Diablo 4

Path of Exileä on tullu hakattua kaikista arpg:ista kaikista eniten ja imo se on ollut paras arpg tähän mennessä. Ajan saatossa kuitenkin jotkin asiat ovat pikkuhiljaa alkaneet turhauttaa, erityisesti tradeemisen tärkeys ja sen keskeinen rooli pelissä. Powercreeppi on iskenyt PoE:n hyvin kovasti ja ns. turhaa loottia tunkee joka reiästä. Tuota loottia pitää hamstrata ja myydä/tradee tolkuttomasti jotta on sitten varaa ostaa jotain fiksua. GGG käytännössä jo tasapainottaa/suunnittelee peliä tradeemisen ympärille, mutta ei kuitenkaan millään tavalla tee itse tradeemisesta siedettävempää. Plussana PoE:lla on taasen kaikista monipuolisin ja rikkain hahmon customointi mitä koko genrestä löytää. Jos ei välitä meta-buildeista niin vaihtoehtoja on tuhansia.

Tradessa on hyvät ja huonot puolensa - oma fiilis on että hyvän balanssin löytäminen tradeemisen ja droppien välillä on hankalaa. Vanilla D3 on hyvä esimerkki pelistä jossa saatu lootti oli niin harvoin käyttökelpoista omalle hahmolle, että käytännössä farmaus tarkoitti asioiden farmaamista myyntiin eikä käyttöön. PoE:ssa craftaus, etenkin fossil- ja meta-craftus, tuo hyvää balanssia pelkkien random droppien rinnalle ja mahdollistaa ihan validin tavan saada itemeitä muutoinkin kun puhtaalla onnella.

Itse olen Delvestä asti pelannut pelkkää SSF:aa ja kokenut tuon tradeemisen poistamisen yhtälöstä ihan virkistävänä vaihteluna kun peliä on ohjannut pikemminkin saatavat dropit kuin tradeeminen. Craftaaminen on tullut enemmän keskiöön kun on itse pitänyt tehdä gearit hahmoille jotka tarvitsevat jotain tietyn tyyppistä gearia toimiakseen.

Puhtaan trade-SC liigan pelaaminen tuntuisi tylsältä kun sellaisen hyvä tason gearin saa kasaan liian helposti, kun taas trade HC (jota pelasin Talismanista Delveen asti) on aika turhauttavaa kun kuolemat johtuvat valitettavan usein muista asioista kuin omista virheistä. HC:ssa on myös se ongelma, että helposti tulee pelattua liian turvallisesti eikä siten välttämättä pääse kokemaan kaikkea contenttia (kuten uber elder PoE:ssa).
 
Path of Exileä on tullu hakattua kaikista arpg:ista kaikista eniten ja imo se on ollut paras arpg tähän mennessä. Ajan saatossa kuitenkin jotkin asiat ovat pikkuhiljaa alkaneet turhauttaa, erityisesti tradeemisen tärkeys ja sen keskeinen rooli pelissä. Powercreeppi on iskenyt PoE:n hyvin kovasti ja ns. turhaa loottia tunkee joka reiästä. Tuota loottia pitää hamstrata ja myydä/tradee tolkuttomasti jotta on sitten varaa ostaa jotain fiksua. GGG käytännössä jo tasapainottaa/suunnittelee peliä tradeemisen ympärille, mutta ei kuitenkaan millään tavalla tee itse tradeemisesta siedettävempää. Plussana PoE:lla on taasen kaikista monipuolisin ja rikkain hahmon customointi mitä koko genrestä löytää. Jos ei välitä meta-buildeista niin vaihtoehtoja on tuhansia.
Sen takiahan PoE:ssa on nykyään SSF, että jos "pakollinen" trade ei nappaa ja power creep häiritsee, niin voi pelata soolona. Ei ollenkaan tradea ja haastetta löytyy alusta loppuun enemmän. Mikäli taas ei halua kuitenkaan pelata yksin, niin privaliigat ovat erinomainen vaihtoehto.

Toki ylläoleva ei edelleenkään tarkoita, että PoE olisi jotenkin täydellinen. On vaikea löytää kultaista keskitietä kaikkien asioiden suhteen, joten PoE:lla on ehdottomasti omat ongelmansa eri asioissa. Muilla arpg-peleillä niitä ongelmia tuntuu kuitenkin aina olevan vielä enemmän.

Lienee ihan selvää, että D4 ei tule PoE:n tasolle pyrkimään, kun puhutaan hahmonluonnin monipuolisuudesta yms, mutta jonkinlaisen keskitien se yrittänee löytää D3:n ja PoE:n väliltä. Jos tuohon pakettiini vielä lisätään hyvä endgame ja tasaisena virtana tuotava lisäsisältö, niin D4 saattaa aiheuttaa ison loven omaan PoE:lle varattuun peliaikaan.

