Diablo 4

Viestiketju alueella 'Pelit, PC-pelaaminen ja pelikonsolit' , aloittaja hrmh, 01.11.2019.

Tagit:
  1. perato

    perato

    Viestejä:
    3 333
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Toivottavasti ei. Suurin toive olis, että jos endgamea alkaa pelaamaan, niin sieltä löytyis jotain vaihtelua. D3:ssakin se oli lähinnä griftejä ja bountyjä tehtiin vain matsien takia(joita tarvittiin vähän loppupeleissä). En oo vielä ARPG peliin törmännyt, jossa se end game olis jotenkin huikeaa, siis muuten kuin ajankuluna parempia kamoja kerätessä. Tokihan vastaan tulee usein se ongelma, että end gamea paukutetaan satoja tunteja ja jotensakin freesin end gamen kehittäminen on aika vaikeaa niin suurille tuntimäärille. Ehkä eniten kuitenki toivoisin, että se pelimaailma pysyis relevanttina, eikä niinkään näitä riftejä/karttoja tms. Toisaalta paljon pahempaa se on jos se on pelkästään loppubossille juoksemista mahd. nop. Tykkäsin tosin Torchlightin kartoista siinä mielessä enemmän ku D3 rifteistä, että oli joku kontrolli siitä mitä vastaan tuli. D3 tympäsi se, että joku tietty grifti meni ja toinen ei ja kun grifti oli alkanut ei kamoja tai mitään voinut vaihtaa, joten vaihtoehtona oli joko lopettaa grifti tai sit irvistellä se loppuun.


    No kyllähän ykösessä oli latausajat ja screenit
    diablo_4.png
    dungeonlevelien välillä ja townportia käyttäessä. D2 ei latausaikoja, mutta ei se semmonen saumaton ollut mitä joissakin peleissä, eli kun luolasta siirryt niin se ei ole ns. eri karttaa vaan vihut voi siirtyä luolasta ulos ja päin vastoin.

    Toivottavasti on rajoitettu toki bind on account eikä char. Ei oikeen napostele yksinpelaajana nämä moninpelajia varten kehitetyt haitat ja edut. Joku muulien käyttö D2 oli aika tuskasta hahmojen välillä.
     
  2. Zeratul

    Zeratul

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2019
    Oletko miten paljon PoE:a pelannut? Eihän siinäkään nyt täydellistä engamea ole, koska ei sellaista ole missään, mutta mielestäni valovuosia kaikkia muita arpg-pelejä edellä se endgamen suhteen on. Mielestäni sitä voisi kuvailla jopa tuolla "huikeaa" sanalla, ainakin jos vertailee kilpailijoihin.

    Vaihtelua PoE:n endgamessa nimittäin on, eli todella paljon erilaista tekemistä riittää. Pelkästään Delve-sisältö jo yksinään on laajempi kokonaisuus, kuin D3:n koko endgame. Ja aika monilta PoE:n pelaajilta menee endgamessa aika pitkälti kaikkeen muuhun, eikä Delveen välttämättä ehdi tai halua koskea juuri ollenkaan. PoE:sta löytyy katsontatavasta riippuen ainakin 3-4 erilaista endgame-kokonaisuutta, joista jokainen vastaa laajudeltaan D3:n koko endgamea.
     
    Focus0 tykkää tästä.
  3. akse

    akse

    Viestejä:
    1 602
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Joo en tiedä. Tykkäsin Diablo 2 aika paljon siinä mielessä että peli ei ollut pelkkää endgamea. Siis etenkin classic ennen Lisäriä. Monta kovaa itemiä löysin joskus esim jo Normal tasolta mitkä oli vielä Hellillä päällä. Johonkin buildiin missä halusi pitää minimi strenght vaatimukset niin normal quality varusteet oli välttämättömiä, koska niitä exceptionaleja ei saanu päälle.

    "End game" alkoi joskus level 65-70 kun saavuit act3 hell tms.

    Jaa olihan näköjää latausruudut D1 :) viimeksi kun pelannu niin ollu sen verran tykki kone että ei huomannu. Tuossa on varmaan se että se generoi sen random luolaston niin menee pieni hetki.
    Saattaa olla sama tuossa Diablo 4 demossa kun meni luolaan niin latausruutu -> generoi luolaston. Se varmaan tehdään palvelimella asti.

    Joo eiköhän ole bind on account kuten D3ssa.

    D2ssa ei ollut suunniteltu että kamoja säilöttäisiin muuleille tai muutenkaan, muulit oli vaan pelaajien itse keksimä tapa saada tavarat säilöön. Siitä kertoo jo se että yksinpelissä ennen LoD lisäriä uniikit oli todella uniikkeja. Jos sulle droppas SoJ niin ei voinut toista pudota jos sormus oli jo pelissä jne.
     
  4. Kirottu

    Kirottu

    Viestejä:
    741
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sen verran on jo tietoa kamoista vahvistettu, että mythic kamat tulevat aina olemaan bind on account, siitä pykälää alemmat kamat vaihdettavissa kerran ja siitä alemmat täysin vapaita.
     
  5. perato

    perato

    Viestejä:
    3 333
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    En ollenkaan, ei vaikuttanut millään videolla aikanaan niin mielenkiintoiselta, että olisin alkanut käyttää siihen aikaa. Useammalla videolla näytti juuri siltä mitä en näiltä peleiltä enää toivo. Tämä tosin joskus 5v sitten, tiedostan kyl et lisäsisältöä on tullut ja peli muuttunut. Sata muuta peliä pelaamattomana nii ei mikää kärkisija näillä.

    Myöskin Grim dawn pelaamatta. Kaippa siihen voi joskus heikkona hetkenä sortua jos tämä viivästyy paljonkin ja pelattavaa uupuu. Usein nää arpg pelit on vaan itelle semmosia vasemmalla kädellä pelattavia, että samalla katellaan urheilua tai kuunnellaan musiikkia.


    Njoo D2:sta paukuttaessa muistan nähneeni niitä joitaki itemejä joku 20 ja sit taas korkeamman tierin legejä en juuri yhtään. Jonku Paladinin taisin pelata jonnekki 80-90 levelille asti ja necron 70 ja druidin 50-60 ja kyllähän niihinkin aikaa kului. Mut ei se jotenki tuntunut, että olen nyt jossain endgamessa vaan enemmänkin siltä miltä Borderlandsissa, eli "pelaan nyt näitä samoja vastustajia ja tasoja vähän vaikeampana". Progressiontunne oli jotenki pienempi kuin D3 grifteissä jostain kumman syystä.

    Tuo muuliasia nyt vaan oli sellanen, et näissä peleissä joskus ärsyttänyt suoraan sanottuna se, että saat tavaraa jota et hahmollasi edes voi käyttää muuta ku myyntiin, melkeen voi laskea ihan vittuiluksi. Tuo hahmojen välinen treidaus tekee etes jotenkuten mielekkääksi useammalla hahmolla pelaamisen muuten kuin tiettyyn pisteeseen asti. Kyllähän ne jokainen hero tuli kertaalleen pelattua Diabloon asti.
     
  6. Zeratul

    Zeratul

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2019
    Tässähän juuri vahvistat sitä näkemystä, minkä aiemmin heitin ilmoille, että perinteisemmät arpg-pelit eivät ehkä ole sinun juttusi. Onko tämä mielestäsi kuitenkin väärä havainto?

    PoE ja Grim Dawn ovat omien kokemusten mukaan kaksi sisältörikkainta arpg-peliä, myös endgamen suhteen.

    Mutta samalla tuohon viimeiseen lauseeseesi voisin sen verran kommentoida, että tykkään todella usein pelata PoE:a samalla asenteella, eli katselen urheilua tai jotain muuta viihdettä samalla, tai vähintäänkin kuuntelen aina musiikkia pelatessani. PoE:ssa on syvyyttä paljon, mutta sitä voi suurelta osin myös pelata hyvin rennolla otteella, mikäli niin haluaa. Tässähän on vuosien varrella tapahtunut aika merkittäväkin muutos esimerkiksi pelinopeuden suhteen, jos verrataan PoE vs. D3. Alunperin D3 oli nopeampi ja PoE hitaampi, mutta nykyään menee toisin päin.
     
  7. Partizan

    Partizan

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Ei tarvi kovin syvällisesti pohtia itemisaation monia muotoja ja merkitystä, jos näkee D3:ssa settibonarina "+20000% increased skill X damage", niin sepä aikalailla sinetöi täysin epäonnistuneen itemisaation.

    Mitä hahmonkehitykseen tulee, niin itse ennen D3 julkaisua pidin siitä rajatusta setistä skillejä ja pisteitä. Ymmärsin myös sen logiikan miksi sellaiseen oli pyritty. Mun oletus etukäteen olikin, että kaikki niistä rajatuista vaihtoehdoista ovat oikeasti toimivia pelin eri osa-alueissa. Ja näinhän se ei sitten ollutkaan, joten sen jälkeen se valmiiksi jo rajattu setti rajoittui vielä lisää ja lopulta oli todella rajattu.

    Olen kyllä täysin samaa mieltä, että sekä hahmonkehitys että itemisaatio ovat yksiä tärkeimmistä ARPG ominaisuuksista. Lootin ja leveileiden perässähän noita pelataan.
     
    emviiex ja Zeratul tykkäävät tästä.
  8. Eläin

    Eläin

    Viestejä:
    409
    Rekisteröitynyt:
    26.07.2017
    köhöm, te olette väärässä.

    Diablon raret + skillit joita voi käyttää = pelityyli.

    Elikkäs olet level 1 diablo 3:ssa. Olet onnesi kukkuloilla ja keräät keltaisia ja sinisiä itemeitä kokoajan.
    Olet jo 21 leveliä ja keksit aina ottaa maasta aina uuden ja uuden keltaisen itemin päälle.
    Tässä tulee se hauska kohta.. Vaihdat skillejä sitä mukaan riippuen minkälaista itemiä puet päälle.

    Eli buildi tulee sen mukaan tehtyä kokoajan, että minkälaista itemiä löydät maasta.
     
  9. akse

    akse

    Viestejä:
    1 602
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itse pidin ainakin Diablo2:ssa siitä kun pelasi jotain main hahmoa jolla sitten löysi esim toiselle classille sopivaa kamaa. Muletit ne ja kun alkoi olla sopiva määrä jollekin classille käypää tavaraa stashissa niin teki altin ja sitten stashista sai romua niskaan sitä mukaa kun levelas.

    Periaattessa typerä end game systeemi pakottanu tollaseen.
    Minkä ihmeen takia GR tasoja pitää olla se 150?
    Miksei voisi olla esim. 50. Ekalla Seasonilla ei tainut kukaan päästä yli 50.
    Aivan turhaa power creeppiä harrastettu. Kun olisi balansoitu hahmot ja itemit siten että kukaan ei ylitä GR50 ainakaan ekan kuukauden aikana Seasonissa.
    Jos jotkut pääsee sinne Seasonin aikana niin se joka clearaa nopeiten on voittanut. Jos on liian helppo päästä GR50 niin sitten vähän downtunee buildeihin.

    GR max 50 ja Torment 10 max olisi riittänyt ihan hyvin. Content kun ei muutu mitenkään vaikka olisi GR 10000

    Mielummin lisäisi vaikeustasoa jotenkin muuten kun skaalaamalla. Esim spawnaamalla 2 rift guardiania lopussa GR40+ tms.

    Mutta joo. Onneksi D4 tulee olemaan hieman eri systeemit.
     
  10. Blah

    Blah

    Viestejä:
    268
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mikään arpg ei ole täydellinen, jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa.
    Diablo 2:ssa omasta mielestäni oli esineiden farmaus ja tradeeminen suht. hyvässä tasapainossa, tradeeminen ei ollut niin hirveän keskeisessä roolissa ja hell baalin tappaminen ei vaatinut järkyttäviä määriä grindiä. Miinuksena toisaalta oli, että varsinaista end-game contenttia ei nyt kovin paljoaa ollut (lähinnä hell baal farmaus ja uber-bossit). Toisena plussana D2:ssa on että pystyi lataa modeja ja pelaa niitä kavereiden kans esim. virtual lan yli.
    Path of Exileä on tullu hakattua kaikista arpg:ista kaikista eniten ja imo se on ollut paras arpg tähän mennessä. Ajan saatossa kuitenkin jotkin asiat ovat pikkuhiljaa alkaneet turhauttaa, erityisesti tradeemisen tärkeys ja sen keskeinen rooli pelissä. Powercreeppi on iskenyt PoE:n hyvin kovasti ja ns. turhaa loottia tunkee joka reiästä. Tuota loottia pitää hamstrata ja myydä/tradee tolkuttomasti jotta on sitten varaa ostaa jotain fiksua. GGG käytännössä jo tasapainottaa/suunnittelee peliä tradeemisen ympärille, mutta ei kuitenkaan millään tavalla tee itse tradeemisesta siedettävempää. Plussana PoE:lla on taasen kaikista monipuolisin ja rikkain hahmon customointi mitä koko genrestä löytää. Jos ei välitä meta-buildeista niin vaihtoehtoja on tuhansia.

    D4:n kohdalta toivon, että tradeeminen pysyy lujasti ns. sivuroolissa ja kaiken "build enabling" esineiden grindaaminen onnistuu normaalin pelaamisen kautta ilman satojen tuntien grindiä.
     
  11. kaarlos

    kaarlos

    Viestejä:
    368
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Tradessa on hyvät ja huonot puolensa - oma fiilis on että hyvän balanssin löytäminen tradeemisen ja droppien välillä on hankalaa. Vanilla D3 on hyvä esimerkki pelistä jossa saatu lootti oli niin harvoin käyttökelpoista omalle hahmolle, että käytännössä farmaus tarkoitti asioiden farmaamista myyntiin eikä käyttöön. PoE:ssa craftaus, etenkin fossil- ja meta-craftus, tuo hyvää balanssia pelkkien random droppien rinnalle ja mahdollistaa ihan validin tavan saada itemeitä muutoinkin kun puhtaalla onnella.

    Itse olen Delvestä asti pelannut pelkkää SSF:aa ja kokenut tuon tradeemisen poistamisen yhtälöstä ihan virkistävänä vaihteluna kun peliä on ohjannut pikemminkin saatavat dropit kuin tradeeminen. Craftaaminen on tullut enemmän keskiöön kun on itse pitänyt tehdä gearit hahmoille jotka tarvitsevat jotain tietyn tyyppistä gearia toimiakseen.

    Puhtaan trade-SC liigan pelaaminen tuntuisi tylsältä kun sellaisen hyvä tason gearin saa kasaan liian helposti, kun taas trade HC (jota pelasin Talismanista Delveen asti) on aika turhauttavaa kun kuolemat johtuvat valitettavan usein muista asioista kuin omista virheistä. HC:ssa on myös se ongelma, että helposti tulee pelattua liian turvallisesti eikä siten välttämättä pääse kokemaan kaikkea contenttia (kuten uber elder PoE:ssa).
     
    Partizan tykkää tästä.
  12. Zeratul

    Zeratul

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2019
    Sen takiahan PoE:ssa on nykyään SSF, että jos "pakollinen" trade ei nappaa ja power creep häiritsee, niin voi pelata soolona. Ei ollenkaan tradea ja haastetta löytyy alusta loppuun enemmän. Mikäli taas ei halua kuitenkaan pelata yksin, niin privaliigat ovat erinomainen vaihtoehto.

    Toki ylläoleva ei edelleenkään tarkoita, että PoE olisi jotenkin täydellinen. On vaikea löytää kultaista keskitietä kaikkien asioiden suhteen, joten PoE:lla on ehdottomasti omat ongelmansa eri asioissa. Muilla arpg-peleillä niitä ongelmia tuntuu kuitenkin aina olevan vielä enemmän.

    Lienee ihan selvää, että D4 ei tule PoE:n tasolle pyrkimään, kun puhutaan hahmonluonnin monipuolisuudesta yms, mutta jonkinlaisen keskitien se yrittänee löytää D3:n ja PoE:n väliltä. Jos tuohon pakettiini vielä lisätään hyvä endgame ja tasaisena virtana tuotava lisäsisältö, niin D4 saattaa aiheuttaa ison loven omaan PoE:lle varattuun peliaikaan.

    Toisaalta PoE 4.0 ehtii näillä näkymin ulos selvästi ennen D4, joten se voi vaikuttaa voimasuhteisiin vielä merkittävästi. Ensi viikolla saadaan ensimaistiaisia siitä, mitä PoE 4.0 käytännössä peliin tuo.
     
  13. Blah

    Blah

    Viestejä:
    268
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    SSF on muuten hyvä vaihtoehto, mutta kun peli on kuitenkin käytännössä tasapainotettu sen tradeemisen ympärille minkä takia SSF vaatii paljon enemmän grindiä jos haluaa päästä tiettyihin endgame tavotteisiin. Joitain asioita voi jahdata tekemällä tiettyä asiaa (esim. tabulan saa kun farmaa blood aqueductsia), mutta aivan kaikkea ei tuota kautta saa ja moni asia on hyvin vahvasti RNG-sidonnainen.
    Oma kultainen keskitie tuossa asiassa on ollut pelata ihan normiliigaa ja myydä/ostaa vain niitä asioita mitä on aivan pakko. Tuosta huolimatta motivaatio on viime liigoissa vaan laskenut. Viimeksi Betrayalissa ja Delvessä pelasin kunnolla - Delvestä pidin erityisesti, koska fossiileja oli niin näppärä farmata ja niillä sai pyöriteltyä hyvin esineitä. Harmillisesti farmausta kuitenkin nerffattiin vähentämällä droprateja matalemmilla minen tasoilla.
     
  14. kaarlos

    kaarlos

    Viestejä:
    368
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Tottahan tuo on. Ihan kiva sinänsä että noita eri vaihehtoja löytyy niin paljon (SC, SSF, HC, SSFHC, + private league), voi aika hyvin valikoida oman pelityylinsä sen perusteella minkä kokee mielekkääksi.

    Itselläni ei kyllä SSF ole estänyt koskaan 6-linkkien tai tuollaisen perussälän saantia, mutta grindiähän se nimenomaan vaatii enemmän. Tietyssä määrin pelasin alunperin HC:ta sen takia kun koin että liigat menisivät läpi liian nopeasti SC:ssä. HC taas muuttui vähän turhan stressaavaksi kaiken one-shottaavan liigasälän takia, joten koin SSF:n aika hyvänä vaihtoehtona HC:n ja SC:n välimaastossa.
     
  15. Zeratul

    Zeratul

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2019
    SSF:n ideana on tuoda lisää haastetta, kun kaikkia kamoja ei heti saa. Tämä voi tarkoittaa lisää grindiä, mutta toisaalta se voi tarkoittaa myös sitä, että täytyy tehdä asioita huonommalla gearilla. Taidolla voi kuitenkin merkittävästi vaikuttaa siihen, mitä sisältöä pystyy tekemään, vaikka geari ei olisikaan paras mahdollinen.

    Tykkään itse säätää niin erikoisia buildeja, että normaali SC-tradeliiga on yleensä sopivin vaihtoehto. Kun buildit ovat erikoisia, niin niihin usein vaaditaan myös aika tarkalleen tietynlaista gearia, jonka kasaan saaminen SSF- tai privaliigoissa voi olla haastavaa. Privaliigoja tulee kyllä ajoittain pelattua, koska se pienempi yhteisö ja haasteellisempi trade kiehtoo. Privaliigoissa on myös hyvin erilaista myydä tavaraa, kun tarjontaa on paljon vähemmän markkinoilla.

    Tähän liittyen yksi D4:n suurimmista haasteista on traden toteuttaminen oikealla tavalla. Tähän liittyy toki myös itemisaation toteutus yleisesti.
     
    kaarlos tykkää tästä.
  16. Rane

    Rane RTX ON

    Viestejä:
    1 400
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
  17. Ogram

    Ogram

    Viestejä:
    187
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
  18. Kirottu

    Kirottu

    Viestejä:
    741
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tämähän oli jo tiedossa.

    Puhtaasti kosmeettista sälää sisältävät mikromaksut ovat yleisesti ihan hyväksyttäviä, koska ovat nimenomaan kosmeettisia. Sen sijaan loottilaatikot ja P2W kusetukset saavat ihan ansaitusti paskaa niskaansa. D4:n mikromaksut tulevat olemaan vain kosmeettisia lupausten mukaan, mutta uskon vasta kun näen.
     
  19. Partizan

    Partizan

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Olisi tyhmää olla laittamatta kosmeettisia mikromaksuja huomioiden kuinka käytännössä pahin kilpailija saa kaikki tulonsa sitä kautta. Ja tästäkin johtuen yhteisö nämä hyväksyy.

    Pelille hinta X euroa + mikromaksut takaavat varmaan aivan hyvät tienestit jotka mahdollistavat jatkokehitystä ja uusia lisäreitä.
     
    sawataqe tykkää tästä.
  20. P c L A Y E R

    P c L A Y E R Tukijäsen

    Viestejä:
    1 511
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Olen pelannut D1-3, Titan Quest ja se joku Microsoftin teos, jissa vissiin pari osaa. En nyt minään arpg experttinä itteäni näe, mutta D2:sta tuli ehkä noin 300h pelattua aika vanillana ja D3:ta noin 1000h. En ole sitten ancient legejen ilmestymisen jälkeen D3:sta pelannu paljoa. Titan Questia tuli kanssa varmaan yli 100h pelattua.

    Titan questissähän on nimenomaan yksi taso esineissä enemmän. Valkonen, keltainen, sininen, vihreä, violetti.

    No jos raret on D4:ssa yhtä "harvinsia" kun D3 leget, niin sitten toki ihan ok, että niissä legejen kanssa suunnilleen yhtä kovat statsit.

    Ei se silti omasta mielestä tarkoita sitä, etteikö ultimaattinen tavoite olisi saada hyvää legeä joka slottiin, vaikka kovilla rareilla voisi pörjätä suht hyvin.
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2019
  21. The Nameless One

    The Nameless One

    Viestejä:
    852
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Made for consoles in mind from the get go

    Ja silti peli tulee varmaan myymään eniten pcllä kuten Diablo 3
     
  22. Janz

    Janz

    Viestejä:
    531
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei välttämättä, taitaa koko ajan painottua enemmän ja enemmän vaan konsoleihin tuo pelaaminen.
     
  23. The Nameless One

    The Nameless One

    Viestejä:
    852
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    yhteensä 30 miljoonaa myyty ja 20 miljoonaa oli PC puolelta niin sitä on aika vaikea olla huomioimatta
     
  24. Puoskari

    Puoskari

    Viestejä:
    120
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    2/3 ostamistani Diablo kolmosista on konsoleille :p
     
    zepi tykkää tästä.
  25. Janz

    Janz

    Viestejä:
    531
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Niin kyllähän tohon vaikuttaa aika paljon myös se että julkasu tapahtui aluksi pelkästään PC:lle.
     
  26. The Nameless One

    The Nameless One

    Viestejä:
    852
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Nyt ollut 5 konsolille se myynnissä ja enimmäisille 2 tuli jo 6 vuotta sitten
     
  27. Silence81

    Silence81

    Viestejä:
    175
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    D3 konsolilla on kyllä tosi mukavaa menoa, vaikka PC:llä LOD ja D3 pelannu enemmän vuosien saatossa. Innolla odottelen tätä!
     
    nkossu tykkää tästä.
  28. Zeratul

    Zeratul

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2019
    Eli genren tämän hetken selvästi suurinta peliä (Path of Exile) et ole pelannut ollenkaan. Minun näkemykseni liittyvät oleellisesti siihen, miten PoE on hoitanut itemisaationsa, koska se on oikeasti todella hyvä systeemi.

    Kuten aiemminkin sanoin, niin käytännössä PoE:ssa et voi täyttää joka slottia uniikeilla, koska raret ja uniikit täyttävät erilaisia tarpeita. Rareista haetaan aina pääasiassa perusjuttuja, kuten lifeä, manaa ja ressuja, sekä aseiden kohdalla damagea, mutta uniikeista haetaan usein myös jotain erikoisempia (eli uniikkeja) juttuja, mitä ei voi rareista saada. Uniikeissa on toki turhempiakin tapauksia, mutta yleensä jokainen buildi käyttää ainakin yhtä tai useampaa uniikkia kamaa. Pelin arvokkaimmat kamat voivat olla harvinaisimpia uniikkeja tai todella hyviä rareja.

    Olisin äärimmäisen pettynyt, jos PoE:n rareista tehtäisiin turhia, koska se tekisi itemisaatiosta todella tylsän ja itseään toistavan. Nykyisellään vaihtelua on paljon ja pelistä tekee mielenkiintoisen ihan sekin asia, että useimpiin buildeihin ei pakolla tarvitse yhtäkään uniikkia kamaa, vaan halutessaan/tarvittaessa voi käyttää pelkkiä rareja ja pystyy silti tekemään kaiken sisällön mitä pelistä löytyy. Kun ei ole yhtäkään pakollista tiettyä kamaa, niin hahmon rakennus itemisaation tuella on todella paljon mielenkiintoisempaa.
     
    thebe tykkää tästä.
  29. perato

    perato

    Viestejä:
    3 333
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Paitsi et tuo muuliasia oli ihan typerän vaikeaa tuossa, eikä sisäänrakennettu esim. jaettu arkku kuten monessa muussa nykypäivän pelissä.

    Ylipäätään itse katson näitä puhtaasti yksinpelin kautta, ei kiinnosta traden vaikutus "economyyn" millään lailla. Jos trade pilaa "itemisaation" niin pilatkoon, ei ole minulta pois. En kuitenkaan halua, että traden takia, itselläni on hirveän vaikea löytää mitään mielekästä itemiä kun kaikki on suunniteltu sen ympärille, että vaihdat itemeitä muiden kanssa ja tän takia pelaan jollain rarella 50h.

    Ite tykkäsin D3 tyylistä tehdä legendaryista ja niiden vaikutuksista tiettyihin kykyihin sen sijaan, että kaikki pyöris lopulta vaan statsien ympärillä. Yksikin legendary saatto muuttaa jotain buildia ihan erilaiseksi, esim. Sunwuko munkin WoL buildin Tzo Krin Gaze. Ylipäätään oli kiva, että jos totesin, ettei buildi miellytä, pystyin suht vaivatta alkaa rakentaan jotain toista buildia, ilman että koko homma piti aloittaa alusta. Ei olis ollut mitään mielenkiintoa tehdä tätä x kertaa kun todennut, ettei joku olekkaan hauskaa.

    Toisaalta esim. Borderlandsissa oli kivasti niin päin, että violetit aseet antoivat parempia statseja, siniset erikoiskykyjä ja keltaiset sitten yhdisteli näitä. Tämä teki toisaalta mielekkääksi joskus käyttää sinisiäkin itemejä, koska niissä oli jotain erikoista(usein sellaista, että ne toimi vain tietyssä buildissa tai tietyllä hetkellä).

    Toivoisin melkeen kuitenkin "weapon swapin" tähänkin peliin takaisin, eli pystyis vaihtaan lennosta aseita ja miksei jopa joitakin itemejä ihan vaan vastustajien mukaan. Koko inventoryn hallinnasta pitäs tehä jotenki mutkatonta eikä semmosta työtä niinkuin se monessa pelissä on.
     
    Viimeksi muokattu: 12.11.2019
  30. Drizzy

    Drizzy

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    22.02.2017
    Vastaavanlainen tilanne oli myös Diablo 2 itemisaatiossa. Tiettyihin slotteihin riippuen buildeista parhaat esineet olivat juurikin joko rareja tai craftattuja itemeitä jotka olivat itemisaatiolta vastaavia kun raret, niiten luontiin vain oli enemmän controllia. Mm. 200% Faster Cast Rate breakpointin saanti Barbaarille tai Sorcille vaati amuletin jossa oli 20% Faster Cast Rate oli aika pitkälti must, mutta toisaalta tuo oli vain yksi optio buildeissa. Samoin kypärissä, ringeissa ja tietyissä class-itemeissa oli potentiaalia löytää tietyillä modeilla oleva rare item joka oli tiettyihin käyttötarkoituksiin parempi kun yksikään uniikki.

    Ehdottomasti puollan tälläistä optiota pelissä. Diablo 3 vanillan ongelma oli että uniikit (leget) olivat monelta osin turhia ja suurimpaan osaan sloteista istui nimenomaan rare itemit. RoS jälkeen ja varsinkin set-itemien ja legendaryjen reworkin jälkeen tämä oli sitten taas päinvastoin, eli endgamessa raret käytännössä poikkeuksetta vendor roskaa ja legendaryjen 10000% modifierit ei anna hirveästi pelivaraa buildauksen tai oivalluksien kanssa.
     
    Zeratul tykkää tästä.
  31. locitus

    locitus

    Viestejä:
    989
    Rekisteröitynyt:
    08.05.2017
    Hyvin monessa nykyajan pelissä on estetty luova luovuus pelaajalta. Pelaajan on mentävä pelintekijöiden antamilla ehdoilla joka omasta mielestä on perseestä.
     
  32. napsu

    napsu

    Viestejä:
    288
    Rekisteröitynyt:
    25.08.2019
    Uudistus, jota itse eniten toivoisin tähän genreen on ohjaustavan muutos. Vasemmalle räpylälle pitäisi saada jonkinlainen tattiohjain, jotta liikkuminen olisi täysin sulavaa. Oikea käsi sitten hiirellä.
     
  33. Zeratul

    Zeratul

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2019
    Anteeksi mitä? Liikkuminenhan tämän genren peleissä tapahtuu muutenkin käytännössä pelkästään hiirellä. Vasenta kättä käytetään vain skilleihin ja erilaisten toimintojen pikanäppäimiin. Siihen hommaan näppis käy erittäin hyvin.
     
  34. napsu

    napsu

    Viestejä:
    288
    Rekisteröitynyt:
    25.08.2019
    Minusta ruudun tökkiminen liikkumisessa pysäyttää toiminnan.
     
  35. Zeratul

    Zeratul

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2019
    Nyt meni ihan ohi mitä tällä tarkoitat. Jos liikkuminen viedään pääosin pois hiirestä, niin se tekee pelaamisesta kömpelöä. Moniin peleihin sellainen sopii, mutta tähän genreen mielestäni ei. Tämän genren peleissä pääosin hiiriohjaus toimii erinomaisesti ja tuntuu todella sulavalta.
     
  36. napsu

    napsu

    Viestejä:
    288
    Rekisteröitynyt:
    25.08.2019
    Konsolilla toimintaroolipeleissä pystyy toisella tatilla jatkuvasti liikkumaan ja toisella jatkuvasti kurittamaan vihollista. Hiiri-näppäimistöllä pelattaessa taas vihollisen kurittamisen joutuu aina keskeyttämään siksi aikaa, kun klikkaa kohtaa, johon oman hahmon pitäisi seuraavaksi liikkua. Minusta olisi parempi, jos ohjaustapa mahdollistaisi jatkuvan liikkumisen ja jatkuvan vihollisen kurittamisen samanaikaisesti konsolityyliin. Tietokoneella tosin pitäisin hiiren mukana sen yleisen tarkkuuden vuoksi konsoliohjaimeen verrattuna. Tietenkin hiirestä olisi syytä löytyä tavallista enemmän nappeja eri taitoja varten, mutta onhan noita MOBA-hiiriä olemassa.
     
  37. Zeratul

    Zeratul

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2019
    Niin pystyy monissa peleissä PC:lläkin, mutta tähän nimenomaiseen alagenreen tuollainen ohjaustapa ei mielestäni sovellu. Joihinkin skilleihin kuuluu liikkuminen samaan aikaan, mutta yleensä pysähdytään hutkimaan. Omien kokemusten mukaan ohjaustapa on aikalailla viimeinen asia, mihin genren pelaajisto yleisesti ottaen toivoo muutoksia.

    Hiiriohjaus on yksinkertaisesti niin oleellinen ja tärkeä osa tämän genren pelejä, että siihen tuskin uskaltaa kukaan lähteä tekemään muutoksia.
     
  38. locitus

    locitus

    Viestejä:
    989
    Rekisteröitynyt:
    08.05.2017
    Minun käsityksen mukaan Diablo 3 on jo konsolilla, eikä konsolin kanssa hiiri oikein tunnu järkevältä.
    Saaatan olla väärässä mutta uskaltaisin sanoa että myös pc puollelle löytyy ohjain tuki.
    Edit: Ohjain on oikein miellyttävä casual pelaamiseen.
     
  39. Chloe

    Chloe Mestari

    Viestejä:
    8 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Trailerista tuli mieleen lähinnä Diablo III grafiikkapäivityksillä ja synkemmällä ulkoasulla. En mä sillä että D3 olisi ollut _HUONO_, mutta ei mitään jakoja D2:aa vastaan.. tekivät siitä aikanaan niin hyvän, etteivät itsekään osaa tehdä parempaa peliä. :) Mutta, en nyt hauku ennen lisäpaljastuksia.

    On, PS3/X360 sekä PS4/XBonella. Ite taas en oikein hiffaa kuinka tuo rullaisi konsolilla, mutta varmasti tuohonkin tottuisi jos on ennestään konsolipelaaja.
     
    Focus0 tykkää tästä.
  40. Zeratul

    Zeratul

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2019
    Mutta eikös graafisuudesta puhuttaessa grafiikkapäivitykset ja synkempi ulkoasu ole juuri se mitä D3->D4 pitikin tapahtua? Vai mitä niiden suhteen odotit?

    Muutoinhan D4 vaikuttaa pelattavuudeltaan hyvältä. Itse olin aluksi kriittisempi, mutta mitä enemmän olen videoita katsellut, niin sitä paremmalta vaikuttaa. D2:n juurille mennään juuri niillä osa-alueilla, millä pitääkin mennä, mutta samalla otetaan luonnollisesti moderneja keinoja käyttöön pelattavuuden parantamiseksi.

    Ja nämä kommentit siis esitän henkilönä, joka rakasti ja rakastaa D2 yli kaiken, sekä vihaa D3 lähes yhtä paljon.
     
  41. Puoskari

    Puoskari

    Viestejä:
    120
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Switchille löytyy myös. Konsoleilla toimii erinomaisesti.
     
  42. akse

    akse

    Viestejä:
    1 602
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No ei toki kun Blizzard North kaverit on jo häippässy koko firmasta :)
     
  43. Chloe

    Chloe Mestari

    Viestejä:
    8 636
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Svitsistä en tiedä, mielestäni jopa Tigerin elektroniikkapelit ovat parempia laitteita, mutta se siitä.

    Jees, itellä vaan on se lähinnä pointtina että miksi pyörää pitäisi keksiä uudelleen, lähinnä D2 Remake olisi jotain aivan loistavaa.
     
  44. Zeratul

    Zeratul

    Viestejä:
    139
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2019
    D2 Remake/Remaster on tulossa ja itsekin sitä todella kovasti odotan, mutta niin paljon kuin D2 rakastankin, niin ei se enää nykypäivänä täydellinen peli ole. D2 on monin tavoin vanhentunut, joten pelkkä uusversio siitä ei tule olemaan kaikin tavoin nykystandardien mukaan loistava ARPG-peli. Lisäksi se ei takuuvarmasti myy lähimainkaan yhtä hyvin kuin D4.

    Onneksi meidän ei tarvitse valita, vaan saamme molemmat.
     
    kaarlos ja Focus0 tykkäävät tästä.
  45. Focus0

    Focus0 System Specialist Make ATK Great Again Tukijäsen Köyhä

    Viestejä:
    1 702
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Itselläni on hieman ristiriitainen fiilis että haluanko edes odottaa tuota. Aikanaan veljen kanssa D2 hakattiin satoja tunteja ja päälle vielä satoja tunteja. Pelin parissa vietetyt hetket ovat jääneet muistoihin ja enpä tiedä haluanko enää peliä pelata vaikka se olisi remake/remaster jo aiemmin pelatusta.
    Mitä tulee remakeihin jne niin kyllähän se osataan tänä päivänä mutta ei se graafinen parannus siitä pelistä silti niin paljon parempaa tee että välttämättä siitä maksaisin.
     
  46. Blondie

    Blondie

    Viestejä:
    151
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Quin:lla hyviä mielipiteitä tästä:

     
  47. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 152
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pelasin PC:llä D3:sta launchissa aika tiiviisti muutaman kuukauden ja nyt kun viimeisissä himoissani pelasin taas vähän maun vuoksi vähän seasonia switchillä, niin jää kyllä 100% varmuudella D4 ostamatta PC:lle.

    Tatilla liikkuminen on vaan niin paljon suoraviivaisempaa, että hiirellä sohiminen ei nappaa enää yhtään.
     
  48. The Nameless One

    The Nameless One

    Viestejä:
    852
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    They will offer controller support for PC, but currently have no plans for keyboard support on console.

    Diablo IV Community Group Q&A
     
  49. P c L A Y E R

    P c L A Y E R Tukijäsen

    Viestejä:
    1 511
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016

    Olen koittanut PoE:a aika lailla silloin kun se tuli pelattavaksi. Varmaan jonkun 15h pelailin. En tykännyt yhtään. Tuo skil gem homma on vaan omasta mielestä outo ja jotenkin typerä. Muutenkin peli vaikutti silloin todella geneeriselle ja jotenkin tylsälle. Tuli mieleen ennemmin Path of Excel. Galaksikartan kokoinen passive skill "tree" oli kanssa aika luontaantyöntävä.

    Olen toki kuullut, että peli on muuttunut pirusti noista alkuajoista, joten voisihan sitä taas kokeilla. Ehkä en vaan antanut PoElle tarpeeksi aikaa.

    Onhan tuossa itemihonmassa pointtinsa, mutta tuossa tapauksessa parasta olisi saada se uusi item taso tuohon raren ja uniikin väliin. Tai raret sitten huomattavasti harvinaisemmiksi, kun mitä ovat nyt esim. D3:ssa.

    Toki joku stat filter voisi myös olla ihan OK, mutta sitten sitäkin pitäisi säätää koko ajan ja voisi vahingossa unohtua väärät asetukset tms.

    Loppupelissä tulos on oikeastaan silti ihan sama, oli se paras itemi uniikki tai rare. Ainoa ero on siinä, mitä kukakin kokee mielekkääksi. Toisten mielestä on kiva tutkiskella endgamessakin jokainen yleisempikin itemi siinä toivossa, että siinä olisi just ne täydelliset rollit ja tietyt ominaisuudet mitä hakee. Toisen mielestä on taas kivempi keskittyä metsästämään uniikkeja tietäen, että sitten kun se droppaa niin kaboom. Kovat raret tomisi siihen asti hyvänä korvikkeena ja jos siinä uniikissa olis omalle hahmolle buildille huonot random affixit ja statit, niin sitte voisi jatkaa raren käyttöä kunnes natsaa.

    Omasta mielestä D3:n tilanne RoS:n julkkarin jälkeen oli aika hyvä itemisaation suhteen. Setit ei ollut pakollisia ja monesti niistä käytettiin vaan jotain 2 set bonaria ja legejä pystyi käyttämään/yhdistelemään aika vapaasti. Homma alko mennä omasta mielestä pahemmin metsään siinä vaiheessa, kun itemeihin ja setteihin alettiin lisäämään älyttömiä boosteja tiettyihin skilleihin, jolloin siitä tietystä legestä tai setistä tuli pakollinen tiettyyn buildiin. Tämä taas johti siihen, että Drop Rateja oli pakko nostaa, että juuri niiden tiettyjen buildin vaatimien kamojen kerääminen ei veisi ikuisuutta.
     
  50. TML

    TML Tukijäsen

    Viestejä:
    2 024
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ehkä vähän "turha" näitä lukea tosissaan kun oletettavasti pelin julkaisuun vuosia, mutta onhan se mielenkiintoista seurata miten kehittyy ideat.
    Tämmöstä blogia kun pitävät siis, mennyt itseltä ohi:

    System Design in Diablo IV (Part I)

    Just julkaistu toinen osa se mielenkiintoisempi, eli itemisaatio:

    System Design in Diablo IV (Part II)

    Noh, katsotaan mikä lopullinen systeemi on. :D