DIY subwoofer -ketju

Lupasin asennuskuvia joskus kun kerroin että boxit tulee kattoon. Ekat tyypit otettu, nätisti toimii ja on ihan riittävästi bassoa tohon 14m2 huoneeseen. :cool:

Täytyy paremmalla ajalla mittailla vastetta, nyt ajettu vaan XT32 asetukset setille ja laitettu ylipäästö 18Hz kohdille suojaamaan elementtiä. Vahvarina bassoille on Hypex PSC2.700d (molemmat toistaa samaa signaalia).

20200405_132407_resized.jpg20200405_132443_resized.jpg20200405_151306_resized.jpg20200406_084550_resized.jpg

mitenkäs äänten johtuminen? puurunkoinen talo?
 
mitenkäs äänten johtuminen? puurunkoinen talo?

Puurunkoinen talo juu (uusi). Kotelohan roikkuu noiden ruuvien varassa noista kulmaraudoista, eli sillai ei niin "kiinteä" asennus. Eipä se kotelo juurikaan pörise tai siirrä mitään mekaanista tärinää, mutta jotain pientä resonointia havaittavissa. Onko sitten tuossa alaslaskun kehyksessä vai missä, mutta eipä se leffaa kattellessa oo häirinnyt. Jos pelkkää bassosignaalia laittaa niin jossain vähän täräjää (tai silloin sen havaitsee tietty paremmin), mutta se on ihan normaalia näin niinkuin mun kokemuksen perusteella. Täytyy paremmalla ajalla tutkia, jos jaksais optimoida tuotakin.

On kyllä tosi siistiä jälkeä,pistähän kuvaa sitten kun alkaa olemaan teatteri muutenkin valmista=) mukava huone korkeus ollut lähteä toteuttamaan tollasta.:thumbsup:

Kiitos. Toistaiseksi valmis. Edessä on KEF R500 ja R200c, takana kuvissa näkyvät Monitor Audion upposurroundit katossa. Noita oli aikaisemmin mulla 4 edellisessä tilassa (surround back myös), mutta nyt kun sohvan joutuu seinään laittaan melkein kiinni niin totesin että 2 riittää. Toimii tosi hyvin tuossa, eli lisäparilla ei mitään etua oikeestaan sais. Takaseinään tulee vielä vaimennus heijastumille (kun tosiaan joutuu lähes seinään kiinni tuon sohvan laittamaan. Näyttönä 65" Sonyn FALD telkkari (75" tohon varmaan joskus tulee, isompaa ei mahdu). Tykillä ei olis oikeastaan isompaa kuvaa enää saanut, siksi taulutelkkari looginen ratkaisu.

Kämppä tehtiin korotettuna, eli 290cm on peruskorkeus josta tosiaan ihan OK lähteä tollaista vielä suht maltillista alaslaskua tekemään. Muualla siis 290cm korkeus.
 
Tuolla käsitelty samaa asiaa.. Kandee vilasta.
ei pitäis olla mitään estettä (paitsi itellä laukee johdonsuoja kun laittaa subbarin vahvistimen päälle). multa saat myös releen (käytettyjä makaa laatikoissa, sähkäri kun olen) jos tampereen lähistöltä olet, jos taas et niin ei maksa montaa kymppiä ni ei kannata lähteä hakemaan.
 
Enää kun ei mistään saa Infinity ref 1260, ni onko tuolle mitään vastinetta budjettiluokan toteutuksiin?
 
Enää kun ei mistään saa Infinity ref 1260, ni onko tuolle mitään vastinetta budjettiluokan toteutuksiin?
Tuossa muutama vaihtoehto
E. Tuossa vielä yksi.
 
Viimeksi muokattu:
JBL CS1214 oli pitkään tuon Infinity REF1260:n korvike, mutta senkin suhteen myydään ei-oota. Empä itse ole vielä yhtä hyvään tekeleeseen törmännyt samassa hintaluokassa. Etsinyt kyllä olen (kovastikin)
 
Kappas, puhetta budjetti JBL:istä.
Viime kesänä askartelin "stereotason" tilavuudeltaan ~200L ja hellasäröltä piiloon 4x CS1214 :giggle:
 

Liitteet

  • 20200430_001851.jpg
    20200430_001851.jpg
    839,4 KB · Luettu: 333
Nämä hommat on lopetettu jo pariinkin kertaan, mutta minkäs teet:

20200430_151950.jpg

Kaikki muuttui taas kun palstoilta löytyi edullisesti käyttämätön (tai "käyttämätön", tiedä näistä) BMS 18S430V2.

Enää toinen samanlainen, ja pääte.. kun senkin kerkesin mennä pari vuotta sitten myymään :grumpy:
 
Kappas, puhetta budjetti JBL:istä.
Viime kesänä askartelin "stereotason" tilavuudeltaan ~200L ja hellasäröltä piiloon 4x CS1214 :giggle:
Näyttää kyllä hyvältä. Onko sinulla kuvia kun subbari on lopullisessa käytössä? Itseäki kiinnostaisi rakentaa vastaavanlainen piilotettu subbari.
 
Näyttää kyllä hyvältä. Onko sinulla kuvia kun subbari on lopullisessa käytössä? Itseäki kiinnostaisi rakentaa vastaavanlainen piilotettu subbari.
senhän voi naamioida monella tapaa... oma (näköjään ikuisuus projekti) on tulossa kaapin näköiseksi. valeovien "peilit" tulee kankaasta ja meinaan siihen laittaa vetimetkin vaikka mitään oikeita ovia ei olekkaan. ekalla viritelmällä ovia tulee 2 kpl ja vaikka niiden keskireunat menevät keskeltä elementtiä niin ei mittauksissa juurikaan näkynyt, jos rupeaa jiossain vaiheessa tuntumaan siltä että se soundin pilaa niin teen sitten koko etuosan yhdellä "ovella". kittausta hiomista ja maalausta tuossa kötöstyksessä vielä reilusti jäljellä.... saa tosin odottaa siihen asti että kelit lämpenee jotta voin maalata sen ruiskulla autotallissa, kellariin kun ei yksin saa kolhimatta vietyä.
 

Liitteet

  • WhatsApp Image 2020-05-02 at 10.41.06.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-02 at 10.41.06.jpeg
    97,8 KB · Luettu: 252
Tuli tässä mieleen onkohan tälläisen vahvarin hankkimisessa järkeä vai onko parempia vaihtoehtoja tarjolla?


Lähinnä kiinnotaisi erot näihin halvempiin malleihin, jos ei watti erojen hintoja oteta huomioon. Ilmeisesti tuossa FA501:ssä jotain DSP hommia sisäisesti yms, lähinnä kiinnostaisi onko niistä näin "perus" jampalle hyötyä :)


Nykyisin on PA vahvari the t.amp TA-2400.

Subina tällä hetkellä ScanSpeak 30W/4558T00 subwoofer - Hifitalo (100litrainen refleksi kotelo), mutta saisi toki olla päivitys varaa jatkoa ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä vika tuossa t.ampissa sitten on? Eli miksi olet päivittämässä?

Vähän ikävän kokoinen tuossa olkkarissa saada mitenkään järkevästi toinen on puhaltimien humina vaikka niistä jo kierrokset tullutkin tipautettua. Toki jotkut sivut myös puhuu että PA ei olisi parhaita äänenlaadultaan verrattuna esim Hynixiin varsinkaan tuota ta2400 malli siellä kuitenkin tuota tehoa aikalailla yli sen mitä itse tarvitsen :)

Siksi sikäli tuollainen halvempi ratkaisu kiinnostaisi enemmän, mutta mielipiteitä toki kuunnellaan joka suuntaan.
 
Vähän ikävän kokoinen tuossa olkkarissa saada mitenkään järkevästi toinen on puhaltimien humina vaikka niistä jo kierrokset tullutkin tipautettua. Toki jotkut sivut myös puhuu että PA ei olisi parhaita äänenlaadultaan verrattuna esim Hynixiin varsinkaan tuota ta2400 malli siellä kuitenkin tuota tehoa aikalailla yli sen mitä itse tarvitsen :)

Siksi sikäli tuollainen halvempi ratkaisu kiinnostaisi enemmän, mutta mielipiteitä toki kuunnellaan joka suuntaan.
Itellä on käytössä nx3000, eikä tuossa äänellisesti ole mitään eroa esim. Hypex ds 8.0 malliin. Ainut tosiaan tuo ikävä tuuletin ääni, mutta senhän voi toki vaihtaa.
 
Hei! Ajattelin tehdä kaksi suljettua (tai passiivielementillä varustettua) enintään ~120L:n subia joko 15":n tai 18":n elementeillä kotiteatterikäyttöön. Minkälaista elementtiä tällähetkellä suosittelisitte moiseen hommaan?

Monia ketjuja selannut läpi netin, mutta monesti tulee ongelma että elementtiä ei ole enään saatavilla tai löytyy ainoastaan rapakon takaa, mutta toisaalta onnistuu se tilaaminen varmaan sieltäkin.

Dayton Audio UM18-22 näyttäisi yhä olevan saatavilla ja ilmeisesti toimisi tuollaisessa kotelossa. Olisiko kuitenkin samaan rahaan (500€/elementti) tai edullisemmin jotain järkevämpää?
 
Hei! Ajattelin tehdä kaksi suljettua (tai passiivielementillä varustettua) enintään ~120L:n subia joko 15":n tai 18":n elementeillä kotiteatterikäyttöön. Minkälaista elementtiä tällähetkellä suosittelisitte moiseen hommaan?

Monia ketjuja selannut läpi netin, mutta monesti tulee ongelma että elementtiä ei ole enään saatavilla tai löytyy ainoastaan rapakon takaa, mutta toisaalta onnistuu se tilaaminen varmaan sieltäkin.

Dayton Audio UM18-22 näyttäisi yhä olevan saatavilla ja ilmeisesti toimisi tuollaisessa kotelossa. Olisiko kuitenkin samaan rahaan (500€/elementti) tai edullisemmin jotain järkevämpää?
On todellakin jos esim. 200lit refleksi vielä menee. (tulee tosin rapakon takaa) Mach Audio 5 IXL 18" -tuumainen. Linkki. Alle tonnilla uskoisin että saat tuolta 2 elukkaa. Mach Audiolla saat myös paremman "hyvyysarvon" (=QTC) tuon kokoisessa suljetussa vs. Dayton.
 
Ok, kiitoksia. Näköjään tuokin kelpaa ~140litran suljettuun ja sekin lienee tehtävissä. Laitoin kyselyn mitä mahtaa toimituskulut olla. Veikkaan että aikalailla tonnin verran on alveineen pari kpl.

Edit: Kyseessähän olikin CAD eikä USD niin tuleehan ne nyt varmasti edullisemmaksi :facepalm:

Edit2: $973CAD eli ~640€ tulee kuljetuksineen ja siihen ALV päälle, joten loppusumma jää ~800€:n hujakoille. Parisenviikkoa kestää että saavat lähetettyä kun on muitakin tilauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko tuollainen Crown XLS 1002 sopiva vahvistin tuommoisen Mach Audio 5 IXL 18:n kaveriksi, vai olisiko ehdottaa jotain muuta?

Tuon ainakin saisi rca:lla suoraan vahvistimeen ja remotella heräteltyä.
 
Olisiko tuollainen Crown XLS 1002 sopiva vahvistin tuommoisen Mach Audio 5 IXL 18:n kaveriksi, vai olisiko ehdottaa jotain muuta?

Tuon ainakin saisi rca:lla suoraan vahvistimeen ja remotella heräteltyä.
Ainakin se on hiljainen, itellä on nx3000 missä kyllä paukut riittää mutta tuulettimen meteli on kaamea :lol: ehkä sinuna katsoisin pykälää isompaa crownia, 18" tarttee kuitenkin melkoisesti tehoa, ainakin suljetussa.
 
Olisiko tuollainen Crown XLS 1002 sopiva vahvistin tuommoisen Mach Audio 5 IXL 18:n kaveriksi, vai olisiko ehdottaa jotain muuta?

Tuon ainakin saisi rca:lla suoraan vahvistimeen ja remotella heräteltyä.
Tehoiltaan tuo ehkä riittäisi, pykälää kovempi ei haittaisi. Melkein kuitenkin suosittelisin DSP:n omaavaa vaffia. Jos käykin niin että haluat esim. Linkwitz Transform -filtterin toteuttaa niin DSP:llä se onnistuu. Ellei sinulla siis ole jo ennestään esim. MiniDSP :tä. Esim siis Behringer NX3000D
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole ennestään MiniDSP:tä. Mites tuollaisen Behringerin saa tavan vahvariin (Denon X3600H) kiinni?

Ja mites noiden tehojen laita? Tuossa NX3000D:ssä ilmoitettu 2x900W @ 4ohm, niin jaksaisiko oikeasti ajaa molempia subeja tuolla yhdellä vahvistimella?

Olin ajatellut että molemmille tietysti oma vahvistin, mutta jossain selaillessa tuli vastaan että ei kannattaisi sillattuna käyttää, oliko vain misinformaatiota? (Tai koskeeko subwoofer käyttöä)

Ja vielä neljäs kysymys, jos yhdellä järeämmällä kaksikanavaisella pärjää, niin minkälaista jöötiä pitää kaiutinkaapelin olla ~7 metrin vedolla?
 
Ei ole ennestään MiniDSP:tä. Mites tuollaisen Behringerin saa tavan vahvariin (Denon X3600H) kiinni?

Ja mites noiden tehojen laita? Tuossa NX3000D:ssä ilmoitettu 2x900W @ 4ohm, niin jaksaisiko oikeasti ajaa molempia subeja tuolla yhdellä vahvistimella?

Olin ajatellut että molemmille tietysti oma vahvistin, mutta jossain selaillessa tuli vastaan että ei kannattaisi sillattuna käyttää, oliko vain misinformaatiota? (Tai koskeeko subwoofer käyttöä)

Ja vielä neljäs kysymys, jos yhdellä järeämmällä kaksikanavaisella pärjää, niin minkälaista jöötiä pitää kaiutinkaapelin olla ~7 metrin vedolla?
No mulla yks Behringer EP4000 ajaa kahta Mach Audio IXL:ää joten se ainakin piisaa eikä ole kallis (esim. siihen voit siis suhteuttaa). Erikseen on sitten MiniDSP. Tuo kombo on ainakin hiton kova. Kaapeli on 4mm²
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole ennestään MiniDSP:tä. Mites tuollaisen Behringerin saa tavan vahvariin (Denon X3600H) kiinni?

Ja mites noiden tehojen laita? Tuossa NX3000D:ssä ilmoitettu 2x900W @ 4ohm, niin jaksaisiko oikeasti ajaa molempia subeja tuolla yhdellä vahvistimella?

Olin ajatellut että molemmille tietysti oma vahvistin, mutta jossain selaillessa tuli vastaan että ei kannattaisi sillattuna käyttää, oliko vain misinformaatiota? (Tai koskeeko subwoofer käyttöä)

Ja vielä neljäs kysymys, jos yhdellä järeämmällä kaksikanavaisella pärjää, niin minkälaista jöötiä pitää kaiutinkaapelin olla ~7 metrin vedolla?
Tuommoisilla onnistuu av vahvariin kytkentä.
Voi olla et nx3000 jää kahdelle suljetulle 18" vähän pieneksi.
 

Liitteet

  • Screenshot_2020-06-12-21-49-26-742_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2020-06-12-21-49-26-742_com.android.chrome.jpg
    371,4 KB · Luettu: 46
  • Screenshot_2020-06-12-21-50-09-765_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2020-06-12-21-50-09-765_com.android.chrome.jpg
    323,2 KB · Luettu: 46
Ohimennen muistutukseksi, kattokaa että linjassa riittää voltit kun PA päätteitä laitatte, jos ei ole balansoituja lähtöjä etuasteessa.
 
Tai sitten vaan soittaa balansoimatonta 3dB lujempaa. Balansoimattomalla siis menetetään tuo 3dB signaalista balansoituun eli symmetriseen verrattuna. Monissa PA-päätteissä tosin on gain-säätö jolla tuon voi ottaa huomioon tai jopa kytkin jolla valitaan -10dB, 0dB tai +4dB -asetus.

Monissa laitteissa tuntuu vaan nykypäivänä olemaan nuo desibelilukemat ihan höpöhöpöä eli ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
 
Omassa NX3000 käytän linjavahvistinta välissä että saa isomman signaalin sisään, toimii.
 
Tai sitten vaan soittaa balansoimatonta 3dB lujempaa. Balansoimattomalla siis menetetään tuo 3dB signaalista balansoituun eli symmetriseen verrattuna. Monissa PA-päätteissä tosin on gain-säätö jolla tuon voi ottaa huomioon tai jopa kytkin jolla valitaan -10dB, 0dB tai +4dB -asetus.

Monissa laitteissa tuntuu vaan nykypäivänä olemaan nuo desibelilukemat ihan höpöhöpöä eli ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Mistä kaivat (tai miten lasket) tuon 3dB ? Noilla +4dB, 0dB asetuksilla varmaan tarkoitat dBu :ta eli sisääntulojännitettä.
Figure_4.png



Balanced and Unbalanced Reference Voltage:

For consumer audio products using unbalanced RCA connectors, the reference signal level is -10dBV. This is equal to reference voltage level of 0.316 Vrms. 0 dBV is a voltage reference point equal to 1.0 Vrms. Remember that the dB level is a LOG ratio of two voltages.

