DIY subwoofer -ketju

Puhutaanko PA- vai HT-subbareista? Euroopassa HT-subbarielementtejä on todella huonosti. Varmaan 80% valmistajista on amerikkalaisia ja saatavuudet sen mukaiset. Suomen valikoimasta tulee pääasiassa mieleen Ultimaxit. Autopuolelta löytynee jotain hyviä, mutta en ole seurannut sitä puolta toviin, niin en lähde ehdottamaan.

Suomesta tosin saa niitä parhaimpia PA-elementtejä, jotka sopivat myös HT-käyttöön. Uraltonelta löytyy B&C:n 21", jotka ainakin minun mielestä alkavat olla jo aika lähellä sellaista end-game elementtiä, jos tavoitteena on 50-50 leffa-musiikki-subbari. Nuo ovat ihan kansainvälisesti vertailtuna aivan huippulaitteita. Toimivat ihan vastaavassa kotelossa, kuin 18" Ultimax ja menevät <30hz alueella kyvyiltään aika tasoihin (varmaan säröissä jonkin verran häviävät), mutta >30hz voittavat ihan naurettavan paljon.
 
Leffasubiksi olisi kartoitus menossa mutta jonkin verran musaakin tulee kuunneltua. Verrattain pieneen koteloon (alle 100 litraa) ja niitä voisi olla kaksi niin saisi huonemoodit paremmin taltutettua. Sotaratsuna on vahvistimen virkaa toimittamassa T.Ampin TA-2400, joten tuosta luulisi kahdellekkin subbarille saavan tehoa sopevasti. Nykyään ei mitään aivan mahdottomia äänenpaineita vaadi mutta olisi se aina kiva että nuo alle 10Hz - 20Hz alueella tapahtuvat murinat saisivat sillälailla sopevasti eloa.

Nykyinen subi alkaa väsymään tuossa 20Hz kohdilla joka on vahvasti simuloinnin mukainen toimintamalli.

1598247335040.png


Suomesta tosin saa niitä parhaimpia PA-elementtejä, jotka sopivat myös HT-käyttöön. Uraltonelta löytyy B&C:n 21", jotka ainakin minun mielestä alkavat olla jo aika lähellä sellaista end-game elementtiä, jos tavoitteena on 50-50 leffa-musiikki-subbari. Nuo ovat ihan kansainvälisesti vertailtuna aivan huippulaitteita. Toimivat ihan vastaavassa kotelossa, kuin 18" Ultimax ja menevät <30hz alueella kyvyiltään aika tasoihin (varmaan säröissä jonkin verran häviävät), mutta >30hz voittavat ihan naurettavan paljon.
Jaa tämmöisestä en ole koskaan kuullutkaan. Onko näitä viime aikoina käytetty DIY projekteissa, olisi hauska tutustua lopputulokseen? Pikainen simulointi UniBox408:lla näyttää että tuo toimisi pienessäkin kotelossa (~100 litraa suljettu) ja herkkyyskin on vielä hyvä matalille taajuuksille asti ja reilu tuhannella vatilla pysytään vielä 15mm lineaarisen liikepoikkeaman puitteissa. Voisi kuvitella että toisto olisi aika vaivatonta jos nuita olisi kaksi ja kuuntelisi sillain "maltillisesti". :think: Tää oli hyvä. Toki kallis myöskin.
 
Viimeksi muokattu:
olisi se aina kiva että nuo alle 10Hz - 20Hz alueella tapahtuvat murinat saisivat sillälailla sopevasti eloa.
Suljetu(i)lla alle 100lit PA -subwooferilla et tuota kivaa murinaa yllä mainitulle taajuusalueelle kyllä tule saamaan. Ellet sitten asu betonikuutiossa ja sijoita noita nurkkiin (+käytä sähköistä korjausta). Joku Daytonin 12" -tuumainen ja 15" -tuumainen passiivisäteilijä -kombo voisi toimia sellaisenaan ilman ihmeempiä säätämisiä.

Tai 15" -tuumainen suljetussa kotelossa linkwitz -korjauksella ja nurkkaboosti sijoituksella. Itsellä 3 kpl (2kpl käytössä, kolmas vaikea sijoittaa...) 18" -tuumaista suljettua noin 140lit kotelossa ja sellaisenaan ilman equtusta ne oli kasa tunkkia 10-20hz alueella. (puinen rivari). Näissä kuitenkin paremmat arvot (esim. Fs =17) kun yhdessäkään PA -elementissä, mitä tulee erittäin mataliin taajuuksiin.

Tuoltahan voit silmäillä miten hyvin pienet suljetut tuuttaa äänenpainetta 16hz ... Stereo Integrityn 24" -tuumainen toimii suljetussa ihan hienosti MUTTA kotelokoko on 650 litraa. (teho maltilliset 18 000w). Ja joo vaikket rakenna talon kivijalkaa särkevää äänenpainetykkiä niin silti fysiikan lait pätevät. Suljetulla on vaikea saavuttaa se mitä haet.

Itse menisin noilla 15" -tuumaisilla ja hommaisin MiniDSP:n tampin kaveriksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suljetu(i)lla alle 100lit PA -subwooferilla et tuota kivaa murinaa yllä mainitulle taajuusalueelle kyllä tule saamaan. googleta esim. othorn tapped horn. Ellet sitten asu betonikuutiossa ja sijoita noita nurkkiin (+käytä sähköistä korjausta). Joku Daytonin 12" -tuumainen ja 15" -tuumainen passiivisäteilijä -kombo voisi toimia sellaisenaan ilman ihmeempiä säätämisiä.

Tai 15" -tuumainen suljetussa kotelossa linkwitz -korjauksella ja nurkkaboosti sijoituksella. Itsellä 3 kpl (2kpl käytössä, kolmas vaikea sijoittaa...) 18" -tuumaista suljettua noin 140lit kotelossa ja sellaisenaan ilman equtusta ne oli kasa tunkkia 10-20hz alueella. (puinen rivari)

Totta, tuohon tilaan en laittaisi suljettuun B&C:tä vaikka kiva elementti onkin. Tuollainen vaatii minimissään sen 250L kotelon, jos haluaa ulottaa toistoa alle 20hz.

Leffasubiksi olisi kartoitus menossa mutta jonkin verran musaakin tulee kuunneltua. Verrattain pieneen koteloon (alle 100 litraa) ja niitä voisi olla kaksi niin saisi huonemoodit paremmin taltutettua. Sotaratsuna on vahvistimen virkaa toimittamassa T.Ampin TA-2400, joten tuosta luulisi kahdellekkin subbarille saavan tehoa sopevasti. Nykyään ei mitään aivan mahdottomia äänenpaineita vaadi mutta olisi se aina kiva että nuo alle 10Hz - 20Hz alueella tapahtuvat murinat saisivat sillälailla sopevasti eloa.

Nykyinen subi alkaa väsymään tuossa 20Hz kohdilla joka on vahvasti simuloinnin mukainen toimintamalli.

Kannattaa sitten muistaa, että jos niitä fyysisiä tuntemuksia haluaa 10-20hz alueella, niin painetta pitää sitten olla jo kohtalaisesti (ellei tila ole pieni ja suljettu tai tuolla alueella on jokin moodi tukemassa). Kun siirsin omat 15" Ultimaxit 100L suljetuista 240L reflekseihin, saivat aivan eri tavalla kapasiteettia tuolle alueelle ja vahvistintehon tarve leikkautui huomattavasti. Miettisin itse mahdollisuutta kasvattaa tuota kotelokokoa ettei jää paine vajaaksi juuri siellä kriittisellä alueella omien kriteerien mukaan. Jos taas menee @latexii tyyppisellä Linkwitz-ratkaisulla, niin tarvitaan sitä kartiopinta-alaa ja tehoa paljon. Latexii voi varmaan itse kertoa paljonko vahvistintehoa noihin elementteihin uppoaa tuolla korjauksella. Ole ekologinen ja rakenna isot refleksit! :tup:

Jos rakennat suljettuja, niin sanoisin, että lähtökohta tavoitteellesi on 2x18"(+Linkwitz-korjaus riippuen tilasta). Jos rakennat refleksit, niin pärjäät parilla 15":lla. Pari 15" suljettua taas saattaa olla jo vähän rajoilla. Ne eivät välttämättä kestä tarvittua sähköisen korjauksen määrää ja ilman sitä paine saattaa jäädä toiveista. Tuota 12" Ultimax + PR yhdistelmää en ole itse simuloinut, mutta menee varmaan suorituskyvyssä johonkin 15" suljetun paikkeille (?).

Millainen kuuntelutilasi on kooltaan? Onko kyseessä olohuone vai ihan erillinen huone?
 
Tuoltahan voit silmäillä miten hyvin pienet suljetut tuuttaa äänenpainetta 16hz ... Stereo Integrityn 24" -tuumainen toimii suljetussa ihan hienosti MUTTA kotelokoko on 650 litraa. (teho maltilliset 18 000w). Ja joo vaikket rakenna talon kivijalkaa särkevää äänenpainetykkiä niin silti fysiikan lait pätevät. Suljetulla on vaikea saavuttaa se mitä haet.
Jaa tuollapa näyttääkin olevan top20 (#19) ylempänä mainittu B&C merkkinen 21" subukka tuolla 16Hz. Dual malli 110 litraa per elementti tilavuutta. Näyttää simuloituvan about samalla ballparkille mitä tuo 21SW152. Kuudentena jos katsotaan 10Hz saraketta. Eli ei vissiinkään ihan turhia elementtejä nuo.

Nuohan ovat suorastaan övereitä, mutta perhana siksi ne onkin mielenkiintoisia! :)

Totta, tuohon tilaan en laittaisi suljettuun B&C:tä vaikka kiva elementti onkin. Tuollainen vaatii minimissään sen 250L kotelon, jos haluaa ulottaa toistoa alle 20hz.
Miten minä katsoin että tuolla 2000W input powerilla tuo linkattu 21" malli alkaa menemään yli xmaxin 100 litran kotelossa. 250 kotelossa lorpattaa jo metritolkulla yli.

Toki herkkyyttähän tuolla isolla kotelolla saa eli ei tarvitse sitä tehoa niin paljoa. Onko UniBox kuinka vanhentunut simuloinneissa nykysoftiin? Mallasin tuohon spoilerin alle 150litraisena tuon 21" elementin ja input tehona 1000W.
1598255895486.png
 
Viimeksi muokattu:
^ totta turiset. Itselläni on tosiaan MiniDSP johon on UMIK:lla laskelmoitu Linkwitz Transform filtterit ja yhdelle 18" tuumaisella on 1 kpl Behringer EP2500 joka antaa sillattuna 4ohm @ 1338w @ 20hz (mitatusti). tampista varmaan löytynee mittauksia ja toivottavasti ne pätevät infrataajuuksiin tai edes 20hz asti.

Jos jostain löytyisi herkähkö 15" -tuumainen elementti isolla Xmechillä niin se voisi toimia suljetussa ja tuolla linkkarilla korjattuna. Isompi elementti toki aina parempi mutta 18" -kokoluokkaan siirtyessä kyllä sitten kotelokokokin kasvaa. Jos tilanne on sellainen että kotelo voi olla korkea pystysuunnassa niin silloin refleksi tai tapped hornia.


Tuo torvi on mielenkiintoinen koska se on herkkä ja siitä saadaan aivan hitosti äänenpainetta vaikka lattialta pinta-alaa haukataan erittäin pienesti. Korkeutta toki löytyy sitten about sinne pariin metriin ja jopa ylikin.

1598256254028.jpeg



Tässä esim. 8" -tuumainen torvisubutin, joka tuottaa 110dB @ 28hz (ulkomittauksissa) ja kotelo on kokoluokkaa tietokoneen fulltower

1fa4dd1c.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jaa tuollapa näyttääkin olevan top20 (#19) ylempänä mainittu B&C merkkinen 21" subukka tuolla 16Hz. Dual malli 110 litraa per elementti tilavuutta. Näyttää simuloituvan about samalla ballparkille mitä tuo 21SW152. Kuudentena jos katsotaan 10Hz saraketta. Eli ei vissiinkään ihan turhia elementtejä nuo.

Nuohan ovat suorastaan övereitä, mutta perhana siksi ne onkin mielenkiintoisia! :)

Miten minä katsoin että tuolla 2000W input powerilla tuo linkattu 21" malli alkaa menemään yli xmaxin 100 litran kotelossa. 250 kotelossa lorpattaa jo metritolkulla yli.

Toki herkkyyttähän tuolla isolla kotelolla saa eli ei tarvitse sitä tehoa niin paljoa.

Siis saahan ne toki toimimaan suljetussa, mutta iso refleksi, vähän vähemmän tehoa ja alempi viritys, niin noilla saadaan ihan hyvin paineita sinne alle 20hz alueelle menettämättä yli 30hz alueen iskua. Kukaan ei käske ajamaan elementille 2kW tehoja. Tuollainen 100L suljettu B&C:lle ei vaan ole optimaalinen. Data-bass tekee vertailunsa aina identtisessä kotelossa, mutta se ei tarkoita, että kotelointi olisi suositeltava. Katso huviksesi vaikka Seaton Soundin X21, siinä tuo B&C on aikalailla optimikotelossa.

Pointti ei siis ole se, että olisi pakko tehdä se iso refleksi. Lähinnä vaan koitan kertoa, että jos tuo 100L kotelo on lyöty lukkoon, niin B&C menee vähän hukkaan siinä. Sellaiseen koteloon on parempia elementtejä.

Mutta en toki kiellä etteikö omissa unissakin tuo B&C olisi pyörinyt :drool:. 15" elementit näyttää subbareissa liian pieniltä, kun pääkaiuttimet ovat 12", mutta ehkä tuollaisen kompromissin kanssa juuri ja juuri pystyy elämään, kun äänipuoli on kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu meneehän tuo hukkaan tuollainen jossakin 100l tai 150l kotelossa, mutta näin teoreettisesti ajateltuna niin nuilla koteloilla saisi yhden magnitudin verran enemmän SPL:ää nimenomaan tuonne 10Hz - 20Hz alueelle jota alunperin haettiinkin. Se taas että tekeekö tuokaan minkään valtakunnan vaikutusta sitten on aivan eri asia.

Kustannustehokkaampaa tämmöisessa tilanteessa voisi olla ehkä joku 15" pitkän iskun elementti joka toimisi esim 100 - 150 litran kotelossa ja virittäisi sen törkeän alas (esim 14Hz). Simulaatio listassa oli nyt Stereo Integrityn HST-15 jolla saisi viivasuoraan vasteen tuonne 13-14 Hz tietämille ja F3 pisteen 11Hz - 12Hz tietämille. Ongelmana olisi refleksiportti. Yhdellä 10cm portilla mitta olisi alle metrin mutta vaarana olisi järkyttävät tuhinat. Isommalla portilla tuhinat vähenevät mutta porttiresonanssi alkaa huutaamaan kuin urkupilli tuolla reilulla 100Hz.

Jos tästä hajatelmasta pääsisi nyt siihen että mitä potentiaalisia 15" elementtejä (tai 18") olisi jos lähtisi kuitenkin miettimään refleksiä ja 100-150 litraa? Jos lähtötaso on nyt 0dB @ 10Hz - 106dB @ 20Hz niin mihin tuollaisella refleksitoteutuksella pääsisi?
 
Isommalla portilla tuhinat vähenevät mutta porttiresonanssi alkaa huutaamaan kuin urkupilli tuolla reilulla 100Hz.
Miten ylös oikein tämä subwooferi tulisi sinulla toistamaan ??

