- Liittynyt
- 08.12.2017
- Viestejä
- 1 650
Menemättä foliohattuiluun liikaa, lainvalvonnalla on kyllä eri maissa yksi tavoitetila, että kansalaisten ajoneuvot voidaan pakkokeinoilla ohjata pysähdyksiin niin että epäillyt saadaan rautoihin. USA:n tapaisilla mailla on vielä lisähaluja pystyä esim. ajamaan auto päin seinää kovissa vauhdeissa niin, että "terroristit" voidaan tappaa ilman oikeudenkäyntiä. Kaikissa maissa kun oikeus ei tuomitse halutulla tavalla. Digitalisaatio mahdollistaa nämä keissit, kun tekniikan "äly" tuotetaan tällaisessa maassa.Jokos poliisit ovat saaneet takaoven kautta etähallinnan sähköisiin ohjaustehostimiin? Voivat vaivatta pysäyttää pakenevat rötöstelijät siististi tienvarteen.
Jos koitetaan pitää keskustelu digitalisaatiossa, ainakin yksi asia mikä itselle ei-ammatti-ihmisenä tulee mieleen tuosta listalta on se, että uusissa autoissa hyvin iso osa remonteista vaatii vian kuittaamista valtuutetulla laitteistolla. Tuskinpa ohjaustehostintakaan vaihdat ilman että vastaavasti sen "digitaalinen kaksonen" pitää resetoida kalliilla korjaamosoftalla. Tähän voi tietystä alkaa vänkäämään, että KAIKKI tietenkin osaavat ladata nämä piraattisoftat läppärille ja ajaa virtuaalikoneessa sopivasti palomuurattuna ettei nettiyhteys invalidoi vanhentunutta lisenssiä jne. Ja tietenkään sille laitteistolle OBD-lukijoineen ei voi laskea mitään hintaa kun se vaan löytyy kaikkien varastosta, tietenkin.Jotain näyttöä sulla varmaan on näiden väitteidesi tueksi, vaikka nyt jotain tilastoa näiden sähköisten ohjaustehostinten vikaantumismääristä suhteessa hydraulisiin? Muussa tapauksessa vähän vaikea luottaa random ihmisen mielipiteeseen internetissä.
Sen sijaan vanhanaikaisessa autossa vaihdat öljyä tihkuvat osat (tiivisteet, laakerit yms. ovat halpaa kulutustavaraa) ja se on siinä. Jos ei toimi, korjaa lisää kunnes toimii. Tässä pitäisi nähdä se perspektiivi, että jos osaat itse korjata, nuo vanhat on tehtävissä ja pienellä rahalla. Sen sijaan uuteen digitaaliseen et välttämättä saa laadukkaita osia kiinatuonnista ja normaali autoista mitään ymmärtämätön "diginatiivi" pulittaa huollossa helposti vähintään satoja euroja. Jos itse lähtee tekemään, huomaa että auto on niin päin vittua suunniteltu korjaamista ajatellen, että ihan takapuskurista alkaen saa kaiken purkaa jos haluat vaihtaa etulampun polttimon.