=20*LOG(0.316/1) ˜ -10 dB

For pro audio products using balanced XLR connectors, the reference signal level is +4dBu. This is equal to voltage reference level of 1.23 Vrms. 0 dBu is a voltage reference point equal to 0.775 Vrms.

=20*LOG(1.23/0.775) ˜ +4 dB

When a home audio equipment with an RCA output is connected to a pro audio equipment’s XLR input, the signal will have to increase by as much as 12 dB. The casual observer would think to convert -10 dBV to +4 dBu, you would need 14 dB of gain. The casual observer would be wrong. You only need 12 dB of gain. The reason is not only do you change levels, you also change reference levels -- from dBV to dBu. The first (dBV) references everything to 1.0 volt, while the second (dBu) references everything to 0.775 volts.

=20*LOG(1.23/0.316) ˜ 12 dB
 
Viimeksi muokattu:
Ok, eli PA-vahvistin pelkillä XLR tuloilla ei ole yhteensopiva Denon X3600H:n kanssa, koska siinä on vain rca lähdöt ja niiden jännitetietoja en löydä mistään. @SiB77 mainitsi linjavahvistimen, voisitko hieman tarkentaa mikä laite on kyseessä? Googlaamalla en tullut yhtään viisaammaksi.

Ainoat PA vahvistimet mistä löysin tuon RCA:n on joku nevahööd ja tuo Crown XLS sarja, eikä ilmeisesti edes tuossa 2502:ssa riitä jerkku ajamaan molempia. Lähes kaikki muut subwoofer käyttöön tarkoitetut vahvistimet tai moduulit näyttää loppuvan 500Wrms tienoille, paitsi Hypex FA502, mutta pidän tuota 615€/kpl aika suolaisena.
 
Ok, eli PA-vahvistin pelkillä XLR tuloilla ei ole yhteensopiva Denon X3600H:n kanssa, koska siinä on vain rca lähdöt ja niiden jännitetietoja en löydä mistään. @SiB77 mainitsi linjavahvistimen, voisitko hieman tarkentaa mikä laite on kyseessä? Googlaamalla en tullut yhtään viisaammaksi.

Ainoat PA vahvistimet mistä löysin tuon RCA:n on joku nevahööd ja tuo Crown XLS sarja, eikä ilmeisesti edes tuossa 2502:ssa riitä jerkku ajamaan molempia. Lähes kaikki muut subwoofer käyttöön tarkoitetut vahvistimet tai moduulit näyttää loppuvan 500Wrms tienoille, paitsi Hypex FA502, mutta pidän tuota 615€/kpl aika suolaisena.
Mulla pelittää ihan täysin denon x3500H ja behrun nx3000.
 
Hihageneraattorilla voisin veikata että todennäköisesti voltin tienoilla Denonissa output. Jos PA päätteessä on input sensitivity valittavissa 0,775v niin et tarvi mitään vahvistimia väliin. RCA->XLR adaptereita on kyllä olemassa, vaikka noi adapterihässäkät ei välttämättä paras vaihtoehto olisikaan, toimii kuitenkin.
 
Ok, eli PA-vahvistin pelkillä XLR tuloilla ei ole yhteensopiva Denon X3600H:n kanssa, koska siinä on vain rca lähdöt ja niiden jännitetietoja en löydä mistään. @SiB77 mainitsi linjavahvistimen, voisitko hieman tarkentaa mikä laite on kyseessä? Googlaamalla en tullut yhtään viisaammaksi.

Ainoat PA vahvistimet mistä löysin tuon RCA:n on joku nevahööd ja tuo Crown XLS sarja, eikä ilmeisesti edes tuossa 2502:ssa riitä jerkku ajamaan molempia. Lähes kaikki muut subwoofer käyttöön tarkoitetut vahvistimet tai moduulit näyttää loppuvan 500Wrms tienoille, paitsi Hypex FA502, mutta pidän tuota 615€/kpl aika suolaisena.
Suoraan liitäntätavoiltaan ei ole yhteensopiva. Sinun vahvistin varmaan antaa tarpeeksi jännitettä preouteista (mm. subwoofer preout) tuolle PA-päätteelle JOS PA-päätteen spekseissä mainitaan sisääntuloherkkyys 0,775v (behringer nx / inuke / behringer ep-sarja, ja mm crown) . On kuitenkin aina fiksumpaa pelata natiivijännitteillä ja liitännöillä tällöin ei todellakaan olisi pahitteeksi hommata PA -päätteen yhteydessä esim. Art Cleanboxia mikä itseltäkin löytyy. Silloin varmasti asiat mätsäävät.
Se että PA-päätteessä on RCA ei välttämättä kerro yhtään mitään. Se voi olla vain yksinkertainen Y- haaroitus XLR: stä ja tällöin vaatii aivan saman jännitteen toimiakseen. Noissa aniharvoin on mitään sisäisiä DI-boxeja rakennettuna, eli tässä tapauksessa on aivan sama lyötkö siihen kiinni RCA -XLR / RCA - RCA / RCA - 6,3mm jack -piuhat
 
Vähän pimppasin vanhaa subia. Alkuperäinen yhden magneetin elementti sai väistyä tuplamagneettien tieltä. No eihän se sinne sisälle mahtunut mutta onnistuu se näinkin:

sub1.jpg sub2.jpg sub3.jpg

sub4.jpg


Elementin magneetin ja lattian väliin jäi 5mm tilaa.
 
Dayton Audio um18-22 elementin siirto suljetusta refleksiin houkuttelisi (ja toisen mokoman hommaaminen). Piirtelin Winisd:llä käppyröitä elementistä. Tarkoitus olisi tehdä viritys 15-16Hz tienoolle. Valmistajan suositus tuolle kopaksi näytti olevan suunnilleen 340l (ilman putkia&elementtiä), viritys kolmella 4" putkella, 81cm pituudessa. Simuloinnissa (käytetty teho varovaiset 500W) ilmavirta putkissa kasvoi melko korkeaksi (noin 20m/s). Jos taas tuon virittää neljällä pidemmällä putkella, putkien resonanssi on 147,5hz kohdalla. Mahtaako olla liian lähellä toiminta-aluetta? (Jako 60-80hz tuntumassa pääkaiuttimilla, lfe raita 120hz asti).

Myös olisi tyhmä kysymys. Jos käyttää ns aeroport putkia, lasketaanko putken pituus alkavaksi torven ylä- vai alaosasta? Ei toki taida tässä kokoluokassa paljon vaikuttaa.
 
Dayton Audio um18-22 elementin siirto suljetusta refleksiin houkuttelisi (ja toisen mokoman hommaaminen). Piirtelin Winisd:llä käppyröitä elementistä. Tarkoitus olisi tehdä viritys 15-16Hz tienoolle. Valmistajan suositus tuolle kopaksi näytti olevan suunnilleen 340l (ilman putkia&elementtiä), viritys kolmella 4" putkella, 81cm pituudessa. Simuloinnissa (käytetty teho varovaiset 500W) ilmavirta putkissa kasvoi melko korkeaksi (noin 20m/s). Jos taas tuon virittää neljällä pidemmällä putkella, putkien resonanssi on 147,5hz kohdalla. Mahtaako olla liian lähellä toiminta-aluetta? (Jako 60-80hz tuntumassa pääkaiuttimilla, lfe raita 120hz asti).

Myös olisi tyhmä kysymys. Jos käyttää ns aeroport putkia, lasketaanko putken pituus alkavaksi torven ylä- vai alaosasta? Ei toki taida tässä kokoluokassa paljon vaikuttaa.
Sanoisin että you're good to go. Tuo ensimmäinen resonanssi jos osuu ~150hz ja jakotaajuus olisi 60hz niin tällöinhän tuo menee oktaavisäännön mukaan. (eli eka resonanssi menee oktaavin verran yli jakotaajuuden. Enempi yli toki siis parempi.) Voithan toki miettiä refleksikäytävää putken sijasta. Itse olen aina mitoittanut aeroporteilla vaan tuon suoran osuuden mukaan ja muu hifistely on vaan plussaa jolla ehkä on jossain mielessä vaikutus.. (kun kokoluokka on tuo). En myöskään ole jaksanut vaivata päätäni sillä paljonko sisätuet haukkaa tilavuutta tai elementti, koska vaimennusvanu kompensoi tätä..

Onko sulla muuten mahdollisuus testata suljetussa linkwitz transform -filtterikorjauksella tuota ? Onnistuisi esim. MiniDSP:llä ja equalizer apo -softalla ... Se venyttää matalaapäätä aika kivasti ja tuo vähä refleksin luonnetta suljettuun.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin että you're good to go. Tuo ensimmäinen resonanssi jos osuu ~150hz ja jakotaajuus olisi 60hz niin tällöinhän tuo menee oktaavisäännön mukaan. (eli eka resonanssi menee oktaavin verran yli jakotaajuuden. Enempi yli toki siis parempi.) Voithan toki miettiä refleksikäytävää putken sijasta. Itse olen aina mitoittanut aeroporteilla vaan tuon suoran osuuden mukaan ja muu hifistely on vaan plussaa jolla ehkä on jossain mielessä vaikutus.. (kun kokoluokka on tuo). En myöskään ole jaksanut vaivata päätäni sillä paljonko sisätuet haukkaa tilavuutta tai elementti, koska vaimennusvanu kompensoi tätä..

Onko sulla muuten mahdollisuus testata suljetussa linkwitz transform -filtterikorjauksella tuota ? Onnistuisi esim. MiniDSP:llä ja equalizer apo -softalla ... Se venyttää matalaapäätä aika kivasti ja tuo vähä refleksin luonnetta suljettuun.

Oheiskalustoon kuuluu tällä hetkellä antimode 8033S-II ja hypex ds4.0. Vahvistimeksi on tulossa behringer nx6000d (tuulettimet vaihtoon). Tuolla varmaan pystyisi jotain käppyrää tekemään laskevalle loppupään toistolle suljetussa?
 
Oheiskalustoon kuuluu tällä hetkellä antimode 8033S-II ja hypex ds4.0. Vahvistimeksi on tulossa behringer nx6000d (tuulettimet vaihtoon). Tuolla varmaan pystyisi jotain käppyrää tekemään laskevalle loppupään toistolle suljetussa?
Todennäköisesti silläkin pystyy, itselleni ei ole vaan tuttu menetelmä. Ongelmanahan tuossa on se että behrun DSP:ssä taitaa alin taajuus olla 20hz. Tuosta Antimode S-II saat myös balansoitua signaalia pihalle, ja siitähän PA-pääte tykkää.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän pimppasin vanhaa subia. Alkuperäinen yhden magneetin elementti sai väistyä tuplamagneettien tieltä. No eihän se sinne sisälle mahtunut mutta onnistuu se näinkin:

sub1.jpg sub2.jpg sub3.jpg

sub4.jpg


Elementin magneetin ja lattian väliin jäi 5mm tilaa.
Sullahan on refleksikotelo, miksi et käännä elementtiä toisinpäin. Tällöin saataisiin kotelo jopa käyttöönkin?
 
Paremmin se noin soi. Ja tuo tuplamagneetti-elementti ei mahdu kotelon sisälle koska tulee vahvistimen kotelointi vastaan. Alkuperäinen oli yhdellä magneetilla ja se mahtui.
 
Sullahan on refleksikotelo, miksi et käännä elementtiä toisinpäin. Tällöin saataisiin kotelo jopa käyttöönkin?
Koulutus:
Toisin kuin ensin luulisi niin elementti tosiaan säteilee kumpaankin suuntaan yhtälailla. Eli sillä ei niinkuin periaattellisesti ole eroa kummin päin elementti on kotelossa. Rumahan tuo on mutta hyvänä puolena on se että elementti ei vie tilaa kotelosta eli laskennallinen tilavuus on isompi kotelossa. Refleksiputkesta tulee edelleen viritystaajuuden mukaiset taajuudet ja elementti potkii kotelon ulkopuolella bassoa.

/Koulutus:
 
Kotiteatterisubbaria peerless xls10 elementin ympärille olisi tarkoitus rakentaa. Sopisiko tämä vahvistin the t.amp S-75 MK II sillattuna projektiin? Ilmeisesti tällöin antaisi 150W 8 Ohmin impedansilla. Elementti on kuitenkin vain 4 Ohmin, aiheutuuko ongelmia?
 
@ppppp , onhan tuo aika köykäinen vahvistin subbaria ajamaan. Ilmeisesti ainakin tuota S-150 vahvistinta on käytetty onnistuneesti 4 ohmin kuormaan sillattuna. Onko nimenomaan pa-pääte hakusessa (äänetön sellainen?) vai kelpaako tuohon hintaluokkaan myös moduuli? Sitähän ei ole pakko tunkea elementin kanssa samaan koteloon. Jos tehontarve ei ole suuri niin tuossa olisi esim. 200W moduuli.
 
Kotiteatterisubbaria peerless xls10 elementin ympärille olisi tarkoitus rakentaa. Sopisiko tämä vahvistin the t.amp S-75 MK II sillattuna projektiin? Ilmeisesti tällöin antaisi 150W 8 Ohmin impedansilla. Elementti on kuitenkin vain 4 Ohmin, aiheutuuko ongelmia?
10" elementille riittää oikein hyvin. Leffakäytössä tehot on 1-30W paitsi kunnon rymistelyissä ehkä 100W.
 
Kotiteatterisubbaria peerless xls10 elementin ympärille olisi tarkoitus rakentaa. Sopisiko tämä vahvistin the t.amp S-75 MK II sillattuna projektiin? Ilmeisesti tällöin antaisi 150W 8 Ohmin impedansilla. Elementti on kuitenkin vain 4 Ohmin, aiheutuuko ongelmia?

Tuo vahvistin tuskin on paras mahdollinen projektiisi. Toisekseen tuskin on elementtikään. XLS on ihan ok, mutta parempia elementtejä löytyy. Itse miettisin hetkisen, että mitkä tavoitteet projektilla ovat. Jos puhutaan oikeasti kotiteatterikäytöstä, niin yksi kymmentuumainen ei tahdo riittää.

1598204602756.png


Tuossa pikainen simulointi XLS12- ja XLS10 elementistä

XLS10: 50L kotelo, 20hz viritys, 150W, HPF 2. asteen BW 19hz
XLS12: 75L kotelo, 20hz viritys, 200W, HPF 2. asteen BW 16hz

Tuossa on mielestäni se lähtökohta mikä alkaa olla DIY-ratkaisuissa järkevä. Nuo saa vielä subbareiden mittapuulla halvalla tehtyä ja antaa mukavasti suorituskykyä. Jos tuosta mennään alaspäin, niin alkaa melkein tulla halvemmaksi ostaa kaupasta se SVS SB1000 tms. Toki jos rakentamisen ilosta tekee, niin se on asia erikseen. XLS10 on ihan ok elementti, mutta hyppäisin itse suoraan 12", jos vaan mahdollista. Jos se elementin vaihto on mahdollista, niin hyppäisin henk.koht. suoraan min. 15" kokoluokkaan. Reserevistä ei ole haittaa, voluumia voi aina laittaa pienemmälle. Elementin pohjaaminen sen sijaan on ikävämpi juttu.

Älä tee sitten suljettua leffakäyttöön varsinkaan tuosta 10":sta. Sähköinen korjaus ei näillä oikein onnistu, kun tarvitset tehokkaan vahvistimen ja näistä elementeistä loppuu liikevara kesken.

Joten pari tarkentavaa kysymystä:
- Millaiset kuunteluvoimakkuudet leffoissa?
- Millainen kuuntelutila?
- Budjetti?
- Koko/ulkonäkörajoitteet?
 
10" elementti 20hz virityksellä, HALOO! Hyvä kun lootaan saa 80hz virin ja sekin soi komeasti. Hieno nollapostaus Bahamieheltä.
 
10" elementti 20hz virityksellä, HALOO! Hyvä kun lootaan saa 80hz virin ja sekin soi komeasti. Hieno nollapostaus Bahamieheltä.

Selvä. Laita oma simulaatio ja näytä missä on ongelma? Hyvin pelittää, xMax ei ylity ja vaste näyttää hyvältä. Ainoa ongelma on refleksiputken asettelu koteloon, koska sen pitää olla verrattain pitkä kotelon mittoihin nähden.

Voihan tuon toki virittää pari hertsiä korkeammalle, jolla saadaan pari desibeliä 20-30hz välimaastoon, mutta sielläkin loppuu xMax kesken ihan samoilla tehoilla eli hyöty on about 0. Joten nyt @SiB77 sitä fatkaa tiskiin :bored: PS: Ei olla räbässä.
 
Mitkä on tällä hetkellä 15” tai 18” elementtien parhaimmistoa koti DIY joita saa euroopasta/pohjoismaista? Jenkeistä tuskin kannattaa Stereo Integrityä lähtä rahtaamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 559
Viestejä
4 557 312
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Roope12345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom