ?
 

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
349
Behrulta -> subwoofereille 4mm2 -letkulla. Meinasitko kytkeä jokaisen Peerlessiin omaan terminaaliin ja siksi 2 kpl Behringer A800 ? MiniDSP:llä taajuusvasteet kuntoon vai ? Onko sinulla mikä kotiteatterivahvistin ?
Lähinnä ajattelin, että olisi reservissä riittävästi tehoja tai siis ettei tarvitse olla lähellä subbarin vahvistimen maksimitehoja, mikä olisi kai hyvä asia? Eli juu jokaiselle elementille olisi oma kanavansa ja terminaalinsa (4 elementtiä, 4 kanavaa). Nuo elementit on 4 ohmisia niin vahvistimen valinta ollut itselle vähän hankalaa.

AV-vahvistin on aatamin aikainen Sony. MiniDSP:n kaverina on UMIK. Tarkoitus olisi tosiaan saada vähän korjausta suljettujen subbareiden vasteeseen ihan matalilla ja miksei huonevasteeseen muutoinkin matalilla taajuuksilla.

Saa suositella vielä muutakin ratkaisua. Crownin XLS-sarjalaisten ja tämän A800 välillä olen arponut.

E. Tai sillattuna kahdeksaan ohmiin tuota kannattaa varmaan käyttää eli aina kaksi elementtiä sarjaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
No itelläni on Behringer EP2500 kahdelle 18" -tuumaiselle suljetulle ja niitä ohjailee mm. MiniDSP. itse voisin tuota samaa vaffia suositella, varmaan piisaa tehot @ 8 ohm. Tuulettimet toki kannattaa vaihtaa hiljaisempiin.

Fiksumpaa minun mielestä että kanava per kotelo kuin että kanava per elementti. Jos 2 elementtiä on samassa kotelossa ja samassa tilassa niin turha niille molemmille elementeille on (imo) omat kanavansa pyhittää. Saitkohan ajatuksesta kiinni ?
 

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
349
No itelläni on Behringer EP2500 kahdelle 18" -tuumaiselle suljetulle ja niitä ohjailee mm. MiniDSP. itse voisin tuota samaa vaffia suositella, varmaan piisaa tehot @ 8 ohm. Tuulettimet toki kannattaa vaihtaa hiljaisempiin.

Fiksumpaa minun mielestä että kanava per kotelo kuin että kanava per elementti. Jos 2 elementtiä on samassa kotelossa ja samassa tilassa niin turha niille molemmille elementeille on (imo) omat kanavansa pyhittää. Saitkohan ajatuksesta kiinni ?
Ymmärrän kyllä ajatuksen. En ole oikein sinut tuuletinmodien kanssa eli mieluummin tunnetusti hiljainen tai ilman tuulettimia, vaikka sitten kahtena kappaleena.

Oma ongelmansa on, etten tiedä oikein tehon tarvetta. Ilmeisesti joku 600 W riittäisi samaan kaikki elementit rajoille eli joku 150 W / elementti. Tuolle maksimille tuskin on tarvetta omassa käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Ymmärrän kyllä ajatuksen. En ole oikein sinut tuuletinmodien kanssa eli mieluummin tunnetusti hiljainen tai ilman tuulettimia, vaikka sitten kahtena kappaleena.

Oma ongelmansa on, etten tiedä oikein tehon tarvetta. Ilmeisesti joku 600 W riittäisi samaan kaikki elementit rajoille eli joku 150 W / elementti. Tuolle maksimille tuskin on tarvetta omassa käytössä.
Joo Crown on varmaan sitten pätevä laite. Siinä ei maltillisilla tehoilla edes varmaan tuularit pyöri. Tsekkaa vielä sisääntulo etc. herkkyydet että on ok.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
271
Saa suositella vielä muutakin ratkaisua. Crownin XLS-sarjalaisten ja tämän A800 välillä olen arponut.
Täällä ois muuten joutavana Hypexin PSC2.400, jos on kiinnostusta niin laita yv.

Edit. Siellä olikin 4x 4ohm elementtejä, eipä taida oikein järkevästi saada kaikkia tehoja tuosta irti.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Aloin ihmettelemään kun toisen kaiutinparin 15" -tuumainen paperikartio oli pölytön kunnes muistin että muutama vuosi sitten sumuttelin sen suojasuihkella Pedag Waterproofer 400 ml suojasuihke – Feetlet.
Ideana oli kokeilla miten vaikuttaa sointiin ja korvakuulolta oman ja monen muun mielestä alabassot muhkeammat sekä ylemmät kuuluvat selkeämmin käsitellyssä kuin käsittelemättömässä. Lisäksi luulisi pidentävän kartion ikää lisäämällä taitosten joustavuutta.

Sumuttelempa nyt molemmat kun vaikutus on positiivinen.
En tiedä onko tämä yleisesti käytetty menetelmä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 415
Viestejä
4 160 385
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom