Haheh, joo, voipi ollaOnko tää nyt sitten valintojen maailma. Isolla mahalla basson tuntee paremmin ja pienellä kuulee paremmin? =)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Haheh, joo, voipi ollaOnko tää nyt sitten valintojen maailma. Isolla mahalla basson tuntee paremmin ja pienellä kuulee paremmin? =)
Hyvältä näyttää.semmoset niistä tuli, nyt parantamaan huoneen akustiikkaa ja salin ja elokuvateatterin väliin pitäs rakentaa väliseinä, ja maalattakin pitäs tummemmas katto ja seinät, sen jälkeen pääsee hienosäätämään subeja. kyllä noilla jo elokuvat alkaa tuntua elokuvilta. inukelle myös pitäs keksii joku että ei sen hurinat kuulus.
jos jollain on myynnissä akustiikkaverhoja punasena tai mustana niin kiinostaisi.
Hyvältä näyttää.
Mie täräytin näitä kaksi tuohon iNukeen(6000dsp) Noiseblocker Laitetuuletin 80x80 NB-MultiFrame M8-S3HS High Speed - 16,90€
Käänsin vielä toisippäin elikkä puhaltaa nyt vahvistimen taakse ilmat, ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia. Tosin kyllä nuokin hurisee vähän, mutta pääsi ainakin siitä vakiotuulettimen vittumaisesta mekaanisesta suhinasta eroon. Otin tarkotuksella vähän enempi puhaltavat kun mitä normaalisti laittavat näihin, niin ehkäpä jäähdytys riittää ilman ongelmia myös tulevaisuudessa, aika kauan noita valikoin.
Ja niin, paras paikka noille omille tuli löydettyä, toinen telkkarin vasemmalla puolella ampumassa sohvalle päin ja toinen oikealla seinällä ampumassa sohvan "ohi", tuntuisi parhaiten toimivan. Tosin aikalailla samoin tuntui toimivan ihan molemmat kuten sullakin. Ja nälkä kasvaa syödessä kuten aina, oon ruvennut suunnittelemaan reilu 200litrasia refleksejä, varmaankin sama muoto kotelolle ja koko, mutta korkeutta tuplat.
Kovasti OT, mutta ostaisin tämmöisiä:
ARCTIC Arctic F8, 80 x 80 x 25, 2000RPM - 3,40€
On myös Silent-malli, mutta tuon laitteen kanssa pitää olla varma, että ilmaa siirtyy tarpeeksi.. tai sitten tällaisia:
Noctua 80 x 80 x 25mm NF-R8 redux-1800 PWM - 10,90€
Miksiköhän Thomann on lopettanut iNukejen myynnin?
Itsellä oli joskus aivan identtinen tilanne, Reckhorn A-407:n kanssa.. Myyntiin meni, onneksi sai silloin ainakin helposti myytyä.. Loistavat säädöthän tuossa on, mutta valitettavasti vain yhdelle elementille. Varmaan tuosta sen verta sais että stereo pa-päätteen voisit sillä hinnalla (käytetyn) bongata. Crowneissa kannattaa huomioida sisääntuloherkkyys, se oli muistaakseni jossain aika suuri (yli 1v, jopa 2v jossain malleissa)Tekisi taas pikkaisen mieli alkaa rakentamaan uutta laatikkoa, mutta pikkaisen tuli pohdittavaa eteen.
Nykyinen Reckhorn A-409 ajaa ihan ansiokkaasti yhtä 15" Ultimaxia kerrostalokäytössä, mutta mitenhän moinen kahden kanssa pärjäisi. Itse en oikein hahmota että miten kaksi kappaletta 2 Ohm DVC-elementtejä saisi edes kytkettyä tuohon vahvistimeen. Vahvistimellehan kelpaa 2:n, 4:n ja 8:n ohmin kuormat, mutta kahdeksaan ei kauheasti watteja ole tarjolla.
Tästä vahvistimesta on luontaisesti myös se pikku ongelma, että koska ulostuloja on yksi, niin subbarien äänenvoimakkuutta voi säätää vain kimpassa. Ongelma tästä tulee siksi, koska toinen subbareista on ainakin metrin lähempänä kuuntelupaikkaa ja soi väkisin kovempaa samalla signaalilla. Ajattelin nyt kuitenkin ehkä kokeilla ensin miten tuo toimisi ja vaihtaa sitten parempaan tarvittaessa, mutta silloinkaan en tiedä mikä se järkevä valinta olisi. Ajatuksissa päällimmäisenä on pyörinyt Crown XLS1502, joka antaisi 2x525W neljään ohmiin. Elementit kestäisivät kyllä enemmän, mutta en usko että kuuntelija niinkään. Nykyinen Ultimax ja puolet tehottomampi vahvistinkin on sellainen yhdistelmä, että reserviä on jäljellä vielä vaikka miten.
Pitääkö tässä tosiaan ensimmäisenä lähteä vielä vahvistinkaupoille kun haluaisi subbarin lisätä? Pikkaisen meinaa innostus hyytyä, kun ihan passeli vahvistin joutaisi pihalle jo nyt. Tuollaisen laatikon nyt kasaa nopeasti ja halvalla, mutta vahvistin nyt karkeasti kaksinkertaistaa budjetin vaikka tuosta vanhastakin jotakin myydessä tietenkin saa.
Itsellä oli joskus aivan identtinen tilanne, Reckhorn A-407:n kanssa.. Myyntiin meni, onneksi sai silloin ainakin helposti myytyä.. Loistavat säädöthän tuossa on, mutta valitettavasti vain yhdelle elementille. Varmaan tuosta sen verta sais että stereo pa-päätteen voisit sillä hinnalla (käytetyn) bongata. Crowneissa kannattaa huomioida sisääntuloherkkyys, se oli muistaakseni jossain aika suuri (yli 1v, jopa 2v jossain malleissa)
Inukesta on tulossa myös uusi sarja, sitä kannattaa kanssa harkita.XLS-xxx2-sarjassa on sisääntuloherkkyyden valinta 1,4V/0,775V. Pitäisi sen puolesta toimia.
Näimpä. Itse olisin hakenut tuon 5min ilmoituksesta jos tuolla suunnalla asuisin.Hifiharrastajien myydään -palstalla on nyt naurettavan halvalla Rythmikin 12" DIY-subbari. Vaatinee ainakin uuden pintakäsittelyn että käy useimpien sisustusmakuun, mut käykää nyt joku hesalainen tuo pois hakemassa.
Boldattu osio mietityttää. Tuleeko jakotaajuus olemaan ongelma Aniaroiden ja mahdollisen V.B.S.S tai Type-R 15" subwooferin kanssa?Mielenkiintoista pohdintaa. Tuossa tuodaan mielestäni hyvin esiin se, että pienen kartion subbari ei edes teoriassa kykene olemaan "hyvä". Toki se toistaa alemmat taajuudet, mutta se värittää ja vääristää niitä. Tämähän on helppo todeta vaikka kuuntelemalla bassorummun tai bassokitaran ääntä omassa setissä. Jokainen varmasti jotenkin muistaa edes peruskoulun penkiltä miltä bassorummun lävähdys kuulostaa ja voi verrata sitä omaan settiin.
Tässä muuten törmäsin kanssa sattumalta mielenkiintoiseen havaintoon. Iso subbari "tykkää" alemmasta jakotaajuudesta. Jo omalla 15" huomaa, että kun jakotaajuutta koittaa pitää 80hz nurkilla, niin säätäminen menee haastavaksi varsinkin tuossa jakotaajuuden kohdalla. Vanhalla subbarilla tuon alueen tasaiseksi saaminen oli huomattavasti helpompaa. Pitänee hakea säädöt vaikka 60hz jaolle, kunhan ehdin. Ainoa rajoittava tekijä jakotaajuuden alentamiselle on oikeastaan surround-kaiuttimet, jotka eivät varmaan kauheasti alle 100hz mene.
Olisi kyllä mielenkiintoista päästä vertaamaan samaa elementtiä suljettuna, refleksinä ja torvikoteloituna, jotta hahmottaisi paremmin tuon mitä kirjoittaja haki.
Ei tule. Itselläni oli joskus Amphion Ionit (nyt tosin järeämmät) + 18" -tuumainen refleksisubwoofer, oli myös 15" Alpine Type-R suljetussa kotelossa, passiivikotelossa, refleksikotelossa, ja torvikotelossa. Sitten oli 4 kpl Type-R sarjalaisia torvikoteloissa (+ kymmeniä muita tekeleitä) nyttemmin on 3 kpl 18" -tuumaisia.Boldattu osio mietityttää. Tuleeko jakotaajuus olemaan ongelma Aniaroiden ja mahdollisen V.B.S.S tai Type-R 15" subwooferin kanssa?
Subi oli jo mennyt kun illalla kyselin. Samalla hemmolla oli tosin myös miniDSP kaupan jonka kävin nappaamassa talteen, joten kiitos vinkistä.Hifiharrastajien myydään -palstalla on nyt naurettavan halvalla Rythmikin 12" DIY-subbari. Vaatinee ainakin uuden pintakäsittelyn että käy useimpien sisustusmakuun, mut käykää nyt joku hesalainen tuo pois hakemassa.
Puoli-MUTUlla pienempi-tehoinen Yamahan PA-pääte toimi subin kanssa paremmin kuin Behringer EP2500, MiniDSP ja joku hivenen Behringeriä parempi pääte on varmempi valinta ja jatkossa voi päivittää jompaa kumpaa, jos tarvetta ilmenee.Ajattelin tuota dsp -päätettä ihan hinnan takia. Toisaalta MiniDSP:tä voisi käyttää tulevienkin päätteiden kanssa.
Perustele miksi toimii paremmin ? EP2500:sta on mitattu pienellä säröllä 20hz 1338w @ 4ohm.Puoli-MUTUlla pienempi-tehoinen Yamahan PA-pääte toimi subin kanssa paremmin kuin Behringer EP2500
Ok. No omassa käytössä en ole huomannut eroja Marantzin / Behringer / Nad / Rotelin päätteillä. toistoalue ollut 15hz-100hz abouttiarallaa. Toistettava kuorma ollut tosin aika kevyt (iso herkkä refleksi subu)Tuosta on tosi pitkä aika, muistaakseni Yamahalla matalat äänet puuroutui vähemmän tms. (liekö ollut säätäjässä vika...). Äänekäs tuuletin ja sulakkeen paukkuminen päälle laittaessa oli tärkeimmät syyt vaihtoon.
Nykyään tuossa alimmassakin hintaluokassa on enemmän kilpailua, Crownilta jne. löytyy halpoja malleja, liekö sitten samaa laatuluokkaa kuin Behringerit.
Kuinka suuresta ongelmasta puhutaan, jos kaksi suljettua subbaria ovat erilaisella elementillä, mutta taajuusvasteen tasaa sähköisesti ja muut säädöt (etäisyys, volume yms.) asetetaan oikein?
Huomasin tässä rakentamisen taustatutkimusvaiheessa, että 15" Ultimaxit ovat loppuneet joka paikasta poislukien todella ylihintaiset kotimaiset myymälät (joille laitoin jo viestiä) ja aloin tässä kartoittaa vaihtoehtoa. Tältäkin foorumilta löytyy oikein pätevä Stereo Integrityn elementti, Torissa on yksi CSS SDX15 ja kaupan hyllyiltä löytyy muita Daytonin malleja suoraan. Tarkoitus olisi rakentaa kokoluokkaa 100-150l suljettu kotelo ja entuudestaan löytyy yksi 120l kotelo tuolla 15" Ultimaxilla.
Vastaan itselleni ja totean, että en aio olla se joka kokeilee.
Tänään hain puuta ja aloitin tuollaisen 130l (brutto, 120l nettotilavuus) kotelon rakentamisen. Olisiko täällä rakentajilla vinkkejä miten saisi pistosahalla tehtyä siistin aukon elementin upotusta varten? Käsivaralla ilman apuvälineitä tulee omilla taidoilla vähän kehnon näköinen lopputulos.
Muuten kyllä pakko vaan ihmetellä, että mitenkä nopeasti näissä hommissa oppii tehokkaammaksi ja nopeammaksi. Tuon laatikon kasaaminen 70% valmiiksi kesti itseltä karkeasti tunnin ja kaikista saumoista tuli siistit ja hiottavaa ei pahemmin jäänyt. Lähinnä huvittaa se sekoilu mitä tuli ensimmäisissä projekteissa harrastettua.
nopeasti oot tehnyt kotelon itellä meni 2 kotelon teossa varmaan 2päivää yhteensä vaikka oli valmiit levyt ostettu mittaan sahattunaVastaan itselleni ja totean, että en aio olla se joka kokeilee.
Tänään hain puuta ja aloitin tuollaisen 130l (brutto, 120l nettotilavuus) kotelon rakentamisen. Olisiko täällä rakentajilla vinkkejä miten saisi pistosahalla tehtyä siistin aukon elementin upotusta varten? Käsivaralla ilman apuvälineitä tulee omilla taidoilla vähän kehnon näköinen lopputulos.
Muuten kyllä pakko vaan ihmetellä, että mitenkä nopeasti näissä hommissa oppii tehokkaammaksi ja nopeammaksi. Tuon laatikon kasaaminen 70% valmiiksi kesti itseltä karkeasti tunnin ja kaikista saumoista tuli siistit ja hiottavaa ei pahemmin jäänyt. Lähinnä huvittaa se sekoilu mitä tuli ensimmäisissä projekteissa harrastettua.
nyt ei inuken äänet häiritse laitoin väliseinää tehdessä runkopuiden väliin vahvistimen pystyasentoon ja toisenhuoneen puolelta saa säädettyä vahvistinta.Hyvältä näyttää.
Mie täräytin näitä kaksi tuohon iNukeen(6000dsp) Noiseblocker Laitetuuletin 80x80 NB-MultiFrame M8-S3HS High Speed - 16,90€
Käänsin vielä toisippäin elikkä puhaltaa nyt vahvistimen taakse ilmat, ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia. Tosin kyllä nuokin hurisee vähän, mutta pääsi ainakin siitä vakiotuulettimen vittumaisesta mekaanisesta suhinasta eroon. Otin tarkotuksella vähän enempi puhaltavat kun mitä normaalisti laittavat näihin, niin ehkäpä jäähdytys riittää ilman ongelmia myös tulevaisuudessa, aika kauan noita valikoin.
Ja niin, paras paikka noille omille tuli löydettyä, toinen telkkarin vasemmalla puolella ampumassa sohvalle päin ja toinen oikealla seinällä ampumassa sohvan "ohi", tuntuisi parhaiten toimivan. Tosin aikalailla samoin tuntui toimivan ihan molemmat kuten sullakin. Ja nälkä kasvaa syödessä kuten aina, oon ruvennut suunnittelemaan reilu 200litrasia refleksejä, varmaankin sama muoto kotelolle ja koko, mutta korkeutta tuplat.
nopeasti oot tehnyt kotelon itellä meni 2 kotelon teossa varmaan 2päivää yhteensä vaikka oli valmiit levyt ostettu mittaan sahattuna
Kulmapuristin ja poraohjuri ovat olleet arvokkaita apuvälineitä noissa omissa tekeleissä, voin suositella. Ja toki tuo harppiohjuri. Tuon poraohjurin hommaamisen myötä siirryin käyttämään puutappeja.
itsekkin katselin tuota crownin vahvaria mutta päädyin inuken6000dsphenTilasin äsken Crown XLS1502:n, pistän käyttökokemuksia kun sen saan.
Loppujen lopuksi Crown veti pidemmän korren verrattuna uuteen Behringerin NX-sarjaan. Crown on saanut pääasiassa pelkkiä kehuja äänenlaadusta, NX-sarjasta ei vielä kokemuksia tai arvosteluja löydy. Crown on käytännössä äänetön ilman tuulettimen vaihtoa. Ja itselle erittäin hyvä plussa, Thomannin myymänä tähän saa 30 päivän palautusmahdollisuuden. Tästä ei ainakaan haittaa ole kun ottaa käyttöön aika erilaisen vahvistimen kuin mitä aiemmin on käyttänyt.
Ja sitäpaitsi, eiköhän 525W kanava riitä ihan railakkaasti kahdelle 15" Ultimaxille betonikerrostalossa, NX3000 olisi antanut vielä parisataa enemmän... Välillä iskee ihan vauhtisokeus näitä hankintoja tehdessä, pari vuotta sitten riitti saman kokoisessa tilassa ihan mukavasti yksi 10" suljettu subbari 100W vahvistinteholla.
Psst... Kannattaa laittaa YV:tä jos kiinnostaa alle vuoden vanha Reckhorn A-409. Se saattaa hyvinkin lähteä pian myyntiin.
Tilasin äsken Crown XLS1502:n, pistän käyttökokemuksia kun sen saan.
Loppujen lopuksi Crown veti pidemmän korren verrattuna uuteen Behringerin NX-sarjaan. Crown on saanut pääasiassa pelkkiä kehuja äänenlaadusta, NX-sarjasta ei vielä kokemuksia tai arvosteluja löydy. Crown on käytännössä äänetön ilman tuulettimen vaihtoa. Ja itselle erittäin hyvä plussa, Thomannin myymänä tähän saa 30 päivän palautusmahdollisuuden. Tästä ei ainakaan haittaa ole kun ottaa käyttöön aika erilaisen vahvistimen kuin mitä aiemmin on käyttänyt.
Ja sitäpaitsi, eiköhän 525W kanava riitä ihan railakkaasti kahdelle 15" Ultimaxille betonikerrostalossa, NX3000 olisi antanut vielä parisataa enemmän... Välillä iskee ihan vauhtisokeus näitä hankintoja tehdessä, pari vuotta sitten riitti saman kokoisessa tilassa ihan mukavasti yksi 10" suljettu subbari 100W vahvistinteholla.
Psst... Kannattaa laittaa YV:tä jos kiinnostaa alle vuoden vanha Reckhorn A-409. Se saattaa hyvinkin lähteä pian myyntiin.
E: Nyt on toinen Ultimaxikin jo matkalla. Loppuviikosta pääsee jo säätämään. Mielenkiinnolla odotan.
Kokeile ensin saako subien paikkoja siirtelemällä monttua pienemmäksi.
Eipä noille oikeasti isoille voi aina hakea optimaalista paikkaa ellei asu messuhallissa..Tiedän, typerää rakentaa subbari jos sille ei voi hakea paikkaa vapaasti
Dual Subwoofer Placement for Two Subs
Esim. subien kääntäminen toisiaan päin tms. vähän pienemmätkin jutut saattaa vaikuttaa, kartion suunnalla ei ole merkitystä matalien taajuuksien osalta.
En ole pariin päivään vapaa-ajalla oikeastaan muuta malttanut tehdä, kuin kuunnella musiikkia ja katsoa tuttuja demopätkiä leffoissa. Kenties hauskin piirre toistossa on se, että kun ennen yhdellä subbarilla hieman hahmotti sen mistä matalat taajuudet tulivat (jakotaajuus 60hz, mutta silti sen jotenkin silmät kiinni hahmotti, ääni puolsi "subbarin puolelle" vasemmalle kuulijasta katsottuna), nyt ne kuuluivat vaan jostakin. Subbarit katosivat huoneesta ja jäljelle jäi ääni. Efekti on alkuun suorastaan pelottava, kun korvat kertovat aivoille hädissään, että Millenium Falcon on nyt tässä huoneessa ja sohva ei ole turvallisessa paikassa.
Millainen muuten oli lähtökohta päivitykselle eli oliko kuinka bassoansoja, huonekorjausta tai muita korjaustoimenpiteitä tehty tilaan?
Tämä on jännä juttu. Teoriassa ei pitäisi kuulon perusteella sijoittaa 100Hz lähdettä ollenkaan, ellei sinulla ole kahden metrin pallo päänä. Silti täällä on ainakin @latexii , joka nämä erot kuulee. Ehkä ne heijastuvat nurkasta tai niiden kerrannaiset (särö) luovat jotain moodeja.. Joka tapauksessa teoria ei vastaa käytäntöä.
Jos pystyt tilojen ja hellasärön puolesta sijoittelemaan niin kahdella subilla saa tasaisemman taajuusvasteen kun ne voi heivata eri puolille huonetta ja tasoittavat sitten toistensa huonemoodeja ja kuoppia.Moikka,
Sain käsiini halkaisijaltaan 40cm viemäriputkea, 148cm pätkän ja siitä sitten ajatus lähti laukkaamaan.
Tilavuutta tuossa olisi yhdessä torvessa n. 186 litraa ja jos laittaisi keskeltä kahtia niin 92 litraa per putki.
Kannattaako näillä tilavuuksilla miettiä, että rakentaisi kaksi identtistä subbaria vai yksi iso?
Millaisia elementtejä noihin kannattaisi harkita, jos näistä alkaisi jalostamaan budjettisubbareita?
Edessä on muuten 3 kpl vanhaa Tannoyn F1 kaiutinta, joiden kavereina nämä soisivat.
Tulevat soimaan betonisessa kerrostaloasunnossa, n. 16m2 olohuoneessa. Käyttötarkoitus olisi pääasiassa elokuvat ja sarjat.
Ja mikähän on putken vahvuus ja onko 40cm sisämitta ? Esim. Alpine Type-R 15" -tuumaisen ulkohalkaisija on 401mm, asennusaukon ollessa 349mm. Itsellä oli tuo 80lit suljetussa, eli tuo sinunkin putki siihen kävisi. Noita siis esim 2kpl tai yksi refleksinä (joka vaatisi ~140lit) Tuolla elementillä.Moikka,
Sain käsiini halkaisijaltaan 40cm viemäriputkea, 148cm pätkän ja siitä sitten ajatus lähti laukkaamaan.
Tilavuutta tuossa olisi yhdessä torvessa n. 186 litraa ja jos laittaisi keskeltä kahtia niin 92 litraa per putki.
Kannattaako näillä tilavuuksilla miettiä, että rakentaisi kaksi identtistä subbaria vai yksi iso?
Millaisia elementtejä noihin kannattaisi harkita, jos näistä alkaisi jalostamaan budjettisubbareita?
Edessä on muuten 3 kpl vanhaa Tannoyn F1 kaiutinta, joiden kavereina nämä soisivat.
Tulevat soimaan betonisessa kerrostaloasunnossa, n. 16m2 olohuoneessa. Käyttötarkoitus olisi pääasiassa elokuvat ja sarjat.
Joo, juurikin näin. Tuli liian pikaisesti tarkastettua että oliko se nyt +6dB vai +3dB ja osuin väärään tietoon. Ilmeisesti tuo +6dB on se maksimi mitä voi irrota tietyillä taajuuksilla jos subit laittaa samaan pinoon. Tämä sitten elää monessa paikassa yleisenä vääränä tietona.^ itseasiassa elementtien tuplaus (sama kuin tehon tuplaaminen) tuo +3dB noston. Muuten ihan validia infoa.
Ja mikähän on putken vahvuus ja onko 40cm sisämitta ? Esim. Alpine Type-R 15" -tuumaisen ulkohalkaisija on 401mm, asennusaukon ollessa 349mm. Itsellä oli tuo 80lit suljetussa, eli tuo sinunkin putki siihen kävisi. Noita siis esim 2kpl tai yksi refleksinä (joka vaatisi ~140lit) Tuolla elementillä.
12" -tuumaiset refleksikotelot vaativat enemmän kun tuo 80lit. Ennemmin sitten kerralla 15" -tuumainen refleksi.