Alpine Type-R 15" -tuumainen 150lit kotelo (netto) 14cm halk 85cm pitkä putki = 17,95hz viritaajuus. Jos pääkaiuttimesi on mallia kurkkupurkki ja toisto ulottuu johonkin tyyliin 120hz niin paa ne ekaks kiertoon. Niiden olisi hyvä toistaa tyyliin 60hz (-3dB)
 
Viimeksi muokattu:
Juu meneehän tuo hukkaan tuollainen jossakin 100l tai 150l kotelossa, mutta näin teoreettisesti ajateltuna niin nuilla koteloilla saisi yhden magnitudin verran enemmän SPL:ää nimenomaan tuonne 10Hz - 20Hz alueelle jota alunperin haettiinkin. Se taas että tekeekö tuokaan minkään valtakunnan vaikutusta sitten on aivan eri asia.

Kustannustehokkaampaa tämmöisessa tilanteessa voisi olla ehkä joku 15" pitkän iskun elementti joka toimisi esim 100 - 150 litran kotelossa ja virittäisi sen törkeän alas (esim 14Hz). Simulaatio listassa oli nyt Stereo Integrityn HST-15 jolla saisi viivasuoraan vasteen tuonne 13-14 Hz tietämille ja F3 pisteen 11Hz - 12Hz tietämille. Ongelmana olisi refleksiportti. Yhdellä 10cm portilla mitta olisi alle metrin mutta vaarana olisi järkyttävät tuhinat. Isommalla portilla tuhinat vähenevät mutta porttiresonanssi alkaa huutaamaan kuin urkupilli tuolla reilulla 100Hz.

Jos tästä hajatelmasta pääsisi nyt siihen että mitä potentiaalisia 15" elementtejä (tai 18") olisi jos lähtisi kuitenkin miettimään refleksiä ja 100-150 litraa? Jos lähtötaso on nyt 0dB @ 10Hz - 106dB @ 20Hz niin mihin tuollaisella refleksitoteutuksella pääsisi?

Yksi juttu mitä kannattaa miettiä suljettujen kanssa on myös särö. Vaikka korva ei erityisen herkkä särölle bassotaajuuksilla ole, niin 80% säröt eivät silti ole mikään tavoiteltava asia.

Tuo alkaa olla jo aika tiukka yhdistelmä. Pieni kotelo, kovat tehot ja alas viritetty refleksi. Pitääkö sen keittää kahvit myös? Refleksiportin on tuollaisella pakko olla aika iso, jotta et menetä portin hyötyjä kompressiolle, tämä taas johtaa juuri alhaiseen porttiresonanssiin. Kuinka alas pääkaiuttimesi toistavat? MiniDSP:llä pystyy tekemään tarpeeksi jyrkän jaon, että saat tuollaisen resonanssin vaimenemaan, mutta silloin jakotaajuudenkin olisi hyvä olla vähän alempana ihan varmuuden vuoksi. En nyt itse äkkiseltään löytänyt mitään järkevää ratkaisua tuolle portin koolle/pituudelle ja resonanssitaajuudelle/porttinopeudelle. Tuossa joutuu jossain kohtaa tekemään ison kompromissin.

Tuo ehdottamasi elementti on yksi niitä harvoja, joilla moinen kotelointi onnistuu. Alkaa kuitenkin olla ihan siinä ja siinä saako tuollaista edes simulaatiossa toimimaan. Itse en lähtisi varmaan rakentamaan elleivät pääkaiuttimet sitten toista 40-50hz asti kovilla paineilla.
 
Miten ylös oikein tämä subwooferi tulisi sinulla toistamaan ??

Alpine Type-R 15" -tuumainen 150lit kotelo (netto) 14cm halk 85cm pitkä putki = 17,95hz viritaajuus. Jos pääkaiuttimesi on mallia kurkkupurkki ja toisto ulottuu johonkin tyyliin 120hz niin paa ne ekaks kiertoon. Niiden olisi hyvä toistaa tyyliin 60hz (-3dB)
Paljonko on Dolby speksannut elokuvien LFE raidoille yläpään? Jostain olin lukevinani että 120Hz jälkeen alkaa vaimenemaan. Tällä hetkellä L-C-R kaiuttimina toimii 3kpl Genelecin 8040B.

Mittasin kaiuttimille vähän tämän suuntaista huoneessa. EDIT: Selvästi huone avittaa 40Hz alla. Mittauksessa käytetty kalibroitua mikkiä cal filen kanssa. Myös äänikortin line-in / line-out kalibrointifile mitattu ja käytössä.

1598260290828.png
 

Liitteet

  • 1598260235805.png
    1598260235805.png
    201 KB · Luettu: 1
Viimeksi muokattu:
Paljonko on Dolby speksannut elokuvien LFE raidoille yläpään? Jostain olin lukevinani että 120Hz jälkeen alkaa vaimenemaan. Tällä hetkellä L-C-R kaiuttimina toimii 3kpl Genelecin 8040B.

Mittasin kaiuttimille vähän tämän suuntaista huoneessa.

LFE on aina 120hz


The first pipe resonance will occur at F1=c/(2*L+0.8*d)

Where

c=speed of sound (m/s)
L = vent length (m)
d = vend diameter (m)


== Alpine Type-R 15" -keississä 190hz. (jos oikein laskin) + vanutus vaikuttaa tuohon porttiresonanssiin (hyvällä tapaa) jota yksikään simulointisofta ei tajua.

As TMM indicated, you can lessen an impact of pipe resonance by using lining/stuffing in the box. While this method will reduce the pipe resonance a bit, it will also reduce the output at the vent by a little bit though. ( @ Forums - Techtalk Speaker Building, Audio, Video Discussion Forum )
 
Paljonko on Dolby speksannut elokuvien LFE raidoille yläpään? Jostain olin lukevinani että 120Hz jälkeen alkaa vaimenemaan. Tällä hetkellä L-C-R kaiuttimina toimii 3kpl Genelecin 8040B.

Mittasin kaiuttimille vähän tämän suuntaista huoneessa. EDIT: Selvästi huone avittaa 40Hz alla. Mittauksessa käytetty kalibroitua mikkiä cal filen kanssa. Myös äänikortin line-in / line-out kalibrointifile mitattu ja käytössä.

Todella hieno vaste!

Ilman huoneboostia Genejen alaraja (-6dB) on 41hz. Itse ehkä laittaisin noille alimmillaan 60-70hz jaon. 6,5" elementti alkaa kyllä säröttää aika nopeasti alle 100hz taajuuksilla, kun kuunteluvoimakkuudet nousevat leffavoluumeille.

Simuloin tuon @latexii ehdottaman kokoonpanon, en keksi itse parempaa vaihtoehtoa. HPF:n kanssakin irtoaa vielä 100dB 14hz kohdalla. Pari tuollaista, niin pitäisi riittää referenssitasoihin asti mukavasti.
 
Ja jos putki meinaa tosissaan aiheuttaa resonansseja niin näppärä tekee putkeen träpin joka eliminoi resonanssit :) "piece of cake" ja kaunis kun mikä !

fetch
 
Tuo alpine kieltämättä simuloituu aika näpäkän näköisesti ja ilmeisesti vielä halpa tuo elementti (299e). Tuossa voisi olla ideaa.

Jos haluaisi ihan teoreettisesti tutustua nuihin horn ratkaisuihin niin mikä olisi hyvä lähde? Hämmästyttäviä kapistuksia nuokin kuten yllä 8" horn kuva.
 
Tuo alpine kieltämättä simuloituu aika näpäkän näköisesti ja ilmeisesti vielä halpa tuo elementti (299e). Tuossa voisi olla ideaa.

Jos haluaisi ihan teoreettisesti tutustua nuihin horn ratkaisuihin niin mikä olisi hyvä lähde? Hämmästyttäviä kapistuksia nuokin kuten yllä 8" horn kuva.
Compact Horn Subwoofer Technology <- tuossa on ainakin vähäsen teoriaa töötteihin liittyen. Tosiaan aika monessa databassin kärjessä keikkuvissa tekeleissä on "horn" nimessä mainittuna :). Hornresp on noille oma simulointi työkalu ja itsekin sitä käyttänyt.
 
Tuo alpine kieltämättä simuloituu aika näpäkän näköisesti ja ilmeisesti vielä halpa tuo elementti (299e). Tuossa voisi olla ideaa.

Jos haluaisi ihan teoreettisesti tutustua nuihin horn ratkaisuihin niin mikä olisi hyvä lähde? Hämmästyttäviä kapistuksia nuokin kuten yllä 8" horn kuva.

Kannattaa kysyä tarjous. Saattaa jäädä hinta kahdelle kappaleelle vielä vähän alemmas.

Torvet ovat sitten vielä ihan oma lukunsa, tuo Alpine on ihan sopiva muutamaan sellaiseenkin. Toki niiden kohdalla kannattaa sitten varautua maksamaan kotelosta vähän enemmän (enemmän puuta ja monimutkaisempi rakenne) ja jos itse kasaa niin varata riittävästi aikaa. Jos sitten alkaa tosissaan miettimään torvisubbareita, niin kokoluokka on nopeasti ~jääkaappi kun puhutaan 15" elementistä ja leffakäyttöön mitoitetuista taajuuksista.
 
Compact Horn Subwoofer Technology <- tuossa on ainakin vähäsen teoriaa töötteihin liittyen. Tosiaan aika monessa databassin kärjessä keikkuvissa tekeleissä on "horn" nimessä mainittuna :). Hornresp on noille oma simulointi työkalu ja itsekin sitä käyttänyt.
Torvet ovat sitten vielä ihan oma lukunsa

Näemmä sitten kun kyllästyy elämään niin nuo torvet näyttää olevan hauska tapa päättää päivänsä hymyssä suin! :thumbsup:
 
Ite menisin kahdella 15" alpinen type ärrällä, kohtuu hintaisia ja menis kivasti 100l refleksiin.
 
Itsekkin 15" ärriä silloin simuloin. Mutta refleksinä alkoi olla aika haastava kun piti tuo 6" putki saada (hylkäsin vaihtoehdot pienemmällä putkella, tuollakin ilma liikkuu reilusti yli raja-arvojen kovalla menolla). 20Hz virityksellä tuli muistaakseni kokonaismittaa joku 106cm. Elementin sijoittelu kotelossa oli myös haastava (kyseessä oli siis kattoasennus, joten se toi tiukat reunaehdot tälle. Muutama kuva pari sivua aikaisemmin), joten omaan tuli sitten CSS SDX12 elementit. Kotelon bruttotilavuus ~150L ja netto ~120L.

Tuollainen 100L refleksi mörköelementeillä ja matalalle viritettynä on vaan aika vaikea toteuttaa. Tai helppo jos sallii refleksiputken olevan kotelon ulkopuolella (sitten putken resonanssit tulee taas helposti ongelmaksi). :)

putki.jpg

Paremmin nämä 2kpl jytisee kuin 2x18" suljetut, vaikka pelkäsin että ei samaan kykene ja tuo viritystaajuus oli vähän korkea suhteessa siihen mitä olisin halunnut. Todella positiivinen yllätys tuolla virillä.

EDIT: simuloin tuota koteloa niin pirusti ja tuo oli oikeastaan sellainen kompromissi/sweet spot jossa mikään osa alue ei ollut "optimoitu" toisen kustannuksella. Yhtään pienempää koteloa ei voinut oikeastaan 20Hz virille 6" putkellakaan tehdä. Toki se 100L kotelo onnistuu mutta sitten pitää tinkiä todennäköisesti "spekseistä" (puhutaessa leffasubeista).
 
Viimeksi muokattu:
käytävä toimii aivan yhtälailla kun putkikin. (vastaava ku klipsch subbareissa) Se voi olla helpompi toteuttaa pitkänä
 
Creative Sound Solutions herättää muistoja. Kaverilla taitaa vieläkin olla 15" SDX15 300 litran refleksi tuubissa 15Hz virillä. Tuntui että lähtee paikat hampaista kun demotteli war of the worldsiä Master and Commander LFE-klassikkoa. Ilmeisesti eivät enää tuota muuta kuin tuota SDX12 mallia.
 
käytävä toimii aivan yhtälailla kun putkikin. (vastaava ku klipsch subbareissa) Se voi olla helpompi toteuttaa pitkänä

Toki. Sitäkin vaihtoehtoa tuli pyöriteltyä, mutta omassa vastaan tuli muut kotelon tekniset ongelmat kuten että tilaa ei ollut syvyyssuunnassa elementin kanssa. Tosiaan ei sen putki aina tartte olla. :giggle:
 
Itsekkin 15" ärriä silloin simuloin. Mutta refleksinä alkoi olla aika haastava kun piti tuo 6" putki saada (hylkäsin vaihtoehdot pienemmällä putkella, tuollakin ilma liikkuu reilusti yli raja-arvojen kovalla menolla). 20Hz virityksellä tuli muistaakseni kokonaismittaa joku 106cm. Elementin sijoittelu kotelossa oli myös haastava (kyseessä oli siis kattoasennus, joten se toi tiukat reunaehdot tälle. Muutama kuva pari sivua aikaisemmin), joten omaan tuli sitten CSS SDX12 elementit. Kotelon bruttotilavuus ~150L ja netto ~120L.

Tuollainen 100L refleksi mörköelementeillä ja matalalle viritettynä on vaan aika vaikea toteuttaa. Tai helppo jos sallii refleksiputken olevan kotelon ulkopuolella (sitten putken resonanssit tulee taas helposti ongelmaksi). :)

Paremmin nämä 2kpl jytisee kuin 2x18" suljetut, vaikka pelkäsin että ei samaan kykene ja tuo viritystaajuus oli vähän korkea suhteessa siihen mitä olisin halunnut. Todella positiivinen yllätys tuolla virillä.

EDIT: simuloin tuota koteloa niin pirusti ja tuo oli oikeastaan sellainen kompromissi/sweet spot jossa mikään osa alue ei ollut "optimoitu" toisen kustannuksella. Yhtään pienempää koteloa ei voinut oikeastaan 20Hz virille 6" putkellakaan tehdä. Toki se 100L kotelo onnistuu mutta sitten pitää tinkiä todennäköisesti "spekseistä" (puhutaessa leffasubeista).

Kokeilin huvikseni simuloida tuollaista 100L koteloa 20hz virityksellä (elementtinä Alpine) ja ainoa ongelma, minkä itse keksin rakentamisen kannalta on putken pituus. WinISD tarjoaa vähän reilua metristä refleksiputkea, mutta yhdellä mutkalla pitäisi jo onnistua ihan mukavasti. Riippuu tietenkin millä tehomäärillä simuloi. Itse käytin Alpinen kanssa 500W, koska sen yli mentäessä xMax alkoi ylittyä myös viritystaajuuden yläpuolella.

Hauskaa sinänsä tämä keskustelu kotelon suunnittelusta, kun itsekin olen varmaan päiväkaupalla suunnitellessa pyöritellyt erilaisia konfiguraatioita, joilla saan sen viimeisenkin desibelin alle 20hz, kun vahvistimesta revitään kaikki irti. Vaikka se kotelo on hienosti suunniteltu kestämään ne täydet tehot referenssitasoilla, niin aika vähällä omatkin laitteet pääsevät. Eilenkin pääsin leffaa katsoessa todistamaan, miten Crownin pääte ensimmäistä kertaa pitkään aikaan arkikäytössä (pl. testailut ja demoilut) väläytti valoja tehonkulutuksen merkiksi. Jos nyt oikein näin, niin sain asteikon ensimmäiset tai toiset valot välkähtämään eli tehoja oli käytössä kokonaista 0,5-5W kanava. Ja minä niin murehdin, että ei vaan 500W kohdalla kuulu tuulen suhinaa :asif:

Tunnustan toki, että kuuntelen varmaan keskimääräistä hiljempaa, mutta tuo taso on sellainen mikä tuntuu mukavalta. En viitsi luukuttaa niin, että pahalta tuntuu vaan siksi, koska siihen on mahdollisuus. Pitää varmaan joskus laittaa Umik viereen leffaa katsomaan ja mittailla tasoja missä liikutaan.

Ja nyt sitten viistastelijat tulevat kysymään, että mitä järkeä olla subbarit jos niitä ei edes käytä. Syitä on kaksi.

1. Asun kerrostalossa vielä toistaiseksi ja täällä ei arki-iltana kokeilla subbarin kapasiteettia tosissaan.
2. Hyvät subbarit kuulostavat hyvältä vaikka niitä ei kuuntelisi täydellä teholla. Ylimääräinen kapasiteetti ei ole ikinä haitaksi äänentoistossa, päinvastoin.
 
^ Tuota olen itsekin ihmetellyt.. Kuka V*TTU kuuntelee putken tuhinaa tyyliin 20hz @ 120dB ~500w ?? Tuonhan siis "kuulee" kun / jos tunkee sen korvan refleksiputkeen kiinni .. mit vit.. käytännönjärki.com
 
Kokeilin huvikseni simuloida tuollaista 100L koteloa 20hz virityksellä (elementtinä Alpine) ja ainoa ongelma, minkä itse keksin rakentamisen kannalta on putken pituus. WinISD tarjoaa vähän reilua metristä refleksiputkea, mutta yhdellä mutkalla pitäisi jo onnistua ihan mukavasti. Riippuu tietenkin millä tehomäärillä simuloi. Itse käytin Alpinen kanssa 500W, koska sen yli mentäessä xMax alkoi ylittyä myös viritystaajuuden yläpuolella.

Hauskaa sinänsä tämä keskustelu kotelon suunnittelusta, kun itsekin olen varmaan päiväkaupalla suunnitellessa pyöritellyt erilaisia konfiguraatioita, joilla saan sen viimeisenkin desibelin alle 20hz, kun vahvistimesta revitään kaikki irti. Vaikka se kotelo on hienosti suunniteltu kestämään ne täydet tehot referenssitasoilla, niin aika vähällä omatkin laitteet pääsevät. Eilenkin pääsin leffaa katsoessa todistamaan, miten Crownin pääte ensimmäistä kertaa pitkään aikaan arkikäytössä (pl. testailut ja demoilut) väläytti valoja tehonkulutuksen merkiksi. Jos nyt oikein näin, niin sain asteikon ensimmäiset tai toiset valot välkähtämään eli tehoja oli käytössä kokonaista 0,5-5W kanava. Ja minä niin murehdin, että ei vaan 500W kohdalla kuulu tuulen suhinaa :asif:

Tunnustan toki, että kuuntelen varmaan keskimääräistä hiljempaa, mutta tuo taso on sellainen mikä tuntuu mukavalta. En viitsi luukuttaa niin, että pahalta tuntuu vaan siksi, koska siihen on mahdollisuus. Pitää varmaan joskus laittaa Umik viereen leffaa katsomaan ja mittailla tasoja missä liikutaan.

Ja nyt sitten viistastelijat tulevat kysymään, että mitä järkeä olla subbarit jos niitä ei edes käytä. Syitä on kaksi.

1. Asun kerrostalossa vielä toistaiseksi ja täällä ei arki-iltana kokeilla subbarin kapasiteettia tosissaan.
2. Hyvät subbarit kuulostavat hyvältä vaikka niitä ei kuuntelisi täydellä teholla. Ylimääräinen kapasiteetti ei ole ikinä haitaksi äänentoistossa, päinvastoin.
Varmaan riippuu myös subbarin herkkyydestä paljonko tehoa kuluu. Jos on tosi herkkä subukka (ja kuuntelee tosissaan hiljaa) niin tehoa ei varmaa kulu. Itsellä nuo nykyiset Exodus Audion Shiva-X kaksi elementtiä on suljetussa kotelossa ja jos pistän THX demorainan pyörimään semmoisella volumella että voi vielä ihan normaalisti keskustella toisen kanssa samalla niin TAMPissa kolmesta vihreästä valosta vilkahtelee kaksi. Kolmannen valon jälkeen tulee CLIP punainen valo. Tarkoittaako se nyt sitten että taustamusiikki vie about 66% mitatusta ~1200W? Empä tiedä. Pitäisi mitata kulutusmittarilla.
 
Varmaan riippuu myös subbarin herkkyydestä paljonko tehoa kuluu. Jos on tosi herkkä subukka (ja kuuntelee tosissaan hiljaa) niin tehoa ei varmaa kulu. Itsellä nuo nykyiset Exodus Audion Shiva-X kaksi elementtiä on suljetussa kotelossa ja jos pistän THX demorainan pyörimään semmoisella volumella että voi vielä ihan normaalisti keskustella toisen kanssa samalla niin TAMPissa kolmesta vihreästä valosta vilkahtelee kaksi. Kolmannen valon jälkeen tulee CLIP punainen valo. Tarkoittaako se nyt sitten että taustamusiikki vie about 66% mitatusta ~1200W? Empä tiedä. Pitäisi mitata kulutusmittarilla.
Subwooferin kotelointi (torvi, refleksi, passiivi, suljettu) näyttelee hiton isoa osaa mitä tulee ulosmitattavaan äänenpaineeseen etenkin matalilla taajuuksilla ja tällöin myös teholla on tottakai iso rooli. Herkkäkin elementti suljetussa vaatii aika runsaasti tehoja vs ei-niin-herkkä torvessa tai refleksissä. Kannattaa myös tiedostaa se että volume ja gain ovat kaksi aivan eri asiaa. Gainia väännetään aika monesti siitä pa-päätteen nupikasta ja volumea kotiteatterivaffin potikasta. Clip -valon saa syttymään vaikka pa-päätteen potikka ei olisi edes puolivälissä.

Volume vs GAIN
Volume is how loud the OUTPUT of the channel or amp is. It controls loudness, not tone. Gain is how loud the INPUT of the channel or amp is. It controls tone, not loudness.

CLIP -valo :
In the simplest sense, audio clipping is a form of waveform distortion. When an amplifier is pushed beyond its maximum limit, it goes into overdrive. The overdriven signal causes the amplifier to attempt to produce an output voltage beyond its capability, which is when clipping occurs.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan riippuu myös subbarin herkkyydestä paljonko tehoa kuluu. Jos on tosi herkkä subukka (ja kuuntelee tosissaan hiljaa) niin tehoa ei varmaa kulu. Itsellä nuo nykyiset Exodus Audion Shiva-X kaksi elementtiä on suljetussa kotelossa ja jos pistän THX demorainan pyörimään semmoisella volumella että voi vielä ihan normaalisti keskustella toisen kanssa samalla niin TAMPissa kolmesta vihreästä valosta vilkahtelee kaksi. Kolmannen valon jälkeen tulee CLIP punainen valo. Tarkoittaako se nyt sitten että taustamusiikki vie about 66% mitatusta ~1200W? Empä tiedä. Pitäisi mitata kulutusmittarilla.

Yleensä nuo valot vahvistimen valot menevät (-40dB,) -20dB, -10dB ja viimeisenä clip. Vastaavasti tehomäärinä tuo tarkoittaisi (0,1%,) 1%, 10% ja 100%. Eli sinun t.ampillasi (per kanava @8ohm) 0,76W, 7,6W, 76W ja 760W. Olet siis todennäköisesti käyttänyt noin 80W tehoja, mutta olet siinä pisteessä, että seuraavan parin desibelin jälkeen clipataan vahvistin.

Se on sitten omista mieltymyksistä kiinni millaisen subbarin rakentaa tämän huomioiden. Itse mieluummin viihdyn siellä ensimmäisen kahden valon alueella. Suljetuilla väläytin kolmea valoa mielestäni turhan usein ja en halunnut ratkaista tällaista ongelmaa lisäämällä vahvistintehoa, kun MDF on paljon halvempaa. Refleksillä saa sen todella oleellisen lisän vaativille alataajuuksille todella pienellä kustannuksella. Tai, joutuuhan sitä tilaa vähän enemmän raivaamaan.
 
Enemmän olisin huolissaan liian pienen putken aiheuttamasta porttikompressiosta, kuin niistä suhinoista.
 
Enemmän olisin huolissaan liian pienen putken aiheuttamasta porttikompressiosta, kuin niistä suhinoista.

Tuokin on helppo ottaa simuissa huomioon. Tuolla esimerkin Alpinella refleksikotelossa täydellä teholla kompressio jää 2dB nurkille. Mitään mainittavaa kompressiota ei tule ennen kuin ylitetään 100W teholukema, jossa kompressio on 1dB. Jos se kotelo on edes hehtaarilleen fiksusti suunniteltu, niin kompressio on ihan yhtälailla olematon ongelma.

Sanoisin itse, että se suurin ongelma (tai virhe) refleksikotelon suunnittelussa on se, kun koetetaan väkisin repiä ne viimeiset pari desibeliä ja lyödään tuhansia watteja elementille vaikka se jo natisee liitoksissaan, portti puhisee ja kompressio tekee tehon lisäämisestä turhaa. Simuloimalla saa aika nopeasti hyvän näppituntuman siihen, missä elementin "luontaiset rajat" menevät. Usein simulaatiosta tulee vaikeata juuri siinä kohtaa, kun aletaan mennä reippaasti yli mitoitetun tehonkeston. Suljetut ovat asia erikseen.

Refleksien suurin hyöty on juuri se, että ne eivät oikeasti tarvitse sitä tehoa niin paljon. Siksi on minusta vähän hassua tehdä refleksi ja kauheita kompromisseja suunnitteluasteella, jotta saa kaiken tehon hyödynnettyä vahvistimesta.
 
Samaa mieltä olen itsekkin näistä putki/terminaalivirityksistä. 100L kotelossa 6" putkella (20Hz) riittää se ~parisataa wattia niin ollaan siellä 15m/s2 virtausnopeuksissa joka siis hienosti "spekseissä". Mökää tulee varmaan ~105dB yhdellä epäherkällä leffaelementillä, ei tuhinat liene ongelma vaikka tehoa syöttäisikin enemmän. Mutta laittakaas sellainen 4" putki sinne, niin virtaukset alkaa olla 35m/s2 hujakoilla samoilla tehoilla. Teoria tietty erikseen, mutta maalaisjärkeä näissä voi käyttää kuten tuossa todettu.

Muutamaa kaupallista pikkupömpeliä koitin olohuoneeseen, mutta ne "tuhinapöntöt" piti vaihtaa isompaan, että suht normi telkkarivolumeilla kuulosti edes siedettävältä. Tuo XTZ sub 10.17 edge on aikalailla siinä rajoilla, ainakaan alinta viritystä en siinä halunnut käyttää (minun korvilla). Eli kompromisseja...

Varmaan riippuu myös subbarin herkkyydestä paljonko tehoa kuluu. Jos on tosi herkkä subukka (ja kuuntelee tosissaan hiljaa) niin tehoa ei varmaa kulu. Itsellä nuo nykyiset Exodus Audion Shiva-X kaksi elementtiä on suljetussa kotelossa ja jos pistän THX demorainan pyörimään semmoisella volumella että voi vielä ihan normaalisti keskustella toisen kanssa samalla niin TAMPissa kolmesta vihreästä valosta vilkahtelee kaksi. Kolmannen valon jälkeen tulee CLIP punainen valo. Tarkoittaako se nyt sitten että taustamusiikki vie about 66% mitatusta ~1200W? Empä tiedä. Pitäisi mitata kulutusmittarilla.

Oletko harkinnut että tekisit Shivoille refleksikotelot? Pirun hyvät elementit kyseessä ja pitäis sopia tuon kokoisiin koteloihin kuin suunnittelit.
 
Tuokin on helppo ottaa simuissa huomioon. Tuolla esimerkin Alpinella refleksikotelossa täydellä teholla kompressio jää 2dB nurkille. Mitään mainittavaa kompressiota ei tule ennen kuin ylitetään 100W teholukema, jossa kompressio on 1dB. Jos se kotelo on edes hehtaarilleen fiksusti suunniteltu, niin kompressio on ihan yhtälailla olematon ongelma.

Sanoisin itse, että se suurin ongelma (tai virhe) refleksikotelon suunnittelussa on se, kun koetetaan väkisin repiä ne viimeiset pari desibeliä ja lyödään tuhansia watteja elementille vaikka se jo natisee liitoksissaan, portti puhisee ja kompressio tekee tehon lisäämisestä turhaa. Simuloimalla saa aika nopeasti hyvän näppituntuman siihen, missä elementin "luontaiset rajat" menevät. Usein simulaatiosta tulee vaikeata juuri siinä kohtaa, kun aletaan mennä reippaasti yli mitoitetun tehonkeston. Suljetut ovat asia erikseen.

Refleksien suurin hyöty on juuri se, että ne eivät oikeasti tarvitse sitä tehoa niin paljon. Siksi on minusta vähän hassua tehdä refleksi ja kauheita kompromisseja suunnitteluasteella, jotta saa kaiken tehon hyödynnettyä vahvistimesta.
Tuo on helppo allekirjoittaa.
Lähinnä tarkoitin alle 6" putkea käytettäessä alpinella. olen kys. ellua kokeillut 100l kotelossa 4" putkella, ja kyllä ne suhinat oli se vähäisin huoli verrattuna 6" putkeen samassa kotelossa.
 
Oletko harkinnut että tekisit Shivoille refleksikotelot? Pirun hyvät elementit kyseessä ja pitäis sopia tuon kokoisiin koteloihin kuin suunnittelit.
No olisihan siinä semmoinen budjetimpi ratkaisu jota voisi miettiä toki. 100-115 litrainen kotelo ja 19Hz viri yhdelle elementille niin saisi varmasti vähän vaivattomamman kuuloisen soinnin ja olisi vähäksi aikaa askartelua. Simulaation mukaan 110dB - 120dB olisi maksimitasot 16Hz - 100Hz alueella eli perus puolihämärässä kultsi kainalossa suoritetut leffan katselut olisi hyvinkin vähäsäröisiä. Ehkä näkyisi sähkölaskussakin pidemmän päälle kun nyt 90dB - 100dB murahduksiin tarvii aina sen useampi sata wattia, mutta tuolla systeemillä puhuttaisiin yksittäisistä wateista.

Alla simulaatiota yhdellä Shiva-X 115 litraa ja 20Hz tune:
VB Response Exodus Audio Shiva-x.gif

VB Excursion Exodus Audio Shiva-x.gif

E: Lisättäköön vielä että tällä ratkaisulla ei saa taas ollenkaan sitä voimaa tuonne ultra matalille mitä alunperin funtsin. Yleinen SPL tason nosto ei kiinnosta. Olisi hauska jos saisi sillä 105dB tasolla ekstensiota lisää tuonne kohden 10Hz taajuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo simulaatiosi näyttää kovasti tutulle mitä nuo omat SDX12 on.

Ainut vaihtoehto lienee kasvattaa kotelon kokoa jos ulottuvuutta tahdot lisää (ilman muita negatiivisia sivuvaikutuksia). Tollanen puolitoistametrinen 6" putki, tai portti ei oikein sen 115L litran kotelon sisälle mahdu. Yksi vaihtoehto voisi olla passiivit? 12" APR on vaan hifitalosta loppu. :confused2:
 
Itse en ole koskaan tarvinut 12" -tuumaiselle 6" halk. putkea. 10cm on riittänyt aivan täysin.
 
Itse en ole koskaan tarvinut 12" -tuumaiselle 6" halk. putkea. 10cm on riittänyt aivan täysin.

Se on ihan fine, jos vaan on OK vielä näiden kanssa.

VB Response CSS SDX12.gif
VB PortAirSpeed CSS SDX12.gif

Käytin nyt esimerkkinä tuota omaa elementtiä, 100W ja 4" putki.

EDIT: on minullakin ollut 12" elementtejä 4" putkella, enkä enää tuollaista tee. Silloin ymmärrykseni näitten suunnittelusääntöjen suhteen kyllä oli vajavainen ja elementti kompressoi/tuhisi (eli se kotelo oli ihan perseestä). Siitä aikaa yli 20 vuotta.

EDIT2: Olispa jotain 5" putkea aeroporteilla. :giggle:
 
Viimeksi muokattu:
Se on ihan fine, jos vaan on OK vielä näiden kanssa.
Ok minkä kanssa ? Minulla on ainakin tapana suojata elementit AINA HPF:llä (aka subsonic) jossain ~10-15hz tietämissä joka myös laskee portin "tuhinat". Ja jos halutaan niitä infratuntemuksia (eli mennään alle 20hz) niin lentää 12" -tuumaiset ikkunasta pihalle (ainakin täällä) ja tilalle tulee isompaa kartioo tai sitten siihen käyttöön tarkoitettua buttkickeriä.. En ymmärrä miksi jollain pienellä lerpattimella pitäisi edes yrittää saada jotain maagisia infratuntemuksia.

Itse olen myös oppinut pyöristämään putkien päät niitä kuumentamalla...
 
Minua häiritsee tuo esimerkkitapaus, ainakin suunnittelupöydällä (kokemuksia on vastaavista mutta kuten sanoin ne oli todennäköisemmin perselleen suunniteltu). HPF tottakai ja se auttaa kuten sanoit. Winisd olis vähän helpompi simuloida tuota HPF kanssa. Esimerkin ~100dB taso nyt ei vielä hirvittäviä leffatuntemuksia aiheuta ja HPF kanssa varmasti toimisi. Vaikea sanoa että jos löylyä lisätään niin häiritsisikö enää ne tuhinat. Itse en vain sellaista riskiä rakentamisessa ottaisi, että joutuis jotain uusiksi tekemään. Mutta hyvä että tuo 4" voisi olla ratkaisu kokemukseen perustuen, täytyypä olla itsekkin avoimempi tuon ajatuksen suhteen. ;)

En itsekkään käyttäisi 12" noin matalalle viritykselle, joku toinen voi. Elementtiä suurentamalla pitäis kasvattaa sitä koteloa (jos niitä oikein matalia taajuuksia halutaan), joka keskustelun tapauksessa ei käsittääkseni ollut mahdollista. Sellainen 15Hz 18" tuplamallu oli joskus mielessä kun ne elementit oli, mutta sellaiselle 2x350L kotelolle ei tilaa ole. :lol:

latexii: Huomaathan että ei me olla millääntavalla asioista erimieltä. :)

Perseensuristimia käytän simurigissä, mutta noilla 20Hz viritetyillä subeilla en koe tarpeelliseksi sellaisten lisäämistä sohvaan, senverta paikat tärisee/antaa fyysistä palautetta.
 
Jees, itse kasailin tosiaan 4 kpl lilwreckereitä keittiössä (vähä yli 800 litraa / 300kg per kappale). Toisto 11hz. Nämä eivät piisanneet niin laitoin vielä jokaisen sohvan jalan alle buttkickerin jonka toiston rajasin 5hz-17hz. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus lähikenttään (sohvan selkämykseen) laittaa 4 kpl 18" -tuumaisia lähinnä paukuttamaan selkärankaa (tuohon tyyliin). Aina pitää olla tilaa harrastaa (ja kyllä, emäntä löytyy.. se on noiden tapped hornien mitat muuttanu tuumista senteiksi. Itse kun tuppaan noissa hutiloimaan)

Tässä alkais olemaan ihan ok setti tuntemuksia ajatellen.

 
Viimeksi muokattu:
Lainataanpa tätä ketjua kun täällä tätä tietämystä näyttää löytyvän.
Kasailen tässä koteloita audiovideon 15'' pisteille ja loppuvaiheessa ollaan. Ajattelin laittaa kotelon sisälle 50mm paksua ewonaa seinille ja nyt askarruttaa että mitkä pinnat jättää villoittamatta.
Refleksiputkien vastapäinen seinä pitänee jättää ainakin mutta oliko muita paljaaksi jätettäviä seiniä?
Refleksiputket tulevat kaiuttimen kylkeen ja alin putki tulee aika lähelle kotelon pohjaa jos sillä tiedolla jotain tekee.

Ja toinen kysymys olisi että onko kellään edullista paikkaa josta hankkia mustia kuusiokolopultteja koossa m6 60mm?
 
Viimeksi muokattu:
Ja toinen kysymys olisi että onko kellään edullista paikkaa josta hankkia mustia kuusiokolopultteja koossa m6 60mm?
Ainakin paikan päällä käyden olen löytänyt erikoisemmatkin pultit/ruuvit Kirkkonummelta Espoon Pultista. Sen verran menneen maailman meininkiä oli että epäilen saako tuolta mitään Postin kautta.
 
Lainataanpa tätä ketjua kun täällä tätä tietämystä näyttää löytyvän.
Kasailen tässä koteloita audiovideon 15'' pisteille ja loppuvaiheessa ollaan. Ajattelin laittaa kotelon sisälle 50mm paksua ewonaa seinille ja nyt askarruttaa että mitkä pinnat jättää villoittamatta.
Refleksiputkien vastapäinen seinä pitänee jättää ainakin mutta oliko muita paljaaksi jätettäviä seiniä?
Refleksiputket tulevat kaiuttimen kylkeen ja alin putki tulee aika lähelle kotelon pohjaa jos sillä tiedolla jotain tekee.
Mun mielestä voit villoittaa joka seinän kunhan (vähintään) putkien halkaisijan verran jätät hengitystilaa joka suuntaan. Esim. tuolla on tehty asiat aika optimaalisesti.
 
Mun mielestä voit villoittaa joka seinän kunhan (vähintään) putkien halkaisijan verran jätät hengitystilaa joka suuntaan. Esim. tuolla on tehty asiat aika optimaalisesti.

Myös putkien vastainen seinä? Muistelisin joskus lukeneeni jossain ohjeessa että se tulisi jättää villoittamatta.

Myöskin alimman putken ja pohjan väliin jää tosiaankin 1-2cm tilaa. Villoitanko silti pohjan?


Amazon.de löytyisi noita mustia m6 pultteja elementin kiinnitykseen, mutta aika kalliiksi tulisi omasta mielestä jos 10kpl maksaa sen n. 15€ +veroero.

Kirkkaita pultteja löytyy omasta takaa plus kilikalipurkista mustaa, mutta kokemus on osoittanut että omassa käsittelyssä pultteja kiriessä maalipinta ei kestä.
 
Myös putkien vastainen seinä? Muistelisin joskus lukeneeni jossain ohjeessa että se tulisi jättää villoittamatta.

Myöskin alimman putken ja pohjan väliin jää tosiaankin 1-2cm tilaa. Villoitanko silti pohjan?
En varmaan laittaisi mitään tuohon pohjaan. Jotain ohutta vaimennusmattoa siihen voisi laittaa, mutta toimii ilmankin. Itse olen tosiaan joka seinän villoittanut. Katsonut vaan että putkella on tilaa hengittää niin kotelon sisällä kun ulkopuolellakin.
 
Leffasubiksi olisi kartoitus menossa mutta jonkin verran musaakin tulee kuunneltua. Verrattain pieneen koteloon (alle 100 litraa) ja niitä voisi olla kaksi niin saisi huonemoodit paremmin taltutettua. Sotaratsuna on vahvistimen virkaa toimittamassa T.Ampin TA-2400, joten tuosta luulisi kahdellekkin subbarille saavan tehoa sopevasti. Nykyään ei mitään aivan mahdottomia äänenpaineita vaadi mutta olisi se aina kiva että nuo alle 10Hz - 20Hz alueella tapahtuvat murinat saisivat sillälailla sopevasti eloa.

Nykyinen subi alkaa väsymään tuossa 20Hz kohdilla joka on vahvasti simuloinnin mukainen toimintamalli.

1598247335040.png



Jaa tämmöisestä en ole koskaan kuullutkaan. Onko näitä viime aikoina käytetty DIY projekteissa, olisi hauska tutustua lopputulokseen? Pikainen simulointi UniBox408:lla näyttää että tuo toimisi pienessäkin kotelossa (~100 litraa suljettu) ja herkkyyskin on vielä hyvä matalille taajuuksille asti ja reilu tuhannella vatilla pysytään vielä 15mm lineaarisen liikepoikkeaman puitteissa. Voisi kuvitella että toisto olisi aika vaivatonta jos nuita olisi kaksi ja kuuntelisi sillain "maltillisesti". :think: Tää oli hyvä. Toki kallis myöskin.
Ei ole siitä 100L kokemuksia mutta 400L refleksiin oon enemmän kuin tyytyväinen sain jopa sen naamiointiprojektin vihdoin loppusuoralle
IMG_20200916_173937.jpg
 
Osaisiko joku auttaa mistä voisi olla kyse. Ensin hieman taustaa.

Omistan 2 x SI HT 18" subwooferia n. 100l koteloissa ja niiden vahvistimena toimii Behringer Inuke 6000DSP. AV-vahvistimena Denon X3300W. Muutin AV-kamani pois leffahuoneesta olohuoneeseen kesän aikana ja pikkuhiljaa olen alkanut testailla miten laitteet toimivat uudessa tilassa jne. Subbarien taajuusvasteet mittailtu REWillä ja Inuken Remote Connectin avulla lanattu pahimmat korostumat subbareista pois sekä laitettu output limiter n. 600w kun elementtien RMS tehonkesto on sen verran valmistajan mukaan. Sitten AV-vahvistimesta ajettu Audyssey XT32, etukaiuttimien crossover 40->80hz ja kevyt bassonkorostus omaan makuun.

Nyt kun päätin kunnolla kokeilla miten uudessa tilassa subbarit jaksaa toistaa kovemmilla desibeleillä niin ihmettelin että Inuke alkaa jossain bassovoittoisessa musiikissa hakkaa toiselle subwooferille rajoitinta päälle (tulee kolme keltaista valoa ja yksi punainen) jo n. 90-95 db äänenvoimakkuudella jonka mittasin tavallisella Radio shack desibelimittarilla. Myös toinen Inuken kanava vilkuttaa yhtä ledia (taitaa ledit mennä näin: -24dB, -12dB and -6dB, limit).

Onkohan vahvistimessa vikaa vai kenties toinen tai molemmat subwooferit menneet rikki? Voiko olla kotelossa jotain vikaa ja esim. ilmavuoto joka aiheuttaa tälläistä. Kevyesti kun elementtejä painaa kahdella kädellä suoraan niin en ainakaan mitään suhauksia kuule eivätkö rohise mitenkään tai ota mitenkään "kiinni". Onko kenelläkään antaa mitään neuvoja mikä voisi olla syynä tai mitä lähteä tutkimaan? Kotelot eivät ole kovin hyvin tuettu kun en ymmärtänyt tekovaiheessa kuinka tärkeää se on tehdä oikein ja luulen että se voi vähän rokottaa kovimpia tasoja, mutta vanhassa tilassa toimivat ainakin kun joskus kokeilin niitä ajaa kovemmalla niin että hampaat kolisi suussa kun sohva alla heilui niin paljon eikä ikinä mennyt output limiter päälle.

Googlesta kaivettu esimerkkikuva Stereo Integrity HT 18" elementin voimavaroista suljetussa kotelossa. Kaukana ollaan noista luvuista tällä hetkellä.
Xzxy8BG.png
 
Osaisiko joku auttaa mistä voisi olla kyse. Ensin hieman taustaa.

Omistan 2 x SI HT 18" subwooferia n. 100l koteloissa ja niiden vahvistimena toimii Behringer Inuke 6000DSP. AV-vahvistimena Denon X3300W. Muutin AV-kamani pois leffahuoneesta olohuoneeseen kesän aikana ja pikkuhiljaa olen alkanut testailla miten laitteet toimivat uudessa tilassa jne. Subbarien taajuusvasteet mittailtu REWillä ja Inuken Remote Connectin avulla lanattu pahimmat korostumat subbareista pois sekä laitettu output limiter n. 600w kun elementtien RMS tehonkesto on sen verran valmistajan mukaan. Sitten AV-vahvistimesta ajettu Audyssey XT32, etukaiuttimien crossover 40->80hz ja kevyt bassonkorostus omaan makuun.

Nyt kun päätin kunnolla kokeilla miten uudessa tilassa subbarit jaksaa toistaa kovemmilla desibeleillä niin ihmettelin että Inuke alkaa jossain bassovoittoisessa musiikissa hakkaa toiselle subwooferille rajoitinta päälle (tulee kolme keltaista valoa ja yksi punainen) jo n. 90-95 db äänenvoimakkuudella jonka mittasin tavallisella Radio shack desibelimittarilla. Myös toinen Inuken kanava vilkuttaa yhtä ledia (taitaa ledit mennä näin: -24dB, -12dB and -6dB, limit).

Onkohan vahvistimessa vikaa vai kenties toinen tai molemmat subwooferit menneet rikki? Voiko olla kotelossa jotain vikaa ja esim. ilmavuoto joka aiheuttaa tälläistä. Kevyesti kun elementtejä painaa kahdella kädellä suoraan niin en ainakaan mitään suhauksia kuule eivätkö rohise mitenkään tai ota mitenkään "kiinni". Onko kenelläkään antaa mitään neuvoja mikä voisi olla syynä tai mitä lähteä tutkimaan? Kotelot eivät ole kovin hyvin tuettu kun en ymmärtänyt tekovaiheessa kuinka tärkeää se on tehdä oikein ja luulen että se voi vähän rokottaa kovimpia tasoja, mutta vanhassa tilassa toimivat ainakin kun joskus kokeilin niitä ajaa kovemmalla niin että hampaat kolisi suussa kun sohva alla heilui niin paljon eikä ikinä mennyt output limiter päälle.

Googlesta kaivettu esimerkkikuva Stereo Integrity HT 18" elementin voimavaroista suljetussa kotelossa. Kaukana ollaan noista luvuista tällä hetkellä.
Xzxy8BG.png

En tiedä ymmärsinkö väärin mutta kuulostaa siltä että iNuke vilkuttaa signaalitasoa, ei vahvistimen tehoa. Kokeile tiputtaa Subwoofer leveliä Denonin päästä.
 
En tiedä ymmärsinkö väärin mutta kuulostaa siltä että iNuke vilkuttaa signaalitasoa, ei vahvistimen tehoa. Kokeile tiputtaa Subwoofer leveliä Denonin päästä.

Luulin että vilkutus viittaa vahvistimen tehoon mutta tuossa on kyllä järkeä ja saattoi ratkaista ongelmani. Subwoofer level on -5 tällä hetkellä Denonin päästä, mutta unohdin mainita viime viestissä että olin hankkinut kamojen siirron yhteydessä Art Cleanbox Pron muuttaakseni Denonin balansoimattoman signaalin balansoiduksi. Jätin säätönupit puoleen vällin ja unohdin koko laitteen olemassaolon koska ajattelin sen tehneen työnsä koska Inuken gain nupit tarvitsi olla vain n. klo 9:ssä kun ennen Art Cleanbox Pro:ta ne piti olla jossain klo 14. En ajatellut että siitä voisi tulla liikaa signaalitason nostoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 102
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom