Path of Exileä on tullu hakattua kaikista arpg:ista kaikista eniten ja imo se on ollut paras arpg tähän mennessä. Ajan saatossa kuitenkin jotkin asiat ovat pikkuhiljaa alkaneet turhauttaa, erityisesti tradeemisen tärkeys ja sen keskeinen rooli pelissä. Powercreeppi on iskenyt PoE:n hyvin kovasti ja ns. turhaa loottia tunkee joka reiästä. Tuota loottia pitää hamstrata ja myydä/tradee tolkuttomasti jotta on sitten varaa ostaa jotain fiksua. GGG käytännössä jo tasapainottaa/suunnittelee peliä tradeemisen ympärille, mutta ei kuitenkaan millään tavalla tee itse tradeemisesta siedettävempää. Plussana PoE:lla on taasen kaikista monipuolisin ja rikkain hahmon customointi mitä koko genrestä löytää. Jos ei välitä meta-buildeista niin vaihtoehtoja on tuhansia.
Tradessa on hyvät ja huonot puolensa - oma fiilis on että hyvän balanssin löytäminen tradeemisen ja droppien välillä on hankalaa. Vanilla D3 on hyvä esimerkki pelistä jossa saatu lootti oli niin harvoin käyttökelpoista omalle hahmolle, että käytännössä farmaus tarkoitti asioiden farmaamista myyntiin eikä käyttöön. PoE:ssa craftaus, etenkin fossil- ja meta-craftus, tuo hyvää balanssia pelkkien random droppien rinnalle ja mahdollistaa ihan validin tavan saada itemeitä muutoinkin kun puhtaalla onnella.
Itse olen Delvestä asti pelannut pelkkää SSF:aa ja kokenut tuon tradeemisen poistamisen yhtälöstä ihan virkistävänä vaihteluna kun peliä on ohjannut pikemminkin saatavat dropit kuin tradeeminen. Craftaaminen on tullut enemmän keskiöön kun on itse pitänyt tehdä gearit hahmoille jotka tarvitsevat jotain tietyn tyyppistä gearia toimiakseen.
Puhtaan trade-SC liigan pelaaminen tuntuisi tylsältä kun sellaisen hyvä tason gearin saa kasaan liian helposti, kun taas trade HC (jota pelasin Talismanista Delveen asti) on aika turhauttavaa kun kuolemat johtuvat valitettavan usein muista asioista kuin omista virheistä. HC:ssa on myös se ongelma, että helposti tulee pelattua liian turvallisesti eikä siten välttämättä pääse kokemaan kaikkea contenttia (kuten uber elder PoE:ssa).