Ehkä pitäisi myös miettiä siltä kantilta että jos porukka ihan tosissaan pitää noita ajonvakautuksia sun muita lähes välttämättöminä varusteina tänä päivänä, niin olisiko siinä ajotavassa yhtään viilausvaraa? Itse en ole mikään Räikkönen mutta on tullut aikanaan harjoiteltua autolla ajoa sen verran että se ajaminen tulee selkärangasta, mukaan lukien kaikki reagointi äkkinäisiin tilanteisiin jos sellaisia tielle sattuu. Toisaalta olen sen verran hämäläinen, että jos joudun alkaa ajattelemaan kesken tilanteen että miksi auto tekee näin vaikka minä teen näin, niin siihen kuluu kalliita sekunnin sadasosia hukkaan joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa. Sillä ei ole väliä onko auto etu- taka- vai nelivetoinen, automaatilla vai manuaalilla, tai polttomoottorilla / sähkömoottorilla, kunhan se tottelee käskyjä.
Ajan autoa aina sillä mielellä että kyseessä on mekaaninen laite, ja mekaanisen laitteen kuuluu totella mekaanisia käskyjä. Sille en ole niin allerginen onko sen käsissä pidettävän renkulan tai pylpyrän ja mekaniikan välissä jotain helpottamassa liikerataa tms. kunhan se reagointi on välitöntä ja antaa sopivan palautteen kuljettajalle, jolloin tekeminen on luonnollista. Jos siellä on taas joku sähköinen jutska miettimässä kaikenlaista ennen kuin käsky toteutetaan, tai jopa sellainen joka vaikuttaa vaikkapa ohjaukseen tai renkaisiin, eikä ole minkäänlaista perstuntumaa, niin ei kiva.
Itse vaihdoin vasta tänä vuonna ekaan autoon, jossa on ESC ylipäänsä. Nyt talvella on valoa näkynyt kojelaudassa melko tiheään. Syy lienee osin sekin, että auton renkaat on melkoisen loppu. Ostin kyllä uudet kesärenkaat, mutta ajattelin, että noin 5-6 vuotta vanhat talvirenkaat vielä menisi, kun talvella tulee ajettua muutenkin hyvin vähän. Tietenkin on ihan tyhmää säästää turvallisuudesta, mutta kun on asuntolainat ja muutakin menoa. Kuitenkin, renkaat on ihan koomisen paskat ja vähänkään ylämäkeen lähtevistä valoista aika vaikea lähteä edes liikkeelle.
Pakko sanoa, että kun on tottunut "manuaalisempaan" tuntumaan, tuo on jopa vähän yllättävästi toimiva ominaisuus. Esim. tehonsäätö tuntuu elävän ihan omaa elämäänsä ja eteen tulee ihan yllättäviä tilanteita, kun kevyellä kaasulla auto voi ohjautua aika aggressiivisestikin ja isommalla kaasulla luistonestot aktiivisena hiljemmin. Kun on tottunut siihen, että auto vaatii aktiivista ajamista, tuohon tottuu, mutta ihan hyvin voin myös uskoa, että tottumaton kuski voi ajaa penkkaan, kun auto lähteekin käsistä yhtäkkiä vaikka ensin ei meinannut liikkua mihinkään.
Ainakin itsellä isoin allergia teknologiaan esim. autossa liittyy siihen, että korjauskustannukset nousevat. Varsinkin Suomessa kun kaikki on kallista ja palkat monella pienet, on vaikea ymmärtää, miten tuota yhtälöä saa mitenkään balanssiin. Ihan perushintainenkin uusi auto voi maksaa 2-2,5 vuoden nettopalkat. Päälle käyttökulut ja vanhoissa korjauskulut. Jos on muutakin kulua elämässä, maksuaika venyy useisiin vuosiin. Vanhemmissa autoissa korjauskulut merkkihuollossa olisi isommat kuin koko auton hinta. Ja monet systeemit on kuitenkin niin alkeellisia ja ei-kriittisiä, että jos jaksaisi, ne pystyisi osaava rakentaja koodaamaan Arduinolla itse yhdessä tai kahdessa illassa. Varmasti uuden auton omistajalla on ihan erilainen näkemys tekniikan kätevyydestä kuin elinkaarensa loppupäässä vanhoilla ajavalla, joka joutuu manailemaan milloin minkäkin järjestelmän hajoamista.
Ja vielä huono puoli on se, että mitä uudempi ja digimpi se auto on, sitä vaikeampia ja kalliimpia korjaukset ovat. Jos ottaa yhden esimerkin, 2000-luvun alun autoon akunvaihto voisi olla esim. 70 euroa ja akkuja löytyy monista kaupoista. Jos akku alkaa olla huonossa kunnossa, sen lataa vielä kerran sisällä niin, että pääsee ostamaan uuden. Työkaverilla taas auto meni pimeäksi akkua vaihtaessa ja sai hinata korjaamoon. Kyseinen autokin oli 2010-luvun alusta eli jo melkein 15 vuotta vanha. 5-10 vuoden sisään noissa 2010-luvun autoissa on se tilanne, että akunvaihdon takia voi olla kannattavampi romuttaa koko auto kun vaihto maksaa niin paljon. Tässäkin kustannusrakenne voi olla 70 eur akku + 300 eur digitaalinen kuittaus auton tietokoneelle siitä, että akku vaihdettu. Tämä ei tietenkään ole ongelma, jos auto menee peltoautoksi, mutta voi olla jos haluaa katsastaa tieliikennekäyttöön.