Tilastotieto voi olla tarkkaa, mutta pitää ymmärtää, että monenlaisilla tilastoinnin ulkopuolisilla muuttujilla on sivuvaikutuksia, jotka vaikuttavat myös tilastoitavaan asiaan. Tälle lienee myös joku tilastotieteilijöiden käyttämä termi olemassa.Mutta kun se vertailupiste on autot nyt ilman noita varusteita tai noiden varusteiden kanssa, niin ei siinä sitten mitkään tieolosuhteet merkkaa.
Kuitenkin tuo tilastotieto on paljon parempaa ja tarkempaa tietoa kuin sun perstuntuma heitot.
Täältä katkesi sähköt viimeksi toissapäivänä, ja sähkökatkoksia on viime aikoina ollut usein, vaikka kaapelit kaivettiin maahan ja sen takia maksetaan viisinkertaisia siirtomaksuja. Epäilen katkojen johtuvan tuulivoiman aiheuttamasta sähköverkon taajuuden heittelystä. Aina taajuuden kyykätessä sähköt laitetaan pois jostain muualta kuin rannikon suurista kaupungeista.Idioottimainen idea, jolle ei ole mitään tarvetta. Sähkökatkot ovat pääosin lyhyitä, osa hisseistä toimii varavirralla, huolto auttaa jos katko kestää pidempään. Mekaaninen kampi on turvallisuus- ja ilkivaltariski. Hississähän jarrut menevät automaattisesti päälle kun sähköt katoavat. Ja sähköjen palattua tuo aiheuttaa loputtomasti ongelmia. Ei missään nimessä. Typerä idea. Usko jo, että sille on syynsä että tuotakaan ideaasi ei ole käytössä.
Moottorijarrutus nyt on ihan normaali toimintatapa autolla ajaessa. Sen sijaan jos alat itse tietoisesti kikkailemaan jollain vasemman jalan jarrutuksilla ja onnistut vielä soveltamaan jostain harmonin soitosta tuttuja jalkaliikkeitä, niin omissa toimintatavoissa voisi olla korjaamisen varaa. Tämä ei ilmeisestikään sinulta onnistu. Valintojen maailma, sanoisi kummelimies.
Jos autossa on kolme poljinta - kytkin, jarru ja kaasu - niin vasemmanpuolimmaisen pitäisi irrottaa mekaaninen yhteys moottorin kampiakselin ja vaihteiston kytkinakselin väliltä, keskimmäisen taas pitäisi aiheuttaa painetta jarruihin ja oikeanpuolimmaisen taas pitäisi joko lisätä moottorin tehoa tai pyytää lisää kierroksia, riippuen siitä onko kyse diesel- vai ottomoottorisesta autosta. Nykyautoissa kuitenkin noilla kolmikirjaimisilla järjestelmillä nämä asiat on saatu ihan sekaisin.Miksi tämä ei päde polkimien käyttöön? Jos et nykyautossa osaapolkimia käyttää, miten voit liikennesäännöt osata? Nykyaikaista autoa ajetaan eritavalla kuin 60-luvun autoa.
Itsellä ainakaan ikinä ole ollut ongelmia hätäjarruavustimien kanssa.
Minusta tavallinen moottorijarrutus ei ole "kikkailua".
Mikrosirut autoissa alkoivat yleistymään vasta 80-luvun loppupuolella.Ihan itse sanoit, että "minä ainakin haluan ajaa sellaisella autolla, jossa kaikki on kokonaan mekaanista ja mikään tietokonejärjestelmä ei puutu ajamiseen".
Tuo vanha Ford oli esimerkki täysin mekaanisesta ajoneuvosta. Hirveän paljon uudempaa ei ole olemassakaan, jossa ei olisi jotain ohjelmallista toiminnallisuutta. Vai mihin sen rajan vedät? Ilmeisesti kuitenkin sitten vähän saa olla piirisarjaa ja ohjelmakoodia, mutta vain sopivasti ja sinun päättämissä paikoissa?
Kyllä, ja se onkin yksi nykyautojen ongelmista. Kun jostain syystä kaikki halutaan integroida yhteen, niin saadaan niin monimutkainen järjestelmä, ettei sitä enää kukaan saa toimivaksi.Niin, kyllä nuo nykyisten autojen turvamekanismit, monitoimipaneelit, turvaominaisuudet, eri järjestelmien väliset yhteydet ja moottoriohjauslogiikat ovat aika helkutin laajoja ja monimutkaisia kokonaisuuksia.
Tarkoitin kuitenkin aiemmassa viestissäni sutimisen- ja luistonestoja, jollaisten koodaamisen ei pitäisi olla kovin mahdoton tehtävä perusasiat fysiikasta ja ajoneuvotekniikasta ymmärtävälle, mutta silti edelleen on uusia autoja, jotka jäävät ristiriipuntatilanteessa vain pyörittämään ilmassa olevaa rengasta.
Sekö on minun vika, että käytän auton polkimia eri tavalla tai eri nopeudella kuin joku todennäköisesti ajokortiton soijakoodari on ajatellut?En tiedä teistä, mutta itse repesin lihavoidun kohdalla. Mielikuva kanttori Piiparisesta ajamassa täysmekaanisella ajoneuvolla. Kirjoituksesta huokuu vähän sellainen asenne, että 99,99% väestöstä pitäisi hyväksyä kehityksen pysähtyminen kaikkialla ja pärjätä ilman automatiikkaa, koska yhden suomalaisen kanttorin vainoharhat uhkaavat hänen turvallisuudentunnetta. (tune: Vuorenpeikkojen tanssi)