Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sompi
  • Aloitettu Aloitettu
Huomautus - keskity rakentavaan asialliseen keskusteluun
oikein käytettynä nimenomaan ne kertakäyttöiset salasanalistat ovat kaikkein turvallisin kaksivaiheisen tunnistuksen muoto.

Huoh, jälleen kerran olet väärässä. Oikein käytettynäkin kertakäyttöiset salasanalistat lähetetään postitse asiakkaille ja ne voivat kulkea useiden käsiparien läpi ja päätyä matkalla kopioiduiksi osaavissa käsissä. Tämä yksinään altistaa listat urkinnalle. Tähän päälle niiden helppo kalasteltavuus niin tietenkin niistä on haluttu eroon ihan kaikkialla. OTP:t ovat myös alttiita MITM-hyökkäyksille, jos niitä lähetellään Sompin kuolaamien tiedonsiirtoprotokollien yli. Onneksi Sompia ei kuunnella, vaan käytetään esim. HTTPS:ää.

Ja tuo aivopierusi "oikein käytettynä" kertoo karusti, ettei sinulla ole mitään kompetenssia puhua tietoturvasta. Pankkeja käyttävät myös ne, jotka eivät käytä avainlukulistoja järkevästi. Tietoturvaa ei suunnitella sen mukaan, miten asiansa osaava IT-nörtti sen hoitaa, vaan sen mukaan miten se heikkolahjaisin idiootti sen hoitaa. Tietoturvassa suojellaan kaikkia käyttäjiä heidän omilta virheiltään.

Tässä sitä avainlukulistojen tietoruvaa:

Karille soitettiin Osuuspankin työntekijän nimissä. Soittaja väitti, että Karin tilille yritetään murtautua ja häneltä kysyttiin, mikä avainlukulistan numero oli tekstiviestissä. Lautakunta sanoo Karin kertoneen ainakin viimeisen järjestysnumeron.


Kari toki kiistää virheensä. Tässä Noora, joka syötti avainlukuja useamman sivustolle, joka näytti pankin sivulta:

Juvonen antoi avainlukulistalta pyydetyn numeron ja yritti kirjautua sivustolla pankkitililleen. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Hän kokeili vielä uudelleen tuloksetta. Samaan aikaan rikolliset olivat jo päässeet Juvosen oikealle pankkitilille hänen valesivustolle syöttämillään tunnuksilla sekä avainluvulla.


Taas kerran taustalla avainlukulistat ja niiden helppo kalasteltavuus. Ehkä jätät suosiolla tietoturva-asiat niille, jotka niistä jotain tajuavat.

Samasta syystä salasanoistakin pyritään pääsemään kokonaan eroon. Ei siksi, että nörtti voi asentaa salasanamanagerin jolla luo sen 64-merkkisen satunnaisen merkkijonon ja vaihtaa sitä 10 kertaa päivässä, vaan siksi ettei se tumpelo luo salasanaa "salasana1" ja kirjoita sitä lapulle muiden kirjautumistietojen kera, ja jonka laittaa lompakkoon jonka unohtaa ratikkaan.

Kun tämä sisäistät (enkä siis ikinä usko, että sisäistät), voit ymmärtää miksi tietoturvassa tehdään toisin kuin sinä toivot.
 
Se ei näköjään vain kerta kaikkiaan mene perille, että minä löysin Huawein reitittimestä ihan deterministisesti toimivia reititysbugeja, jotka sai toistettavasti ilmenemään nimenomaan sillä minun TCP/IP-pinolla tiettyjä asioita tehdessä, vaikka niissä TCP/IP-pinon lähettämissä paketeissa ei sinänsä ollut mitään spesifikaatioiden vastaista.

Se ei mene perille, vaikka kuinka usein sen asian täällä toistaisin. Aina tuo sama väite, että ongelma johtuisi jostain bugista minun TCP/IP-pinosta, nousee uudestaan esiin.

EDIT: Ja minä en ole missään vaiheessa kirjoittanut, että verkkopankkia olisi hyvä käyttää salaamattoman yhteyden yli. Raportoin Paapaan viestin moderaattorille, koska tuollainen olkiukkoilu, sanojen laittaminen toisten suuhun ja muu yleinen toisen keskustelijan mustamaalaus sotkee keskustelua eikä mielestäni kuulu asialliseen internet-keskusteluun.
 
Ja minä en ole missään vaiheessa kirjoittanut, että verkkopankkia olisi hyvä käyttää salaamattoman yhteyden yli. Raportoin Paapaan viestin moderaattorille, koska tuollainen olkiukkoilu, sanojen laittaminen toisten suuhun ja muu yleinen toisen keskustelijan mustamaalaus sotkee keskustelua eikä mielestäni kuulu asialliseen internet-keskusteluun.

Kaikki on sinun krijoittamiasi väitteitä pääosin tästä ketjusta, ei mitään olkiukkoja. Enkä kirjoittanut sinun väittäneen, että verkkopankkia olisi hyvä käyttää salaamattoman yhteyden yli. Kirjoitin, että "OTP:t ovat myös alttiita MITM-hyökkäyksille, jos niitä lähetellään Sompin kuolaamien tiedonsiirtoprotokollien yli".

Ei kannata suuttua siitä, jos joudut törmäämään älyttömiin väitteisiisi ketjussa uudestaan. Virheet korjataan jatkossakin.
 
Se ei näköjään vain kerta kaikkiaan mene perille, että minä löysin Huawein reitittimestä ihan deterministisesti toimivia reititysbugeja, jotka sai toistettavasti ilmenemään nimenomaan sillä minun TCP/IP-pinolla tiettyjä asioita tehdessä, vaikka niissä TCP/IP-pinon lähettämissä paketeissa ei sinänsä ollut mitään spesifikaatioiden vastaista.

Se ei mene perille, vaikka kuinka usein sen asian täällä toistaisin. Aina tuo sama väite, että ongelma johtuisi jostain bugista minun TCP/IP-pinosta, nousee uudestaan esiin.

Ehkä sulle ei vain mene perille, että jos vaihtoehtoina selitykselle on:
A) Jossain erittäin laajasti käytetyssä reitittimessä on joku merkittävä bugi joka aiheuttaa jotain massiivisia ongelmia, ja sitä ei ole löydetty ja korjattu, vaikka kyseistä reititintä on käytetty lukemattomien eri TCP/IP toteutusten kanssa.
B) Sä olet sössinyt sun oman kotitekoisen TCP/IP pinon ja et vain kykene itse näkemään sitä, että minkä virheen olet tehnyt, jonka seurauksena tuo reititin ei toimi.

Niin noista vaihtoehto B on paljon, paljon, paljon todennäköisempi vastaus kuin vaihtoehto A.
 
Eihän monienkaan nykyaikaisten kuluttajamarkkinoille suunnattujen reitittimien kanssa useinkaan edes perusasiat kuten IRC ja SSH tahdo toimia ollenkaan. Niiden reitityshän on niin käsittämättömän monella tavalla rikki, että on tosiaan omituista, miten sellaiset laitteet on edes päästetty markkinoille. Ja vielä omituisempaa, miten harva niistä valittaa.
 
Eihän monienkaan nykyaikaisten kuluttajamarkkinoille suunnattujen reitittimien kanssa useinkaan edes perusasiat kuten IRC ja SSH tahdo toimia ollenkaan. Niiden reitityshän on niin käsittämättömän monella tavalla rikki, että on tosiaan omituista, miten sellaiset laitteet on edes päästetty markkinoille. Ja vielä omituisempaa, miten harva niistä valittaa.

Näin reilun 15 vuoden kokemuksella softa-ammattilaisena voin sanoa, että jos törmäät ongelmaan, mistä käytännössä kukaan muu ei valita, niin erittäin suurella todennäköisyydellä vika on siinä sun omassa setupissa.

Mutta tässä taas ollaan erittäin vahvasti offtopicissa, joten sun pitäisi perustaa joku uusi ketju sopivammalla foorumin alaosiolla näitä sun debuggailu valituksia varten.
 
Olen harrastuksena ja oppimisprojektina kirjoitellut permacomputing-henkistä käyttöjärjestelmää, jolla pääsee myös internettiin. Sillä voi siis tietysti myös tehdä palvelimen. Ohjelmiston vakautta testatakseni olenkin pitänyt vanhaa vähävirtaista 486-konetta palvelimena. Kaikki koneessa pyörivä koodi, poislukien useimmat BIOS-rutiinit ja verkkokortin ajuri, ovat itse kirjoittamaani koodia.

Tällä ei ole mitään tekemistä yleisen digitalisaation kanssa. Kuuluu jonnekin ihan muualle kuin tähän lankaan.

Opin neljä päivää sitten, että DNA on alkanut estämään asiakkaidensa pääsyn 486-palvelimen sivuille. DNA:n nimipalvelimensa ei selvitä palvelimen DNS-osoitetta (486servu.dy.fi)

Höpöhöpö. Hyvin selvittää, juuri testasin. Eikä liity mitenkään digitalisaatioon.

ja suoraan IP-osoitteellakaan yrittämällä palvelimeen ei saa yhteyttä, vaan paketit jäävät välille. DNA on siis ilmeisesti alkanut estämään yhteyksiä palvelimiin, jotka eivät käytä jotain tunnettua palvelinohjelmistoa ja/tai joiden TCP/IP-pino ei käyttäydy jollain tietyllä tavalla.

Tai sitten oma reitittimesi vaan bugaa jälleen, ja haukut ihan väärää puuta, kuten yleensä. Eikä liity mitenkään digitalisaatioon.

Tietyt virustorjuntaohjelmat, muiden muassa Malwarebytes, ovat myös alkaneet merkkailemaan palvelintani malwaren levittäjäksi. Jos yrität päästä sivulle jollain valtavirtaselaimella kuten Chromella, niin todennäköisesti selain näyttää vain varoitussivun väittäen, että sivu "ei ole turvallinen".

Siis noinkin viaton sivusto joutuu tuollaisen kiusanteon kohteeksi ihan vain siitä syystä, että se ei ole suurkorporaatioiden ylläpitämä eikä käytä suurkorporaatioiden hyväksymää palvelinohjelmistoa.

Selvästihän asioiden toimivuus on näiltäkin osin menossa huonompaan suuntaan, ja vieläpä aika vauhdilla.

Kannattaisi nyt vähän ruuvata sitä salaliittotutkaa pienemmälle.

Ei tässä ole mistään kiusanteosta kyse ei kukaan targetoi sinua, vaan uusissa webbiselaimisssa on sellainen typerä ominaisuus, että ne varoittavat kaikista HTTP-yhteyksistä, että "ei turvallinen".
 
Pelkkää paskaa. Nettipankit, ja erityisesti nykyiset mobiilipankit (oma kokemus tosin vain OP:sta, mutta nämä ovat nyansseja tässä kontekstissa) ovat mullistaneet pankkiasioinnin helppoudellaan. Itse seuraan saldoja ja muita asioita vähintään päivittäin, usein paljon useamminkin. Ei olisi tullut kysymykseenkään "ennen wanhaan". Myös vakuutusasiat ja about ihan kaikki toimii smoothisti ilman fyysistä liikkuvuutta tai muita vammaisuuksia.

Ei ole millään - MILLÄÄN - tasolla ikävä vanhempia aikoja tässä suhteessa.
Sori, mun sarkasmi Sompin viestejä kohtaan oli huono.
Itsekin tykkään nettipankkien helppoudesta, Nordean ja OP:n asiakkkaana
 
Aika vaikea ottaa millään tavalla vakavasti kaveria joka kaipailee CRT-näyttöjä
Älä nyt viitsi. ;) Tätä samaa kuultiin jo 20 vuotta sitten, ja edelleen ne olisivat tosi kivoja, siis meille harvoille friikeille. Ei sillä että olisivat enää parempia, silloin kyllä heittämällä olivat ja kysymys oli vain hinnasta ja helppoudesta. Edelleen toimisi jos ei tuotekehitystä olisi tapettu niskalaukauksella kauan sitten, mutta toki sillä olisi hintansa ja siten mahdotonta. Miksikö nussutan tästä? No koska edellinen ja epäreilu vertailu. En sinänsä ole eri mieltä pointista vaikka olen valikoivasti hyperanaali.

Puheet jatkuvasta vainosta, kaiken muun ikävän lajittelusta "digitalisaatioon" tai itse koodatut pinot ja "tein itte ja säästin"-softatut reitittimet sekä niiden yhteensopivuus ovat eri juttu. Saati se, että kaikki teknologia pitäisi säilyttää sellaisella lego-tasolla että ne saa muka yksin kansakoulupohjalta luotua uudelleen itse jos päätyy zombieapokalypsin jälkeen hirsimökkiin ja työkaluina on nyrkki ja kyrpä. Eihän silloin saa tehtyä edes Wattin höyrykonetta ja siinä ja siinä onnistuuko tekemään tyhjästä kunnon vasaraa.
 
A) Jossain erittäin laajasti käytetyssä reitittimessä on joku merkittävä bugi joka aiheuttaa jotain massiivisia ongelmia, ja sitä ei ole löydetty ja korjattu, vaikka kyseistä reititintä on käytetty lukemattomien eri TCP/IP toteutusten kanssa.
Näin reilun 15 vuoden kokemuksella softa-ammattilaisena voin sanoa, että jos törmäät ongelmaan, mistä käytännössä kukaan muu ei valita, niin erittäin suurella todennäköisyydellä vika on siinä sun omassa setupissa.
Pitkälti ollaan aivan samaa mieltä, kyllä ne isommat ongelmat korjataan aivan varmasti.

Toisaalta kokemusta on muustakin. Toki kyseessä oli marginaaliryhmän porukalle mitenkään tarpeellinen ominaisuus (vika siinä) joka yhdestä reitittimestä tuli vastaan. Joka tapauksessa Suomen päässä ottivat palautteen vastaan, eivät saaneet toistettua, kerroin uudelleen hyvinkin seikkaperäisesti, kuittasivat saaneet toistettua, kuittasivat myöhemmin valmistajan softapuolen saaneen toistettua. Mutta mitä tekee operaattori? No ei luonnollisesti viitsi julkaista sitä päivitystä ja käytännössä ilman mitään perustetta estetty asentamasta valmistajan tarjoamaa.

Liittyy sikäli ketjuun hyvänä puolena että ottavat kyllä palautetta vastaan ja huomioivat sitä. Siis ainakin osa. Ja toisaalta huonona puolena täysin turhat softan lukitsemiset. Kun puhutaan täsmälleen samasta laitteesta, jota saa operaattorilta ja muualta niin tietoturvan kannalta täysin järjetön temppu estää päivittäminen valmistajan firmiksellä.

Eihän monienkaan nykyaikaisten kuluttajamarkkinoille suunnattujen reitittimien kanssa useinkaan edes perusasiat kuten IRC ja SSH tahdo toimia ollenkaan. Niiden reitityshän on niin käsittämättömän monella tavalla rikki, että on tosiaan omituista, miten sellaiset laitteet on edes päästetty markkinoille. Ja vielä omituisempaa, miten harva niistä valittaa.
Monienkaan, useinkaan ja käsittämättömällä tavalla... Listaa näitä laitteita ja vikoja, muuten täysin turha heitto tuokin.

Nykyaikana harva edes huomaisi jos irkin osalta on ongelmia. Aikaisemmin käyttäjiä oli toki enemmän joten luonnollisesti silloin ongelmat olisivat tulleet paremmin esille. Mutta avaatko näitä ongelmia sekä irkin että ssh:n osalta? Kiinnostaisi kuulla, minkä tyyppistä ongelmaa on / on ollut.
Ei tosiaan kuulosta itselle tutulta asialta. Toki oma otanta on kovin rajallinen niin asiakas kuin palvelinpään osalta. Vain muutaman palvelimen ylläpito, vain irssi, vain pari bnc-softaa, vain selainpohjanen, vain muutama testattu irkkisofta, vain muutamia satoja samanaikaisia käyttäjiä, vain nelinumeroinen määrä koko aikana, vain pari omaa irkkiservukokeilua, vain muutamassa irkkiä käyttävässä muussa jutussa mukana, vain.......

Ihan oikeasti... Yritä nyt viimein tajuta tällä foorumilla olevan monen alan kovan tason osaajaa ja vielä enemmän varsin osaavaa harrastajaa. Olet jo aikoja sitten tehnyt itsestäsi pellen ja vitsin aiheen. Yllätä edes kerran ja kerro jokin todellinen ongelma, minkä olemassaolon joku muu pystyy varmentamaan. Jos et siihen pysty, ole hiljaa äläkä jauha sitä itseään.
 
Eihän monienkaan nykyaikaisten kuluttajamarkkinoille suunnattujen reitittimien kanssa useinkaan edes perusasiat kuten IRC ja SSH tahdo toimia ollenkaan.

Tälle joku lähde joka on joku muu kuin sinun epämääräiset väitteesi? Mitä "nykyaikaisia reitittimiä" tarkoitat? Ja onko testattu normaalissa käyttötilanteessa vai ainoastaan itsekoodattujen TCP/IP-pinojen kanssa? Jos jälkimmäinen, niin sitten voidaan suurella varmuudella todeta, että syy ei ole reititin vaan itsekoodattu TCP/IP-pino.
 
Mun on kovin vaikea uskoa, että yksikään pankki olisi etunenässä ottamassa mitään "pöhinä kirjastoa" käyttöön tuosta noin vain. Mutta sulla on varmaan parempaa tietoa tästä?
Yksi mahdollinen hyökkäysvektori on tämä analytiikkatyökalujen käyttö kuten tässä. Samanlaista tutkimusta on tehty verkkoapteekeille ja huomattu vakavia puutteita, joista on informoitu ko. apteekkeja. Muistaakseni olivat aiemmin tutkineet myös verkkopankkeja ja niissäkin oli tietojen vuotamisriski todellinen.

Toinen todellinen riski nyt on ollut näissä maksupalveludirektiivin mukaisissa palveluissa, kun palvelut ovat halunneet esim. puolen vuoden pääsyn kaikkiin tilitietoihin verkkokaupassa ostopäivästä lähtien.
 
Mutta avaatko näitä ongelmia sekä irkin että ssh:n osalta? Kiinnostaisi kuulla, minkä tyyppistä ongelmaa on / on ollut.
Ei tosiaan kuulosta itselle tutulta asialta. Toki oma otanta on kovin rajallinen niin asiakas kuin palvelinpään osalta.

Mulla on molemmista yli 20 vuoden kokemus. Näissä yksi esiintynyt ongelma on, että yhteys "leikkaa kiinni" jos välissä yhteys tökkii. Käytännössä näin käy jos IRC toimii SSH:n yli ja käytössä vielä GNU Screen ja Irssi. Eli jos vaikka jätät terminaaliin auki yön yli yhteyden, aamulla voi näyttää että yhteys on auki, mutta huomaat näytölle jumiutuneesta irssin kellonajasta, että yhteys on katkennut jossain kohtaa. Sitten kun painat vaikka Enter, terminaali herää ja ilmoittaa että putki on katkennut tms. Bugisella laitteistolla tämä riski on 100% kun vaan pitää yhteyttä riittävän pitkään auki, esim. tunnin.

Tässäkin syynä voi olla monenlaiset jutut. Jos kone vaihtaa dynaamista IP:tä ja yhteys katkeaa, bugiset reitittimet jne. Viimeksi tämäntyyppisiä ongelmia oli Telian ADSL-yhteyden kanssa kymmenisen vuotta sitten. Ja toinen ongelmallinen oli ZTE:n 4G-modeemi. Kuitenkin laitetta ja yhteystyyppiä vaihtamalla korjaantui. En tarkkaan muista, auttoiko ADSL:ssä ihan vaan vaihto Open Gate -yhteyspisteeseen ja ZTE:n paskamodeemista pois vaihtaminen myös auttoi. Siinä bugasi myös IPv6 ja akku pullistui 6 kk:n välein, joten ei sinänsä ole yhtään ikävä.

Ongelma lähinnä ilmeni vaan tuossa ssh-käytössä. Muutenhan tuo bugi ei vaivannut emailin ja webin käyttöä mitenkään, kun ne yhteydet eivät ole kovin pitkäikäisiä.
 
Eli toi ei liittynyt erityisesti mitenkään SSH:hon tai IRC:iin vaan lyhyesti sanottuna joillakin käyttämilläsi reitittimillä "pitkäaikainen TCP-yhteys ei ole pysynyt auki". Tosin tuossahan nyt on mahdoton varmaksi tietää edes, että onko yhteyden katkeaminen johtunut siitä reitittimestä vai esim. ongelmasta operaattorin verkossa.

Jos on johtunut reitittimestä, niin sitten reititin on varmaankin tehnyt NAT-muunnosta tai tilallista palomuuria, koska muuten on vaikea keksiä miksi TCP-yhteys katkeaisi kesken reitittimestä johtuen.

Itsellä ei ole tullut muuten vielä yhtään kuluttajareititintä vastaan, jossa "SSH ei tahdo toimia ollenkaan". Toki otanta ei ole kovin laaja, ehkä jotain 30 eri mallia satunnaisilta valmistajilta.

Ja toisaalta huonona puolena täysin turhat softan lukitsemiset. Kun puhutaan täsmälleen samasta laitteesta, jota saa operaattorilta ja muualta niin tietoturvan kannalta täysin järjetön temppu estää päivittäminen valmistajan firmiksellä.
Joo siis kyllä tavallaan. Operaattoreilla on pointti siinä operaattorin versiossa, että käyttäjät ei pääse säätämään kaikkia asetuksia eikä saa omalla sähläyksellä yhteyttä sekaisin, joka vähentää yhteydenottoja operaattorin tukeen ja sitä kautta alentaa kustannuksia.

Jos ihan oikeasti tietää mitä tekee niin saa yleensä sen valmistajan firmiksen sinne laitettua operaattorin estosta huolimatta. Esim. itsellä kotona oleva purnukka oli operaattorin softalla ja päivitys "estetty" mutta pakkopäivitin siihen valmistajan softan ja nyt päivittyy automaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Eli toi ei liittynyt erityisesti mitenkään SSH:hon tai IRC:iin vaan lyhyesti sanottuna joillakin käyttämilläsi reitittimillä "pitkäaikainen TCP-yhteys ei ole pysynyt auki". Tosin tuossahan nyt on mahdoton varmaksi tietää edes, että onko yhteyden katkeaminen johtunut siitä reitittimestä vai esim. ongelmasta operaattorin verkossa.

Jos on johtunut reitittimestä, niin sitten reititin on varmaankin tehnyt NAT-muunnosta tai tilallista palomuuria, koska muuten on vaikea keksiä miksi TCP-yhteys katkeaisi kesken reitittimestä johtuen.
En tosiaan pysty OP:n osalta vastaamaan, mikä hänellä oli ongelmana. Tunnistan kyllä, että tuollaisia ongelmia on olemassa ja vika on melkoisen vittumainen, jos sellainen osuu omalle kohdalle. Esim. ADSL-aikaan ei ollut muita realistisia yhteystyyppejä vaihtoehtona. Jos ei operaattoria vaihtamalla parane, joutuu investoimaan uusiin päätelaitteisiin. Erilaiset NAT-ratkaisut ovat noissa edelleen vakio-ominaisuus. Ymmärrän myös, miksi tuollaisten korjaantuminen voi olla hidasta ja vaivalloista, kun operaattoreita ei kiinnosta jonkun autistin hakkerikerhon kokoontumiset ircissä, kun riittää että 99.99%:lla toimii Pornhub, vauva.fi ja Netflix.
 
Asiaton käytös - toistuva offtopic ketjussa, asiasta huomautettu useasti aiemmin
Ainakin noissa Huawein tekemissä reitittimissä on aina jokin SPI-palomuuri päällä, vaikka laite olisi laitettu siltaavaan tilaan. Siinä on siis joku tilataulu (joka vieläpä yleensä ainakin toiminnasta päätellen on naurettavan pieni ottaen huomioon miten paljon reitittimissä kuitenkin on nykyään muistia) jossa pidetään kirjaa kaikista TCP- ja UDP-soketeista. Yleensä nuo laitteet unohtelevat niitä pitkään päällä olleita TCP-sokettejakin kun soketissa ei ole liikkunut dataa riittävän pitkään aikaan, tai yksinkertaisesti vain poistelevat vanhoja soketteja muistista uusien tieltä.

Tietenkään valmistajat eivät mitenkään dokumentoi näitä asioita tai edes sitä, millä perustein SPI-palomuuri niitä paketteja droppailee.

En ole vielä nähnyt yhtään kunnolla toimivaa mobiiliverkkoreititintä. Toki niillä joku Youtuben katselu ja yleisimpien online-pelien pelailu onnistuu, mutta moni muu asia ei sitten onnistukaan. Jostain syystä siinä näyttää olevan jokin korrelaatio, että langallisen verkon reitittimet tuppaavat olemaan laiteohjelmistonsa osalta paremmin tehtyjä kuin matkapuhelinverkkoreitittimet.
 
En ole vielä nähnyt yhtään kunnolla toimivaa mobiiliverkkoreititintä.
Matkapuhelinverkkoreitittimet yleensä perustuvat johonkin matkapuhelimiin tarkoitettuun SoCiin, eli niitä ei ole varsinaisesti suunniteltu siirtämään dataa aktiivisesti 24/7.

Itsellä on yhdessä osoitteessa käytössä ZTE MC7010 5G/4G+-ulkomodeemi, ja sen kanssa ei kyllä ole ollut kerrassaan mitään muita ongelmia, kuin että parin kuukauden välein jumahtaa totaalisesti ja vaatii uudelleenkäynnistyksen (jonka olen automatisoinut). Esim. SSH-yhteyksiä on välillä viikkotolkulla putkeen päällä. Toki mitään hirveän eksoottisia juttuja en ole voinut kokeilla, kun operaattorin puolesta liittymässä on NAT. No toisaalta, olen kyllä myös konffannut sen niin läpinäkyväksi kuin mahdollista ja perässä on kunnollinen reititin.
 
SSH:n pätkimiseen auttaa kummasti kun laittaa SSH Keepalive:n päälle eli SSH lähettää keepalive-paketteja vaikka 5min välein serverin ja clientin välillä. Tuolloin tuo yhteys ei pääse kuolemaan sen takia että joku matkan varrella oleva laite luulee yhteyttä jossa ei kulje tuntikausiin dataa kuolleeksi yhteydeksi. Tuo pitkään käyttämättömänä olevien yhteyksien sulkeminen on mielestäni ihan fiksu toiminto, hittoako sinne jättää soketteja auki jos vaikka toinen pää on syystä tai toisesta kuollut. Esimerkiksi linuxissa taitaa tuo socket timeout olla oletuksena muistaakseni 2h jos dataa ei kulje.
 
Niin no love_doctorhan sanoi että irssin kello on jämähtänyt, eli olettaisin että ilman tuotakin asetusta hänellä liikkuu dataa minuutin välein.
 
Mulla on molemmista yli 20 vuoden kokemus. Näissä yksi esiintynyt ongelma on, että yhteys "leikkaa kiinni" jos välissä yhteys tökkii. Käytännössä näin käy jos IRC toimii SSH:n yli ja käytössä vielä GNU Screen ja Irssi. Eli jos vaikka jätät terminaaliin auki yön yli yhteyden, aamulla voi näyttää että yhteys on auki, mutta huomaat näytölle jumiutuneesta irssin kellonajasta, että yhteys on katkennut jossain kohtaa. Sitten kun painat vaikka Enter, terminaali herää ja ilmoittaa että putki on katkennut tms. Bugisella laitteistolla tämä riski on 100% kun vaan pitää yhteyttä riittävän pitkään auki, esim. tunnin.
Oikeastaan @Grez vastasikin tähän jo joten aika pitkälti...
Mutta kertomasi ei siis ole mikään uusi ja yllättävä asia. Usko pois vaan, narinaa on kuultu irkkiä hostatessa mutta siihen lopputulokseen ei kyllä päädytty, että reititin / modeemi mitenkään erityisesti blokkaisi näitä kahta ja se oli sompin luonnollisesti perustelematon väite.

Eli toi ei liittynyt erityisesti mitenkään SSH:hon tai IRC:iin vaan lyhyesti sanottuna joillakin käyttämilläsi reitittimillä "pitkäaikainen TCP-yhteys ei ole pysynyt auki". Tosin tuossahan nyt on mahdoton varmaksi tietää edes, että onko yhteyden katkeaminen johtunut siitä reitittimestä vai esim. ongelmasta operaattorin verkossa.

Jos on johtunut reitittimestä, niin sitten reititin on varmaankin tehnyt NAT-muunnosta tai tilallista palomuuria, koska muuten on vaikea keksiä miksi TCP-yhteys katkeaisi kesken reitittimestä johtuen.

Itsellä ei ole tullut muuten vielä yhtään kuluttajareititintä vastaan, jossa "SSH ei tahdo toimia ollenkaan". Toki otanta ei ole kovin laaja, ehkä jotain 30 eri mallia satunnaisilta valmistajilta.
Juuri näin, kuten kirjoitat. Ongelma on olemassa mutta se vaikuttaa samalla tavoin myös muihin softiin. Samoin mennään kyllä pahasti metsään jos syytetään reitittimen häiritsevän ssh:ta ja irkkiä ikäänkuin niputtaen ne yhteen. Irkki itsessään kestää jonkin mittaisen timeoutin ja reconnect ei yleensä ole ongelma. Terminaali taas toipuu huonosti vastaavasta mutta siihen ei vaikuta millään tavalla se, onko palvelimen päässä vastassa screenissä pyörivä irssi vai jotain muuta.
Ja kyllähän tuota on tullut jo gprs-aikana vastaan että vaikka pingi määrävälein niin yhteys pysyy ylhäällä, muutoin katkeaa. Mutta vaikka puhelin ei varsinkaan tuohon aikaan ollut paras laite jatkuvaan yhteyden ylhäälläpitoon, mahdotonta se ei ollut.
@Hyrava ehtikin samaa jo sanoa. Jokin sovellus saattaa myös vaatia sen keepaliven erikseen vaikka loogisesti ajatellen tarvetta ei pitäisi olla.

Allekirjoitan myös tuon, ettei kuluttajalaitteilla ole tullut vastaan kokonaan toimivuutta. Kaikkia laitteita en ole toki itse testannut mutta eiköhän tuo olisi irkkiä hostatessa vastaan tullut jos joku tietty laite estäisi ssh:n kokonaan. Ja terminaaleja oli itsellä lähes aina useita auki, ongelmien määrä varsin olematon.

Syyllinen on tosiaan vaikeampi hakea. Kumpi tahansa, palvelin tai asiakaspää voi olla konffattu huonosti ja jo hetkellinen lagaaminen yhteydessä riittää katkaisemaan. Toki itse reitittimessäkin voi olla joku ongelma mutta helposti katse kohdistuu käyttäjään, joka on konffannut jotain, jota ei ymmärrä.

Joo siis kyllä tavallaan. Operaattoreilla on pointti siinä operaattorin versiossa, että käyttäjät ei pääse säätämään kaikkia asetuksia eikä saa omalla sähläyksellä yhteyttä sekaisin, joka vähentää yhteydenottoja operaattorin tukeen ja sitä kautta alentaa kustannuksia.

Jos ihan oikeasti tietää mitä tekee niin saa yleensä sen valmistajan firmiksen sinne laitettua operaattorin estosta huolimatta. Esim. itsellä kotona oleva purnukka oli operaattorin softalla ja päivitys "estetty" mutta pakkopäivitin siihen valmistajan softan ja nyt päivittyy automaattisesti.
Näin, jos puhutaan jostakin palvelumodeemista. Ovat ihan oma ryhmänsä joten niistä saa oman keskustelunsa.

Tuo mainitsemani oli täsmälleen sama laite, jota oli hyllyssä ties monessako paikassa. Operaattori ei tarjonnut sitä mitenkään "lukittuna" eikä tuonut missään esille asiaa. Ainoa käytöstä poistettu ominaisuus oli asentaa päivitys filusta ja ainoa todellinen muutos versionumeroinnin muuttaminen niin, että valmistajan oma ei käy.
Koska vdsl niin "linja-arvot on laitettu meidän verkkoon sopiviksi" oli operaattorin vastaus. Paitsi, ettei pitänyt paikkaansa edes sekään. Ja omaan verkkoon katsoisin siinä kohdassa jos noinkin perusasia ei toimisi ilman jotain kikkailuja.

Ja osaan saa mutta tuon osalta ei todellakaan liian helposti. Toisaalta vaikka saisi, pidän ehdottomasti huonona puolena turhaa lukitsemista. Jos yksi tuhannesta on se oikeasti tietävä, 999 muuta käyttää turvatonta laitetta kun operaattori ei viitsi hoitaa päivityksiä jakeluun. Kun vielä otetaan joku oma versionumerointi käyttöön niin se jollakin tasolla asiasta kiinnostunut ei välttämättä kykene edes tarkistamaan, onko firmis todellisuudessa mihin valmistajan versioon pohjautuva.

En tosiaan pysty OP:n osalta vastaamaan, mikä hänellä oli ongelmana. Tunnistan kyllä, että tuollaisia ongelmia on olemassa ja vika on melkoisen vittumainen, jos sellainen osuu omalle kohdalle. Esim. ADSL-aikaan ei ollut muita realistisia yhteystyyppejä vaihtoehtona. Jos ei operaattoria vaihtamalla parane, joutuu investoimaan uusiin päätelaitteisiin. Erilaiset NAT-ratkaisut ovat noissa edelleen vakio-ominaisuus. Ymmärrän myös, miksi tuollaisten korjaantuminen voi olla hidasta ja vaivalloista, kun operaattoreita ei kiinnosta jonkun autistin hakkerikerhon kokoontumiset ircissä, kun riittää että 99.99%:lla toimii Pornhub, vauva.fi ja Netflix.
OP:lla ongelmana on aivan kaikki kuten ollaan huomattu. Huomattiin myös se, että tuohonKAAN asiaan tule mitään perusteluja, ainoastaan totuttuun tapaan ohitetaan muiden kommentit ja ruuvataan foliohattua tiukemmalle.

Mutta tosiaan, tuon kaltaista ongelmaa ei voi lähteä purkamaan syyttämällä jotain tiettyä, asiaan liittymätöntä seikkaa. Kyllä, ssh on hyvä tuomaan esiin yhteyden pätkimiset mutta ei, vika ei ole mitenkään automaattisesti siinä. Jos käytössä olisi muita vastaavia softia, tulisi sama ilmi myös niissä.

Laitteita saa jokainen tottakai vaihtaa vapaasti mutta sanoisin varsin usein turhaksi jos vaihto tehdään vain "tässä lienee vikaa"-periaatteella. Ja operaattorien osalta taas on (valitettavasti) aivan ymmärrettävää, ettei kiinnosta. Kiinteiden yhteyksien kanssa lopulta aika harva voi vaihtaa joten selkeää kannustinta ei ole. Kiinnostus puuttuu siinäkin kohdassa jos puhutaan sadoista tai tuhansista liittymistä. Ei helposti vaihtoehtoa -> ei tarvetta tehdä mitään. Tämäkin on ihan käytännössä nähtyä.
Operaattoreilta saa myös huonosti kiinni ketään oikeasti osaavaa. Vaikka kiinnostus olisi korjata jotain, ei se first level aspa yksinkertaisesti tiedä juuri mistään mitään.

Mutta onko enää digitalisaation huonoja puolia? Ei varsinaisesti paitsi että tässä ollaan ehkä lähinnä sompin väitteitä. Ei ole pelkästään hyvä jos yksi toimija sanelee ja kiinteiden yhteyksien osalta turhan usein näin on. Toisaalta kaikkea ei voi operaattoreidenkaan vastuulle laittaa. Eivät käytä mitään itse koodattuja pinoja ihan kiusallaan vaan syy voi olla vaikka sen 50+ vuotta vanhan kerrostalon puhelinverkko, jonka läpi ei bitti kulje kunnolla.

Ainakin noissa Huawein tekemissä reitittimissä on aina jokin SPI-palomuuri päällä, vaikka laite olisi laitettu siltaavaan tilaan. Siinä on siis joku tilataulu (joka vieläpä yleensä ainakin toiminnasta päätellen on naurettavan pieni ottaen huomioon miten paljon reitittimissä kuitenkin on nykyään muistia) jossa pidetään kirjaa kaikista TCP- ja UDP-soketeista. Yleensä nuo laitteet unohtelevat niitä pitkään päällä olleita TCP-sokettejakin kun soketissa ei ole liikkunut dataa riittävän pitkään aikaan, tai yksinkertaisesti vain poistelevat vanhoja soketteja muistista uusien tieltä.

Tietenkään valmistajat eivät mitenkään dokumentoi näitä asioita tai edes sitä, millä perustein SPI-palomuuri niitä paketteja droppailee.

En ole vielä nähnyt yhtään kunnolla toimivaa mobiiliverkkoreititintä. Toki niillä joku Youtuben katselu ja yleisimpien online-pelien pelailu onnistuu, mutta moni muu asia ei sitten onnistukaan. Jostain syystä siinä näyttää olevan jokin korrelaatio, että langallisen verkon reitittimet tuppaavat olemaan laiteohjelmistonsa osalta paremmin tehtyjä kuin matkapuhelinverkkoreitittimet.
Vastaa yksinkertaiseen kysymykseen: Miksi käytät Huawein laitteita? On edelleen varsin epäuskottavaa että valintasi olisi a) laite jonka osalta et varmuudella ole poissulkenut vakoilun mahdollisuutta b) jossa on joku aina päällä oleva, itse kasatun pinon rikkova ominaisuus

Ja jatka tässäkin listalla testaamistasi laitteista ja kerro ne ongelmat niin, että joku voi yrittää toistaa saman. Muutoin tuokaan ei ole mitään muuta kuin täysin turhaa keskustelun paskomista.
 
Minulla ei ole varaa valita. Käytän niitä laitteita, mitä satun halvalla saamaan. Tällä hetkellä reitittimenä toimii Huawein boksi.
 
Minulla ei ole varaa valita.

Mutta kuitenkin on niin paljon ollut nykyaikaisia reitittimiä testattavana, että voit tehdä tällaisia yleistyksiä:

Eihän monienkaan nykyaikaisten kuluttajamarkkinoille suunnattujen reitittimien kanssa useinkaan edes perusasiat kuten IRC ja SSH tahdo toimia ollenkaan.

Mutta, laitas nyt se lista niistä reitittimistä. Varmaan sulla on heti heittää 5-10 nykyaikaista mallia joiden kanssa IRC ja SSH ei toimi ollenkaan? Vai oliko sittenkin kyse jostain yhdestä ainoasta mallista ja siitä omasta TCP/IP-pinosta?

Ja miten tämä nyt liittyy digitalisatioon? Kuulostaa taas vain siltä, että valitetaan ketjussa kun laite X ei toimi syystä tai toisesta.
 
SSH:n pätkimiseen auttaa kummasti kun laittaa SSH Keepalive:n päälle eli SSH lähettää keepalive-paketteja vaikka 5min välein serverin ja clientin välillä. Tuolloin tuo yhteys ei pääse kuolemaan sen takia että joku matkan varrella oleva laite luulee yhteyttä jossa ei kulje tuntikausiin dataa kuolleeksi yhteydeksi. Tuo pitkään käyttämättömänä olevien yhteyksien sulkeminen on mielestäni ihan fiksu toiminto, hittoako sinne jättää soketteja auki jos vaikka toinen pää on syystä tai toisesta kuollut. Esimerkiksi linuxissa taitaa tuo socket timeout olla oletuksena muistaakseni 2h jos dataa ei kulje.
Siis laite kommunikoi tiheämmin kuten Grez ehdottikin. Ja tosiaan sama serveri ja läppäri esim. toimi puhelimen jaon kautta. ADSL:llä pätkäisi kiinni. Toisaalta en haluaisi jatkaa tästä enempää, koska menee off-topiciksi ja ongelma ratkesi jo vuosia sitten. Esitin vaan esimerkin, miten voisi esiintyä ongelmia.

Mutta onko enää digitalisaation huonoja puolia? Ei varsinaisesti paitsi että tässä ollaan ehkä lähinnä sompin väitteitä.

Kuten jo aiemmin sanoin, tässä ketjussa auttaisi aika paljon, jos löytyisi joku yhteinen pohja nyt edes sille, mikä on digitalisaatiota ja millaiset sovitaan digitalisaation ongelmiksi.

Tässä on vastakkain kahdenlaista ajatusmaailma. Otan esimerkin. Mulla on äly-tv, jossa on dvb-vastaanotin. Huomasin kun siivosin kämppää, että antennipiuha otti osumaa imurista ja vaurioitui. Seurauksena tv:n lähetyksen vastaanotto kaapeliverkosta heikkeni ja kuva alkoi pätkiä ja pikselöityä. Lopulta tilanne meni niin huonoksi, että tv ei pelkästään pätkinyt ja pikselöitynyt vaan dvb-katselusofta hirtti kiinni ja ainut tapa toipua oli sammuttaa koko paska ja laittaa uudestaan päälle. Tällaista ongelmaa ei ikinä tullut analogi-tv:llä. Nyt asiaa voi katsoa monella tapaa:

a) kyseessä on digitalisaation ongelma: analogi-tv ei ikinä mennyt niin jumiin että piti irrottaa töpseliä seinästä ja toipui lähetysvirheistä. Virhe oli seurausta tv-lähetysten ja vastaanottimien digitalisoinnista ja sitä kautta vastaanottimen ohjelmiston kyvyttömyydestä toipua bittivirran virheestä käyttöliittymänsä kautta. Vaikka ongelman ratkaisu on ostaa uusi kaapeli, on silti kiinnostavaa keskustella siitä, miten digitekniikka voi toimia epätoivotulla tavalla tässä tilanteessa.

b) ei ollut digitalisaation ongelma: tässä kuten kaikkialla digitalisaatio toimii aina täydellisen hyvin, jos sitä käytetään oikein. Teit itse virheen. Kuluttaja voi tehdä reklamaation kauppaan virheellisestä tuotteesta tai mennä suihkuun, aamulla töihin ja ostaa rahoilla uusi, parempi vastaanotin. Tiedätkö miten vaikeaa on kirjoittaa oikein toimivaa softaa? Kannattaisiko hankkia ohjelmistoalan tohtorin tutkinto ja 40v työkokemusta alalta konsultti- ja tuotetaloista. Tai toinen selitys: rikoit itse antennikaapelisi eli vika oli huolimattomassa siivoojassa eikä digitalisaatiossa. Mikset ole rempannut kämpässä johtoja rakenteiden sisään? Etkö ole taloyhtiön hallituksessa päättämässä remonteista? Mikset ole hankkinut alistuvaa vaimoa, joka siivoaa hellästi rätillä nurkat. Oletko incel? Eli taas oma virhe. Jos sinulla ei ole halua ostella uusia televisioita ja kaapeleita, ongelma on paskavammaisessa vasemmistolaisessa ajatusmaailmassasi, johon auttaa lenkkeily, sali ja kavereiden näkeminen ulkona sekä suihku. Tai jos sinulla ei ole varaa, kannattaisiko miettiä elämänvalintoja. Ehkä ongelma onkin vaikkapa siinä että tuhlaat rahasi eineksiin ja huonolaatuiseen musiikkiin, koska musiikkimakusi on ihan paska. Mitä muuten kuuntelet - jotain rage against the machinea herran vuonna 2024? Joka tapauksessa tällainen negatiivinen keskustelu pitäisi vaimentaa, koska se triggeröi ja vika on aloittajan osaamattomuudessa.

Haluaisin itse keskustella a)-tyypin lähestymisestä ongelmiin. Ilman ad hominem -hyökkäyksiä ja ilman että vedetään palkokasveja nenään kun joku kehtaa kritisoida teknouskovaisten pyhintä.
 
Minulla ei ole varaa valita. Käytän niitä laitteita, mitä satun halvalla saamaan. Tällä hetkellä reitittimenä toimii Huawein boksi.
Jätät taas kaiken vastaamatta mutta kiitos tästä.

Et siis todellisuudessa omaa mitään kokemuksia kuin jostain yksittäisestä laitteesta joka on hankittu vain hinta edellä muusta välittämättä. Todella hyvät lähtökohdat arvostella kaikkea ja sitäpaitsi viallinen laite on lopulta offtopicia.
 
Kuten jo aiemmin sanoin, tässä ketjussa auttaisi aika paljon, jos löytyisi joku yhteinen pohja nyt edes sille, mikä on digitalisaatiota ja millaiset sovitaan digitalisaation ongelmiksi.

Asiaa kannattaa pohtia tämän ketjun aiheen ja palstan muiden ketjujen kautta. Pitäisi valita viestilleen parhaiten sopiva ketju. Yksittäisten laitteiden bugien spämmääminen tänne ei ole mielestäni tämän ketjun sisältöä. Sitä varten on tämän tietotekniikkapalstan lukuisat muut alueet ja ketjut, joissa saa apua tällaisiin ongelmiin. Ja jos vain vituttaa kaikki teknologia, niin sillekin on oma ketju. Ei tämä.

Tämän ketjun sisältöä on yleisempi keskustelu siitä, mitä hyviä ja huonoja asioita digitalisaatio on tuonut. Yleinen keskustelu siitä, millaisia ongelmia ja etuja analogialaitteilla oli ja ei ollut kuuluu kyllä ketjuun. Eli esimerkkisi kyllä kuuluu ketjuun jos keskustellaan eri tekniikoiden eroista. Jos taas keskustellaan jonkun yksittäisen laitteen bugista, niin ei kuulu. En myöskään ymmärtänyt tuota b-kohdan pitkää purkaustasi. Mutta toivottavasti se helpotti!

Omat päin persettä toimivat TCP/IP-pinot eivät kuulu ketjuun. Verkkopankin ja konttoriasioinnin erojen ruotiminen kuuluu ketjuun tai C-kasettien ja striimaamisen erot. Katkeavat SSH-yhteys ei kuulu tänne vaan esim. internet-alueelle. Sille ei varsinaisesti edes taida olla mitään järkevää analogista vastinetta, vaan kyse on tiedonsiirtoprotokollasta ja siihen liittyvistä bugeista tai käyttäjävirheistä. Sen vastine oli että ei otettu yhtään mitään suojattuja etäyhteyksiä yhtään minnekään. Ei nähdäkseni kuulu ketjuun. Omien käyttöjärjestelmien ruotiminen ei kuulu ketjuun.

Ei täällä nähdäkseni ole kuin yksi kirjoittaja jolle on vaikea hahmottaa mikä on ketjun aihe. Suurin osa hänen postauksistaan sopisi muihin ketjuihin (ja osan voisi jättää kokonaan postaamatta).
 
Kuten jo aiemmin sanoin, tässä ketjussa auttaisi aika paljon, jos löytyisi joku yhteinen pohja nyt edes sille, mikä on digitalisaatiota ja millaiset sovitaan digitalisaation ongelmiksi.
Ketjun voisi suosiolla lukita. Nyt se on yksi vs muu maailma.

Digitalisaatio koskettaa käytännössä lähes kaikkea joten tuo määritteleminen on mahdoton tehtävä. Ainoa oikea tapa olisi jakaa keskustelu useampaan alueeseen. Ei tule toimimaan jos samassa ketjussa puhutaan abs-jarrujen pakottamisesta, oman koodivirityksen ongelmista ja ties mistä.

a) kyseessä on digitalisaation ongelma: analogi-tv ei ikinä mennyt niin jumiin että piti irrottaa töpseliä seinästä ja toipui lähetysvirheistä. Virhe oli seurausta tv-lähetysten ja vastaanottimien digitalisoinnista ja sitä kautta vastaanottimen ohjelmiston kyvyttömyydestä toipua bittivirran virheestä käyttöliittymänsä kautta. Vaikka ongelman ratkaisu on ostaa uusi kaapeli, on silti kiinnostavaa keskustella siitä, miten digitekniikka voi toimia epätoivotulla tavalla tässä tilanteessa.
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä. Analogiseen televisioon voitaisiin verrata ja keskustella, onko digitv tuonut mukanaan hyvää vai huonoa. Muuten ollaan jo kaukana topicista.

Se ei ole millään tavalla digitalisaation ongelma jos valmistaja tekee epäkelvon tuotteen. Aivan yhtä vähän oli analogiverkon vika jos joku tv ei ollut herkkyyden osalta riittävä eikä toiminut niissä oloissa, joissa muut toimivat.

Edit... @Paapaa ehtikin väliin ja kertoi kaiken oleellisen.
 
Tämän ketjun sisältöä on yleisempi keskustelu siitä, mitä hyviä ja huonoja asioita digitalisaatio on tuonut. Yleinen keskustelu siitä, millaisia ongelmia ja etuja analogialaitteilla oli ja ei ollut kuuluu kyllä ketjuun. Eli esimerkkisi kyllä kuuluu ketjuun jos keskustellaan eri tekniikoiden eroista. Jos taas keskustellaan jonkun yksittäisen laitteen bugista, niin ei kuulu.
Tämän ketjun otsikko on digitalisaation hyvät ja huonot puolet. Minusta digitalisaatiossa ei ole mitään perustavanlaatuisesti väärää ja huonoa. Ne huonot puolet redusoituvat juuri yksittäisiksi ongelmiksi, joissa kuitenkin voi nähdä laajempia säännönmukaisuuksia. En ymmärrä jos näistä ei tässä saa puhua, niin pistetään koko ketju sitten kiinni.

En myöskään ymmärtänyt tuota b-kohdan pitkää purkaustasi. Mutta toivottavasti se helpotti!
Viittaus vaan tohon, että kritisoi wilmaa -> ai haluat palata reissuvihkoihin? Miten olisi: kritisoi wilmaa -> analysoidaan ongelmaa -> löydetään ratkaisu ongelmaan -> wilmaa voi jatkossa käyttää ilman ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä. Analogiseen televisioon voitaisiin verrata ja keskustella, onko digitv tuonut mukanaan hyvää vai huonoa. Muuten ollaan jo kaukana topicista.

Sulla tuntuu olevan tässä logiikkana, että digitv on kokonaisuutena niin hyvä, että sitä ei kannata kritisoida. Jos hyödyt > haitat, se on pelkästään hyödyllinen ja se siitä - ei saa keskustella tästä.

Se ei ole millään tavalla digitalisaation ongelma jos valmistaja tekee epäkelvon tuotteen. Aivan yhtä vähän oli analogiverkon vika jos joku tv ei ollut herkkyyden osalta riittävä eikä toiminut niissä oloissa, joissa muut toimivat.
Se ongelma on siinä, että tämä ei ole mitenkään yhden valmistajan yhden tuotteen mahdollinen ongelma, vaan tämä ilmiö avaa oven tämäntyyppisille ongelmille. Eipä siinä, jos haluan niin voin tästä aiheesta keskustella muuallakin ja vaikka julkaista akateemisesti. Kyllä sitä yleisöä löytyy.

Ihmettelen vaan, miksi tällä foorumilla on näin vihamielinen suhtautuminen digitalisaation kritiikkiin. Mietipä nyt - samaa logiikkaa mikä sulla tossa on voi soveltaa muuallekin. Esim. ruoka on kuitenkin tarpeellista ihmiselle koska ilman ruokaa ihminen menehtyy, joten ei saa kritisoida kaupassa myytäviä korkean jalostusasteen eineksiä. Verotus on yleisesti ottaen hyvä piirre demokraattisessa yhteiskunnassa, niin ei saa kritisoida tätä 100%:n veronkorotusta kiinteistöihin. Autot on yleisesti hyödyllisiä, niin ei saa kritisoida jos joku ajaa Tesla Cybertruckilla 500 metrin työmatkaa ja vie kadulta kolme parkkipaikkaa kauempaa tulevilta.
 
Tämän ketjun otsikko on digitalisaation hyvät ja huonot puolet. En ymmärrä jos näistä ei tässä saa puhua, niin pistetään koko ketju sitten kiinni.

Jos halut vain spämmätä tänne yksittäisten laitteiden bugeja, niin jätä postaamatta. Se ei kuulu tähän ketjuun vaan muualle. Ketjua ei sen takia tarvitse lukita. Tänne kuuluu keskustelu digitalisaatiosta, ei bugeista. Ja ei, digitalisaatiosta keskusteleminen ei ole sama asia kuin bugeista keskusteleminen.
 
Sulla tuntuu olevan tässä logiikkana, että digitv on kokonaisuutena niin hyvä, että sitä ei kannata kritisoida. Jos hyödyt > haitat, se on pelkästään hyödyllinen ja se siitä - ei saa keskustella tästä.
Analogiseen televisioon voitaisiin verrata ja keskustella, onko digitv tuonut mukanaan hyvää vai huonoa.
Josko lukisit lainaamasi viestit etkä laittaisi sanoja muiden suuhun. Kiitos.

Se ongelma on siinä, että tämä ei ole mitenkään yhden valmistajan yhden tuotteen mahdollinen ongelma, vaan tämä ilmiö avaa oven tämäntyyppisille ongelmille. Eipä siinä, jos haluan niin voin tästä aiheesta keskustella muuallakin ja vaikka julkaista akateemisesti. Kyllä sitä yleisöä löytyy.
Tämä on sitä, mitä sompi viljelee. Ei, se ei edelleenkään ole digitalisaation vika jos laite on viallinen. Tai kaksi laitetta. Jos tälle tielle lähdetään, mikään digitalisaatiossa ei olisi hyvää, joku kun tekee aina sen euron romun jonka ei ole tarkoituskaan toimia tai joka ei ole standardien mukainen.

Edit... Yllätys, @Paapaa oli nopeampi ja kertoi jo saman.
 
Mun mielestä lähtökohtaisesti esim. IRCin huono toimivuus ei liity digitalisaatioon mitenkään, koska IRCille ei ole digitalisaatiotonta vaihtoehtoa. Eli ilman digitalisaatiota sitä ei ole olemassakaan.

Minusta tässä ketjussa puhutaan kovin vähän itse digitalisaation hyvistä ja huonoista puolista vaan keskitytään enemmän siihen miten digitaaliset prosessit jossain suhteessa huononee. Eli digitalisaatio on sitä kun siirrytään perinteisistä menetelmistä digitaaliseen versioon 1. Aloitusviestissäkin puhuttiin mm. verkkopankkitunnistautumisen versiosta n (paperiset tunnuslukukortit) versioon n+1 (kännykkä-appi) siirtymisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mä näin innokkaana penkkiurheilijana pidän digitalisaatiota alan suurimpana loikkana. Silloin joskus 70-luvun alussa telkkarista tuli Englannin I-divisioonan matsi lauantaisin viideltä. Aulis Virtanen tiesi kertoa meille, että kotijoukkue hyökkää vasemmalta oikealle ja erottuu CRT-monito... eikun siis mustavalkovastaanottimissa vaaleampiasuisena joukkueena. Aulis Virtasesta on jo aika jättänyt, mutta vielä 90-luvulla perinne eli vahvana. Lauantai, klo 17 ja brittifutista tuutista. Sitten tuli maksukanavat katselukortteineen. Nyt sitten mennään niiden ihanien bittien varassa. Elokuussa saattaa yhtäkkiä hoksata lauantai-aamuna, että voihan hitsi, Valioliigakausi alkaa tänään eikä ole tilattuna pakettia, millä pelit näkisi. No sehän on muutaman klikkauksen päässä ja saa vielä valita oman suosikkijoukkueensa pelin sen sijaan, että olisi valittavana se yksi peli, tai olla katsomatta.

Jääkiekosta puhumattakaan. Jos perse kestää ja aikaa riittää, voi katsoa ihan jokaikisen NHL-matsin ja vielä Liigan pelit niiden lisäksi. Mä en noista vanhoista ajoista kaipaa kuin Aulis Virtasen kiireetöntä selostusta. Mutta se ei ole digitalisaation vika.
 
Minusta on ihmeellistä, miten moni täällä on täysin sokea sille, että monessa asiassa kehitys on viime aikana mennyt sellaiseen suuntaan, että toimivuus on konkreettisesti huonontunut. Tietenkään se ei johdu digitalisaatiosta itsestään, ja välissä oli kausi, että kaikki toimi nykyistä paremmin digitaalisenakin. Itse toimimattomuus johtuu huonosta toteutuksesta, ja toinen kysymys on sitten se, että olisiko kyseistä asiaa tarvinnut digitalisoida alun perinkään. Internet nyt tietysti on hyvä esimerkki asiasta, jolle ei analogista vastinetta olekaan, joten sen kohdalla tuota toista kysymystä ei ole tarkoituksenmukaista esittää.

Ja jos mistään huonompaan suuntaan menneestä asiasta sanoo yhtään mitään, niin vastauksena on heti vammainen älämölö, olkiukkojen tyyliin "ai haluat palata kivikaudelle, mikä sulla on ongelmANA OOTKO VITTU VÄHÄN TYHäMÄM" heittelyä ja sen lisäksi myös kaikenlaista sanojen laittamista suuhun tarkoituksena selvästi vain mustamaalata. Siis aivan jotain yläasteen pihalta tuttuja kiusaamistaktiikoita, mutta aikuisilta ihmisiltä.

Minulla on ainakin kolmesta dedikoidusta mobiiliverkkoreitittimestä kokemusta, ja niiden lisäksi olen käyttänyt myös kaapeli- ja xDSL-modeemeja. Ainoastaan nuo jälkimmäiset ovat toimineet kunnolla ilman sellaisia reititysbugeja, jotka olisin huomannut.

Mobiiliverkon kautta oman kokemukseni mukaan kaikkein vakaimman yhteyden saa vanhalla Nokian puhelimella jakamalla siitä nettiyhteyden tietokoneeseen AT-modeemia matkivassa tilassa. Silloinkaan se puhelin ei saa olla liian uusi, koska uudemmissa Symbian-luureissa on sellainen bugi, että puhelinta latauksessa pitäessä akun tultua täyteen puhelin ei ala enää uudestaan lataamaan akkua varauksen laskettua, vaikka virtajohto olisikin puhelimessa kiinni, vaan virtajohtoa pitää käyttää puhelimesta irti, jotta lataus alkaa uudestaan. Tuo bugi ilmestyi Symbian-puhelimiin samoihin aikoihin kuin kosketusnäytöt, ja sitä vanhemmissa puhelimissa sitä ei ole. Toki kaistanleveyskin on sitten korkeintaan GPRS-tasoa, joten nykyaikaisilla nettisivuilla niiden kanssa ei tee oikein mitään.
 
Minusta on ihmeellistä, miten moni täällä on täysin sokea sille, että monessa asiassa kehitys on viime aikana mennyt sellaiseen suuntaan, että toimivuus on konkreettisesti huonontunut. Tietenkään se ei johdu digitalisaatiosta itsestään, ja välissä oli kausi, että kaikki toimi nykyistä paremmin digitaalisenakin. Itse toimimattomuus johtuu huonosta toteutuksesta, ja toinen kysymys on sitten se, että olisiko kyseistä asiaa tarvinnut digitalisoida alun perinkään. Internet nyt tietysti on hyvä esimerkki asiasta, jolle ei analogista vastinetta olekaan, joten sen kohdalla tuota toista kysymystä ei ole tarkoituksenmukaista esittää.

Ja jos mistään huonompaan suuntaan menneestä asiasta sanoo yhtään mitään, niin vastauksena on heti vammainen älämölö, olkiukkojen tyyliin "ai haluat palata kivikaudelle, mikä sulla on ongelmANA OOTKO VITTU VÄHÄN TYHäMÄM" heittelyä ja sen lisäksi myös kaikenlaista sanojen laittamista suuhun tarkoituksena selvästi vain mustamaalata. Siis aivan jotain yläasteen pihalta tuttuja kiusaamistaktiikoita, mutta aikuisilta ihmisiltä.

Minulla on ainakin kolmesta dedikoidusta mobiiliverkkoreitittimestä kokemusta, ja niiden lisäksi olen käyttänyt myös kaapeli- ja xDSL-modeemeja. Ainoastaan nuo jälkimmäiset ovat toimineet kunnolla ilman sellaisia reititysbugeja, jotka olisin huomannut.

Mobiiliverkon kautta oman kokemukseni mukaan kaikkein vakaimman yhteyden saa vanhalla Nokian puhelimella jakamalla siitä nettiyhteyden tietokoneeseen AT-modeemia matkivassa tilassa. Silloinkaan se puhelin ei saa olla liian uusi, koska uudemmissa Symbian-luureissa on sellainen bugi, että puhelinta latauksessa pitäessä akun tultua täyteen puhelin ei ala enää uudestaan lataamaan akkua varauksen laskettua, vaikka virtajohto olisikin puhelimessa kiinni, vaan virtajohtoa pitää käyttää puhelimesta irti, jotta lataus alkaa uudestaan. Tuo bugi ilmestyi Symbian-puhelimiin samoihin aikoihin kuin kosketusnäytöt, ja sitä vanhemmissa puhelimissa sitä ei ole. Toki kaistanleveyskin on sitten korkeintaan GPRS-tasoa, joten nykyaikaisilla nettisivuilla niiden kanssa ei tee oikein mitään.

Mobiiliyhteydellä et ikinä saa vakaata yhteyttä, koska tekniikka ei ole niin vikasietoista. Tuuli, Sade, Lumi, Ilmankosteus, Puun lehdet ja ihan kaikki muutkin luonnon elementit vaikuttavat mobiiliyhteyden laatuun ja nopeuteen. Mikäli joku varma ja vakaa yhteys on prioriteettina, niin ainoa vaihtoehto on valokuituyhteys. Valokuitu on melkoisen idioottivarmaa teknologiaa ja hinnatkin ovat tulleet varsin hyvin alaspäin.

Alle tonnilla tuli vedettyä valokuitu jakokeskukselta seinän läpi, josta sai sen kotitalousvähennykset. Todellinen maksu valokuidusta oli ~660€ ja siihen päätelaite satasella.

Puhelimen jatkuva käyttö netin jaossa ei ole kovinkaan miellyttävää. Se jatkuva netin jako kuluttaa sit puhelinta ja et saa täyttä kapasiteettia käyttöösi.

Monet noista Symbianin ongelmista johtuvat vain siitä, ettei vanhaa rautaa ja järjestelmää ole järkevää päivittää tai tukea.

Ei Symbiania edes enää päivitetä ja se on melkoinen tietoturvariski. Symbiania parempia ja uudempia käyttöjärjestelmiä löytyy, joiden tietoturvallisuuskin on kunnossa.

Mikä on tuo "uusi" symbian luuri?

En koe, että vuoden 2012 Nokialainen olisi enää "uusi" tai "uudehko".
Screenshot_2024-04-14-11-44-46-57_e4424258c8b8649f6e67d283a50a2cbc.jpg
 
uudemmissa Symbian-luureissa on sellainen bugi, että puhelinta latauksessa pitäessä akun tultua täyteen puhelin ei ala enää uudestaan lataamaan akkua varauksen laskettua, vaikka virtajohto olisikin puhelimessa kiinni, vaan virtajohtoa pitää käyttää puhelimesta irti, jotta lataus alkaa uudestaan.

Oletko kokeillut antaa puhelimen olla siinä laturissa koskematta? Kun varaus laskee tarpeeksi, niin se aloittaa lataamisen uudelleen. Ei kuitenkaan heti kun varaus putoaa 100 % -> 99 %.

Itselläni on yksi noita aikalailla viimeisimpiä Symbian-luureja (on muuten edelleen miellyttävimmän tuntuinen puhelin käteen kuin mikään nykyään markkinoilla oleva) ja voisin kokeilla jos löydän siihen sopivan laturin.
 
Mobiiliyhteydellä et ikinä saa vakaata yhteyttä, koska tekniikka ei ole niin vikasietoista.
Ja mobiiliyhteydellä pitää huomioida, että ruuhkassa käyttäjiä voidaan kohdella eri tavoin. Kuten sanoit, muuttujia on niin paljon, että on hiukan mutkien vetämistä suoriksi, jos syyttää sokeasti reititintä. Onhan noissakin ongelmansa, mutta pitää olla melkoinen expertti rajaamaan vikaa edes kohtalaisella tarkkuudella. Ja lisäksi pitää olla työkalut osaamisen lisäksi.
 
En jaksa edes alkaa väittelemään aiheesta, että onko VR:llä ollut lipunmyynnissä ongelmia vai ei. Jokaiselle uutisia seuranneelle pitäisi olla yleistietoa, että mitään muuta ei olekaan ollut kuin ongelmia siitä asti, kun lipunmyynti digitalisoitiin. Oikeastaan koko VR:n lipunmyynti on tyyppiesimerkki päin helvettiä tehdystä digitalisaatiosta, ja ehkäpä koko joukkoliikenteen lipunmyynti on muutenkin sellainen asia, jossa digitalisaatio ei tuo mitään lisäarvoa tai parannusta verrattuna vanhaan, vaan ainoastaan huonontaa käytettävyyttä.

Mobiiliyhteydellä et ikinä saa vakaata yhteyttä, koska tekniikka ei ole niin vikasietoista. Tuuli, Sade, Lumi, Ilmankosteus, Puun lehdet ja ihan kaikki muutkin luonnon elementit vaikuttavat mobiiliyhteyden laatuun ja nopeuteen. Mikäli joku varma ja vakaa yhteys on prioriteettina, niin ainoa vaihtoehto on valokuituyhteys. Valokuitu on melkoisen idioottivarmaa teknologiaa ja hinnatkin ovat tulleet varsin hyvin alaspäin.

Alle tonnilla tuli vedettyä valokuitu jakokeskukselta seinän läpi, josta sai sen kotitalousvähennykset. Todellinen maksu valokuidusta oli ~660€ ja siihen päätelaite satasella.

Puhelimen jatkuva käyttö netin jaossa ei ole kovinkaan miellyttävää. Se jatkuva netin jako kuluttaa sit puhelinta ja et saa täyttä kapasiteettia käyttöösi.
Kun puhelinverkkoyhtiöt alkoivat purkamaan kansan rahoilla rakennettua puhelinverkkoa romukupariksi, niin korvaajaksi esiteltiin matkapuhelinverkkoa ja yhtenä merkittävimmistä perusteluista oli juurikin vikasietoisuus. Se puhelinverkon kautta ollut VDSL2 kyllä toimi luotettavasti ja antoi paljon nopeamman ja suuremman kaistanleveyden yhteyden kuin nykyiset mobiiliverkkopohjaiset ratkaisut.

Minä kyllä olin jo vuosia sitten sitä mieltä, että kuparijohdoista rakennettu puhelinverkko on luotettavampi ja sen olemassa olon pitäisi jatkua jo ihan huoltovarmuussyistäkin, mutta minulle vain naurettiin.

Kuituun ei ole varaa ja en muutenkaan halua maksaa lisää vain siitä syystä, että pöhinäpetterit ovat päättäneet purkaa toimivan järjestelmän, joka oli jo olemassa ja jonka ylläpitäminen olisi vaatinut vain pieniä halpoja korjauksia ja huoltoja lähitulevaisuudessa.

Oletko kokeillut antaa puhelimen olla siinä laturissa koskematta? Kun varaus laskee tarpeeksi, niin se aloittaa lataamisen uudelleen. Ei kuitenkaan heti kun varaus putoaa 100 % -> 99 %.

Itselläni on yksi noita aikalailla viimeisimpiä Symbian-luureja (on muuten edelleen miellyttävimmän tuntuinen puhelin käteen kuin mikään nykyään markkinoilla oleva) ja voisin kokeilla jos löydän siihen sopivan laturin.
Ongelmana noissa on, ettei se lataus ala ollenkaan uudestaan, vaan ensin akku tulee täyteen, sitten puhelin lopettaa lataamisen ja lopulta netin jako loppuu puhelimen sammuttua akun tyhjenemisen takia, koska lataus ei ala enää uudestaan ilman, että käyttää virtajohtoa irti.
 
Silloinkaan se puhelin ei saa olla liian uusi, koska uudemmissa Symbian-luureissa on sellainen bugi, että puhelinta latauksessa pitäessä akun tultua täyteen puhelin ei ala enää uudestaan lataamaan akkua varauksen laskettua, vaikka virtajohto olisikin puhelimessa kiinni, vaan virtajohtoa pitää käyttää puhelimesta irti, jotta lataus alkaa uudestaan. Tuo bugi ilmestyi Symbian-puhelimiin samoihin aikoihin kuin kosketusnäytöt, ja sitä vanhemmissa puhelimissa sitä ei ole.

Mulla on edelleen nokian 808 päivittäisessä käytössä ja jos sen pitää laturissa kiinni niin kyllä sen akku pysyy jatkuvasti täynnä.
 
Kun puhelinverkkoyhtiöt alkoivat purkamaan kansan rahoilla rakennettua puhelinverkkoa romukupariksi, niin korvaajaksi esiteltiin matkapuhelinverkkoa ja yhtenä merkittävimmistä perusteluista oli juurikin vikasietoisuus. Se puhelinverkon kautta ollut VDSL2 kyllä toimi luotettavasti ja antoi paljon nopeamman ja suuremman kaistanleveyden yhteyden kuin nykyiset mobiiliverkkopohjaiset ratkaisut.
Puhelinverkko? Eipä VDSL taida olla kuparia kuin asunnosta ensimmäiseen operaattorin jakamoon.

E. varmaan haja-asutusalueella kuparia on hiukan pidemmällekin.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmana noissa on, ettei se lataus ala ollenkaan uudestaan, vaan ensin akku tulee täyteen, sitten puhelin lopettaa lataamisen ja lopulta netin jako loppuu puhelimen sammuttua akun tyhjenemisen takia, koska lataus ei ala enää uudestaan ilman, että käyttää virtajohtoa irti.
Oletko oikeasti kokeillut? Kysyn siksi koska oma kokemus on että kyllä se alkaa lataamaan uudestaan. Nokia 701 malli kyseessä.
 
En jaksa edes alkaa väittelemään aiheesta, että onko VR:llä ollut lipunmyynnissä ongelmia vai ei. Jokaiselle uutisia seuranneelle pitäisi olla yleistietoa, että mitään muuta ei olekaan ollut kuin ongelmia siitä asti, kun lipunmyynti digitalisoitiin. Oikeastaan koko VR:n lipunmyynti on tyyppiesimerkki päin helvettiä tehdystä digitalisaatiosta, ja ehkäpä koko joukkoliikenteen lipunmyynti on muutenkin sellainen asia, jossa digitalisaatio ei tuo mitään lisäarvoa tai parannusta verrattuna vanhaan, vaan ainoastaan huonontaa käytettävyyttä.
Eli ei linkkejä tai mitään muuta omien näkemystesi tueksi. Kaikenlaista muuta VR:n ongelmista on kyllä uutisoitu tasaiseen tahtiin, mutta lipunmyynnistä itse en taas muista montaakaan kertaa. Ja poikkeus vain vahvistaa säännön - totta kai tämmöinen järjestelmä joskus voi olla alhalla tai jotain muita häiriöitä, mutta nuo väitteesi ovat liioiteltuja ja vieläpä valheellisia. VR/HSL lipunmyynti on nykyään oikein sujuvaa, helppoa, ja monipuolista. Ei tosiaan ole ikävä aikoja, jolloin pahvinen lippu ostettiin asemalta, tai pelkästään käteismaksulla konnarilta.
 
En jaksa edes alkaa väittelemään aiheesta, että onko VR:llä ollut lipunmyynnissä ongelmia vai ei. Jokaiselle uutisia seuranneelle pitäisi olla yleistietoa, että mitään muuta ei olekaan ollut kuin ongelmia siitä asti, kun lipunmyynti digitalisoitiin...ja ehkäpä koko joukkoliikenteen lipunmyynti on muutenkin sellainen asia, jossa digitalisaatio ei tuo mitään lisäarvoa tai parannusta verrattuna vanhaan, vaan ainoastaan huonontaa käytettävyyttä.

Noin pääkaupunkiseudulla asuvana joukkoliikenteen vakikäyttäjänä joudun toteamaan että ongelmia ei ole ollut koskaan ja HSL & Vr digitalisaatio on tehnyt käytöstä hitosti helpompaa ja sujuvampaa.

Joten kyllä itsekin kaipaisin tietoa että mitä ne ongelmat ovat olleet ja kuinka usein niitä on? En tietenkään matkusta joka vuorokauden tunnilla, joten voihan se olla että ne massiiviset ongelmat on aina just silloin kun minä en käytä kys. palveluja. Mutta joo, en kaipaa niitä aikoja kun mentiin setelirahalla palvelutiskille aukioloaikojen puitteissa että pääsi Järvenpäästä Helsinkiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 975
Viestejä
4 562 679
Jäsenet
75 068
Uusin jäsen
Simoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom