Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo voidaan laskea (kun SD tiedossa). 15" x 3,14 = 47 .... 125 / 47 = 2,7inch .... + (xmax / 2 = ~6mm)Kuinka paljon tuollaisen alaspäin ampuvan elementin alle pitäisi jättää tilaa?
Sonosub kertoo, että 115mm, joka tuntuu kovalta.
Esim speakonit tai tavan suht flätit naparuuvitOnko ehdotuksia, millaiset liittimet saisi siististi asennettua tuollaisen putken kylkeen?
Refleksiä ainakin. Varmaan ehkä menettelisi suljetullakin (mutta vaatinee sen nurkkaboostin vähintään) . Hypex on kuitenkin melko helppo myydään, uuden hommaamisen jälkeen.Sopisko hypexin ds4 um-18 kaveriksi? Riittääkö 400w tuota ajamaan? Joku myisi käytettynä samalla kylällä joten tekisi mieli ostaa ensin se ja päivittää nx6000d kunhan tulee saataville.
Refleksi olisi tosiaan tarkoitus rakentaa. Se on kyllä tosi, että hypexi vaihtaa omistajaa helposti. Taidanpa ottaa yhteyttä myyjään.Refleksiä ainakin. Varmaan ehkä menettelisi suljetullakin (mutta vaatinee sen nurkkaboostin vähintään) . Hypex on kuitenkin melko helppo myydään, uuden hommaamisen jälkeen.
Refleksiä tuo kyllä jumpattaa hienosti, varmaan piisaa. Kannattaa tuolle Hypexille varmuuden vuoksi tehdä oma eristetty tila tai sitten kokonaan oma erillinen kotelointi hypexille etkä liitä subwooferin yhteyteen.Refleksi olisi tosiaan tarkoitus rakentaa. Se on kyllä tosi, että hypexi vaihtaa omistajaa helposti. Taidanpa ottaa yhteyttä myyjään.
Vaihda Imgur linkeistä https -> http niin kuvat näkyy kikkailematta.Tänään sain aikaiseksi leikata viisi neliötä MDF:ää ja testailin miten palat istuu paikalleen.
Tänään sain aikaiseksi leikata viisi neliötä MDF:ää ja testailin miten palat istuu paikalleen. Liimaus saa vielä jäädä kun puristimetkin kaupassa. Reikä myös etulevyihin kunhan jaksaa. Nettolitrat jossain 220-240 välillä.
Tarkoitus on kaksi tehdä, mutta perse ei kestänyt tilata samalla toista elementtiä. Ultimaxi tulee tosiaan. Kopsasin häikäilemättä jonkun suunnitelman avforumilta ja ilmeisesti 17hz pitäs olla viri.Löytyykö entuudestaan jo toinen? Jos ei niin rakenna samalla toinenkin .
18" Ultimax tulossa ilmeisesti, mutta mikä viritys?
Kyllä saa... vahvariksi joku pa -pääte (hyvä W / € -suhde) Elementiksi esim. Alpine Typ-R 15" / Ground Zero GZRW 15" / Eminence Lab 15" tai joku Daytonin 15" -tuumainen (esim. intertechnikistä), muita löytyy ihan Suomesta. Suljettu kotelo noille ainakin on kohtuullinen (~70lit ja siitä jonninverran ylöspäin)Saako 400-500 budjetilla rakennettua kohtuullista subbaria? Saisi mielellään olla 15 tuumainen, jos menisi kohtuulliseen koteloon. Vahvistin ja elementti suosituksia saa esittää.
No jos kotelokoko saa olla 150lit niin sitten Alpine Type-R refleksinä, joka pieksee tuon 18" -tuumaisen suljetun (ja helposti). Toki taas 18" tuumainen refleksinä pieksee 15" -tuumaisen, mutta vaatii aika ison kotelon (~300lit).Mites tämmönen eighteen sound 18lw2400 toimisi jossain 100-150 litran suljetussa kotelossa, jos vertaa esim tuohon alpinen typ-r 15"? Huone on kohtuu iso mihin subi tulisi. Vahvistimeksi vaikka inuke3000?
Kotelo.
24mm Koivuvaneri kotelo. - IP Audio Design
Subi.
Alpine SWR-1522D - Fanatic Audio
Vahvari.
Behringer EP2000 Europower Vahvistin osoitteessa Gear4Music.com
600€ hintaan aika kova paketti.
Mennen tullen. Jos koppa onnistuu tehdä itse, niin ehdottomasti refleksi. Laittaa ne säästyneet eurot vaikka tähän.Meinaakko että tuo setti pesis tuon valmiin? Koppaa ei toisaalta tarvis ku tod näk väsään sen sit töissä nii budjettia vois nostaa vahvaimen ja elementin osalta sillä satkulla mitä tuo koppa maksais kotia toimitettuna...
Mennen tullen. Jos koppa onnistuu tehdä itse, niin ehdottomasti refleksi. Laittaa ne säästyneet eurot vaikka tähän.
Behringer NX3000D Power Amplifier with DSP Control osoitteessa Gear4Music.com
Niin saa tapettua pahimmat korostumat.
Minkä kokoista koppaa toi elementti tarvis ja millanen viritys?
Loistavasti merkitty xmax tuossa... LöL. Tuo on varmasti ihan pätevä elementti.Jos on tilaa isolle kotelolla(350l) niin tämä on kova!
Focus Acoustics Black SPL 18
Itelle laitan tämmöisen 350l netto lootaan, 19cm putkella joka on 70cm pitkä.
Viri 17hz jolla -3db on 14,7hz
120l netto 100cm pitkällä 6" putkella antaisi 20hz virin, jolla -3db olisi 19,3hz ja -6db 17hz.
Jos on tilaa isolle kotelolla(350l) niin tämä on kova!
Focus Acoustics Black SPL 18
Itelle laitan tämmöisen 350l netto lootaan, 19cm putkella joka on 70cm pitkä.
Viri 17hz jolla -3db on 14,7hz
ok
e: perkkale ku mie en noista db arvoista ymmärrä mitään, mitä noi tarkoittaa suomeksi?
Tässä stereosubbariksi muokattu halpa TV-taso joka on siitä kiva että se on TV-tasojen mittapuussa matala. Kuvia olis enemmänkin mutta vaihteeks imgurin upload ei näytä toimivan niin laitetaan tähän 3.
Komponentiikka: Genelec 8020 pääkajarit (aktiivi), NAD 314 vahvari josta esi- ja pääteasteet erotettavissa, 2 x Peerless SLS-10 subit, modattu TV-taso. Ainoana äänilähteenä LG:n telkkari kuulokeulostulosta koska tuo NAD on vanha analogivehje. Volumesäätö telkkarin kaukosäätimestä.
TV-tason laatikot on muutettu subbarikoteloiksi, suljetut, 50 litraa per boksi. Pohja ja takakansi on vahvistettu 20mm paksulla MDF-levyllä, muut seinät on rimoitettu tukevammiksi 28mm kanttirimalla.
Subielementit 2 x Peerless SLS-10. Elementit iskevät alaspäin ja on kiinnitetty pohjan MDF-levyyn. Saivat samalla vähän lisää tilaa alleen kun tasossa on aika matalat tassut enkä halua sitä yhtään korkeammaksi. Aika matala se rako on vieläkin mutta kotivoimakkuuksilla tuntuisi hyvin riittävän.
Jakosuotimeksi piti tulla linjatasoinen passiivi 12dB/okt Linkwitz-Riley 70Hz jonka kytkin esi- ja päätevahvistimen väliin. Tämän oon toistaiseksi hylännyt kun voimakkuuden säätö oli hankala. Esiasteelta tuli päätteelle niin hiljainen signaali passiivijakareiden läpi että pääkajareiden volumesäätö oli hankalaa - ne piti pitää ihan tosi minimissään siinä missä esiaste oli jo osapuilleen täysillä.
Vahvistimena vanha NAD 314 jossa tosiaan esi- ja pääteaste erotettavissa. Bilteman perus-RCA-haaroilla erotetaan päätteelle menevä signaali jossa välissä jakosuodin.
Toiset haarat menevät suoraan Genelec 8020:lle joista on kytketty dipillä sisäiset 65 hz rolloverit. Volumetasapainoa pääkajareden ja subbareiden välillä säädetään tarvittaessa Genelecien etureunassa olevilla volumepotikoilla.
Passiivijakarit vaihdoin vanhaan autokäyttö-aktiivijakariin. Jakosuotimen asetukset eivät oikein sovi yhteen noiden Genelecien kanssa - subbarin jakarin asetukset on 45 / 90 / 120 Hz kun taas Geneleceissä on 65 Hz sisäänrakennettu suodatin. 50-60 Hz alue jää siis vähän vajaaksi, mutta sitten taas sen alle kyllä höpisee tosi hienosti. Sitä voisi korjata NAD:n bassosäätimellä joka ottaa just 50 Hz kohdalle mutta en kokenut sen oikeastaan parantavan sointia millään tavalla.
Kaiken kaikkiaan ihan tosi hyvin onnistunut ja uskottavasti soiva systeemi tästä tuli.
Kustannuslaskelma:
- Genelecit, telkkari ja NAD olivat ennestään
- TV-taso 69 eur, joku hölmö kampanja, hintaansa nähden oikeinkin hieno
- Elementit n. 200e postikuluineen
- RCA-haarat, kajariterminaalit, liimat ym. tarvikkeet n. 20e
- MDF-jämäpalat löytyivät ennestään
- Rimat 12m n. 15 eur
- Passiivijakareiden komponentit n. 10e Ebaysta
Kaikkiaan siis noin 300 euroa. Miusta hyvin kohtuullinen.
Huomioita parin viikon käytön jälkeen:
- NAD 314:n teho (luvattu 35W / 8ohm jatkuvaa, n. 100W piikkiä per kanava) riittää kotiolosuhteisiin näillä elementeillä ERITTÄIN hyvin. Jos jostain syystä tehot loppuu niin tallilta löytyy NAD 214 pääte jossa n. 3x tehot.
- Toisto menee selvästi matalammalle kuin aiemmalla n. 200 euron 8" Wharfedale aktiivisubilla.
- Olutlasit piti järjestellä keittiön kaapista siten että eivät ota toisiinsa. Ne on aika ohutta lasia ja kilisivät selvästi olohuoneeseen kuuluen
- Keskiosaston hyllylevyn kiinnitysrei'istä kuului suhina toisinaan selkeästi kun en niitä älynnyt heti tulpata
- Myös yksi sauma suhisee vähän, lie jäänyt ruuvinkanta kantamaan jotain tukirimaa tms. En oo saanut aikaiseksi tilkitä kun sitä ei normaaliin kuuntelupaikkaan erota millään.
- Kun subikka on stereo ja elementit pääkajareiden kanssa samassa linjassa, toisto toimii oikein mukavasti verrattuna aiempaan "yksi subbari nurkassa" -installaatioon, vaikka jakotaajuus on suht korkea.
- Ensi-innostuksen jälkeen oon ruuvannut subbareita jo useamman kerran pienemmälle
- Olen positiivisesti yllättynyt tuon LG:n kuulokelähdön toistosta. Siinä oli valittavissa useampi moodi (ts. linjaulostulo, kuulokeulostulo, linjatulo voimakkuudensäädöllä + onko telkkarin omat kajarit päällä, pelkkä LFE jne).
Taitaa olla TV ja vahvistin vähä ihmeissään noista täryyttimistä , saattaa jäädä aika lyhyt ikäisiksi.
Loistavasti merkitty xmax tuossa... LöL. Tuo on varmasti ihan pätevä elementti.
Itsellä on tuossa nurkissa 2 kpl Mach 5 Audio IXL 18.2.2 -sarjalaisia.. Siinä mielessä erikoinen elementti että optimi refleksi on 200lit. (ja viri jossain 17hz tuntumassa) Aika harvassa on noin pieni tilavuus optimi (18"-tuumaisissa)
800e joo makso kappale.. aika yököttävän hintaisia Noi tosiaan tehdään käsityönä, kaikki Machin subit. Toivotaan että pärjäis näillä sen 10v (koteloiden toki vaihtuessa)Nuo Mach:im im subit on varmasti viimeisen päälle suunniteltu, nuilla oli hintaakin vissiin aika hyvästi?
ei kyllä enää pahan hintanen.Behringerin NX6000D hinta laskenut ilmeisesti oikealla tasolle. Laitoin tilaukseen gear4music kaupasta hintaan 363,50€. Jospa sitä kuun lopulla pääsisi jo popittamaan.
Muistelisin että ei ne ihan samat ollu. En jaksa tarkistaa mutta tässä olis Coralin speksit http://imgur.com/a/0PWvsY4Tämä on tosiaan tuo prf 400. Itse olen käyttänyt winisd:ssä sen tarjoamaa Peerlessin r15 tietoja simuloinnissa. Käsittääkseni hyvin pitkälti sama elementti.
Toimii varmasti, pitkän putken mahduttaminen voi olla vain hankalaa.Tuosta Alpine TypeR 15 elementistä sen verran vielä, että toimisiko se 100 litran refleksikotelossa ja vahvistimeks:
HT-AMP 600.1 - Powerset
Riittääkö tuossa tehot?
Niinpä näky olevan. tuossa ei kyllä pitäisi olla kiinteää subsonicia, joten sinällään outo taajuusalueTuolla earthquakeba-550 ba-550 manuaalissa sanotaan freq. range kohdassa, että 29-240hz. Mitähän sillä mahdetaan tarkoittaa? Toistoaluetta?
Itse lähtisin pyytämään koko setistä ~1500e (molemmat subwooferi + vaffi)Kysymys kuuluukin että minkäköhänlaista hintaa näille nykyään voisi hahmotella?
Itse lähtisin pyytämään koko setistä ~1500e (molemmat subwooferi + vaffi)
on muuten prkl hienot kotelot jos en ois vasta tehnyt ja ostanut subeja itelle niin noi ois kiinostanut.Meinasin aloittaa leffahuoneen lihoiksilaittamisen hyvissä ajoin. Enskesänä olis muutto ja pitäis downgreidata settiä.
Löytyy 2kpl Exodus Audio Maelstrom-X 18" helevetin järeissä vajaa 150L nettotilavuudeltaan olevissa koteloissa. Nuo elementit on sitä "parasta erää" joka siis yhdellä 4ohm puhekelalla. Kovin vähällä käytölläkin olleet. Pelkkiin koteloihinkin palanut monta sataa euroa (per kappale) ja montakymmentä tuntia kun kunnolla teki, on alumiinitangosta sorvattua jalkaa ja harjattua rosteria sivut... Mietinkin että nykypäivänä näillä "klassikoilla" on varmaan vielä ihan hyvinkin arvoa eikä vissiin samaan kategoriaan suorituskyvyllisesti ihan mahottomasti tarjontaa taida olla. Nuo naitettuna tuolla NU6000DSP on ollu kyllä sellainen yhdistelmä ettei oo kertaakaan tullu mieleen että lisää potkua tarttis.
Kysymys kuuluukin että minkäköhänlaista hintaa näille nykyään voisi hahmotella?
Joka ikisessä kaupallisen subwooferin vahvistimessa ja sen piireissä on käytetty equtusta. Muuten kys. tuotos ei pystyisi siihen mihin se pystyy. Equa käytetään siitä syystä että kotelo voidaan säilyttää "maltillisena". Voit ostaa periaatteessa minkä vain vahvistimen tuohon BK XLS200:een, mutta sen toisto voi olla aivan jotain muuta mitä olisi alkuperäisessä. Tämä siis vaan ilmoitusluontoisena seikkana, ettet pety jos toisto onkin mielestäsi tuhnua.