Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

Digitalisaatio tarkoittaa laajempaa yhteiskunnallista muutosta, joka tapahtuu, kun perinteisiä analogisia toimintoja ja prosesseja korvataan digitaalisilla ratkaisuilla ja teknologioilla. Digitalisaatio voi vaikuttaa monilla eri aloilla, kuten terveydenhuollossa, koulutuksessa, liiketoiminnassa ja julkishallinnossa. Esimerkiksi ostaminen netissä, etätyö ja viranomaisten viestintä sosiaalisessa mediassa ovat digitalisaatiota

Digitalisoinnilla puolestaan tarkoitetaan tietokoneiden ja datan hyödyntämistä toimintaan tai kehittämiseen. Esimerkiksi sähköpostitse viestiminen, verkkokaupan rakentaminen tai valokuvaaminen puhelimella ovat digitalisointia.

Lähde

Eikö olisi jo sama sulkea lopullisesti tämä lanka, kun ei tämä kerta kaikkiaan tunnu pysyvän aiheessa? Tredin aloittaja itse vie kerta toisensa jälkeen keskustelun aivan väärille raiteille, ja sitten porukkaa lähtee mukaan tähän offtopic-vänkäykseen..
 
Veikkaan että tuossa oli pointti että nuo paikkojen nimet on paikallisilla koukeroilla eikä latinalaisilla aakkosilla. Eli merkistöjuttua tämäkin.
Tuo kartta näyttäisi kovasti openstreetmap-kartalta. Samassa kartassa on eri kieliset maiden ja paikkojen nimet olemassa karttadatassa, on vain visualisoinnista kiinni minkä maan kielellä nuo tulevat näkyviin. Teoriassa kuka tahansa voi tehdä oman kartan openstreetmap-kartta-aineistosta haluamallaan kielellä. En siis sanoisi tuota ongelmaksi tai huonoksi puoleksi, päin vastoin on kätevää että samassa kartta-aineistossa on nimistö monella kielellä niin voi käyttää sitä kieltä mitä haluaa. Se, että jollain netin karttasivulla kiinalaiset paikat näkyy kiinan kielellä on vain sen kyseisen karttapalvelun visualisoinnin ominaisuus.
 
Kyllä merkistöt nimenomaan liittyvät digitalisaatioon - aina kun käsitellään tekstiä digitaalisessa muodossa, niin ollaan merkistöjen kanssa tekemisissä. Tuo "asia X ei liity digitalisaatioon" -huutelu tuntuu olevan eräille vain tapa vaientaa keskustelu, jos se lähtee menemään faktojen osalta omasta mielestä epämieluisaan suuntaan.

@Juha Kokkonen voi varmaan sitten tarkemmin ohjeistaa, että mikä lasketaan offtopiciksi ja mikä ei, kerta vissiin väellä on jotain epäselvyyksiä asian suhteen.
 
@Juha Kokkonen voi varmaan sitten tarkemmin ohjeistaa, että mikä lasketaan offtopiciksi ja mikä ei, kerta vissiin väellä on jotain epäselvyyksiä asian suhteen.

Tämä. Kaikki tietokoneisiin liittyvä ei liity digitalisaatioon. Muutoin koko ketjussa ei olisi mitään järkeä kun tästä tulee vain IT-ongelmien kaatopaikka tai huru-ukkojen haikailuketju kuinka kaikki oli ennen paremmin kun ääkköset eivät toimineet ja nettiyhteys ei ollut salattu.

Digitalisaatio liittyy siihen kun aiemmin "analogisia asioita" on alettu tehdä digitaalisesti ja samalla mahdollistettu kokonaan uusia palveluita tai ominaisuuksia. Tämä siirtymä ja vertailu analogisen ja digitaalisen välillä liittyy ketjuun. Muu vollotus sitten omiin ketjuihin. Ja jos haluaa perustaa jonkun "Ennen oli ATK:ssa kaikki paremmin"-valitusketjun, niin siitä vain. Siellä voi sitten jatkaa ISO/IEC 8859-1:n kaipailuja.
 
Kyllä merkistöt nimenomaan liittyvät digitalisaatioon - aina kun käsitellään tekstiä digitaalisessa muodossa, niin ollaan merkistöjen kanssa tekemisissä. Tuo "asia X ei liity digitalisaatioon" -huutelu tuntuu olevan eräille vain tapa vaientaa keskustelu, jos se lähtee menemään faktojen osalta omasta mielestä epämieluisaan suuntaan.
@Juha Kokkonen voi varmaan sitten tarkemmin ohjeistaa, että mikä lasketaan offtopiciksi ja mikä ei, kerta vissiin väellä on jotain epäselvyyksiä asian suhteen.
Tämä. Kaikki tietokoneisiin liittyvä ei liity digitalisaatioon. Muutoin koko ketjussa ei olisi mitään järkeä kun tästä tulee vain IT-ongelmien kaatopaikka tai huru-ukkojen haikailuketju kuinka kaikki oli ennen paremmin kun ääkköset eivät toimineet ja nettiyhteys ei ollut salattu.

Digitalisaatio liittyy siihen kun aiemmin "analogisia asioita" on alettu tehdä digitaalisesti ja samalla mahdollistettu kokonaan uusia palveluita tai ominaisuuksia. Tämä siirtymä ja vertailu analogisen ja digitaalisen välillä liittyy ketjuun. Muu vollotus sitten omiin ketjuihin. Ja jos haluaa perustaa jonkun "Ennen oli ATK:ssa kaikki paremmin"-valitusketjun, niin siitä vain. Siellä voi sitten jatkaa ISO/IEC 8859-1:n kaipailuja.
Ketjun aloituspostauksessa on nähdäkseni pohjustettu varsin selvästi mitä digitalisaatio tarkoittaa ja asiaa on myös ketjussa jo useita kertoja ohjeistettu.
 
Kun katson ylläolevaa kommentointia, niin minusta alkaa näyttää siltä, että pakkodigitalisaation ydinongelma ei ehkä olekaan analogisen pakottaminen digitaaliseksi vaan yleisemmin kaiken vanhan pakottaminen uudeksi, hinnasta ja seurauksista piittaamatta. Legacy on kirosana ja paskaa riippumatta siitä onko kyse pahvikortistosta, analogisesta radiosta vai VAXille tehdystä, Linuxille portatusta tietokannasta. Pelkkä digitalisaatio ei olekaan riittävää, vaan pitää olla uudenaikaista digitalisaatiota. Lähinnä tällaisesta asennoitumisesta tulee mieleen Maon kulttuurivallankumous, jossa vanha historia tuhottiin aktiivisesti ja yritettiin korvata uudella, kommunistisella tulevaisuudella.

Porukka ilkkuu sille, että uusien maailmanstandardien pakottaminen kaikkeen särkee toimivia tietojärjestelmiä, eikä haitoilla ja kustannuksilla ole väliä. Esim. tällainen, uudenaikaisesti koodattu kartta on tosi hyödyllinen eurooppalaiselle:
Screenshot at 2024-09-11 20-39-01.png

Meinaatko että paperikarttojen aikakaudella esim. kiinalaisten ja japanilaisten kartat, ja miksei kaikkien muunmaalaistenkin kartat, on aina ollut selvällä suomen kielellä? Onhan se nyt selvää, että esim. pohjoismaisten naapuriemme pääkaupunkien nimet ovat nimenomaan Tukholma ja Kööpenhamina.
 
Mutta pitää kuitenkin olla metatieto siitä, että se on unicodea - ja myös siitä, mitä unicoden tyyppiä ja versiota se on. Mikään ei siis ole muuttunut.



Edellisessä viestissäni jo kerroin, miksi unicoden pitäminen oletuksena ei ole hyvä asia. Se tekee ihan konkreettisia tietoturvariskejä ja on ongelmallinen myös käyttäjien tuottaman sisällön kanssa esimerkiksi foorumeilla ja vieraskirjoissa. Unicode on kyllä hyvä asia silloin, kun sitä tarvitaan, ja ilman unicodea moni asia olisi hankalampaa. Kuitenkin tuollainen kaikkien pakottaminen unicoden käyttäjiksi on vastenmielistä ja tuottaa enemmän ongelmia kuin ratkaisee niistä.

Ja ovathan ne tasapituiset merkistöt aina myös helpompia implementoida.


Itse asiassa nollaloppuiset merkkijonot ovat kyllä ainakin x86-alustalla varsin nopeita käsitellä. Siitä voisikin tehdä jonkinlaisen vertailun, että kumpaan menee enemmän kellosyklejä, PASCAL-tyyppisiin merkkijonoihin joissa pituustieto on alussa kokonaislukuna vai C-tyyppisiin merkkijonoihin jotka loppuvat nollatavuun. Edellämainituissa on muuten melko merkittävänä sellainen ongelma, että sen pituustiedon bittileveys pitää tietää jostain, ennen kuin koko merkkijonoa voi edes alkaa käsittelemään.

Loin aiheelle ihan oman ketjunsa oikeaan paikkaan:

 
Tietääkö joku, miksi Nordean piti väenväkisin korvata oikein hyvin toiminut Solo tällä uudella Netbank-kötöstyksellä?

Veikkaisin ainakin näitä: Koska kyse ei ole pelkästä verkkopankin käyttöliittymän uusimisesta ja koska Nordealla on asiakkaita useassa maassa. Siellähän tehtiin mm. iso core banking -uudistus, niin siihen on varmasti kytkös. Ja Solo on peruja ajalta, jolloin maiden toiminnot olivat suurelta osin erillisiä.
 
Digitalisaatio liittyy siihen kun aiemmin "analogisia asioita" on alettu tehdä digitaalisesti ja samalla mahdollistettu kokonaan uusia palveluita tai ominaisuuksia. Tämä siirtymä ja vertailu analogisen ja digitaalisen välillä liittyy ketjuun. Muu vollotus sitten omiin ketjuihin. Ja jos haluaa perustaa jonkun "Ennen oli ATK:ssa kaikki paremmin"-valitusketjun, niin siitä vain. Siellä voi sitten jatkaa ISO/IEC 8859-1:n kaipailuja.
Mitä tämän otsikon alle sinun mielestäsi sitten kuuluu?

Historian muisteluna toki paljonkin: pankit digitalisoituivat 70-80-luvulla, analogi-TV heivattiin sivuun 00-luvulla (tosin teksti-tv tuli 80-luvulla ja NICAM 90-luvun alussa), lankapuhelimet digitalisoituivat 80-luvulla viimeistä mailia lukuunottamatta ja toihan äänivalinta digin kotiinkin, GSM tuli 90-luvulla. CD-soitin on 80-luvun alusta ja iso kotien digitalisaatioaalto oli 80-luvun kuusnepat ja spektrumit ja myöhemmin pleikat. Tätä ennen videopelit. Autojen moottorinohjaus digitalisoitui viimeistään 90-luvulla. Matkatoimistot kai 80-luvulla? Taskulaskimet tulivat 70-luvulla.

Merkittäviltä osin maailma digitalisoitui 80-luvulla ja viimeistään 90-luvulla. Digitalisaatio alkoi isossa määrin 60-luvulla, kun tietokoneita alettiin hankkia julkishallintoon ja isompiin yrityksiin.

Eli mitä keskusteltavaa tässä enää on, jos rajaudutaan tiukasti analogin korvaamiseen digillä? Analogi-radion kohtalo? Mitä merkittävää digitalisaatiota muka on 2020-luvulla?
Keskusteltavaa olisi aika paljon enemmän, jos mukana olisi myös digitalisaation sukupolvet.

Väärin, ei kukaan ole haluamassa "kaiken vanhan pakottamista uudeksi, hinnasta ja seurauksista piittaamatta". Kyse on siitä, että halutaan vanhentuneiden menetelmien korvaamista tehokkaammilla, nopeammilla, käytettävämmillä ja modulaarisemmilla.
Ootapa. Aika paljon isoja, tärkeitä asioita on digitalisoitu 80-luvun tietotekniikalla. Silloin on ollut kortilla muisti, CPU-teho ja tallennustila. Ihanko tosissasi väität, että nykyaikaiset menetelmät olisivat tehokkaampia ja nopeampia kuin vanhat? :rofl:

Ennen on pitänyt oikeasti miettiä resurssien riittävyyttä. Lisäresurssien hankkiminen kun ei ole ollut ihan ilmaista ja rajansa on ollut silläkin mitä saa edes rahalla.

Meinaatko että paperikarttojen aikakaudella esim. kiinalaisten ja japanilaisten kartat, ja miksei kaikkien muunmaalaistenkin kartat, on aina ollut selvällä suomen kielellä?
Kun kartta (tai muu aineisto) renderöidään eurooppalaiselle, on luonnollista, että tekstit translitteroidaan latinalaiselle merkistölle. Ei kukaan täällä ymmärrä jotain burmalaisia koukeroita.
 
Eli mitä keskusteltavaa tässä enää on, jos rajaudutaan tiukasti analogin korvaamiseen digillä? Analogi-radion kohtalo? Mitä merkittävää digitalisaatiota muka on 2020-luvulla?
Keskusteltavaa olisi aika paljon enemmän, jos mukana olisi myös digitalisaation sukupolvet.

Tämä on tietotekniikkafoorumi. Tämä on täynnä keskusteluja noista "digitalisaation sukupolvista", mutta ne käydään omilla alaosiolla omissa ketjuissansa. Kuten kuuluukin toimia foorumin sääntöjen mukaan.
Keskustelu merkistöstä kuuluu ohjelmointiosiolle. Keskustelu AP:n Sisyfosmaisesta taistelusta MS:n pilvisoftien kanssa kuuluu joko Ongelmat-osioon tai Ohjelmisto-osioon.
 
Ootapa. Aika paljon isoja, tärkeitä asioita on digitalisoitu 80-luvun tietotekniikalla. Silloin on ollut kortilla muisti, CPU-teho ja tallennustila. Ihanko tosissasi väität, että nykyaikaiset menetelmät olisivat tehokkaampia ja nopeampia kuin vanhat? :rofl:

Ennen on pitänyt oikeasti miettiä resurssien riittävyyttä. Lisäresurssien hankkiminen kun ei ole ollut ihan ilmaista ja rajansa on ollut silläkin mitä saa edes rahalla.

Sinulla on nyt todella paljon hukassa se, mitä "tehokkuudella" tässä tarkoitetaan.

Tehokkuus tarkoittaa sitä, paljonko asioita saadaan aikaseksi / aika, mitä työntekijä siihen kokonaisuudessaan käyttää.

Otetaan vaikka esimerkki henkilöstä, jonka pitää töissä vierailla monessa paikassa, ja paikat vaihtuu päivittäin.

Vanha mekanismi == mennään joka aamu hakemaan tukikohdasta paperinen lista osoitteista missä pitää käydä. Tukikohdassa joko käsin kopioidaan se lista ottamalla siihen seinällä olevasta listasta omat osuudet tai printataan se tukikohdan tietokoneelta (jos ollaan jo 1980-luvulla)

Vasta kun tämä on haettu, lähdetään asiakkaiden luokse.

Uusi mekanismi: Kännykkään tulee lista asiakkaiden osoitteista, joissa pitää käydä. Järjestelmä myös laskee ehdotuksen käyntijärjestyksestä, jolla ajomatka paikkojen välillä minimoituu.

Kun säästyy aamun tukikohtakäynti, voidaan samassa kokonaisajassa heti käydä yhden parin asiakkaan luona enemmän. Ja kun järjestelmä laskee optimaalisen käyntijärjestyksen, voidaan säästellä ajomatkassa ja ajoajassa.


Ja mikäli listaa pitää päivitellä päivän aikana, homma hankaloituu vielä lisää vanhalla mekanismilla. Pitää joko soitella ja alkaa kirjoittelemaan listalle lisää, tai pitää käydä vaikka aina ruokatauolla tukikohdassa tarkastamassa, että olisiko listalle tullut lisää kohteita.

Uudella taas lista päivittyy kännykän softassa automaattisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Sinulla on nyt todella paljon hukassa se, mitä "tehokkuudella" tässä tarkoitetaan.

Tehokkuus tarkoittaa sitä, paljonko asioita saadaan aikaseksi / aika, mitä työntekijä siihen kokonaisuudessaan käyttää.

Otetaan vaikka esimerkki henkilöstä, jonka pitää töissä vierailla monessa paikassa, ja paikat vaihtuu päivittäin.

Vanha mekanismi == mennään joka aamu hakemaan tukikohdasta paperinen lista osoitteista missä pitää käydä. Tukikohdassa joko käsin kopioidaan se lista ottamalla siihen seinällä olevasta listasta omat osuudet tai printataan se tukikohdan tietokoneelta (jos ollaan jo 1980-luvulla)

Vasta kun tämä on haettu, lähdetään asiakkaiden luokse.

Uusi mekanismi: Kännykkään tulee lista asiakkaiden osoitteista, joissa pitää käydä. Järjestelmä myös laskee ehdotuksen käyntijärjestyksestä, jolla ajomatka paikkojen välillä minimoituu.

Kun säästyy aamun tukikohtakäynti, voidaan samassa kokonaisajassa heti käydä yhden parin asiakkaan luona enemmän. Ja kun järjestelmä laskee optimaalisen käyntijärjestyksen, voidaan säästellä ajomtkassa ja ajoajassa.


Ja mikäli listaa pitää päivitellä päivän aikana, homma hankaloituu vielä lisää vanhalla mekanismilla. Pitää joko soitella ja alkaa kirjoittelemaan lisalle lisää, tai pitää käydä vaikka aina ruokatauolla tukikohdassa tarkastamassa, että olisiko listalle tullut lisää kohteita.

Uudella taas lista päivittyy kännykän softassa automaattisesti.
Noinhan tuon digitalisoinnin pitäisi toimia. Tosin, on kyllä tullut nähtyä sitäkin että vanhanaikaiset paperilomakkeet vaan tehdään täytettävinä PDF-versioina eikä samalla paranneta prosessia millään tavalla vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus, esimerkiksi hakemalla tietokannasta lomakkeelle suoraan asiakkaan tiedot, tuotteiden/palveluiden hinnat jne. Tuollainen pelkän lomakkeen uusiminen jopa hidastaa ja huonontaa tehokkuutta kun jollain mobiililaitteella kymmeniä kenttiä käsittävä lomake on hitaampaa ja hankalampaa täyttää. Ja pahimmillaan tuosta eteenpäin homma toimii niin että lomake lähtee seuraavalle ihmiselle PDF-lomakkeena ja hän sitten manuaalisesti naputtelee tiedot laskutusjärjestelmään sun muihin järjestelmiin vaikka sekin olisi samalla voitu automatisoida.

Eli tuollaisen digisiirtymän voi tehdä hyvin, miettimällä koko prosessi uusiksi tai sitten vaan siirtää paperilomake sähköiseksi ja työmäärä pysyy samana kuin ennenkin eikä sillä saavuteta mitään aika- tai kustannussäästöjä.
 
Eli tuollaisen digisiirtymän voi tehdä hyvin, miettimällä koko prosessi uusiksi tai sitten vaan siirtää paperilomake sähköiseksi ja työmäärä pysyy samana kuin ennenkin eikä sillä saavuteta mitään aika- tai kustannussäästöjä.
Niin voi. Ei ole kuitenkaan millään tavalla digitalisaation vika, jos jossakin yrityksessä ei osata tai ei haluta päivittää prosesseja ja järjestelmiä nykyaikaisemmiksi.
 
Noinhan tuon digitalisoinnin pitäisi toimia. Tosin, on kyllä tullut nähtyä sitäkin että vanhanaikaiset paperilomakkeet vaan tehdään täytettävinä PDF-versioina eikä samalla paranneta prosessia millään tavalla vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus, esimerkiksi hakemalla tietokannasta lomakkeelle suoraan asiakkaan tiedot, tuotteiden/palveluiden hinnat jne. Tuollainen pelkän lomakkeen uusiminen jopa hidastaa ja huonontaa tehokkuutta kun jollain mobiililaitteella kymmeniä kenttiä käsittävä lomake on hitaampaa ja hankalampaa täyttää. Ja pahimmillaan tuosta eteenpäin homma toimii niin että lomake lähtee seuraavalle ihmiselle PDF-lomakkeena ja hän sitten manuaalisesti naputtelee tiedot laskutusjärjestelmään sun muihin järjestelmiin vaikka sekin olisi samalla voitu automatisoida.

Eli tuollaisen digisiirtymän voi tehdä hyvin, miettimällä koko prosessi uusiksi tai sitten vaan siirtää paperilomake sähköiseksi ja työmäärä pysyy samana kuin ennenkin eikä sillä saavuteta mitään aika- tai kustannussäästöjä.
En tiedä mistä tämän kaivoit digitalisaatiota kuvaavaksi esimerkiksi.

Toki PDF lommakkeita on tullut ja vaikka se ei ole se maali ollut, niin on tehostannut isosti toimintaa.
Paperiseen verrattuna
- lomakkeet helpompi pitää ajantasalla
- Käsinkirjoitettuun verrattuna luettavia, ja kurinalaisempia
- Tänäpäivänä iso juttu, paperit ei pyöri siellä täällä, helppo tapa parantaa sitä hallintaa
- Lomakkeiden toimitus nopeutuu, halvempaa
- Jos esimerkki kohteessa tänää vielä käsin syöttö vastaanotto päässä, niin sähköinen lomake mahdallistaa siinäkin tehostamista, puolimekaanista sähköistä käsittelyä, jos esim kopio/liitä sallittu, niin vähentää entisestään virheitä. Jossain voi olla kielletty. Mahdollistaa kuitenkin jatkossa prosessi automatisointia.

Monessa paikkaan ollaa toki paljon pidemmällä , mutta nuokin vaiheet ovat olleet isoja harppauksia. Kannattaa myös se tiedostaa että jossain pisteessä se näkymä on vain siitä kohtaa, jossain pisteessä voi työmäärä jopa lisääntyä, mutta isommassa kuvassa iso tehostus.

Tyypillinen esimerkki jälkimmäisestä on se että ennen digitalisaatiota joku suorittavaa työtä tekevä teki sitä omaa hommaa, ja sen tekemistä organisoit ja välitti useita henkilöitä, ja tänään se suorittavaa työtä tekevä sen lisäksi itse hakee seuraan tehtävän määrykset, ohjeet, ja tekee niistä kuittaukset, raportin, eli kokee tekevänsä sen lisää, vs aiemmin. Mutta homma tehostunut järkyttävästi.
 
Työeläkealalla digitalisaatio on ollut huimaa vaikka verrattuna vuoteen 2005 jolloin itse aloittelin alalla. Silloin oikeasti kaikki hakemukset sun muut tulivat joko paperilla, sähköpostilla tai faksilla jonka jälkeen nämä käsin lähetettiin skannattavaksi talon asiakirjaskannaamoon tai postitukseen ja syötettiin kaikki tiedot käsin järjestelmiin.

Kun tuli päätöksen antamisen aika, kirjoitettiin päätös Wordissa vakiopohjia käyttäen ja tulostettiin tuo päätös omalla printterillä ja tämän jälkeen kuoritettiin ja lähetettiin sisäisellä postilla postitukseen. Vakuutuskirjat kansioitiin > sisäisellä postilla postitukseen. Sisäinen posti kävi 4 kertaa päivässä hakemassa lähtevät postit.

Nykyään kaikki on digitaalista. Päätökset tulevat suoraan systeemeistä, asiakkaat löytyvät Salesforcesta ja CRM:stä, kaikki tapahtuu digitaalisesti tai robottien tekemänä. Itselle jää aikaa asiantuntijatyöhön paljon enemmän päivän aikana. En edes muista koska olisin lähettänyt viimeksi kenellekään postilla mitään.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mistä tämän kaivoit digitalisaatiota kuvaavaksi esimerkiksi.

Toki PDF lommakkeita on tullut ja vaikka se ei ole se maali ollut, niin on tehostannut isosti toimintaa.
Paperiseen verrattuna
- lomakkeet helpompi pitää ajantasalla
- Käsinkirjoitettuun verrattuna luettavia, ja kurinalaisempia
- Tänäpäivänä iso juttu, paperit ei pyöri siellä täällä, helppo tapa parantaa sitä hallintaa
- Lomakkeiden toimitus nopeutuu, halvempaa
- Jos esimerkki kohteessa tänää vielä käsin syöttö vastaanotto päässä, niin sähköinen lomake mahdallistaa siinäkin tehostamista, puolimekaanista sähköistä käsittelyä, jos esim kopio/liitä sallittu, niin vähentää entisestään virheitä. Jossain voi olla kielletty. Mahdollistaa kuitenkin jatkossa prosessi automatisointia.

Monessa paikkaan ollaa toki paljon pidemmällä , mutta nuokin vaiheet ovat olleet isoja harppauksia. Kannattaa myös se tiedostaa että jossain pisteessä se näkymä on vain siitä kohtaa, jossain pisteessä voi työmäärä jopa lisääntyä, mutta isommassa kuvassa iso tehostus.

Tyypillinen esimerkki jälkimmäisestä on se että ennen digitalisaatiota joku suorittavaa työtä tekevä teki sitä omaa hommaa, ja sen tekemistä organisoit ja välitti useita henkilöitä, ja tänään se suorittavaa työtä tekevä sen lisäksi itse hakee seuraan tehtävän määrykset, ohjeet, ja tekee niistä kuittaukset, raportin, eli kokee tekevänsä sen lisää, vs aiemmin. Mutta homma tehostunut järkyttävästi.
No jos otetaan esimerkiksi vaikkapa joku asentajan keikkalappunen, niin paperiversion naputtelee nopeammin koneelle oikeisiin kenttiin kuin copypasteaa kenttä kerrallaan jostakin ensin sähköpostin liitteenä tulleesta pdf-lomakkeesta joka pitää erikseen avata ruudulle ja vaihdella ikkunasta ja sovelluksesta toiseen (jos vaan käsialasta saa selvää). Lisäksi asentajat inhoavat täytellä mitään kankeita pdf-lomakkeita työkännykän pieneltä näytöltä ja mieluummin tekisivät niitä paperisia kun ne oli nopeampia täyttää käsin kynällä.

Sanoisin että tuollaisessa uudistuksessa digitalisoinnista on ollut vain haittaa kun hankaloittaa ja hidastaa prosessia, asentajien ja lomakkeiden naputtelijoiden ärsyyntymisestä puhumattakaan. Ainoa säästö on se, että paperilomakkeita ei tarvitse asentajilla olla mukana, mutta pahimmassa tapauksessa tuokin korvautuu sillä että joku pienellä näytöllä varustetun koneen omaava konttoriduunari printtailee nuo laput ensin paperille helpottaakseen omaa syöttötyötään kun ei tarvitse sovellusten välillä pomppia.

Ja olen päässyt todistamaan sitäkin kun eräässä firmassa siirryttiin joskus yli 20v sitten "paperittomaan konttoriin", paperin kulutus lisääntyi ensimmäisen vuoden aikana kolminkertaiseksi...
 
Työeläkealalla digitalisaatio on ollut huimaa vaikka verrattuna vuoteen 2005 jolloin itse aloittelin alalla. Silloin oikeasti kaikki hakemukset sun muut tulivat joko paperilla, sähköpostilla tai faksilla jonka jälkeen nämä käsin lähetettiin skannattavaksi talon asiakirjaskannaamoon tai postitukseen ja syötettiin kaikki tiedot käsin järjestelmiin.

Kun tuli päätöksen antamisen aika, kirjoitettiin päätös Wordissa vakiopohjia käyttäen ja tulostettiin tuo päätös omalla printterillä ja tämän jälkeen kuoritettiin ja lähetettiin sisäisellä postilla postitukseen. Vakuutuskirjat kansioitiin > sisäisellä postilla postitukseen. Sisäinen posti kävi 4 kertaa päivässä hakemassa lähtevät postit.

Nykyään kaikki on digitaalista. Päätökset tulevat suoraan systeemeistä, asiakkaat löytyvät Salesforcesta ja CRM:stä, kaikki tapahtuu digitaalisesti tai robottien tekemänä. Itselle jää aikaa asiantuntijatyöhön paljon enemmän päivän aikana.
Noinhan sen digitalisaation pitäisikin onnistua, ja joissakin paikoissa on onnistuttukin. Valitettavan usein jostain "säästetään" ja sitten samoista analogiprosesseista tehdään vain monimutkaisia digiprosesseja joissa joku asia on aavistuksen halvempaa ja nopeampaa mutta kaikki muu on kalliimpaa ja hitaampaa.
 
No jos otetaan esimerkiksi vaikkapa joku asentajan keikkalappunen, niin paperiversion naputtelee nopeammin koneelle oikeisiin kenttiin kuin copypasteaa kenttä kerrallaan jostakin ensin sähköpostin liitteenä tulleesta pdf-lomakkeesta joka pitää erikseen avata ruudulle ja vaihdella ikkunasta ja sovelluksesta toiseen (jos vaan käsialasta saa selvää). Lisäksi asentajat inhoavat täytellä mitään kankeita pdf-lomakkeita työkännykän pieneltä näytöltä ja mieluummin tekisivät niitä paperisia kun ne oli nopeampia täyttää käsin kynällä.
Voidaan toki maalailla kankeita prosesseja käistellä se PDF vastaanotto päässä ja verratta johonkin näppärään selkeään käsinkirjoitettuun. Jos copy/paste on esimerkissä vaikeaa, niin voi sen lukea ja naputella, virhe riski lisääntyy.

Mutta tuossakin säästyy se paperinlapun toimitus, käsittely, arkistointi, tuhoaminen.

Se toki harmillista että esimerkki kohteessa lomakkeen täyttäjillä huonot välineet, ja se että lomakkeen toimituskin vaikeaksi koetulla sähköpostilla, näihin olisi toki helppoja ja edullisia vaihtoehtoja. Koska en yksittäistä tapausta tunne niin menee arvailuksi jutun taustat.

Ensinnä tulee toki mieleen se että se digatalisointi ollut jälkijunassa, ja kun on esim tullut kyselyä että mites te niitä lappusia käsittelette niin tuolla tavalla nopeasti saati hommaa paikattua.

Ehkä siellä on jotain isompaa menossa, jos tuo vaihe on vielä pitkään käytössä, niin päätelaitteet miettiä, ja se lomakkeiden välitys, esim lomakkeet täyttää ohjelmalla joka tukee pilvitallennusta, se taipuu pieneenkin oraganisaatioon. Tietenkin jos kyse ison ja pienen oraganisaation välisestä rajapinta puutteesta, niin voi olla pitkäprosessi tehdä väliaikaisesti.


Muistettava se että sähköpostin valinnalla muistakin syistä kuin vain se että lomake saadaan perille.
 
Viimeksi muokattu:
Erinäiset automatisoidut tuotevarastot ovat hyvä esimerkki valtavasta tehostuksesta joka ei olisi mahdollista ilman digitalisaatiota. Joskus vuosia sitten tuli käytyä töiden merkeissä todella suuren vaatevalmistajan automatisoidussa varastossa josta lähetettiin tuotteita eteenpäin liikkeisiin ja verkkokauppatilauksiin. Robotit sinkoilivat hyllyltä toiselle ja keräsivät ja kuljettivat ne paketointialueelle.

Noi on todella vakuuttavia kokonaisuuksia kun pääsee näkemään vierestä miten prosessi pyörii. Oli ymmärtääkseni vielä tuolloin kyseisen firman vanhentuneempi varasto, uudempaa en päässyt näkemään.
 
Noinhan tuon digitalisoinnin pitäisi toimia. Tosin, on kyllä tullut nähtyä sitäkin että vanhanaikaiset paperilomakkeet vaan tehdään täytettävinä PDF-versioina eikä samalla paranneta prosessia millään tavalla vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus, esimerkiksi hakemalla tietokannasta lomakkeelle suoraan asiakkaan tiedot, tuotteiden/palveluiden hinnat jne. Tuollainen pelkän lomakkeen uusiminen jopa hidastaa ja huonontaa tehokkuutta kun jollain mobiililaitteella kymmeniä kenttiä käsittävä lomake on hitaampaa ja hankalampaa täyttää. Ja pahimmillaan tuosta eteenpäin homma toimii niin että lomake lähtee seuraavalle ihmiselle PDF-lomakkeena ja hän sitten manuaalisesti naputtelee tiedot laskutusjärjestelmään sun muihin järjestelmiin vaikka sekin olisi samalla voitu automatisoida.

Eli tuollaisen digisiirtymän voi tehdä hyvin, miettimällä koko prosessi uusiksi tai sitten vaan siirtää paperilomake sähköiseksi ja työmäärä pysyy samana kuin ennenkin eikä sillä saavuteta mitään aika- tai kustannussäästöjä.
Toki PDF:kin tukee osittaista koneellista käsittelyä. PDF-lomake mahdollistaa syötteen rakenteistamista, rajaamista ja lomakkeen lukemisen koneellisesti. Syötteen validointi on vähän puutteellista. Tiedostoja joutuu manuaalisesti pyörittelemään. Asiakkaat voivat myös lähettää takaisin sellaisia PDF-tiedostoja, joissa kaikki rakenteinen data on kadonnut ja lomake pitää lukea käsin printistä. Tietoturvan huolehtiminen jää asiakkaankin vastuulle. Hyvänä puolena tuossa on offline-käyttö ja sen manuaalisen työn takia siinä ei ole samanlaista bittiruton mahdollisuutta kuin digipalveluissa. Kun palveluita on digitalisoitu, kyllä tuokin on ollut ihan hyödyllinen kehitysvaihe. Varsinkin julkisella puolellahan palveluiden uudelleenkehityksen tarve on jatkuvaa ja Vitjan ja Digionen tapaiset epäonnistumiset kyllä syövät paljon niitä etuja mitä saavutetaan kun käyttöliittymä on tehty Nodella, Reactilla, Tailwindilla ja muilla 1-2 viime viikon aikana hitiksi nousseilla js-kirjastoilla.

Toki varmaan niitäkin organisaatioita vielä 2024 on, jotka keksivät nyt ekaa kertaa, että rtf/doc-formaatin sijaan lomakkeet voi tarjota pdf:nä, niin ne näyttävät printattuna samana ilman että tarvii olla sama 16 vuotta vanha mustavalkolaser rinnakkaisporttiin kytkettynä 300 dpi:n asetuksilla kuten siellä virastossa. Edelläkävijät hoksasivat tuon jo 40 vuotta sitten.
 
Yksi ei niin hyvin loppuun asti mietitty tai toteutettu digitalisaatio on lupapiste.fi Kunnat on pitkäli siirtyneet käyttämään vain lupapisteen kautta lähetettyjä lupahakemuksia. Erittäin hyvä ja asioita nopauttava digiloikka. Teoriassa.

Esimerkiksi kunta vaatii toimenpideluvan hakemista, jos kaava-alueella haluat rakentaa katetun terassin takapihalle. Helppo homma, tee tunnukset lupapisteeseen, täytä hakemus ja se on siinä. Kilinvitut.

Työnjohtaja ? Minä ? Ei, pitää olla veronumero. Mihin rakennusjätteet toimitetaan ? Mitkä rakennusjätteet ? Kuka tekee lopputarkastuksen ? Piirrustuksen laatija ? Ei, et ole arkkitehti. Vitut, rakennetaan ilman lupaa. :D

Palvelua toteutettaessa on ollut mielessä vain suuret rakennushankkeet, joita toteuttaa ammattilaiset ja tavallinen ihminen on unohdettu kokonaan.
 
Keskustelu merkistöstä kuuluu ohjelmointiosiolle.
Onpa melkoinen tunnelinäkö, jos näkee merkistökysymykset vain koodausasiana. Ohjelmistojen särkyminen ja bugaaminen koskee kaikkia, jotka ohjelmistoja käyttävät ja saattavat osua myös ihmisiin, joiden tietoja käsitellään.

Huonoilla valinnoilla on vaikutuksia myös ihmisiin, jotka eivät ole itse mitenkään koodaamisen kanssa tekemisissä. Ääkkösten kanssa tapeltiin joskus 80-luvulla mutta 90-luvulta lähtien ne on vaikuttaneet olevan kunnossa. Enää ei ehkä osata edes epäillä, että uusilla standardeilla olisi särjetty jotain toimivaa. Siksi näistä olisi syytä keskustella myös laajemman yleisön keskusteluna.

.
.
Vanha mekanismi == mennään joka aamu hakemaan tukikohdasta paperinen lista osoitteista missä pitää käydä. Tukikohdassa joko käsin kopioidaan se lista ottamalla siihen seinällä olevasta listasta omat osuudet tai printataan se tukikohdan tietokoneelta (jos ollaan jo 1980-luvulla)

Vasta kun tämä on haettu, lähdetään asiakkaiden luokse.
.
Tämä vaikuttaa puhdasoppiselta olkiukkoilulta. Kaupallinen organisaatio on aina saanut kilpailuetua tehostamalla toimintaansa, joten uutta teknologiaa on otettu käyttöön jo aikaa sitten.

Muistin virkistämiseksi, kännykät yleistyivät 90-luvulla. Niillä on voinut soittaa firman sihteerille ja _kysyä_ päivän agendaa. Sitä aiemmin on ollut hakulaitteet, joilla tukikohta on voinut kommunikoida kenttäväen kanssa. Joillakin taisi olla omia radiojärjestelmiäkin?

Missään nimessä tässä ei ole kyse mistään päivänpolttavasta digitalisaatiosta - paitsi ehkä sihteerin eliminoimisen osalta?

...Silloin oikeasti kaikki hakemukset sun muut tulivat joko paperilla, sähköpostilla tai faksilla jonka jälkeen nämä käsin lähetettiin skannattavaksi talon asiakirjaskannaamoon tai postitukseen ja syötettiin kaikki tiedot käsin järjestelmiin.
...
Nykyään kaikki on digitaalista. Päätökset tulevat suoraan systeemeistä, asiakkaat löytyvät Salesforcesta ja CRM:stä, kaikki tapahtuu digitaalisesti tai robottien tekemänä.
Tätäkö nykypäivän digitalisaatio tosiaan on: digitaali ei ole enää oma valinta vaan ihmiset systemaattisesti pakotetaan asioimaan digitaalisesti?

Minua ainakin toden teolla etoo teknologian pakottaminen. Pahempaa kuin 1984.
 
Ja olen päässyt todistamaan sitäkin kun eräässä firmassa siirryttiin joskus yli 20v sitten "paperittomaan konttoriin", paperin kulutus lisääntyi ensimmäisen vuoden aikana kolminkertaiseksi...
Tästä olisi kiva kuulla lisää miten tämä on mahdollista :confused:
 
Tätäkö nykypäivän digitalisaatio tosiaan on: digitaali ei ole enää oma valinta vaan ihmiset systemaattisesti pakotetaan asioimaan digitaalisesti?

Minua ainakin toden teolla etoo teknologian pakottaminen. Pahempaa kuin 1984.
Sitä se on ja hyvä niin. Käsittämätöntä että joku vuonna 2024 haikailee paperilomakkeiden ja manuaalityön aikaan.

Onhan se mukavaa kirjoittaa huonolla käsialalla paperihakemukseen kaikki tiedot nimestä osoitteen kautta muihin tietoihin kuin se että tunnistautuu ja järjestelmät tuovat kaiken esitiedon valmiiksi asiakasjärjestelmästä.

Tosi ikävää.
 
Tätäkö nykypäivän digitalisaatio tosiaan on: digitaali ei ole enää oma valinta vaan ihmiset systemaattisesti pakotetaan asioimaan digitaalisesti?

Minua ainakin toden teolla etoo teknologian pakottaminen. Pahempaa kuin 1984.
Mikäänhän ei estä loppukäyttäjää lisäämästä itselleen tuota analogista vaihetta. Voit tulostaa lomakkeet paperille, syöttää tiedot niihin käsin ja itse hoitaa niistä käsin syötetyistä dokumenteista sen digitointivaiheen (syöttämällä tiedot sinne digitaaliselle lomakkeelle).

Itse en ainakaan toivo että mitkään julkiset palvelut hoitaisivat tätä digitointia itse ihan kustannussyistä, mutta tosiaan tuon analogi-välivaiheen voi kuka tahansa tehdä halutessaan, jos se jotenkin hyödylliseltä tuntuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä olisi kiva kuulla lisää miten tämä on mahdollista :confused:
Ihan hirveästi en valitettavasti tuosta voi kertoa etten paljasta kyseistä firmaa tai muitakaan identifioivia asioita mutta...

Kyseisessä firmassa siis oli ennen ilmoitustaululla kaikenlaisia tiedotteita sun muita ja suunnilleen jokainen pienikin asia kuskattiin firman sisäisessä postissa paperisena ja tärkeiden asioiden kohdalla oli joskus jopa jotain tulostettuja paperinippuja jotka kiersivät ihmiseltä toiselle jne. Tuon muutoksen jälkeen lähes kaikki nuo asiat siirtyivät sähköpostiin, mutta kun firmassa oli paljon sellaisia ihmisiä jotka olivat tottuneet lukemaan kaiken paperilta eivätkä tietokoneen ruudulta (ja olivat ylipäätään todella huonoja käyttämään tietokonetta) niin suuri osa ihmisistä printtaili noita sähköpostejaan ja lukivat ne sitten paperilta. Oli tuossa vähän muutakin mutta tuo oli suuri syy siihen että paperinkulutus lisääntyi tuon muutoksen takia. Toki järjestelmät olivat melko kankeita, ihmisillä huonoja näyttöjä koneissaan ja ohjeistuskin oli mennyt ihan vihkoon.
 
Tätäkö nykypäivän digitalisaatio tosiaan on: digitaali ei ole enää oma valinta vaan ihmiset systemaattisesti pakotetaan asioimaan digitaalisesti?

Tämä on suurimmassa osassa tapauksista vain hyvä asia. Kun on olemassa vain digitaalinen kanva, voi se prosessikin muuttua järkevämmäksi ja sujuvammaksi. Ja samalla säästää kustannuksia ja tuoda uusia mahdollisuuksia ja ominaisuuksia. Viranomaisjutuissa on tärkeää mahdollistaa myös analoginen versio yhdenvertaisuuden takia ainakin ylimenovaiheessa. Eli niin että se 100v mammakin saa asiansa hoidettua järkevästi vaikkei ole tietokonetta eikä kännykkää. Mutta jossain vaiheessa tuo voidaan poistaa ja vaatia että kaikki asiointi tehdään digitaalisesti ja tietokone tai kännykkä on samanlainen vaatimus kuin kynä jolla lomakkeen täyttäisi.

Kaupallisella puolella sitten voidaan siirtyä paljon agressiivisemmin digiin. C-kasettien osto ei ole perusoikeus, ei edes fyysisten CD-levyjen. Tai VHS-kasettien vuokraus. Erittäin hyvä että "pakotetaan". Digiä periaatteen takia vastustavia ei tässä asiassa tarvitse onneksi kuunnella tippaakaan. He joko siirtyvät digiin tai eivät käytä mitään palveluita.
 
Yksi ei niin hyvin loppuun asti mietitty tai toteutettu digitalisaatio on lupapiste.fi Kunnat on pitkäli siirtyneet käyttämään vain lupapisteen kautta lähetettyjä lupahakemuksia. Erittäin hyvä ja asioita nopauttava digiloikka. Teoriassa.

Esimerkiksi kunta vaatii toimenpideluvan hakemista, jos kaava-alueella haluat rakentaa katetun terassin takapihalle. Helppo homma, tee tunnukset lupapisteeseen, täytä hakemus ja se on siinä. Kilinvitut.

Työnjohtaja ? Minä ? Ei, pitää olla veronumero. Mihin rakennusjätteet toimitetaan ? Mitkä rakennusjätteet ? Kuka tekee lopputarkastuksen ? Piirrustuksen laatija ? Ei, et ole arkkitehti. Vitut, rakennetaan ilman lupaa. :D

Palvelua toteutettaessa on ollut mielessä vain suuret rakennushankkeet, joita toteuttaa ammattilaiset ja tavallinen ihminen on unohdettu kokonaan.

Olisiko nämä samat tiedot helpommin täytettävissä jos olisi fyysinen paperilappu minkä kunnalle pitäisi palauttaa? Ja kokeilitko pystyykö osan kohdista jättämään tyhjäksi?
 
Tämä on suurimmassa osassa tapauksista vain hyvä asia. Kun on olemassa vain digitaalinen kanva, voi se prosessikin muuttua järkevämmäksi ja sujuvammaksi. Ja samalla säästää kustannuksia ja tuoda uusia mahdollisuuksia ja ominaisuuksia. Viranomaisjutuissa on tärkeää mahdollistaa myös analoginen versio yhdenvertaisuuden takia ainakin ylimenovaiheessa. Eli niin että se 100v mammakin saa asiansa hoidettua järkevästi vaikkei ole tietokonetta eikä kännykkää. Mutta jossain vaiheessa tuo voidaan poistaa ja vaatia että kaikki asiointi tehdään digitaalisesti ja tietokone tai kännykkä on samanlainen vaatimus kuin kynä jolla lomakkeen täyttäisi.

Kaupallisella puolella sitten voidaan siirtyä paljon agressiivisemmin digiin. C-kasettien osto ei ole perusoikeus, ei edes fyysisten CD-levyjen. Tai VHS-kasettien vuokraus. Erittäin hyvä että "pakotetaan". Digiä periaatteen takia vastustavia ei tässä asiassa tarvitse onneksi kuunnella tippaakaan. He joko siirtyvät digiin tai eivät käytä mitään palveluita.
Monissa asioissa asioinnin digitalisointi on kyllä helpottanut paljon omaa asiointia mutta vastaavasti esimerkiksi faijan kohdalla hankaloittanut, hänellä kun ei ole tietokonetta eikä edes älypuhelinta. Itsekin toivoisin tiettyihin asioihin pidempää siirtymäaikaa nimenomaan noiden "tietotekniikkarajoitteisten" eli vanhusten ja vastaavien takia mutta toivoisin silti että digipuoltakin samalla kehitettäisiin.

Hyvä esimerkki kehityksestä on vaikkapa työkkäri, aikanaan olin osa-aikaisena töissä ja työnhaku piti pitää voimassa, joten piti määrävälein käydä työkkärin konttorilla ihan fyysisesti, ja tottakai ne olivat auki todella huonosti töissä käyvän näkökulmasta. Sitten tuo muuttui siihen että tarvitsi enää soittaa johonkin numeroon olikohan puolen vuoden välein ja nykyään tuokin ilmeisesti hoituu jo täysin sähköisesti nettisivujen kautta. Tuo tuolla työkkärissä käynti tuntui todella idioottimaiselta kun työt alkoivat 8:00 ja työkkäri taisi avautua 9:00 ja tottakai siellä oli puolen kilometrin jono että pääsi sen 5min juttelemaan aspan kanssa. Tuossa meni vähintään 2-3h työaikaa hukkaan muutenkin ehkä vähän pienemmistä osa-aikaisen tunneista.

Monet palvelut toimivat loistavasti digitaalisena, esimerkiksi työterveys. Ennen piti soittaa aika ja mennä paikanpäälle käymään saadakseen saikkulapun, nykyään voi netissä varata sen ajan tai jopa tapauksesta riippuen jopa chatissa tai videovastaanotolla hoitaa asian kotoa käsin eikä tarvitse enää lähteä puolikuolleena kitumaan vastaanotolle.

Toki edelleen on muutamia asioita mitä hoidan "analogisesti" eli puhelimella soittamalla tai paikanpäällä käymällä mutta ne ovat yleensä sellaisia asioita joista en itse hirveästi ymmärrä ja on helpompaa hoitaa asia suoraan keskustelemalla eikä lähettää lukuisia sähköposteja tai odottaa pirun hidasta chattia.

Tuosta tulikin mieleen tuo chat, teoriassa se on hieno keksintö mutta yleensä chat-aspan kanssa asiointiin kuluu tuhottomasti aikaa kun itse kirjoittaa asiansa muutamassa sekunnissa ja sitten odottelee 5-10min että chat-henkilö vastaa ja jos asia ei selvinnytkään sillä yhdellä viestillä niin odotellaan toiset 5-10min jne. Ilmeisesti yksi henkilö hoitaa 100 chat-asiakasta samaan aikaan ja chat-aspan osaaminenkin yleensä on vähän puutteellista eli joutuu etsimään tietoa tai kysymään tietävämmiltä joten hommassa kestää. Tuossa olisi kyllä paljon parannettavaa että chatin kautta asiointi olisi sujuvampaa. Itse pääsääntöisesti koitan välttää chatteja jos vaan voin asian muuten hoitaa.
 
Toki edelleen on muutamia asioita mitä hoidan "analogisesti" eli puhelimella soittamalla tai paikanpäällä käymällä mutta ne ovat yleensä sellaisia asioita joista en itse hirveästi ymmärrä ja on helpompaa hoitaa asia suoraan keskustelemalla eikä lähettää lukuisia sähköposteja tai odottaa pirun hidasta chattia.

Tosin nämä ovat lopulta yhtä digitaalisia keskenään. Eri keskustellaan ihmisen kanssa eri kanavia pitkin ja ihan samaa mieltä: puhelin/puhuminen on monessa tilanteessa lyömätön sillä asioiden selittäminen ja varmistaminen että toinen ymmärtää on usein helpompaa. Saa täyden huomion aspalta toisin kuin chätissä jossa aspa saattaa yhtäaikaa vasta 10 eri chättiin. Videopuhelu on vielä askel pidemmälle, jossa esim. lekurille voi näyttää jotain oiretta. Puhelussa tai chätissä asian saa hoidettua heti eikä monen päivän päästä jolloin mailiin vastataan. Aivan liian usein laitan maililla numeroidut kysymykset joihin haluan vastauksen ja en niitä silti saa. Saa nopeammin korjattua virheet kuin mailitse jossa joutuu joka välissä odottamaan N päivää. Sinänsä kaikissa on ihminen toisella puolella mutta kommunikointi hoituu eri tavalla. Chätbotteja en edes kommentoi. Täyttä paskaa lähes aina (oho, kommentoin silti). Mutta joskus ihmischat on jossain triviaalissa asiassa ihan näppärä kuten reseptin uusiminen ja asian voi hoitaa jossain jossa ei halua että muut kuulevat.
 
Monissa asioissa asioinnin digitalisointi on kyllä helpottanut paljon omaa asiointia mutta vastaavasti esimerkiksi faijan kohdalla hankaloittanut, hänellä kun ei ole tietokonetta eikä edes älypuhelinta. Itsekin toivoisin tiettyihin asioihin pidempää siirtymäaikaa nimenomaan noiden "tietotekniikkarajoitteisten" eli vanhusten ja vastaavien takia mutta toivoisin silti että digipuoltakin samalla kehitettäisiin.

Sitä siirtymäaikaa on ollut tässä jo vähintään sellaiset 10-15 vuotta, joten pitäisi sen nyt jo hiljalleen riittää. Tämä "mutta vanhukset" argumentti on kyllä aika väsynyt, koska kyllä ne vanhuksetkin voivat oppia uusia juttuja. Kyse on enemmänkin jostain itsepäisyydestä, kuin siitä, että ei kykenisi oppimaan juttuja.

Mulla on yksi kohta 80 vuotias täti, joka oli ikänsä pienmaatilan emäntänä. Ainoa kontakti tietokoneisiin niiden talossa oli se, että hänen pojalla oli C64. Täti ei elämässänsä koskenutkaan tuohon koneeseen, paitsi ehkä siivotessa. Eli aikalailla niin ei-diginatiivi kuin vain voi olla.
Kunnes sitten jonain about 65 vuotiaana täti totesi, että kun laskutkin pitäisi maksaa netissä, niin ehkä on aika oppia käyttään tietokonetta. Meni kansalaisopiston ATK-kurssille ja sen jälkeen kysyi multa ohjeita tietokoneen ostoon. Kävin hakeen sille hinnat alkaen mallin verkkiksestä ja siitä lähtien täti on hyvin onnistunut hoitaan verkkopankki asioinnit ja muut digitalisaation tuomat "haasteet". Joo, alkuvuosina tuli tämän tästä kysymyksiä ties minkälaisista asioista, mutta suht nopeasti oppi sen peruskäytön sille tasolle, että ei enää ole tarvinnut erityisemmin apuja. Nykyään kysymykset liittyy siihen, jos syystä tai toisesta tulee joku englanninkielinen teksti, ja täti ei osaa sanaakaan englantia.

Joten aina kun näkee valitusta siitä, miten digitalisaatiossa vanhukset jäävät jotenkin ulkopuolelle, niin tulee mieleen kyseinen täti ja ajatus siitä, että ei niitä vanhuksia jätetä ulkopuolelle vaan ne vanhukset itse jäävät ulkopuolelle.
 
Sitä siirtymäaikaa on ollut tässä jo vähintään sellaiset 10-15 vuotta, joten pitäisi sen nyt jo hiljalleen riittää. Tämä "mutta vanhukset" argumentti on kyllä aika väsynyt, koska kyllä ne vanhuksetkin voivat oppia uusia juttuja. Kyse on enemmänkin jostain itsepäisyydestä, kuin siitä, että ei kykenisi oppimaan juttuja.

Ja niin kauan kun niitä paperilomakkeita on tarjolla, ne jäärät niitä myös täyttelevät ja tällä voidaan perustella että ei voida vielä siirtyä digiin. Eli samaa mieltä: jossain on raja milloin voidaan vaatia digitaalista asiointia ja lopettaa papereiden tarjoaminen ohella. Se on sitten tekninen yksityiskohta, mihin se raja vedetään. Kuinka pieneksi paperilomakkeiden täyttö pitää jäädä että sitä ei enää tarjota ja tarjotaanko yhteiskäyttökoneita, joilla lomakkeet voidaan täyttää avustetusti asiakkaan kanssa tarvittaessa tai jotain muuta apua digivammaisille.
 
Olisiko nämä samat tiedot helpommin täytettävissä jos olisi fyysinen paperilappu minkä kunnalle pitäisi palauttaa? Ja kokeilitko pystyykö osan kohdista jättämään tyhjäksi?
Toimenpidelupahan ei nimestään huolimatta ole varsinainen lupa, vaan enemmänkin ilmoitus kunnan rakennusvalvontaan. Edellinen vastaava tapaus hoitui vapaamuotoisella sähköpostilla rakennusvalvontaan, joka johti siihen, että rakennusvalvonnasta soitettiin ja kyseltiin pari kysymystä ja homma oli sillä selvä.

Tuon lupapistehakemuksen tekemisestä on jo muutama vuosi aikaa, se oli aikalailla kyseisen palvelun lanseeraamisen aikoihin, joten on varmasti parantunut niistä ajoista.

Osan turhista kysymyksistä pystyi ohittamaan, osa oli pakollisia ja näiden osalta sitten joutuikin kyselemään käyttäjätuen kauta, että mitä tehdään, jonka johdosta kunnan edustaja pääsi isommin oikeuksin ohittamaan nämä pakolliset osiot.
Ongelmahan oli puhtaasti UI/UX puolella, lomake ei mukautunut lainkaan aiempiin valintoihin. Esim. jos heti ensimmäisenä valitsen tyypiksi toimenpidelupa, niin sen perusteella lomakkeen jatkokysymyksistä olisi voinut suuren osan jättää näyttämättä.
 
Monissa asioissa asioinnin digitalisointi on kyllä helpottanut paljon omaa asiointia mutta vastaavasti esimerkiksi faijan kohdalla hankaloittanut, hänellä kun ei ole tietokonetta eikä edes älypuhelinta. Itsekin toivoisin tiettyihin asioihin pidempää siirtymäaikaa nimenomaan noiden "tietotekniikkarajoitteisten" eli vanhusten ja vastaavien takia mutta toivoisin silti että digipuoltakin samalla kehitettäisiin.
Minustakin digipalveluiden kehittäminen on hyvä asia, kunhan se tapahtuu vapaaehtoispohjalta. Jos ne on niin hyviä kuin väitetään, niin kaikkihan siirtyy niitä käyttämään vapaaehtoisesti. Jotain on pahasti vialla, jos palveluita on jotenkin pakotettava tai edes painostettava.

Pitäisikin luopua ajatuksesta, että olisi jokin siirtymäaika ja olla tyytyväinen siihen, että digiasioijat keventävät asiakaspalvelun työtaakkaa. Ei pitäisi edes tavoitella täydellisyyttä.

Esimerkiksi lukuisat tietosuoja- ja yksityisyydensuojakysymykset on valideja perusteita suhtautua
nuivasti digipalveluiden pakottamiseen.
Monet palvelut toimivat loistavasti digitaalisena, esimerkiksi työterveys. Ennen piti soittaa aika ja mennä paikanpäälle käymään saadakseen saikkulapun, nykyään voi netissä varata sen ajan tai jopa tapauksesta riippuen jopa chatissa tai videovastaanotolla hoitaa asian kotoa käsin eikä tarvitse enää lähteä puolikuolleena kitumaan vastaanotolle.
Tämä on vähän asia, jossa einaria sattuu huonolla tuurilla käkättimeen. On sillä oma merkityksensä, että lääkäri tapaa potilaan fyysisesti ja voi tarkkailla myös harvinaisten tilojen oireita. Yksi kollega kävi vastaanotolla hakemassa flunssalappua mutta lääkäri lähettikin kaverin sairaalaan per-heti akuutin sydäntulehduksen vuoksi.

Sitä se on ja hyvä niin. Käsittämätöntä että joku vuonna 2024 haikailee paperilomakkeiden ja manuaalityön aikaan.

Onhan se mukavaa kirjoittaa huonolla käsialalla paperihakemukseen kaikki tiedot nimestä osoitteen kautta muihin tietoihin kuin se että tunnistautuu ja järjestelmät tuovat kaiken esitiedon valmiiksi asiakasjärjestelmästä.
Tunnistautumispakko on yksi punainen vaate. Pankkitunnukset on pankkiasiointia varten eikä niiden käyttöä muuhun pitäisi edellyttää. Siihen liittyy aivan liian suuret väärinkäytösriskit. Tunnistautumisesta jää aina myös "pysyvä" (5 vuotta) jälki.

Miksi paperilomakkeellakaan pitäisi kysellä sellaista, jonka firma tietää jo muutenkin? Paperilomakkeen laajuudella on rajansa mutta onko digilomakkeen? Jos paperilomake ei sovi yhdelle A4:lle, niin ruvetaan äkkiä kyselemään lomakkeen yksinkertaistamisen perään. Jos digilomakkeesta tulee monisivuinen, sivuja on helppo lisätä loputtomiin.

Yksi digitalisaation varjopuoli onkin siinä, että vähämerkityksellistä informaatiota voidaan kerätä ja hilloa loputtomasti. Jos kaiken pitää sopia paperiarkistoon, ruvetaan äkkiä fokusoitumaan olennaiseen. Miljoona A4:a on 100 hyllymetriä, 2 miljoonaa vie 200 metriä, mutta kynnenkokoiselle 1 TB microSD-kortille sopii 500 miljoonaa A4:a (2k per sivu).

Ja niin kauan kun niitä paperilomakkeita on tarjolla, ne jäärät niitä myös täyttelevät ...
Näyttää tuo "paperilomake" olevan samanlainen kirosana kuin "legacy-järjestelmä". Melkoista pikkuhitlerismiä leimata kaikki paperilomakkeiden käyttö jääryydeksi. On niillä asiakkaalle etunsa ja paikkansa vaikka pystyisi digiäkin käyttämään.

Paperilomakkeella näkyy esim. täyttäjän käsiala. Se menetetään digissä kokonaan. Paperilomake on helppo täyttää missä vain ja täyttämisen jälkeenkin voi miettiä yön yli tai ensi viikkoon pistääkö lapun eteenpäin - ilman että tästä jää mihinkään merkintää keskeytyneestä lomakkeesta. Paperilomakkeen allekirjoituskin on vain alkuperäisellä lomakkeella eikä ties-missä rekisterissä.
 
Miksi paperilomakkeellakaan pitäisi kysellä sellaista, jonka firma tietää jo muutenkin? Paperilomakkeen laajuudella on rajansa mutta onko digilomakkeen? Jos paperilomake ei sovi yhdelle A4:lle, niin ruvetaan äkkiä kyselemään lomakkeen yksinkertaistamisen perään. Jos digilomakkeesta tulee monisivuinen, sivuja on helppo lisätä loputtomiin.

Yksi digitalisaation varjopuoli onkin siinä, että vähämerkityksellistä informaatiota voidaan kerätä ja hilloa loputtomasti. Jos kaiken pitää sopia paperiarkistoon, ruvetaan äkkiä fokusoitumaan olennaiseen. Miljoona A4:a on 100 hyllymetriä, 2 miljoonaa vie 200 metriä, mutta kynnenkokoiselle 1 TB microSD-kortille sopii 500 miljoonaa A4:a (2k per sivu).
Tätä olen itsekkin miettinyt. Esimerkiksi työnhaussa aikanaan digitaaliset lomakkeet tuntui byrokratisoivan koko prosessin hyvin kankeaksi ja kuormittavaksi käyttäjälle.

Esim. Normaali työnhaku lähetä työhakemus+CV. Digitaalisessa lomakkeessa taas CV:stä löytyvät asiat kysytään erikseen digitaalisella lomakkeella aivan täysin typerällä tarkkuudella "syötä työn alku ja loppu päivämäärä muodossa ppkkvvvv), työhakemuksessa kerrotut asiat kysytään erikseen jossain typerissä kysymyslaatikoissa jne. kuitenkin pyydetään erikseen vielä CV ja työhakemus. Jossain vaiheessa lopetin noiden täyttämisen ja kirjoitin vain että katso työhakemus, katso CV ja vastasin tyyliin yhteen laatikkoon kun ihan turhaa.

Tolla tiedolla ei työnantaja tee mitään, että oliko nyt 20 päivä vai 21 kun työsopimukseni 2 vuotta sitten paikassa X päättyi. Tai oliko valmistumispäivämääräni 20 vai 21 päivä.
 
Se että täyttäjän käsiala häviää on pelkästään loistava asia. Ei tarvitse tulkita random harakanvarpaita. Kynällä lomakkeiden täyttely on vihoviimeistä puuhaa. Sitten niitä roudataan jonnekin postilaatikkoon, joka ehkä tyhjennettään arkisin kerran päivässä ja jaetaan kohteeseen luoja tietää kosta.

Asiointikanavia voi sinänsä olla useita, mutta tehottomien ja kalliden menetelmien, yleensä just tätä legacya, käyttäjät saisivat maksaa tästä syntyvät kulut täysimääräisesti. Samaan tyyliin kuin paperilaskun vastaanottamisesta 5€ per lasku, niin paperilomakkeen käsittelystä 5€ (vaikka per alkava sivu) + postikulut. Jos pykälien kannalta moinen nähdään liian hankalaksi, niin vaihtoehtoisesti tehokkaammille kanaville voisi antaa asiointialennuksen. Riittää että tarjotaan jokin lisämaksuton asiointikanava.
 
Joo, käsinkirjaillut hakemukset nyt erikseen, mutta ei esimerkiks PDF työhakemuksessa ja CV:ssä ole mitään käyttäjän käsialaa. Tossa kohtaa digitaalisuus on vaan viety väärille poluille ja tehty sillä byrokraattinen este sen sijaan että se olisi helpottanut mitään...kun sitä CV:tä ja työhakemusta ei saa jätettyä jollet vastaa jossain tietyssä formaatissa kaikkiin kysymyksiin vrt. joku palautuslaatikko mihin työhakemukset muodossa etunimi_sukunimi_työhakemus ja toinen laatikko missä etunimi_sukunimi_CV. Muulla tavalla nimettyjä ei oteta haussa huomioon. Helppoa mutta jostain syystä halutaan samoja asioita jankata kahteen kolmeen kertaan

Itse olen jättänyt hakemuksen tekemisen vaan joskus kesken kun olen turhautunut, tämä on mun tappio sekä firman mihin olisin hakemukseni jättänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Se että täyttäjän käsiala häviää on pelkästään loistava asia. Ei tarvitse tulkita random harakanvarpaita. Kynällä lomakkeiden täyttely on vihoviimeistä puuhaa. Sitten niitä roudataan jonnekin postilaatikkoon, joka ehkä tyhjennettään arkisin kerran päivässä ja jaetaan kohteeseen luoja tietää kosta.

Muistaakseni luin/kuulin jostain, että pelkästään reseptien digitalisaatio säästää vuosittain tuhansia henkiä. Apteekkien tekemät virheet laskevat dramaattisesti, kun ei enää tarvi tulkita sitä lääkärin käsialaa.
 
Melkoista pikkuhitlerismiä leimata kaikki paperilomakkeiden käyttö jääryydeksi.

Mä kirjoitin näin: "Ja niin kauan kun niitä paperilomakkeita on tarjolla, ne jäärät niitä myös täyttelevät ja tällä voidaan perustella että ei voida vielä siirtyä digiin.". En kirjoittanut, että kaikki paperilomakkeiden käyttö olisi jääryyttä. Mutta jäärien ja 80-luvun haikailijoiden toiveita ei tarvitse kunnioittaa. Se on vähäisten hyttysten ininää jolla ei ole mitään painoa minkään suhteen.

Paperilomakkeella näkyy esim. täyttäjän käsiala

Meillähän on vahva tunnistautuminen ja sähköinen allekirjoitus, jota ei käytännössä voi väärentää, ja joka on validi myös vaikka täyttäjän kirjoituskäsi amputoidaan kokonaan pois. Tai kummatkin kädet. Sähköisen allekirjoituksen saa tehtyä ilman käsiä ja kukaan ei tule inkuttamaan että koukerot näyttävät oudoilta. Allekirjoitusajankohdasta jää myös verifioitava jälki. Ei kukaan täyspäinen kaipaa mitään käsin tehtyjä allekirjoituksia. Välillä siihen yhä törmää valitettavasti, esim. joitain lähetyksiä vastaanottaessa tai esim. kun piti toimittaa veropapereita ulkom. osakevälittäjälle.

Ei ihme, että sähköinen allekirjoitus on yleistynyt voimakkaasti joka paikassa: taloyhtiön hallituksen pöytäkirjat allekirjoitetaan sähköisesti, työsopimukset allekirjoitetaan sähköisesti, kiinteistön kauppakirjat allekirjoitetaan sähköisesti. Ei harakanvarpaita. Ei helposti tehtäviä asiakirjaväärennöksiä. Säästyy aikaa ja rahaa. Kirsi Paakkanenkin olisi ollut mieluissaan, jos käsin tehtyjä allekirjoituksia ei lainkaan hyväksyttäisi testamenteissa.

Puhumattakaan virheistä joita käsin täytetyssä lomakkeessa voi olla tai joita sen lukeva tulkitsee, kuten yllä mainitut reseptit.

Paperilomake on helppo täyttää missä

Kun kyse olisikin vain täyttämisestä. Sä et voi täyttää sitä yhtään missään ennen kuin saat sen lomakkeen jostain käsiisi. Esim. käymällä jossain virastossa tai odotat viikon että posti ehkä tuo sen perille jos ei katoa matkalla, ellet sitten omista tulostinta (jolloin sulla varmasti on myös tietokone ja olisit jo palauttanut sen lomakkeen). Sitä ei voi myöskään palauttaa koska tahansa tai minne tahansa, vaan palautuksessa on mahdollinen postin viive tai se pitää tehdä viraston aukioloaikana. Lähin postilaatikko voi olla kilometrien päässä. Digitaalisen lomakkeen voi aidosti täyttää missä vain, koska vain, eikä sitä tarvitse hakea mistään täytettäväksi. Sen voi palauttaa keskellä yötä ja palautus rekisteröityy samalle sekunnille ja käyttäjä saa heti tiedon lomakkeen perillemenosta toisin kuin paperisesta lomakkeesta joka voi kadota tai vaurioitua matkalla tai muuten vain jäädä jonnekin pyörimään ilman että sitä merkitään vastaanotetuksi.

ilman että tästä jää mihinkään merkintää keskeytyneestä lomakkeesta

Miksi mihinkään ei saa jäädä merkintää keskeytyneestä lomakkeesta? Miksi kukaan edes alkaisi täyttää lomaketta, jonka keskenjättämisestä pelkää noin rajusti jäävän jotain jälkeä?
 
Miksi mihinkään ei saa jäädä merkintää keskeytyneestä lomakkeesta? Miksi kukaan edes alkaisi täyttää lomaketta, jonka keskenjättämisestä pelkää noin rajusti jäävän jotain jälkeä?
itse toivon että jokaiseen paskalomakkeeseen mitä netissä turhaudun täyttämään jää jälki, joka sitten voisi ehkä tehdä jotain muutosta jos niitä turhautuneita on enemmänkin. Esim. vaikka 1/3 ei jaksanu täyttää lomaketta loppuun, missä ongelma? Hyviä hakijoita, mutta painoivat vaan ruksia kesken kaiken.
 
itse toivon että jokaiseen paskalomakkeeseen mitä netissä turhaudun täyttämään jää jälki, joka sitten voisi ehkä tehdä jotain muutosta jos niitä turhautuneita on enemmänkin. Esim. vaikka 1/3 ei jaksanu täyttää lomaketta loppuun, missä ongelma? Hyviä hakijoita, mutta painoivat vaan ruksia kesken kaiken.
Usein ne lomakkeet käyttävät XHR:ää dynaamisesti päivittämään lomaketta/wizardia vastausten mukaan. Tällöin palvelinpää saa kyllä sitä tilatietoa ja tiedon esim. kesken jääneistä yrityksistä. Eli aika usein varmaan olisi teknisesti mahdollista staristiikasta ja logeista saada kiinni kuvaamasi kaltaiset tilanteet
 
Tunnistautumispakko on yksi punainen vaate. Pankkitunnukset on pankkiasiointia varten eikä niiden käyttöä muuhun pitäisi edellyttää. Siihen liittyy aivan liian suuret väärinkäytösriskit. Tunnistautumisesta jää aina myös "pysyvä" (5 vuotta) jälki.
Saa toki kertoa paremman tavan tähän. Tuo on hyvin toimiva ja varma tunnistuskeino.
 
Se että täyttäjän käsiala häviää on pelkästään loistava asia. Ei tarvitse tulkita random harakanvarpaita. Kynällä lomakkeiden täyttely on vihoviimeistä puuhaa. Sitten niitä roudataan jonnekin postilaatikkoon, joka ehkä tyhjennettään arkisin kerran päivässä ja jaetaan kohteeseen luoja tietää kosta.
Kovin binääriseltä vaikuttaa digitalisoijien maailma. Jos vaikka tulee riitaa siitä, onko NN tehnyt hakemusta ("En oo koskaan tommosta..."), niin papereista näkyvä käsiala voi olla yksi tekijä asian selvittelyssä. Digissä ei ole käsialaa.

Yksi digitalisaation ongelma onkin siinä, että posti on mennyt rikki. Ennen ajoissa postitetut kirjeet olivat jokseenkin varmasti perillä vastaanottajalla seuraavana päivänä. UK:ssa Royal Mail jakoi postin jopa kahdesti päivässä ja kerran myös lauantaina. Kaksi päivää riitti siihen, että lomake tuli kotiin ja palasi täytettynä käsittelyyn. Moniko asia on oikeasti niin kiireinen, että tähän ei olisi varaa?

Mä kirjoitin näin: "Ja niin kauan kun niitä paperilomakkeita on tarjolla, ne jäärät niitä myös täyttelevät ja tällä voidaan perustella että ei voida vielä siirtyä digiin.". En kirjoittanut, että kaikki paperilomakkeiden käyttö olisi jääryyttä. Mutta jäärien ja 80-luvun haikailijoiden toiveita ei tarvitse kunnioittaa. Se on vähäisten hyttysten ininää jolla ei ole mitään painoa minkään suhteen.
Juuri tällainen ihmisten väheksyntä on pikkuhitlerismiä. Katsot, että perusteella tai toisella on oikeutettua pakottaa toinen toimimaan toisin kuin tämä itse pitää parhaana. Ihmisten vapaus ei selvästikään ole tärkeä arvo. Kaikki samaan muottiin ja ininä on musiikkia pikkuhitleristin korville.

Meillähän on vahva tunnistautuminen ja sähköinen allekirjoitus, jota ei käytännössä voi väärentää, ja joka on validi myös vaikka täyttäjän kirjoituskäsi amputoidaan kokonaan pois.
Tässä on sellainen fundamentaali bugi, että mikään ei takaa sitä, että sähköisen allekirjoituksen tekijä olisi ko. henkilö itse. Kynällä paperille tehtyä allekirjoitusta on vaikeaa väärentää niin, ettei sitä voitaisi osoittaa väärennökseksi.

Digitaalinen allekirjoitus pohjautuu johonkin tekniseen laitteeseen ja sen hallintaan. Ei se ole sen jälkeen kuin lyhyen PIN-koodin takana. Nämä voivat hyvin joutua vääriin käsiin. Ei ihmisten voi edellyttää olevan aina huolellisia digilaitteiden kanssa. Digilaitteet voi olla viihdelaitteita, joita ei mitenkään ole ajateltu mihinkään oikeudellisesti tärkeään käyttöön.

On myös mahdollista toteuttaa Man-in-the-Middle -hyökkäyksiä. Luulet allekirjoittavasi jotain harmitonta mutta taustalla pistät nimesi johonkin ihan muuhun "ei käytännössä voi väärentää, ja joka on validi"-tavalla.

Oma riskinsä on siinäkin, että tunnistautumisvälineet voidaan alunperinkin luovuttaa vääriin käsiin. Osalle käy niin, että jonkin painostuksen seurauksena välineet on tosiasiassa toisen käsissä.

Miksi mihinkään ei saa jäädä merkintää keskeytyneestä lomakkeesta? Miksi kukaan edes alkaisi täyttää lomaketta, jonka keskenjättämisestä pelkää noin rajusti jäävän jotain jälkeä?
Jos mitään oikeustointa ei tehdä, miksi siitä pitäisi jäädä tai saada jäädä mitään tietoa kenellekään?

Usein ne lomakkeet käyttävät XHR:ää dynaamisesti päivittämään lomaketta/wizardia vastausten mukaan. Tällöin palvelinpää saa kyllä sitä tilatietoa ja tiedon esim. kesken jääneistä yrityksistä. Eli aika usein varmaan olisi teknisesti mahdollista staristiikasta ja logeista saada kiinni kuvaamasi kaltaiset tilanteet
Just, eli jos baarissa kavereiden kanssa olet alkanut täytellä joustoluottohakemusta käyttötarkoitukseen "Poikien riemuloma Pattayalla" - ja jättänyt ĺähettämättä, niin 6 kk kuluttua asuntolainaa hakiessa tällainen 'keskeytynyt joustoluottohakemus' voi pulpahtaa asiakaspalvelijan näytölle?
 
Saa toki kertoa paremman tavan tähän. Tuo on hyvin toimiva ja varma tunnistuskeino.
Juuri siksi, että käsillä ei ole parempaakaan, ketään ei pidä pakottaa digin käyttäjäksi. Jos ruvetaan oikeasti pakottamaan, herää kysymys oikeudesta itsepuolustukseen.

Kun ei tunnistaudu vahvasti muualle kuin pankkiin, on melko hyvässä suojassa erilaisilta kalasteluhyökkäyksiltä.
 
Tässä on sellainen fundamentaali bugi, että mikään ei takaa sitä, että sähköisen allekirjoituksen tekijä olisi ko. henkilö itse. Kynällä paperille tehtyä allekirjoitusta on vaikeaa väärentää niin, ettei sitä voitaisi osoittaa väärennökseksi.
no enpä sanoisi. Koska allekirjoituksia on ollut helppo väärentää, yleensä allekirjoitustilaisuudelle on vaadittu myös todistajia, jotka voivat mennä valalle siitä että allekirjoitus todella tapahtui ja henkilö X todella laittoi oman nimensä paperiin. Allekirjoituksia on väärennelty aina jo peruskoulun reissuvihkoista ja kokeista lähtien. Jos ala-asteelainen osaa siten ettei harjaantunut silmä näe eroa, niin ammattihuijarikin siihen pystyy.

Tietysti digitaalinenkaan ole kovin vakuuttava, ja yleensä järjestelmät on olleet verrattaen kankeita. Esim. minun piti tehdä lomakkeelle allekirjoituspyyntö itselleni, mistä tuli linkki sähköpostiini millä pääsen allekirjoittamaan lomakkeen minkä jälkeen piti mennä taas järjestelmään toista kautta klikkaamaan itse itselleni allekirjoitettu lomake auki ja lataamaan se koneelle. Nopeemmin pääsi kun printtasi lomakkeen, veti nimmarin, skannasi ja lähetti eteenpäin. Myöskin koneelle pääs käytännössä teki sen, että pystyi mun nimissäni allekirjottelemaan kaikkea, mutta nykyisin kai nuo on jonkunlaisen MFA varmennuksen takana niin ei niin vaan pääse ellei kaikki laitteet ole hallussa.
 
Koska allekirjoituksia on ollut helppo väärentää, yleensä allekirjoitustilaisuudelle on vaadittu myös todistajia, jotka voivat mennä valalle siitä että allekirjoitus todella tapahtui ja henkilö X todella laittoi oman nimensä paperiin. Allekirjoituksia on väärennelty aina jo peruskoulun reissuvihkoista ja kokeista lähtien.
On toki totta, että nimmareita on helppo väärentää niin, että väärennös kelpaa arjessa, mutta tämä on käsittääkseni merkittävästi haastavampaa, jos aitoutta ruvetaan oikeasti tutkimaan labrassa ja asiantuntijoiden voimin.

Onko todistajien vaatimista olemassa digitaalisten allekirjoitusten kanssa?
 
Saa toki kertoa paremman tavan tähän. Tuo on hyvin toimiva ja varma tunnistuskeino.
Pankkitunnistautumisen ongelma on se, että valtiovalta on luovuttanut ihmisten vahvan tunnistautumisen pankeille, jotka eivät ole viranomaisia. Ja tästä taas aiheutuu eriasteisia ongelmia jos henkilö ei jostain syystä saa itselleen pankkitunnuksia.

Ratkaisuhan meillä jo on, mutta se ei vaan ole yhtä kätevä kuin pankkitunnistautuminen tai mobiilivarmenne. Nimittäin sähköinen henkilökortti. Tuota vain pitäisi parantaa siten, että henkilökortti tukisi kaikkia mahdollisia etälukuprotokollia, jotta se olisi helpompi käyttää esim. puhelimen kanssa. Sähköisen henkilökortin käytössä olisi se etu, että pelkän mobiililaitteen (ja pinkoodin) haltuun saaminen ei vielä riittäisi väärinkäytöksiin, pitäisi saada käsiinsä myös henkilökortti ja sen pin koodi.
 
Hyvä esimerkki kehityksestä on vaikkapa työkkäri, aikanaan olin osa-aikaisena töissä ja työnhaku piti pitää voimassa, joten piti määrävälein käydä työkkärin konttorilla ihan fyysisesti, ja tottakai ne olivat auki todella huonosti töissä käyvän näkökulmasta. Tuo tuolla työkkärissä käynti tuntui todella idioottimaiselta kun työt alkoivat 8:00 ja työkkäri taisi avautua 9:00 ja tottakai siellä oli puolen kilometrin jono että pääsi sen 5min juttelemaan aspan kanssa. Tuossa meni vähintään 2-3h työaikaa hukkaan muutenkin ehkä vähän pienemmistä osa-aikaisen tunneista.

Sä valitsit käyttää siihen työaikaa, ja sitten tuot asian esiin negatiivisesti?


Mulla on yksi kohta 80 vuotias täti, joka oli ikänsä pienmaatilan emäntänä. Ainoa kontakti tietokoneisiin niiden talossa oli se, että hänen pojalla oli C64. Täti ei elämässänsä koskenutkaan tuohon koneeseen, paitsi ehkä siivotessa. Eli aikalailla niin ei-diginatiivi kuin vain voi olla.
Kunnes sitten jonain about 65 vuotiaana täti totesi, että kun laskutkin pitäisi maksaa netissä, niin ehkä on aika oppia käyttään tietokonetta.

Joten aina kun näkee valitusta siitä, miten digitalisaatiossa vanhukset jäävät jotenkin ulkopuolelle, niin tulee mieleen kyseinen täti ja ajatus siitä, että ei niitä vanhuksia jätetä ulkopuolelle vaan ne vanhukset itse jäävät ulkopuolelle.

Koska kaikilla on samat mahdollisuudet oppia ihan mitä tahansa? Sullakin on ollut mahdollista oppia näkemään eroja ihmisten oppimiskyvyssä. Jotenkin on vaan mennyt ohi.
 
Katsot, että perusteella tai toisella on oikeutettua pakottaa toinen toimimaan toisin kuin tämä itse pitää parhaana.

Kyllä, yrityksellä on täysi vapaus ja oikeus olla piittaamatta paperilomakkeesta fantasioivan idioottimaisista vaatimuksista tai vainoharhoista. Yhdelläkään yrityksellä ei onneksi ole mitään velvollisuutta tarjota mahdollisuutta paperiseen asiointiin. Ai niin, mutta kun Hitler :facepalm:

Tässä on sellainen fundamentaali bugi, että mikään ei takaa sitä, että sähköisen allekirjoituksen tekijä olisi ko. henkilö itse. Kynällä paperille tehtyä allekirjoitusta on vaikeaa väärentää niin, ettei sitä voitaisi osoittaa väärennökseksi.

Tässä on sellainen fundamentaali bugi, että mikään ei takaa sitä, että käsin tehdyn allekirjoituksen tekijä olisi ko. henkilö itse. Käsin tehtyjä allekirjoituksia on väärennetty maailman sivu ja väärennetään jatkossakin kunnes koko idiotismi kielletään. Siksi niistä ollaan luopumassa ja siksi niistä on monessa paikassa myös luovuttu. Sähköinen allekirjoitus vähentää hyökkäyspintaa merkittävästi.

Lisäksi suurin osa allekirjoituksista ei koskaan päädy mihinkään autenttisuustarkistukseen, vaan valitettavasti oletetaan että ne ovat aitoja vaikka eivät olisi. Koko prosessi olettaa että allekirjoitus on aito ja kuka tahansa voi kenen tahansa nimissä yrittää väärennöstä. Tilanteesta riippuen tätä ei sitten koskaan havaita jälkikäteen ja väärennös menee läpi. Sähköinen asiointi taas toisaalta tekee paljon vaikeammaksi toisen nimissä asioimisen. Ja vaikka joku varastaa uhrin puhelimen ja salasanan ja saakin lähetettyä jonkun lomakkeen tämän nimissä, voi järjestelmä aina lähettää vaikkapa sähköpostilla tiedon saadusta lomakkeesta ja tämä huomataan nopeammin.

Paperilomakkeen väärennöksen yrittämiseen tarvitaan pienimmillään vain nimi ja sosiaaliturvatunnus, jotka ovat käytännössä julkista tietoa. Sähköiseen toisen nimissä asiointiin tarvitaan fyysinen pääsy toisen laitteelle ja salassa pidettävä salasana.

Digitaalinen allekirjoitus pohjautuu johonkin tekniseen laitteeseen ja sen hallintaan. Ei se ole sen jälkeen kuin lyhyen PIN-koodin takana.

Siksi se onkin niin paljon turvallisempi kuin se sun fantasioima kynä ja paperi. Tarvitaan 2 faktoria, ei pelkästään mikä tahansa kynä jonka saa kaupasta. Ei pelkästään kohteen laite, eikä pelkästään salasana. Vaan ne kummatkin. Ei sähköinen allekirjoitus ole täydellisen ongelmaton kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Mutta onneksi riittää että se on helvetin paljon parempi kuin kynällä tehty. Siis selvä parannus.
 
Pankkitunnistautumisen ongelma on se, että valtiovalta on luovuttanut ihmisten vahvan tunnistautumisen pankeille, jotka eivät ole viranomaisia. Ja tästä taas aiheutuu eriasteisia ongelmia jos henkilö ei jostain syystä saa itselleen pankkitunnuksia.

Ratkaisuhan meillä jo on, mutta se ei vaan ole yhtä kätevä kuin pankkitunnistautuminen tai mobiilivarmenne. Nimittäin sähköinen henkilökortti. Tuota vain pitäisi parantaa siten, että henkilökortti tukisi kaikkia mahdollisia etälukuprotokollia, jotta se olisi helpompi käyttää esim. puhelimen kanssa. Sähköisen henkilökortin käytössä olisi se etu, että pelkän mobiililaitteen (ja pinkoodin) haltuun saaminen ei vielä riittäisi väärinkäytöksiin, pitäisi saada käsiinsä myös henkilökortti ja sen pin koodi.

Se näppäimistötön kortti on nimenomaan tietoturvariski, kun sen käyttämiseksi pitää PIN-koodin näppäillä sisään tuntemattomaan laitteeseen. Mikään ei estä sitä laitetta tallentamasta sitä PIN-koodia.

Mobiililaitteen PIN-koodia taas ei koskaan näpytellä tuntemattomaan laitteeseen, se näpytellään vaan siihen omaan luotettuun laitteeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 283
Viestejä
4 741 278
Jäsenet
77 312
Uusin jäsen
FCB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom