Diablo 4


Uudelleenladattua Blizzcon-materiaalia.

Ilmankos näytti ihan D3 lisäriltä. :rofl:
 
Uusi blogi.


Tuo open world kohta kuulosti erityisen hyvältä, etenkin sen kannalta kun tekee uusia ukkoja. Ilmeisesti tässä tullaan sekoittamaan kampanja ja adventure mode, ja voihan se olla ettei tarinaan tarvitse koskea lainkaan ekan kerran jälkeen.
Adventure mode oli ehkä paras idea mitä D3 puolella joku keksi.
Tuo avoin maailma random eventteineen voi olla vaan vielä mielenkiintoisempi (etenkin uusien ukkojen kohdalla), kun adventure modessa kuitenkin käytännössä vaan lähdetään tahkomaan riftiä.
 
Ei kannata ainakaan vielä pariin vuoteen odotella.

Seuraava Quarterly Update pitäisi tulla tämän kuun lopulla.
 
Ei kannata ainakaan vielä pariin vuoteen odotella.

Seuraava Quarterly Update pitäisi tulla tämän kuun lopulla.

Eipä tätä muutenkaan hirveästi kannata odotella ottaen huomioon missä jamassa Blizzard tällä hetkellä on ja millaista kuraa Diablo 3 oli/on :facepalm:
 
Eipä tätä muutenkaan hirveästi kannata odotella ottaen huomioon missä jamassa Blizzard tällä hetkellä on ja millaista kuraa Diablo 3 oli/on :facepalm:

Mielestäni D3 oli kyllä alussa aika onneton, silti tuli pelattua +1000 tuntia ennen rossia. Nykyisessä D3+RoS ei juuri vikoja ole muuten paitsi paragon farmaus ja endgamen puute, se ettei ole kuin riftit on lopulta aivan järjettömän tylsää, ei kamoilla ole mitään merkitystä kun paragonit määrää, tulispa wolcenin ja poen kaltainen itemisaatio niissä on käytännössä mahdoton saada tehtyä perfect kamaa, vaikka toki itsellä wolcenissa rupee +600 tunnin jälkeen olee melko kova craftatty geari neljällä hahmolla ja poessa +3000h ni siinä kanssa suht hyvä geari. Mutta absoluuttinen perfect kama noissa on käytännössä mahdoton saada ja toivottavasti ei sössitä D4 kamoja xxx% skilli damagella ja setitkin voisi olla tyyliin 2p antais vaikka +20% resource gen. tai 10% movespeed ja 4p voisi vaikka olla magic findia ja ei mitään järjettömiä bonuksia eikä varsinkaan mitään tietyn skillin damageja, 6p vois olla vaikka +10-20% all damage done. Tuon kaltaisilla bonareilla hahmon kehitys antaisi mielekkyyttä ja toivon ettei olisi mahdollista saada sitä D3 tuttua 64% crit chanceä ja järjetöntä ~500% crit damagea.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en kyllä halua että D4 menee ainakaan sinne PoE tasolle asti itemisaatiossa ja craftauksessa.
Toivon että mennään selvästi pidemmälle kuin D3, koska se aspekti tosiaan on hyvin tylsää nykyisellään, mutta silti pysyttäisiin selvästi PoE kasuaalimpana.
D3 ja PoE on täysin erilaista pelata, ja se on ihan hyvä asia. PoE on kuitenkin melkoista rakettitiedettä mihin vaan Diabloon verrattuna.
Pidän molemmista, mutta niillä on omat sopivat paikkansa.
 
Mä en kyllä halua että D4 menee ainakaan sinne PoE tasolle asti itemisaatiossa ja craftauksessa.
Toivon että mennään selvästi pidemmälle kuin D3, koska se aspekti tosiaan on hyvin tylsää nykyisellään, mutta silti pysyttäisiin selvästi PoE kasuaalimpana.
D3 ja PoE on täysin erilaista pelata, ja se on ihan hyvä asia. PoE on kuitenkin melkoista rakettitiedettä mihin vaan Diabloon verrattuna.
Pidän molemmista, mutta niillä on omat sopivat paikkansa.

Tästä craftaamisestä voi tehdä myös poen/wolcenin kaltaisen ja vielä helpohkosti ymmärrettävän mikäli jokaisen itemin kohdalla tulisi taulukko mitä siihen voi rollata prefix ja suffix. Toisin kuin noissa edellä mainituissa peleissä, nehän ei näytä pelaajalle mitä niihin voi rollata, ne pitää tietää = katsoa jostain netin taulukosta. En toki tarkoittanut et se olisi kuten poessa et miljoona eri crafti matskua vaan olisi vaikka joku "asema" millä rollataan prefixit erikseen ja toisella "välilehdellä" suffixit, tämän lisäksi voisi olla D3 kaltainen enchanting millä saisi rollattua yhden valitsemansa statin, tämä kaikki kuluttaisi sitten pirusti kultaa niin silläkin olisi käyttöä.

Gemit taas voisi olla rareja siten että niitä ei käytettäisi craftäyksessä vaan olisivat itemeihin laitettavia runeja joilla saisi hiukan muokattua omaan pelityyliin sopivaksi. Toinen vaihtoehto olisi että gemejä olisi erikseen näiden crafti asemien upgradeemiseen, mutta olisivat silti harvinaisia ja sitten erikseen vielä runet.

Edit: Tästä craftäyksestä vielä et kun se kuluttais kultaa, niin se olisi devaajilta helppoa jatkossa nostaa gold costia loputtomiin sitä mukaa kun ekonomy antaa myöden ja heille jäisi enemmän aikaa tuoda peliin lisää end gamea, bugi korjauksia ja balanssi muutoksia. Tuosta balansoimisesta vielä, ei mielestäni tarvitse tehdä taas siten et joka classi on samalla tasolla vaan jos oikeasti joku on selvästi rikki niin mielummin nerffiä kuin muille boostia. Nuo muutokset sitten skilleihin ei itemeihin xxx% skilli damagea...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TML
Tästä craftaamisestä voi tehdä myös poen/wolcenin kaltaisen ja vielä helpohkosti ymmärrettävän mikäli jokaisen itemin kohdalla tulisi taulukko mitä siihen voi rollata prefix ja suffix. Toisin kuin noissa edellä mainituissa peleissä, nehän ei näytä pelaajalle mitä niihin voi rollata, ne pitää tietää = katsoa jostain netin taulukosta. En toki tarkoittanut et se olisi kuten poessa et miljoona eri crafti matskua vaan olisi vaikka joku "asema" millä rollataan prefixit erikseen ja toisella "välilehdellä" suffixit, tämän lisäksi voisi olla D3 kaltainen enchanting millä saisi rollattua yhden valitsemansa statin, tämä kaikki kuluttaisi sitten pirusti kultaa niin silläkin olisi käyttöä.

Gemit taas voisi olla rareja siten että niitä ei käytettäisi craftäyksessä vaan olisivat itemeihin laitettavia runeja joilla saisi hiukan muokattua omaan pelityyliin sopivaksi. Toinen vaihtoehto olisi että gemejä olisi erikseen näiden crafti asemien upgradeemiseen, mutta olisivat silti harvinaisia ja sitten erikseen vielä runet.

Edit: Tästä craftäyksestä vielä et kun se kuluttais kultaa, niin se olisi devaajilta helppoa jatkossa nostaa gold costia loputtomiin sitä mukaa kun ekonomy antaa myöden ja heille jäisi enemmän aikaa tuoda peliin lisää end gamea, bugi korjauksia ja balanssi muutoksia. Tuosta balansoimisesta vielä, ei mielestäni tarvitse tehdä taas siten et joka classi on samalla tasolla vaan jos oikeasti joku on selvästi rikki niin mielummin nerffiä kuin muille boostia. Nuo muutokset sitten skilleihin ei itemeihin xxx% skilli damagea...
No juu, PoE alkaa olemaan "ongelmana" se, että aiemmista liigoista on alkanut kertymään tuota tauhkaa niin jumalattomasti. Sinänsä vähän vaikea lähteä vertaamaan.

Ideologialtaan voisin ihan hyvin ottaa PoE kaltaisen craftin D4, tosin nyt Harvestin kokeneena enemmän siihen suuntaan kuin aiempaan lottoon. Tietenkin RNG:tä tarvitsee aina jonkin verran olla, ja olihan sitä myös Harvest crafteissa kun se craft antaa esim. vain tietyn kategorian craftin.

Jotain syvyyttä Diabloon kyllä kaipaisin itemeiden osalta, ja vaikuttaahaan se siltä että sellaista ollaan kyllä tekemässä.
Ei tässä varmaan auta kuin odotella, harmi vain että kyse on melkein varmasti vuosista. :lol:
 
No juu, PoE alkaa olemaan "ongelmana" se, että aiemmista liigoista on alkanut kertymään tuota tauhkaa niin jumalattomasti. Sinänsä vähän vaikea lähteä vertaamaan.

Ideologialtaan voisin ihan hyvin ottaa PoE kaltaisen craftin D4, tosin nyt Harvestin kokeneena enemmän siihen suuntaan kuin aiempaan lottoon. Tietenkin RNG:tä tarvitsee aina jonkin verran olla, ja olihan sitä myös Harvest crafteissa kun se craft antaa esim. vain tietyn kategorian craftin.

Jotain syvyyttä Diabloon kyllä kaipaisin itemeiden osalta, ja vaikuttaahaan se siltä että sellaista ollaan kyllä tekemässä.
Ei tässä varmaan auta kuin odotella, harmi vain että kyse on melkein varmasti vuosista. :lol:

Myönnettäköön etten ole pelannut poeta vissiin viime vuoden jälkeen ja lisäksi pelasin pääosin standardia, ehkä yhteen-kahteen liigaan vaan osallistuin niin en juuri tiedä liigojen craftäyksestä.

Mitä tulee tuohon stash tilaan niin kyllä sitä saisi reilusti enemmän olla, en usko kuitenkaan että esim. 500 itemiä pelaajan stashissa vie mitään useita gigatavuja (ehkä joitakin kymmeniä megatavuja, kertokaa joku asiasta tietävä?) tilaa palvelimelta. Tai olen myös lukenut et D3 kiinan servuilla voi ostaa lisää stash tilaa kuten poessa...

Oikeassa olet en usko että D4 kuuluu edes loppu vuodesta 2021, veikkaisin 2022. Mutta vielä enemmän toivon että oppivat jotain D3 launchista eikä tule mitään auction housea, pelaajien välinen trade voisi tulla vaikka siten et voit kyllä myydä kullalla itemin jos olet pelannut jonkun kanssa vaikka xx määrän tunteja ja pelkkä goldin antaminen ilman vastaan saatua itemiä ei onnistuisi, tämä saattaisi hillitä gold farmaajia.
 
Mitä tulee tuohon stash tilaan niin kyllä sitä saisi reilusti enemmän olla, en usko kuitenkaan että esim. 500 itemiä pelaajan stashissa vie mitään useita gigatavuja (ehkä joitakin kymmeniä megatavuja, kertokaa joku asiasta tietävä?) tilaa palvelimelta. Tai olen myös lukenut et D3 kiinan servuilla voi ostaa lisää stash tilaa kuten poessa...

Kiinan D3:ssa on silti sama tabirajoitus kuin länsimaisessa D3:ssa, ainoastaan hankintatapa on erona.

D3:n stashissa on se älytön ongelma, että koko stashin sisältö pitää synkronoida muiden pelaajien kanssa samassa pelisessiossa. Kyseessä ei siis ole serveripuolen ongelma kuten 99.99999999999% pelaajista luulee vaan kyseessä on puhtaasti clientpuolen ongelma. Koska jokainen esine on oma "actor" (hankala vähän selittää selkeämmin), mitä enemmän on synkronoitavaa, sitä isompi kuormitus tulee clientille.
 
Kiinan D3:ssa on silti sama tabirajoitus kuin länsimaisessa D3:ssa, ainoastaan hankintatapa on erona.

D3:n stashissa on se älytön ongelma, että koko stashin sisältö pitää synkronoida muiden pelaajien kanssa samassa pelisessiossa. Kyseessä ei siis ole serveripuolen ongelma kuten 99.99999999999% pelaajista luulee vaan kyseessä on puhtaasti clientpuolen ongelma. Koska jokainen esine on oma "actor" (hankala vähän selittää selkeämmin), mitä enemmän on synkronoitavaa, sitä isompi kuormitus tulee clientille.

En tiennyt kumpaakaan noista jutuista.
Synccaako se sitten muiden pelaajien muutkin charrut vai pelkästään sen millä pelaa+stashin?

Edit: Koska jos vaan pelatun charrun niin silloinhan voisi tehdä niin et olisi osa tabeista vain hahmo kohtaisia...
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärtääkseni vain käytössä oleva hahmo + koko stashi synkataan.

13 tabia on käytännön maksimi, minkä D3 kestää. Olikohan se 2.6.4-version PTR:llä testattiin maksimin nostoa 17 tabiin, mutta liveversiossa tabimääräksi tuli 13, koska ilmeisesti suorituskyky kärsi liikaa. Edelleenkään en ymmärrä, miksi koko stashi pitää yleensäkään synkata muiden pelaajien kanssa. Varmaan jokin jäänne pelimoottorissa AH-ajoista tai jotain.
 
Ymmärtääkseni vain käytössä oleva hahmo + koko stashi synkataan.

13 tabia on käytännön maksimi, minkä D3 kestää. Olikohan se 2.6.4-version PTR:llä testattiin maksimin nostoa 17 tabiin, mutta liveversiossa tabimääräksi tuli 13, koska ilmeisesti suorituskyky kärsi liikaa. Edelleenkään en ymmärrä, miksi koko stashi pitää yleensäkään synkata muiden pelaajien kanssa. Varmaan jokin jäänne pelimoottorissa AH-ajoista tai jotain.

Itseasiassa luulin et se on nykysin 17 kun itse sain collectors editionin mukana myös kaksi (vai tuliko vaan 2 charru slottia lisää, ei muista) ja pelannut vaan vähän seasoneita, itellä taitaa olla 11. Se muuten varmaan johtuu juurikin jostain AH:n systeemistä. Toisaalta onhan myös koko pelimoottori periaatteessa +20 vuotta vanha mitä on päivitelty.
 
Q3 2020 tilannekatsaus:

Nyt on kykypuu! Kirjaimellisesti.
MMVSLLYU7PAT1601312625244.jpg
 
Q3 2020 tilannekatsaus:

Nyt on kykypuu! Kirjaimellisesti.
MMVSLLYU7PAT1601312625244.jpg

No joo, parempaan päin... Ei puutu ku 5-10 kertanen määrä noita pisteitä mitä voi laitella jos vertaa vaikka PoE puuhun ni ei siin niin helvetisti niit tarvii, mutta kuitenkin saisi olla enemmän.

Mitäs muuten porukka on mieltä, olisiko parempi "nykyaikainen" skilli puu johon voi tehdä muutoksia vai sellanen kuten D2 ettei käytännössä voi tehdä muutoksia?
 
No joo, parempaan päin... Ei puutu ku 5-10 kertanen määrä noita pisteitä mitä voi laitella jos vertaa vaikka PoE puuhun ni ei siin niin helvetisti niit tarvii, mutta kuitenkin saisi olla enemmän.
Niin meinaat että olisi per class 5-10 kertainen määrä?
Esimerkissähän on vain Sorceress classin puu.

Tietenkin tuo ei kuvan perusteella ole lähelläkään PoE mallia, missä classit on samassa ja voi hyppiä aivan ristiin rastiin.
Se tuossa D4 mallissa tällä hetkellä häiritsee on se, että eihän tuossa sinänsä kuitenkaan paljoa versatiliteettiä ole. Meinaan tuota kun katsoo niin ilmeisesti valinnan vapaus on vai se mitä oksaa lähtee etenemään ja kuinka pitkälle.
Ehkä vähän kuitenkin kaipaisi verkkomaista mallia mikä PoE:sta tuttu.
Vaikea toki vielä sanoa miten se lopulta tulee menemään.
 
Näyttää tuommoisena puuna jotenkin todella epäkäytännölliseltä, että eiköhän tuo tule muuttumaan vielä paljon tuosta. Kuhan kaikki nämä "prosentti sinne, prosentti tänne" skillit häviäis kokonaan.
 
Näyttää tuommoisena puuna jotenkin todella epäkäytännölliseltä, että eiköhän tuo tule muuttumaan vielä paljon tuosta. Kuhan kaikki nämä "prosentti sinne, prosentti tänne" skillit häviäis kokonaan.

Jep, tämä ettei noita prosentteja sitten tule multiplicatiivisesti vaan kuten wolcenissa/PoE:ssa niin ainoastaan additiivisesti.
 
Tämä osavuosikatsaus kyllä kirkasti itselle kuinka kaukana pelin julkaisu vielä on. :tdown:
 
Mitään julkaisuajankohtaa ei ole annettu. Ottaen huomioon kuinka aikaisessa vaiheessa kehitys vielä on, itse odottaisin aikaisintaan 2023 julkaisulle. Blizzard tunnetusti käyttää niin paljon aikaa kuin tarvitaan.
 
Joo ei näitä blizzun pelejä kannata alkaa "odottamaan" mitenkää aktiivisesti, tulee ku tulee ja senki jälkeen hyvä odotella pari vuotta että kaikki pöljäilyt hiotaan pois.
 
Mitään julkaisuajankohtaa ei ole annettu. Ottaen huomioon kuinka aikaisessa vaiheessa kehitys vielä on, itse odottaisin aikaisintaan 2023 julkaisulle. Blizzard tunnetusti käyttää niin paljon aikaa kuin tarvitaan.

ajattele jos joku pelifirmaa kiiruhdettaisiin kolmannen osapuolen tahosta julkaisemaan täyttä paskaa. Hyvä että Blizzardi tekee kerralla valmiin pelin.
 
ajattele jos joku pelifirmaa kiiruhdettaisiin kolmannen osapuolen tahosta julkaisemaan täyttä paskaa. Hyvä että Blizzardi tekee kerralla valmiin pelin.
Ei varmasti tee kerralla valmista. Julkaisun jälkeen peliä muutetaan vuosikausia pelaajakunnan ulinan mukaan. Muutenkin on typerää sanoa, että "peli ilmestyy kun se on valmis". No daa... :facepalm: Lisäksi kaikki asiat pitäisi saada "valmiiksi" tietyssä ajassa, ettei homma mene persnetolle, vaikka täälläkin kuvitellaan, että jotain peliä voidaan hinkata toimistolla ikuisesti. Oikeassa maailmassa ei voida.

Helmikuun lopulla on Blizzconline, jossa toivottavasti kerrotaan edes koska alpha/beta alkaisi.
 
Eipä ole kiire sille milloin videopelit ilmestyy, tulee kun tulee. joka vuosi aina tulee uusia videopelejä jostain
 
Eipä ole kiire sille milloin videopelit ilmestyy, tulee kun tulee. joka vuosi aina tulee uusia videopelejä jostain
Just näin, samaa mieltä. Tulee kun tulee ja kerralla suht valmiina.. tuli vaan mieleen kysäistä kun alotin uudestaan Diablo 3 pelaamisen. On kyllä viihdyttävää klikkailua.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Hyvä että tekevät huolella, mutta en ole kovinkaan luottavainen siihen että nyky-Blizzard saa missään ajassa väännettyä niin kovan tuotoksen että saavat kammettua ARPG kuninkuuden pois Path of Exileltä.
 
Hyvä että tekevät huolella, mutta en ole kovinkaan luottavainen siihen että nyky-Blizzard saa missään ajassa väännettyä niin kovan tuotoksen että saavat kammettua ARPG kuninkuuden pois Path of Exileltä.
kunhan tulee samanlainen kuin Diablo 3:sta että riittää pelattavaa ja semmoista perus grindaamista mitä useimmat pelit ei tarjoa. Haluan pelata aivot narikassa.
 
Hyvä että tekevät huolella, mutta en ole kovinkaan luottavainen siihen että nyky-Blizzard saa missään ajassa väännettyä niin kovan tuotoksen että saavat kammettua ARPG kuninkuuden pois Path of Exileltä.

Eipä tätä oikeastaan tarvitse tehdä. Saisivat aikaan pelattavuudeltaan hyvän pelin, jossa on enemmän kuin yhden viikonlopun verran sisältöä (tapaus Diablo 3) per season.

Kalenteriin mahtuisi hyvinkin parikin tällaista peliä, tavallisesti yksittäinen Path of Exile liiga ei kuitenkaan itselläni kestä kuin sen kuukauden tai hyvällä tuurilla kaksi.
 
Nyt viikonloppuna virtuaalisessa BlizzConissa oli juttua myös Diablosta. Neloseen tulossa uusi hahmoluokka, Rogue. Alla Roguen Announce trailer sekä 30min mittainen "Whats Next" jutustelu Diablosta. Kyllähän tuo pelikuvan perusteella ihan komealta näyttää.



 
BlizzCon streamit ei ole kyllä juuri vähentänyt omia epäilyksiä että tästä on tulossa melko yksinkertaistettu ja kevyt pelikokemus (esim. buildien ja varusteiden suhteen). Tätä tullaan väistämättä vertaamaan enemmän Path of Exileen kuin Diablo 3:n, joten esim. endgamen pitää olla aika kova ja syvä että pärjää kilpailussa.
 
Itse kaipaan juuri yksinkertaisempaa pelijärjestelmää. En pidä Path of Exilen tai Grim Dawnin kaltaisesta systeemiläjästä, jossa eri pelijärjestelmät on kerrostettu ilman, että ne sulautuvat kunnolla yhteen. Tuolla haetaan vain monimutkaisuutta monimutkaisuuden takia ja esim. Path of Exilessä homma viedään jo parodiahorisontin tuolle puolen. Noissa peleissä vietetään enemmän aikaa hahmolomaketta väkertäen kuin vihollisia lahdaten, joten termistä toimintaroolipeli voidaan kyllä huoletta pudottaa se toiminta alusta pois. Lisäksi jos Diablo 4 on tarkoitus pelata porukalla, niin pelaamisesta ei tule yhtään mitään, jos hahmolomakkeen kanssa säätämiseen menee liikaa aikaa.
 
Saahan sitä toki tehdä yksinkertaisen pelin, mutta sellaiset ei vaan tuppaa pysymään relevantteina kovin pitkään. Diablo 3:n seasonit ei kiinnosta enää kiviäkään, kun taas PoE:n uudet liigat aiheuttavat aina valtavan pelaajaryntäyksen ja hypen (mm. Twitch.tv:ssä). Myös horisontissa oleva PoE 2 tulee syömään Blizzardin lounaan jos eivät kunnolla panosta uudelleenpelattavuuteen.
 
Saahan sitä toki tehdä yksinkertaisen pelin, mutta sellaiset ei vaan tuppaa pysymään relevantteina kovin pitkään. Diablo 3:n seasonit ei kiinnosta enää kiviäkään, kun taas PoE:n uudet liigat aiheuttavat aina valtavan pelaajaryntäyksen ja hypen (mm. Twitch.tv:ssä). Myös horisontissa oleva PoE 2 tulee syömään Blizzardin lounaan jos eivät kunnolla panosta uudelleenpelattavuuteen.

Ei kaikkien ARPG pelien tarvi olla hemmetinmoista "Excel taulukoiden kanssa nysväämistä". Itteä ei PoE voisi vähempää kiinnostaa, mutta D3:sta tuli pelattua joku 1000h kevyesti.

PoE:a olen muutaman kerran koittanut, mutta itselle se on jotenkin tylsä ja kliininen eikä siinä ole oikein mitään, mikä houkuttelisi jatamaan.
 
Saahan sitä toki tehdä yksinkertaisen pelin, mutta sellaiset ei vaan tuppaa pysymään relevantteina kovin pitkään. Diablo 3:n seasonit ei kiinnosta enää kiviäkään, kun taas PoE:n uudet liigat aiheuttavat aina valtavan pelaajaryntäyksen ja hypen (mm. Twitch.tv:ssä). Myös horisontissa oleva PoE 2 tulee syömään Blizzardin lounaan jos eivät kunnolla panosta uudelleenpelattavuuteen.
On jo kauan vaikuttanut siltä, ettei Diablo ole enää kovinkaan tärkeä pelisarja Activision Blizzardille, joten en ihmettelisi vaikkei siellä kiinnostaisi pelin relevanttina pysyminen, kunhan saavat peruspelin ja sen pari lisäosaa myytyä pelikansalle. Henkilökohtaisesti koen saaneeni 60 euron sijoitukselleni vastinetta mikäli jaksan pelata peliä satakin tuntia. En ole ikinä jaksanut perehtyä tähän ns. end gameen.
 
On jo kauan vaikuttanut siltä, ettei Diablo ole enää kovinkaan tärkeä pelisarja Activision Blizzardille, joten en ihmettelisi vaikkei siellä kiinnostaisi pelin relevanttina pysyminen, kunhan saavat peruspelin ja sen pari lisäosaa myytyä pelikansalle. Henkilökohtaisesti koen saaneeni 60 euron sijoitukselleni vastinetta mikäli jaksan pelata peliä satakin tuntia. En ole ikinä jaksanut perehtyä tähän ns. end gameen.

Juu toki kaikkien odotuksissa ei ole pelata tätä satoja tunteja. Mutta kun tätä on odotettu niin kauan (ja joudutaan odottamaan vielä varmaan 1-2 vuotta) niin toivoisin että pelattavaa ja vaihtelua riittäisi pitkäksi aikaa. Luulen että Diablo 2 Resurrected tulee lopulta keräämään enemmän pelitunteja kuin tämä.
 
Saahan sitä toki tehdä yksinkertaisen pelin, mutta sellaiset ei vaan tuppaa pysymään relevantteina kovin pitkään. Diablo 3:n seasonit ei kiinnosta enää kiviäkään, kun taas PoE:n uudet liigat aiheuttavat aina valtavan pelaajaryntäyksen ja hypen (mm. Twitch.tv:ssä). Myös horisontissa oleva PoE 2 tulee syömään Blizzardin lounaan jos eivät kunnolla panosta uudelleenpelattavuuteen.

Tämäpä tässä. Diablo 3:ssa saa aikalailla sen best in slot (ancientteja lukuunottamatta) gearin noin 10 tunnin peliajalla. Sitten se onkin sitä paragon levelin grindaamista eikä mitään muuta sen jälkeen.
 
Ei kaikkien ARPG pelien tarvi olla hemmetinmoista "Excel taulukoiden kanssa nysväämistä".

Periaatteessa saisi olla vähemmän excelnysväämistä kuin "normaaleissa" RPG:ssä. Se A-kirjain siinä ARPG-lyhenteessä tulee sanasta "action" ja kaikki tarpeeton nysvääminen on pois siitä toiminnasta.

Yksinkertaistetut systeemit ei automaagisesti tarkoita, ettei niissä ole syvyyttä. Systeemien syvyys riippuu ihan siitä, miten niitä sovelletaan.

Itse en ole PoE:een koskenut vuosiin, mutta jo silloin alkuaikoina pelistä paistoi läpi, kuinka näennäisellä monimutkaisuudella yritetään saada aikaan illuusio syvyydestä. Nykyään tilanne taitaa olla vielä pahempi.
 
Juu toki kaikkien odotuksissa ei ole pelata tätä satoja tunteja. Mutta kun tätä on odotettu niin kauan (ja joudutaan odottamaan vielä varmaan 1-2 vuotta) niin toivoisin että pelattavaa ja vaihtelua riittäisi pitkäksi aikaa. Luulen että Diablo 2 Resurrected tulee lopulta keräämään enemmän pelitunteja kuin tämä.
Itsekin kuvittelisin pelaavani D2: Resurrectedia enemmän erityisesti co-oppina ja juuri yksinkertaisemman pelisysteemin takia.
 
Mitenkäs Diablo 4:n, Path of Exilen, Wolcenin ja Last Epochin ansaintamallit vertautuvat toisiinsa? Onko niin, että D4, Wolcen ja Last Epoch ostetaan kerralla täyden pelin hinnalla omaksi (plus myöhemmin mahdollisesti julkaistavat lisäosat erikseen omilla hinnoillaan) ja PoE sittten rahoitetaan jollain mikromaksuilla? Tuostakin voi jo vähän päätellä pelin elinkaarta.
 
Saa nähdä mikä se viides hahmoluokka on. Oma veikkaukseni on Dark Paladin. Tuossa videossa asiaa käsiteltiin aika hyvin:

 
Toistan saman, mitä olen lukemattomia kertoja toistanut Battle.netin foorumeillakin: druidi ei ole summoner, ellei pettejä voi käyttää ensisijaisena vahingontuottajina. Tukipetit eivät tee hahmoluokasta summoneria.

Jos tukipetit määrittelisivät hahmoluokan summoneriksi, samalla logiikalla olisi esim. D3:n barbaarikin summoner.
 
Toistan saman, mitä olen lukemattomia kertoja toistanut Battle.netin foorumeillakin: druidi ei ole summoner, ellei pettejä voi käyttää ensisijaisena vahingontuottajina. Tukipetit eivät tee hahmoluokasta summoneria.

Jos tukipetit määrittelisivät hahmoluokan summoneriksi, samalla logiikalla olisi esim. D3:n barbaarikin summoner.
Olivatko D2:ssa druidin sudet sitten tukipettejä?
 
Olivatko D2:ssa druidin sudet sitten tukipettejä?

Ensisijaisesti kyllä. Toki ne pystyivät tekemään vahinkoa ja toimimaan lihamuurina, mutta hahmoluokka oli ensisijaisesti joko shapesifter tai elementalisti, jolloin druidi itse teki käytännössä lähes kaiken vahingon. Pelkästään susien vahinkoon luottaen ei päässyt pitkälle.
 
Kyllä D2 Druidia voi huoletta summoneriksi voi kutsua, ei väliä oliko hänen sudet ja karhut meta-skillejä vai ei. Yksi kolmesta passivepuusta on ihan nimeltään Summoning Skills.

Edit: Kaikki Druidit ei tietenkään ole oletusarvoisesti Summonereita siinä missä kaikki Necromanceritkaan ei ole. Summoner on vain build jossa panostetaan Summoning-skilleihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 749
Viestejä
4 494 832
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom