Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sompi
  • Aloitettu Aloitettu
Jokos poliisit ovat saaneet takaoven kautta etähallinnan sähköisiin ohjaustehostimiin? Voivat vaivatta pysäyttää pakenevat rötöstelijät siististi tienvarteen.
Menemättä foliohattuiluun liikaa, lainvalvonnalla on kyllä eri maissa yksi tavoitetila, että kansalaisten ajoneuvot voidaan pakkokeinoilla ohjata pysähdyksiin niin että epäillyt saadaan rautoihin. USA:n tapaisilla mailla on vielä lisähaluja pystyä esim. ajamaan auto päin seinää kovissa vauhdeissa niin, että "terroristit" voidaan tappaa ilman oikeudenkäyntiä. Kaikissa maissa kun oikeus ei tuomitse halutulla tavalla. Digitalisaatio mahdollistaa nämä keissit, kun tekniikan "äly" tuotetaan tällaisessa maassa.

Jotain näyttöä sulla varmaan on näiden väitteidesi tueksi, vaikka nyt jotain tilastoa näiden sähköisten ohjaustehostinten vikaantumismääristä suhteessa hydraulisiin? Muussa tapauksessa vähän vaikea luottaa random ihmisen mielipiteeseen internetissä.
Jos koitetaan pitää keskustelu digitalisaatiossa, ainakin yksi asia mikä itselle ei-ammatti-ihmisenä tulee mieleen tuosta listalta on se, että uusissa autoissa hyvin iso osa remonteista vaatii vian kuittaamista valtuutetulla laitteistolla. Tuskinpa ohjaustehostintakaan vaihdat ilman että vastaavasti sen "digitaalinen kaksonen" pitää resetoida kalliilla korjaamosoftalla. Tähän voi tietystä alkaa vänkäämään, että KAIKKI tietenkin osaavat ladata nämä piraattisoftat läppärille ja ajaa virtuaalikoneessa sopivasti palomuurattuna ettei nettiyhteys invalidoi vanhentunutta lisenssiä jne. Ja tietenkään sille laitteistolle OBD-lukijoineen ei voi laskea mitään hintaa kun se vaan löytyy kaikkien varastosta, tietenkin.

Sen sijaan vanhanaikaisessa autossa vaihdat öljyä tihkuvat osat (tiivisteet, laakerit yms. ovat halpaa kulutustavaraa) ja se on siinä. Jos ei toimi, korjaa lisää kunnes toimii. Tässä pitäisi nähdä se perspektiivi, että jos osaat itse korjata, nuo vanhat on tehtävissä ja pienellä rahalla. Sen sijaan uuteen digitaaliseen et välttämättä saa laadukkaita osia kiinatuonnista ja normaali autoista mitään ymmärtämätön "diginatiivi" pulittaa huollossa helposti vähintään satoja euroja. Jos itse lähtee tekemään, huomaa että auto on niin päin vittua suunniteltu korjaamista ajatellen, että ihan takapuskurista alkaen saa kaiken purkaa jos haluat vaihtaa etulampun polttimon.
 
Jos koitetaan pitää keskustelu digitalisaatiossa, ainakin yksi asia mikä itselle ei-ammatti-ihmisenä tulee mieleen tuosta listalta on se, että uusissa autoissa hyvin iso osa remonteista vaatii vian kuittaamista valtuutetulla laitteistolla. Tuskinpa ohjaustehostintakaan vaihdat ilman että vastaavasti sen "digitaalinen kaksonen" pitää resetoida kalliilla korjaamosoftalla. Tähän voi tietystä alkaa vänkäämään, että KAIKKI tietenkin osaavat ladata nämä piraattisoftat läppärille ja ajaa virtuaalikoneessa sopivasti palomuurattuna ettei nettiyhteys invalidoi vanhentunutta lisenssiä jne. Ja tietenkään sille laitteistolle OBD-lukijoineen ei voi laskea mitään hintaa kun se vaan löytyy kaikkien varastosta, tietenkin.
Eipä niitä voi piratoida kun järjestelmän on cryptattu täysin ja kryptaus puretaan valmistrajan palvelimella. Ilman nettiyhteyttä ei kuittaa edes öljynvaihtoa saati mitään muutakaan huoltoa. Ja jos ja kun järjestelmä pistää homman seis, niin siinä se romu sitten seisoo...

Tämä on yhteiskunnallisestikin merkittävä asia, koska vieras valtio voi käytännössä siis pysäyttää osittain liikenteen, joa pääsee vaikuttamaan valmistajaan.. Suunta on erittäin huolestuttava ja pirun vaarallinen!

Monet toiminnot luovat nettiin siirtyessään valtavia mahdollisuuksia suuriin ongelmiin..
Nykyäänhän on esimerkiksi käytössä lukitusjärjestelmiä, joissa avaimet pitää aktivoida esim kerran päivässä / kerran viikossa. Jos ja kun tällainen järjestelmä menee nurin, niin mm. sorkkarauta nimisten yleisavaimien myynti pompsahtaa rajusti.

Mitään tärkeää järjestelmää ei pitäisi ikinä tahdä siten, että se vaatii netin / palvelimen netissä toimimisen. Kyllähän ne saattavat toimia normitilanteessa välttävästi ja helpottaa jopa hommia, mutta pieleenmenon riskit ovat varsinkin kriisitilanteessa todella valtavat.
 
Viimeksi muokattu:
" Huijarien lähettämät tekstiviestit ja sähköpostit houkuttelevat liki päivittäin kansalaisia kirjautumaan verottajan, Postin, Omakannan tai Suomi.fi-sivun palveluihin. Tässä suomalaisella digiajalla on rakenteellinen ongelma: käytämme tunnistautumiseen pankin tunnuksia, jotka mahdollistavat rikolliselle pääsyn tilille. Uutiset kertovat uhreista, jotka ovat menettäneet kaikki tilillä olevat rahat.
Emme tiedä, kuinka laajasta ongelmasta on kyse, sillä pankit eivät oma-aloitteisesti raportoi onnistuneista rikoksista. Ne tulevat julki lähinnä oikeudenkäyntien kautta. Harva kuitenkaan lähtee käräjöimään pankkiaan vastaan, sillä pankilla on juridinen ja tiedollinen ylivoima. Häviämien voi tulla kalliiksi. Vuonna 2017 juttunsa Nordeaa vastaan hävinneet vanhukset tuomittiin maksamaan 37 000 euroa oikeudenkäyntikuluja.
--
Ilmeisesti tilanne on aidosti paha, sillä verottaja kertoo huijausriskin räjähtäneen käsiin. Näin ei voi jatkua. Viranomaisasiointia varten pitää hankkia mobiilivarmenne, eikä tunnistusta saisi tehdä pankkitunnuksilla. Koska mobiilivarmenne toimii kaikilla puhelimilla, jopa vanhoilla älyttömillä nokialaisilla, valtio voisi suorastaan velvoittaa varmenteen hankkimiseen ja tukea sitä.
Suomessa sähköinen tunnistaminen jäi markkinavoimille, jolloin päätökset teki se, jolla oli eniten voimaa
(=pankit). Tässä asiassa olisi kaivattu sääntelyä ja valtion ohjausta. "​


Ihan asiaa Petteri Järvinen kirjoittaa. Tuhanteen eri paikkaan tai eri kertaa kun niitä pankkitunnuksia syöttelee ajan kanssa, niin aika iso alkaa olla riski että joku kerta sen verran ajatuksissaan on, että ne antaakin jollekkin huijarin sivustolle.

Em. syystä sainkin pari lähipiirin eläkeikäistä siirtymään kaikessa muussa kuin pankkiasioinnissa kännykän mobiilivarmenteeseen pankkisovelluksen käytöstä tunnistautumiseen.

Hinta mobiilivarmenteelle on 2 euroa kuussa DNA:lla ja Elisalla ja Telialle ne saa maksutta käyttöön jos on Telian puhelinliittymä.

Suosittelen tuota mobiilivarmenteen käyttönottoa kaikille. Erityisesti Telian asiakkaille se tuo maksutonta lisäsuojaa huijareita vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan asiaa Petteri Järvinen kirjoittaa. Tuhanteen eri paikkaan tai eri kertaa kun niitä pankkitunnuksia syöttelee ajan kanssa, niin aika iso alkaa olla riski että joku kerta sen verran ajatuksissaan on, että ne antaakin jollekkin huijarin sivustolle.

Em. syystä sainkin pari lähipiirin eläkeikäistä siirtymään kaikessa muussa kuin pankkiasioinnissa kännykän mobiilivarmenteeseen pankkisovelluksen käytöstä tunnistautumiseen.

Tässäkin tehdään jotain väärin. Olen ostanut aika paljon netistä ja monesta maasta. Pankkitunnukset annetaan vain pankin sivulle. Nykyisin kun valtuutuksen voi tehdä puhelimella, niin on helppo muistaa että maksuliikenteen vahvistus tapahtuu puhelimella ja muu tuotteiden plärääminen ja tilauksen tekeminen tietokoneella. Tällaisia palveluita jotka haluavat pääsyn verkkopankkiin ei tarvi eikä pitäisi käyttää ollenkaan.
 
Tosiaan, tuon mobiilivarmenteen käyttö on järkevää viranomaisasioinnissa , koska silloin ei vahingossakaan voi antaa pankin tunnuksiaan huijareille. Pitääpä itsekin alkaa tuota ehdottaa vanhemmille henkilöille, joita välillä tulee neuvottua erinäisissä teknisissä asioissa...

Tietenkin tuosta tulee lisävaivaa, jos liittymää vaihtelee operaattoreilta toiselle ja osalla lisäkustannuksia.

Toinen olisi hankkia kortinlukija ja sitten tuo sirullinen henkilökortti (HST kortti). Tästäkin tulee lisäkustannuksia, mutta saattaisi olla jopa helpompi vanhuksille.
 
Viimeksi muokattu:
Mieluiten maksaisin verkkokauppaostokset ihan tilisiirrolla. Ei tarvitse mitään vakoiluäppejä eikä muutakaan säätämistä. Valitettavasti läheskään kaikki verkkokaupat eivät tätä mahdollisuutta tarjoa.
 
Mieluiten maksaisin verkkokauppaostokset ihan tilisiirrolla. Ei tarvitse mitään vakoiluäppejä eikä muutakaan säätämistä. Valitettavasti läheskään kaikki verkkokaupat eivät tätä mahdollisuutta tarjoa.

Luottokorttimaksu antaa tilisiirtoa parempaa turvaa epäselvissä tilanteissa. Lisäksi osa pankeista tarjoa erilaisia tuoteturvavakuutuksia hajoamisten osalta mikäli maksat luottokortilla.
 
Luottokorttimaksu antaa tilisiirtoa parempaa turvaa epäselvissä tilanteissa. Lisäksi osa pankeista tarjoa erilaisia tuoteturvavakuutuksia hajoamisten osalta mikäli maksat luottokortilla.
No tässä on kaksi eri puolta. Toinen on itse maksutapahtuman tietoturva, toinen sitten taas tuo luottokortin antama pieni lisäturva. Toki, jos se maksutapahtumaan käytetty laite on korkattu, se on kai jo ihan sama, mikä on maksutapa.
 
SIM-korttihan on itsessään pieni tietokone, ja näin on ollut alusta asti. Tässä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana se SIM-kortissa oleva laskentakapasiteetti on kasvanut melkoisen paljon ja se mahdollistaa niin hyvässä kuin pahassa monenlaisia asioita, jotka eivät aiemmin olleet mahdollisia.

Ja totta kai siinä on etähallintarajapinta palveluntarjoajaa varten.
Simkortissa on toki muistua laskentakykyö, IO portteja jne. Mutta ei sillä ole suoraa osoite väylää itse laitteen muisteihin.
Lisäksi sillä ei ole suoraa yhteyttä operaattoriin.

Jos ajatuskenjuoksu on se että itse laitteessa olisi ohjelmisto joka toimisi välikätenä SIMkortin kanssa, niin lukisi muisteja, ja toimisi yhteytenä eteenpäin, mutta eihän siinä SIMkortilla olisi mitään kyvyykkyyttä.


Mieluiten maksaisin verkkokauppaostokset ihan tilisiirrolla. Ei tarvitse mitään vakoiluäppejä eikä muutakaan säätämistä. Valitettavasti läheskään kaikki verkkokaupat eivät tätä mahdollisuutta tarjoa.
Tilisiirto ei tarjoa suojaa, jos siinä maksat huijarille, niin se on mennyttä. Luottokortit liki järjestäin tarjoaa turvaa, jos et saa maksamaasi tuotetta, jos tilisiiroto, niin rahat meni, jos luottokorttilla maksettu, niin hyvin todennäköisesti et menetä.

Luottokorttimaksamisessa on se riski että jos tarjoilet korttietoja huijarille, niin se voi ne saada, ja jos luottokorttisi viritetty niin että ilman tunnistamista kelpaa pelkillä tiedoilla maksamiseen, niin huijari toki sitä yrittää, ja siitä tulee sitten kortinhaltijalle vaivaa.

Kortinkanssa voi toki sählätä, välillä oli helppoja virtuaalikortteja, se tarjonta vähän kärsinyt, mutta on preapdimaksukortteja joilla voi rajat riskiä, mutta niissä ei välttämättä samoja maksuturva juttuja kuin normi luottokorteissa.
 
Tosiaan, tuon mobiilivarmenteen käyttö on järkevää viranomaisasioinnissa , koska silloin ei vahingossakaan voi antaa pankin tunnuksiaan huijareille. Pitääpä itsekin alkaa tuota ehdottaa vanhemmille henkilöille, joita välillä tulee neuvottua erinäisissä teknisissä asioissa...

Tietenkin tuosta tulee lisävaivaa, jos liittymää vaihtelee operaattoreilta toiselle ja osalla lisäkustannuksia.

Toinen olisi hankkia kortinlukija ja sitten tuo sirullinen henkilökortti (HST kortti). Tästäkin tulee lisäkustannuksia, mutta saattaisi olla jopa helpompi vanhuksille.

Kansalaisvarmenteen käyttö on paljon monimutkaisempaa kuin mobiilivarmenteen.

Vaatii myös sen lukijan hommaamisen tietokoneeseen ja ohjelmiston asennuksen. En tiedä miten sen ohjelmiston toimii muissa kuin Windows x86 koneissa. Esim. chromebookiin asennus voi vaatia jo todellisen gurun osaamisen. Kodin ulkopuolella käyttö on myös aika tavalla mahdotonta ellei oma tietokone lukijoineen ole mukana.

Toki em. syistä tuo voi olla samalla myös todella hyväkin vaihtoehto turvallisuuden kannalta.

Tämän palstan kohderyhmässä myös S-pankin mobiilisovellus voi olla hyvä vaihtoehto viranomaisasiointiin, jos omat pankkiasiat on toisessa pankissa ja s-ryhmän jäsenkortti löytyy. Silloin se on kuukausimaksuton. Ei mahdottoman iso vahinko silloin jos huijarirosvo pääsee S-pankkiin kun siellä on nyt jotain s-ponusrahoja kenties muutaman kymmenen euron edestä. Toki se on muuten hyvin paha jos huijari saa asennettua sen S-pankin sovelluksen huijatuilla tunnusluvuilla ja sen avulla hakee kaikki mahdolliset kulutusluotot ja pikavipit uhrin nimissä.

Mobiilivarmenteella tai kansalaisvarmenteella huijaamalla on harvoin verkkopankkeja tai rahoja huijattu. Rosvot keskittyvät ne huijauksensa pankkien tunnuslukuihin.

Viime kuussa luin uutisen tosin jostain Telian asiakaspalvelussa työskennellestä peliongelmaisesta rikollisesta, joka oli tehnyt toisten nimiin mobiilivarmenteita ja avannut liittymä niin ja sitten hakenut pikavippejä toisten nimiin sen avulla. Taisi olla jotain perheenjäseniä ne uhrit. Oli jäänyt kiinni kun luottolaitoksesta oli soittaneet uhrille ja kysyneet jotain lisätietoja lainahakemuksen liittyen. Tuossa tapauksessa se on kyllä selvää kuka sen petoksen korvaa kun operaattorin työntekijä töissä rötöstellyt. Eli aika turvallisena sitä voi silti pitää. Nordea pankissa Vaasassa taisi joku rikolliseksi alkanut pankkivirkailija tyhjentää satoja tuhansia euroja asiakkaiden tileiltä muutama vuosi sitten. Siinäkin on selvää kuka sen petoksen kulut maksaa asiakkaalle.
 

"Kommentti: Suomalaisilla on pinttynyt turha tapa – pienellä vaivalla pankkitilisi olisi paremmassa turvassa
Pankkitunnuksia käytetään silloinkin, kun niille ei ole tarvetta. Pienellä vaivalla ja rahalla saat ison hyödyn, kirjoittaa Ilta-Sanomien digitoimittaja Henrik Kärkkäinen. ..."
 

"Kommentti: Suomalaisilla on pinttynyt turha tapa – pienellä vaivalla pankkitilisi olisi paremmassa turvassa
Pankkitunnuksia käytetään silloinkin, kun niille ei ole tarvetta. Pienellä vaivalla ja rahalla saat ison hyödyn, kirjoittaa Ilta-Sanomien digitoimittaja Henrik Kärkkäinen. ..."
Juonipaljastus,
is.fi sanoi:
Suuri osa huijauksista olisi vältettävissä yhdellä perusohjeella:

Käytä pankkitunnuksia vain ja ainoastaan pankkiin kirjautumiseen. Asioi kaikkialla muualla muita tunnistuskeinoja käyttäen.

Suomessa mobiilivarmenne ja mm. henkilökorttissa kansalaisvarmenne. Suosiota vähentää se että kummatkin on maksullisia, (no mobiilivarmenne joillain operaattoreilal kaupanpäälle), ja sirukortit vaatii yhteensopivan laitteiston, vaikka joku NFC tuki löytyy, mutta toimiiko edes Androidissa tunistamiseen, muistaakseni vain allekirjoitukseen.

Tästä jossain ketjussa keskustelu aiemmin, suurinsyy on se että pankkit Suomessa olleet digitalisaatiossa ja tunnistamisessa kärjessä, oli pitkään ainoa vahva sähköinen laajasti tuettu, ja pankkit puolusti vahvasti asemaansa, joten kilpailijat ei menestyneet. Eli tuki noille muilla jäi heikoksi kasalaisen silmissä.


Toki noilla muilla voi sitten vaikka mitä, jos olisi laajasti tuettuna, niin hyökkäykset kohdistu niiden käyttöön.
 
Tästä jossain ketjussa keskustelu aiemmin, suurinsyy on se että pankkit Suomessa olleet digitalisaatiossa ja tunnistamisessa kärjessä, oli pitkään ainoa vahva sähköinen laajasti tuettu, ja pankkit puolusti vahvasti asemaansa, joten kilpailijat ei menestyneet. Eli tuki noille muilla jäi heikoksi kasalaisen silmissä.

Toki noilla muilla voi sitten vaikka mitä, jos olisi laajasti tuettuna, niin hyökkäykset kohdistu niiden käyttöön.

Nehän pankit saa joka kerta siitä rahaa kun pankkitunnuksilla tunnistautuu vaikka Kelan tai verottajan palveluun.

Rosvoja ei hirveästi kiinnosta joku kansalaisvarmenteen huijaussivu, kun niillä ei pääse mihinkään verkkopankkiin putsaamaan sitä rahoista.

Verkkopankeista huijattu rahasumma Suomen pankeissa on joku 30 miljoonaa viime vuodelta. Eli noin sata tuhatta euroa vuorokaudessa keskimäärin.

Jollakin ja aika monella on tililläkin tai useammalla tilillä verkkopankissa kuusinumeroinen summa euroja. Jotenkin itseä ainakin hirvittäisi sellaisen summan avaavilla verkkopankkitunnuksille tunnistautua mihinkään muualle kuin omaan pankkiin. Eli en itse niitä käyttäisi kyllä muuta kuin pankissa asiointiin tarkoituksella ja sitten viranomaisiin ja muualle tunnistautuisin muilla keinoin.
 
Nehän pankit saa joka kerta siitä rahaa kun pankkitunnuksilla tunnistautuu vaikka Kelan tai verottajan palveluun.

Nykyään enintään 0,03e/tunnistautuminen. Eli aiempien vuosien kovat hinnat ovat laskeneet voimakkaasti.

Verkkopankeista huijattu rahasumma Suomen pankeissa on joku 30 miljoonaa viime vuodelta.

Tuosta voi nyt saada väärän kuvan. Siis: viime vuonna palautettiin huijattuja varoja 33M edestä. Huijauksia sinänsä saattoi olla enemmänkin. Ja tuo luku ei suoraan kerro nimenomaan pankkitunnuksiin liittyvistä huijauksista, vaan siellä on mukana kaikenlaiset digitaaliset huijaukset. Noin 16M meni sijoitushuijauksiin. Eli ei liity erityisesti pankkitunnusten leväperäiseen tai väärään käyttöön, vaan ihmisen hyväuskoisuuteen. Toki niilläkin voi saada itselleen vahinkoa aikaan jos niitä syöttelee minne tahansa. Pankkitunnuksissa tunnuslukukorteista luopuminen on laskenut voimakkaasti kalasteluhuijausten määrän. Tunnuslukulaite valitettavasti mahdollistaa yhä aika helpon kalastelun.
 
Lidlin lisäksi nyt jo Tokmanniinkin on alkanut ilmestymään tarjouksia, jotka saa vain vakoilupuhelimen omistaja. Pinephonejen, mustavalkonokialaisten sun muiden tietoturvallisempien puhelinten käyttäjät sekä puhelimettomat joutuvat maksamaan kovempaa hintaa.

Savonian digisysteemeihin ei pääse enää ollenkaan kirjautumaan ilman Microsoft Authenticatoria. En pääse siis enää kirjautumaan sisään.
 
vakoilupuhelimen omistaja

Uskoisin, että onnistuu myös jos on ihan normaali puhelin.

Savonian digisysteemeihin ei pääse enää ollenkaan kirjautumaan ilman Microsoft Authenticatoria. En pääse siis enää kirjautumaan sisään.

Uskoisin, että onnistuu kun asennat Microsoft Authenticatorin ja otat sen käyttöön.
 
Käsittääkseni pankit eivät halunneet hoitaa tunnistautumista, mutta valtio pakotti siihen. Valtio määritteli yksittäisen tunnistuksen hinnan niin alas, että kyseessä ei ole bisnes -pankeille, vaan ikävä pakko.
 
Koko ketju luettu eikä monesti ole pettänyt vaan mennyt päivän vitsistä. Mutta nyt alkaa olla samojen väitteiden toistoa edelleen ilman perusteluka.

Lidlin lisäksi nyt jo Tokmanniinkin on alkanut ilmestymään tarjouksia, jotka saa vain vakoilupuhelimen omistaja. Pinephonejen, mustavalkonokialaisten sun muiden tietoturvallisempien puhelinten käyttäjät sekä puhelimettomat joutuvat maksamaan kovempaa hintaa.
Mustavalkoista näyttöä Nokialaisissa ei taida olla missään, normi harmaa tausta niissä on ja mustat pikselit. Mutta montako ajattelit vielä olevan käytössä? Tai montako Pineä Suomessa on? Entä puhelittomia? Eli miksi ihmeessä mikään toimija käyttäisi resursseja muutaman yksittäisen ihmisen takia?
Ja entä jos joku toisi tarjolle Pinessä toimivan kanta-asiakaskilkkeen tms? Mikä saa uskomaan sen olevan turvallisempi vs jossain muussa puhelimessa?

Muutoinkin ratkaisu on helppo. Älä asenna niitä sovelluksia, siinä kaikki.
Ja mitä rahaan tulee niin mitä merkitystä jos joku euron elintarvike irtoaa 20 senttiä halvemmalla jonkin apin kanssa leikkien? Ei niin yhtään mitään. Ja Tokmannin tarjouksista enemmistön saa edelleen ilman älypuhelinta. Puhelinnumeron joutuu toki antamaan.

Mikään ei myöskään estä käyttämästä useampaa puhelinta. Älyluuriin prepaid, siihen vain etukortit tms ja pitää virrattomana aina kun ei tarvitse. Ja rekisteröityä ainakin osaan voi vaikka joulupukkina jonkun random-mailin kera. Muun voi hoitaa sitten sillä vanhalla Nokialaisella. Paitsi että olikos se 2G-verkko ja vanhat puhelimet täysin aukottomia? Pitäisi palata lankapuhelimiin, niitähän ei voi kuunnella?

Otetaan siis eduissa paperiset kupongit käyttöön ja muussa viestinnässä kirjekyyhkyt? Jaa mutta hetkinen, tulostimetkin jättävät "sormenjäljen" tulosteisiin. Koska samalla tavalla voisi myös yksilöidä kupongit niin parempi lienee unohtaa. Liekö kirjekyyhkykään luotettava.
Oikeastaan ei kannata mennä edes kylään mihinkään, siellähän vakoilupuhelin kuuntelee. Ja kaupassa kamerat tallentavat kaiken.

Savonian digisysteemeihin ei pääse enää ollenkaan kirjautumaan ilman Microsoft Authenticatoria. En pääse siis enää kirjautumaan sisään.
@Paapaa kertoikin jo, miten pääset kirjautumaan. Olen ymmärtänyt että olet kirjoilla tuossa koulussa joten toinen vaihtoehto on erota. Suosittelen lämpimästi jälkimmäistä.

MIcrosoft on niin iso toimija, ettei sitä kiinnosta yksittäisen käyttäjän mielipide jollet löydä ihan oikeaa ja todellista reikää jostakin tuotteesta. Ja olkoonkin suljettua koodia, tuota Authenticatoria käytetään niin paljon, että on kiinnostava kohde. Jos siinä olisi joku takaovi, olisi se kaivettu jo aikaa sitten esille.

Ps. Oletko muuten ajatellut, miten suuren digitaalisen sormenjäljen jätät esimerkiksi tälle foorumille?
 
Onhan digitalisaation myötä moni asia helpottunut muttei kaikki digitalisaatio toki hyvästäkään ole. Muutama sekalainen ajatus aiheesta alla...

En ole mikään kanta-asiakasohjelmien ylin ystävä varsinkaan, kun jokaiselle tarjotaan omaa sovellusta joista jätän suurimman osan asentamatta ihan jo periaatteesta. Sama kaikki ties montako parkkisovellusta ja lukematon määrä muita. Ja vaikkei foliohattu kiristä päätä, osa sovelluksista haluaisi luvattoman paljon oikeuksia. Eli ei ole pelkkää plussaa ajaa alas webbipohjaisia ja tilalle appia apin perään. Ei varsinkaan jos siihen appiin ei jakseta panostaa.
Toisaalta suurimmassa osassa voi aivan vapaasti valita itse, asentaako jotain vaiko ei.

Vastaavasti vaikkapa auto ei ole vieläkään hypännyt ojaan vaikka sähköinen ohjaustehostin onkin. En toisaalta tiedä, miksi @Sompi pitää sitä niin pahana vaikka samaan aikaan en ainakaan muista lukeneeni jarrujen olevan hengenvaaralliset. Pystyyhän käytännössä mikä mikä tahansa nykyauto lukitsemaan yksittäisen pyörän.
Kannattaako siis uhrata ajatusta johonkin tällaiselle? No ei.

Onko pesukoneen tai jääkaapin pakko olla netissä? Mikään ei pakota niitä sinne liittämään mutta erilaisten, pitkäikäisten laitteiden liittämistä nettiin voi kyllä ihan perustellusti epäillä. Päivityksistä ei voi liian varma olla ja haitta on varsin huomattava jos vaikka aikaisemmin netistä pörssisähkön hinnat hakenut maalämpöpumppu ei saa enää päivityksiä ja on reikäisenä pakko irrottaa verkosta.
Toisaalta energian säästö ja vihreä ajattelu on pinnalla. Lämmityksenkin etäohjausmahdollisuus tuo mukanaan myös monia etuja. Tasapainoilua siis etujen ja haittojen välillä mutta vaatisi eu:n toimesta valmistajille velvoitteen hoitaa päivitykset riittävän kauan.

Onko pelkkää etua jos kaikki on pilvessä kuten nykyään on tapana? Ei välttämättä mutta paljonko asiaa kannattaa miettiä? Omat voi säilyttää miten haluaa mutta miksi uhraisi ajatustakaan vaikkapa sille, onko Teamsissa data miten turvassa? Tai onko muutoinkaan turvallinen? Jos joku toimija on sen käyttöön valinnut niin sillä mennään.
En muutenkaan näe mieltä miettiä tuollaisia suurten toimijoiden laajalle levinneitä sovelluksia. Turhaa ajan käyttöä.

Varmasti jokainen tietää myös Googlen, fb:n jne melkoisen tietojen keruun. Osin voi rajoittaa mutta ainoa varma tapa on pysyä poissa netistä. Moniko tekee näin? Ei käytännössä kukaan eli pitkälti on vaan hyväksyttävä tilanne. Korjausta suomalaistenkin osalta voi saada aikaan lähinnä eu.
Vähän samaa on vaikkapa tuo ketjussa moneen kertaan esillä ollut koulun verkko. On asioita, joista päättävät muut joten miksi vaivata päätään?

Varmaan ketjussa jo mainittu mutta varsin huonona voi pitää sitä suuntausta, ettet tavallaan omista ostamiasi laitteita. Kevyemmästä päästä on vaikkapa Android-televisio google tunkee mainoksia käyttöliittymään. Toinen ääripää onkin sitten aivan jotain muuta.

Moniko normaali ihminen lopulta miettii kovin paljon mitään tuollaisia? Sanoisin varsin harva jos ei mukaan lasketa kohtuullista osaa tekkiläisistä ja muista vastaavista.
 
Varmaan ketjussa jo mainittu mutta varsin huonona voi pitää sitä suuntausta, ettet tavallaan omista ostamiasi laitteita.

Moniko normaali ihminen lopulta miettii kovin paljon mitään tuollaisia? Sanoisin varsin harva jos ei mukaan lasketa kohtuullista osaa tekkiläisistä ja muista vastaavista.
Jos jokin on ilmaista, käyttäjä on se tuote/hinta.. Ei näitä kovin moni taida jaksaa miettiä juuri sen takia kun ei yksittäinen ihminen asioille oikein voi mitään. Paitsi olla lataamatta äppejä ja olla saamatta alennuksia, voimatta kirjautua johonkin palveluun jne syrjäytyä ehkä lopulta yhteiskunnasta. :) Mieleen tulee myös aika jolloin tarvitsit erästä passia kotimaassa päästäksesi palveluihin. Ei olisi varmaan toiminut yhtä "hyvin"/tehokkaasti ilman näitä vakoilu/älypuhelimia tuokaan sekoilu. Lasken digitalisaation varjopuoleksi
 
Tuollaisen tietokoneohjelman kuin Lidl- tai Tokmanni-äpin kehittäminen maksaa vähintään tuhansia euroja. Jos kauppa vielä sen lisäksi antaa alennuksia asiakkaille, jotka suostuvat tuon ohjelman laitteeseensa asentamaan, niin pitäisi jo hölmömmänkin ymmärtää, että joku ansaintalogiikka siinä ohjelman taustalla on oltava.

Tuo Android- ja iOS-puhelinten nostaminen joksikin "tavalliseksi puhelimeksi" ja ihmisen pitäminen jotenkin tyhmänä ja muutenkin viallisena jos ei tuollaista "standardia" käytä ei ole mitään muuta kuin ilkeilyä ja kiusaamista, mutta kaikesta päätellen se näyttääkin olevan eräiden foorumilaisten mielipuuhaa.

Ennen vanhaan nämä ilmaiset suljetun koodin ohjelmat olivat sentään sillä tavalla rehellisempiä, että ne olivat täynnä mainoksia, ja kaikille oli selvää, että ohjelman tekijä saa rahaa niistä mainosten näyttökerroista. Mainokset eivät olleet millään tavalla kohdennettuja eikä niihin sisältynyt seurantaa. Usein mainokset olivat kokonaan offline-mainoksia ja kiinteä osa ohjelmaa.

Nykyään taas uusi normaali on, että suljetun koodin ilmaisohjelmista on tehty vakoiluohjelmia, joita käyttääkseen on ensin hyväksyttävä aivan kohtuuttomat käyttöehdot ja siitä huolimatta ohjelmaa kehittävä firma ei välttämättä näitä em. käyttöehtoja edes itse noudata, kuten esimerkkinä Zoom. Siitä huolimatta ympäröivä yhteiskunta koko ajan enenevässä määrin pakottaa näitä ohjelmia käyttämään.
 
Tuollaisen tietokoneohjelman kuin Lidl- tai Tokmanni-äpin kehittäminen maksaa vähintään tuhansia euroja. Jos kauppa vielä sen lisäksi antaa alennuksia asiakkaille, jotka suostuvat tuon ohjelman laitteeseensa asentamaan, niin pitäisi jo hölmömmänkin ymmärtää, että joku ansaintalogiikka siinä ohjelman taustalla on oltava.

Tuo Android- ja iOS-puhelinten nostaminen joksikin "tavalliseksi puhelimeksi" ja ihmisen pitäminen jotenkin tyhmänä ja muutenkin viallisena jos ei tuollaista "standardia" käytä ei ole mitään muuta kuin ilkeilyä ja kiusaamista, mutta kaikesta päätellen se näyttääkin olevan eräiden foorumilaisten mielipuuhaa.

Ansaintalogiikka on kyllä siinä, että saavat ihmisen kauppaan ja kuluttamaan (en kiellä ettei jotkut tietoa kerää ja myy, mutta ei välttämättä ole se ansaintalogiikka kuitenkaan), sama kuten esim ilmaisilla ämpäreillä. Ja se että tuote on alennuksessa ei tarkoita että tappiolla sitä silti myydään, eli voittoa voi tulla.

Suomessa Android- ja iOS-puhelimilla on n. 95% markkinaosuus, että kyllä ne niitä tavallisia puhelimia on. Harva firma viitsii kuluttaa rahaa sovulleksen kehittämiseen marginaali käyttöjärjestelmille (ja silloin varsinkin sitä ansaintalogiikkaa kannattaa miettiä)
 
Ansaintalogiikka on kyllä siinä, että saavat ihmisen kauppaan ja kuluttamaan (en kiellä ettei jotkut tietoa kerää ja myy, mutta ei välttämättä ole se ansaintalogiikka kuitenkaan), sama kuten esim ilmaisilla ämpäreillä. Ja se että tuote on alennuksessa ei tarkoita että tappiolla sitä silti myydään, eli voittoa voi tulla.
Täsmälleen. Tässä ei ehkä kannata kuvitella että TikTok ja Tokmannin tarjousappi olisivat jotenkin samalla viivalla. Tokmannilla se tuote löytyy kyllä ihan sieltä hyllyltä.

Nykypuhelimissa on se hyvä puoli että voi yksinkertaisesti jättää myöntämättä oikeuksia jos ei luota applikaatioon. Mä ainakin jätän sellaiset appit käyttämättä jotka pyytävät kohtuuttomia oikeuksia, hieman sama verkkosivujen kanssa joissa on kohtuuttoman työlääksi toteutetut cookie bannerit jos haluaa vain pakolliset keksit.
 
Ennen vanhaan nämä ilmaiset suljetun koodin ohjelmat olivat sentään sillä tavalla rehellisempiä, että ne olivat täynnä mainoksia, ja kaikille oli selvää, että ohjelman tekijä saa rahaa niistä mainosten näyttökerroista. Mainokset eivät olleet millään tavalla kohdennettuja eikä niihin sisältynyt seurantaa. Usein mainokset olivat kokonaan offline-mainoksia ja kiinteä osa ohjelmaa.

Nykyään taas uusi normaali on, että suljetun koodin ilmaisohjelmista on tehty vakoiluohjelmia, joita käyttääkseen on ensin hyväksyttävä aivan kohtuuttomat käyttöehdot ja siitä huolimatta ohjelmaa kehittävä firma ei välttämättä näitä em. käyttöehtoja edes itse noudata, kuten esimerkkinä Zoom. Siitä huolimatta ympäröivä yhteiskunta koko ajan enenevässä määrin pakottaa näitä ohjelmia käyttämään.

Ne softathan nimenomaan on tännä mainoksia, mainoksia sen kyseisen kaupan myymiin tuotteisiin.

Ne on softia, jotka sen sijaan että ne näyttäisivät satunnaisesti tuhansien eri firmojen mainoksia, näyttävät niitä käytettäessä tismalleen yhden firman mainoksia. Sen firman, minkä softasta on kyse.


Ja sitten jonkun Hesburger-appin kanssa kyse on pitkälti siitä, että hesburger-appin ansiosta Hesburger säästää kassaterminaali-/myyjäkuluissa:

Ilman appia siellä on joko
1) kassalla ihminen, jonka palkkoja maksellaan ja joka käyttää kassalla olevaa laiteta, joka syöttää tilauksen järjestelmään.Tulee kuluja sekä henkilön palkasta että siitä kassaterminaalilaitteesta, mitä se käyttää.
2) julkinen kassaterminaalialite, josta asiakas voi itse tehdä tilauksensa. Tällöin palkkakuluja ei tule, mutta tämä laite yleensä sisältää valtavankokoisen kosketusnäytön, ja on kallis.


Mutta jos vaikka puolet ihmisistä, tilaa hampurilaisensa sillä appilla, molempen määrä voidaan puolittaa. Tästä tulee todella paljon säästäjä, kun lasketaa säästöt kokonaisuudessaan kaikille hesburgereille.


Vaikka itse on niin tyhmä, ettei toisen oikeaa motivaatiota johonkin asiaan tajua, ei silti kannattaisi sen omaan vajaan ymmärryksen perusteella olettaa sitä motivaatiota virheellisesti ja tehdä sen perusteella typeriä paikkaansapitämättömiä syytöksiä toista kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Androidien ja iPhonejen markkinaosuuden kasvu johtuu nimenomaan siitä, että joka paikassa kiusataan ihmiset käyttämään niitä. Tuskin noin huonoja laitteita muuten kukaan järkevä ihminen käyttäisi.
 
Androidien ja iPhonejen markkinaosuuden kasvu johtuu nimenomaan siitä, että joka paikassa kiusataan ihmiset käyttämään niitä. Tuskin noin huonoja laitteita muuten kukaan järkevä ihminen käyttäisi.

Tai sitten nimenomaan järkevät ihmiset käyttää niitä mielellään ja tyytyväisenä ja vain salaliittohörhöt pelkäävät niitä perusteetta/typerin perustein.

Eihän nuo täydellisiä ole, fyysinen koko alkaa (melkein) kaikissa uusissa android-luureissa olemaan liian iso ja fyysiset näppikset puuttuu, mutta nämä eivät ole käyttiksen vikoja.

Itse rauta on moderneissa paremman luokan luureissa teknisesti erinomaista, suorituskykyä taskukoossa ja todella pienellä enemmän kuin kymmenisen vuotta vanhassa PCssä luokkaa 100 kertaa
suuremmalla virrankulutuksella.



Ja jos palataan näihin "vakoilusyytöksiin" ja itse käyttöjärjestelmään, niin:

Androidissa ja IOS:ssä myös siihen tietoturvaan nimenomaan ON kiinnitetty huomiota tavalla jota ei tavallisen PCn windowsissa tai normaalissa linux-distribuutiossa ole; PCssä kun ajaa softaa, sitä oletuksena ajetaan käyttäjän täysillä oikeuksilla ja se saa tehdä ihan mitä sitä huvittaa esim. sen käyttäjän datalla.

Androidissa ja IOS:ssä sen sijaan voidaan rajoittaa esim. että softalla ei ole pääsyä ollenkaan tiedostojärjestelmissä muihin tiedostoihin kuin sen omiin. (ja joo, toki Linuxissa voi alkaa nysväämään SELinuxilla mutta kukaan normaalikäyttäjä ei tätä tee, Android on ainoa yleinen Linux-distribuutio jossa tämä nysväys on tehty oletuksena ja tehty helpoksi käyttäjälle)
 
Viimeksi muokattu:
Ne softathan nimenomaan on tännä mainoksia, mainoksia sen kyseisen kaupan myymiin tuotteisiin.

Ne on softia, jotka sen sijaan että ne näyttäisivät satunnaisesti tuhansien eri firmojen mainoksia, näyttävät niitä käytettäessä tismalleen yhden firman mainoksia. Sen firman, minkä softasta on kyse.
Nämähän on pitkälti nykyajan korvikkeita sille fyysiselle roskapostille, eli kauppojen tarjouslehdille ja niiden mukana tuleville alennuskupongeille. Noin resurssien käytön näkökulmasta ehdottomasti positiivinen suunta etenkin kun applikaation voi asentaa ne asiasta kiinnostuneet asiakkaat eikä muita häiriköidä kasalla paperispämmiä.
 
Nämähän on pitkälti nykyajan korvikkeita sille fyysiselle roskapostille, eli kauppojen tarjouslehdille ja niiden mukana tuleville alennuskupongeille. Noin resurssien käytön näkökulmasta ehdottomasti positiivinen suunta etenkin kun applikaation voi asentaa ne asiasta kiinnostuneet asiakkaat eikä muita häiriköidä kasalla paperispämmiä.

Tämä. Digitaalisuuden ansiosta paperiroskaa ei tungeta enää ihmisten postilaatikoista samanlaisia määriä kuin aiemmin. Halukkaat voivat asentaa kantisohjelman luuriinsa, saada se 20 sentin alennus ja olla tyytyväisiä. Ja jos ei tätä halua, niin voi jättää asentamatta. Kaupoissa voi käydä ilman appiksia ihan mainiosti.

Ja jos haluaa käyttää heikostit tuettuja marginaalipuhelimia, niin ei kannata viikosta toiseen ihmetellä jos käyttäjäkokemus on heikosti tuetun puhelimen käyttäjäkokemus. Harvalla yrityksellä on halua ja rahaa tukea todella marginaalisia laitteita. Olisihan se kiva jokainen leivänpaahdin olisi tuettua, mutta talouden realiteetit tulevat vastaan. Tämä siis mobiilisovelluksen näkökulmasta. Web sitten oma asiansa.
 
Käsittääkseni pankit eivät halunneet hoitaa tunnistautumista, mutta valtio pakotti siihen. Valtio määritteli yksittäisen tunnistuksen hinnan niin alas, että kyseessä ei ole bisnes -pankeille, vaan ikävä pakko.
Kejtussa keskustelia microsoftin tunnistatumisesta, mutta tässä varmaan pohdit nyt kansalaisvarmenteita. Jokin artikkelli linkki olisi kiva, että mitä pakottamista nyt tarkoitat.

Suomessa pankit on olleet etunenässä digitalisaation kanssa ja ovat joutuneet itse niitä tunnistautuims järjestelmiä tekemään, ja ovat saaneet vahvan markkinaseman, käytännössä määrävän, mistä yleensä seuraa sitten ohjailua.

Kun tuli se kansalaisvarmenne (mikä nyt nimi olikaan), niin pankit ei sitä ottaneet käyttöön, jokin pankki taisi jonkinverarn tukea mutta ei kovin näkyvästi. Eli kansalainen ei voinut sillä edes hoitaa pankkiasioita joten hän tarvi ne pankkitunnistatumis jutut. niillä taasen pysty hoitaan muutkin, joten ihan tyypillinen markkinatilanne.
 
Ja jos palataan näihin "vakoilusyytöksiin" ja itse käyttöjärjestelmään, niin:

Androidissa ja IOS:ssä myös siihen tietoturvaan nimenomaan ON kiinnitetty huomiota tavalla jota ei tavallisen PCn windowsissa tai normaalissa linux-distribuutiossa ole; PCssä kun ajaa softaa, sitä oletuksena ajetaan käyttäjän täysillä oikeuksilla ja se saa tehdä ihan mitä sitä huvittaa esim. sen käyttäjän datalla.

Androidissa ja IOS:ssä sen sijaan voidaan rajoittaa esim. että softalla ei ole pääsyä ollenkaan tiedostojärjestelmissä muihin tiedostoihin kuin sen omiin. (ja joo, toki Linuxissa voi alkaa nysväämään SELinuxilla mutta kukaan normaalikäyttäjä ei tätä tee, Android on ainoa yleinen Linux-distribuutio jossa tämä nysväys on tehty oletuksena ja tehty helpoksi käyttäjälle)

Jep ja Androidissa ja iOS:ssa kyse ei ole siitä, että se pääsy tiedostojärjestelmään voidaan rajoittaa, vaan että se on todellakin rajoitettu. Applikaatiot eivät edes luvan kanssa pääse selaamaan sitä tiedostorakennetta oman hiekkalaatikonsa ulkopuolella, vaan pääsy "yleisiin" tiedostoihin tapahtuu käyttiksen content providereiden kautta. Käyttäjältä pitää myös pyytää eksplisiittinen lupa, jos applikaatio haluaa päästä noihin tiedostoihin käsiksi.
Muutenkin kaikkeen yksityiseen, tai potentiaalisesti yksityiseen, tietoon käsiksi pääseminen vaatii eksplisiittisen luvan käyttäjältä. Kontaktit, kamera, mikrofoni, sijanti. Jopa Wifin SSID:tä ei appis näe ilman tuollaista lupaa, kerta se voidaan sitoa sijantitietoon.
Tiedostojärjestelmän kryptauskin on nykyään vakiona niin Androidissa kuin iOS:ssakin.

Että joo, kyllä tietoturvan ja yksityisyyden kannalta Android ja iOS (etenkin yksityisyyden osalta) ovat paljon parempia kuin mitkään muut, etenkin tavalliselle kansalle, suunnatut käyttikset ovat koskaan olleet.
 
Hyvänä käytännön esimerkkinä mobiilikäyttisten selvästi pöytäkoneita paremmasta tietoturvasta on aina silloin tällöin uutisoidut ransonware-hyökkäykset, joissa haittaohjelma on salannut kiintolevyn ja vaatii lunnaita: vastaavien haitakkeiden kirjoittaminen mobiilikäyttiksille on lähtökohtaisesti mahdotonta: lukuoikeuksia muiden ohjelmien tai järjestelmän tiedostoihin ei ole ja kirjoitusoikeuksia ei sitäkään vähää.
 
Että joo, kyllä tietoturvan ja yksityisyyden kannalta Android ja iOS (etenkin yksityisyyden osalta) ovat paljon parempia kuin mitkään muut, etenkin tavalliselle kansalle, suunnatut käyttikset ovat koskaan olleet.
Tietoturvan allekirjoitan, mutta en oikein yksityisyyttä androidilla. Toki wintoosa on siirtynyt pois siitä yksityisyydestä ja mikkisofta kerää käyttäjästä vaikka mitä tietoa, mitä se ei esim xp:ssä tai edes 7:ssa tehnyt.
 
Jep ja Androidissa ja iOS:ssa kyse ei ole siitä, että se pääsy tiedostojärjestelmään voidaan rajoittaa, vaan että se on todellakin rajoitettu. Applikaatiot eivät edes luvan kanssa pääse selaamaan sitä tiedostorakennetta oman hiekkalaatikonsa ulkopuolella, vaan pääsy "yleisiin" tiedostoihin tapahtuu käyttiksen content providereiden kautta. Käyttäjältä pitää myös pyytää eksplisiittinen lupa, jos applikaatio haluaa päästä noihin tiedostoihin käsiksi.
Muutenkin kaikkeen yksityiseen, tai potentiaalisesti yksityiseen, tietoon käsiksi pääseminen vaatii eksplisiittisen luvan käyttäjältä. Kontaktit, kamera, mikrofoni, sijanti. Jopa Wifin SSID:tä ei appis näe ilman tuollaista lupaa, kerta se voidaan sitoa sijantitietoon.
Tiedostojärjestelmän kryptauskin on nykyään vakiona niin Androidissa kuin iOS:ssakin.

Että joo, kyllä tietoturvan ja yksityisyyden kannalta Android ja iOS (etenkin yksityisyyden osalta) ovat paljon parempia kuin mitkään muut, etenkin tavalliselle kansalle, suunnatut käyttikset ovat koskaan olleet.
Se että alusta rajoittaa , jopa estää tiettyjen ohjelmien tekeminen, ei ehkä eräiden pointti ollut vakoilusovelluksissa. Uskon että osa mietti sitä että laitteiden käyttöehdot ovat varsin rajut, ja se että saa sen sovelluksen ladattua, on hyväksyttävälisää, ja se että sitä sovelluskäyttää, niin hyväksyttävä lisää, ja kaikissa laitteissa ei voi estää kaikkea, ainakaan helpolla.
Tässä ilmeisesti Google Android käytöstä kyse, niin vaatii aikapaljon jumppaa että saa tukittua ne mitkä käyttäjän tukittavissa, ja kaupan etuohjelmien idea kerätä isoadataa, niin se perusidea on se että asiakaa antaa tietojaan kaupalle ja kauppa antaa vastineeksi alennusta.

Puhelinsovellus vo olla kustannustehokas, varsinkin kauppa jolla ei ennestään jotain fyysistä kanta-asiaks korttisysteemiä, niin sovelluspohjainen voi olla edullista. Lisäksi siinä aukeaa se markkinointikanava edullisesti. Muutenhan se kanta-asiakuus voi si olla pelkkä, maganeettinauha, viiva tai QR koodi, jälkimmäinen toimisi puhelimella hyvin, sovellus joka ei tarvi mitään lupia. kunhan voi omalla muisti lohkolle kirjoittaa jäsennumeron, ja piirtää näyttöön sen QR koodin.

Tarjoushaukka toki haluaa sen nettiyhteyden, jotta saa tarjouksia, ja ilmoitusket, jotta saa ilmoituksia tarjouksista, sijaintitietoa jotta saa oman kaupan tarjoukset, ja ohjeet oikealle hyllylle, sosialisenmedian kytkös myös kiva. Yhteystiedot toki pyydetty ja lupa linkittää ostokset etujen kohdentamiseksi.

Kaikki toki vapaaehtoista, pataa noista ei jäsennelle tulee siinä että kauppa hinnoittelee keinotekoisesti tuotteita kalliimiksi joista saa jäsen alennusta. Jäsen taasen ei todellisuudessa saakkaa sitä etua mistä mielikuva.
 
Nykyään taas uusi normaali on, että suljetun koodin ilmaisohjelmista on tehty vakoiluohjelmia, joita käyttääkseen on ensin hyväksyttävä aivan kohtuuttomat käyttöehdot ja siitä huolimatta ohjelmaa kehittävä firma ei välttämättä näitä em. käyttöehtoja edes itse noudata, kuten esimerkkinä Zoom. Siitä huolimatta ympäröivä yhteiskunta koko ajan enenevässä määrin pakottaa näitä ohjelmia käyttämään.

Jos epäilee salaliittoja ja vakoilua, niin kannattaa jättää silloin asentamatta ne älypuhelinsovellukset jotka epäilyttävät. Tai jos välttämättä haluaa niitä sovelluksia käyttää siitä huolimatta, niin hommaa niiden käyttöä varten vaikka jonkun uuten alle sata euroa maksavan älypuhelimen pelkästään niiden käyttöä varten. Sitten tarvittaessa jakaaa sille omasta puhelimesta wifin tai hommaa sitä varten sille oman prepaid-älykortin jostain R-kioskilta käteisellä. Mielellään mahdollisimman kaukana omasta kodista ja sen näköisesti kaulahuivit päässä kuin olisi suunnilleen ryöstämässä kioskia, niin eivät voi valvontakameroiden kuvistakaan tunnistaa.

Puhelin sitten aina kiinni kun sen sitä etusovellusta ei käytä. Jos haluaa maksimoida turvallisuuden, niin hommaa sellaisen puhelimen jossa akunkin saa irti niin ei ainakaan akku irrotettuna mitään koordinaatteja verkkoon lähetä tai juorua minkä tukiaseman alueella normaalisti majailee. Ja toki oma puhelin jättää niiltä reissuilta kotiin joilla sen etusovelluspuhelimen aikoo lyödä virtoihin.

Toki se aiheuttaa sitten omat haasteensa jos se kiinnostava sovellus on sellainen johon pitäisi syöttää oman maksukortin tiedot ja vielä antaa oma osoite toimitusta varten. Tyyliin joku ruokaa kuskaavien orjien ruuantilaussovellus. Onhan noita anonyymejä prepaid-luottokortteja saatavilla maailmalta kun etsii ja voihan sen ruokapaketin tilata jonnekkin muualle kuin kotiosoitteeseen.

On sekin vaihtoehto ettei lähde mukaan lainkaan moiseen. Tunnen itsekkin useamman iäkkäämmän ihmisen joilla ei ole mitään älypuhelinta eikä internettiä eikä edes verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta tai kansalaisvarmennetta. Onnistuu se elämä niinkin. Tosin paljon kaikenlaista ylimääräistä työtä se teettää ja maksaakin melkoisesti kun esimerkiksi pankin maksupalvelu maksua vastaan hoitaa ne paperilaskuina tulleiden laskujen maksut.
 
Tunnen itsekkin useamman iäkkäämmän ihmisen joilla ei ole mitään älypuhelinta eikä internettiä eikä edes verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta tai kansalaisvarmennetta. Onnistuu se elämä niinkin. Tosin paljon kaikenlaista ylimääräistä työtä se teettää ja maksaakin melkoisesti kun esimerkiksi pankin maksupalvelu maksua vastaan hoitaa ne paperilaskuina tulleiden laskujen maksut.
Juuri käytiin anopilla ihmettelemässä, miksi vanhan kämpän vuokra juoksee tililtä yhä, vaikka muutosta on aikaa. Samalla tyynnyteltiin vanhusta, että ei hänen ole pakko mennä digiloikkaan mukaan. Mutta tuo vuokrasotku vaatii sekä häneltä että asianhoitajaltaan vaivaa ja fyysisen pankissa käynnin ennen seuraavaa eräpäivää. Ei ole helposti järjestetty. Ja sitten kerrottiin, että kansalaisvarmenne voisi olla hänelle paras ratkaisu. Siinä hän nyökkäili, todennäköisesti ymmärtämättä sanaakaan. Meillä on kuulemma helppoa, kun ollaan nuoria (joo-joo, kuuskymppisiä).

Ja jutteluhetken jälkeen käytiin ostamassa hänelle uusi Nokian näppäinpuhelin, kun vanha bugaa. Doro ei kelvannut. Lääppimispuhelinta (hänen oma terminsä älyluurille) ei olla viiteen vuoteen edes yritetty tyrkyttää :D
 
Tämä. Digitaalisuuden ansiosta paperiroskaa ei tungeta enää ihmisten postilaatikoista samanlaisia määriä kuin aiemmin. Halukkaat voivat asentaa kantisohjelman luuriinsa, saada se 20 sentin alennus ja olla tyytyväisiä. Ja jos ei tätä halua, niin voi jättää asentamatta. Kaupoissa voi käydä ilman appiksia ihan mainiosti.
Kuulostaa aika erikoiselta. Itse olen asunut 20 vuotta kaupungissa ja en ole huomannut oikeastaan mitään eroa siinä, paljonko postiluukusta tulee mainoksia. Esim. tässä ketjussa mainittu Tokmanni mainostaa kyllä aktiivisesti viikottain ja vaikkei siellä kuponkeja käytetäkään, mainoslehtisestä voi leikata tuotekuvia ja sitten kassalla kertoa kantistilin puh.numeron, niin saa edut. Samoin Lidl. Vaikkei appseja asenna, eikö noiden nettisivulta näe tarjoukset? Vain uutiskirjeet jäävät puuttumaan? Toki oveen/laatikkoon voi laittaa lapun, ettei halua mainoksia, mutta kyllä niitä silti jaellaan.

Ja jos haluaa käyttää heikostit tuettuja marginaalipuhelimia, niin ei kannata viikosta toiseen ihmetellä jos käyttäjäkokemus on heikosti tuetun puhelimen käyttäjäkokemus. Harvalla yrityksellä on halua ja rahaa tukea todella marginaalisia laitteita. Olisihan se kiva jokainen leivänpaahdin olisi tuettua, mutta talouden realiteetit tulevat vastaan. Tämä siis mobiilisovelluksen näkökulmasta. Web sitten oma asiansa.
Android ja iPhone ovat myös sikäli ihan perusteltuja, että jos haluaa olla yhteyksissä vaikka sukulaisiin tai muuhun maailmaan, paljon viestintää on siirtynyt pikaviestimiin. Joskus omalle mummolle katsottiin jotain Doroa tai vastaavaa ja vaikka siinä oli isot merkit näytössä, siinä ei silloin ollut tukea muistaakseni edes tekstiviestien ketjutukseen. Vähän hankalaa mummon lukea viestejä kun voi viestin osat tulla väärässä järjestyksessä ja lukeminen on vaivalloista. Kuvia ei saa lähetettyä tai edes katseltua jostain vga-kokoisesta pienestä postimerkistä jne. Peruspuhelimissa on usein se näyttö aika pieni huononäköiselle vanhukselle, kun taas älypuhelimissa alkaa olla hyvinkin iso.
 
Juuri käytiin anopilla ihmettelemässä, miksi vanhan kämpän vuokra juoksee tililtä yhä, vaikka muutosta on aikaa. Samalla tyynnyteltiin vanhusta, että ei hänen ole pakko mennä digiloikkaan mukaan. Mutta tuo vuokrasotku vaatii sekä häneltä että asianhoitajaltaan vaivaa ja fyysisen pankissa käynnin ennen seuraavaa eräpäivää. Ei ole helposti järjestetty. Ja sitten kerrottiin, että kansalaisvarmenne voisi olla hänelle paras ratkaisu. Siinä hän nyökkäili, todennäköisesti ymmärtämättä sanaakaan. Meillä on kuulemma helppoa, kun ollaan nuoria (joo-joo, kuuskymppisiä).

Ja jutteluhetken jälkeen käytiin ostamassa hänelle uusi Nokian näppäinpuhelin, kun vanha bugaa. Doro ei kelvannut. Lääppimispuhelinta (hänen oma terminsä älyluurille) ei olla viiteen vuoteen edes yritetty tyrkyttää :D

Omassa pankissa voinee usein valtuuttaa jonkun toisen hoitamaan pankkiasioita myös verkkopankin kautta. Pitänee olla silläkin valtuutetulla sitten pankkitunnukset sinne samaiseen pankkiin.

Vaatinee sen pankissa henkilökohtaisesti käynnin tuollainen valtuutus ja voimassa olevan henkilökortin tai passin.

Kansalaisvarmenne on sitten toimiva tapa asioida muissa viranomaisissa ja palveluissa netin kautta. Vaatii sen tietokoneen (Win, Mac tai linux) ja sen pari kymppiä maksavan kortinlukijan ja ohjelmiston asennuksen. Tämä siis jos joku vanhus esimerkiksi kaipaa apua verkkoasiointiin esim. OmaKannassa tai Vero.fi sivustolla.
 
Omassa pankissa voinee usein valtuuttaa jonkun toisen hoitamaan pankkiasioita myös verkkopankin kautta. Pitänee olla silläkin valtuutetulla sitten pankkitunnukset sinne samaiseen pankkiin.

Vaatinee sen pankissa henkilökohtaisesti käynnin tuollainen valtuutus ja voimassa olevan henkilökortin tai passin.

Kansalaisvarmenne on sitten toimiva tapa asioida muissa viranomaisissa ja palveluissa netin kautta. Vaatii sen tietokoneen (Win, Mac tai linux) ja sen pari kymppiä maksavan kortinlukijan ja ohjelmiston asennuksen.
En nyt mene tämän tapauksen yksityiskohtiin, mutta pankkia on useasti pyydetty hoitamaan asia kuntoon. Ongelmaan liittyy läheisesti sanat kuolinpesä ja yhteinen tili. Henkilökohtaiseen tiliin asianhoitajalla on valtakirja.
 
En nyt mene tämän tapauksen yksityiskohtiin, mutta pankkia on useasti pyydetty hoitamaan asia kuntoon. Ongelmaan liittyy läheisesti sanat kuolinpesä ja yhteinen tili. Henkilökohtaiseen tiliin asianhoitajalla on valtakirja.

Se kuolinpesä ja sen pankkiasiat saattavat olla todellinen painajainen. Ainakin Osuuspankin kanssa siitä joutunut joskus kaksi vuotta vääntämään pankin kanssa, ennen kuin kuolinpesälle tarpeellisen arvo-osuustilin sai avattua. Sitä ennen esimerkiksi Finanssivalvonnasta piti hakea selkänojaa, ennen kuin alkoi homma onnistua pankin lakimiesten mukaan.

Muutenkin se asiakaspalvelu on kuin viimeisen päälle kuin jostakin Neuvostoliitosta. Esimerkiksi oman lakimiehen tekemä pätevä valtakirja ei kelpaa Osuuspankille kuolinpesänasioiden hoitamiseen vaan pitää olla nimenomaan se Osuuspankin omalle valtakirjakaavakkeelle tehty valtakirja kuolinpesän osakkailta. Toki senkin oman valtakirjan saisi varmaan kelpaamaan kun muutaman vuoden jaksaisi Finanssivalvonnan kautta sitä viedä eteenpäin pankin suuntaan, mutta helpommalla niiden api****en kanssa pääsee kun suosiolla täyttelee ja allekirjoittelee kuolinpesän osakkaiden kanssa sen niiden oman valtakirjakaavakkeen.

Ei käy taatusti yhtään kateeksi tuollainen tilanne, että on vielä osakas ja yhteinen tili kuolinpesän kanssa ja pankkitunnuksia ei ole. Täydellinen painajainen olisi jos kuolinpesä olisi vielä riitainen ja joku osakas kieltäytyy jostain syystä allekirjoittamatta koskaan mitään ja joku toinen osakas olisi vielä edunvalvonnassa.
 
Vaatinee sen pankissa henkilökohtaisesti käynnin tuollainen valtuutus ja voimassa olevan henkilökortin tai passin.
Monella ei ole papereita, tai siis ainot on ne pankkitunnukset. muut on sitten jotain kirjasto, kela, ajo kortteja.
Kansalaisvarmenne on sitten toimiva tapa asioida muissa viranomaisissa ja palveluissa netin kautta. Vaatii sen tietokoneen (Win, Mac tai linux) ja sen pari kymppiä maksavan kortinlukijan ja ohjelmiston asennuksen. Tämä siis jos joku vanhus esimerkiksi kaipaa apua verkkoasiointiin esim. OmaKannassa tai Vero.fi sivustolla.
Mobiilivarmanne (riitti kohtuudella moni puhelin), jos ei PCllä tarkoitus touhuta, se sähköisenhenkilökortin luuri sovellus ei tainnut käydä kuin allekirjoittamiseen.


Se kuolinpesä ja sen pankkiasiat saattavat olla todellinen painajainen. Ainakin Osuuspankin kanssa siitä joutunut joskus kaksi vuotta vääntämään pankin kanssa, ennen kuin kuolinpesälle tarpeellisen arvo-osuustilin sai avattua. Sitä ennen esimerkiksi Finanssivalvonnasta piti hakea selkänojaa, ennen kuin alkoi homma onnistua pankin lakimiesten mukaan....

Pankit varoitelleet pitkään nuoriakin miten yhteisetraha-asiat kannttaa hoitaa, siltä varalta että toinen menehtyy, pankki vetää automaattisesti vainajan tilit lukkoon, ei auta pankkitunnukset. Kun paperihommat etenee niin sitten, mutta jos kiinni pääsee, niin koskeakkaan ei pitäisi ennenkuin mietiti asioita pidemmälle.
 
Asiaton käytös - keskustelun sotkeminen, toistuva samojen asioiden saarnaaminen, offtopicin toistuva ruokkiminen
Android ja iPhone ovat myös sikäli ihan perusteltuja, että jos haluaa olla yhteyksissä vaikka sukulaisiin tai muuhun maailmaan, paljon viestintää on siirtynyt pikaviestimiin. Joskus omalle mummolle katsottiin jotain Doroa tai vastaavaa ja vaikka siinä oli isot merkit näytössä, siinä ei silloin ollut tukea muistaakseni edes tekstiviestien ketjutukseen. Vähän hankalaa mummon lukea viestejä kun voi viestin osat tulla väärässä järjestyksessä ja lukeminen on vaivalloista. Kuvia ei saa lähetettyä tai edes katseltua jostain vga-kokoisesta pienestä postimerkistä jne. Peruspuhelimissa on usein se näyttö aika pieni huononäköiselle vanhukselle, kun taas älypuhelimissa alkaa olla hyvinkin iso.
Sille kehitykselle ei pitäisi antaa minkäänlaista tukea, että tavallinen yhteydenpito siirtyy suljetun koodin Android/iOS-vakoiluohjelmiin. Avoimet standardit ja protokollat ovat siihenkin olleet olemassa jo internetin keksimisestä asti, joten onhan se kummallista ettei niitä suostuta käyttämään.

Tekstiviestien ketjutusta tukee jo Nokia 3310, joten kummallista jos ei uusilla karvalakkipuhelimilla onnistu. Pikselitiheys on yleensä peruspuhelimissa pienempi, joten tekstin luulisi olevan helpommin luettavissa niistä.
 
Sulla jumittaa nyt levy aika pahasti näissä jutuissa. Olisko jotain uutta naristavaa välillä, tämä toiston toiston toisto on aika raskasta luettavaa.

Ei kukaan pakota ostamaan Android tai iOS puhelinta. Voit hoitaa päivittäiset asiat ilmankin niitä, tosin hieman vaikeammin.
 
Viitisenkymmentä viestiä offtopicia puhelimien näyttötekniikkaan liittyen poistettu.

Malliesimerkki siitä miten offtopic lähtee liikkeelle ja miten sitä jatketaan, vaikka ei pitäisi. Keskustelu lähti palveluiden siirtämisestä mobiilisovelluksiin - tämä osuu täydellisesti ketjun aiheeseen. Sitten tulee maininta laitteiden näyttötekniikkaan liittyen ja tartutaan sekä jumiudutaan väittelemään siihen liittyvistä yksityiskohdista, jotka eivät liity enää mitenkään ketjun aiheeseen eikä edes keskusteluun, josta offtopic karkasi. Ei näin.
 
Kiva kun puhelimeen laitetaan kaikkea arvokasta, kuten pankki:
"Anatsa is a banking Trojan with Device Takeover (DTO) capabilities that can gain full control over an infected device and execute actions on a victim’s behalf. Financial organisations should urgently educate their customers about the risks of installing applications, even from official stores, and caution against enabling AccessibilityService for apps that don't require it for their supposed operations."

Iltalehden mukaan madon on voinut saada mm. PDF-lukuohjelmista.
  • Phone Cleaner - File Explorer
  • PDF Viewer - File Explorer
  • PDF Reader - Viewer & Editor
  • Phone Cleaner: File Explorer
  • PDF Reader: File Manager
 
Kiva kun puhelimeen laitetaan kaikkea arvokasta, kuten pankki:
"Anatsa is a banking Trojan with Device Takeover (DTO) capabilities that can gain full control over an infected device and execute actions on a victim’s behalf. Financial organisations should urgently educate their customers about the risks of installing applications, even from official stores, and caution against enabling AccessibilityService for apps that don't require it for their supposed operations."

Iltalehden mukaan madon on voinut saada mm. PDF-lukuohjelmista.
  • Phone Cleaner - File Explorer
  • PDF Viewer - File Explorer
  • PDF Reader - Viewer & Editor
  • Phone Cleaner: File Explorer
  • PDF Reader: File Manager
Kuulostaa samalta kuin "Voi kunpa meillä olisi asuntojen ovissa sellaiset lukot, joiden avaimia tyhmät ihmiset eivät voisi jättää ovimaton alle".
 
Kuulostaa samalta kuin "Voi kunpa meillä olisi asuntojen ovissa sellaiset lukot, joiden avaimia tyhmät ihmiset eivät voisi jättää ovimaton alle".
Digitalisaation yksi varjopuoli onkin se, että aina voi töpeksiä tavalla, joka vastaa avaimen jättämistä oveen, eikä sen havaitseminen ole ollenkaan yhtä helppoa kuin huomata lukkoon jäänyt avain tai auki jäänyt ikkuna.

Perinteiselle fyysiselle turvallisuudelle ei oikein ole helposti hahmotettavia vastinpareja, ja jos olisikin, niiden akilleen kantapäät eivät ole käyttäjille ilmeisiä.
 
Kiva kun puhelimeen laitetaan kaikkea arvokasta, kuten pankki:
"Anatsa is a banking Trojan with Device Takeover (DTO) capabilities that can gain full control over an infected device and execute actions on a victim’s behalf. Financial organisations should urgently educate their customers about the risks of installing applications, even from official stores, and caution against enabling AccessibilityService for apps that don't require it for their supposed operations."

Iltalehden mukaan madon on voinut saada mm. PDF-lukuohjelmista.
  • Phone Cleaner - File Explorer
  • PDF Viewer - File Explorer
  • PDF Reader - Viewer & Editor
  • Phone Cleaner: File Explorer
  • PDF Reader: File Manager

Tästäkin voisi kertoa vähän enemmän, kuten että miten nuo troijalaiset toimii suomeksi? Sen sijaan että peloittelee kaikkia ~miljardia android käyttäjää.

Oletetaan nyt sellainen tapahtuma että mummelin tarvitsee asentaa PDF-vieweri jotta näkee jotain.. Varmaan ottaa appstoresta sen ekan suositellun,
kuka noita muita paskoja asentelee?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 318
Viestejä
4 509 355
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom