Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sompi
  • Aloitettu Aloitettu
Koska tässä ketjussa ei saa keskustella eräästä poliittisesta aiheesta, nostan pöydälle toisen näkökulman. Entä jos nettiyhteydet katkeavat paikallisesti tai valtakunnallisesti, joko verkon ylikuormittumisen, odottamattoman vikatilanteen tai sabotaasin seurauksena? Miten siinä tilanteessa pystyy tekemään ostokset, matkustamaan julkisella liikenteellä tai ylipäätään olemaan kontaktissa ihmisiin? Käteistä rahaa alkaa tulla ikävä siinä tilanteessa tai edes perinteistä pankkiasiointia ...

Osa palveluista on tehty niin että käteisen käyttöön ei ole valmiutta nopeasti, saati lennossa.
Osassa taasen on valmius, sekin voi vaihdella että missä tilanteessa käteinen kelpaa, mutta jos sinänsä tomijalla käteis tuki, mutta toimijan muu järjestelmä kaatuu, esim kassajärjestelmä, niin tapauskohtaista miten toimitaan. EI kriittisessä järjestelmässä kynnys keskyettää palveluiden tarjoaminen korjaamisen ajaksi, ja tietnekin jos vika on selleinen ettei voi edes palvelua tarjota.

Joukkoliikenteessä jos käteistä valmiutta ei ole lainkaan, niin ja sähköiset maksut ei toimi, niin osassa palvelu, ajo jatkuu, mutta ei veloiteta.

Käytännössä noita ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Yksittäinen hintalappu on niin halpa että se on huomattavasti järkevämpi vaihtaa kokonaan uuteen kun sen paristo kuuluu loppuun joskus 5-10v käytön jälkeen.

Tuota mutuillut että minkä hintaisia nuo ovat, niissä 10 000 isommissa myymälöissä. siis tuon itse "hintalapun" osalta. Eli siis suuruusluokka kiinnostaa. Ja ilmeisesti vähän isompi, arvokkaampi paristo.
Sen kyllä uskon että 10v voi olla jo ihan hyvä elinkaari, mutta 5v menee äkkiä.


No onhan niillä. Ihan kokemuksesta voin kertoa että kyllä tuolla yritykset yrittää putsata tietoja pois heti kun vaan pystyvät. Ihan mukavia sakkoja tuolla jaellaan jos yrityksellä on esim. säilössä tietoja tarpeettoman pitkään.

GDPR pakottaa, ja mm Verkkokauppa.com hävisi yhden etapin kun se ei poistellut tietoja, kuin vasta sitten kun henkilö pyysi.
El kyllä tahtoa säilyttää on.


Metassa ja Googlessa.

Meta osittain valinnanvarainen, toki sinne tuuppaa ulkopuoliset sisältöä. Mutta jos haluaa sen mobiili sovelluksen ottaa käyttöön niin käytännössä pitää suostua Googlen tai Applen ehtoihin.

Se on jo luovuttamista jos yleinen tietojen keruu on ok, jos yksi taho on jo niin tehty.
 
Miten tehokkaasti GDPR kohdistuu viranomaisiin ja yleisesti julkiseen valtaan? Esimerkiksi juuri HSL:n keräämä data. Yritysten keräämät tiedot on yleisesti ottaen pienempi paha kuin viranomaistiedot, koska viranomaisilla on useinkin keinot pakottaa ihmisiä johonkin. HSL:lle on annettu monopoli, joten ei ole vaihtoehtoista palveluntarjoajaa, jos HSL:n ehdot eivät miellytä.

Vrt. jos lounasravintolalle ei raha kelpaa, rahan voi kantaa naapurikuppilaan, jossa käteinen ei ole ongelma.
Julkisenpuolen, viranomaisten puolelta on tuoretta esimerkkiä kerättyjen biotunnisteiden (henkilökortti, passi) käytöstä, ja aikeista sallia niiden tietojen laajempi käyttö ja jakaminen.

Lainsäädäntö muutoksilla voidaan takautuvasti myös kurkotella yksityiseen dataan, tai voidaan jopa veloittaa yksityisiä keräämään dataa ja jopa analysoimaan ja raportoimaan viranomaisille.

Länsimaisessa vahvassa oikeuden mukaisessa demokratiassa näitä ei pidetty niin pahana, perus ajatus oli että koskee vain pahiksia. Viimeistään viimevuosina nähty että iso riski hyviksille, pahisten eduksi.


Sekin nähty että riski on myös se data mitä ei kerätessä yhdistetä henkilöön, näistä aiemmin hyvis esimerkkejä missä yhdistelemällä löydetty henkilöt ja voitu varoittaa, vielä pahempi on se että pahaan halutessa vahinko paljon isompi.
 
Meta osittain valinnanvarainen, toki sinne tuuppaa ulkopuoliset sisältöä. Mutta jos haluaa sen mobiili sovelluksen ottaa käyttöön niin käytännössä pitää suostua Googlen tai Applen ehtoihin.

Se on jo luovuttamista jos yleinen tietojen keruu on ok, jos yksi taho on jo niin tehty.
Noiden lonkerot ulottuvat niin syvälle, että vastarinta on melko turhaa. Pari vuotta vanha juttu, mutta varmaan yhä ajankohtainen:

 
Tuota mutuillut että minkä hintaisia nuo ovat, niissä 10 000 isommissa myymälöissä. siis tuon itse "hintalapun" osalta. Eli siis suuruusluokka kiinnostaa. Ja ilmeisesti vähän isompi, arvokkaampi paristo.
Sen kyllä uskon että 10v voi olla jo ihan hyvä elinkaari, mutta 5v menee äkkiä.
Nuo hintalaput taitavat yksittäin ostettuna olla jossain 10-20e hintaluokassa per lappu, toki kun niitä ostetaan kauppoihin tuhansittain, hinta laskee melkoisesti. Tietenkin tuo sitten vaatii sen päivitysinfran eli joku softa jolla noita lappuja muokataan, lähettimet sun muut mutta itse hintalaputhan eivät kaupoille varsinaisesti mikään kustannuserä ole.

Itsekin olen pariin omaan projektiin miettinyt jos jostain hankkisi pari tuollaista hintalappunäyttöä tai vastaavaa vähävirtaiseksi näytöksi ja käytettynä noita näyttäisi välillä saavan muutamalla eurolla.
 
Voin kertoa näin entisenä cittarilaisena, ettei se paperilaputtaminen kauhean mukavaa ollut, otetaan vaikka esimerkiksi aika kun markat vaihtuivat euroiksi ja kaikki hinnat piti vaihtaa. Samanlainen tilanne oli nyt kun veroa korotettiin.

Jo pelkkä säästö paperissa on tolkuton näiden elektronisten hintanäyttöjen eduksi. Lisäksi pitää laskea tulostimien käyttökustannukset sekä lappujen vaihtamiseen menevä aika joka on pois asiakastyöstä.

Ja itse olin käyttötavarapuolella. Elintarvikepuolella homma oli vielä järjettömämpi.
 
Voin kertoa näin entisenä cittarilaisena, ettei se paperilaputtaminen kauhean mukavaa ollut, otetaan vaikka esimerkiksi aika kun markat vaihtuivat euroiksi ja kaikki hinnat piti vaihtaa. Samanlainen tilanne oli nyt kun veroa korotettiin.

Jo pelkkä säästö paperissa on tolkuton näiden elektronisten hintanäyttöjen eduksi. Lisäksi pitää laskea tulostimien käyttökustannukset sekä lappujen vaihtamiseen menevä aika joka on pois asiakastyöstä.

Ja itse olin käyttötavarapuolella. Elintarvikepuolella homma oli vielä järjettömämpi.
Varmasti näin, mutta kyllähän nuo hinnat varsinkin elintarvikepuolella vaihtuu hyvin tiuhaan muutenkin, joten en oikein näe miksi tuommoinen veromuutos tms olisi ollut jotenkin erityisen työläs toteuttaa. Jatkuvaa printtailua ja laputtamista se on varmasti ollut joka tapauksessa jo muutenkin.
 
Varmasti näin, mutta kyllähän nuo hinnat varsinkin elintarvikepuolella vaihtuu hyvin tiuhaan muutenkin, joten en oikein näe miksi tuommoinen veromuutos tms olisi ollut jotenkin erityisen työläs toteuttaa. Jatkuvaa printtailua ja laputtamista se on varmasti ollut joka tapauksessa jo muutenkin.
Kyllähän tuollaisessa veromuutoksessa on laputtamisessa melkoinen työ verrattuna normaaliin hintojen päivittämiseen kun kaikki hinnat muuttuvat kerralla. Kuitenkaan elintarvikkeiden hinnat eivät yleensä ihan yhtä suuressa mittakaavassa muutu, ehkä joitakin kymmeniä tai satoja muutoksia viikossa versus esim 10000 hintaa yhdessä yössä.
 
Voin kertoa näin entisenä cittarilaisena, ettei se paperilaputtaminen kauhean mukavaa ollut, otetaan vaikka esimerkiksi aika kun markat vaihtuivat euroiksi ja kaikki hinnat piti vaihtaa. Samanlainen tilanne oli nyt kun veroa korotettiin.

Jo pelkkä säästö paperissa on tolkuton näiden elektronisten hintanäyttöjen eduksi. Lisäksi pitää laskea tulostimien käyttökustannukset sekä lappujen vaihtamiseen menevä aika joka on pois asiakastyöstä.

Ja itse olin käyttötavarapuolella. Elintarvikepuolella homma oli vielä järjettömämpi.
Eikös se ole hyvä homma, että töitä riittää? Olisiko siellä kaupassa sitten jotain vielä mukavampaa tekemistä tarjolla? Kuulostaa aika helpolta ja letkeältä työltä jota voisin mielellään tehdä. Mitä enemmän noita automatisoidaan, sen vähemmän duunia tarjolla.
 
Eikös se ole hyvä homma, että töitä riittää? Olisiko siellä kaupassa sitten jotain vielä mukavampaa tekemistä tarjolla? Kuulostaa aika helpolta ja letkeältä työltä jota voisin mielellään tehdä. Mitä enemmän noita automatisoidaan, sen vähemmän duunia tarjolla.
Tai sitten työllistetään insinöörejä vähentämään hukkatyötä kaupassa korvaamalla ne hintalaput digitaalisilla vehkeillä jotka on integroitu tuoteinventaarioon.
 
Nuo hintalaput taitavat yksittäin ostettuna olla jossain 10-20e hintaluokassa per lappu, toki kun niitä ostetaan kauppoihin tuhansittain, hinta laskee melkoisesti. Tietenkin tuo sitten vaatii sen päivitysinfran eli joku softa jolla noita lappuja muokataan, lähettimet sun muut mutta itse hintalaputhan eivät kaupoille varsinaisesti mikään kustannuserä ole.
Ok, jos mietiskelin että jos kympin per lappu olisi kustannus, niin muutaman satatuhatta jossain automarketissa. No joissain ei ole vedetty kaikkia osastoja.
Ja varmaan jotkin lisenssi/tuki vuosimaksut päälle. Mutta oli ihan täysin ilman mitään taustatietoa.

Ihan ilmaisia ne ei voi olla jos siellä jokunen nappiparistokin, mutta en yllätty jos se paterivarustuskin vaikuttaa hintaa.


Kyllähän tuollaisessa veromuutoksessa on laputtamisessa melkoinen työ verrattuna normaaliin hintojen päivittämiseen kun kaikki hinnat muuttuvat kerralla. Kuitenkaan elintarvikkeiden hinnat eivät yleensä ihan yhtä suuressa mittakaavassa muutu, ehkä joitakin kymmeniä tai satoja muutoksia viikossa versus esim 10000 hintaa yhdessä yössä.

Jos tuo/vie alvin päivälleen hintoihin, niin silloin tosiaa vaatii päivityksen yhdessä yössä, mutta paperilapuilla sitä voi jakaa useammalle päivälle, jos ei ihan sentilleen hintakisattu hinta. ALV erittelyä hintalapuissa ei ainakaan kaikilla ole.

Isompi juttu se ihan päivittäisessä, viikottaisessa kaupankäynninssä jos ja kun hinnat entistä dynaamisempia. ja noiden avulla siitä voi systeemistä riippuen tehdä hyvinkin nopeasti reakoivan. Mainostetaan toki sitä että voidaan vauhdittaa hyllyyn jymähtäneen tavaran menekkiä, mikä toki kauppiaalle tärkeää, mutta tärkeintä toki se että voidaan ottaa silloin enemmän kun ei niin hintatietoista asiakasta, ja tarjouksia yleensäkkin, kapeampia aikoja, ja se että hinnat oikein jos tuotetta ripoteltu sinne tänne. Jälkimmäiseen myös se että se tuote löytyy, siis sen tuotteen sijaintin.
 
Tai sitten työllistetään insinöörejä vähentämään hukkatyötä kaupassa korvaamalla ne hintalaput digitaalisilla vehkeillä jotka on integroitu tuoteinventaarioon.
Se on tietenkin yksi vaihtoehto mutta tarkoittaa työvoiman tarpeen vähenemistä. Massatyöttömyys vaan lisääntyy. Tästä syystä olisin onnellinen, jos olisin töissä laputtamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta tuotteiden löytymisestä tulikin mieleen että esim Motonetissa, Biltemassa ja muutamissa muissa vastaavissahan on jo niitä asiakaspäätteitä joista pystyy katsomaan tuotteen sijainnin myymälässä, ei olisi huono ajatus kehitellä tuota ruokakauppoihinkin. Varmaan saisi jopa jonkun mobiiliäpin kehiteltyä jossa äppi osaisi vaikkapa jonkun tuollaisen hintalapun perusteella opastaa tuotteen luo. Ei meinaan ole yksi eikä kaksi kertaa kun kaupassa käydessä on etsinyt jotain emännän pyytämää harvemmin ostettua tuotetta pitkin kauppaa ja lopulta kysynyt henkilökunnalta kun tuote ei ole löytynyt mistään omasta mielestä loogisesta paikasta.
 
Tuosta tuotteiden löytymisestä tulikin mieleen että esim Motonetissa, Biltemassa ja muutamissa muissa vastaavissahan on jo niitä asiakaspäätteitä joista pystyy katsomaan tuotteen sijainnin myymälässä, ei olisi huono ajatus kehitellä tuota ruokakauppoihinkin. Varmaan saisi jopa jonkun mobiiliäpin kehiteltyä jossa äppi osaisi vaikkapa jonkun tuollaisen hintalapun perusteella opastaa tuotteen luo. Ei meinaan ole yksi eikä kaksi kertaa kun kaupassa käydessä on etsinyt jotain emännän pyytämää harvemmin ostettua tuotetta pitkin kauppaa ja lopulta kysynyt henkilökunnalta kun tuote ei ole löytynyt mistään omasta mielestä loogisesta paikasta.
Tuosta sisäpaikannuksesta noiden ESL tagien valmistajat ovat myös kiinnostuneita. Moinen olisi loistava lisä noihin hintalappuihin.
 
Tuosta tuotteiden löytymisestä tulikin mieleen että esim Motonetissa, Biltemassa ja muutamissa muissa vastaavissahan on jo niitä asiakaspäätteitä joista pystyy katsomaan tuotteen sijainnin myymälässä, ei olisi huono ajatus kehitellä tuota ruokakauppoihinkin. Varmaan saisi jopa jonkun mobiiliäpin kehiteltyä jossa äppi osaisi vaikkapa jonkun tuollaisen hintalapun perusteella opastaa tuotteen luo. Ei meinaan ole yksi eikä kaksi kertaa kun kaupassa käydessä on etsinyt jotain emännän pyytämää harvemmin ostettua tuotetta pitkin kauppaa ja lopulta kysynyt henkilökunnalta kun tuote ei ole löytynyt mistään omasta mielestä loogisesta paikasta.
Ruokakaupoissa on myös vuosia ollut ne palveluta/sovellukset mitkä myös kertoo tuotteen sijainnin. se on sitten vaihdellut kuinka tarkkaan, hyllyväli, vai sitä tarkemmin. En mene väittään onko niillä keräilijöillä tarkempaa tukea kuin tavis asiakkailla. Mutta myymäläkeräilyssä olisi tehokasta jos ne hintalaput vilkuttaisi sitä näkyvän valon lediään keräilijälle.

S-ryhmä on noissa seilannut edes takaisin, aikoinaan sitä tarjottiin kuluttajille, sitten vähän otsikkoon liittyen parannus ja sovellukset uusiksi, tiettävästi tällähetkellä se ostoslista sovellus jollain hyllyväli tarkkuudella kertoo sijainnin. (idea noissa myös se että palvelu listaa ostolistan "ajoreitin" mukaan.

Itsepalveluahan tuo on ja sopii suomalaiselle, ei tarvi kysellä myyjältä.

Edit:
Ainakin k-ryhmällä ollut sitten kärryjä joissa näyttö. Osassa kauppoja seurataan hyvinkin tarkkaan asiakkaan liikeitä, käyttäytymistä.
 
Se on tietenkin yksi vaihtoehto mutta tarkoittaa työvoiman tarpeen vähenemistä. Massatyöttömyys vaan lisääntyy. Tästä syystä olisin onnellinen, jos olisin töissä laputtamassa.
Ei tuolta kaupoista työt lopu kesken. Tämä turha lappujen kanssa pelaaminen on vain vapauttanut henkilökunnan aikaa muuhun kaupan pyörittämiseen.
Ruokakaupoissa on myös vuosia ollut ne palveluta/sovellukset mitkä myös kertoo tuotteen sijainnin. se on sitten vaihdellut kuinka tarkkaan, hyllyväli, vai sitä tarkemmin. En mene väittään onko niillä keräilijöillä tarkempaa tukea kuin tavis asiakkailla. Mutta myymäläkeräilyssä olisi tehokasta jos ne hintalaput vilkuttaisi sitä näkyvän valon lediään keräilijälle.

S-ryhmä on noissa seilannut edes takaisin, aikoinaan sitä tarjottiin kuluttajille, sitten vähän otsikkoon liittyen parannus ja sovellukset uusiksi, tiettävästi tällähetkellä se ostoslista sovellus jollain hyllyväli tarkkuudella kertoo sijainnin. (idea noissa myös se että palvelu listaa ostolistan "ajoreitin" mukaan.

Itsepalveluahan tuo on ja sopii suomalaiselle, ei tarvi kysellä myyjältä.

Edit:
Ainakin k-ryhmällä ollut sitten kärryjä joissa näyttö. Osassa kauppoja seurataan hyvinkin tarkkaan asiakkaan liikeitä, käyttäytymistä.
Ei S-Ryhmällä tällä hetkellä näe ollenkaan että onko jokin tuote edes saatavilla jossain kaupassa saati että missä päin se siellä on. Kaipaan vanhaa Foodie palvelua missä näytti hyllypaikan...
 
Ei tuolta kaupoista työt lopu kesken. Tämä turha lappujen kanssa pelaaminen on vain vapauttanut henkilökunnan aikaa muuhun kaupan pyörittämiseen.

Ei S-Ryhmällä tällä hetkellä näe ollenkaan että onko jokin tuote edes saatavilla jossain kaupassa saati että missä päin se siellä on. Kaipaan vanhaa Foodie palvelua missä näytti hyllypaikan...
S-ostoslista-niminen sovellus löytyy juuri tuohon tarkoitukseen.
 
S-ostoslista-niminen sovellus löytyy juuri tuohon tarkoitukseen.
No voi jessus nyt menee kyllä tuonne suunnittelun kukkasten puolelle jo kun tämmöseen on vain joku hikinen appi eikä nettisivua mitä helposti käyttää tietokoneella.

EDIT: Ei herätä kyllä luottoa kun tuo ilmoittaa Prisma Hämeenkadulle kaikki tavarat löytyvän kerros 1:stä. Ei tuolla ole sellaista. On kerrokset -1 ja -2 koska koko kauppa on maan alla. Kerros 1:ssä on Sokoksen kosmetiikkaosasto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 387
Viestejä
4 658 353
Jäsenet
76 429
Uusin jäsen
Hulina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom