Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minen mistään mitään tiiä mutta tuo haistakahtaisi tosiaan signaalitason leikkaantumiselta iNuken päässä. Olet varmaan uudessa tilassa ajanut Audysseyn (?) joka antaa erilaiset dB -arvot subwoofereille vastetta lanatessaan mitä vanha tila, josta syntyy mismatch... Liekkö uusi tila lisää löylyä Denonin subw lähtöihin ja siksi alkaa valot vilkkumaan. Inukke siellä ikäänkuin yliohjautuuOsaisiko joku auttaa mistä voisi olla kyse. Ensin hieman taustaa.
Olen ajanut Audysseyn uusiksi siinä vaiheessa kun kaikki uudessa tilassa ja Art Cleanbox Pro lisätty. Art Cleanbox Pro olikin säädetty täysille. Koitin eri tapoja saada Behringerin leikkaamista vähennettyä, säädin pienemmäksi AV-vahvistimen subwoofer lähtöä -5 -> -10, Art Cleanbox Prosta kokeilin output level säätimen asentoa klo 12 ja 9. Kaikki nämä aiheuttivat vain sen että piti nostaa gainia reilusti inukesta, mutta joka kerta subwooferin toiston ollessa n. 94-95 db niin inuke alkoi leikkaamaan.
Alan epäilemään että ongelma johtuu siitä että kyseinen subwoofer on vain kauempana (n. 3,5m vs 1m kuutelupaikalta) ja paljon keskemmällä huonetta (vs nurkkasijoitettu). Lisäksi olohuone on paljon isompi ja avoimempi verrattuna vanhaan leffahuoneeseen joka oli todella pieni tila. Voi se olla myös että säätöni on mennyt jossain pieleen ja/tai Audyssey on paskonut alleen. Viimeisenä myös epäilen että koteloni ei ole tarpeeksi hyvät ja kun keskellä huonetta oleva subbari alkaa lähennellä 100 db niin loput tehoista menee vain kotelon heilutteluun ja äänenlaadun huonontamiseen. Tai kaikki nämä yhdessä ovat syynä.
Onko käytössä audysseu appi? Sillä ainakin näkis että ei oo huonemoodi.Olen ajanut Audysseyn uusiksi siinä vaiheessa kun kaikki uudessa tilassa ja Art Cleanbox Pro lisätty. Art Cleanbox Pro olikin säädetty täysille. Koitin eri tapoja saada Behringerin leikkaamista vähennettyä, säädin pienemmäksi AV-vahvistimen subwoofer lähtöä -5 -> -10, Art Cleanbox Prosta kokeilin output level säätimen asentoa klo 12 ja 9. Kaikki nämä aiheuttivat vain sen että piti nostaa gainia reilusti inukesta, mutta joka kerta subwooferin toiston ollessa n. 94-95 db niin inuke alkoi leikkaamaan.
Alan epäilemään että ongelma johtuu siitä että kyseinen subwoofer on vain kauempana (n. 3,5m vs 1m kuutelupaikalta) ja paljon keskemmällä huonetta (vs nurkkasijoitettu). Lisäksi olohuone on paljon isompi ja avoimempi verrattuna vanhaan leffahuoneeseen joka oli todella pieni tila. Voi se olla myös että säätöni on mennyt jossain pieleen ja/tai Audyssey on paskonut alleen. Viimeisenä myös epäilen että koteloni ei ole tarpeeksi hyvät ja kun keskellä huonetta oleva subbari alkaa lähennellä 100 db niin loput tehoista menee vain kotelon heilutteluun ja äänenlaadun huonontamiseen. Tai kaikki nämä yhdessä ovat syynä.
E: AV-vahvistimen äänentaso on siis n. -7db kun keskemmällä huonetta oleva subwoofer alkaa leikkaamaan inukea. Lähempänä oleva nurkkaan sijoitettu subwoofer vilkuttelee siinä vaiheessa yhtä valoa. Kun nostan AV-vahvistimen äänenvoimakkuuden tasoon referenssi (0db) niin nurkassa oleva subwoofer toistaa musiikkia n. 105-108db ja kaksi valoa vilkuttelee.
Onko käytössä audysseu appi? Sillä ainakin näkis että ei oo huonemoodi.
Kiitos kaikille auttaneille. Nopeasti kerkesin testaamaan ja vaikutti subwooferin uudelleensijoittelu ja audysseyn ym. uusiksi ajo korjanneen tilanteen. Nyt sain nostettua AV-vahvistimen äänenvoimakkuuden tason 0db kohtaan eikä iNuke käynyt leikkaamaan. Kaksi oranssi lediä vilkkui tuossa kohdin.
Hyvä että ratkesi. Ei siinä audysseussa kannata vikaa hakiessa katsoa sitä korjattua vaan korjaamatonta käyrää. Punaistahan ei millään muotoa varmenneta vaan se on ainoastaan insinöörin kuvitelmaa mihin dsp pystyisi korjaamaan, todellisuus voi olla aivan toinen. Vihreästä voi jonkinlaisia päätelmiä tehdäkkin koska siinä näkyy mm. Ne kuopat joita pitää vahvistinteholla oikoa. Nopeasti laskien jos soittelet sadan watin teholla niin se 12db kuopan oikaisu vaatii 1600w.On appi ja ei ollut after kuvassa moodeja näkyvissä vaan tasainen viiva. Before kuva näytti ihan siksakkia kyllä, koska en jaksanut sovittaa subbareiden vaiheita inukella yhteen vaan jätin sen Audysseylle.
Tämän hetkinen suunnitelma on siirtää subbaria 1,5m kauemmas kuuntelupaikalta, mutta lähemmäs seinää. Sitten aloitan alusta REWin ja inuken DSP:n kanssa ja lopuksi Audyssey.
Ainakin Behringer iNuke 6000dsp mallissa tulee pamahdus ääni (vaihtelee melkein äänettömästä KOVAAN pamahdukseen mikä pelästyttää jos olet lähistöllä) jos siitä irrottaa virrat muuten kuin etupaneelin napista. Voisiko olla kuitenkin sitä? Vai oletko ennen tätä sulkenut virrat ilman vahvistimesta jatkojohtoa hyödyntäen?
Kiinnostaisi rakentaa itse subi leffa / musa käyttöön. Tällä hetkellä subina SVS PB-2000, mutta lisää tässä kaipaisi. Elementiksi miettinyt Dayton Audio UM18-22. Koteloksi menisi varmaan iso refleksi, mutta jos tuo soi ok myös suljetussa niin miksi ei sekin. Kotelon saisin tv:n alle ja voisi olla leveydeltään 65" tv kokoluokkaa tarvittaessa.
Talona puustatehty omakotitalo ja tilana olohuone, joka on takaa eli tv:n sivuilta "auki" keittiöön ja eteiseen joten tilana hankala ja siksi lisä hönkää haluasin.
Mitäs ohjelmia olisi jolla subikotelon mittoja pääsisi elementin tiedoilla katsomaan? Paikkoja missä teetättää kotelon panelit, itseltä onnistuu kyllä kasaus.
Virtapiikkiä tuskin mutta jatkojohdossa myös jonkunsortin kontaktori, jos ja kun se hajonnut (siitähän ei pitänyt mennä silloin edes virtaa) voisi käydä niin että ei ole esim avannut kärkeä kunnolla ja jäänyt ottamaan pätkivää kontaktia... Siis samanlailla kun lapsi renkkaa valoja... Tämähän toki helposti voisi rikkoa myös vahvistimenKokemuksia hajonneista tai hajoavista master/slave jatkojohdoista? Millaisia oireita aiheuttivat?
Eilen illalla nukkumaan mennessä kuului kova jysäys subbareista, voimakkuudeltaan sitä luokkaa kuin nuo vajaa 100 kiloiset kuutiot olisi kaatanut kyljelleen.
Oudoksi tämän tekee se, että mikään laite ei ollut päällä ainakaan tuntiin, joten periaatteessa subbarivahvistimella ei olisi pitänyt olla edes virtaa. (eikä tuulettimatkaan kyllä pyörineet)
Jysäyksen jälkeen vahvistimesta kuului jatkuva ja vaimea "ding...ding...ding" ääni, jokin rele kenties. Tässäkään vaiheessa jatkojohdon master laitteessa ei ollut virtaa. Ääni loppui ja palasi kun virrat kytki pois ja päälle suoraan vahvistimesta, joten jonkinlaista virtaa slave osiolle vuoti. Subit irroitin vahvistimesta heti jysäyksen jälkeen.
Löytyykö vastaavia kokemuksia? Hajosiko jatkojohto vai kenties vahvistin? Kello lähenteli puolta yötä, joten en sen enempää vielä ehtinyt asiaa tutkimaan.
Vahvistimena behringer NX6000D ja master/slave johtona Bilteman tuotos.
Voiko hajoavasta jatkojohdosta edes teoriassa mennä virtapiikki tms. vahvistimen läpi subbareille?
Vai onko todennäköisempää, että vahvistin päästi toimintasavut ulos? En kuitenkaan huomannut HiFi:n hajua missään vaiheessa.
Kannattaa metsästää Pekka Tuomela:n hifikaiuttimien rakentamiseen liittyvät kirjat jostain (kirjastoista löytyy). On vielä nykypäivänäkin erittäin validia infoa ja lähtee aivan alkutekijöistä avaamaan miten homma toimii.Onko tietoa löytyiskö jostain oppimateriaalia tai keskustelua diskantti- ja keskiäänikaiuttimien koteloiden suunnittelusta? Subbareista löytyy mielin määrin materiaalia, mutta haluaisin kaikki taajuudet mahdollisimman hyvään kondikseen. Vai onko se vain niin että korkeammilla taajuuksilla ei ole merkitystä millainen se loota on?
Sori jos on OT mutta en löytänyt parempaa palstaa
Tuo 25hz kiinteä subsonic on vaan iso miinus subipäätteessä.Mitä itse aikaisemmin tutkin niin ilmeisesti on hyviä pelejä nuo Dayton Audiot. SA1000 oli mullakin vaihtoehtona, mutta niitä kaksi alkaa maksamaan jo aikalailla. Päädyin sitten NX6000D:hen ja on tuosta DSP:stäkin ollut hyötyä.
Tuollainen HT-Amp 1000.1 on ollut myös AV Plussan testissä ja taitaa olla hinta/laatu suhteeltaan aika hyvä.
Tostahan kaupallisia rakennussarjoja noilla elementeillä vaikka minkälaisia. Tuskin menee kovin pieleen, jos kopio jonkun?Passiiviradiaattori kotelosta kokemuksia kellään? Peerless xls 10 löytyy ja ajatuksena hankkia xls 12 passiivi radiaattori sen kaveriksi. Winlsd softalla yritin simuloida tilannetta mutta sain vain vikailmoituksen ettei onnistu, jotain parempaa softaa jolla koteloviritystä voisi simuloida ja ylipäätään vinkkejä mitoitukseen kaivataan.
Ihan musan kuunteluun subia olen tekemässä ja budjetti on mielummin alle kuin yli 500€ ja yli 50L litran kotelotkin voi unohtaa, sen takia toi passiivi elementin käyttö kiinnostaa saisi pienestä kotelosta paljon irti ilman jättivahvistinta.
Ei kannata kopioida kun rakennus sarjoissa ei mainita massanlisäyksen vaikutuksista mitään, passiivi elementin oikean massan löytyminen on ihan oleellista ja sitä WinIsd ei suostu simuloimaan eikä näytä oikein orja elementin liikepoikkeamaa. Sen verran olen saanut selvitettyä että noin 30 litran kotelo ja 600g painava passiivielementti on hyvä lähtökohta sekä subsonic 20hz muuten liikepoikkeama saatta karata käsistä ja rikkoa paikkoja.Tostahan kaupallisia rakennussarjoja noilla elementeillä vaikka minkälaisia. Tuskin menee kovin pieleen, jos kopio jonkun?
Mikä elementti sopis 40litraiseen koteloon?
Tulee olohuoneeseen amphionien (oisko ollu helium 3 malli) kaveriksi tvn katseluun.
Tää vähän harmittelee täällä kun nyt on tullut (postaushetkellä ainakin on) Audiovideon Ref-1 rakennussarja ihan ok aleen. (338,05€ kpl)
REF-1 rakennussarja | Hifitalo
REF-1 rakennussarja REF-1 rakennussarja Audiovideon vahvistintestien referenssikaiutin. Ref1 on ihan yleistyökalu, siihen verrataan kaikkia testissä käyviä kaiuttimia. Ei se siis ole vain 'Audiovideon vahvistintestien referenssikaiutin.' 'Yleensä hifijulkaisun vertailukaiutin ostetaan kaupasta...www.hifitalo.fi
Tuon kun pykäis refleksikoteloon (60lit) niin toisto menisi 20hz saakka. Noissahan on tosiaan subwooferin kriteeristön täyttävä bassoelementti (Seas L26ROY 10" -tuumainen). Aika helvetin syvälle saa laittaa käden taskuun jos haluais kivijalkamyymälän hifipuolelta vastaavaa.
Hyvä kombo kylläBehringer NX3000D
2-Channel Class-D Amplifier with DSP Power: 2x 900 W at 4 Ωs, 2x 1500 W at 2 Ωs, Inputs: 6.3 Mm jack and XLR, Outputs: Speaker Twist, DSP features: Delay, crossover (3 filter types, slope up to 48 dB/octave), equalizer (8 parametric, 2 dynamic),...www.thomann.deAlpine R-W12D4 - Fanatic Audio
Alpine R-W12D4 on legendaarisen Type-R:n uusin versio. Saatavilla 2 & 4 ohmin keloilla ja myös valmiskotelossa!www.fanaticaudio.com
Saisiko tällaisesta kombosta tehtyä musiikinkuunteluun ja elokuville hyvin toimivaa suljettua subbaria, mikä tarjoaisi suhtelliisen tarkkaa toistoa? Tällaista ajatusta lähdin pyörittelemään kun tuolla vahvistimella saisi tehtyä tarpeelliset korjaukset taajuusvasteeseen, eikä erillisiä huonekorjaimia tarvitsisi hankkia kuten useimpien kaupallisten aktiivisubbareiden kanssa. Toki saa ehdottaa myös muita vastaavan hintaluokan vaihtoehtoja elementin ja vahvistimen osalta, mutta taajuusvasteen tasoittelun mahdollistava dsp on löydyttävä.
Yhtään kaiutinta en koskaan ole rakentanut, mutta työkalut sentään pysyy käsissä.
En lähtenyt simuloimaan, mutta nuo arvot tuskin eroaa niin paljon aikaisemmasta versiosta jolle sopivahko kotelo oli ~50lit. Joten luulen että tuolla se toiminee myös. (25lit kuulostaa autokäyttöön tarkoitetulle kokoluokalle, ja kyllä.. todellakin on näissä on eroja). Musiikilla tuo siis toiminee anyway varmasti hyvin.. Leffoilla voi olla vähän niin ja näin suljetun kanssa, riippuen sijoituksesta, huoneen antamasta boostista. Tuossa päätevaffissa on onneksi DSP jolla voi alapäätä hieman nostaa.Tuolle Alpinen elementille suositellaan vain 25,5 l suljettua koteloa, mikä kyllä kävisi oikein hyvin, mutta onko tuo nyt sitten se paras suljetun kotelon koko tuolle elementille?
Kuluja aloin ynnäilemään ja alle 600 € ei selviä mitenkään kaikkine materiaaleineen.
En lähtenyt simuloimaan, mutta nuo arvot tuskin eroaa niin paljon aikaisemmasta versiosta jolle sopivahko kotelo oli ~50lit. Joten luulen että tuolla se toiminee myös. (25lit kuulostaa autokäyttöön tarkoitetulle kokoluokalle, ja kyllä.. todellakin on näissä on eroja). Musiikilla tuo siis toiminee anyway varmasti hyvin.. Leffoilla voi olla vähän niin ja näin suljetun kanssa, riippuen sijoituksesta, huoneen antamasta boostista. Tuossa päätevaffissa on onneksi DSP jolla voi alapäätä hieman nostaa.
En viime aikoina mutta vuosi sitten sieltä tuli paljonkin tavaraa. Samaisen huolintafirman kautta. Silloin ainakin homma (ml. kommunikaatio) pelasi vallan mainiosti.Ehkä sittenkin tähän ketjuun sopivampi kysymys:
Onko joku uittanut jenkeistä viime aikoina subia? Onko kokemuksia rahtiyhtiöstä - esim. Finn-US? Miten homma toimi?
Pahoittelut, jos seurannassa myös Subwooferin hankinta? -ketju ja pahoitit mielesi..