Toisaalta PoE 4.0 ehtii näillä näkymin ulos selvästi ennen D4, joten se voi vaikuttaa voimasuhteisiin vielä merkittävästi. Ensi viikolla saadaan ensimaistiaisia siitä, mitä PoE 4.0 käytännössä peliin tuo.
 
Itse olen Delvestä asti pelannut pelkkää SSF:aa ja kokenut tuon tradeemisen poistamisen yhtälöstä ihan virkistävänä vaihteluna kun peliä on ohjannut pikemminkin saatavat dropit kuin tradeeminen. Craftaaminen on tullut enemmän keskiöön kun on itse pitänyt tehdä gearit hahmoille jotka tarvitsevat jotain tietyn tyyppistä gearia toimiakseen.
Sen takiahan PoE:ssa on nykyään SSF, että jos "pakollinen" trade ei nappaa ja power creep häiritsee, niin voi pelata soolona. Ei ollenkaan tradea ja haastetta löytyy alusta loppuun enemmän. Mikäli taas ei halua kuitenkaan pelata yksin, niin privaliigat ovat erinomainen vaihtoehto.
SSF on muuten hyvä vaihtoehto, mutta kun peli on kuitenkin käytännössä tasapainotettu sen tradeemisen ympärille minkä takia SSF vaatii paljon enemmän grindiä jos haluaa päästä tiettyihin endgame tavotteisiin. Joitain asioita voi jahdata tekemällä tiettyä asiaa (esim. tabulan saa kun farmaa blood aqueductsia), mutta aivan kaikkea ei tuota kautta saa ja moni asia on hyvin vahvasti RNG-sidonnainen.
Oma kultainen keskitie tuossa asiassa on ollut pelata ihan normiliigaa ja myydä/ostaa vain niitä asioita mitä on aivan pakko. Tuosta huolimatta motivaatio on viime liigoissa vaan laskenut. Viimeksi Betrayalissa ja Delvessä pelasin kunnolla - Delvestä pidin erityisesti, koska fossiileja oli niin näppärä farmata ja niillä sai pyöriteltyä hyvin esineitä. Harmillisesti farmausta kuitenkin nerffattiin vähentämällä droprateja matalemmilla minen tasoilla.
 
Tottahan tuo on. Ihan kiva sinänsä että noita eri vaihehtoja löytyy niin paljon (SC, SSF, HC, SSFHC, + private league), voi aika hyvin valikoida oman pelityylinsä sen perusteella minkä kokee mielekkääksi.

Itselläni ei kyllä SSF ole estänyt koskaan 6-linkkien tai tuollaisen perussälän saantia, mutta grindiähän se nimenomaan vaatii enemmän. Tietyssä määrin pelasin alunperin HC:ta sen takia kun koin että liigat menisivät läpi liian nopeasti SC:ssä. HC taas muuttui vähän turhan stressaavaksi kaiken one-shottaavan liigasälän takia, joten koin SSF:n aika hyvänä vaihtoehtona HC:n ja SC:n välimaastossa.
 
SSF on muuten hyvä vaihtoehto, mutta kun peli on kuitenkin käytännössä tasapainotettu sen tradeemisen ympärille minkä takia SSF vaatii paljon enemmän grindiä jos haluaa päästä tiettyihin endgame tavotteisiin. Joitain asioita voi jahdata tekemällä tiettyä asiaa (esim. tabulan saa kun farmaa blood aqueductsia), mutta aivan kaikkea ei tuota kautta saa ja moni asia on hyvin vahvasti RNG-sidonnainen.
Oma kultainen keskitie tuossa asiassa on ollut pelata ihan normiliigaa ja myydä/ostaa vain niitä asioita mitä on aivan pakko. Tuosta huolimatta motivaatio on viime liigoissa vaan laskenut. Viimeksi Betrayalissa ja Delvessä pelasin kunnolla - Delvestä pidin erityisesti, koska fossiileja oli niin näppärä farmata ja niillä sai pyöriteltyä hyvin esineitä. Harmillisesti farmausta kuitenkin nerffattiin vähentämällä droprateja matalemmilla minen tasoilla.
SSF:n ideana on tuoda lisää haastetta, kun kaikkia kamoja ei heti saa. Tämä voi tarkoittaa lisää grindiä, mutta toisaalta se voi tarkoittaa myös sitä, että täytyy tehdä asioita huonommalla gearilla. Taidolla voi kuitenkin merkittävästi vaikuttaa siihen, mitä sisältöä pystyy tekemään, vaikka geari ei olisikaan paras mahdollinen.

Tykkään itse säätää niin erikoisia buildeja, että normaali SC-tradeliiga on yleensä sopivin vaihtoehto. Kun buildit ovat erikoisia, niin niihin usein vaaditaan myös aika tarkalleen tietynlaista gearia, jonka kasaan saaminen SSF- tai privaliigoissa voi olla haastavaa. Privaliigoja tulee kyllä ajoittain pelattua, koska se pienempi yhteisö ja haasteellisempi trade kiehtoo. Privaliigoissa on myös hyvin erilaista myydä tavaraa, kun tarjontaa on paljon vähemmän markkinoilla.

Tähän liittyen yksi D4:n suurimmista haasteista on traden toteuttaminen oikealla tavalla. Tähän liittyy toki myös itemisaation toteutus yleisesti.
 
Tämähän oli jo tiedossa.

Puhtaasti kosmeettista sälää sisältävät mikromaksut ovat yleisesti ihan hyväksyttäviä, koska ovat nimenomaan kosmeettisia. Sen sijaan loottilaatikot ja P2W kusetukset saavat ihan ansaitusti paskaa niskaansa. D4:n mikromaksut tulevat olemaan vain kosmeettisia lupausten mukaan, mutta uskon vasta kun näen.
 
Olisi tyhmää olla laittamatta kosmeettisia mikromaksuja huomioiden kuinka käytännössä pahin kilpailija saa kaikki tulonsa sitä kautta. Ja tästäkin johtuen yhteisö nämä hyväksyy.

Pelille hinta X euroa + mikromaksut takaavat varmaan aivan hyvät tienestit jotka mahdollistavat jatkokehitystä ja uusia lisäreitä.
 
Siis oletko oikeasti pelannut mitään muita genren pelejä, kuin D3? Alkaa vaikuttamaan siltä, että et ole.

Leget ovat D3:ssa tosiaan niin yleisiä, että niitä voisi sen puolesta verrata monien pelien rareihin.

Olen pelannut D1-3, Titan Quest ja se joku Microsoftin teos, jissa vissiin pari osaa. En nyt minään arpg experttinä itteäni näe, mutta D2:sta tuli ehkä noin 300h pelattua aika vanillana ja D3:ta noin 1000h. En ole sitten ancient legejen ilmestymisen jälkeen D3:sta pelannu paljoa. Titan Questia tuli kanssa varmaan yli 100h pelattua.

Titan questissähän on nimenomaan yksi taso esineissä enemmän. Valkonen, keltainen, sininen, vihreä, violetti.

No jos raret on D4:ssa yhtä "harvinsia" kun D3 leget, niin sitten toki ihan ok, että niissä legejen kanssa suunnilleen yhtä kovat statsit.

Ei se silti omasta mielestä tarkoita sitä, etteikö ultimaattinen tavoite olisi saada hyvää legeä joka slottiin, vaikka kovilla rareilla voisi pörjätä suht hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin kyllähän tohon vaikuttaa aika paljon myös se että julkasu tapahtui aluksi pelkästään PC:lle.
 
D3 konsolilla on kyllä tosi mukavaa menoa, vaikka PC:llä LOD ja D3 pelannu enemmän vuosien saatossa. Innolla odottelen tätä!
 
Olen pelannut D1-3, Titan Quest ja se joku Microsoftin teos, jissa vissiin pari osaa. En nyt minään arpg experttinä itteäni näe, mutta D2:sta tuli ehkä noin 300h pelattua aika vanillana ja D3:ta noin 1000h. En ole sitten ancient legejen ilmestymisen jälkeen D3:sta pelannu paljoa. Titan Questia tuli kanssa varmaan yli 100h pelattua.

Titan questissähän on nimenomaan yksi taso esineissä enemmän. Valkonen, keltainen, sininen, vihreä, violetti.

No jos raret on D4:ssa yhtä "harvinsia" kun D3 leget, niin sitten toki ihan ok, että niissä legejen kanssa suunnilleen yhtä kovat statsit.

Ei se silti omasta mielestä tarkoita sitä, etteikö ultimaattinen tavoite olisi saada hyvää legeä joka slottiin, vaikka kovilla rareilla voisi pörjätä suht hyvin.
Eli genren tämän hetken selvästi suurinta peliä (Path of Exile) et ole pelannut ollenkaan. Minun näkemykseni liittyvät oleellisesti siihen, miten PoE on hoitanut itemisaationsa, koska se on oikeasti todella hyvä systeemi.

Kuten aiemminkin sanoin, niin käytännössä PoE:ssa et voi täyttää joka slottia uniikeilla, koska raret ja uniikit täyttävät erilaisia tarpeita. Rareista haetaan aina pääasiassa perusjuttuja, kuten lifeä, manaa ja ressuja, sekä aseiden kohdalla damagea, mutta uniikeista haetaan usein myös jotain erikoisempia (eli uniikkeja) juttuja, mitä ei voi rareista saada. Uniikeissa on toki turhempiakin tapauksia, mutta yleensä jokainen buildi käyttää ainakin yhtä tai useampaa uniikkia kamaa. Pelin arvokkaimmat kamat voivat olla harvinaisimpia uniikkeja tai todella hyviä rareja.

Olisin äärimmäisen pettynyt, jos PoE:n rareista tehtäisiin turhia, koska se tekisi itemisaatiosta todella tylsän ja itseään toistavan. Nykyisellään vaihtelua on paljon ja pelistä tekee mielenkiintoisen ihan sekin asia, että useimpiin buildeihin ei pakolla tarvitse yhtäkään uniikkia kamaa, vaan halutessaan/tarvittaessa voi käyttää pelkkiä rareja ja pystyy silti tekemään kaiken sisällön mitä pelistä löytyy. Kun ei ole yhtäkään pakollista tiettyä kamaa, niin hahmon rakennus itemisaation tuella on todella paljon mielenkiintoisempaa.
 
Itse pidin ainakin Diablo2:ssa siitä kun pelasi jotain main hahmoa jolla sitten löysi esim toiselle classille sopivaa kamaa. Muletit ne ja kun alkoi olla sopiva määrä jollekin classille käypää tavaraa stashissa niin teki altin ja sitten stashista sai romua niskaan sitä mukaa kun levelas..
Paitsi et tuo muuliasia oli ihan typerän vaikeaa tuossa, eikä sisäänrakennettu esim. jaettu arkku kuten monessa muussa nykypäivän pelissä.

Ylipäätään itse katson näitä puhtaasti yksinpelin kautta, ei kiinnosta traden vaikutus "economyyn" millään lailla. Jos trade pilaa "itemisaation" niin pilatkoon, ei ole minulta pois. En kuitenkaan halua, että traden takia, itselläni on hirveän vaikea löytää mitään mielekästä itemiä kun kaikki on suunniteltu sen ympärille, että vaihdat itemeitä muiden kanssa ja tän takia pelaan jollain rarella 50h.

Ite tykkäsin D3 tyylistä tehdä legendaryista ja niiden vaikutuksista tiettyihin kykyihin sen sijaan, että kaikki pyöris lopulta vaan statsien ympärillä. Yksikin legendary saatto muuttaa jotain buildia ihan erilaiseksi, esim. Sunwuko munkin WoL buildin Tzo Krin Gaze. Ylipäätään oli kiva, että jos totesin, ettei buildi miellytä, pystyin suht vaivatta alkaa rakentaan jotain toista buildia, ilman että koko homma piti aloittaa alusta. Ei olis ollut mitään mielenkiintoa tehdä tätä x kertaa kun todennut, ettei joku olekkaan hauskaa.

Toisaalta esim. Borderlandsissa oli kivasti niin päin, että violetit aseet antoivat parempia statseja, siniset erikoiskykyjä ja keltaiset sitten yhdisteli näitä. Tämä teki toisaalta mielekkääksi joskus käyttää sinisiäkin itemejä, koska niissä oli jotain erikoista(usein sellaista, että ne toimi vain tietyssä buildissa tai tietyllä hetkellä).

Toivoisin melkeen kuitenkin "weapon swapin" tähänkin peliin takaisin, eli pystyis vaihtaan lennosta aseita ja miksei jopa joitakin itemejä ihan vaan vastustajien mukaan. Koko inventoryn hallinnasta pitäs tehä jotenki mutkatonta eikä semmosta työtä niinkuin se monessa pelissä on.
 
Viimeksi muokattu:
Eli genren tämän hetken selvästi suurinta peliä (Path of Exile) et ole pelannut ollenkaan. Minun näkemykseni liittyvät oleellisesti siihen, miten PoE on hoitanut itemisaationsa, koska se on oikeasti todella hyvä systeemi.

Kuten aiemminkin sanoin, niin käytännössä PoE:ssa et voi täyttää joka slottia uniikeilla, koska raret ja uniikit täyttävät erilaisia tarpeita. Rareista haetaan aina pääasiassa perusjuttuja, kuten lifeä, manaa ja ressuja, sekä aseiden kohdalla damagea, mutta uniikeista haetaan usein myös jotain erikoisempia (eli uniikkeja) juttuja, mitä ei voi rareista saada. Uniikeissa on toki turhempiakin tapauksia, mutta yleensä jokainen buildi käyttää ainakin yhtä tai useampaa uniikkia kamaa. Pelin arvokkaimmat kamat voivat olla harvinaisimpia uniikkeja tai todella hyviä rareja.

Olisin äärimmäisen pettynyt, jos PoE:n rareista tehtäisiin turhia, koska se tekisi itemisaatiosta todella tylsän ja itseään toistavan. Nykyisellään vaihtelua on paljon ja pelistä tekee mielenkiintoisen ihan sekin asia, että useimpiin buildeihin ei pakolla tarvitse yhtäkään uniikkia kamaa, vaan halutessaan/tarvittaessa voi käyttää pelkkiä rareja ja pystyy silti tekemään kaiken sisällön mitä pelistä löytyy. Kun ei ole yhtäkään pakollista tiettyä kamaa, niin hahmon rakennus itemisaation tuella on todella paljon mielenkiintoisempaa.

Vastaavanlainen tilanne oli myös Diablo 2 itemisaatiossa. Tiettyihin slotteihin riippuen buildeista parhaat esineet olivat juurikin joko rareja tai craftattuja itemeitä jotka olivat itemisaatiolta vastaavia kun raret, niiten luontiin vain oli enemmän controllia. Mm. 200% Faster Cast Rate breakpointin saanti Barbaarille tai Sorcille vaati amuletin jossa oli 20% Faster Cast Rate oli aika pitkälti must, mutta toisaalta tuo oli vain yksi optio buildeissa. Samoin kypärissä, ringeissa ja tietyissä class-itemeissa oli potentiaalia löytää tietyillä modeilla oleva rare item joka oli tiettyihin käyttötarkoituksiin parempi kun yksikään uniikki.

Ehdottomasti puollan tälläistä optiota pelissä. Diablo 3 vanillan ongelma oli että uniikit (leget) olivat monelta osin turhia ja suurimpaan osaan sloteista istui nimenomaan rare itemit. RoS jälkeen ja varsinkin set-itemien ja legendaryjen reworkin jälkeen tämä oli sitten taas päinvastoin, eli endgamessa raret käytännössä poikkeuksetta vendor roskaa ja legendaryjen 10000% modifierit ei anna hirveästi pelivaraa buildauksen tai oivalluksien kanssa.
 
Uudistus, jota itse eniten toivoisin tähän genreen on ohjaustavan muutos. Vasemmalle räpylälle pitäisi saada jonkinlainen tattiohjain, jotta liikkuminen olisi täysin sulavaa. Oikea käsi sitten hiirellä.
 
Uudistus, jota itse eniten toivoisin tähän genreen on ohjaustavan muutos. Vasemmalle räpylälle pitäisi saada jonkinlainen tattiohjain, jotta liikkuminen olisi täysin sulavaa. Oikea käsi sitten hiirellä.
Anteeksi mitä? Liikkuminenhan tämän genren peleissä tapahtuu muutenkin käytännössä pelkästään hiirellä. Vasenta kättä käytetään vain skilleihin ja erilaisten toimintojen pikanäppäimiin. Siihen hommaan näppis käy erittäin hyvin.
 
Anteeksi mitä? Liikkuminenhan tämän genren peleissä tapahtuu muutenkin käytännössä pelkästään hiirellä. Vasenta kättä käytetään vain skilleihin ja erilaisten toimintojen pikanäppäimiin. Siihen hommaan näppis käy erittäin hyvin.
Minusta ruudun tökkiminen liikkumisessa pysäyttää toiminnan.
 
Minusta ruudun tökkiminen liikkumisessa pysäyttää toiminnan.
Nyt meni ihan ohi mitä tällä tarkoitat. Jos liikkuminen viedään pääosin pois hiirestä, niin se tekee pelaamisesta kömpelöä. Moniin peleihin sellainen sopii, mutta tähän genreen mielestäni ei. Tämän genren peleissä pääosin hiiriohjaus toimii erinomaisesti ja tuntuu todella sulavalta.
 
Nyt meni ihan ohi mitä tällä tarkoitat. Jos liikkuminen viedään pääosin pois hiirestä, niin se tekee pelaamisesta kömpelöä. Moniin peleihin sellainen sopii, mutta tähän genreen mielestäni ei. Tämän genren peleissä pääosin hiiriohjaus toimii erinomaisesti ja tuntuu todella sulavalta.
Konsolilla toimintaroolipeleissä pystyy toisella tatilla jatkuvasti liikkumaan ja toisella jatkuvasti kurittamaan vihollista. Hiiri-näppäimistöllä pelattaessa taas vihollisen kurittamisen joutuu aina keskeyttämään siksi aikaa, kun klikkaa kohtaa, johon oman hahmon pitäisi seuraavaksi liikkua. Minusta olisi parempi, jos ohjaustapa mahdollistaisi jatkuvan liikkumisen ja jatkuvan vihollisen kurittamisen samanaikaisesti konsolityyliin. Tietokoneella tosin pitäisin hiiren mukana sen yleisen tarkkuuden vuoksi konsoliohjaimeen verrattuna. Tietenkin hiirestä olisi syytä löytyä tavallista enemmän nappeja eri taitoja varten, mutta onhan noita MOBA-hiiriä olemassa.
 
Konsolilla toimintaroolipeleissä pystyy toisella tatilla jatkuvasti liikkumaan ja toisella jatkuvasti kurittamaan vihollista. Hiiri-näppäimistöllä pelattaessa taas vihollisen kurittamisen joutuu aina keskeyttämään siksi aikaa, kun klikkaa kohtaa, johon oman hahmon pitäisi seuraavaksi liikkua. Minusta olisi parempi, jos ohjaustapa mahdollistaisi jatkuvan liikkumisen ja jatkuvan vihollisen kurittamisen samanaikaisesti konsolityyliin. Tietokoneella tosin pitäisin hiiren mukana sen yleisen tarkkuuden vuoksi konsoliohjaimeen verrattuna. Tietenkin hiirestä olisi syytä löytyä tavallista enemmän nappeja eri taitoja varten, mutta onhan noita MOBA-hiiriä olemassa.
Niin pystyy monissa peleissä PC:lläkin, mutta tähän nimenomaiseen alagenreen tuollainen ohjaustapa ei mielestäni sovellu. Joihinkin skilleihin kuuluu liikkuminen samaan aikaan, mutta yleensä pysähdytään hutkimaan. Omien kokemusten mukaan ohjaustapa on aikalailla viimeinen asia, mihin genren pelaajisto yleisesti ottaen toivoo muutoksia.

Hiiriohjaus on yksinkertaisesti niin oleellinen ja tärkeä osa tämän genren pelejä, että siihen tuskin uskaltaa kukaan lähteä tekemään muutoksia.
 
Trailerista tuli mieleen lähinnä Diablo III grafiikkapäivityksillä ja synkemmällä ulkoasulla. En mä sillä että D3 olisi ollut _HUONO_, mutta ei mitään jakoja D2:aa vastaan.. tekivät siitä aikanaan niin hyvän, etteivät itsekään osaa tehdä parempaa peliä. :) Mutta, en nyt hauku ennen lisäpaljastuksia.
Mutta eikös graafisuudesta puhuttaessa grafiikkapäivitykset ja synkempi ulkoasu ole juuri se mitä D3->D4 pitikin tapahtua? Vai mitä niiden suhteen odotit?

Muutoinhan D4 vaikuttaa pelattavuudeltaan hyvältä. Itse olin aluksi kriittisempi, mutta mitä enemmän olen videoita katsellut, niin sitä paremmalta vaikuttaa. D2:n juurille mennään juuri niillä osa-alueilla, millä pitääkin mennä, mutta samalla otetaan luonnollisesti moderneja keinoja käyttöön pelattavuuden parantamiseksi.

Ja nämä kommentit siis esitän henkilönä, joka rakasti ja rakastaa D2 yli kaiken, sekä vihaa D3 lähes yhtä paljon.
 
En mä sillä että D3 olisi ollut _HUONO_, mutta ei mitään jakoja D2:aa vastaan.. tekivät siitä aikanaan niin hyvän, etteivät itsekään osaa tehdä parempaa peliä.
No ei toki kun Blizzard North kaverit on jo häippässy koko firmasta :)
 
Jees, itellä vaan on se lähinnä pointtina että miksi pyörää pitäisi keksiä uudelleen, lähinnä D2 Remake olisi jotain aivan loistavaa.
D2 Remake/Remaster on tulossa ja itsekin sitä todella kovasti odotan, mutta niin paljon kuin D2 rakastankin, niin ei se enää nykypäivänä täydellinen peli ole. D2 on monin tavoin vanhentunut, joten pelkkä uusversio siitä ei tule olemaan kaikin tavoin nykystandardien mukaan loistava ARPG-peli. Lisäksi se ei takuuvarmasti myy lähimainkaan yhtä hyvin kuin D4.

Onneksi meidän ei tarvitse valita, vaan saamme molemmat.
 
D2 Remake/Remaster on tulossa ja itsekin sitä todella kovasti odotan, mutta niin paljon kuin D2 rakastankin, niin ei se enää nykypäivänä täydellinen peli ole. D2 on monin tavoin vanhentunut, joten pelkkä uusversio siitä ei tule olemaan kaikin tavoin nykystandardien mukaan loistava ARPG-peli. Lisäksi se ei takuuvarmasti myy lähimainkaan yhtä hyvin kuin D4.

Onneksi meidän ei tarvitse valita, vaan saamme molemmat.

Itselläni on hieman ristiriitainen fiilis että haluanko edes odottaa tuota. Aikanaan veljen kanssa D2 hakattiin satoja tunteja ja päälle vielä satoja tunteja. Pelin parissa vietetyt hetket ovat jääneet muistoihin ja enpä tiedä haluanko enää peliä pelata vaikka se olisi remake/remaster jo aiemmin pelatusta.
Mitä tulee remakeihin jne niin kyllähän se osataan tänä päivänä mutta ei se graafinen parannus siitä pelistä silti niin paljon parempaa tee että välttämättä siitä maksaisin.
 
Pelasin PC:llä D3:sta launchissa aika tiiviisti muutaman kuukauden ja nyt kun viimeisissä himoissani pelasin taas vähän maun vuoksi vähän seasonia switchillä, niin jää kyllä 100% varmuudella D4 ostamatta PC:lle.

Tatilla liikkuminen on vaan niin paljon suoraviivaisempaa, että hiirellä sohiminen ei nappaa enää yhtään.
 
Pelasin PC:llä D3:sta launchissa aika tiiviisti muutaman kuukauden ja nyt kun viimeisissä himoissani pelasin taas vähän maun vuoksi vähän seasonia switchillä, niin jää kyllä 100% varmuudella D4 ostamatta PC:lle.

Tatilla liikkuminen on vaan niin paljon suoraviivaisempaa, että hiirellä sohiminen ei nappaa enää yhtään.
They will offer controller support for PC, but currently have no plans for keyboard support on console.

Diablo IV Community Group Q&A
 
Eli genren tämän hetken selvästi suurinta peliä (Path of Exile) et ole pelannut ollenkaan. Minun näkemykseni liittyvät oleellisesti siihen, miten PoE on hoitanut itemisaationsa, koska se on oikeasti todella hyvä systeemi.

Kuten aiemminkin sanoin, niin käytännössä PoE:ssa et voi täyttää joka slottia uniikeilla, koska raret ja uniikit täyttävät erilaisia tarpeita. Rareista haetaan aina pääasiassa perusjuttuja, kuten lifeä, manaa ja ressuja, sekä aseiden kohdalla damagea, mutta uniikeista haetaan usein myös jotain erikoisempia (eli uniikkeja) juttuja, mitä ei voi rareista saada. Uniikeissa on toki turhempiakin tapauksia, mutta yleensä jokainen buildi käyttää ainakin yhtä tai useampaa uniikkia kamaa. Pelin arvokkaimmat kamat voivat olla harvinaisimpia uniikkeja tai todella hyviä rareja.

Olisin äärimmäisen pettynyt, jos PoE:n rareista tehtäisiin turhia, koska se tekisi itemisaatiosta todella tylsän ja itseään toistavan. Nykyisellään vaihtelua on paljon ja pelistä tekee mielenkiintoisen ihan sekin asia, että useimpiin buildeihin ei pakolla tarvitse yhtäkään uniikkia kamaa, vaan halutessaan/tarvittaessa voi käyttää pelkkiä rareja ja pystyy silti tekemään kaiken sisällön mitä pelistä löytyy. Kun ei ole yhtäkään pakollista tiettyä kamaa, niin hahmon rakennus itemisaation tuella on todella paljon mielenkiintoisempaa.


Olen koittanut PoE:a aika lailla silloin kun se tuli pelattavaksi. Varmaan jonkun 15h pelailin. En tykännyt yhtään. Tuo skil gem homma on vaan omasta mielestä outo ja jotenkin typerä. Muutenkin peli vaikutti silloin todella geneeriselle ja jotenkin tylsälle. Tuli mieleen ennemmin Path of Excel. Galaksikartan kokoinen passive skill "tree" oli kanssa aika luontaantyöntävä.

Olen toki kuullut, että peli on muuttunut pirusti noista alkuajoista, joten voisihan sitä taas kokeilla. Ehkä en vaan antanut PoElle tarpeeksi aikaa.

Onhan tuossa itemihonmassa pointtinsa, mutta tuossa tapauksessa parasta olisi saada se uusi item taso tuohon raren ja uniikin väliin. Tai raret sitten huomattavasti harvinaisemmiksi, kun mitä ovat nyt esim. D3:ssa.

Toki joku stat filter voisi myös olla ihan OK, mutta sitten sitäkin pitäisi säätää koko ajan ja voisi vahingossa unohtua väärät asetukset tms.

Loppupelissä tulos on oikeastaan silti ihan sama, oli se paras itemi uniikki tai rare. Ainoa ero on siinä, mitä kukakin kokee mielekkääksi. Toisten mielestä on kiva tutkiskella endgamessakin jokainen yleisempikin itemi siinä toivossa, että siinä olisi just ne täydelliset rollit ja tietyt ominaisuudet mitä hakee. Toisen mielestä on taas kivempi keskittyä metsästämään uniikkeja tietäen, että sitten kun se droppaa niin kaboom. Kovat raret tomisi siihen asti hyvänä korvikkeena ja jos siinä uniikissa olis omalle hahmolle buildille huonot random affixit ja statit, niin sitte voisi jatkaa raren käyttöä kunnes natsaa.

Omasta mielestä D3:n tilanne RoS:n julkkarin jälkeen oli aika hyvä itemisaation suhteen. Setit ei ollut pakollisia ja monesti niistä käytettiin vaan jotain 2 set bonaria ja legejä pystyi käyttämään/yhdistelemään aika vapaasti. Homma alko mennä omasta mielestä pahemmin metsään siinä vaiheessa, kun itemeihin ja setteihin alettiin lisäämään älyttömiä boosteja tiettyihin skilleihin, jolloin siitä tietystä legestä tai setistä tuli pakollinen tiettyyn buildiin. Tämä taas johti siihen, että Drop Rateja oli pakko nostaa, että juuri niiden tiettyjen buildin vaatimien kamojen kerääminen ei veisi ikuisuutta.
 
Tuo skil gem homma on vaan omasta mielestä outo ja jotenkin typerä.
Nii ainakin levuttaessa tuli fiilis jos ei itemiin saanut oikeita värejä ja linkkejä niin mikään ei kelvannu vaikka statit olis parempia. Matskuja ei ollu järkeä tuhlata kauheasti näihin levutuksen aikana löytyviin itemeihin, että ois saanu oikeat värit. Eli siinä mielessä ei kovin toimiva systeemi.
 
Matskuja ei ollu järkeä tuhlata kauheasti näihin levutuksen aikana löytyviin itemeihin, että ois saanu oikeat värit. Eli siinä mielessä ei kovin toimiva systeemi.

Miksei? Levelauksen aikana saat tuurilla kasan alchemyita, chromeja, jewellereitä ja pari fusea. Ei tuollaisella määrällä ole mitään merkittävää markkina-arvoa ja jos levelaus muuttuu mielekkäämmäksi niitä käyttämällä, niin silloin niitä kannattaa käyttää.
 
Miksei? Levelauksen aikana saat tuurilla kasan alchemyita, chromeja, jewellereitä ja pari fusea. Ei tuollaisella määrällä ole mitään merkittävää markkina-arvoa ja jos levelaus muuttuu mielekkäämmäksi niitä käyttämällä, niin silloin niitä kannattaa käyttää.
No en ny muista tarkkaan mutta kai targettina oli craftaa joku ase tietyllä levulla johon piti sitte matskuu säästää.

Monesti levutuksen aikana oli fiilis että "äh ei näitä pysty nyt tähä tuhlaa."

Siis esim saat hieman parempaa gearia niin ei tuntunu järkevältä rollata montaa matskuu siihen pienee upgradeen, kun ei sillä ilman oikeita slotteja tehny mitää.

Eli monet upgradet jäi käyttämättä.

Markkina-arvosta en tiedä mitään.. en tradennu.
 
Vähän offtopic jo, mutta chaos orbit ja sitä arvokkaammat lähinnä vaan kannattaa säästää. Endgamessa saa farmattua currencyä nopeammin kuin levelatessa.
Chromet sama käyttää pois jos niistä saa jotain hyötyä. Vendorit myös hyvä tsekata jos kipeesti kaipaa sockettei - usein voi löytää valmiiksi 3l tai 4l. Chromeja saa myös lisää kun kerää R-G-B esineitä ja myy vendorille.

Vähän sama kuin Diablo 2:ssa, alussa eteneminen on nihkeää kun ei ole niitä päätaitoja käytössä, mut sit ku pääsee ekan tai tokan actin läpi niin tahti kasvaa reippaasti kun taidot on unlockattu ja perusvarusteita saatu käyttöön. Paljon on tietenkin pelaajan taidoistakin kiinni; molemmissa peleissä erilaiset speedrun taktiikat ja nippelitiedot auttaa paljon, mutta vaatii usein syvällisempää tietoa ja ymmärrystä pelistä.
 
Uutta blogipostausta kehityksestä, ihan mukavasti luettavaa.


Toi on kyllä hyvä juttu, että tuovat padi tuen myös PC:lle, niin voi välillä pelailla shieldin läpi olkkarin töllölle. Onkos se sohva Cooppi tulossa PC:lle myös?
 
Toi on kyllä hyvä juttu, että tuovat padi tuen myös PC:lle, niin voi välillä pelailla shieldin läpi olkkarin töllölle. Onkos se sohva Cooppi tulossa PC:lle myös?
Tuossa ei tainnut lukea suoraan tuleeko se couch co-op PC:lle myös, mutta koska nyt kehitetään heti alusta alkaen sekä konseleille että PC:lle niin mä uskallan väittää että varmasti tulee.

Hyvä idea tuo että kumpikin pelaaja voi samaan aikaan säätää inventorya yms. Ehkä joku muukin on tehnyt noin jo aiemmin, mutta mulle ei ole tuttuja yhtään couch co-opit muuten niin en tiedä.
 
Tuossa ei tainnut lukea suoraan tuleeko se couch co-op PC:lle myös, mutta koska nyt kehitetään heti alusta alkaen sekä konseleille että PC:lle niin mä uskallan väittää että varmasti tulee.

Hyvä idea tuo että kumpikin pelaaja voi samaan aikaan säätää inventorya yms. Ehkä joku muukin on tehnyt noin jo aiemmin, mutta mulle ei ole tuttuja yhtään couch co-opit muuten niin en tiedä.
Konsoli-Diablo 3 couch-cooppi on ihan saamarin hyvä, Pelinä tykkään muutenkin siitä enemmän kuin PC-versiosta. Koko käyttöliittymä tehty tietysti konsolin ehdoilla, tämän lisäksi spellejä ja kykyjä muutettu niin että targetointi pädillä on nopeeta ja näppärää. Lisäksi vielä aktiivinen väistö, eli dodge/barrel-roll sekä sisään-ulos säätyvä kuva kun ruudulla on kaksi tai useampia pelaajia couch-coopissa. Noiden muutosten takia peli tuntui tosi raikkaalta, enemmän action/rogue/arcade peliltä kuin perinteiseltä 'point-and-click' ARPG:ltä. Pelattiin kaverin kanssa kalja&pitsa iltamissa tuota aika paljon ja hauskaa oli.
 

Uudelleenladattua Blizzcon-materiaalia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 752
Viestejä
4 494 913
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom