Minä ainakin haluan ajaa sellaisella autolla, jossa kaikki on kokonaan mekaanista ja mikään tietokonejärjestelmä ei puutu ajamiseen. Tässäkin asiassa kaikenlainen pakottaminen on vastenmielistä. Tehdastekoisten autojen digijärjestelmät ovat melkoisen huonosti koodattuja ja bugisia. Saisin itse varmasti koodattua paremmat, mutta ei kiinnosta. Auton pitää olla auto eikä tietokone.
Toki mekaanisesti, pneumaattisesti, hydraulisesti voi toteuttaa säätöjä, mutta jos miettii lukkiutumattomia jarruja, siis sellaisia jotka ei lukitu jäällä, mutta hidastaa asfaltilla, niin niiden kustannus saattaisi olla aikamoinen, ja kaukana luotettavuudesta vs perinteiset lukkiutumattomat.
Moottorinohjaus, niin ei ehkä tarvi ihan 60 luvulle palata, mutta kyllä siinäkin jäätäisiin kauksi tästä päivästä. Ja jo tässä vaiheessa oltaisiin valmistuskustannuksissa ja hinnoissa joihin ei olisi varaa kun parilla kaverilla.
Automaattilaatikon piirustukset voisi kaivaa arkistosta, se ehkä pienin ongelma,jos tuon muun sietää niin kai sen vanhan laatikon. ja jos hinta ei ole ongelma, niin tuskin kulutuskaan, ja synteettisillä polttoaineilla (jos hyväksytään jalostus prosesseissa modernimpaa tekniikkaa), voi taklata päästöjä, ja helpottaa sitä mekaanisen auton suunnittelua. Tässä budjetissa homma tuskin kaatuu polttoaineen hintaan.
Lasinnostimet, pyyhkijät, jne ne voi olla pnemaattiset, mutta jos joustetaan sen verran että ajovalot voisi olla sähköiset, ja sen verran pahaa sähköä, eihän tässä turvallisuudesta tingitä. Kyllä sitä valoa voi vaikka jollain kaasulla aikaansaada, ja jarruvalot mekaaniset, viivettä voi kyllä olla liikaa.
Näihin liittyy sellainenkin "hauska" fakta, että universaalimpia kuvansiirtoformaatteja ovat ne analogiset formaatit, joista vieläpä yleisimmät pystyy passiivisesti muuntamaan muihin analogisiin formaatteihin, mutta jostain syystä juuri niistä analogisista formaateista pyritään parhaillaan eroon. Tai onhan se syy sille tiedossa, ja se on se, että analogisissa signaalistandardeissa ei ole DRM-toiminnallisuuksia.
Analogissa on jotain etua, lähinnä se audio on vielä hengissä, niin kuparissa kuin ULA FM radio, jälkimmäinen muinaisjääne, joka ei hengissä erinomaisuudentakia, vaan sen takia että määräävä markkina-ase,
Muuten digitaaliset jyrää ihan siitä syystä että itse siirto ei ole häviöllistä, ja kaupanpäälle sitten se että parannettu kaistatehokkuutta.
Analogisissakin on ollut DRM ominaisuuksia, mutta itse analogisuuskin oli jo kohtuu tehokas kopiointisuoja, mutta siis niiden päälle sitten ihan suunniteltujakin suojia. Koska digitaalisuus teki kopionnista häviöttämän, kopio oli identtinen, niin kopiointi suojauksille lisäänty tarve. Toki vanhaan analogiaikaan tegnologia(puute) oli sinänsä jo hyvin vahva kopiointisuojaus.
Analogiaikaankin oli normiviidakkoa, ja monesti idea oli rajoittaa kilpailua, sitä on myös digitaaliaikaan, mutta standarteilla digiaikaankin pyritään turvaamaan tuota. standrtit ei aina voita sitä kisaa.