Delid/Korkkaus FAQ & Keskustelu

Tällainen pudotus korkkauksen myötä lämmöissä omalla halpis-8350K:lla. Pistin tilalle conductonauttia ja IHS:n/jäähyn väliin kryonauttia - tuli jälkimmäisen tahnan "levittyvyydestä" muinaisen Tuniq towerin mukana tullut purkka vahvasti mieleen, vaan hyvinhän se näyttää toimivan. 3. sarake=max lämmöt, n. 15 min. primeä:
ennen:

jälkeen:

Mikähän tuossa yhdessä ytimessä on, kun lämmöt on selvästi alempana kuin muilla ytimillä? Onko ero ytimissä, sensoreissa vai lieneekö IHS niin kiero?
 
Tällainen pudotus korkkauksen myötä lämmöissä omalla halpis-8350K:lla. Pistin tilalle conductonauttia ja IHS:n/jäähyn väliin kryonauttia - tuli jälkimmäisen tahnan "levittyvyydestä" muinaisen Tuniq towerin mukana tullut purkka vahvasti mieleen, vaan hyvinhän se näyttää toimivan. 3. sarake=max lämmöt, n. 15 min. primeä:
ennen:

jälkeen:

Mikähän tuossa yhdessä ytimessä on, kun lämmöt on selvästi alempana kuin muilla ytimillä? Onko ero ytimissä, sensoreissa vai lieneekö IHS niin kiero?
Hyvä parannus lämpöihin. Yhden coren ero saattaa johtua monesta asiasta. Koska eroa on myös korkkauksen jälkeenkin, veikkaisin hieman kieroa IHS:ää.
 
Juuh elikkäs. Delidattu i7-3930k (tämä oli vielä juotettua mallia) olisi käsittelyn alla. Suurimpien indiummömmöjen kaapimisen jälkeen core oli selkeästi keskeltä koholla, joten santapaperit ja mummon perintöpeili esiin ja hiomaan.

Skype_Picture_2019_04_22T14_59_15_079Z.jpeg

800 paprulla parin minuutin sutimisen jälkeen alkoi keskikohta ohenemaan mutta alta löytymään tuollaista jännää mosaiikkikuviota.

Skype_Picture_2019_04_22T14_59_16_705Z.jpeg
Testasin jo prossua (nestemetalleilla toki :psmoke:) tuon kuvion huomatessani ja edelleenhän tuo kyllä toimii, mutta lämmöt aivan hanurista. Pakkohan tuo on siis tasaiseksi saada eli sutimista pitää jatkaa, muutoin koko deliddauksen idea menee hukkaan, mutta varmistan nyt vielä muilta että onhan tuo näkösällä oleva alue edelleenkin vain juottamiseen liittyvää pintamateriaalia? Itse ytimen fyysiset osasethan olisivat tasan 90 asteen kulmassa... :confused:
 
Korkkasin viimeviikolla 4690k:n johon Conductonauttia väliin ja IHS takaisin. Ei kyllä lämmöt laskeneet kuin 5 astetta joten aika +-0. Tuskin nestemetalleilla kuitenkaan mitään ns. break-in aikaa kuten normitahnoilla?
 
Hmm, ehkä hivenen vielä tekemistä vesiblokin ja ytimen välisessä kontaktissa ja/tai ytimen pinnan sutimisen kanssa... Kaipa tuosta pitäisi ottaa tuo mosaiikkikuviokin vielä pois, tai ainakin sen verran että tuo oikeankin ylänurkan parin neliömillin alue tulisi muun pinnan tasoihin.

14692446-2.jpg

Skype_Picture_2019_04_23T17_09_25_807Z.jpeg


edit. Ylläolevat lukemat vakiokelloilla, tehonkulutus noin 120 wattia. Tulipa kokeiltua vielä kellotuksilla (210W) ja tuo kakkosydin pomppasi heti 90 asteeseen, vitosytimen pysyessä edelleen alle 50 asteessa. Välittömästi p95 lopetuksen jälkeen kaikki ytimet tippuivat alle 40 asteen.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm, ehkä hivenen vielä tekemistä vesiblokin ja ytimen välisessä kontaktissa ja/tai ytimen pinnan sutimisen kanssa... Kaipa tuosta pitäisi ottaa tuo mosaiikkikuviokin vielä pois, tai ainakin sen verran että tuo oikeankin ylänurkan parin neliömillin alue tulisi muun pinnan tasoihin.

14692446-2.jpg

Skype_Picture_2019_04_23T17_09_25_807Z.jpeg


edit. Ylläolevat lukemat vakiokelloilla, tehonkulutus noin 120 wattia. Tulipa kokeiltua vielä kellotuksilla (210W) ja tuo kakkosydin pomppasi heti 90 asteeseen, vitosytimen pysyessä edelleen alle 50 asteessa. Välittömästi p95 lopetuksen jälkeen kaikki ytimet tippuivat alle 40 asteen.
On kyllä aivan helvetin isot erot ytimien välillä. Kai sitä täytyy vaan hioa lisää.
 
Noniin, taas vartti 800 paperin kanssa ja näyttää huomattavasti paremmalta. Edelleen jännästi nuo ytimet 2, 5 & 6 ovat 5-10 astetta alempana kuin muut, teoriassa jos nelos- ja kakkosytimien lämmöt vaihtaisivat paikkoja keskenään niin tuon eron voisi laittaa epätasaisen kiinnityksen / hiomisen piikkiin, mutta nykyisellään vaikka tuon coresijoittelujen leiskan mieltäisi joko 1-2-3 tai 1-3-5 niin edelleenkään nuo viileät ja kuumat ytimet eivät osu kaikki samalle puolelle... :confused::confused::confused:


SBE_3960X_LGA2011_11.jpg


i7-3930k temps after second lapping.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Korkkasin viimeviikolla 4690k:n johon Conductonauttia väliin ja IHS takaisin. Ei kyllä lämmöt laskeneet kuin 5 astetta joten aika +-0. Tuskin nestemetalleilla kuitenkaan mitään ns. break-in aikaa kuten normitahnoilla?
Otitko liimat pois?
 
Eipä auta vaikka kuinka hioo, tuo 15 asteen ero kuumimman ja viileimmän ytimen välillä on ja pysyy. Tuli kokeiltua normaalia lämpötahnaakin blokin ja tuon ytimen välissä ja sillä lämmöt nousi heti 20 astetta vrt. nestemetalleihin, eipä ollut tuostakaan siis kyse. Tuo mosaiikkikuvio on niin kovaa tavaraa ettei riitä usko ja lihasvoimat sen poistamiseen.
 
mullaki oli tota mosaiikki kuvioo hioin vaan niin kauan että se lähti pois sielt tulee iha kirkasta kyllä jossai vaiheessa vastaa toivottavasti :D kysessä oli kylläkin 9900k. ilmeisesti se mosaiikki kama siinä on juuri sitä joka johtaa todella huonosti lämpöä
 
Ok, pitänee siis hakea kaupasta jotain karkeampaa kuin kasisatasta. Vetelitkö veden kanssa vai ilman?
 
Ettei toi kuvio ole ihan vaan tinaa tai muuta kamaa jolla IHS on noihin juotettu? Onko kokeiltu lämmittää?
 
Jos se olisi tinaa niin se lähtisi kyllä helposti santapaperilla. Pakostihan se on jotain juottamiseen liittyvää kemikaalia, mutta tosiaan niin kovaa tavaraa ettei 800 paperilla tahdo saada mitään aikaan.
 
Ok, pitänee siis hakea kaupasta jotain karkeampaa kuin kasisatasta. Vetelitkö veden kanssa vai ilman?
vetelin iha veden kanssa sillee että jollai kankaan pallalla taputtelin isoimmat vedet pois paperilta ku tuntuu että sitä on helposti vähä liikaaki siin. prossun piirilevy oli teipattuna mutta maalarin teippi on ainaki huono
ku se tahtoo mennä murusiks sinne paperille ja se haittaa taas hiomista ku siel pyörii niit paloi välis.. korjaus edelliseen tais mulla olla 600 se karkein millä vetelin aika pitkälle
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata itseään kiduttaa. Jos ei toivottua tulosta kohtuu hiomisella tule niin pykälän karkeampaa vain. Koita 600 ja jos ei ala antautuu niin 400. Sitä karkeammalla en enää yrittäisi.
 
Melkeen lähtisin tutkimaan saisko ton seoksen sulatettua jollain kemikaalilla pois hiomisen sijaan.

stack.png


Ei taideta titaania, kultaa tai vanadiumia paljoa sulatella millään kemikaaleilla. Toki en tiedä sanoa mitä tuo piisirun päällä oleva tavara on, mutta sen tietäminen olisi varmaankin melko pakollista jos jotain kemiallista puhdistusta haluaisi edes yrittää?
 
Indiumia tuo tosissaan on ainakin uudemmissa juotoksissa. Indiumissa tuo sulamispiste on jotain ~150 c astetta, joten melko käypänen juotostavara ihan prossun ehyenäpysymisen kannalta.

vetelin iha veden kanssa sillee että jollai kankaan pallalla taputtelin isoimmat vedet pois paperilta ku tuntuu että sitä on helposti vähä liikaaki siin. prossun piirilevy oli teipattuna mutta maalarin teippi on ainaki huono
ku se tahtoo mennä murusiks sinne paperille ja se haittaa taas hiomista ku siel pyörii niit paloi välis.. korjaus edelliseen tais mulla olla 600 se karkein millä vetelin aika pitkälle
Koitappas pitää tuota ydintä hieman lämpimänä. Toisinsanoen lämmitä vaikka hiustenkuivaajalla 40-60 asteiseksi ja hio sen jälkeen. Pitäisi pehmittää hieman sitä tavaraa.
 
Käsitin että indiumit kaavittiin jo korkkausvaiheessa tuolta välistä pois. Ilmoittelen illemmalla löytyykö tuolta mosaiikkien alta vielä kultaa ja mirhamia tai pääseekö tuosta ylipäätään santapapereilla läpi..
 
Koneessa pyörii edellisen omistajan korkkaama 6700K, missä on nestemetallit välissä.
Prossu ollut nyt n. vuoden käytössä ja mietin kuinka usein pitäisi metallit vaihtaa?
Sitten kun alkaa lämmöt nousemaan vai onko joku yleinen "parasta ennen" aika?
 
Koneessa pyörii edellisen omistajan korkkaama 6700K, missä on nestemetallit välissä.
Prossu ollut nyt n. vuoden käytössä ja mietin kuinka usein pitäisi metallit vaihtaa?
Sitten kun alkaa lämmöt nousemaan vai onko joku yleinen "parasta ennen" aika?
Jos lämmöt pysyy hyvin kurissa niin kovaa ajoa vaan. Ei niitä tarvitse vaihdella, jossei muitosta tapahdu.
 
Elikkäs ekaa korkkausta mietin, prossuna i7-7700k ja jäähynä phanteks PH-TC14PE (pitäis olla nikkelikupari rajapinta). Eli voinko heittää Conductonauttia IHS ja heat spreaderin väliin, sekä samasta 1g purnukasta myös heat spreaderin ja coolerin väliin?
 
Elikkäs ekaa korkkausta mietin, prossuna i7-7700k ja jäähynä phanteks PH-TC14PE (pitäis olla nikkelikupari rajapinta). Eli voinko heittää Conductonauttia IHS ja heat spreaderin väliin, sekä samasta 1g purnukasta myös heat spreaderin ja coolerin väliin?
Kyllä tuo riittää naftisti molempiin. Sinuna melkein laittaisin pelkästään IHS:n ja dien väliin conductonautit ja laitat coolerin alle sitten vaikkapa kryonauttia. Ei tarvitse tolskata sen nestemetallin kanssa myöhemmin.
 
Jep, heitetään Kryonautit samaan tilaukseen mukaan, ehkä tuo on turvallisempi/parempi vaihtoehto tosissaan ilman merkittäviä haittoja
 
Jimillä on IPA -pullo (Isopropyylialkoholia) tai vastaavaat loppu ja muualla on tosi kalliita (kun laskee postit).
Onko noita rautakaupoissa jotain vastaavia joita voisi käyttää tai marketeissa (prisma, citymarket?). En haluaisi 20€ maksaa posteineen moisesta, kun mahdollisesti vain tätä käyttöä varten tarvitsisin eli tosi pienen pullon.
 
Jimillä on IPA -pullo (Isopropyylialkoholia) tai vastaavaat loppu ja muualla on tosi kalliita (kun laskee postit).
Onko noita rautakaupoissa jotain vastaavia joita voisi käyttää tai marketeissa (prisma, citymarket?). En haluaisi 20€ maksaa posteineen moisesta, kun mahdollisesti vain tätä käyttöä varten tarvitsisin eli tosi pienen pullon.
Apteekista esim. pikkupullo n.5€
 
Jimillä on IPA -pullo (Isopropyylialkoholia) tai vastaavaat loppu ja muualla on tosi kalliita (kun laskee postit).
Onko noita rautakaupoissa jotain vastaavia joita voisi käyttää tai marketeissa (prisma, citymarket?). En haluaisi 20€ maksaa posteineen moisesta, kun mahdollisesti vain tätä käyttöä varten tarvitsisin eli tosi pienen pullon.

Apteekeista yleensä löytyy pikkupulloja. Onhan niissä litrahinnat tietty paljon kovemmat, mutta ovat puhdasta IPAa ilman mitään turhia öljyjä ym. mitä joistain löytyy.
 
Automarketeista löytyy MAF cleaner spraytä (ilmamassamittarin puhdistus) tai sitten elektroniikkapuhdistusspraytä.
 
Taitaa olla aika sama käyttää perus jarrukliineriä. Muutama euro iso pullo.
Se sirun pinta kuitenkin pitää hinkkaa nukkaamattomalla puhtaaksi niin ei siihen mitään ainesosia jää.
Sitä voi sitten suhautella mihin vain missä rasvanpoistoa tarvitsee.
Tai vaikka liimatessa tuore liima lähtee hyvin.
Itse ainakin käyttänyt perus jarrukliineriä kun autohommissa sitä kuluu kuitenkin.
 
Mutta itse asiaan. Eli 8600K käy kuumana kuin mikä vaikka vain 1.28V fixedinä ja ei nouse eikä laske siitä paljoa, 4.8ghz ja -2 AVX. Esim. prime95 ja OCCT cpu:linpack lyö sen sataan niin nopeasti että ei ehdi prossun tuuletin oikein mennä kunnolla käyntiin. Kiinnitys on kyllä tarkistettu. Jäähy on kesy, mutta pitäisi riittää imo kun ei ole kuitenkaan kuin 6 core ilman HT. Eli Cryorig H7 on jäähynä.

Ajattelin delidata ja pistää ilman silikoonia takas Lidin. Onko iso riski vai kannattaisiko vaan tilata silikoonitkin? Käsittääkseni Die-Mate 2lla onnistuu kyllä takaisinlaittokin.

Tilattu kamat:
Liquid Extreme -nestemetalli lämpötahna + puhdistussarja
Delid-Die-Mate 2

Puhdistusneste hakusessa (aiemmissa viesteissä asiasta).

Kannattaa varmaan tilata jotain tahnaa lidin ja coolerin väliin? Ei varmaan tuo liquid extreme parasta siihen? Thermal Grizzly Kryonaut 1g ok?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta itse asiaan. Eli 8600K käy kuumana kuin mikä vaikka vain 1.28V fixedinä ja ei nouse eikä laske siitä paljoa, 4.8ghz ja -2 AVX. Esim. prime95 ja OCCT cpu:linpack lyö sen sataan niin nopeasti että ei ehdi prossun tuuletin oikein mennä kunnolla käyntiin. Kiinnitys on kyllä tarkistettu. Jäähy on kesy, mutta pitäisi riittää imo kun ei ole kuitenkaan kuin 6 core ilman HT. Eli Cryorig H7 on jäähynä.

Ajattelin delidata ja pistää ilman silikoonia takas Lidin. Onko iso riski vai kannattaisiko vaan tilata silikoonitkin? Käsittääkseni Die-Mate 2lla onnistuu kyllä takaisinlaittokin.

Tilattu kamat:
Liquid Extreme -nestemetalli lämpötahna + puhdistussarja
Delid-Die-Mate 2

Puhdistusneste hakusessa (aiemmissa viesteissä asiasta).

Kannattaa varmaan tilata jotain tahnaa lidin ja coolerin väliin? Ei varmaan tuo liquid extreme parasta siihen? Thermal Grizzly Kryonaut 1g ok?
Toimii sekä silikoonilla, että ilman. Itse laitoin silikoonia IHS:n kulmiin siten, että prossu pysyy hyvin kasassa, muttei nosta IHS:ää PCB:stä eli en laittanut sitä IhS:än alle vaan ikään kuin päälle. Hankala selittää.. Toimii näinkin erinomaisesti. Ei enää yhtä siistin näköinen kuin alkuperäinen, mutta toimii huomattavasti paremmin ja yhä helposti käsiteltävä.

Noissa normitahnoissa ei ole suuria eroja. Kryonaut taitaa olla parasta. Itse olen käyttänyt Noctuan NT-H1 tahnaa ja olen ollut tyytyväinen.

Puhdistuksessa käytän Arctic Silver ArctiClean Kit 60ml - 9,40€

Tätä silikoonia laitoin. Speksien mukaan pitäisi olla sopivaa kyseiseen käyttöön. Itselläni ei ole ollut ongelmia. Permatex RTV-silikoni musta 80ml | Motonet Oy

Deliddasin myös Der8auerin delid työkalulla.
 
Mulla on korkatut prossut kanssa tolla Permatexin blackilla kiinni, hyvin pelittää ja kuivumisaikakin sopivan venyvä jos kävi jotain oho-tapahtumia. Jos laittaa samalla tavalla kuin tehtaalta kiinni, niin kannattaa muistaa se ilmarako.
 
Nappasin tuossa männäviikolla 8600k:sta hatun pois (5€ kiinantyökalu eBaysta), IPAa ei ollut niin putsailin Russian Standard Platinumilla. Vaikutus oli huomattava, primessä AVX-kuormalla alkoi aiemmin throttlaamaan kun lämmöt meni yli 95 asteeseen (4.8GHz/1.3V), korkattuna ei mene paljoa yli 70 asteen. Pelatessa lämmöt tippui tyyliin 70->45 asteeseen. Korkkauksen seurauksena sain nostettua kellot 5.0 (1,3V) -> 5.2 GHz:iin (1,35V), AVX offsetilla -2. Enempää en edes kokeillut, mutta hommaa voi kyllä suositella näillä prossuilla.

Jäähynä NH-D14. Coren päällä Conductonauttia, IHS:n päällä sitten Kryonauttia. En liimaillut, hyvin pysyy nipussa emon kannassa.
 
Mulla on korkatut prossut kanssa tolla Permatexin blackilla kiinni, hyvin pelittää ja kuivumisaikakin sopivan venyvä jos kävi jotain oho-tapahtumia. Jos laittaa samalla tavalla kuin tehtaalta kiinni, niin kannattaa muistaa se ilmarako.
Mikä ilmarako?
Olen aina liimannut takaisin laittamalla ohuesti koko IHS ympäri silikoonin.
Puristanu korkkaustyökalun lisäosalla ja antanut hetken kuivaa ennen kiinni laittoa.
Muutamat olen avannut jälkikäteen vain mielenkiinnosta ja aina ollut hyvä kontakti DIE ja IHS välillä. Yhden kokeilin laittamalla nestemetallit vain sirun päälle ja uudelleen korkkauksen jälkeen oli tasainen läiskä myös IHS pinnassa.
 
Mikä ilmarako?
Olen aina liimannut takaisin laittamalla ohuesti koko IHS ympäri silikoonin.
Puristanu korkkaustyökalun lisäosalla ja antanut hetken kuivaa ennen kiinni laittoa.
Muutamat olen avannut jälkikäteen vain mielenkiinnosta ja aina ollut hyvä kontakti DIE ja IHS välillä. Yhden kokeilin laittamalla nestemetallit vain sirun päälle ja uudelleen korkkauksen jälkeen oli tasainen läiskä myös IHS pinnassa.
IHS:n väliin jää ilmaa -> Lämpötilan muutos aiheuttaa ilman laajenemista ja supistumista -> IHS:n väliin jää painetta. Siksi noissa on jossain kulmassa aina pieni liimaton pätkä, jotta sinne alle pääsee ilmaa vapaasti.
 
IHS:n väliin jää ilmaa -> Lämpötilan muutos aiheuttaa ilman laajenemista ja supistumista -> IHS:n väliin jää painetta. Siksi noissa on jossain kulmassa aina pieni liimaton pätkä, jotta sinne alle pääsee ilmaa vapaasti.
Nyt kyllä rohkenen olla erimieltä.
Yhdessäkään kivessä ei vielä liimattomia kohtia ole ollut mitä korkannut.
 
Nyt kyllä rohkenen olla erimieltä.
Yhdessäkään kivessä ei vielä liimattomia kohtia ole ollut mitä korkannut.
Vai niin :think:

6700K:
index.php


7700K:

maxresdefault.jpg


8700K:

04093230397l.jpg


9900K:

2dedde23adab0fc0b3a784931dae4c50_XL.jpg



Ja jottei mikään jäisi epäselväksi niin Ryzeneissä on myös käytetty vastaavaa:

AMD_Ryzen_2_delidded_with_heatspreader_2.jpg


Tai vaihtoehtoisesti itse IHS:n on tehty pieni reikä (juotetuissa).

LL
Sitten kerrotkos mitkä prosessorit olet korkkaillut, missä vastaavaa ratkaisua ei olisi? :kahvi:
 
4kpl 3770k
1kpl 3570k
1kpl 4790k
1kpl 8770k

Ja nyt kun aloin tutkia kuviani, niin kyllä niissä rako oli :D
Liekö isompaa haittaa, että rakoa ei välttämättä ole enään?
Vuoden rullaillu kelloteltu 3570k ei ainakaan näyttänyt sen kummallisemmalta kuin korkaamaton, kun avasin uudestaan mielenkiinnosta.
 
4kpl 3770k
1kpl 3570k
1kpl 4790k
1kpl 8770k

Ja nyt kun aloin tutkia kuviani, niin kyllä niissä rako oli :D
Liekö isompaa haittaa, että rakoa ei välttämättä ole enään?
Vuoden rullaillu kelloteltu 3570k ei ainakaan näyttänyt sen kummallisemmalta kuin korkaamaton, kun avasin uudestaan mielenkiinnosta.
Eipä tuossa varmaankaan tule sen kummempia ongelmia. Jos kovin kuumana käy niin voi jostain kulmasta alkaa puskemaan liimaa ulos tmv. Veikkaisin kuitenkin, että tuo liimaus ei ole niin tiivis, etteikö se hieman periksi antaisi noissa tilanteissa. IHS on kuitenkin ~32kg puristuksessa niin se ei pääse liikkumaan.
 
Jimillä on IPA -pullo (Isopropyylialkoholia) tai vastaavaat loppu ja muualla on tosi kalliita (kun laskee postit).
Onko noita rautakaupoissa jotain vastaavia joita voisi käyttää tai marketeissa (prisma, citymarket?). En haluaisi 20€ maksaa posteineen moisesta, kun mahdollisesti vain tätä käyttöä varten tarvitsisin eli tosi pienen pullon.

Päädyin sitten tämmöiseen. 6.90€ 450ml painepullo Propan-2-ol
Bilteman Elektroniikkapuhdistusaine

Huomenna itse operaatio näillä näkymin.
 
No niin 24c tippui max lämmöt kuumimmasta coresta lämmöt eli jotain oli mennyt intelillä pieleen kyllä tuon prossun kanssa. Testi oli 1344k prime 4.8ghz ei avx. 15min time to run ja tunnin testin jälkeen. Ennen delid 90c ja nyt 66c

Jotain meni kyllä vituiksi koska taistelin 4-5h asian kanssa kun kone ei enää käynnistynyt. Virrat tuli, mutta msi ez debug heitti vaan mem/cpu erroria. Irroitin lidin 4x ja putsasin ja säädin metallia jne. Lopulta hokasin että muisti ei enää toimi dual channelilla. Nappasin kuvan emon pinneistä isolla resolla ja siellä ei ole mitään syytä ongelmalle. Prossun putsasin myös 4x ja putsasin IPAlla ja vikalla kerralla myös emon puolelta.

Jään silti imo kevyesti voitolle kun -24c vaikka lähtikin dual channel, mutta on kyllä erikoinen ongelma. Jos joku osaa sanoa mikä prossun puolelta 8600Kssa vaikuttaa dual channeliin niin voisin kerran vielä avata ja katsoa että onko siinä muka jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Ettei vain vahingossa olisi pintaliitos irronnut tai kärsinyt pinnipuolella?
Ei mitään hajua kyllä missä noissa menee muistipuoli.
Tällaisen kuvan löysin:

coffee_lake_die_(hexa_core)_(annotated).jpg
 
No niin 24c tippui max lämmöt kuumimmasta coresta lämmöt eli jotain oli mennyt intelillä pieleen kyllä tuon prossun kanssa. Testi oli 1344k prime 4.8ghz ei avx. 15min time to run ja tunnin testin jälkeen. Ennen delid 90c ja nyt 66c

Jotain meni kyllä vituiksi koska taistelin 4-5h asian kanssa kun kone ei enää käynnistynyt. Virrat tuli, mutta msi ez debug heitti vaan mem/cpu erroria. Irroitin lidin 4x ja putsasin ja säädin metallia jne. Lopulta hokasin että muisti ei enää toimi dual channelilla. Nappasin kuvan emon pinneistä isolla resolla ja siellä ei ole mitään syytä ongelmalle. Prossun putsasin myös 4x ja putsasin IPAlla ja vikalla kerralla myös emon puolelta.

Jään silti imo kevyesti voitolle kun -24c vaikka lähtikin dual channel, mutta on kyllä erikoinen ongelma. Jos joku osaa sanoa mikä prossun puolelta 8600Kssa vaikuttaa dual channeliin niin voisin kerran vielä avata ja katsoa että onko siinä muka jotain.
Eihän prossun kontaktipuolella (alapuolella) ole mitään likaa esim lämpötahnaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom