Digitalisaatio - hyvät ja huonot puolet

Tähän tarvitsisi niitä lähteitä kyllä. Käsityksesi mastossa sijaitsevan tukiaseman korjaamisesta ei nimittäin taida ihan pitää paikkaansa.
Tukiasema, kupariverkko, kuituverkko tekniikka, elinkaari, kunnossapitoon kannattaa perustaa ihan oma ketju, jos ei löydy olemassaolevaa. Niin muutkin voisi sitten asiallisesti kommentoida.
 
Asiakasrajapinnassa kun olen, kuituyhteyksistä ei ole tullut ~ikinä rutinaa sen takia, että se olisi mennyt "itsestään" rikki. Kaivurijannut kyllä tekevät kepposia tämän tästä. Ilmatiellä ja kuparilla viat sitten ihan arkipäivää.
On kuidullakin varmasti jokin käyttöikä, koska kaikki materiaalit kuitenkin ennen pitkää muuttuvat alkuaineiksi. Tuleeko ikinä ongelmaksi normaalin rakennuksen eliniän aikana tai ennen luonnollista vaihtumaa maan sisällä, en osaa sanoa. Mutta omassa työssä on tullut kyllä vastaan talon sisäisiä kuituyhteyksiä jotka on vedetty reilu toistakymmentä vuotta sitten, ja katkoja on alkanut ilmetä kun valo ei vaan enää mene kunnolla perille. Kaapelit on olleet koskemattomina ja ei kovin jyrkillä mutkilla, mutta lämpöisissä oloissa (katonrajassa voi olla n. 30c kesät talvet). En ole ikinä tutkinut mistä materiaalista kuitujohdin valmistetaan, mutta jos se on jonkunsortin muovin kaltaista ainetta niin kyllähän muovi muuttaa (olo)muotoaan ajan saatossa. Kuidun kanssa ei tarvitse kauheasti heijastumia tulla.

Toki sitten on näitä tontin läpi vetoja rakennukselta toiseen, missä vanhemmissa on ilmennyt vikoja. Mutta niissä syynä yleensä routa, eli kaapeli on vaan tarpeeksi monta kertaa taivutettu maan liikkeiden mukaan ja se kuitu siellä vaipan sisällä on mennyt poikki. Noin se kuparikin hajoaa, tai mikä vaan.

Huoltovapaampia kuin kupari? No totta hemmetissä, ihan senkin takia ettei tarvitse miettiä maadoituksia ja ukkosenjohtimia, ja periaatteessa kosteuskaan ei ole ongelma. Ottaisinko kupariyhteyden ainoaksi netiksi mieluummin kuin mobiiliyhteyden? Kyllä. Itsellä oli ADSL vajaa 15 vuotta ja ehkä kaksi kertaa sinä aikana oli yhteys poikki muusta kuin omista laitteista johtuvasta syystä. Kerran ukkonen pisti modeemin mustaksi kun jäi seinään. 80-luvulla peruskorjattu kerrostalo taajamassa kyseessä.

Sitten vaihtui koaksiaaliin (kaapeli-tv) ja ei viikkoa ettei olisi ollut jotain ongelmaa netin kanssa. Ja ne modeemit oli toinen toistaan surkeampia.

Töissä johtajat päätti että 50M kuituyhteys ollessaan saman hintainen kuin "300M" mobiilikaista, kuulostaa liian hitaalta, joten työteho varmasti nousee kun otetaan tilalle nopea Geeyhteys. No, pääosin se toimii kyllä ihan okei, mutta kovassa rasituksessa kyykkää ja nopeudet tippuu johonkin 20M tietämille ja uppi jopa muutamaan megaan (ei ne yli 70M pääse täällä jatkuvasti muutenkaan). Toisinaan myös yhteys vaan katkeaa, ja modeemi väittää kaiken olevan kunnossa mutta data ei liiku. Reconnectia kehiin ja kappas kun taas toimii. Valtaosahan näistä on laitteiden, eikä tekniikan vika pääosin. Mutta täälläkin on jo nelinumeroinen summa uponnut kunnon routteriin ja silti tota tapahtuu. Kiva jättää joku softa lataamaan jonkun hitaan VPN:n yli asiakkaalle yöksi, huomatakseen vaan aamulla että parin tunnin kohdalla oli netti päättänyt käydä alhaalla ja lataus katkaistu.

5G:tä kokeiltiin, mutta se toimi vielä surkeammin kuin 4G joten antaa sen vielä kehittyä.
 
Viimeksi muokattu:
ihmettelen kyllä, miten kukaan on voinut välttyä lukemasta edes uutisotsikoita VR:n ongelmista
Ihan siitä syystä, ettei (nimenomaan lipunmyyntiin/digitalisaatioon) liittyviä ongelmia ole merkittävän usein ollut saati uutisoitu, kuten jo kirjoitinkin. Toki en ollut yllättynyt, ettei sinulla ole tähän laittaa mitään linkkejä tueksi, eli olet omien mutuilujesi varassa.
Nykyään ei tule enää joukkoliikennettä käytettyä, koska siitä on tehty niin hankalaa.
Tämä on myös ainoastaan oma näkemyksesi. Todellisuudessa homma on nykyään huomattavasti sujuvampaa ja monipuolisempaa kuin esim. 10-20v sitten. Ainoastaan se, ettei yksittäistä matkaa voi kaikissa lähiliikenteen välineissä maksaa lähimaksulla, on menneisyyteen nähden heikentynyt seikka, mutta tämäkin on korjaantumassa. Kaukoliikenteen juniin lipun ostamisessa vasta junassa ei ole järkeä muutenkaan pakollisen istumapaikan takia.
 
Tähän tarvitsisi niitä lähteitä kyllä. Käsityksesi mastossa sijaitsevan tukiaseman korjaamisesta ei nimittäin taida ihan pitää paikkaansa.
Mastotyössä täytyy olla turvallisuussyistä kaksi miestä, yksinkin nuo lähettimen vaihtohommat on kyllä tehtävissä.

[/URL]

Puhuttiin tukiaseman korjaamisesta. Ne on ~99,9999% sijoitettu maston juurella olevaan laitetilaan. Ei puhuttu antennin tai radion vaihdosta.
Ei kannata päteä jos kuvittelee että, tukiasemat olisi siellä mastossa. Tai puhua lähettimistä kun Nokia itsekkin käyttää/puhuu Remote Radio Heads (RRH).
 
Tämä on myös ainoastaan oma näkemyksesi. Todellisuudessa homma on nykyään huomattavasti sujuvampaa ja monipuolisempaa kuin esim. 10-20v sitten. Ainoastaan se, ettei yksittäistä matkaa voi kaikissa lähiliikenteen välineissä maksaa lähimaksulla, on menneisyyteen nähden heikentynyt seikka, mutta tämäkin on korjaantumassa. Kaukoliikenteen juniin lipun ostamisessa vasta junassa ei ole järkeä muutenkaan pakollisen istumapaikan takia.
Onnibussi aloitti reilu 10v sitten, siitä taisi kaukoliikenteessä hiipua autoon noustessa maksaminen. (tämä iso miinus)

Etukäteen ostettuja lippuja toki ollut pitkään, nopeasti en löytänyt koska maksukorteilla alkoi pystyä maksamaan linja-autoissa, mutta vasta 20 luvulla julkisenpuolen järjestämillä reitillä ja vieläkään ei kaikissa busseissa onnistu.

Tänäpäivänä seteli/kollikko maksaminen vähentynyt. ja välttämättä ei ole lippuautomaattia pysäkin välittömässä läheisyydessä. (siis tämä iso miinus)

Vakkarikäyttäjille julksiestijärjestetyssä lähiliikenteessä ollut ties kuinkapitkään arilaisia arvo, ja kausi kortteja.(tämä plussa)

Ja satunnaus matkustajalle osa lähimaksutukevista lukijoista on lähimaksuvälineen haltijalle näppäriä, jos käyttöliittymästä selviää ja tietää omatoimisesti alueet (no jossain kuskilta voi kysellä)

juniin lipun ostamisessa vasta junassa ei ole järkeä muutenkaan pakollisen istumapaikan takia.
Jos miettii ihan käytännöllisyyttä, niin mikäs sen parempi paikka ostaa kuin junassa, varsinkin jos kyse "kaukoliikenteestä".

Jos hyvissä ajoissa tietään aikeen ja varsinkin vuoron, niin hintaetu ja ruuhkavuorossa paikka voi olla vaivan arvoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Mainitsit parin tunnin sähkökatkot, normaalioillassakin jos alueen sähköverkon sähkönsyöttö katkeaa, peruspeittossa on sähkönsyöttö varmistettu paljon pidemmäksi aikaan, ja vaikka alueen sähköverkko olisi nurin pidempään, niin se ei tarkoita että mobiilverkko siihen kaatuisi. Normaalioloissakkin on valmius pitää verkkoa yllä siitä huolimatta. (esim. järjestetään varavoimaa, jos kriittisten pisteiden syöttöä ei saada kuntoon)

Normaalioloissakin varavoiman kestossa puhutaan tunneista. Tärkeimmissä kohteissa on oma varavoimakone, muut toimii pienellä akustolla hetken aikaa. Siirrettäviä varavoimalaitoksia on jonkin verran. Kyllä televerkko on hyvin haavoittuva jos joku alkaa sitä enemmässä määrin sabotoimaan. Loppuu siihen käyttöön varatut varavoimakoneet kyllä nopeasti.
 
Jatkoin tuonne huoltovarmuusketjuun
Normaalioloissakin varavoiman kestossa puhutaan tunneista. Tärkeimmissä kohteissa on oma varavoimakone, muut toimii pienellä akustolla hetken aikaa. Siirrettäviä varavoimalaitoksia on jonkin verran. Kyllä televerkko on hyvin haavoittuva jos joku alkaa sitä enemmässä määrin sabotoimaan. Loppuu siihen käyttöön varatut varavoimakoneet kyllä nopeasti.
Joo, paljon pidempikin on tunneissa , jos sähköverkko pidempään alhaalla , niin sitten esim mainitsemasi varavoimakoneet. Mutta pointti siinä että tällävuosituhannella mobiiliverkkojen toimivuus kriisi/katasrofi tilanteissa ollut yllättävän käyttökelpoinen, jopa sodissa missä vihollinen pyrkii vaikuttaan.



Ymmärtääkseni tänäpäivänä ne kiinteät nettiyhteydet voi asunnosta katkea sillä hetkellä kun sähköverkkosta sähköt. Sitä nettiä ei pidetä niin kriittisenä, ULA (patteri) radio on tiedotuskanava. Mobiili toiseen suuntaan.
 
Sitten vaihtui koaksiaaliin (kaapeli-tv) ja ei viikkoa ettei olisi ollut jotain ongelmaa netin kanssa. Ja ne modeemit oli toinen toistaan surkeampia.
Meillä oli ennen taloyhtiön operaattorivaihtoa Welhon kaapeli-tv. Toimi kuin Buickin vessa. Eipä tämä nykyinen kiinteistöliittymäkään (gigan kapa taloon, 150/50 seinästä meille asti) ole yskinyt oikeastaan kertaakaan (kerran Asus kikkaili jotain ja se vaikutti kotivekottimeen asti). Mobiiliyhteyttä en kuluttajana tilaisi ainoana nettinä. Omakotiasujana voisin harkita 5G:tä ulkoyksiköllä ihan vain siksi, että se ulkoyksikkö todnäk. antaa paremman kuuluvuuden kuin neljän seinän sisällä oleva mokkula. Mutta koska olen kerrostaloasukki, kiinteä yhteys on ainoa vaihtoehto.

Kun tässä on melkein 30 vuotta katsellut maailman digiloikkaa ihan työn puolesta, uhat ja mahdollisuudet ovat käyneet koko lailla tutuiksi. Vaikka operaattorit tai yleensä mitkä tahansa palveluntarjoajat ovat kuluttajien silmissä rahanahneita paskoja, hyväntekeväisyys kuuluu aika harvan organisaation tuotevalikoimaan. Oikeasti ala on ihan pirun täyteen kilpailtu, joten kustannusten kautta tarjoamaa viilataan sen mukaan, mikä on liiketaloudellisesti järkevää. Aika harva kuluttaja tietää näistä asioista edes hiukan alusta. Mielipiteitä kyllä löytyy. Perustelujen kanssa mennäänkin jo mutun puolelle.
 
Tässäkin uusi on niin paljon parempi. Käsittääkseni kuitu on immuunimpi ympäristön vaikutuksille (lämpö, kosteus), sen ylläpito tulee pitkällä aikavälillä halvemmaksi, se ei ole lainkaan niin altis ulkoisille häiriöille ja vaatii vähemmän suojausta, se vaatii vähemmän rautaa toimiakseen. Kuparin etu lähinnä itse materiaalin halvempi hinta ja kovan käsittelyn kestävyys. Pitkillä vedoilla kuitu ei vaadi mitään toistimia, toisin kuin kupari. Kuidun signaali ei vaimennu kuten kuparissa. Mutta kuitu on niin monessa asiassa niin paljon parempi, että eipä tässäkään ole enää mitään valinnanvaikeutta. Kuitu päihittää kuparin tyypillisissä kohteissa joissa halutaan tietoliikenneyhteys kotiin.

Lähteitä alla:
 
Tässäkin uusi on niin paljon parempi. Käsittääkseni kuitu on immuunimpi ympäristön vaikutuksille (lämpö, kosteus), sen ylläpito tulee pitkällä aikavälillä halvemmaksi, se ei ole lainkaan niin altis ulkoisille häiriöille ja vaatii vähemmän suojausta, se vaatii vähemmän rautaa toimiakseen. Kuparin etu lähinnä itse materiaalin halvempi hinta ja kovan käsittelyn kestävyys. Pitkillä vedoilla kuitu ei vaadi mitään toistimia, toisin kuin kupari. Kuidun signaali ei vaimennu kuten kuparissa. Mutta kuitu on niin monessa asiassa niin paljon parempi, että eipä tässäkään ole enää mitään valinnanvaikeutta. Kuitu päihittää kuparin tyypillisissä kohteissa joissa halutaan tietoliikenneyhteys kotiin.

Tähän vielä se, että kupariyhteyden ongelmien debuggaaminen on nimenomaan näistä syistä eri tavalla haastavaa, koska vaimentumat voin johtua ties mistä. Tämän parissa kun tuli töitä tehtyä niin firmassa oli oma tiimi ”problem” tyyppisille ongelmille jotka eivät vaan tahdonneet ratketa, yllättäen tuolla oli kautta linjan näitä kupariyhteyksiä selvityksessä ja jotain vanhempia radiolinkkejä joilla haja-asutusalueen DSL-keskittimiä oli liitetty verkkoon.

Toki tässäkin on viime kädessä rahasta kyse, jos asiakkaalla oli riittävän kattava SLA niin kyllä nuo keissit ratkesivat viimeistään sillä että kuparivetoja vaihdeltiin kokonaan uusiin. Korkeimmat SLA-tasot tosin edellyttivät jotain muuta yhteystyyppiä kuin pitkää kuparivetoa.
 
Lankapuhelinverkon kanssa taas johdon meneminen poikki yhdestä kohdasta pimentää vain yhden haaran puhelinverkosta, johon ei välttämättä kuulu suurta määrää asiakkaita. Korjaaminen on helppoa ja halpaa.
Ollaan jälleen todella kaukana digitalisaatiosta. Kyse on siirtotiestä tai lähinnä sen luotettavuudesta eikä sillä ole tämän ketjun aiheen kanssa mitään tekemistä.

Verkkojen osalta ohjattiinkin jo oikeaan ketjuun. Voit siellä kertoa, miten nopeaa ja helppoa on se runkoverkon kuparin korjaaminen.

Normaalioloissakin varavoiman kestossa puhutaan tunneista. Tärkeimmissä kohteissa on oma varavoimakone, muut toimii pienellä akustolla hetken aikaa. Siirrettäviä varavoimalaitoksia on jonkin verran. Kyllä televerkko on hyvin haavoittuva jos joku alkaa sitä enemmässä määrin sabotoimaan. Loppuu siihen käyttöön varatut varavoimakoneet kyllä nopeasti.
juuri näin, akuston mitoituksen vaatimukset ovat kyllä varsin vaatimattomia. Samoin Trafin ohjeistuksessa sallitaan tukiaseman sammuttaminen jos kyse on solmukohdasta ja on tärkeämpää varmistaa läpi kulkeva liikenne. Kuulunee silti tuonne edellä mainittuun ketjuun kun puhutaan varmuudesta. Moni muukin postaus sinällään on täyttä asiaa mutta valitettavasti tässä ketjussa hukkuvat muun sekaan.

Siirtotie itsessään voisi tänne kuulua mutta tuskin on järkevää miettiä, oliko relekeskus parempi vs nykytila. Nykyinen kuitenkin tarjoaa monin osin niin paljon paremmat mahdollisuudet. Eikä digitalisaatio pakottanut keräämään kupareita pois.

Tässä ketjussa voisi miettiä, onko digitalisaatiossa menty liian pitkälle joissakin asioissa ja sen myötä poikkeustilanteiden hallinta heikentynyt. Kun esimerkiksi terveyskeskuksissa osassa tulee tehdä ennalta netin kautta joku oirekartoitus ja itse tk nojaa myös nettiyhteyden toimivuuteen ollaan huonon puolella. En tunne tuon puolen järjestelmiä riittävän tarkasti mutta ymmärtääkseni edes se paikallinen tk ei säilytä enää lokaalisti mitään. Toivottavasti jollakin on jakaa päinvastainen info. Hoitotaso kun ei parane jos olemassa oleviin tietoihin ei päästä käsiksi.

Vastaavasti taas digi on parantanut merkittävästi hätäpuheluiden välittämistä. Aikaisemmin oltiin sen kiinteän linjan varassa, nyt minkä tahansa operaattorin mikä tahansa riittävän lähellä oleva tukiasema riittää. Samalla kulkee myös paikkatieto eli apua saadaan aikaisempaa varmemmin lähetettyä oikeaan paikkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuparin etu lähinnä itse materiaalin halvempi hinta

Tuota en ihan suorilta allekirjoita. En kiistä etteikö jossain tietyssä tilanteessa olisi, mutta en nyt esimerkkiäkään ole heittää.



Mutta nopeasti kääntyy toisinpäin, toki joku neljänkuidun sisäkaapeli on kalliimpi kuin neliparinen parikierretty, mutta tupla kupari alkaa olemaan jos samalla tontilla, saati sitten jos vedetään 4x neliparinen (hinnat mutua, mutta idea aukeaa). Kuidun päättely/hitsauskaan enään ole kallista, ja kuparin tappioksi tulee suurempi tilantarve, paino, + riskien pienentäminen, mm maadoitukset jne.

Tuo siis jo ihan kiinteistön sisäisissä vedoissa.

Pidemmissä vielä isompijuttu, C-lion 1 (Suomi Saksa > 1000km) muistaakseni 8 paria, en mutuile mitä kuparina vaatisi vaikka tyydyttäisiin vain nykyiseen vauhtiin.

Oli kyse sitten kuparista tai kuidusta niin tänäpäivänä ehdottomasti tehokkaampaa että digitaalisesti. Vaikak vedettäisiin analogisesti, niin kuitu siinäkin parempi.

Yritin etsiä sopiaa ketjua, ehdotan kuitu kuparijuttuihin Suomi-kuituyhteyksien-kehitysmaa, eloitus on vähän suppea, mutta siellä myös ihan kuidun hehkutusta vs kupari.
 
Viimeksi muokattu:
Oli kyse sitten kuparista tai kuidusta niin tänäpäivänä ehdottomasti tehokkaampaa että digitaalisesti. Vaikak vedettäisiin analogisesti, niin kuitu siinäkin parempi.
Digitalisaatio on lisännyt mahdollisuuksia siirtotien osalta, se on totta.

Kuparille on kuitenkin monessa tilanteessa paikkansa eikä sillä saavuteta (tällä hetkellä) juuri mitään merkittävää lisäarvoa, ainoastaan kustannusten kasvua. Ihan vaikkapa kotiverkko esimerkkinä.
Kuitun kautta analogiaa ei kuljeteta ilman ad (ja tarvittaessa da) -muunnoksia. Vaikka dgitalisaation kehitys on toki parantanut muutosten laatua, tässä ei nyt nähdä metsää puilta. Kupari tarjoaa molemmat vaihtoehdot, digitaalisen ja analogisen. Samoin poe (tai muu vastaava syöttö) on mahdollista vain kuparia pitkin. Eikä vaikkapa virtaviestiä käyttää anturointia ole järkevää siirtää kuituun. Perinteinen tekniikka toimii, kuparia pitkin voidaan siirtää myös digitaalisena+käyttöjännite. Kuidulla tarvittaisiin erikseen se kupari rinnalle.

Eli jos digitalisaation varjolla perustellaan suoraviivaisesti kuitu aina paremmaksi, puhutaan kyllä huonosta puolesta. Digin hyvä puoli on tarjota lisää mahdollisuuksia jos se tehdään rampauttamatta olemassa olevaa, käyttökelpoista tekniikkaa.
 
Kuparille on kuitenkin monessa tilanteessa paikkansa

Tämä on totta. Itse tulkitsin tässä kuparilla tarkoitettavan tietoliikenneyhteyksien vetämistä tontille ja kiinteistöön, en niinkään esim. sisäkaapelointia. Eli riippuu mitä tarkoitetaan. Cat6 on erittäin toimiva ja nopea.
 
Arvoin tuo kuitu ja huoltovarmuusketjun välillä, mutta aihe tuolla huoltovarmuusjutussa niin arvoin sinne
Digitalisaatio on lisännyt mahdollisuuksia siirtotien osalta, se on totta.



Kuparille on kuitenkin monessa tilanteessa paikkansa eikä sillä saavuteta (tällä hetkellä) juuri mitään merkittävää lisäarvoa, ainoastaan kustannusten kasvua. Ihan vaikkapa kotiverkko esimerkkinä.

Kuitun kautta analogiaa ei kuljeteta ilman ad (ja tarvittaessa da) -muunnoksia. Vaikka dgitalisaation kehitys on toki parantanut muutosten laatua, tässä ei nyt nähdä metsää puilta. Kupari tarjoaa molemmat vaihtoehdot, digitaalisen ja analogisen. Samoin poe (tai muu vastaava syöttö) on mahdollista vain kuparia pitkin. Eikä vaikkapa virtaviestiä käyttää anturointia ole järkevää siirtää kuituun. Perinteinen tekniikka toimii, kuparia pitkin voidaan siirtää myös digitaalisena+käyttöjännite. Kuidulla tarvittaisiin erikseen se kupari rinnalle.



Eli jos digitalisaation varjolla perustellaan suoraviivaisesti kuitu aina paremmaksi, puhutaan kyllä huonosta puolesta. Digin hyvä puoli on tarjota lisää mahdollisuuksia jos se tehdään rampauttamatta olemassa olevaa, käyttökelpoista tekniikkaa.

Mihin ketjuun tämä nyt kuuluisi, Suomi-kuituyhteyksien-kehitysmaa vai tämä tietoverkkojen huoltovarmuus, mutta arvoin tämän kun tänne aihe aiemmin jo tuli. Mutta jos tuo toinen parempi, niin siirretään.

Kuparin vahvuus ehdottomasti se että sillä voi poweroida joko asikkaan, tai toisin päin, joku voi sanoa että kuidullakkin energiaa siiretty, mutta ilmeisesti ilman käytännön toteutuksia. Ne tehty sitten kuparilla, kuten sanoit.

Samaa mieltä tuosta edusta, mutta onko se enään merkityksellinen kriiseissäkään?

Kriisikestävyydestä, niin tavanomaisiin väestösuojiinkaan ei vaadita (tele)kupari. ja niissä se puhelin poweroidaan itse, eikä operaattorin puolesta.

Kuluttajilla modeemit on itse poweroituja, tosin nykyään voi olla jopa toisin päin, asikkaan modeemi voisi poweroida operaattorin päätä. Ei ehkä niinkään kriisivalmiuden takia, vaan sen takia että operaattorin ei tarvi järjestää sähkönsyöttä lähikaappiin. (en tiedä onko Suomessa näin toteutettuja). Jos tuota vertaa kuituun, niin se kaappi voisi olla passiivikomponenteilla toteutettu kuitu, joten se ajatus kuparilla poweroinnista on lähinnä paikko sille että kuitu ei tule perille asti.

Vaikka tuo powerointi on plussa, niin nykyään käytännössä asiakaspäässä joutuu jokatapauksessa huolehtiin varmistus/ varavoimansa, ja erikseen sovittavat operaattorin kanssa mitä operaattori lupaa. Ettei sieltä katkea bitti alueen sähköjenmyötä. Kuluttaja kiinteissänettituotteissa se bitti voi seisahtua operaattorin rautaan sillä hetkellä kun sähköt kakeaa.

Tuo että voi kuidussakin siirtää analogi sinkkua oli kevennys, mutta teknisesti mahdollista, mutta mm TV digitalisoinnin myötä ei käsitystä käytöstä. (siis käsitys että joskus olisi vedetty analogisena)

Kotiverkkoon viittasit, niin siellä ilmanmuuta kodin (* / asunnon kaapeloinnissa kupari on vielä voimissaan, lyhyet vedot, rauta tukee sitä, ja siellä kriisi valmiudessa voi sitten poweroida laitteita kuparin yli. Jälkimmäinen helpottaa myös akkuvarmennusten toteuttamista.


(*
Kuparivoimissaan loppumetreissä isommissakin rakennuksissa, toimistoissa yrityksissä jne.
 
signaali vaimenee kyllä valokuidussakin

Jos tämä viittasi viestiini, niin ymmärsit (taas) väärin. "Kuidun signaali ei vaimennu kuten kuparissa" EI tarkoittanut, että kuidussa signaali ei vaimennu lainkaan. Käsitit väärin jostain syystä. Siinä sanotaan, ettei se vaimennu samalla tavalla kuin kuparissa: signaali vaimenee paljon vähemmän samalla matkalla kuidussa kuin kuparissa. Käytännössä kuitu kestää paljon pidemmät vedot. Lähteet laitoin, joista tämä myös käy ilmi.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi kuidun kautta ei voitaisi siirtää analogista dataa sellaisenaan? Harvemmin sille vain on tarvetta.
Onko ymmärrys oikeasti tällä tasolla vai trollaatko? Oli analogian luonne mitä tahansa, tarvitaan muunnokset sähköisestä valoon ja aktiivilaitteet molempiin päihin. Jos sama hoituu kuidulla niin kerro toki, miten.

Toisin kuin tässä ketjussa hieman ylempänä väitettiin, niin signaali vaimenee kyllä valokuidussakin. Vaimentumisen vertailu kuidun ja kuparin välillä lienee hankalaa, koska toisessa signaalin vahvuutta mitataan sähköisenä jännitteenä ja toisessa taas valon voimakkuutena.
Lainaa niitä viestejä, joihin vastaat. Kiitos.

Tämäkin meni väärin. Ensinnäkään signaalin vaimentumisen kanssa ollaan taas todella kaukana digitaalisaatiosta. Ja toisekseen kuparin osalta jännite ei ole ainoa tapa, virtaviestiä käytetään paljon. Keskustelu ei toimi niin, että poimii vain itselle mieluisat kohdat ja unohtaa loput.
@Paapaa korjasikin sitten muun.

Jos aiheesta on pakko tässä ketjussa jatkaa niin lähde liikkeelle siitä, pakottaako digitalisaatio kuidun käyttöön. Sen jälkeen voidaan miettiä, onko suuntaus hyvä vai ei.
 
Onko ymmärrys oikeasti tällä tasolla vai trollaatko? Oli analogian luonne mitä tahansa, tarvitaan muunnokset sähköisestä valoon ja aktiivilaitteet molempiin päihin. Jos sama hoituu kuidulla niin kerro toki, miten.

En nyt ihan varma mikä pointtisi.

Kuidussa etenee valo, valolähdettä voi ohjata ihan anaologsignaalilla, ja toisessa päässä päinvastoin. Jos sitä valolähdettä ohjaa siniaallolla, niin sen sieltä toisesta päästä saa ulos, ihan vaikka AM pohjalla.

Jos morsetusta ei laske digitaali tekniikaksi, niin päivän valossa voi vaikka ihan ilman aktiivilaitteita morsettaa.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt ihan varma mikä pointtisi.

Kuidussa etenee valo, valolähdettä voi ohjata ihan anaologsignaalilla, ja toisessa päässä päinvastoin. Jos sitä valolähdettä ohjaa siniaallolla, niin sen sieltä toisesta päästä saa ulos, ihan vaikka AM pohjalla.
Jos digitalisaatio pakottaa käyttämään kuitua paikoissa, joihin se ei sovellu, silloin puhutaan huonoista puolista. Suoraviivainen "kuitu kaikkeen" ei siis ole millään tavoin perusteltavissa oleva asia. Mutta koska kukaan tuskin enää tietää, mistä muut puhuvat niin vaikea sanoa, onko syy digitaalisaation vai minkä ja kuuluuko mihin ketjuun.

Ja kyllä, kuidussa etenee valo. Ja kyllä, signaalin voi muuttaa valoksi. Mutta kuten todettua, molempiin päihin tarvitaan aktiivilaitteet. Molempiin päihin tarvitaan myös tehonsyöttö. Ja koska otit AM:n esimerkkinä niin laitetaan katolle antenni. Kumpi on helpompaa, tuoda signaali kuparilla vai kuidulla alas?
 
En nyt ihan varma mikä pointtisi.

Kuidussa etenee valo, valolähdettä voi ohjata ihan anaologsignaalilla, ja toisessa päässä päinvastoin. Jos sitä valolähdettä ohjaa siniaallolla, niin sen sieltä toisesta päästä saa ulos, ihan vaikka AM pohjalla.

Käytännön käyttökohteet valokuiden ohjaamiseen analogiseen datansiirtoon kuluttajakäytössä lienee melko heikot.

Saisihan siitä esim monokanavaääntä läpi, mutta kaikki videodata vaatisi jo kohdistussignaaleita yms. joka tarkoittaisi että pitäisi joko ottaa useampi kuitu käyttöön tai tehdä systeemistä ainakin osittain digitaalinen.

Voi myös käyttää myös radiosignaalin siirtoon ennen sen lähetystä modulaattorilaitteen ja (antennin lähellä olevan) vahvistimen välillä. Mutta tämä ei ole mikään kotikäyttäjän/kuluttajan käyttökohde, kotikäyttäjällä se vahvistin on käytännössä aina niin lähellä sitä modulaattorilaitetta että sähköjohto on paljon kätevämpi.

Jos morsetusta ei laske digitaali tekniikaksi, niin päivän valossa voi vaikka ihan ilman aktiivilaitteita morsettaa.

Morsetus nimenomaan on digitaalista.
 
Viimeksi muokattu:
Morsetus nimenomaan on digitaalista.
Kaikki tietävät mitä tällä tarkoitetaan, mutta samalla perusteella savumerkitkin voivat olla digitaalisia. :hmm: Toisaalta lainattu postaajakin muotoili asian "jos morsetusta ei laske digitaalitekniikaksi". Jos morsetetaan koputtamalla vaikkapa isoa metalliastiaa johon ollaan jääty ansaan, onko se miten digitaalista verrattuna kirjoitettuun viestilappuun, viittomakieleen, puheeseen? Anteeksi cocktailkutsufilosofiani.
 
Tulorekisteri ja positiivinen luottorekisteri.
Molemmat nopeuttaa virastojen työtä ja se on todella tarpeen.
Molemmat vaikeuttaa huijaamista, sama juttu.
Esim tulorekisteriin kirjataan työsuhde ja se voi olla alkanut jo vuosia sitten. Satunnais otannalla sitten katsotaan mitä tukia on maksettu. Katos vaan, Pentti oli töissä vuonna 2018, laitetaan selvitys pyyntö...

Muuten, Pihlajalinna sai viime viikolla yhteyden Traficom ajokortti järjestelmään.
Tosi kätevää, mutta kuka tunnustaa tehneensä kälin?
On niin paska leiska että edes arvoja ei kunnolla näe mitä kirjaa ja tietenkään yhteenveto tms näkymää ei ole.
Kaverin näkö on [1.]
Pitäisi hakata joku nörtti taas...
 
Tulorekisteri nopeutti ja kevensi älyttömästi TyEL-vakuutusten hallintaa ja vähensi samalla paperitöitä älyttömästi. Pois jäi työnantajien kuukausi- ja vuosi-ilmoittamiset ja muu säätö työeläkeyhtiöiden kanssa.
 
Onko tulorekisteri digitalisaatiota? Eikös kyseessä ole enemmänkin byrokraattinen toimintatavan parannus? Sama periaatteellinen muutoshan on mahdollinen sekä kaiken asioinnin(juu, ei nyt oikeasti mutta tarkoitan nykyaikaa) ollessa sähköistä että olisi periaatteessa ollut mahdollista ties missä DDR:n paperikortistossa.

Myöskään positiivinen luottotietorekisteri ei varsinaisesti ole mitään digitalisaatiota tai uutta supertekniikkaa. Rahoituslaitokset ovat maailmalla pyörittäneet digitaalisia tietokantoja pidempaan kuin monen tänne kirjoittavan vanhemmat ovat eläneet. Kulttuurin muutoksesta siinäkin on kysymys. Suomessa on pitkään ollut hyvin erilainen järjestelmä kuin vaikkapa Yhdysvalloissa. Credit score vs. Asiakastiedon vastaus "onko varmuudella persaukinen kyllä/ei". Samaan aikaan pankeilla ja pankihtavilla systeemeillä on ollut omia varsin hikisiä tapoja määritellä asiakkaan luottokelpoisuutta kvantitatiivisesti. Ei ole digitalisaation asia vaan yleistä kulttuurimuutosta.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti nämä sopii tähän ketjuun, joten jatkan.

Käytännön käyttökohteet valokuiden ohjaamiseen analogiseen datansiirtoon kuluttajakäytössä lienee melko heikot.

Operaattorien kupariverkoista juttu lähti, ja tämä kuidussa analogista oli kevennys aloittajan rakkaudesta analogiseen.

Siinä varmaan kaikki muut samaa mieltä että analogiselle enään kysyntään, ja television digitalisoituminen vielä vähemmän.



Voi myös käyttää myös radiosignaalin siirtoon ennen sen lähetystä modulaattorilaitteen ja (antennin lähellä olevan) vahvistimen välillä. Mutta tämä ei ole mikään kotikäyttäjän/kuluttajan käyttökohde, kotikäyttäjällä se vahvistin on käytännössä aina niin lähellä sitä modulaattorilaitetta että sähköjohto on paljon kätevämpi.
Ehkä kotikäytössä tuo niitä harvoja, jos siis analogisinkuksi laskee RF siirtämisen mikropäältä kuidulla vastaanottimelle, vaikka itse lähestys sinänsä olisi ns digitaalista.

Morsetus nimenomaan on digitaalista.
Joo, mietin josko joku mieltää ne merkeiksi, mutta tuossa yritin yksikertaista esimerkki missä olisi rajattu pois ne sähköiset aktiivikomponentit. Mutta jos valo, ei valoa hämää, niin sopikoon sitten vähemmän binaarisiä. tai vain viesti joka kuvaa lähetyspään valon "voimakuutta". Vähässä ne kuparinkin täysinpassiiviset sovellukset on ja jos jotain kriisitilannetta miettii, niin tuota valoa voi vilkutella ehkä jopa helpommin, vs kuparilla ilman sopivia tarvikkeita.


Mutta vaikka analogi heitto oli tarkoitettu vain kevennykseksi, niin se nousukin ylättävän paljon kiinnostusta herättäväksi. Ehkä analogisuus ei ole vielä kuollut. :-)
 
Niin no tämä ketjuhan on digitalisaatiosta joten sinänsä nimenomaan analoginen vs digitaalinen keskustelu kuuluu tänne ja kupari vs valokuitu taas ei. Kummallakin medialla on mahdollista lähettää niin digitaalista kuin analogistakin. Valokuidunkin läpi saisi toimimaan analogisen puhelimen täysin ilman digitaalisia kompontteja.

Tiedonsiirron digitalisaation etuhan on se, että saadaan edullisesti menemään enemmän. Eli voidaan vetää vaikka kerrostaloon yksi valokuitu ja siitä saadaan parin kympin per käyttäjä käyttöönottokustannuksella jokaiselle käyttäjälle analoginen puhelinliittymä (ja lisäksi samaan kuituun saadaan vaikka kaapelitelevisio ja haluttaessa jokaiselle asukkaalle 10 gigan netti). Analogisilla menetelmillä noi puhelinliittymät oli melkoisesti kalliimpia toteuttaa ja tyypillisesti operaattorilta vedettiin esim. 100 asunnon kerrostaloon joku 120 erillistä parikaapelia.
 
Viimeksi muokattu:
Digitalisaation etuhan on se, että saadaan edullisesti menemään enemmän.
Mä koen digitalisaation hiukan toisella tavalla. Nyt firmojen kanssa asioidaan sähköisesti, kun ennen piti käydä kivijalassa hattu kourassa etsimässä henkilöä, joka armeliaasti voisi hoitaa asiasi. Digitalisaation myötä taas ongelmatilanteessa juttelet botti-Paavon kanssa, joka ei taas voi auttaa asiassasi ja haluat ihmisen langan päähän. Hyvällä tuurilla saat Vladimirin Bulgariasta kysymään, että ootko buutannut kaikki laitteesi jääkaapista alkaen.
 
Digitalisaation myötä taas ongelmatilanteessa juttelet botti-Paavon kanssa

Tämä on kyllä totta ja aika ikävä ilmiö. Botit ovat yhä todella huonoja, ne eivät useinkaan tunnu auttavan millään tavalla. Tai ainakaan eivät auta sellaista käyttäjää, joka on diginatiivi, joka osaa ottaa asioista selvää ja joka on päätynyt chättiin vain siksi, että asiaa EI voinut itse hoitaa. Tällaisessa tilanteessa aspa muuttuu typeräksi peliksi, jossa yritetään veikata, miten botin saa ehdottamaan oikeaan asiakaspalvelijaa. Joissain bottichäteissä on sentään namiska jolla tuon "pelin" voi välttää ja suoraan pääsee jonoon.

Voi olla, että tyypillisessä tapauksessa botti oikeasti auttaa eli vähentää aspan kuormaa kun jonnet kysyy miten kirjaudutaan sisään vaikka kirjautumisnappula näkyy ruudulla. Mutta en tiedä.

AI:n kehittyminen kyllä tulee muuttamaan tämän, joten välivaihteesta on kyse ja koko ajan se botti tajuaa enemmän ja enemmän ja osaa auttaa hankalammissa asioissa.
 
Mä koen digitalisaation hiukan toisella tavalla. Nyt firmojen kanssa asioidaan sähköisesti, kun ennen piti käydä kivijalassa hattu kourassa etsimässä henkilöä, joka armeliaasti voisi hoitaa asiasi.
Niin siis tuossa viestissä kirjoittamani tarkoitti nimenomaan digitalisaatiota tiedonsiirrossa. Huomauttaisin myös että en siinä ottanut kantaa digitalisaation haittoihin joita toki (tiedonsiirrossakin) on. Esimerkiksi se että vanhat laitteet muuttuvat romuksi.
 
Digitalisaation myötä taas ongelmatilanteessa juttelet botti-Paavon kanssa, joka ei taas voi auttaa asiassasi ja haluat ihmisen langan päähän. Hyvällä tuurilla saat Vladimirin Bulgariasta kysymään, että ootko buutannut kaikki laitteesi jääkaapista alkaen.
Varsin hyvä esimerkki huonoista puolista. Monikanavaisuus olisi hyvä mutta kanavia lähinnä karsitaan samalla kun lisätään botteja ja ulkoistettuja aspoja.

Tai ainakaan eivät auta sellaista käyttäjää, joka on diginatiivi, joka osaa ottaa asioista selvää ja joka on päätynyt chättiin vain siksi, että asiaa EI voinut itse hoitaa. Tällaisessa tilanteessa aspa muuttuu typeräksi peliksi, jossa yritetään veikata, miten botin saa ehdottamaan oikeaan asiakaspalvelijaa.
Ei paljoa lisättävää jää. Asiakkaasta tehtiin tyhmä jo siinä kohdassa kun se ensimmäisenä kiinni saatava aspa ei tiedä mitään ja molempien aikaa käytetään varmistamaan itsestään selviä asioita. Bottien myötä tilanne on vielä pahempi ja kieltämättä ottaa päähän arvailla, miten saa jonkun ihmisen langoille. Osa boteista sentään ehdottaa jossakin kohdassa mutta läheskään aina ei näin ole.

Osan asioista pystyisi tosiaan hoitamaan itse jos olisi mahdollisuus. Ja jos tai kun botti tuntuu olevan pakollinen, voisi se edes tarjota suoraan joitakin vaihtoehtoja asiasta. Tähän perään "ootko bootannut modeemisi" tms ja jos selkeimmät kunnossa niin suoraan eteenpäin.
 
Tämä on kyllä totta ja aika ikävä ilmiö. Botit ovat yhä todella huonoja, ne eivät useinkaan tunnu auttavan millään tavalla. Tai ainakaan eivät auta sellaista käyttäjää, joka on diginatiivi, joka osaa ottaa asioista selvää ja joka on päätynyt chättiin vain siksi, että asiaa EI voinut itse hoitaa. Tällaisessa tilanteessa aspa muuttuu typeräksi peliksi, jossa yritetään veikata, miten botin saa ehdottamaan oikeaan asiakaspalvelijaa. Joissain bottichäteissä on sentään namiska jolla tuon "pelin" voi välttää ja suoraan pääsee jonoon.

Pääsääntöisesti paskasti toimivat botit ovat kyllä aivan kamalaa asiakas"palvelu". Esikoululainenkin osaisi paremmin neuvoa ongelmakysymyksissä kuin sellainen botti.

Se olisi sitten jo toki eri asia jos se toimisi yhtä hyvin kuin chatGPT:n 4 versio ja sille olisi vielä erikseen opetettu kaikki mahdollinen data mitä firman intrasta löytyy ja koulutettu vielä kaikilla mahdollisilla puheluilla ja viesteillä mitä asiakaspalveluun on tullut viime vuosina.
 
Ei toi asiakaspalvelun huonous kyllä rajoitu pelkästään niihin botteihin.

Eli siis ihan ihmis-aspakaan ei aina pysty auttamaan tai antamaan hyödyllistä tietoa. Osinhan tässäkin tietysti on kyse digitalisaatiosta ja siitä että yrityksen sisäiset prosessit muuttuvat sellaisiksi joita työntekijät eivät itsekään ymmärrä eivätkä saa selville ongelman juurisyytä, eivätkä tästä syystä pysty auttamaan kunnolla. Osin taas johtuu siitä että "ulkoistetaan asiakaspalvelu" jollekin palveluntarjoajalle jolla on käytössään vain samat työkalut kuin palveluun soittavallakin eli suunnilleen firman kotisivut.

Se olisi sitten jo toki eri asia jos se toimisi yhtä hyvin kuin chatGPT:n 4 versio ja sille olisi vielä erikseen opetettu kaikki mahdollinen data mitä firman intrasta löytyy ja koulutettu vielä kaikilla mahdollisilla puheluilla ja viesteillä mitä asiakaspalveluun on tullut viime vuosina.
Niin tämä olisi itse asiassa aika hyväkin työkalu taklaamaan tuota ongelmaa, että asiakaspalvelijat ei itsekään ymmärrä firman systeemeitä. Tai ainakin se voisi toimia asiakaspalvelijoiden apuna. Täytyisi vaan jotenkin saada eliminoitua se "hallusinointi".
 
Osinhan tässäkin tietysti on kyse digitalisaatiosta ja siitä että yrityksen sisäiset prosessit muuttuvat sellaisiksi joita työntekijät eivät itsekään ymmärrä eivätkä saa selville ongelman juurisyytä, eivätkä tästä syystä pysty auttamaan kunnolla. Osin taas johtuu siitä että "ulkoistetaan asiakaspalvelu" jollekin palveluntarjoajalle jolla on käytössään vain samat työkalut kuin palveluun soittavallakin eli suunnilleen firman kotisivut.
"Hyvä" esimerkki digitalisaation huonoista puolista ja paremminkin siitä, miten tarjolla olevia mahdollisuuksia ei hyödynnetä oikein / tehokkaasti.

Ulkoistus liittyy tavallaan digitalisaatioon mahdollistaen sen aspan oikeastaan missä tahansa. Välillä kyllä tuntuu, että vaihtavat tosiaan vain selaimessa ikkunaa sen mukaan, minkä yrityksen numeroon on soitettu.

Asian voisi tehdä paljonkin paremmin. Kuten jo kirjoittelin, se pakollinen chatbotti voisi teko"älyn" sijaan esittää järkeviä kysymyksiä "oletko, onko" jne. Ja kun perusasiat käyty läpi, ohjaa kyselemättä eteenpäin. Aspalle kunnollinen järjestelmä niin ilman tekoälyäkin tarjolle voitaisiin nostaa automaattisesti seuraavien steppien ohjeistukset.

Osin nuo sisäiset prosessit ja pieleen mennyt digitalisaation kehittyminen toi varsin huolestuttavana esimerkkinä häken järjestelmien joitain aikoja sitten tehdyn uudistuksen. Itsellä ei ole mahdollisuutta siihen tutustua mutta liian monessa yhteydessä ja uutisessa on mainittu hankalaksi samoin tekevän eri tyylin ratkaisuja mitä kokenut päivystäjä tekisi.
Varmasti jollakin olisi tuorein tieto tuostakin mutta eri, haluaako sitä foorumilla jakaa.
 
PItäisikö sun vertailla edes samaa asiaa, kun kerran vertailet? Tukiaseman hajoaminen vs. lankalinjan katkeaminen on ihan eri luokan vikoja.

Tosin siinäkin olet väärässä kumpiko on halvempaa. Tukiaseman korjaamisen riittää ukko + auto, ja vika korjattu tunnissa. (Ilma)Kaapelikatkoon tarvitsee pari ukkoa ja nostokoriauton. Sitten pitää vielä ettiä se katkos paikka. Aikaa menee parista tunnista koko päivään. Varsinkin jos se ilmakaapeli menee jonkun pellon/metsän poikki ja maassa on metri lunta.

Ei puhelinlinjoja ainakaan 2010 asti ole mistään nostokoriautosta korjattu Suomessa ja sen jälkeen varmaan kerätty jo ilmalinjat suurimmaksi osaksi pois. Tolppakengät jalkaan ja tolppaan. Uusi pätkä kaapelia väliin ja jos sattuisi olemaan sellanen, että voi korjata ilman vaihtoa niin linja lasketaan alas ja korjaus maassa.

Kaupungeissa kaikki on taas jo olleet maassa ikuisuuden. Jossian kehitysmaassa missä kaupungissa seikkailee hämähäkin seittiä pitkin poikin varmaan jotain nostinta käytetäänkin tai sitten heittävät nojatikkaat lankoja vasten.

Vikakorjaus keikoissa tuli tosin aikanaan opittua elämän kantavia sääntöjä: "Työn laatu takaa työn jatkuvuuden." Paitsi kun ne linjat kerätty nyt vittuun XD XD XD

Samaa mieltä kyllä olen kuin ap, että kupari on helpompaa ja halvempaa korjata, mutta kuitenkin niin eri tekniikkaa eikä kuparilla päästä samoihin nopeuksiin niin turha sitä on nostalgiassa roikkua. Ja vaikka vertaisi jotain 10gbs sisäverkkoa kuparilla niin ei voi samanapäivänä puhua jostain paperieristetystä useampi sataparisesta maakaapelista ominaisuuksien suhteen. Eli kyllä ne kuparitkin pitäisi kaivaa vittuun ja korvata uusilla niin samalla vaivalla sitten pistää tekniikan ajan tasalle.
 
En ole nyt pitkään aikaan päässyt kirjautumaan sisään koulun järjestelmiin, koska koulu käyttää Microsoftin kirjautumisjärjestelmää, joka on nyt alkanut vaatimaan Microsoft Authenticatorin asentamista. Koulun teknisen tuen mukaan minulla kuitenkin on tekstiviestivarmennus päällä, eli järjestelmän ei pitäisi vaatia Microsoft Authenticatorin asentamista. Siitä huolimatta se ei vain päästä minua eteenpäin.

Sen lisäksi jo alusta asti silloin tällöin olemassa ollut ongelma Reppuun kirjautumisessa on tullut takaisin. Sivu uudelleenohjaa monta kertaa ja lopulta päätyy Sharepointin virhesivulle. Tällä kertaa sain virheen tapahtumisen ihan videolle taltioitua:

Huomasin, että jostain syystä juuri tällä hetkellä kirjautumisyritys Reppuun johtaa täysin toistettavasti aina tuohon edellisessä kappaleessa olevan linkin virheeseen, kun taas kirjautumisyritys Moodleen johtaa siihen, että kirjautumisjärjestelmä yrittää pakottaa minut asentamaan Microsoft Authenticatorin. Eteenpäin se ei päästä mitenkään. Senkin otin videolle:

Minusta tämä on klassinen esimerkki ulkoistamisesta, jossa palvelun tilaaja menettää samalla hallintansa palvelun toteutukseen ja palvelun toimittaja taas alkaa perseilemään aivan oman mielensä mukaan pakottaen omia vakoiluohjelmiaan palvelun tilaajan asiakkaiden käyttöön vastoin sopimusta. Kukaan ei näytä edes tietävän, mistä tämä tilanne johtuu ja miksi järjestelmä toimii kuten se toimii. Opiskelu nyt ei tietenkään ole edelleenkään mahdollista tämän takia.

Mikä ongelma siis oli ettet jo ole asentanut authenticatoria? Koko SMS perustainen varmennus on turvaton eikä kenenkään pitäisi käyttää enää tuommoisia 2000-luvun alun jäänteitä joka voidaan kiertää.
 
Minulla ei edelleenkään ole sellaista puhelinta, jota Microsoft tukisi

Sekö on siis "user error", että Microsoftin kirjautumissysteemi toimii aivan toisella tavalla kuin sen pitäisi toimia?
No se toimii sillä luurisovelluksella. En usko että Microsoftilla on kiinnostusta huomioida totaalikieltäytyjiä itseaiheutetuissa ongelmissa.

Opiskelijana voit toki kiertää asian maksamalla käytetystä puhelimesta ja prepaid-simistä (jota et siis käytä yhtään mihinkään muuhun kun opintohommiin) jotta opinnot etenee siihen pisteeseen että pääset duuniin jossa saat varmennepuhelimen työn puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Sekö on siis "user error", että Microsoftin kirjautumissysteemi toimii aivan toisella tavalla kuin sen pitäisi toimia? Siellä on tekstiviestivarmennus päällä ja se pakottaa silti tuota Microsoftin vakoiluohjelmaa puhelimeen eikä päästä eteenpäin.
Digitalisaation hyvä puolihan tässä on kyseessä, vaihtoehtojen määrä on kasvanut.

Mutta jos et osaa käyttää jotain järjestelmää tai joku on konffattu väärin niin se nyt vaan on todella kaukana tämän ketjun aiheesta. Pyydä korjaamaan tai paremminkin anna olla koska tuossakin toimija on sen kokoinen, että mahdollinen ongelma tulisi vastaan myös muilla.

En välttämättä itsekään riemuissani ole ms:n autentikaattorista. Sms tosin toimii moitteetta joten user erroria hieman itsekin epäilen.

...pääset duuniin jossa saat varmennepuhelimen työn puolesta.
Työn osalta työnantaja hankkii tottakai tarvittavat laitteet ja ainakin itse haluan pitää siviililuurin erossa työstä joten ei ongelmaa. Opiskelussa BYOD on muotia joten siihen joko totutaan, valitaan joku muu koulu tai ei koulua ollenkaan.

Toki marginaalista mutta esim itse joudun tunnistautumaan luottamustoimien osalta. Tablettiin toki voisi antentikaattorin asentaa mutta oikein hyvänä ajatuksena en pidä, että kaikki on samalla laitteella. Eli oman luurin kautta tulee hoidettua. Tosin mitään ongelmaa ei ole ollut ms:n sms-puolen osalta joten lopputulemana ollaan lähellä sompin kuvaamaa mutta mitään ongelmaa ei ole olemassakaan.

Toki autentikaattorit ja oikeastaan kaikki muukin appipuoli on digitalisaation mukanaan tuomaa eikä läheskään aina positiivista. Ei vaikkapa auton laitto maksulliseen parkkiruutuun saisi vaatia ties montako eri appia.
 
Sekö on siis "user error", että Microsoftin kirjautumissysteemi toimii aivan toisella tavalla kuin sen pitäisi toimia? Siellä on tekstiviestivarmennus päällä ja se pakottaa silti tuota Microsoftin vakoiluohjelmaa puhelimeen eikä päästä eteenpäin.
Ja mikä estää asentamasta avoimen koodin vaihtoehtoa MS autentikaattorin sijasta ? Esim. Aegis Authenticator
 
Toistan itseäni: Minulla on tekstiviestivarmistus päällä ja asia on varmistettu koulun teknisestä tuesta, eli kirjautumisjärjestelmän pitäisi vain pyytää tekstiviestiin tullut koodi ja sen jälkeen päästää eteenpäin. Sen sijaan se jostain syystä on alkanut pakottamaan tuon Microsoft Authenticator -ohjelman asentamista puhelimeen, vaikka sen ei pitäisi sellaista tehdä.
Asian pitäisi toimia tavalla a) ja tavalla b).
Tapa b) ei nyt sun tapauksessa toimi. Päätät päättäväisesti olla käyttämättä tapaa a) joka varmasti toimii. -> Ongelma siinä ettei pääse opintojärjestelmään on itseaiheutettu, ja aivan oma valinta.

Oletko käynyt koulu tukihessujen luona niin että kone on esim. koulun avoimessa verkossa? Ettei nyt ole taas "joku oma säätö" mikä aiheuttaa ongelmaa?
 
Toistan itseäni: Minulla on tekstiviestivarmistus päällä ja asia on varmistettu koulun teknisestä tuesta, eli kirjautumisjärjestelmän pitäisi vain pyytää tekstiviestiin tullut koodi ja sen jälkeen päästää eteenpäin. Sen sijaan se jostain syystä on alkanut pakottamaan tuon Microsoft Authenticator -ohjelman asentamista puhelimeen, vaikka sen ei pitäisi sellaista tehdä. Kyse ei siis ole mistään minun itseni aiheuttamasta ongelmasta, vaan koulun käyttämä Microsoftille ulkoistettu kirjautumisjärjestelmä toimii väärin, siinä on siis joku bugi. En ala harrastamaan mitään itselleni kustannuksia tuottavia workaroundeja, eikä minulla sellaisiin ole varaakaan.
Ihmetyttää, kun olet yksityisyyden puolestakin kirjoitellut ja sitten laitat oman koulun sähköpostin jokaisen nähtäväksi videolle...

Ja tuossahan näyttäs aikas selkeästi se ilmoittavan, kun olet sen SMS koodin syöttänyt, että organisaatio nykyään vaatii käyttämään tuota MS authentikaattoria, että voit jatkaa tilin käyttämistä. Se siis tuossa konfattaisiin kuntoon tuolla kirjautumisella, eli varmaan haluavat eroon turvattomasta SMS varmistuksesta.

Mitä lie löytynee tuon linkin takaa (Sign in to your account), josta voinee tarkistaa tilin tämän hetkiset varmistus mahdollisuudet, mikä myöskin mainittu tuossa kun valitset varmistus tapaa.

Ja näyttäisi että nykyään uusilta opiskelijoilta vaaditaan MS authentikaattorin käyttöä, joten se on tullut pakolliseksi vanhoillekin opiskelijoille.

Kampustunnukset

Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijana tarvitset kampustunnukset (käyttäjätunnuksen, sähköpostiosoitteen ja salasanan) voidaksesi käyttää opiskeluun tarvittavia sähköisiä palveluja.

Saat elokuun loppuun mennessä (kevään yhteishaku) tai tammikuun alussa (syksyn yhteishaku) sähköpostiisi ohjeet siitä, kuinka saat Savonian kampustunnukset. Tunnusten aktivoimiseen tarvitset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.

Savoniassa käytetään monivaiheista tunnistautumista (MFA) sähköisiin palveluihin kirjauduttaessa. Lataa puhelimeesi Microsoftin Authenticator -sovellus tunnistautumista varten.
 
Viimeksi muokattu:
Ja mikä estää asentamasta avoimen koodin vaihtoehtoa MS autentikaattorin sijasta ? Esim. Aegis Authenticator

Tuo varmaan toimii vain normi-TOTP-koodien kanssa. Ei 2FA:ssa joka vaatii MS-tilin.

Muutoin itse asiaan toteaisin, että jos koulu tukee jotain SMS-2FA ja haluaa käyttää tällaista heikompaa metodia, niin siitä vain. Ja jos koulu on konffanut jotain väärin, niin IT-osasto ehkä voi auttaa tai sitten ei ole resursseja ja voivoi. Mutta jos koulu vaatii MS:n autentikaattorin tai ei ole resursseja korjata muita tapoja, niin sitten se MS Authenticator pitää asentaa tai jatkaa opiskelua jossain muualla. Koululla ei ole mitään syytä lähteä muuttamaan käytäntöjään yksittäisen sääntöjä vastaan kapinoivan takia. Ei näistä asioista kannate tehdä vaikeampia huvin vuoksi.

Työelämässä joka tapauksessa on käytettävä softia, joista ei niin tykkää, ei tueta kaikkia käyttiksiä tai itse koodattuja TCP/IP-pinoja. On pakko noudattaa käytäntöjä, jotka joskus tuntuvat hulluilta. Sille on usin hyvät syynsä että ihan kaikkea ei vaan tueta.
 
Ja se ei pidä paikkaansa. Ei koulu ole alkanut vaatimaan mitään tuollaista, vaan kyse on Microsoftin omasta keksinnöstä.
Käyt nyt kiltisti varmistamassa sieltä IT-tuesta, että onko SMS varmistus poistumassa käytöstä ja täten tuo MS authentikaattori vaaditaan tulevaisuudessa.
Nyt vaikuttaisi, että sinulla on yksi mahdollisuus käyttää sitä SMS varmistusta vielä tuon MS authentikaattorin käyttöönottoa varten näillä tiedoilla.

Kuten jo lisäsin aiempaan viestiini, niin näyttäisi että uusilta opikselijoilta vaaditaan tuon MS authentikaattorin käyttöä nykyään.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 407
Viestejä
4 743 226
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
benjam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom