DIY subwoofer -ketju

Itse olen ymmärtänyt että noissa D-luokan päätteissä, mikä siis tuo iNukekin on, olisi vahvistimen kannalta vain positiivista että nupit ois siitä lähes kaakossa? Korjatkaa jos se on väärin, itsellä NX6000D ja pari pykälää vain otin maksimista pois.
 
Osaisiko joku auttaa mistä voisi olla kyse. Ensin hieman taustaa.
Minen mistään mitään tiiä mutta tuo haistakahtaisi tosiaan signaalitason leikkaantumiselta iNuken päässä. Olet varmaan uudessa tilassa ajanut Audysseyn (?) joka antaa erilaiset dB -arvot subwoofereille vastetta lanatessaan mitä vanha tila, josta syntyy mismatch... Liekkö uusi tila lisää löylyä Denonin subw lähtöihin ja siksi alkaa valot vilkkumaan. Inukke siellä ikäänkuin yliohjautuu
 
Jos ei tuolla ratkennut niin kärsiikö toinen subutin jostain huonemoodista? Jos audysseu nostaa tasoa esim. 12db jollain taajuudella niin vois näkyä noin
 
Olen ajanut Audysseyn uusiksi siinä vaiheessa kun kaikki uudessa tilassa ja Art Cleanbox Pro lisätty. Art Cleanbox Pro olikin säädetty täysille. Koitin eri tapoja saada Behringerin leikkaamista vähennettyä, säädin pienemmäksi AV-vahvistimen subwoofer lähtöä -5 -> -10, Art Cleanbox Prosta kokeilin output level säätimen asentoa klo 12 ja 9. Kaikki nämä aiheuttivat vain sen että piti nostaa gainia reilusti inukesta, mutta joka kerta subwooferin toiston ollessa n. 94-95 db niin inuke alkoi leikkaamaan.

Alan epäilemään että ongelma johtuu siitä että kyseinen subwoofer on vain kauempana (n. 3,5m vs 1m kuutelupaikalta) ja paljon keskemmällä huonetta (vs nurkkasijoitettu). Lisäksi olohuone on paljon isompi ja avoimempi verrattuna vanhaan leffahuoneeseen joka oli todella pieni tila. Voi se olla myös että säätöni on mennyt jossain pieleen ja/tai Audyssey on paskonut alleen. Viimeisenä myös epäilen että koteloni ei ole tarpeeksi hyvät ja kun keskellä huonetta oleva subbari alkaa lähennellä 100 db niin loput tehoista menee vain kotelon heilutteluun ja äänenlaadun huonontamiseen. Tai kaikki nämä yhdessä ovat syynä.

E: AV-vahvistimen äänentaso on siis n. -7db kun keskemmällä huonetta oleva subwoofer alkaa leikkaamaan inukea. Lähempänä oleva nurkkaan sijoitettu subwoofer vilkuttelee siinä vaiheessa yhtä valoa. Kun nostan AV-vahvistimen äänenvoimakkuuden tasoon referenssi (0db) niin nurkassa oleva subwoofer toistaa musiikkia n. 105-108db ja kaksi valoa vilkuttelee.
 
Olen ajanut Audysseyn uusiksi siinä vaiheessa kun kaikki uudessa tilassa ja Art Cleanbox Pro lisätty. Art Cleanbox Pro olikin säädetty täysille. Koitin eri tapoja saada Behringerin leikkaamista vähennettyä, säädin pienemmäksi AV-vahvistimen subwoofer lähtöä -5 -> -10, Art Cleanbox Prosta kokeilin output level säätimen asentoa klo 12 ja 9. Kaikki nämä aiheuttivat vain sen että piti nostaa gainia reilusti inukesta, mutta joka kerta subwooferin toiston ollessa n. 94-95 db niin inuke alkoi leikkaamaan.

Alan epäilemään että ongelma johtuu siitä että kyseinen subwoofer on vain kauempana (n. 3,5m vs 1m kuutelupaikalta) ja paljon keskemmällä huonetta (vs nurkkasijoitettu). Lisäksi olohuone on paljon isompi ja avoimempi verrattuna vanhaan leffahuoneeseen joka oli todella pieni tila. Voi se olla myös että säätöni on mennyt jossain pieleen ja/tai Audyssey on paskonut alleen. Viimeisenä myös epäilen että koteloni ei ole tarpeeksi hyvät ja kun keskellä huonetta oleva subbari alkaa lähennellä 100 db niin loput tehoista menee vain kotelon heilutteluun ja äänenlaadun huonontamiseen. Tai kaikki nämä yhdessä ovat syynä.

Voi olla että sulla on just sopiva huonemoodin minimi siinä toisen subin kohdalla, silloinhan mikään määrä tehoa ei auta, kovemmalla vain kuoppa syvenee...
 
Olen ajanut Audysseyn uusiksi siinä vaiheessa kun kaikki uudessa tilassa ja Art Cleanbox Pro lisätty. Art Cleanbox Pro olikin säädetty täysille. Koitin eri tapoja saada Behringerin leikkaamista vähennettyä, säädin pienemmäksi AV-vahvistimen subwoofer lähtöä -5 -> -10, Art Cleanbox Prosta kokeilin output level säätimen asentoa klo 12 ja 9. Kaikki nämä aiheuttivat vain sen että piti nostaa gainia reilusti inukesta, mutta joka kerta subwooferin toiston ollessa n. 94-95 db niin inuke alkoi leikkaamaan.

Alan epäilemään että ongelma johtuu siitä että kyseinen subwoofer on vain kauempana (n. 3,5m vs 1m kuutelupaikalta) ja paljon keskemmällä huonetta (vs nurkkasijoitettu). Lisäksi olohuone on paljon isompi ja avoimempi verrattuna vanhaan leffahuoneeseen joka oli todella pieni tila. Voi se olla myös että säätöni on mennyt jossain pieleen ja/tai Audyssey on paskonut alleen. Viimeisenä myös epäilen että koteloni ei ole tarpeeksi hyvät ja kun keskellä huonetta oleva subbari alkaa lähennellä 100 db niin loput tehoista menee vain kotelon heilutteluun ja äänenlaadun huonontamiseen. Tai kaikki nämä yhdessä ovat syynä.

E: AV-vahvistimen äänentaso on siis n. -7db kun keskemmällä huonetta oleva subwoofer alkaa leikkaamaan inukea. Lähempänä oleva nurkkaan sijoitettu subwoofer vilkuttelee siinä vaiheessa yhtä valoa. Kun nostan AV-vahvistimen äänenvoimakkuuden tasoon referenssi (0db) niin nurkassa oleva subwoofer toistaa musiikkia n. 105-108db ja kaksi valoa vilkuttelee.
Onko käytössä audysseu appi? Sillä ainakin näkis että ei oo huonemoodi.
 
Onko käytössä audysseu appi? Sillä ainakin näkis että ei oo huonemoodi.

On appi ja ei ollut after kuvassa moodeja näkyvissä vaan tasainen viiva. Before kuva näytti ihan siksakkia kyllä, koska en jaksanut sovittaa subbareiden vaiheita inukella yhteen vaan jätin sen Audysseylle.
Tämän hetkinen suunnitelma on siirtää subbaria 1,5m kauemmas kuuntelupaikalta, mutta lähemmäs seinää. Sitten aloitan alusta REWin ja inuken DSP:n kanssa ja lopuksi Audyssey.
 
Kiitos kaikille auttaneille. Nopeasti kerkesin testaamaan ja vaikutti subwooferin uudelleensijoittelu ja audysseyn ym. uusiksi ajo korjanneen tilanteen. Nyt sain nostettua AV-vahvistimen äänenvoimakkuuden tason 0db kohtaan eikä iNuke käynyt leikkaamaan. Kaksi oranssi lediä vilkkui tuossa kohdin.
 
Kiitos kaikille auttaneille. Nopeasti kerkesin testaamaan ja vaikutti subwooferin uudelleensijoittelu ja audysseyn ym. uusiksi ajo korjanneen tilanteen. Nyt sain nostettua AV-vahvistimen äänenvoimakkuuden tason 0db kohtaan eikä iNuke käynyt leikkaamaan. Kaksi oranssi lediä vilkkui tuossa kohdin.

Loistavaa, olispa itselläkin puitteet laittaa 2x18" heilumaan kunnolla :love:
 
No juu, mutta jopa näillä ei mennä kuuhun kun suljetut ovat. Välillä tulee miettinyt että näistä voisi luopua joskus ja siirtyä hieman pienempiin refleksikoteloihin. Näille jos tekisi refleksikotelot olisi jo niiden liikuttelu aivan tuskaa, saati että mahtuisivat minnekään.
 
On appi ja ei ollut after kuvassa moodeja näkyvissä vaan tasainen viiva. Before kuva näytti ihan siksakkia kyllä, koska en jaksanut sovittaa subbareiden vaiheita inukella yhteen vaan jätin sen Audysseylle.
Tämän hetkinen suunnitelma on siirtää subbaria 1,5m kauemmas kuuntelupaikalta, mutta lähemmäs seinää. Sitten aloitan alusta REWin ja inuken DSP:n kanssa ja lopuksi Audyssey.
Hyvä että ratkesi. Ei siinä audysseussa kannata vikaa hakiessa katsoa sitä korjattua vaan korjaamatonta käyrää. Punaistahan ei millään muotoa varmenneta vaan se on ainoastaan insinöörin kuvitelmaa mihin dsp pystyisi korjaamaan, todellisuus voi olla aivan toinen. Vihreästä voi jonkinlaisia päätelmiä tehdäkkin koska siinä näkyy mm. Ne kuopat joita pitää vahvistinteholla oikoa. Nopeasti laskien jos soittelet sadan watin teholla niin se 12db kuopan oikaisu vaatii 1600w.
 
Kokemuksia hajonneista tai hajoavista master/slave jatkojohdoista? Millaisia oireita aiheuttivat?

Eilen illalla nukkumaan mennessä kuului kova jysäys subbareista, voimakkuudeltaan sitä luokkaa kuin nuo vajaa 100 kiloiset kuutiot olisi kaatanut kyljelleen.
Oudoksi tämän tekee se, että mikään laite ei ollut päällä ainakaan tuntiin, joten periaatteessa subbarivahvistimella ei olisi pitänyt olla edes virtaa. (eikä tuulettimatkaan kyllä pyörineet)
Jysäyksen jälkeen vahvistimesta kuului jatkuva ja vaimea "ding...ding...ding" ääni, jokin rele kenties. Tässäkään vaiheessa jatkojohdon master laitteessa ei ollut virtaa. Ääni loppui ja palasi kun virrat kytki pois ja päälle suoraan vahvistimesta, joten jonkinlaista virtaa slave osiolle vuoti. Subit irroitin vahvistimesta heti jysäyksen jälkeen.

Löytyykö vastaavia kokemuksia? Hajosiko jatkojohto vai kenties vahvistin? Kello lähenteli puolta yötä, joten en sen enempää vielä ehtinyt asiaa tutkimaan. :tdown:

Vahvistimena behringer NX6000D ja master/slave johtona Bilteman tuotos.

Voiko hajoavasta jatkojohdosta edes teoriassa mennä virtapiikki tms. vahvistimen läpi subbareille?
Vai onko todennäköisempää, että vahvistin päästi toimintasavut ulos? En kuitenkaan huomannut HiFi:n hajua missään vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Behringer iNuke 6000dsp mallissa tulee pamahdus ääni (vaihtelee melkein äänettömästä KOVAAN pamahdukseen mikä pelästyttää jos olet lähistöllä) jos siitä irrottaa virrat muuten kuin etupaneelin napista. Voisiko olla kuitenkin sitä? Vai oletko ennen tätä sulkenut virrat ilman vahvistimesta jatkojohtoa hyödyntäen?
 
Oma Behringer NX6000D lähtee myös Master/Slave pistokkeella käyntiin ja virtanappi on aina pohjassa. Aika hiljainen ääni lähtee kun virrat katoaa, sellainen että sen kuulee jos jää kuuntelemaan, mutta ei herätä huomiota muuten.
 
Ainakin Behringer iNuke 6000dsp mallissa tulee pamahdus ääni (vaihtelee melkein äänettömästä KOVAAN pamahdukseen mikä pelästyttää jos olet lähistöllä) jos siitä irrottaa virrat muuten kuin etupaneelin napista. Voisiko olla kuitenkin sitä? Vai oletko ennen tätä sulkenut virrat ilman vahvistimesta jatkojohtoa hyödyntäen?

Vahvistimen virtaa on ohjattu master/slave jatkojohdolla jo toista vuotta ilman pamahduksia. (vahvistimen virtanappi pysyvästi pohjassa)
AVR:n sammuessa kuuluu pieni napsahdus elementeistä, kun NX6000D sammuu. Eilinen ei tapahtunut sammutuksen tai käynnistyksen yhteydessä, mikään laite ei ollut päällä.

EDIT:
Nyt pääsin testailemaan vahvistista. Vahvistin pimeänä, vaikka ottaa virran suoraan seinästä. Kuuluu vain relemäistä vaimeaa naksuntaa.
Sulake ei ymmärtääkseni ole lauennut, reset nappulassa ei painovastusta, eikä kyllä mitään vaikutustakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemusta Proel Hpx2800 -päätevahvarista subin kanssa? Tulisi Dayton Audio UM15-22 kaveriksi.

Lähinnä kiinnostaa pitääkö tuuletin kamalaa mekkalaa, eli pitääkö vaihtaa kuten Behringereihin ja minkälainen ylipäänsä laatuvaikutelma on. Muusikoiden.netissä pari kappaletta myynnissä suurin piirtein samaan hintana mitä uusi NX6000 hiljaisen tuulettimen kanssa.
 
Kiinnostaisi rakentaa itse subi leffa / musa käyttöön. Tällä hetkellä subina SVS PB-2000, mutta lisää tässä kaipaisi. Elementiksi miettinyt Dayton Audio UM18-22. Koteloksi menisi varmaan iso refleksi, mutta jos tuo soi ok myös suljetussa niin miksi ei sekin. Kotelon saisin tv:n alle ja voisi olla leveydeltään 65" tv kokoluokkaa tarvittaessa.

Talona puustatehty omakotitalo ja tilana olohuone, joka on takaa eli tv:n sivuilta "auki" keittiöön ja eteiseen joten tilana hankala ja siksi lisä hönkää haluasin.

Mitäs ohjelmia olisi jolla subikotelon mittoja pääsisi elementin tiedoilla katsomaan? Paikkoja missä teetättää kotelon panelit, itseltä onnistuu kyllä kasaus.
 
Kiinnostaisi rakentaa itse subi leffa / musa käyttöön. Tällä hetkellä subina SVS PB-2000, mutta lisää tässä kaipaisi. Elementiksi miettinyt Dayton Audio UM18-22. Koteloksi menisi varmaan iso refleksi, mutta jos tuo soi ok myös suljetussa niin miksi ei sekin. Kotelon saisin tv:n alle ja voisi olla leveydeltään 65" tv kokoluokkaa tarvittaessa.

Talona puustatehty omakotitalo ja tilana olohuone, joka on takaa eli tv:n sivuilta "auki" keittiöön ja eteiseen joten tilana hankala ja siksi lisä hönkää haluasin.

Mitäs ohjelmia olisi jolla subikotelon mittoja pääsisi elementin tiedoilla katsomaan? Paikkoja missä teetättää kotelon panelit, itseltä onnistuu kyllä kasaus.

Speakerbox lite ollut oma suosikki, vähän kevyempi kuin winisd mutta perusjärjellä selviää molemmista.
 
Kokemuksia hajonneista tai hajoavista master/slave jatkojohdoista? Millaisia oireita aiheuttivat?

Eilen illalla nukkumaan mennessä kuului kova jysäys subbareista, voimakkuudeltaan sitä luokkaa kuin nuo vajaa 100 kiloiset kuutiot olisi kaatanut kyljelleen.
Oudoksi tämän tekee se, että mikään laite ei ollut päällä ainakaan tuntiin, joten periaatteessa subbarivahvistimella ei olisi pitänyt olla edes virtaa. (eikä tuulettimatkaan kyllä pyörineet)
Jysäyksen jälkeen vahvistimesta kuului jatkuva ja vaimea "ding...ding...ding" ääni, jokin rele kenties. Tässäkään vaiheessa jatkojohdon master laitteessa ei ollut virtaa. Ääni loppui ja palasi kun virrat kytki pois ja päälle suoraan vahvistimesta, joten jonkinlaista virtaa slave osiolle vuoti. Subit irroitin vahvistimesta heti jysäyksen jälkeen.

Löytyykö vastaavia kokemuksia? Hajosiko jatkojohto vai kenties vahvistin? Kello lähenteli puolta yötä, joten en sen enempää vielä ehtinyt asiaa tutkimaan. :tdown:

Vahvistimena behringer NX6000D ja master/slave johtona Bilteman tuotos.

Voiko hajoavasta jatkojohdosta edes teoriassa mennä virtapiikki tms. vahvistimen läpi subbareille?
Vai onko todennäköisempää, että vahvistin päästi toimintasavut ulos? En kuitenkaan huomannut HiFi:n hajua missään vaiheessa.
Virtapiikkiä tuskin mutta jatkojohdossa myös jonkunsortin kontaktori, jos ja kun se hajonnut (siitähän ei pitänyt mennä silloin edes virtaa) voisi käydä niin että ei ole esim avannut kärkeä kunnolla ja jäänyt ottamaan pätkivää kontaktia... Siis samanlailla kun lapsi renkkaa valoja... Tämähän toki helposti voisi rikkoa myös vahvistimen
 
Onko tietoa löytyiskö jostain oppimateriaalia tai keskustelua diskantti- ja keskiäänikaiuttimien koteloiden suunnittelusta? Subbareista löytyy mielin määrin materiaalia, mutta haluaisin kaikki taajuudet mahdollisimman hyvään kondikseen. Vai onko se vain niin että korkeammilla taajuuksilla ei ole merkitystä millainen se loota on?

Sori jos on OT mutta en löytänyt parempaa palstaa
 
Onko tietoa löytyiskö jostain oppimateriaalia tai keskustelua diskantti- ja keskiäänikaiuttimien koteloiden suunnittelusta? Subbareista löytyy mielin määrin materiaalia, mutta haluaisin kaikki taajuudet mahdollisimman hyvään kondikseen. Vai onko se vain niin että korkeammilla taajuuksilla ei ole merkitystä millainen se loota on?

Sori jos on OT mutta en löytänyt parempaa palstaa
Kannattaa metsästää Pekka Tuomela:n hifikaiuttimien rakentamiseen liittyvät kirjat jostain (kirjastoista löytyy). On vielä nykypäivänäkin erittäin validia infoa ja lähtee aivan alkutekijöistä avaamaan miten homma toimii.
 
Plate amp suosituksia UM15-22 kaveriksi? Piti hommata Pa-pääte, mutta nyt rupesin miettimään että tuollainen olisi paljon näppärämpi, kun ei tarvisi miettiä mihin vahvarin jemmaa. Onkohan Dayton Audion oma SPA1000 kelpo peli?
 
Mitä itse aikaisemmin tutkin niin ilmeisesti on hyviä pelejä nuo Dayton Audiot. SA1000 oli mullakin vaihtoehtona, mutta niitä kaksi alkaa maksamaan jo aikalailla. Päädyin sitten NX6000D:hen ja on tuosta DSP:stäkin ollut hyötyä.

Tuollainen HT-Amp 1000.1 on ollut myös AV Plussan testissä ja taitaa olla hinta/laatu suhteeltaan aika hyvä.
 
Mitä itse aikaisemmin tutkin niin ilmeisesti on hyviä pelejä nuo Dayton Audiot. SA1000 oli mullakin vaihtoehtona, mutta niitä kaksi alkaa maksamaan jo aikalailla. Päädyin sitten NX6000D:hen ja on tuosta DSP:stäkin ollut hyötyä.

Tuollainen HT-Amp 1000.1 on ollut myös AV Plussan testissä ja taitaa olla hinta/laatu suhteeltaan aika hyvä.
Tuo 25hz kiinteä subsonic on vaan iso miinus subipäätteessä.
 
miniDSP ja Hypex vahvistimet varmaan onkin tiedossa.
BSBPV500 BK:lta löytyy ihan asiallista peliä eikä hinta paha. Subsonicin tilanne varmaan kantsii kysyä aspalta. Flat response mainitaan kyllä.
 
Passiiviradiaattori kotelosta kokemuksia kellään? Peerless xls 10 löytyy ja ajatuksena hankkia xls 12 passiivi radiaattori sen kaveriksi. Winlsd softalla yritin simuloida tilannetta mutta sain vain vikailmoituksen ettei onnistu, jotain parempaa softaa jolla koteloviritystä voisi simuloida ja ylipäätään vinkkejä mitoitukseen kaivataan.
Ihan musan kuunteluun subia olen tekemässä ja budjetti on mielummin alle kuin yli 500€ ja yli 50L litran kotelotkin voi unohtaa, sen takia toi passiivi elementin käyttö kiinnostaa saisi pienestä kotelosta paljon irti ilman jättivahvistinta.
 
Mulla on xls 10 css apr-12 passiivilla n.20l kotelossa. Kokoisekseen yllättävän kyvykäs subbari.
Ääni vähän löysähkö.
Jos pelkästään musakäyttöön tulossa suosittelen suljettua koteloa ja esim. Alpine type r 15. Toimii tuossa 50l kotelossakin mutta tarvitsee kyllä tehoa. Tai sitten enemmän noita xls:ä suljetussa vaikka 20l kotelossa per elementti.
Winisd:llä pystyy kyllä simuloimaan passiivi viritystä kun painaa vikailmoituksen pois. Tiedä sitten kuinka todenmukainen lopputulos on
 
Passiiviradiaattori kotelosta kokemuksia kellään? Peerless xls 10 löytyy ja ajatuksena hankkia xls 12 passiivi radiaattori sen kaveriksi. Winlsd softalla yritin simuloida tilannetta mutta sain vain vikailmoituksen ettei onnistu, jotain parempaa softaa jolla koteloviritystä voisi simuloida ja ylipäätään vinkkejä mitoitukseen kaivataan.
Ihan musan kuunteluun subia olen tekemässä ja budjetti on mielummin alle kuin yli 500€ ja yli 50L litran kotelotkin voi unohtaa, sen takia toi passiivi elementin käyttö kiinnostaa saisi pienestä kotelosta paljon irti ilman jättivahvistinta.
Tostahan kaupallisia rakennussarjoja noilla elementeillä vaikka minkälaisia. Tuskin menee kovin pieleen, jos kopio jonkun?
 
Tostahan kaupallisia rakennussarjoja noilla elementeillä vaikka minkälaisia. Tuskin menee kovin pieleen, jos kopio jonkun?
Ei kannata kopioida kun rakennus sarjoissa ei mainita massanlisäyksen vaikutuksista mitään, passiivi elementin oikean massan löytyminen on ihan oleellista ja sitä WinIsd ei suostu simuloimaan eikä näytä oikein orja elementin liikepoikkeamaa. Sen verran olen saanut selvitettyä että noin 30 litran kotelo ja 600g painava passiivielementti on hyvä lähtökohta sekä subsonic 20hz muuten liikepoikkeama saatta karata käsistä ja rikkoa paikkoja.
 
Onhan varmasti WinISD:n viimeisin versio käytössä, eli 0.7.950? Kyllä tuolla itellä ainakin jotain passiiviprojekteja löytyi ja passiivin liikerata ihan loogiselta näytti.
 
Mikä elementti sopis 40litraiseen koteloon?
Tulee olohuoneeseen amphionien (oisko ollu helium 3 malli) kaveriksi tvn katseluun.
 
Tää vähän harmittelee täällä kun nyt on tullut (postaushetkellä ainakin on) Audiovideon Ref-1 rakennussarja ihan ok aleen. (338,05€ kpl)


Tuon kun pykäis refleksikoteloon (60lit) niin toisto menisi 20hz saakka. Noissahan on tosiaan subwooferin kriteeristön täyttävä bassoelementti (Seas L26ROY 10" -tuumainen). Aika helvetin syvälle saa laittaa käden taskuun jos haluais kivijalkamyymälän hifipuolelta vastaavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tää vähän harmittelee täällä kun nyt on tullut (postaushetkellä ainakin on) Audiovideon Ref-1 rakennussarja ihan ok aleen. (338,05€ kpl)


Tuon kun pykäis refleksikoteloon (60lit) niin toisto menisi 20hz saakka. Noissahan on tosiaan subwooferin kriteeristön täyttävä bassoelementti (Seas L26ROY 10" -tuumainen). Aika helvetin syvälle saa laittaa käden taskuun jos haluais kivijalkamyymälän hifipuolelta vastaavaa.

Ei olis enää pahan hintaiset. Noi torvet multa löytyisi valmiiksi, enää puuttuisi loput. :rofl2:
 

Saisiko tällaisesta kombosta tehtyä musiikinkuunteluun ja elokuville hyvin toimivaa suljettua subbaria, mikä tarjoaisi suhtelliisen tarkkaa toistoa? Tällaista ajatusta lähdin pyörittelemään kun tuolla vahvistimella saisi tehtyä tarpeelliset korjaukset taajuusvasteeseen, eikä erillisiä huonekorjaimia tarvitsisi hankkia kuten useimpien kaupallisten aktiivisubbareiden kanssa. Toki saa ehdottaa myös muita vastaavan hintaluokan vaihtoehtoja elementin ja vahvistimen osalta, mutta taajuusvasteen tasoittelun mahdollistava dsp on löydyttävä.

Yhtään kaiutinta en koskaan ole rakentanut, mutta työkalut sentään pysyy käsissä.
 

Saisiko tällaisesta kombosta tehtyä musiikinkuunteluun ja elokuville hyvin toimivaa suljettua subbaria, mikä tarjoaisi suhtelliisen tarkkaa toistoa? Tällaista ajatusta lähdin pyörittelemään kun tuolla vahvistimella saisi tehtyä tarpeelliset korjaukset taajuusvasteeseen, eikä erillisiä huonekorjaimia tarvitsisi hankkia kuten useimpien kaupallisten aktiivisubbareiden kanssa. Toki saa ehdottaa myös muita vastaavan hintaluokan vaihtoehtoja elementin ja vahvistimen osalta, mutta taajuusvasteen tasoittelun mahdollistava dsp on löydyttävä.

Yhtään kaiutinta en koskaan ole rakentanut, mutta työkalut sentään pysyy käsissä.
Hyvä kombo kyllä :thumbsup:
 
No näköjään sitä ilmeisesti voi suoraan järkevät osaset löytyä.

Selvittelin jo sopivia kotelon materiaaleja, mutta kuinka käytännössä tuo etulevyn aukko noihin tehdään? Jotenkin tuntuisi, että pistosahalla ei välttämättä saisi kaikkein parasta jälkeä. Tilaataanko noita jostain valmiina työstettynä, vaikka tällainen jotenkin tuntuisi erittäin kalliilta ratkaisulta? Ilmeisesti suljetun kotelon kanssa ei ole niin tarkkaa millaiset mitat kotelolla on eri sivuilla kunhan sisätilavuus on oikea?

Materiaaleista tunnuttiin olevan keskusteluissa hieman eri mieltä, mutta jostain syystä paksu vaneri jäi mieleen asiallisena vaihtoehtona. Joku 21 - 27 mm varmaan olisi sopivaa? Etulevy ilmeisesti kannattaisi tehdä kaksinkertaisella paksuudella. Ajatuksena olisi maalata koko kotelo valkoiseksi useammalla kerroksella ja laittaa myös kenties valkoinen etukangas.

Seuraava kummaksuntaa herättänyt asia on nuo Behringerin liitännät. Tarkoituksena olisi tuoda vahvistimen SUB out liittimestä tuohon signaali ja viedä tuosta sitten kahdella kaapelilla (kerran tuo elementti sen mahdollistaisi) subbarille. Millaisia liittimiä/kaapeleita tuohon oikein tarvitsee, kun hieman oudot nuo liitännät itselleni?

Katsotaan nyt uskaltaako tällaista lähteä tekemään, vaikka tavallaan hinta/laatusuhde hieman houkuttelisi ja voisi ehkä olla ihan mukavaa puuhaa rakentaa.
 
Vaneeri tai mdf sopii kotelomateriaaliksi. Itse olen tehnyt sekä koivuvanerista, havuvanerista että mdf:stä koteloita. Koivuvaneri on kovaa ja samalla painavaa, mdf ehkä koivuvanerin ja havuvanerin välistä ja havuvaneri taas kevyintä ja samalla huokoisinta. Havuvanerin etuna keveys kun tehdään 200L pönttöjä mutta pintakäsittelyä varten joutuu sitten tekemään hieman enemmän töitä. Oli materiaali mikä tahansa niin tukevuus ja elämättömyys on pääasia eli panosta isossa kotelossa sisätukiin. Etulevy on helpointa tehdä yleensä paksummasta materiaalista jos haluaa elementille upotuksen. Elementtien reiät syntyy jyrsimellä ja harpilla kaikista parhaiten.
 
@helppo92 Kyllä se reiän tekeminen onnistuu myös pistosahalla, varsinkin jos siihen on kunnon kuvioterä. Parhainta jälkeä saa varmaan yläjyrsimellä, mutta sen hommaaminen vain tuota varten on liioittelua. Itse tehnyt molemmilla.

Kaiutinkaapelia varten tarvit joko yhden Neutrik NL-4 liittimen (jos kytket molemmat kanavat CHA lähtöön tai kaksi Neutrik NL-2 liitintä jos jostain syystä haluat ottaa eri lähdöistä eri kanavat.

Vahvistimeen liittämistä varten tarvit vähintään tälläisen adapterin . Suosittelen kuitenkin laittamaan samantien Behringer HD400 boksin väliin joka eliminoi ylimääräiset hurinat ja muuttaa signaalin balansoiduksi. Silloin tarvii vielä lyhyen kaapelin.

Jos vahvistin tulee kuulo tai näkö etäisyydelle niin suosittelen mtös vaihtamaan tuulettimet myös esimerkiksi Noctua Redux propelleihin (mitä itsekin käytin) ja samalla voi vaihtaa puhallussuunnan edestä taakse. Terveisin NX6000D omistaja.
 
Reikä jää kyllä piiloon, joten sen voi kalvaa melkein millä vaan. Esimerkiksi muutama reikä ensin porakoneella ja puukkosaha tai vastaava laulamaan.
 
Tuolle Alpinen elementille suositellaan vain 25,5 l suljettua koteloa, mikä kyllä kävisi oikein hyvin, mutta onko tuo nyt sitten se paras suljetun kotelon koko tuolle elementille?

Kuluja aloin ynnäilemään ja alle 600 € ei selviä mitenkään kaikkine materiaaleineen.
 
Tuolle Alpinen elementille suositellaan vain 25,5 l suljettua koteloa, mikä kyllä kävisi oikein hyvin, mutta onko tuo nyt sitten se paras suljetun kotelon koko tuolle elementille?

Kuluja aloin ynnäilemään ja alle 600 € ei selviä mitenkään kaikkine materiaaleineen.
En lähtenyt simuloimaan, mutta nuo arvot tuskin eroaa niin paljon aikaisemmasta versiosta jolle sopivahko kotelo oli ~50lit. Joten luulen että tuolla se toiminee myös. (25lit kuulostaa autokäyttöön tarkoitetulle kokoluokalle, ja kyllä.. todellakin on näissä on eroja). Musiikilla tuo siis toiminee anyway varmasti hyvin.. Leffoilla voi olla vähän niin ja näin suljetun kanssa, riippuen sijoituksesta, huoneen antamasta boostista. Tuossa päätevaffissa on onneksi DSP jolla voi alapäätä hieman nostaa.
 
En lähtenyt simuloimaan, mutta nuo arvot tuskin eroaa niin paljon aikaisemmasta versiosta jolle sopivahko kotelo oli ~50lit. Joten luulen että tuolla se toiminee myös. (25lit kuulostaa autokäyttöön tarkoitetulle kokoluokalle, ja kyllä.. todellakin on näissä on eroja). Musiikilla tuo siis toiminee anyway varmasti hyvin.. Leffoilla voi olla vähän niin ja näin suljetun kanssa, riippuen sijoituksesta, huoneen antamasta boostista. Tuossa päätevaffissa on onneksi DSP jolla voi alapäätä hieman nostaa.

Tuota 50 l koteloa isompaa en enää haluakkaan olohuoneeseen. Aloin jo mittoja laskemaan, mutta mahdollisen sisäiset tuet vaan aiheuttaa oman hankaluutensa laskuihin. Tietysti, jos suljetussa tilavuuden kanssa ei ole aivan niin tarkkaa, voi nuo huomioida sinne päin.

Vielä sitten kysymyksenä, että mitenhän tällainen tee se itse subbari mahtaisi vertautua kaupalliseen b-stock tuotteeseen: CSMusiksysteme GmbH | Elac SUB 2050 - B-Ware - Weiß | Hifi
Elementin koko, suljettu kotelo ja dsp vahvistin yhdistäviä tekijöitä ainakin.
 
Vielä jäi nuo kytkennät mietityttään. Tuossa Behringerin vahvistimessa ilmeisesti saa tosiaan yhden lähdön sillatuksi, jolloin tähän samaan liittimeen ( Neutrik NL-4 ) liitetään neljä kaiutinkaapelia. Nämä neljä kaapelia viedään sitten subbarin liitäntäkoteloon. Liitäntäkoteloon taas tuodaan subbarilta kaikki neljä kaapelia erikseen. Sama kuin alla olevassa kuvassa, mutta nyt vain yksi vahvistin yhdellä sillatulla lähdöllä. Ymmärsinkö oikein? Aluksi ajattelin tuossa joutuvan kahta lähtöä käyttämään, mutta siltauksen kanssa ei taida olla tosiaan tarpeellista.

1607355103571.png
 
Ehkä sittenkin tähän ketjuun sopivampi kysymys:
Onko joku uittanut jenkeistä viime aikoina subia? Onko kokemuksia rahtiyhtiöstä - esim. Finn-US? Miten homma toimi?

Pahoittelut, jos seurannassa myös Subwooferin hankinta? -ketju ja pahoitit mielesi..
 
Ehkä sittenkin tähän ketjuun sopivampi kysymys:
Onko joku uittanut jenkeistä viime aikoina subia? Onko kokemuksia rahtiyhtiöstä - esim. Finn-US? Miten homma toimi?

Pahoittelut, jos seurannassa myös Subwooferin hankinta? -ketju ja pahoitit mielesi..
En viime aikoina mutta vuosi sitten sieltä tuli paljonkin tavaraa. Samaisen huolintafirman kautta. Silloin ainakin homma (ml. kommunikaatio) pelasi vallan mainiosti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom