Delid/Korkkaus FAQ & Keskustelu

Nyt molemmat prossut, i5 3570k ja i7 3770k, korkattu ja näyttäisivät toimivan hienosti! Lämpötilat selkeesti alempana noin 20 astetta kohtuu kellotuksilla.
Ruuvipenkissä puristamalla napsahtivat auki ihmeen helposti ja oli muutenkin yllättävän helppo homma.
Se on kyllä hyvä tuo ketjun alussa oleva Hessun ohje, 10+ pistettä sinne, kiitos!

No niin, alkuun oli ihmettelyä "cpu fan error" ilmotuksen kanssa mutta selvisihän toi sitte että tehokas jäähy pyöri alle hälyrajan ja Low fan min rpm asetusta pienentämällä 500 rpm.ään ilmoituksesta pääsi eroon.
4500 MHz pyöri vcore 1,25V asetuksilla ihan nätisti lämpötiloilla alle 50 celsiusta.
4600 MHz vaati jo jännitteen nostamista 1,28V mutta silläkin lämmöt pysy alle 60 asteessa.
Parinkin simun benchmarkilla ja Intell.in kellotus softalla kiusasin konetta eikä lämmöt noussu tuon 60 yli!
Korkkaus tais onnistua aika hyvin kun noin viileänä rullaa?
Mitäköhän olis turvalliset jännitteet prossulle kun noin hyvin jäähy toimii korkkauksen jälkeen?
Meinaan safe max cpu voltagee mihin vois nostaa ja jättää sitten siihen simuhommia varten pysyvästi?
 
Viimeksi muokattu:
Jatkoa aiempaan..

Sain lankun (Z370-i) heräteltyä henkiin pistämällä koko buildin muttereiksi ja suurennuslasin ja neulan kanssa tökin cpu socketin pinnit paremmaksi kuin tehtaalta tullessa.
Korkkaus pudotti lämpöjä sen 15-20C. Kannattava toimenpide, varsinkin tähän omaan Phanteksin mini-itx uuniin. Lämmöistä ei sen tarkempaa vertailua kun loopin setuppikin muuttui tähän viimesimpään versioon tullessa. Aiemmin kuitenkin huideltiin 75-80C lämmöissä kunnolla rasittaessa. OCCT:n cpu testillä nyt max 60C lämmöt ja prosessorina I7-8700K vakiokelloilla.

IHS:n alla siis Thermalgrizzlyn nestemetallit ja päällä Thermalgrizzlyn tahnat.
 
Hienot ohjeet. Sellainen on askarruttanut että liittyykö tuo korkkaus vain äärimmäiseen kellottamiseen? Hiljaisten koneiden ystävänä ajattelin että voisiko halpisprossunkin korkkaamalla saada 5-10 asteen lämpötilanlaskun ja samalla voisi ruuvata tuulettimia vähän pienemmälle. Riskikin olisi vähän pienempi kun korkkauksen uhri olisi joku halpis prossu.

Toinen kysymys: voiko näyttiksen lämpötaloutta parantaa samallaisella konstilla, vai onko niissä ollenkaan mitään heatspreader-tyyppistä ratkaisua?
 
En minä ainakaan kellottamista varten korkannut (koska i7 7700k:n vakiokellot ei ole missään omissa tarpeissa jarruna), vaan juurikin lämpötilojen ja sitä kautta metelitason takia.
 
Hienot ohjeet. Sellainen on askarruttanut että liittyykö tuo korkkaus vain äärimmäiseen kellottamiseen? Hiljaisten koneiden ystävänä ajattelin että voisiko halpisprossunkin korkkaamalla saada 5-10 asteen lämpötilanlaskun ja samalla voisi ruuvata tuulettimia vähän pienemmälle. Riskikin olisi vähän pienempi kun korkkauksen uhri olisi joku halpis prossu.

Toinen kysymys: voiko näyttiksen lämpötaloutta parantaa samallaisella konstilla, vai onko niissä ollenkaan mitään heatspreader-tyyppistä ratkaisua?

Minä sain 15-20 asteen laskun ihan kerroinlukituilla prosessoreilla, jotka oli tarpeeksi vanhoja (tahnoilla pari vuotta aikaa kovettua). Uutena tahnat on vielä kunnossa ja lämpötilan laskut voi jäädä siihen 10 asteen tuntumiin, niinkuin uunituoreella i5-7600K:lla.

Näyttiksen piirin päällä voi olla suoraan kuparisia elementtejä. Se ei sovellu nestemetallin kanssa käytettäväksi. Tosin Chloe 9700 on näinkin tehnyt.

Näyttistä ei siis tarvitse korkata, mutta sen päällä voi olla ilkeää kuparia.
 
9900K korkkaus
eli kuinka korvataan indium-juotos nestemetallilla.

Pohjatietona oletan että prossujen korkkaus on tämän "pikaoppaan" lukijalle tuttua, samoin kuin on tietokoneiden jäähdytinelementtien "läppäys" eli taisaiseksi hionta. Oletan että toimeen ryhtyvältä löytyy kotoa niin nestemetallia, askarteluveitsiä, hiomapaperia, teippiä ym. tarpeistoa.

hCLmcdI.jpg





Vaihe 1, korkkaus


Otetaan prossu, lämmitetään (ei pakollista) jos on joku hyvä lämpömittari millä seurata ettei paahdu liikaa. Clasulta saa 40e hintalapulla semmosta kahdella thermal-couple sensorilla varustettua, sopi tähän hyvin. Uunista/puhaltimesta korkkauskaluun, väännetään core auki. Ilman lämmitystä vastustaa huomattavasti enemmän mitä lämmitettynä, mutta toisaalta lämmityksessä on omat riskinsä jos ei ole hyviä mittareita eikä tiedä turvallisia lämpötiloja. Liian lämpimäksi herautettu indium sulaa, ja voi levitä IHS:n alla pintaliitoskomponentteihin. Indium pehmenee kuitenkin jo 100'C jälkeen, samoin IHS:n liima, joten sitä lämpimämmäksi tuskin tarttee kuumennella.

kfd1e6b.jpg


d98XD3S.jpg



tKTxhj0.jpg



O5Z0wIp.jpg




Vaihe 2, puhdistus ja hionta

Aloitetaan luonnollisesti puhdistamalla mustat liimat IHS:n ja pcb:n reunoilta. Lähtee millä tahansa muovilätkällä raaputtamalla ja hinkkaamalla, pitää varoa pintaliitoskomponentteja jne.

Puhdistetaan IHS:stä indiumi ja kulta veitsellä sekä hiomapaperilla. Veitsellä voi vuolla isoja lastuja, mutta loppuun on tehtävä kiiltävä pinta hiomalla, esim. p400 - p800 p1500 ja hyvä 5min hinkkaus kullakin takaa minun mielestäni riittävän peilipinnan. CPU:n hartsilevy kannattaa teipata ympäriinsä, ja varoa kuitenkin töhimästä liimaa alapinnan kontaktipinnoille ja/tai pintaliitoskomponenteille coren ympärillä. Hyvä konsti on laittaa alle paperi, sitten teipata sopivilla suikaleilla PCB siihen paperiin kiinni, ja lopuksi leikata 3-4mm reunuksilla koko paketti irti paperista. Core jätetään tietenkin paljaaksi.

On mahdollista vuolla corenkin päältä ylimääräiset indiumit puukolla pois. Riskaabelia, mutta mahdollista. Jos oot taitava veitsen kanssa, niin ihan lappeellaan vuolee ytimen päältä isoina lastuina indiumin pois. Piihartsi on merkittävästi kovempaa ainetta, mutta jos käyttää voimaa on siihen varmaan mahdollista tehdä lovi (huono homma, koita välttää). Indiumiin veitsi uppoaa kuin johonkin pehmeään puuhun, pienellä puristuksella. Itse sain vuoltua indiumit näppärästi pois.

Turvallisempi tapa on vain hioa hinkuttaa indium ytimen päältä veks. Väriero indiumin (hopea) ja coren piikakun (ruskea) välillä on merkittävä, ja sen huomaa helposti. Kannattaa aloittaa hyvin karkealla, esim p180 tai 240, jotta saa indiumin muutamalla kymmenellä vedolla pois. Kun piikakku tulee esiin, kannattaa vaihtaa vähän hienompaan ettei vahingossa hio liikaa.

Ehdottomasti turvallisin tapa hioa on teipata hiomapaperi kiinni tasaiseen alustaa, esim. tasaiseen pöytälevyyn. Sitten paperia vasten painaa coren, paino yhdellä tai kahdella sormella PCB:n keskeltä ytimen päältä (takapuolelta). Eli hierotaan ydintä "naamallaan" vasten pöytään teipattua hiomapaperia. Otetta tulee vaihtaa parinkymmenen vedon välein, siten että kappale hioutuu mahdollisimman tasaisesti.

SUURIN RISKI HIOESSA ON SE ETTÄ HIOO PCB:TÄ! Siksi otteen täytyy olla tasainen ja sellainen että painaa *vain ja ainoastaan* ytimen kohdalta, ja että ei MISSÄÄN OLOSUHTEISSA raaputa PCB:n pintaa. Kulmat ovat sellainen mikä helposti lähtee lapasesta, ja sieltä voi erittäin helposti painopistettä keinauttamalla kaivaa johtimet esiin jolloni CPU muuttuu avaimenperäksi. Jos hinkkaat neljä-viisi kertaa paljasta PCB:tä karhealla paperilla niin se on menoa. Siksi on tärkeää että koko "paska" teipataan huolella suojaan, ja aina välillä (itse otetta vaihtaessa) kurkistaa ettei vahingossakaan teipit ole lähdössä kulumaan. Jos ovat niin joko 1. teipit on huonosti / muhkuraisia / liian korkeita tai 2. olet ryssimässä, korjaa teipit ja korjaa hionta-tekniikkasi.

Tavoitteena on siis saada indium + liitosaineet kuten kulta pois, ja tämän jälkeen hioa sekä IHS:n pinta että coren pinta peilikirkkaaksi. Jälkimmäinen siksi että nestemetalli toimii parhaiten peilikirkkailla pinnoilla, se ei juurikaan täytä rakoja joten se ei sovellu rosoisella pinnalla käytettäväksi. Joten jotta nestemetalli saadaan optimoitua, tarvitaan kaksi peilipintaa joiden väliin se asettuu.

Lisäksi, jos haluaa, voi hioa piikakusta muutamia millin kymmenyksiä pois. Piikakku on n. 0.8mm korkea, ja siitä derbauerin mittojen mukaan voi turvallisesti höylätä 02mm pois. Tämä on riskialtista, koska piikakku on valettu suoraan ytimen komponenttien päälle. Samoin kakun ohentuessa hiomisesta tulee yhtä vaikeampaa, sillä ero coren ja reunustavan pcb:n välillä pienenee = riski hioa joku kulma vituiksi kasvaa. Aineena tämä piihartsi on helvetin kovaa, joten hiomiseen menee aikaa. En suosittele kovin karheaa paperia, p400 ja mieluummin käyttää aikaa että tulee tehtyä tarkasti kuin että vetää karkealla p180 liian paljon liian nopeasti, ja homma menee vituiksi.


IHS:n hiomisesta ei tartte sanoa mitään. Se on metalli möykky. Jos tämän ryssii niin mielellään kuulisin että miten?




Ud78IAf.jpg


5J7Qhqs.jpg


U5QXYAu.jpg


ZX0EDMm.jpg


N3FwLcE.jpg


yT0UozY.jpg


UIeN478.jpg


XbLAzNe.jpg


muSF1CQ.jpg


wsanvG3.jpg


tmnVVyR.jpg


sGshfHP.jpg


7GW2aYR.jpg


XNwfeaP.jpg


Vaihe 3, mittaaminen

Vaihe kolme koskee vain heitä jotka haluavat ohentaa piikakkua. Juottamisesta johtuen 9900K:ssa on kaksi kertaa niin paksu piikakku suojaamassa ydintä kuin esim. 8700K:ssa. Ja tämä toimii eristävänä kerroksena. Tämä toimenpide käytännössä vaatii tarkkuusmitan (esim. puristinmitta tai tarkkuus-tönäri diginäytöllä), clasulla on saatavilla sopivia mittoja muutaman kympin hintaan. Kun indium-juotos on saatu hiottua coren päältä pois, ja pcb on paketoitu hiontaa varten, otetaan ytimestä vähintään viisi paksuusmittaa eri kohdista. Ja muistetaan mistä kohdista. Kirjataan mitat paperille. Nämä on "aloitusmitat" joista lähdetään hiomalla vähentämään. Turvallista on hioa pois derbauerin ohjeita noudatellen n. 0.2mm, mikä on helppoa esim. tarkkuustönärin kanssa jonka mittavirhe on max 0.03mm. 9900K:n kakku on 0.4mm paksumpi kuin 8700K:n, joka myös kestää ehkä yhden kymmenyksen hiomista ennenkuin komponentteja alkaa tulla näkyviin. Tässä pitää käyttää sitten omaa harkintaa, jokainen hiottu kymmenys ottaa n. viisi astetta pois lämpöä mutta samalla kasvaa riski kaivaa esiin ydin ja hioa siitä pala pois. Tällöin CPU:sta tulee luonnollisesti avaimenperä.

8996615127070.jpg


Tästä työvaiheesta ei nyt tämän ihmeemmin kuvia. En pystynyt pitämään yhdellä kädellä corea tönärin hampaissa ja samalla kuvaamaan, mutta tokkopa toi haittaa.


Vaihe 4, kasaaminen

Kasataan pakettiin samalla lailla kuin kaikki muutkin korkatut prosessorit. Laitetaan cpu sockettiin. Nestemetallia sekä ytimen että ihs:n pintaan, levitetään peilipinnaksi. IHS painetaan prossun päälle oikealle paikalleen, ja lukitaan paikalleen CPU:n kiinnitysklipsillä.

1ZCOmfW.jpg


65E8thx.jpg


IU2plVT.jpg


kjktLNX.jpg


mAZrIt7.jpg


Jm4skMF.jpg


eKwyoNu.jpg


Onko tässä mitään järkeä?

Kyllä on. Minun 9900K ei lämpöjen takia pystynyt ajamaan korkkaamattomana raskaita AVX-kuormia juurikaan yli 4.4Ghz kellotaajuudella. Nyt pystyn ajamaan raskaimpia kuormia, eli LINXiä ja Prime-95:tä aina 5.1Ghz AVX2 kuormilla. Idlelämmöt tippuivat hieman, pelilämmöt hieman enemmän, ja adobe premieren kanssa videoita käännellessä jopa kymmenen astetta. Parhaiten erot tulevat kuitenkin esiin synteettisillä testeillä, prime-95 uusin versio josta small-fft testi, sekä linx 0.9 uudemmat versiot.

Onko paljon vaikeampaa kuin tavallinen korkkaus?

Ei, ei ole. On vähän vaikeampaa, jos ei hio piikakkua paljoa, ja maximit vaikeampaa jos päättää mitata ja hioa piikakkua X määrän pois. Oikeastaan ainoa mistä tulee lisähaastetta on toi hionta, erityisesti jos lähtee ohentamaan piikakkua. Sitä kannattaa kuitenkin ainakin vähän alentaa, sillä hyöty ilman kakun hiontaa jää laihanlaiseksi eli 4-8'C. Suosittelen että joka tähän paskaan sormensa lyö, niin samaan rahaan hioo sitten sitä piilastua noin 0.2mm ohuemmaksi kuin mitä se lähtötilanteessa on.


Välineitä

Työntömitta Cocraft - COCRAFT | Clas Ohlson

2-kanavainen lämpömittari | Clas Ohlson
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Terve!

olisiko avuliaita kanssaihmisiä oulun seudulla auttaa i7 4770k:n korkkaamisessa.

itse en pysty tätä toimenpidettä tekemään vammani takia.

minulla ei ole korkkaustyökalua eikä tahnojakaan


maksan tottakai korvauksen!
 
Niin tuosta näyttiksestä vielä. Onko se edellämainittu kupari haitallista nimenomaan nestemetallien takia? Eli jos vaihtaa tavistöhnät niin onnistuu? Entä nämä accelerot ja vastaavat, niissä on joku liimatarra?
 
Moikka!

Tein tuossa vastoittain youtube videon i7-7700K prosessorin korkaamisesta. Käyn videolla läpi korkkaus toimenpiteen ja testailin lämpötila erot korkkaamattomasta korkattuun, eri kellotajuuksilla. Toivottavasti videosta saa irti jotain hyödyllistä tietoa ja kommentoi mitä mieltä olet videostani! Tein ensimmäistä kertaa tälläisen videon. Ohjeita löytyy netistä pilvin pimein, mutta ajattelin kokeilla millaisen saan aikaiseksi.



 
Moikka!

Tein tuossa vastoittain youtube videon i7-7700K prosessorin korkaamisesta. Käyn videolla läpi korkkaus toimenpiteen ja testailin lämpötila erot korkkaamattomasta korkattuun, eri kellotajuuksilla. Toivottavasti videosta saa irti jotain hyödyllistä tietoa ja kommentoi mitä mieltä olet videostani! Tein ensimmäistä kertaa tälläisen videon. Ohjeita löytyy netistä pilvin pimein, mutta ajattelin kokeilla millaisen saan aikaiseksi.




Hyvä tutoriaali! Itse kun korkkasin, niin varmuuden vuoksi sutaisin kynsilakkaa siihen ydintä lähimmän pintakomponentin päälle ja ennen metallin levitystä ympäröin ytimen vielä teipillä, ettei vahingossakaan mene metallia ytimen reunoilta yli. Hyvä niksi videossasi oli pistää nestemetallia tuosta tuubista suoraan tikun päähän, jotta saa sitä mahdollisimman vähän. Itse ravistin tuubia lautasen päällä, jolloin sieltä tuli aivan pieni tippa sitä metallia.
 
Hyvä tutoriaali! Itse kun korkkasin, niin varmuuden vuoksi sutaisin kynsilakkaa siihen ydintä lähimmän pintakomponentin päälle ja ennen metallin levitystä ympäröin ytimen vielä teipillä, ettei vahingossakaan mene metallia ytimen reunoilta yli. Hyvä niksi videossasi oli pistää nestemetallia tuosta tuubista suoraan tikun päähän, jotta saa sitä mahdollisimman vähän. Itse ravistin tuubia lautasen päällä, jolloin sieltä tuli aivan pieni tippa sitä metallia.

Kiitos kommentista!

Varmuus ei ole pahitteeksi, kun kuitenkin käsitellään sähköä johtavaa ainetta, nuo vaiheet on tosi hyvä keino turvata kontaktipinnat! Tuubista suoraan puikkoon laittaminen oli sinänsä ihan näppärää, kun vain sai sen tarttumaan puikon päähän kunnolla, maltillisesti kun jaksoi sorhata.
 
4790K korkattu Dr.Delid toolilla ja onnistui mielestäni hyvin. Intelburn testissä tippui maximi lämmöt 84-65 asteeseen, kaikki coret 19-14 astetta.
Nestemetallina oli Phobyan tavaraa, ei ehkä parasta levittää, mutta ajaa asiansa. :)
Työkalu oma ja on lainattavissa jne :tup:
 
Jos joku halua korkkatta prossun, voin tehdä sen :)
Mulla on kaikki työkalut ja riittävästi kokeilua
Asun Helsingissä
 
Jos ottaa tuon 0.2mm pois piikakusta, niin tarviiko ihs sivuja hioa myös saman verran pois? Tarviiko ihs sivuja muutenkin madaltaa kun otetaan nuo indiumit välistä pois vai madaltuuko tarpeeksi jo kun poistaa silikonit?
 
Jos ottaa tuon 0.2mm pois piikakusta, niin tarviiko ihs sivuja hioa myös saman verran pois? Tarviiko ihs sivuja muutenkin madaltaa kun otetaan nuo indiumit välistä pois vai madaltuuko tarpeeksi jo kun poistaa silikonit?

Mä mittasin mittaliuskoilla että siinä oli liiman poistamisen jälkeen joku 0.2mm rakoa, eli ei välttämättä tartte. Mutta jos hioo, minä hioin, niin pitää muistaa tehdä sit peilipinta että nestemetalli toimii hyvin!
 
Mä mittasin mittaliuskoilla että siinä oli liiman poistamisen jälkeen joku 0.2mm rakoa, eli ei välttämättä tartte. Mutta jos hioo, minä hioin, niin pitää muistaa tehdä sit peilipinta että nestemetalli toimii hyvin!

Eihän sitä peilipintaa sinne sivuille siis tarvi hioa? Sitä juuri mietin että eihän käy niin, että ihs sivut ottaa pcb:hen kiinni ja piikakun ja ihs väliin jää sitten rako.
 
Eihän sitä peilipintaa sinne sivuille siis tarvi hioa? Sitä juuri mietin että eihän käy niin, että ihs sivut ottaa pcb:hen kiinni ja piikakun ja ihs väliin jää sitten rako.

Joo siis kun hioo sitä ihs:n "kaulusta" tai "jalkoja" matalammaksi niin sulla jää hiontapölyä ja paskaa se sisus täyteen ja sisäpinta menee naarmuille, nestemetalli ei toimi enää.
 
Joo siis kun hioo sitä ihs:n "kaulusta" tai "jalkoja" matalammaksi niin sulla jää hiontapölyä ja paskaa se sisus täyteen ja sisäpinta menee naarmuille, nestemetalli ei toimi enää.

Puhutaan varmaan samasta asiasta, mutta en nyt ihan ymmärrä mitä tässä haetaan. Totta kait paskat pestään pois yms.

Mua kiinnosti vain se, että pitääkö ihs jalkoja hioa jotta ei jää rakoa kakun ja ihs väliin vai madaltuuko jo tarpeeksi kun rapsuttaa liimat pois pcb ja ihs välistä? Ihs keskikohta joka tulee kakun päälle tietenkin hiotaan kiiltäväksi ja puhtaaksi. Jos pitää ottaa ihs jaloista pois korkeutta, niin nekin toki hiotaan siistiksi.
 
Puhutaan varmaan samasta asiasta, mutta en nyt ihan ymmärrä mitä tässä haetaan. Totta kait paskat pestään pois yms.

Mua kiinnosti vain se, että pitääkö ihs jalkoja hioa jotta ei jää rakoa kakun ja ihs väliin vai madaltuuko jo tarpeeksi kun rapsuttaa liimat pois pcb ja ihs välistä? Ihs keskikohta joka tulee kakun päälle tietenkin hiotaan kiiltäväksi ja puhtaaksi. Jos pitää ottaa ihs jaloista pois korkeutta, niin nekin toki hiotaan siistiksi.

Kyllä minä ainakin ottasin IHS reunasta saman .2mm pois jos kerran DIE madaltuu. Pöytälevy tms. ei ole hiontaan paras mahdollinen, ite käyttäsin ennemmin lasia/peiliä alustana. On varmemmin suora kuin pöytä.
 
Eilen saapui työkalu ja tänään oli sopivasti aikaa korkata. Olen tyytyväinen lopputulokseen. Ennen oli 8700k rasituksessa noin 65c, nyt 45c. 4.5ghz 1.25v. Samalla laski näyttiksen lämpö asteella 73c ja gpu +30mhz ;)
Raumalla työkalu ja nestemetallit jos jollain tarvetta avaukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Tornio-Haaparanta-Kemi akselilla ensi viikosta lähtien mahdollisuus korkata prossuja der8auer Delid Die-Mate 2 - työkalulla. Solekko laittaa viestiä, niin sovima rehvit :tup:
 
Oman 9700K deliddausta tässä siirtänyt jo pidemmän aikaa kun ei ole saanut aikaiseksi, mutta tänään sitten tartuin lopulta delid-die-mate2 ja korkkasin tuon.
IHS irtosi kohtuu vähällä voimalla ja juotos näytti kohtuu siistiltä, mutta muutamasta kohtaa irtosi "laattoina" joten paskaahan se varmaan oli.

Olin aikaisemmin hakenut käyttäjältä @villewee loput quicksilverit ja Flitz polishit jotka hänellä jäi omasta korkkaus prosessista yli.
Hieroin tuota quicksilveriä tuohon piirin päälle ja annoin sen siinä vaikuttaa noin 10min välillä sitä vähän hieroen siihen topspuikolla. Sitä indiumia siihen kuitenkin jäi aika paljon joten loput kuorin piirin päältä kovamuovisella lärpäkkeellä ja lähti sillä oikein hyvin ja helposti. IHS hankasin puhtaaksi samalla lärpäkkeellä ja vähän tuollaista karheaa sientä käytin siinä myös. Lopuksi kiillotin molemmat osat tuolla Flitz polish aineella ja sillä niistä tulikin oikein puhtaat ja kirkkaat.
Lopuksi vain IPAlla kaikki puhtaaksi, metallit väliin ja ilman liimailuja paketti takaisin sockettiin.

Kannatti taas ruveta, sillä aikaisemmin nousi @5.1ghz ja 1.365v primen small FFTs lämmöt yli 100asteen, mutta nyt jää kuumin core 88asteeseen.
Pitää huomenissa alkaa kokeileen menisikö 5.2ghz vielä kohtuudella.
 
Nyt alkaa olla vähän wtf fiilis.
Omasta mielestä en nyt ihan kädetön ole, mutta en vain saa korkkausta onnistumaan kuten oli.

Eli ostin emon ja prossun (3770k) ebaysta ja prossu oli valmiiksi korkattu.
No ajelin sen kanssa 4.7ghz @ 1.5v ja lämmöt pysyi parin asteen sisällä todella hyvinä.
Pyöri muistaakseni siinä karvan alle 80c.

No sain päähäni korkata uudestaan ja tutkia miten tehty.
Avasin ja oli liimattu kauttaaltaan reunat. No ei ongelmaa.
Nestemetalli oli ihan pikkasen tursahtanut sirun päältä pois ja sitä oli pieni noro toisella reunalla ihs sisäpuolella.
No ei muutakuin romut esille ja kunnon putsailujen jälkeen uudet Liquid Ultrat ja käyntiin.
Core #0 pysyi aisoissa kuten ennen mutta loput karkasi pahimmillaan 11c korkeammalle.

Viimeisimmän laiton jälkeen laulattanu primeä hetken 4.7GHz @ 1.480v ja lämmöt seilaa seuraavaa.
Core 0: 75-77c
Core 1: 82-84c
Core 2: 82-84c
Core 3: 85-87c

Olen nyt koittanut varmaan vajaa 10 kertaa laittaa uudestaan ja koko ajan samaa showta.
Core #0 viileänä ja loput karkaa kauas.

Mitähän teen väärin?
Jotkut vannoon kiillotetun ihs pohjaan ja jotkut pyyhkäsee karhunkielellä hieman.
Itse pyyhkäisin karhunkielellä.
Kokeillut töpöttää vanupuikolla, Ultran mukana tulleella pensselillä sekä samaisella pensselillä josta lyhennetty karvat reilusti.

Alkaa konstit loppua. Ensviikolla tulis custom loopin osia kovilla putkilla ja niitä en viitsi alkaa asentaa ennen kuin ton prossun saa kuosiin.
Ekan ja tokan avauksen jälkeen koitin liimata, koska oletin että no problem, mutta loput kerrat olen vain antanut socketti lukituksen painaa paikalleen.

Auttakaa! :)
Kohta heitän kuvaa driveen ja jaan linkin tähän.
 
Nyt alkaa olla vähän wtf fiilis.
Omasta mielestä en nyt ihan kädetön ole, mutta en vain saa korkkausta onnistumaan kuten oli.

Eli ostin emon ja prossun (3770k) ebaysta ja prossu oli valmiiksi korkattu.
No ajelin sen kanssa 4.7ghz @ 1.5v ja lämmöt pysyi parin asteen sisällä todella hyvinä.
Pyöri muistaakseni siinä karvan alle 80c.

No sain päähäni korkata uudestaan ja tutkia miten tehty.
Avasin ja oli liimattu kauttaaltaan reunat. No ei ongelmaa.
Nestemetalli oli ihan pikkasen tursahtanut sirun päältä pois ja sitä oli pieni noro toisella reunalla ihs sisäpuolella.
No ei muutakuin romut esille ja kunnon putsailujen jälkeen uudet Liquid Ultrat ja käyntiin.
Core #0 pysyi aisoissa kuten ennen mutta loput karkasi pahimmillaan 11c korkeammalle.

Viimeisimmän laiton jälkeen laulattanu primeä hetken 4.7GHz @ 1.480v ja lämmöt seilaa seuraavaa.
Core 0: 75-77c
Core 1: 82-84c
Core 2: 82-84c
Core 3: 85-87c

Olen nyt koittanut varmaan vajaa 10 kertaa laittaa uudestaan ja koko ajan samaa showta.
Core #0 viileänä ja loput karkaa kauas.

Mitähän teen väärin?
Jotkut vannoon kiillotetun ihs pohjaan ja jotkut pyyhkäsee karhunkielellä hieman.
Itse pyyhkäisin karhunkielellä.
Kokeillut töpöttää vanupuikolla, Ultran mukana tulleella pensselillä sekä samaisella pensselillä josta lyhennetty karvat reilusti.

Alkaa konstit loppua. Ensviikolla tulis custom loopin osia kovilla putkilla ja niitä en viitsi alkaa asentaa ennen kuin ton prossun saa kuosiin.
Ekan ja tokan avauksen jälkeen koitin liimata, koska oletin että no problem, mutta loput kerrat olen vain antanut socketti lukituksen painaa paikalleen.

Auttakaa! :)
Kohta heitän kuvaa driveen ja jaan linkin tähän.
Kokeilitko raapata liimat pois kokonaan tuolta välistä jälkimmäisellä kerralla? Kannattaa hangata ihan kiiltäväksi molemmat puolet ja sen jälkeen molemmille puolille tasainen kerros nestemetallia.
 
Nestemetalli tykkää tasaisista pinnoista, jos skrapasit karhunkielellä sen IHS:n naarmuille niin saattaa olla että sun pitää hioa se "peiliksi". Joku p1000 paperi tai hienompi :tup:

*Edit*

Tämä siis siksi että nestemetalli on huono levittymään painamalla. Jos pinta ei ole tasainen niin nestemetalli ei täytä materiaalin koloja, rakoja tai muita virheitä.
 
Nestemetalli tykkää tasaisista pinnoista, jos skrapasit karhunkielellä sen IHS:n naarmuille niin saattaa olla että sun pitää hioa se "peiliksi". Joku p1000 paperi tai hienompi :tup:

*Edit*

Tämä siis siksi että nestemetalli on huono levittymään painamalla. Jos pinta ei ole tasainen niin nestemetalli ei täytä materiaalin koloja, rakoja tai muita virheitä.
Täytyy siis hinkata se siistiksi takas :)
Eniten hämää miksi se yksi ja sama core on viileä verraten muihin. Ei vaihtunut kertaakaan.
Liimat olen raapinut niin hyvin kuin irtosi.
Ei tunnu mutta näkyy värinä vielä.
Täytyy kokeilla nekin vielä paremmin seuraavalla kerralla.
 
Nyt alkaa olla vähän wtf fiilis.
Omasta mielestä en nyt ihan kädetön ole, mutta en vain saa korkkausta onnistumaan kuten oli.

Eli ostin emon ja prossun (3770k) ebaysta ja prossu oli valmiiksi korkattu.
No ajelin sen kanssa 4.7ghz @ 1.5v ja lämmöt pysyi parin asteen sisällä todella hyvinä.
Pyöri muistaakseni siinä karvan alle 80c.

No sain päähäni korkata uudestaan ja tutkia miten tehty.
Avasin ja oli liimattu kauttaaltaan reunat. No ei ongelmaa.
Nestemetalli oli ihan pikkasen tursahtanut sirun päältä pois ja sitä oli pieni noro toisella reunalla ihs sisäpuolella.
No ei muutakuin romut esille ja kunnon putsailujen jälkeen uudet Liquid Ultrat ja käyntiin.
Core #0 pysyi aisoissa kuten ennen mutta loput karkasi pahimmillaan 11c korkeammalle.

Viimeisimmän laiton jälkeen laulattanu primeä hetken 4.7GHz @ 1.480v ja lämmöt seilaa seuraavaa.
Core 0: 75-77c
Core 1: 82-84c
Core 2: 82-84c
Core 3: 85-87c

Olen nyt koittanut varmaan vajaa 10 kertaa laittaa uudestaan ja koko ajan samaa showta.
Core #0 viileänä ja loput karkaa kauas.

Mitähän teen väärin?
Jotkut vannoon kiillotetun ihs pohjaan ja jotkut pyyhkäsee karhunkielellä hieman.
Itse pyyhkäisin karhunkielellä.
Kokeillut töpöttää vanupuikolla, Ultran mukana tulleella pensselillä sekä samaisella pensselillä josta lyhennetty karvat reilusti.

Alkaa konstit loppua. Ensviikolla tulis custom loopin osia kovilla putkilla ja niitä en viitsi alkaa asentaa ennen kuin ton prossun saa kuosiin.
Ekan ja tokan avauksen jälkeen koitin liimata, koska oletin että no problem, mutta loput kerrat olen vain antanut socketti lukituksen painaa paikalleen.

Auttakaa! :)
Kohta heitän kuvaa driveen ja jaan linkin tähän.
En tiedä mikä jäähy sinulla on, mitä primen versiota ajelet (avx vai ilman?) tai millä ohjelmalla monitoroit lämpöjä. Mutta jos ilmajäähy ja uusi versio primestä AVX-käskyillä, niin en olisi huolissani jos melkein 1,5 voltilla lämpötilat näyttää alle 90 astetta. :tup:

Kuitenkin, itse olen tehnyt korkkailut tällä kaavalla, eli:

kuikelokorkkaus01.jpg

Nestemetallin (liquid pro) määrä tuollainen pisara, joka riitti vanupuikolla hieroa ytimen päälle nätiksi ohueksi kerrokseksi.
kuikelokorkkau02.jpg

Vanupuikkoon jääneillä sitten maalasin IHS:ään ytimen kohdalle myös ohuen kerroksen ja pyyhkäisin myös nuo mitä tuohon ruiskun piikkiin oli jäänyt IHS:n puolelle.
kuikelokorkkau03.jpg

Prossuna 3570K ja jäähynä hyper 212 evo. Ennen korkkausta, vertailua varten, etsin sellaiset vakaat kellot, joilla lämmöt ei "tavallisessa kuormassa" (prime ei-AVX) mennyt oman mukavuusalueen yli. (AVX:n kanssa nousi kyllä yli 100 asteeseen). Kuvassa 30 minuutin ajon maksimit ja keskiarvot ennen korkkausta ja korkkauksen jälkeen 4,5 Ghz kelloilla ja jännitteet näkyykin kuvasta.

temps.png



Loppusijoituspaikkana sitten Noctuan NH-D14:n alla tuulettimet vajaassa 900rpm:ssä, 4,7Ghz @ ~1,38V.

IBT very high ajettuna tuossa alla ja siinä näyttäisi olevan vähän tuollaista samaa, että core #0 raportoisi hieman alempaa lämpötilaa kuin muut.
4700ibt.png
 
Viimeksi muokattu:
Unohtui mainita.
Tällä hetkellä jäähynä nzxt kraken x52.
Tietoa antaa hwinfo ja rasitan prime95 ja maksimi lämmöntuotolla. Mikä lie small fft olikaan.

Jokin on silti pielessä, kun aikaisemmin kaikki coret oli samoilla linjoilla kuin nyt core 0. Ja parin asteen heitolla vain.

Täytyy nyt ajella 4.5ghz ettei suotta kärvistele enempää.
Pitää vaan nyt ootella että posti tuo ensviikolla lisää nestemetallia niin pääsee jatkamaan tuskailua.
 
Täytyy siis hinkata se siistiksi takas :)
Eniten hämää miksi se yksi ja sama core on viileä verraten muihin. Ei vaihtunut kertaakaan.
Liimat olen raapinut niin hyvin kuin irtosi.
Ei tunnu mutta näkyy värinä vielä.
Täytyy kokeilla nekin vielä paremmin seuraavalla kerralla.

Jos on motonetti lähellä niin tämmösen ostin sieltä omaan käyttöön:

Dronco vesihiomasetti 91x27mm K400/1000/1500 30os | Motonet Oy

Siinä on 400-1000-1500 lappuja mukana, tommonen kätevä ja pieni kahva mihin ne laput tulee tarroilla. Tehty pienten auton/mopon/veneen/pöydän/jne maaliskraidujen/vaurioiden hiontaan, ja sopii tähän IHS-hiomiseen kuin nyrkki pyllyyn. Ollu todella monesti käyttöä korkkailuhommissa, saa pinnat nopeesti kiiltämään :tup:
 
Jos on motonetti lähellä niin tämmösen ostin sieltä omaan käyttöön:

Dronco vesihiomasetti 91x27mm K400/1000/1500 30os | Motonet Oy

Siinä on 400-1000-1500 lappuja mukana, tommonen kätevä ja pieni kahva mihin ne laput tulee tarroilla. Tehty pienten auton/mopon/veneen/pöydän/jne maaliskraidujen/vaurioiden hiontaan, ja sopii tähän IHS-hiomiseen kuin nyrkki pyllyyn. Ollu todella monesti käyttöä korkkailuhommissa, saa pinnat nopeesti kiiltämään :tup:
Kiitti, hyvä vinkki. Vaikkakin hionta/kiillotus tarvikkeita löytyy ennestään, mutta eipä tuo juuri mitään maksa.
Täytyy käydä taas motonetissa heräteostoksilla :D
 
@hb81 Voisiko olla liikaa nestemetallia? Näyttää jotenkin suurelta määrältä tuossa kuvassa, mutta voi myös olla, että kuva hämää kun on kertaalleen avattu. Onko tiedossa mitä nestemetallia siellä oli jos noissa itse aineissa on jotain pieniä eroja?
 
@hb81 Voisiko olla liikaa nestemetallia? Näyttää jotenkin suurelta määrältä tuossa kuvassa, mutta voi myös olla, että kuva hämää kun on kertaalleen avattu. Onko tiedossa mitä nestemetallia siellä oli jos noissa itse aineissa on jotain pieniä eroja?
Voiko olla liikaa? En tiedä. Mutta varmasti liikaa oli muutamalla kerralla kun kokeilin.
Viimeisimmällä kerralla laitoin selvästi vähemmän kuin aikaisemmin ja selvästi paras tulos, mutta silti kaukana.
Siihen myös loppui nestemetalli, joten jäi sille tielle.

Eikä ole tietoa mitä nestemetallia oli välissä. Koostumus erolla toki voi löytää jollain tavalla paremman balanssin.
Ultrahan on ihan hyvää tavaraa kyllä.
Ja nyt kun otit puheeksi, niin tekis mieli käydä ostaa jotain toista ennen kuin posti tuo kamat ja vkl kokeilla uudestaan.
 
Voiko olla liikaa? En tiedä. Mutta varmasti liikaa oli muutamalla kerralla kun kokeilin.
Viimeisimmällä kerralla laitoin selvästi vähemmän kuin aikaisemmin ja selvästi paras tulos, mutta silti kaukana.
Siihen myös loppui nestemetalli, joten jäi sille tielle.

Eikä ole tietoa mitä nestemetallia oli välissä. Koostumus erolla toki voi löytää jollain tavalla paremman balanssin.
Ultrahan on ihan hyvää tavaraa kyllä.
Ja nyt kun otit puheeksi, niin tekis mieli käydä ostaa jotain toista ennen kuin posti tuo kamat ja vkl kokeilla uudestaan.

Itse laitoin tuonverran. En tiedä voiko olla liikaa... periaatteessa voi, mutta sen vaikutuksesta lämpöihin en tiedä. Kuva kertoo tuon laittamani määrän ehkä parhaiten, mutta kuitenkin niin vähän, että pinnasta ei katto peilaantunut vaan oli siinä rajoilla. Tällä määrällä onnistuin mielestäni hyvin.

nestemetallit.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Verkkokaupassa olis ainakin liquid ultraa ja prota.
Pitäisikö hakea Pro tuubi testiin, kun ultralla on jo tullut leikittyä ja pari tuubia sitäkin tulee ens viikolla :D
 
Itse laitoin tuonverran. En tiedä voiko olla liikaa... periaatteessa voi, mutta sen vaikutuksesta lämpöihin en tiedä. Kuva kertoo tuon laittamani määrän ehkä parhaiten, mutta kuitenkin niin vähän, että pinnasta ei katto peilaantunut vaan oli siinä rajoilla. Tällä määrällä onnistuin mielestäni hyvin.

nestemetallit.jpeg
Ei ole muuta haittaa kuin se, että tuo tavara tursuaa sitten muualle. Etenkin Haswellin kanssa saa olla varovainen, kun vierestä löytyy pintaliitoskonkat mitkä ottaa damagea nestemetallista. Sinun tapauksessasi merkityksetöntä. Putsatessa toki semi kettumainen.
 
Huomasin, että vähän enemmän joutuu näkee vaivaa putsaukseen jos tippa putoo ohi :D
Onneksi toi 3770k on melkoisen turvallinen lutrata nestemetallilla.
 
Korkkasin ja hioin 9900k dien en kyllä enää yhtää tiiä minkä verran siitä lähti loppuje lopuks koska tuli vähän härdelliä siinä. Pari juttua mitä huomasin tossa. Prossua kannattaa ehkä painaa ytimen pituus suuntaasesti yhdellä sormella. Itellä meinaa meni aiva pyöreeks aluks se die säikähdi vähä jo et se oli siinä, mutta sain korjattua tilanteen vaihtamalla juuri otteen tollei yhellä soremalla pitkittäin coren suuntasesti.. Suoja teippinä käyttäisin jotain muutaku maalarin teippiä ainaki jos veden kanssa hioo se meinaa irrota koko ajan ja siitä lähtee palasia sinne hiomapaperin sekaan seki saatto vaikuttaa tohon että meni aluks vähä pyöreeks toi ku ne palat tökki siel.. Ja tosiaa saa olla tarkkana siinä ettei hio sitä pcbeetä vaikka niissä on teipit itellä osu paperi iha vähä yhtee kulmaa ja siitä lähti se vihree, mutta ei onneks tullu avaimen perää prossusta.. Mietin tossa vielä että tarviikohan siitä ihs:stä hioa pois alapinnasta että ottaa kunnolla kiinni dieen? otin kyllä siitä vähän koska se tuntu ainaki niin väljältä siinä liikaa tieysti ei kannata ottaa ku sen tehtävä ois vähä niiku tukea siinä ettei koko die halkee.. Lämmöt on nytte ton jälkeen 77 luokkaa realbench testissä 5.2ghz@1.32v ht off jäähynä vesi 420xt45 ja 280xt45 radeilla.. Ainii sit hiomis vaihees ihmettelin ku siinä näky sellasia halkeemia diessä mutta ne hävis sitte ku tarpeeks vaa hio
 
Hyvin kulkee kyllä @akagin prossu!

Itellä ois tuossa kans vielä avaamattomana tuo Rockitin täyskuparinen ihs ja aattelin jos vielä pikkusen hiois tuota dietä...
Muuten ollu kyllä pirun tyytyväinen tuohon prossuun 5Ghz kulkevana. Merkittävä ero havaittavissa edelliseen korkattuun 7700K:hon varsinkin iRacingissa jota tulee enimmäkseen ajeltua.
 
Olisiko pk-seudulla korkkauspalvelua tarjolla 4790k korkkaukseen? Helahoitoa olisin vailla. Jos joku innostuu korvausta vastaan niin iske yv.
 
Korkkasin tänää vanhan i5-3570k prosun. Lämmöt putosi oikein mukavasti ja samoin cpu-cooleri ei enää huuda hoosiannaa rasituksessa. Kellot on 4,4ghz ja ennen korkkaamista lämmöt huiteli aika rajuissa lukemissa. Lämmöt otettu kun ajettu Cinebenchii pari rundia. Voisin sanoa että olen varsin tyytyväinen tuloksiin. Vois ehkä kokeilla kellotella joku ilta vähän lisää jos vielä saisi viimeiset mehut irti.
14672082.jpg
 
Korkkasin tänää vanhan i5-3570k prosun. Lämmöt putosi oikein mukavasti ja samoin cpu-cooleri ei enää huuda hoosiannaa rasituksessa. Kellot on 4,4ghz ja ennen korkkaamista lämmöt huiteli aika rajuissa lukemissa. Lämmöt otettu kun ajettu Cinebenchii pari rundia. Voisin sanoa että olen varsin tyytyväinen tuloksiin. Vois ehkä kokeilla kellotella joku ilta vähän lisää jos vielä saisi viimeiset mehut irti.
Ei korkkaus auta mitään, kun Linus todisti niin yhdessä videossaan! ;) Tahdonvoimalla ne lämmöt vaan putos.
 
Vajaan 3 vuotta vanha i7-6700k päästetty tuskistaan korkkaamalla TeroP:n toimesta. Jäähynä asiaa ajaa Alphacoolin Eisblock XPX 360mm radin kanssa ja samassa kierrossa myös RTX 2080. Ongelmana oli toinen ydin jonka lämpötila karkasi suorilla AIDA64:n pelkällä CPU-testillä 80+ asteeseen, kun muut ytimet chillailivat 55-65 asteen välillä. Intelin aivan korppuna olleet hammastahnat veks, Conductonauttia väliin ja Prime95 small fft tulille. Vajaan puolen tunnin jälkeen ydinten keskilämpötila jäi 53-54 asteeseen ja prossu oli ujoilla kellotuksilla 4.5GHz 1.29V. Tuulettimien nopeutta pystyi tiputtamaan korkkauksen jälkeen 1300 rpm -> 1050.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 608
Viestejä
4 478 502
Jäsenet
73 962
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom