Mulla on molemmista yli 20 vuoden kokemus. Näissä yksi esiintynyt ongelma on, että yhteys "leikkaa kiinni" jos välissä yhteys tökkii. Käytännössä näin käy jos IRC toimii SSH:n yli ja käytössä vielä GNU Screen ja Irssi. Eli jos vaikka jätät terminaaliin auki yön yli yhteyden, aamulla voi näyttää että yhteys on auki, mutta huomaat näytölle jumiutuneesta irssin kellonajasta, että yhteys on katkennut jossain kohtaa. Sitten kun painat vaikka Enter, terminaali herää ja ilmoittaa että putki on katkennut tms. Bugisella laitteistolla tämä riski on 100% kun vaan pitää yhteyttä riittävän pitkään auki, esim. tunnin.
Oikeastaan
@Grez vastasikin tähän jo joten aika pitkälti...
Mutta kertomasi ei siis ole mikään uusi ja yllättävä asia. Usko pois vaan, narinaa on kuultu irkkiä hostatessa mutta siihen lopputulokseen ei kyllä päädytty, että reititin / modeemi mitenkään erityisesti blokkaisi näitä kahta ja se oli sompin luonnollisesti perustelematon väite.
Eli toi ei liittynyt erityisesti mitenkään SSH:hon tai IRC:iin vaan lyhyesti sanottuna joillakin käyttämilläsi reitittimillä "pitkäaikainen TCP-yhteys ei ole pysynyt auki". Tosin tuossahan nyt on mahdoton varmaksi tietää edes, että onko yhteyden katkeaminen johtunut siitä reitittimestä vai esim. ongelmasta operaattorin verkossa.
Jos on johtunut reitittimestä, niin sitten reititin on varmaankin tehnyt NAT-muunnosta tai tilallista palomuuria, koska muuten on vaikea keksiä miksi TCP-yhteys katkeaisi kesken reitittimestä johtuen.
Itsellä ei ole tullut muuten vielä yhtään kuluttajareititintä vastaan, jossa "SSH ei tahdo toimia ollenkaan". Toki otanta ei ole kovin laaja, ehkä jotain 30 eri mallia satunnaisilta valmistajilta.
Juuri näin, kuten kirjoitat. Ongelma on olemassa mutta se vaikuttaa samalla tavoin myös muihin softiin. Samoin mennään kyllä pahasti metsään jos syytetään reitittimen häiritsevän ssh:ta ja irkkiä ikäänkuin niputtaen ne yhteen. Irkki itsessään kestää jonkin mittaisen timeoutin ja reconnect ei yleensä ole ongelma. Terminaali taas toipuu huonosti vastaavasta mutta siihen ei vaikuta millään tavalla se, onko palvelimen päässä vastassa screenissä pyörivä irssi vai jotain muuta.
Ja kyllähän tuota on tullut jo gprs-aikana vastaan että vaikka pingi määrävälein niin yhteys pysyy ylhäällä, muutoin katkeaa. Mutta vaikka puhelin ei varsinkaan tuohon aikaan ollut paras laite jatkuvaan yhteyden ylhäälläpitoon, mahdotonta se ei ollut.
@Hyrava ehtikin samaa jo sanoa. Jokin sovellus saattaa myös vaatia sen keepaliven erikseen vaikka loogisesti ajatellen tarvetta ei pitäisi olla.
Allekirjoitan myös tuon, ettei kuluttajalaitteilla ole tullut vastaan kokonaan toimivuutta. Kaikkia laitteita en ole toki itse testannut mutta eiköhän tuo olisi irkkiä hostatessa vastaan tullut jos joku tietty laite estäisi ssh:n kokonaan. Ja terminaaleja oli itsellä lähes aina useita auki, ongelmien määrä varsin olematon.
Syyllinen on tosiaan vaikeampi hakea. Kumpi tahansa, palvelin tai asiakaspää voi olla konffattu huonosti ja jo hetkellinen lagaaminen yhteydessä riittää katkaisemaan. Toki itse reitittimessäkin voi olla joku ongelma mutta helposti katse kohdistuu käyttäjään, joka on konffannut jotain, jota ei ymmärrä.
Joo siis kyllä tavallaan. Operaattoreilla on pointti siinä operaattorin versiossa, että käyttäjät ei pääse säätämään kaikkia asetuksia eikä saa omalla sähläyksellä yhteyttä sekaisin, joka vähentää yhteydenottoja operaattorin tukeen ja sitä kautta alentaa kustannuksia.
Jos ihan oikeasti tietää mitä tekee niin saa yleensä sen valmistajan firmiksen sinne laitettua operaattorin estosta huolimatta. Esim. itsellä kotona oleva purnukka oli operaattorin softalla ja päivitys "estetty" mutta pakkopäivitin siihen valmistajan softan ja nyt päivittyy automaattisesti.
Näin, jos puhutaan jostakin palvelumodeemista. Ovat ihan oma ryhmänsä joten niistä saa oman keskustelunsa.
Tuo mainitsemani oli täsmälleen sama laite, jota oli hyllyssä ties monessako paikassa. Operaattori ei tarjonnut sitä mitenkään "lukittuna" eikä tuonut missään esille asiaa. Ainoa käytöstä poistettu ominaisuus oli asentaa päivitys filusta ja ainoa todellinen muutos versionumeroinnin muuttaminen niin, että valmistajan oma ei käy.
Koska vdsl niin "linja-arvot on laitettu meidän verkkoon sopiviksi" oli operaattorin vastaus. Paitsi, ettei pitänyt paikkaansa edes sekään. Ja omaan verkkoon katsoisin siinä kohdassa jos noinkin perusasia ei toimisi ilman jotain kikkailuja.
Ja osaan saa mutta tuon osalta ei todellakaan liian helposti. Toisaalta vaikka saisi, pidän ehdottomasti huonona puolena turhaa lukitsemista. Jos yksi tuhannesta on se oikeasti tietävä, 999 muuta käyttää turvatonta laitetta kun operaattori ei viitsi hoitaa päivityksiä jakeluun. Kun vielä otetaan joku oma versionumerointi käyttöön niin se jollakin tasolla asiasta kiinnostunut ei välttämättä kykene edes tarkistamaan, onko firmis todellisuudessa mihin valmistajan versioon pohjautuva.
En tosiaan pysty OP:n osalta vastaamaan, mikä hänellä oli ongelmana. Tunnistan kyllä, että tuollaisia ongelmia on olemassa ja vika on melkoisen vittumainen, jos sellainen osuu omalle kohdalle. Esim. ADSL-aikaan ei ollut muita realistisia yhteystyyppejä vaihtoehtona. Jos ei operaattoria vaihtamalla parane, joutuu investoimaan uusiin päätelaitteisiin. Erilaiset NAT-ratkaisut ovat noissa edelleen vakio-ominaisuus. Ymmärrän myös, miksi tuollaisten korjaantuminen voi olla hidasta ja vaivalloista, kun operaattoreita ei kiinnosta jonkun autistin hakkerikerhon kokoontumiset ircissä, kun riittää että 99.99%:lla toimii Pornhub, vauva.fi ja Netflix.
OP:lla ongelmana on aivan kaikki kuten ollaan huomattu. Huomattiin myös se, että tuohonKAAN asiaan tule mitään perusteluja, ainoastaan totuttuun tapaan ohitetaan muiden kommentit ja ruuvataan foliohattua tiukemmalle.
Mutta tosiaan, tuon kaltaista ongelmaa ei voi lähteä purkamaan syyttämällä jotain tiettyä, asiaan liittymätöntä seikkaa. Kyllä, ssh on hyvä tuomaan esiin yhteyden pätkimiset mutta ei, vika ei ole mitenkään automaattisesti siinä. Jos käytössä olisi muita vastaavia softia, tulisi sama ilmi myös niissä.
Laitteita saa jokainen tottakai vaihtaa vapaasti mutta sanoisin varsin usein turhaksi jos vaihto tehdään vain "tässä lienee vikaa"-periaatteella. Ja operaattorien osalta taas on (valitettavasti) aivan ymmärrettävää, ettei kiinnosta. Kiinteiden yhteyksien kanssa lopulta aika harva voi vaihtaa joten selkeää kannustinta ei ole. Kiinnostus puuttuu siinäkin kohdassa jos puhutaan sadoista tai tuhansista liittymistä. Ei helposti vaihtoehtoa -> ei tarvetta tehdä mitään. Tämäkin on ihan käytännössä nähtyä.
Operaattoreilta saa myös huonosti kiinni ketään oikeasti osaavaa. Vaikka kiinnostus olisi korjata jotain, ei se first level aspa yksinkertaisesti tiedä juuri mistään mitään.
Mutta onko enää digitalisaation huonoja puolia? Ei varsinaisesti paitsi että tässä ollaan ehkä lähinnä sompin väitteitä. Ei ole pelkästään hyvä jos yksi toimija sanelee ja kiinteiden yhteyksien osalta turhan usein näin on. Toisaalta kaikkea ei voi operaattoreidenkaan vastuulle laittaa. Eivät käytä mitään itse koodattuja pinoja ihan kiusallaan vaan syy voi olla vaikka sen 50+ vuotta vanhan kerrostalon puhelinverkko, jonka läpi ei bitti kulje kunnolla.
Ainakin noissa Huawein tekemissä reitittimissä on aina jokin SPI-palomuuri päällä, vaikka laite olisi laitettu siltaavaan tilaan. Siinä on siis joku tilataulu (joka vieläpä yleensä ainakin toiminnasta päätellen on naurettavan pieni ottaen huomioon miten paljon reitittimissä kuitenkin on nykyään muistia) jossa pidetään kirjaa kaikista TCP- ja UDP-soketeista. Yleensä nuo laitteet unohtelevat niitä pitkään päällä olleita TCP-sokettejakin kun soketissa ei ole liikkunut dataa riittävän pitkään aikaan, tai yksinkertaisesti vain poistelevat vanhoja soketteja muistista uusien tieltä.
Tietenkään valmistajat eivät mitenkään dokumentoi näitä asioita tai edes sitä, millä perustein SPI-palomuuri niitä paketteja droppailee.
En ole vielä nähnyt yhtään kunnolla toimivaa mobiiliverkkoreititintä. Toki niillä joku Youtuben katselu ja yleisimpien online-pelien pelailu onnistuu, mutta moni muu asia ei sitten onnistukaan. Jostain syystä siinä näyttää olevan jokin korrelaatio, että langallisen verkon reitittimet tuppaavat olemaan laiteohjelmistonsa osalta paremmin tehtyjä kuin matkapuhelinverkkoreitittimet.
Vastaa yksinkertaiseen kysymykseen: Miksi käytät Huawein laitteita? On edelleen varsin epäuskottavaa että valintasi olisi a) laite jonka osalta et varmuudella ole poissulkenut vakoilun mahdollisuutta b) jossa on joku aina päällä oleva, itse kasatun pinon rikkova ominaisuus
Ja jatka tässäkin listalla testaamistasi laitteista ja kerro ne ongelmat niin, että joku voi yrittää toistaa saman. Muutoin tuokaan ei ole mitään muuta kuin täysin turhaa keskustelun paskomista.