Dirt Rally 2.0

Hyvältä näyttää setupit!
Itsellä on vielä kunnon ajoasema tekemättä.
Suunnitteilla kyllä.
Tuli mieleen tuosta näytön hankkimisesta että jos ostaisikin VR lasit.
Säästäisi tilaa ajoasemassa ja ajo fiilis on kuulemma parempi?

Herää vain kysymys että mitkä. Käykö PS lle vain niiden omat lasit ym?
 
Tässä Samsungin 49' super-ultrawide. Olen kohtuullisen ihastunut setuppiin, vaikka rattivermeihin tekisikin mieli panostaa. Käsijarru on tosiaan ehdoton.
20200417_183328.jpg
Millä oot siirtäny tuon instrumentti clusterin tuohon keskelle?
 
Tekstitiedostosta vaihtaa arvon osd="" arvoon osd="3×1". Peli huijataan luulemaan, että on kyseessä kolme näyttöä. Fov-asetukset vaan menee siitä sekaisin niin, että keskikohdassa säädintä on n. 38° vfov.
 
Säästäisi tilaa ajoasemassa ja ajo fiilis on kuulemma parempi?
Aivan älyttömästi enempi fiilistä ja ajatkin paranee. + Setupin ei tarvi olla näytön edessä.
Flattina en ole pelannut kertaakaan VR hommaamisen jälkeen (3v. sitten).
Menee vaan PCVR hommiksi, mutta sillä puolella on tarjontaa hyvin.
Harmi, jos jollain paha olo estää VRn. Mutta luulisi siedätyksenkin toimivan, jos on kunnon vehkeet hyvällä frametimingilla (+90fps).
 
Joo ei ole paluuta monitoriin VR:n jälkeen. Mikään ultrawidemonitori ei pääse edes lähellekään VR:llä ajon fiilistä.
Mitenkä VR:llä shifterien ja käsijarrun kanssa onnistuu homma, kun niitä ei näe? Itse olen pari kertaa kokeillut ja vaihdeviikset ja pieni ratin kääntösäde on olleet ainut mahdollisuus, mikä on toiminut kunnolla. Fiilis on varmasti komea, mutta hifistelijänä en kestä VR:n huonoa resoluutiota ja/tai ruudunpäivitystä, minkä välttääkseen pitäisi olla vähintään 2000€ pc kokoonpano.
 
Mitä siedätykseen tulee, niin tosiaan vain PSVR:llä kokeilin itseäni siedättää pelaamiseen.
Monilla eri peleillä ja hiljalleen aloittaen, asetuksista ei palellut.
Astro Botin vedin VR:nä läpi eikä tullut pahaa oloa, oli hieno kokemus...siksi en myy laseja pois jos vastaavia pelejä vielä tulee.

Onko PC:n VR laseilla sitten tuon pahoinvoinnin suhteen parempi tilanne?
Eli ruudunpäivitys on parempi ja onko resoluutiokin korkeampi?

Niin 2000eur PC:hen + lasit päälle...aika iso investoini, eikä nyt kyllä pysty moiseen kun meni tuo samainen summa Fanatecille.

Olettekos muuten Solbergin klubiin osallistuneet?
Monaco ajettavissa vielä tänään ja huomenna.
Siellähän on jotain palkintojakin jaossa, ilmeisesti vain parhaille. (edit: Paras pääsee jenkkeihin rallikouluun päiväksi. Rallien 3 parasta palkitaan mm t-paidoilla tms. Ylläripalkintojakin arpomalla sijoituksesta huolimatta)
Yli 10 000 osallistujaa.
The Solberg World Cup

Ajoavut ja kaikki kamerakulmat näemmä sallittu.
Ei taideta tuolla kärjessä ajella vaihdekepillä, sormen ojentaminen ja koukistaminen kun on niin paljon nopeampaa.

edit: melkoista vauhtia menee kärki, vetäsin kaikki 12 putkeen ja sijoitus ~900. ja nyt jo >1000 :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkä VR:llä shifterien ja käsijarrun kanssa onnistuu homma, kun niitä ei näe?
Ei oikeassakaan liikenteessä käkkäriä tai vaihdekeppiä vilkuilla. Kun ne on aina samassa paikassa, niin käsi oppii liikeradan. Paddlet on isompi ongelma, mikäli ne eivät ole kiinteästi paikallaan vaan pyörivät ratin mukana.
 
Mitenkä VR:llä shifterien ja käsijarrun kanssa onnistuu homma, kun niitä ei näe? Itse olen pari kertaa kokeillut ja vaihdeviikset ja pieni ratin kääntösäde on olleet ainut mahdollisuus, mikä on toiminut kunnolla. Fiilis on varmasti komea, mutta hifistelijänä en kestä VR:n huonoa resoluutiota ja/tai ruudunpäivitystä, minkä välttääkseen pitäisi olla vähintään 2000€ pc kokoonpano.

Mullahan ei ole muita ratteja ollu kun tuo DFGT jossa käytän tota vaihdevipua käsijarruna ja vaihteenvaihdot noista "läpysköistä". Oikein hyvin luonaa VR:llä.
Ja kuten mainittu niin kyllä sen nopeasti oppii missä ne sijaitsee.
 
Mitä siedätykseen tulee, niin tosiaan vain PSVR:llä kokeilin itseäni siedättää pelaamiseen.
Monilla eri peleillä ja hiljalleen aloittaen, asetuksista ei palellut.
Astro Botin vedin VR:nä läpi eikä tullut pahaa oloa, oli hieno kokemus...siksi en myy laseja pois jos vastaavia pelejä vielä tulee.

Onko PC:n VR laseilla sitten tuon pahoinvoinnin suhteen parempi tilanne?
Eli ruudunpäivitys on parempi ja onko resoluutiokin korkeampi?

Niin 2000eur PC:hen + lasit päälle...aika iso investoini, eikä nyt kyllä pysty moiseen kun meni tuo samainen summa Fanatecille.

Olettekos muuten Solbergin klubiin osallistuneet?
Monaco ajettavissa vielä tänään ja huomenna.
Siellähän on jotain palkintojakin jaossa, ilmeisesti vain parhaille.
Yli 10 000 osallistujaa.
The Solberg World Cup

Ajoavut ja kaikki kamerakulmat näemmä sallittu.
Ei taideta tuolla kärjessä ajella vaihdekepillä, sormen ojentaminen ja koukistaminen kun on niin paljon nopeampaa.

edit: melkoista vauhtia menee kärki, vetäsin kaikki 12 putkeen ja sijoitus ~900. ja nyt jo >1000 :hmm:
Ajoavut ei välttämättä tee nopeammaksi, tuli testattua tuota solberg eventin jälkeen. TC syö vain tehoja, no abs:stä voi olla ehkä jotain hyötyä jos käyttää soft kumeja niilä pitkillä ek:oilla kärki saattaa käyttää softeja koko eventissä paitsi nniillää lyhyillä 100% lumi+jää ek:oilla (ainakin ek 7-10 pystyi ajamaan softeilla kun ne oli n.80% puhdasta asfalttia ja softit on itsellä n.6-8s nopeampi noilla per ek). Tieten konepeltinäkymä on sallittu ja siitä kyllä hyötyy. Jos pitää vararengasta mukana se maksaa n.20-25s koko eventissä, kärki ei pidä vararenkaita.

Moni kärkikuskeista käyttää sekventiaalikeppiäkin, esim Mattias Adielsson joka on rallikuski oikeassa elämässä (twitchistä löytyy nimellä madielsson). Käyttää ajaessa 370astetta.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoavut ei välttämättä tee nopeammaksi...
Itse asiassa Sinun videoita kun on täällä tullut nähtyä, niin piti mainita että poikkeuksiakin on.
Käsittääkseni olet uskollinen autenttisuudelle eli ajat kuten on tarkoitettukin, eikä niin kuten ehkä olisi helpoin...ainakin jonkun mielestä.

Tähän tähtään nyt itsekin huolimatta siitä että opetteluun menee aikaa ennen kuin se tulee takaraivosta, mutta se on vaan niin paljon kivempaa näin kuten Sinäkin autoja ajelet.
Sekventaali kepillä alkaa jo sujua melko hyvin, H:ssa on opettelua vielä reilusti kuin myös jarrutustekniikassa vaikkapa kun ajat 200km/t B-ryhmän autolla ja tulet mutkaan jossa pitää vaihtaa 1:lle tai 2:lle.
En tarkoita "heel and toe" tekniikkaa, vaan ihan perusjarrutusta nopeasta vauhdista niin ettei aikaa tuhraannu liikaa.

Kääntösäde myös se mitä oikeassakin on, eikä vaikkapa kaikissa 360 astetta.

Aloin tätä harjoittelemaan aiemmallakin Logitechin kokoonpanolla, mutta jossain vaiheessa kyllästyin kun niin usein ei mennyt vaihde päälle.

Huomasin että olit Solbergissa sijoituksissa 200 paremmalla puolella eli taas hienoja aikoja paukutellut :)
 
Itse asiassa Sinun videoita kun on täällä tullut nähtyä, niin piti mainita että poikkeuksiakin on.
Käsittääkseni olet uskollinen autenttisuudelle eli ajat kuten on tarkoitettukin, eikä niin kuten ehkä olisi helpoin...jonkun mielestä.

Tähän tähtään nyt itsekin huolimatta siitä että opetteluun menee aikaa ennen kuin se tulee takaraivosta, mutta se on vaan niin paljon kivempaa näin kuten Sinäkin autoja ajelet.
Sekventaali kepillä alkaa jo sujua melko hyvin, H:ssa on opettelua vielä reilusti kuin myös jarrutustekniikassa vaikkapa kun ajat 200km/t B-ryhmän autolla ja tulet mutkaan jossa pitää vaihtaa 1:lle tai 2:lle.
En tarkoita "heel and toe" tekniikkaa, vaan ihan perusjarrutusta nopeasta vauhdista niin ettei aikaa tuhraannu liikaa.

Aloin tätä harjoittelemaan aiemmallakin Logitechin kokoonpanolla, mutta jossain vaiheessa kyllästyin kun niin usein ei mennyt vaihde päälle.

Huomasin että olit Solbergissa sijoituksissa 200 paremmalla puolella eli taas hienoja aikoja paukutellut :)
Tuo eventti olisi voinut mennä paremminkin. 2. ek:lla rengas rikki ja n.4km maaliin ja yritin ajaa ilman vaihtoa mutta varmaan hävisin enemmän kuin 1minuutin 10s jonka vaihto olisi vienyt ja lisäksi yksi 5s spinnaus tuli myös myöhäisemmällä ek:lla. Tuon eventin jälkeen tuli testattua kaikkea mm. sain tehtyä setupista ehkä n. 0,5s/km nopeamman.
 
Itelle Monte on tosi vaikea, enkä tajua miten siellä voidaan mennä noin lujaa kun ei mitään oikomispaikkojakaan ole.
Käsijarrun kanssa on vielä opettelua, muutin asetuksissa arvon (linearity/sensitivity, kumpi se nyt olikaan) 100-->70 joka taisi olla Logitechillakin kun käytin kytkintä käsijarruna.

Itellä oli reilusti spinnauksia, yksi radalle avustaminen, yksi yleisön teilaaminen. Johtuen siitä etten vielä hanskaa kunnolla neulansilmissä tuota Fanan kässäriä.

Mikä on nopein tapa edetä jäällä? Niin että renkaat sutii mahdollisimman vähän vai kaasupohjassa kylki edellä mutkiin?
 
Viimeksi muokattu:
Itelle Monte on tosi vaikea, enkä tajua miten siellä voidaan mennä noin lujaa kun ei mitään oikomispaikkojakaan ole.
Käsijarrun kanssa on vielä opettelua, muutin asetuksissa arvon (linearity/sensitivity, kumpi se nyt olikaan) 100-->70 joka taisi olla Logitechillakin.

Itellä oli reilusti spinnauksia, yksi radalle avustaminen, yksi yleisön teilaaminen.

Mikä on nopein tapa edettä jäällä? Niin että renkaat sutii mahdollisimman vähän vai kaasupohjassa kylki edellä mutkiin?
Itse uskon että 4wd autoilla kaasu pohjassa niin paljon kuin mahdollista on nopein tapa lumella+jäällä, itse nostelen mutkissa vain jos tuntuu että auto voi aliohjata mutta tuonkin voisi korjata käsijarrulla ja pitää kaasua enemmän.
 
Toimiiko porukalla G-sync tässä pelissä, jos V-sync on pois päältä? Ainakaan itsellä se ei toimi. FPS:t on reilusti näytön hertsien yli, vaikka valikosta valittuna näytön hertsit ja kuva myös repeilee ajossa. Kun laittaa v-syncin päälle, niin silloin fps:t on näytön hertsien mukaiset. :confused:
 
Toimiiko porukalla G-sync tässä pelissä, jos V-sync on pois päältä? Ainakaan itsellä se ei toimi. FPS:t on reilusti näytön hertsien yli, vaikka valikosta valittuna näytön hertsit ja kuva myös repeilee ajossa. Kun laittaa v-syncin päälle, niin silloin fps:t on näytön hertsien mukaiset. :confused:
GSync toimii kaikissa peleissä parhaiten, kun laitat maksimifps:n 142 Control paneelista ja vsync sieltä myös päälle kaikkeen (jos siis 144hz näyttö)
 
Itelle Monte on tosi vaikea, enkä tajua miten siellä voidaan mennä noin lujaa kun ei mitään oikomispaikkojakaan ole.
Käsijarrun kanssa on vielä opettelua, muutin asetuksissa arvon (linearity/sensitivity, kumpi se nyt olikaan) 100-->70 joka taisi olla Logitechillakin kun käytin kytkintä käsijarruna

Enpä itsekään tajua miten kärki ajaa niin paljon nopeammin tuolla.

esim. tämä vetokin talvirenkailla jää vielä 10,9s wr:stä (custom leaderboard wr) ek Col de Turini - Depart en descente joka on lähes täys lumi+jää ja 6,15km pitkä (vai toimiiko tuolla softit paremmin vaikka n.50% ek:sta on täyttä lunta+jäätä ja sen jälkeenkin sitä jäätä on vielä aika paljon). Vararengas on mulla mukana tuossa mutta se selittää n. 1,5-2,5s erosta, loput 8-9,5s pakosti tulee autosta(VW jotenkin parempi?), sen setupista, ohjauksen astemäärästä, kamerasta, taitotasosta(tai hotlappauksen määrästä)
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

auton säädöt löytyy videon infosta
 
Viimeksi muokattu:
Enpä itsekään tajua miten kärki ajaa niin paljon nopeammin tuolla.

esim. tämä vetokin talvirenkailla jää vielä 10,9s wr:stä (custom leaderboard wr) ek Col de Turini - Depart en descente joka on lähes täys lumi+jää ja 6,15km pitkä (vai toimiiko tuolla softit paremmin vaikka n.50% ek:sta on täyttä lunta+jäätä ja sen jälkeenkin sitä jäätä on vielä aika paljon). Vararengas on mulla mukana tuossa mutta se selittää n. 1,5-2,5s erosta, loput 8-9,5s pakosti tulee autosta(VW jotenkin parempi?), sen setupista, ohjauksen astemäärästä, kamerasta, taitotasosta(tai hotlappauksen määrästä)
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

auton säädöt löytyy videon infosta


Kyllähän ne sekunnit tulee noista leveistä luisuista, leveäksi menneistä neulansilmistä, penkkoihin osumisista ja niitä seuraavista nostoista. Ei siinä sen kummempaa. Hyvinhän tuo menee, mutta melko paljon virheitä kuitenkin.
 
Enpä itsekään tajua miten kärki ajaa niin paljon nopeammin tuolla.

esim. tämä vetokin talvirenkailla jää vielä 10,9s wr:stä (custom leaderboard wr) ek Col de Turini - Depart en descente joka on lähes täys lumi+jää ja 6,15km pitkä (vai toimiiko tuolla softit paremmin vaikka n.50% ek:sta on täyttä lunta+jäätä ja sen jälkeenkin sitä jäätä on vielä aika paljon). Vararengas on mulla mukana tuossa mutta se selittää n. 1,5-2,5s erosta, loput 8-9,5s pakosti tulee autosta(VW jotenkin parempi?), sen setupista, ohjauksen astemäärästä, kamerasta, taitotasosta(tai hotlappauksen määrästä)
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

auton säädöt löytyy videon infosta


Itsekään en oikein tajua, että miksi noilla puhtailla lumi-/jääosuuksilla tulee niin paljon takkiin aivan kärkikuskeille. Monella eri ajotyylillä olen koittanut ja en oikein saa eroa kurottua, vaikka yrittäisi hissutella tai sitten kaasu pohjassa poikittain. Setup saattaa jossain määrin vaikuttaa, koska esim. tuon Solberg-kisan ajoin kokonaan ihan puhtaasti tiukalla asfaltti-setupilla (kiristetty vielä GTR:n asfalttisäädöstä) ja sillä sainkin muutaman vihreän sektorin aikaiseksi kuivan asfaltin osuuksilla, vaikka aika moni kärkikuski oli jo oman vetonsa ajanut. Jälkikäteen koitin pehmeämpää säätöä ja sillä nyt sai ehkä sen muutaman sekunnin parannettua lumiosuuksilla, mutta sitten auto ei ole kyllä enää kovin tarkasti ohjautuva kuivalla asfaltilla. Vielä on näköjään oma sijoitus juuri ja juuri sadan paremmalla puolella ja ilman muutamaa ihan turhaa spinniä olisi varmaan muutaman kymmenen sijaa parempi, mutta terävimpään kärkeen olisi siltikin edelleen matkaa. Mutta pitäisi vielä harjoitella noiden alaspäin menevien pitkien pätkien ajamista softeilla, koska uskon softien olevan nopeampi niillä. Ylöspäin olen softeilla nopeampi noilla pitkillä pätkillä, mutta alaspäin mennessä tulee aivan liikaa säheltämistä liukkaissa jarrutuksissa neulansilmiin.
 
Kyllähän ne sekunnit tulee noista leveistä luisuista, leveäksi menneistä neulansilmistä, penkkoihin osumisista ja niitä seuraavista nostoista. Ei siinä sen kummempaa. Hyvinhän tuo menee, mutta melko paljon virheitä kuitenkin.

Pitoa on niin vähän että pakko mennä poikittain ja käyttää penkkoja vähän hyväksi jotta saa sekunteja tiputettua. Toki tuossa oli mukana pikkuvirheitäkin, mut näkisin että tuommoista tyyliä pitää käyttää. Vaikka kusin jo toisessa ek:ssa tuon solberg kisan niin tuli myös testailtua ja nopeimmat ajat tuli kunnon luisuilla ja penkkoja hyväksikäyttämällä.

Solbergit vissiin käyttää chase camia, ihmettelinki miksi tuossa on sallittu ulkoiset kamerat.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kokeilin nyt huvikseen ajella muutaman vedon tuolla Col de Turin - Depart en descente -pätkällä. Ensin pari vetoa GTR:n 50/50% Ice/Tarmac -säädöllä ja sitten yksi omalla asfalttisäädöllä. Aikalailla samoihin aikoihin meni molemmilla, mutta GTR:n säätö oli hieman helpompi ajaa jäällä/lumella ja sisäpuolen penkkoja kesti jonkin verran leikata kun taas omalla säädöllä menee heti katolleen, jos niitä leikkaa. Sen verran tiukalla on kallistuksenvakaajat... Mutta taitaisin kuitenkin ajella Monten jatkossakin omalla säädöllä, pitää vaan varoa sisäkurvin penkkoja ja pomppuja.

Tässä oma turistelu omalla asfalttisäädöllä:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

En oikein tiedä, että miten tuosta nyt ottaisi pois esim. 10s. Kohtuu siististi välttelen ulkokurvien penkkoja, joten pitäisiköhän sitä vain reippaammin ottaa kontaktia niihin...? No, olisin ollut tyytyväinen tuohon aikaan Solberg-kisassa, koska silloin meni n. 8s hitaammin. Olikohan silloin sitten ollut jotain ohjelmaa tai muuten vain norminihkeää kisamenoa...
 
Itsekään en oikein tajua, että miksi noilla puhtailla lumi-/jääosuuksilla tulee niin paljon takkiin aivan kärkikuskeille. Monella eri ajotyylillä olen koittanut ja en oikein saa eroa kurottua, vaikka yrittäisi hissutella tai sitten kaasu pohjassa poikittain. Setup saattaa jossain määrin vaikuttaa, koska esim. tuon Solberg-kisan ajoin kokonaan ihan puhtaasti tiukalla asfaltti-setupilla (kiristetty vielä GTR:n asfalttisäädöstä) ja sillä sainkin muutaman vihreän sektorin aikaiseksi kuivan asfaltin osuuksilla, vaikka aika moni kärkikuski oli jo oman vetonsa ajanut. Jälkikäteen koitin pehmeämpää säätöä ja sillä nyt sai ehkä sen muutaman sekunnin parannettua lumiosuuksilla, mutta sitten auto ei ole kyllä enää kovin tarkasti ohjautuva kuivalla asfaltilla. Vielä on näköjään oma sijoitus juuri ja juuri sadan paremmalla puolella ja ilman muutamaa ihan turhaa spinniä olisi varmaan muutaman kymmenen sijaa parempi, mutta terävimpään kärkeen olisi siltikin edelleen matkaa. Mutta pitäisi vielä harjoitella noiden alaspäin menevien pitkien pätkien ajamista softeilla, koska uskon softien olevan nopeampi niillä. Ylöspäin olen softeilla nopeampi noilla pitkillä pätkillä, mutta alaspäin mennessä tulee aivan liikaa säheltämistä liukkaissa jarrutuksissa neulansilmiin.
Tällä videolla (alkaen 1h tunnin kohdalta) on sen Mattias Adielssonin ajoa Monacossa R5:lla kun se vähän harjoitteli solberg cupia varten Jon Armstrongin(myös oikea R5+R2 kuski) kanssa.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


En muista että ajoiko ne tuossa default setupeilla vai vähän säädetyillä autoilla. Kyllä siitä nyt vähän silti näkee että miten paljon käyttävät penkkoja tai kuinka poikittain auto on mutkissa jne. Mattias ei ole ihan nopein kuski mutta hieman lähempänä se silti oli kärkeä kun katsoo solberg clubin yksittäisiä ek-aikoja. WERT tiimissä ajaa ja sen kaveri Anton on vielä nopeampi ja tässä hänen ajoa itse eventissä
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
).
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin sen huomasi noista videoista, että molemmat ajaa neulansilmämutkan yhdellä käännöllä ja tiukasti sisäkurviin, itse tulee ajettua ne monesti pyörellä ajolinjalla ja siten, että ulkoreunasta-ulkoreunaan, kun noissa videoissa oli oikeastaan sisäreuna-auton kääntö-sisäreuna. Kaikesta tälläisestä niitä eroja sitten syntyy.
 
Onko joku onnistunut tekemään omia clubeja tässä pelissä? Jos on niin kertoisitteko millaisia poppakonsteja käytitte sillä ei ainakaan tuolta virallisilta sivuilta onnistu tehdä kun sivu jumittaa aina kun yrittää tehdä clubin ja painaa "all done" nappulaa niin mitään ei tapahdu.
 
Huomasin just että nykyisessä telkussa on hyvä zoomaustoiminto eli PS4:llakin saa säädettyä FOV:ta.
11. naksautus tuntuis olevan omalle pelipaikalle oikea, mitä nyt AC ja PCARS 2:een vertaa alla linkatun laskurin arvoilla.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Modern FOV Calculator
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ei jaksa ymmärtää miten pitoa on liikaa? Varsinkin moderneissa autoissa sitä pitoa on oikeasti paljon.

Lisäksi jos simu on liian vaikea ja vaikeasti hallittava, se ei tee siitä realistista. Päinvastoin, ei se auton ajaminen oikeasti ole niin vaikeaa. Vaikeaa on ajaa sitä kovaa ja helppoa se ei tässäkään ole.

Onhan noissa nykyisissä WRC-autoissa pitoa kun on isot siivet jne. mutta tässä pelissä niitä ei ole mukana.
R5:ssa on toki myös pitoa, mutta en usko että noin paljoa, varsinkin softeilla mennään ihan kiskoilla jopa märällä pinnalla. Tien kallistukset ei myöskään vaikuta mitään ajettavuuteen.

Noilla B-ryhmän takavedoillakin pystyy lähtemään kaasu pohjassa mutkista aika helposti.

Tosi moni tästä tykkää ja niin itsekkin haluasin, mutta joku vaan tökkii tässä ajomallissa. Peli tulee välillä lyötyä sisään ja ajeltua, mutta ei vaan nappaa enää. Kokeilin muuten huvikseen peliä ilman päivityksiä. Ajaminen tuntui vaikeammalta, auto ei mene niin raiteilla ja sivuttaispitoa on selvästi vähemmän. Sen ajomallin kun olisivat säilyttäneet.

Mutta nämä nyt on vaan tämmöisen pädirunkkarin ajatuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noissa nykyisissä WRC-autoissa pitoa kun on isot siivet jne. mutta tässä pelissä niitä ei ole mukana.
R5:ssa on toki myös pitoa, mutta en usko että noin paljoa, varsinkin softeilla mennään ihan kiskoilla jopa märällä pinnalla. Tien kallistukset ei myöskään vaikuta mitään ajettavuuteen.

Noilla B-ryhmän takavedoillakin pystyy lähtemään kaasu pohjassa mutkista aika helposti.

Pelataan kyllä ihan eri peliä. Edes softeilla ei todellakaan mennä kiskoilla, märällä pinnalla pito laskee selvästi ja liukkaalta tuntuu. Tien kallistukset, ylämäki, alamäki, radan kunto jne myöskin vaikuttavat ajettavuuteen ja pitoon merkittävästi. Ratilla kyllä pelailen, onko pädille sitten eri ajomallinnus?
 
Pelataan kyllä ihan eri peliä. Edes softeilla ei todellakaan mennä kiskoilla, märällä pinnalla pito laskee selvästi ja liukkaalta tuntuu. Tien kallistukset, ylämäki, alamäki, radan kunto jne myöskin vaikuttavat ajettavuuteen ja pitoon merkittävästi. Ratilla kyllä pelailen, onko pädille sitten eri ajomallinnus?

Täällä ainakin porukka meinasi että ei ole eroa. Pari kommenttia tosin olen nähnyt, joissa rattipelaaja sanoo että pädillä auton hallitseminen tuntui rennommalta.

Ajelen itse vain tuota timetrialia. En tiedä onko se ajaminen sitten erilaista netin puolella noissa haasteissa.
 
onko kukaan ajanut tuota GTFR - Henri Toivonen Special | GT Finland Racers ?
ei vissiin kiinnosta järjestäjää enää laskeskella pisteitäkään kun ei ne muutu tuolla tulos sivula, tai muutamaan kisaan ei ole muuttunut. ei ole enää kuin tuo viimeinen ajamatta.
taitaa jäädä ajamatta jo senkin takia kun on monte.
 
Niin padilla pitää paljon vähemmän käskeä autoa ja sitäkautta ajaminen on vähän yksinkertaisempaa sekä periaatteessa helpompaa. Muistuttaa aavistuksen enemmän arcadea. Joten ajomallissa on eroa millä laitteella ajelee.

Ratilla joutuu tekemään enemmän töitä auton hallinnan suhteen, mutta toki itse laite mahdollistaa paremman kontrollin autoon kuin joku padin pienen tatin liikerata. On rattilla ajaminen paljon varmempaa ja nopeampaa.

Ehdottomasti kuitenkin hyvä ratkaisu Codemastersilta tehdä myös padilla ajamisesta hyvin helposti pelattava. Ihan hauska satunnaisesti ajella padin kanssa vaikka jotain takavetoa, kun auto pysyy aika helposti hanskassa. 99% ajasta ajelen ratilla ja onhan se sitten jo paljon aidompaa ajamista sekä täten vielä reilusti hauskempaa.
 
Joo, Ratin kanssa kyllä tien ominaisudet tuntuu oikein hyvin. Sade kelillä etenkin jarrutusten kanssa saa olla huomattavasti tarkempi.
 
Niin padilla pitää paljon vähemmän käskeä autoa ja sitäkautta ajaminen on vähän yksinkertaisempaa sekä periaatteessa helpompaa. Muistuttaa aavistuksen enemmän arcadea. Joten ajomallissa on eroa millä laitteella ajelee.

Ratilla joutuu tekemään enemmän töitä auton hallinnan suhteen, mutta toki itse laite mahdollistaa paremman kontrollin autoon kuin joku padin pienen tatin liikerata. On rattilla ajaminen paljon varmempaa ja nopeampaa.

Ehdottomasti kuitenkin hyvä ratkaisu Codemastersilta tehdä myös padilla ajamisesta hyvin helposti pelattava. Ihan hauska satunnaisesti ajella padin kanssa vaikka jotain takavetoa, kun auto pysyy aika helposti hanskassa. 99% ajasta ajelen ratilla ja onhan se sitten jo paljon aidompaa ajamista sekä täten vielä reilusti hauskempaa.

Jep, tuntuu että jotain ajonvakautusta tai muuta on päällä kun pädillä ajaa, vaikka kaikki on kuitenkin offilla. Pitää taas jossain välissä hommata rattisetti, niin jos tästä saisi enemmän irti.
 
Näköjään Clubisivut toimii ihan hyvin näin aikaisin aamulla. Eilen ip-ilta niin oli ihan tervaa.
Primetime käyttäjämäärien kanssa ilm kapasiteetti ei vain riitä :facepalm:

Ps. Nyt jo taas tahmaa 2h myöhemmin klo 9.
 
Viimeksi muokattu:
Thrustmaster TMX PRO rattipoljin setille kaveri kaipailisi hyviä asetuksia jos jollain sattuisi olemaan tiedossa?
Alustana Xbox One X jos sillä jotain merkitystä asetuksien kannalta.
Kuulemma ei saa itse mitenkään hyviksi ja on oikeassa elämässä rallimiehiä. Tiedä sitten onko vaatimustaso liian kova vai mikä.
Asuu toisella puolella suomea joten ei pääse itse käymään testaamassa.
 
Hitto kun jää Ruotsissakin niin paljon noista kärkikuskeista kun yritin tehdä autoon setuppia tuota Solberg Cupia varten. Miten tätä ek-aikaa voisi parantaa? Vararengas on mukana tuossa joten se selittää n. 1,5s, mutta ero olisi siltikin 8,0 sekuntia 5,25km ek:lla (n. +1,5s/km). Jos yritän ajaa yhtään kovempaa niin sitten vain tulee jo niin rajuja penkkaosumia että ne alkaa vain hidastamaan vauhtia tai aiheuttaa spinnejä, kaatoja tmv.

auton säädöt (videon tiedoissa vanhat arvot, tässä nyt päivitetyt luvut joilla ajoin tämän ek:n time trialissa aikaan 2:58,9 ja nopein aika siellä on 2:53,3)
car setup: (Peugeot 208 T16 R5, Sweden)
- Alignment: Front: toe -0.40(out), camber -0,96 / Rear: toe 0.00, camber -0.75
- Brakes: 2,850.00Nm, bias 66%
- Differential: Front: driv 36%, brak 20%, 30.00 / Rear: driv 55%, brak 40%, 60,00
- Gears: 0.351 (70kph) / 0.507 / 0.670 / 0.835 / 1.005 / FD 0.219 (top speed 200km/h or 124mph)
- Damping: Front: 3.00, 3.00, 0.24mps, 3.00 / Rear: 3.00, 3.00, 0.24mps, 3.00
- Springs: Front: rh 16.00mm, spr 73.78, arb 11.00 / Rear: rh 16.00mm, spr 59.13, arb 9.00

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Alussa tulee vähän liikaa ehkä penkkaosumia ja ehkä kolme kertaa on sellainen kohta, jossa nostat kaasun etkä jarruta, näitähän ei optimitilanteessa tule yhtään (pl ehkä hypyt), vaan aina kiihdytetään tai jarrutetaan.

Mut en mä noilla pysty kun pari sekuntia laskemaan pois, toiset pari vois löytää setupista ehkä (en osaa sanoa yhtään mihin suuntaan mitkäin pitäis säätää) ja sit jostain pitäis vielä neljä sekuntia löytää. Varmaan pitäis mennä suorempaan jossain kohtaa, vaikka kyl tässä kakkosessa noi nopeimmatkin menevät luisussa toisin kuin ykkösessä.

Tosin ei ne nopeimmat kuskit WR-aikaa kuitenkaan varmaan pitkässä kilpailussa tykitä kokoaikaa, vaan jää siitä lyhyillä sen pari sekkaa ainakin.
 
Oon miettiny tän ostamista, mutta dirt 1 jäi vähä huono maku, kun pädillä pelailen singleplayeriä, kone oli jossain kisoissa, aivan ylivoimanen, ja toisinaan tosi helppo, onko tässä hyvä career mode, pystyykö pädillä pelaan, ja onko koneen ajaminen yhtään tasasempaa, dirt 1 joku suomi tietysti pitäs ajaa täysillä mutta ei onnistu, niin kone veti ek:sta riippuen noin 30sekunnin eroja.
 
Ei ole hyvä career mode, kun vaikeustaso nousee aivan liian nopeasti. Custom championship on, jolloin voit tehdä omat kisat ja määrittää vaikeustason, mutta career modessa sitä ei voi tehdä.
 
Oon miettiny tän ostamista, mutta dirt 1 jäi vähä huono maku, kun pädillä pelailen singleplayeriä, kone oli jossain kisoissa, aivan ylivoimanen, ja toisinaan tosi helppo, onko tässä hyvä career mode, pystyykö pädillä pelaan, ja onko koneen ajaminen yhtään tasasempaa, dirt 1 joku suomi tietysti pitäs ajaa täysillä mutta ei onnistu, niin kone veti ek:sta riippuen noin 30sekunnin eroja.
Porukka täällä on ainakin sanonut että tässä padilla on helpompi ajaa kuin DR1.0:ssa.

Jotkin auto-luokat ja /tai maat voi olla vielä aika bugisia ajoiltaan ja lähes mahdotonta voittaa kun ne ajaa nopeammin kuin kukaan ihmispelaaja tai useasti jonnekin top10-50 sijoille sillä vaikeimmlla tasolla(Masters). Varsinkin yö ja/tai rankkasade ek:lla AI ajat ei ole riittävän hitaita kun vertaa parempiin/helpompiin olosuhteisiin.
Koko uran voi vetää läpi vaikka samalla autolla jos havaitsee jonkin hyväksi ja helpoksi ajaa ja näyttää pärjäävän hyvin alemman tasojen ai vastusten kanssa.
Loppupeleissä kuitenkin ek:t pitää osata ulkoa tosi hyvin ja auton tulee olla upgreidattu maksimitehoille jos haluaa pärjätä 4-tason Elite AI:lle.

Ja autoja joutuu säätämään jos haluaa tehdä niistä yhtään nopeampia, vakio vs hyvät säädöt saa ehkä n.1s/km tai enemmän pois. Jos et osaa itse säätää niin tästä löytyy mun setuppeja https://docs.google.com/spreadsheets/d/1B0MNyHmtHrl0PN2R18tQ4mBkaqnouWR_dm6MPHu3qhE/pubhtml

tässä esimerkkiä Masters tason AI:sta, ajettu freeride custom puolella jossa AI taso 100%, oma aika 2:52 ja AI 2:59 n. 5,8km ek:lla (autona 2000cc Ford Focus -07).
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Pelissä saa Lancia Fulvia alussa ja huollot sille on ilmaiset. Autona se on hyvin epävakaa, voi kaataa liian helposti. Suosittelen että ostat pikimmiten pelissä esim. H2 fwd VW Golf joka etuvetoisena on helpohko ajaa padilla ja AI ajatkin taitaa suht ok tasolla. Tuon jälkeen voi harkita siirtymistä mahdollisesti H3 rwd-luokkaan esim. BMW M3 ja/tai sitten 4wd R5-luokan autoihin (esim Peugeot, Ford, Mitsu ovat ok) joissa myös AI on suht kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Oon miettiny tän ostamista, mutta dirt 1 jäi vähä huono maku, kun pädillä pelailen singleplayeriä, kone oli jossain kisoissa, aivan ylivoimanen, ja toisinaan tosi helppo, onko tässä hyvä career mode, pystyykö pädillä pelaan, ja onko koneen ajaminen yhtään tasasempaa, dirt 1 joku suomi tietysti pitäs ajaa täysillä mutta ei onnistu, niin kone veti ek:sta riippuen noin 30sekunnin eroja.

Pädillä paljon helpompi hallita autoa kuin ykkösessä, varsinkin kun säätää asetukset kuntoon.

Omat asetukset pädille:

Sensitivity 95
Linearity 4
Deadzone 2
Saturation 100
 
Mun mielestä uramoodi on pelissä ihan hyvä ja haaste kasvaa sopivasti.
Treeniä tarvitaan että Eliten läpäisee kolmen parhaan joukossa, mutta silti itsellänikin oli sekä RX että rallin puolella kokonaisia keskeytyksiäkin ja silti pääsi Eliten edit: siis Mastersin läpi.

Ainoa moite tulee siitä että uramoodi on liiankin helppo ja rahaa tulee sen verran ettei mene kovin kauaa kun tiimi on loppuun viritetty ja autotallissa on kaikki autot loppuun viritettynä.
Näin itsellä ja kredittejä lisänä noin 60 miljoonaa joilla ei enää tee mitään...toki peliäkin on jokunen sata tuntia tullut pelattua.

Pädillä pelasin ehkä ekan kuukauden peliä ja sitten oli ratin hankinta.
Ei mun mielestä tällaista peliä ole tarkoitettu tateilla veivattavaksi.

Pelin hankintahinta on nykyään jo niin alhainen ja jos rallista tykkää, niin en kauheasti miettisi ostamista.
 
Viimeksi muokattu:
Pelin hankintahinta on nykyään jo niin alhainen ja jos rallista tykkää, niin en kauheasti miettisi ostamista.

Löytyy myös game passista ja eikös tää pleikkarillekki saanu ilmaiseksi lunastettua. Jos haluaa testailla ensin.. lisärit taitaa kuite GOTY:n verran maksaa, että sama ostaa itselle, jos koko paketin tahtoo.
 
Kahdella ekalla kaudella ei mitään haastetta, useiden minuuttien voittoja. Kolmannella Pro-tason kaudella vielä mestaruus, vaikka Puolassa tekoäly sitten päätti ajaa lähes maailman kärjen tahtia. Elite sopiva taso itselle, löytyy haastetta. Masterilla tuskin pärjään, vaikka DR1 silläkin tasolla tuli mestaruus.

Joten mielelläni olisin alusta asti ajanut haastetta vastaan ja yrittänyt tapella noususta ylempään sarjaan. Vaikeusasteen valinta olisi ollut hyvä olla myös Career Moden puolella.

Nämä uramuodon kisat on kyllä ajettu silloin pelin julkaisun aikoihin ja sen jälkeen Codemasters on muuttanut tekoälyn ajoa eri vaikeustasoilla. Sen jälkeen olen ajanut vain haasteita, time trialit ja klubeja. Uramuoto pelissä on kyllä todella vaisu, mutta onneksi ihmisten väliset kisat klubeissa paikkaa sitä.
 
voisiko joku nyt oikeesti kertoo että miten ihmeessä mä saan tehtyä clubin tuohon peliin? pitäisi päästä kaveriporukalla kisaamaan...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 942
Viestejä
4 928 333
Jäsenet
79 271
Uusin jäsen
Kario

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom