Aika vaikea ottaa millään tavalla vakavasti kaveria joka kaipailee CRT-näyttöjä ja suojaamattomia HTTP-, FTP- ja Telnet-yhteyksiä. Tai kaipailee kalastelulle alttiita tunnuslukulistoja. Tai syyttelee reititintä kun itse kirjoitettu TCP/IP-pino toimii kuin "junan vessa". Tai kaipaa autoja ilman ABS-.jarruja. Tai jonka mielestä teknologia oli huipussaan 70-luvulle. Tai jonka mielestä hisseissä pitäisi olla kampi jolla hissin saa oikeaan kerrokseen. Tai jättää huomioimatta kymmenet ja kymmenet lähteisiin perustuneet korjaukset täysin virheellisille väitteilleen milloin mistäkin aiheesta.
Näihin olkiukkoja viliseviin viesteihin on kyllä todella väsyttävää vastailla.
Minä kaipaan CRT-näyttöjen korkeaa kontrastia, johon nykynäytöt eivät enää oikein pysty. Suojaamattomilla HTTP-, FTP- ja Telnet-yhteyksillä on paikkansa ja niiden kieltämisestä tai käytön estämisestä olisi paljon haittoja eikä mitään hyötyjä.
Kertakäyttöiset salasanalistat ovat nimenomaan alttiita kalastelulle ja VAIN KALASTELULLE, muita potentiaalisia hyökkäysvektoreita niihin ei liitykään. Kalastelu oli ennen paljon hankalampaa, koska selaimen osoiteriviltä näki kuitenkin selvästi, oliko sivu oikea pankin sivu vai ei. Siksi noihin kalasteluihin lankesivatkin lähinnä lähempänä kellokäyrän vasenta laitaa oleva porukka. Jos kertakäyttöisten salasanalistojen kanssa toimii viisaasti eikä tee tyhmiä asioita kuten ota niistä valokuvia kännykällä, joiden tietoturva on yleensä vähintäänkin puutteellinen, niin kertakäyttöiset salasanat ovat kyllä turvallisia ja mahdottomia hakkeroida.
Sinä et ole edelleenkään suostunut kertomaan, mikä siinä minun TCP/IP-pinossa on sinun mielestäsi vialla. Sen sijaan minä olen kyllä jo useita kertoja tässäkin ketjussa kertonut, mitä reititysbugeja löysin Huawein reitittimestä sitä tehdessä. Tämän asian luulisi olevan jo loppuun käsitelty, mutta jostain syystä se silti pomppaa aina takaisin pinnalle kuin korkki. Omituista, miten joku itse kirjoitettu TCP/IP-pino menee joillain noin pahasti tunteisiin.
Tunteisiin näyttää menevän myös se, että joku toinen haluaa ajaa autolla, jossa ei ole ABS-jarruja. Näillä tunteilijoilla on myös kova halu kieltää sekin asia. Minä en oikeasti ymmärrä, mitä tuollaisten kontrollinhaluisten ihmisten päässä liikkuu. Onko se jotain pelkoa kaikkea sellaista kohtaan, jota ei itse ymmärrä?
Milloin olen väittänyt teknologian olleen huipussaan 70-luvulla?
Myöskään tuota hissien varajärjestelmien vastustamista en ymmärrä. Minä en ainakaan halua lukita itseäni johonkin parin neliömetrin sähkömoottorilla korkeutta muuttavaan huoneeseen, josta en pääse itse omin avuin pois, jos koneistoon tulee joku vikatila. Saatko jotain tyydytystä alistumisesta, kun kerran nautit tuolla tavalla toisten armoilla olemisesta?
Sompi on jälleen kerran väärässä. 10v sitten pankkien tunnusten väärinkäyttöä oli paljon enemmän kuin nykyään. Syynä tunnuslukulistat. Tunnuslukusovellustan ansiosta niitä vaihtuvua tunnuslukuja ei voi syöttää kalastelusivun lomakkeeseen. Yhä edelleen suurin ongelma on koodit, joita läheteään luettavassa muodossa asiakkaille jotka voivat sitten ne koodit kirjoittaa huijaajien lomakkeisiin.
www.nordea.com
Onneksi sinua ei tässäkään asiassa kuunnella.
Minä en kyllä varsinaisesti pidä pankkeja enää luotettavana lähteenä millekään tuollaiselle väitteelle kaiken tämän nykyaikapöhinäkulttuurin vallitessa. Toisekseen, vaikka tuo väite väärinkäytösten vähenemisestä olisikin totta, niin se ei silti kumoa sitä tosiasiaa, että oikein käytettynä nimenomaan ne kertakäyttöiset salasanalistat ovat kaikkein turvallisin kaksivaiheisen tunnistuksen muoto.