DDR5-muistit - kellotukset ja kokemukset

@pulshu eiks sun ois iisein nostaa jännite vaikka 1.475V, kun ei lämmöissäkään ongelmaa (vielä :D) ja jos Karhu hyrskyttääkin, niin löydät syyn helpoiten. Jos yhä epävakaa, niin laske takaisin.

Suotta nuukailemaan jännitteen kanssa, se on ensimmäinen asia jonka laitan ylös. Sitten muita säätämään. Kuten aiemmin kuvailin että kun voi olla varma ettei muistien jännitteestä ota kiinni, niin mukavampi hieroa muita

@pulshu eiks sun ois iisein nostaa jännite vaikka 1.475V, kun ei lämmöissäkään ongelmaa (vielä :D) ja jos Karhu hyrskyttääkin, niin löydät syyn helpoiten. Jos yhä epävakaa, niin laske takaisin.

Suotta nuukailemaan jännitteen kanssa, se on ensimmäinen asia jonka laitan ylös. Sitten muita säätämään. Kuten aiemmin kuvailin että kun voi olla varma ettei muistien jännitteestä ota kiinni, niin mukavampi hieroa muita
Joo no niihän se on... mut mees kattomaan mitä nää muistit maksa jimmssillä nykyään. :-D Hinta oli 265€ kun ostin ja taitaa olla jotain ~2000€ luokkaa nyt niin ei vittu kyllä pihi mies lähe moisia maksamaan jos polttaisin nää. :-D Käsitellään siis silkkihansikkain. ;-)

Joo no niihän se on... mut mees kattomaan mitä nää muistit maksa jimmssillä nykyään. :-D Hinta oli 265€ kun ostin ja taitaa olla jotain ~2000€ luokkaa nyt niin ei vittu kyllä pihi mies lähe moisia maksamaan jos polttaisin nää. :-D Käsitellään siis silkkihansikkain. ;-)
Jossain 1.8V kohdilla voidaan puhua polttamisesta, tarttisko sanoa että ddr5 hynix on hieman kuin samppa-B aiemmasta ddr4-muistituotteista. Se tykkää vaan kun kutittelee. Aloitin eräällä toisella kitilä 1.575V, tosin kuin kapasiteettia puolet tuosta mitä sulla, niin ei tuota lämpöäkään samaa tahtia. Hivenen luntannut noita ns. bench/suicide-jännitteitä joilla paahtaneet "kivoja numeroita" testeihin.

Tällä joka nyt paikoillaan, ei ole takuuta luultavasti, ellei joku tehtaan oma kun OEM-kitti ompi. :kahvi: Tosin ei saakaan enempää kuin 1.435V asetettua. Boottaa suuremmilla aina safemodeen vaikka olisi se ns. high voltage-asetus päällä, jonka oikeaa nimeä juuri nyt en taas muista. Sitten on vielä kaksi muuta takuullista kittiä. :)

sulla myös tais olla GDM disabled?

Viimeksi muokattu:
Jokaisella on se oma rajansa. Itse pyrin pitämään muistini jopa 1.35V tai alle tai pitkin hampain nostan 1.4V vaikka hyvin tiedän että osa (ehkä monikin) kitti myydään jopa 1.45V perus asetuksilla:
1772904048221.png

Toki joo, mahdollisesti saisi isompia asetuksia ja ehkä jopa 8000 nopeus toimisi jos suostuisi nostamaan jännitettä mutta itse olen tyytyväinen ja kohtuullisen varma että vielä 10v jälkeenkin jos ei itsellä niin sitten jollain muulla nämä muistit toimivat.
Katsoo sitten kun tule uusia prosessoreja myyntiin ja ehkä aika päivittää. Lisäksi kuten ylempänä todettu 189€ itse maksoin ja nyt näyttää (kas, tullut jopa alaspäin) hinta "vain" 844,99€

Jokaisella on se oma rajansa. Itse pyrin pitämään muistini jopa 1.35V tai alle tai pitkin hampain nostan 1.4V vaikka hyvin tiedän että osa (ehkä monikin) kitti myydään jopa 1.45V perus asetuksilla:

Itsekkin ajelen kevyemmillä volteilla, osin sekin takia että 64Gb kitti kuumenee selvästi enemmän. Saisihan tuon viileämmäksi, jos vaihtaisi sisuskalujen järjestystä. Kotelo kun on modulaarinen, niin setuppia voi vaihdella. Nyt on invertoituna, oikein hyvä näytönohjaimen lämmöille. Jos setupin kääntäisi, niin kattotulettimet puhaltaisi paremmin muisteille. Nyt pohjassa on yksi tuuletin, jonka ilmavirta osin osuu muisteille.

On omakin muistisetti kallistunut:

Ostin syksyllä konetta uusiessa 199€ nyt 1299€. Tuurilla tuli vielä lisättyä pariteranen ssd samaan tilaukseen mukaan.

No ehkä sitä toki uskaltaa muistejen jännitteitä nostaa huoletta mut toki ei se korjaa tuota FCLK "ongelmaa" että 2200MHz muuttu epävakaaksi. Toki paraneeko noi primary/secondary latenssit jännitteen nostolla...?

No ehkä sitä toki uskaltaa muistejen jännitteitä nostaa huoletta mut toki ei se korjaa tuota FCLK "ongelmaa" että 2200MHz muuttu epävakaaksi. Toki paraneeko noi primary/secondary latenssit jännitteen nostolla...?
vaikuttaa yhtälailla muistien taajuuteen, kuin viiveisiin jännitteet ja nimenomaan tCL osalta

vähempi muistijännitettä ja saat enemmän taajuutta ja löysemmän tCL - tai toisinpäin, eli vähemmän taajuutta ja kireämmän tCL. Esim. jos vaikka 6000 CL30 on vakaa ja CL28 ei, pieni naksu lisää VDD (eli muistijänittettä) yleensä oikaisee epävakauden jos nimenomaan tuosta asetuksesta olisi kyse. Toisella kitillä 6200 CL26 ajelin puolisen vuotta ja 1.45V vähempää en koittanut koskaan

Hieroisin ensin nuo muistit kuntoon, 2000 FCLK jos 6000-taajuudella muisteja, 2133 jos 6400... jahka muistit todettu täysin vakaiksi, FCLK:n kanssa touhuten.

Juu, tuossa yhdet g.skillit jotka ottaa 1.6v jos haluu mennä 8000mhz, 8800 1.66, eikä ole palanut mihinkään :) Vesille pitäis laittaa, niin pysyis lämmöt jotenki hanskassa noilla taajuuksilla :D

Juu, tuossa yhdet g.skillit jotka ottaa 1.6v jos haluu mennä 8000mhz, 8800 1.66, eikä ole palanut mihinkään :) Vesille pitäis laittaa, niin pysyis lämmöt jotenki hanskassa noilla taajuuksilla :D
Eikö 6400MT jälkeen tarvii sit ajaa 2:1 jakajalla muisteja vai missä kohtaa se raja tais tulla pakotetusti vastaan? Sitä vaan pohdin että onko se silti jossain vaiheessa enemmän= parempi vai tuleeko jotain hittiä alkuun tiettyyn nopeuteen asti?

Eikö 6400MT jälkeen tarvii sit ajaa 2:1 jakajalla muisteja vai missä kohtaa se raja tais tulla pakotetusti vastaan? Sitä vaan pohdin että onko se silti jossain vaiheessa enemmän= parempi vai tuleeko jotain hittiä alkuun tiettyyn nopeuteen asti?
6400-7000 välissä, tapauskohtaista. Ajatuksena FCLK 2200 ja muistit 6600, 1:1, viehättää. :kahvi:

Nyt puhutaan teoria vs käytäntö. Eli teoriassa "koskaan" ei tule rajaa vastaan paitsi teennäiset valmistajien asettamat rajoitukset.
Käytännössä todella moni yksilö ei edes taivu johonkin 6100 nopeuteen jne. Syynä voi olla muisti itse, prosessorin muistinohjain tai emolevy. (Tai sitten käyttäjä eli kellottaja jos ei ole sattunut ostamaan valmiiksi ylikellotettuja muisteja mitä toki suurin osa myytävistä muisteista on)

Toki moni on ihan testien kautta todennut että "tiukat" (jokainen nyt voi itse sen määrittää mitä tuo tarkoittaa) 6000 nopeudella olevat muistit 2:1 jakajalla ovat paremmat kuin "löysät" 8000+ (tai edes 6100 tai 6200) muistit. Mutta toki, jos saat esim. CL 26 6400 tai 8200 2:1 olevat muistit kellotettua niin ne ovat nopeammat kuin CL 26 6000 muistit.

Toki moni on ihan testien kautta todennut että "tiukat" (jokainen nyt voi itse sen määrittää mitä tuo tarkoittaa) 6000 nopeudella olevat muistit 2:1 jakajalla ovat paremmat kuin "löysät" 8000+ (tai edes 6100 tai 6200) muistit.
Mä olen todennut, että 2:1 8000 XMP-ajoituksilla + tRFC ja tREFI tiukattuina on jo selkeästi parempi, mitä ikinä sain 1:1 FCLK2200 6200 A-diellä vaikka kuinka kireäksi veti. Lisäksi nuo 8000 M-diet meni tuollai 1,35-1,38V jännitteellä kun A-diellä sai vaihtaa 4 3:n tilalle.

@pulshu katoin että sulla on tRRDS=4 ja tRRDL=8. Mä isontaisin noita, jos on vakauden kanssa haasteita. DDR5:n kanssa tRRDS on erittäin tärkeää olla 8 (tai alle), mutta missään nimessä ei saa olla yli 8:n. tRRDL ei tietääkseni oikeastaan edes käytetä/vaikuta, mutta mä kun noita 2x24GB M-die kitilläni aikanaan testailin, niin tuli silloin tällöin random erroreita, jos tRRDL oli vähemmän kuin 14. Tämä siis 8000 muisteilla.
Kokeile ihan vaan 8 ja 12 vaikka noihin, että vaikuttaako mitenkään suorituskykyyn, tai vakauteen.

Mä olen todennut, että 2:1 8000 XMP-ajoituksilla + tRFC ja tREFI tiukattuina on jo selkeästi parempi, mitä ikinä sain 1:1 FCLK2200 6200 A-diellä vaikka kuinka kireäksi veti. Lisäksi nuo 8000 M-diet meni tuollai 1,35-1,38V jännitteellä kun A-diellä sai vaihtaa 4 3:n tilalle.

@pulshu katoin että sulla on tRRDS=4 ja tRRDL=8. Mä isontaisin noita, jos on vakauden kanssa haasteita. DDR5:n kanssa tRRDS on erittäin tärkeää olla 8 (tai alle), mutta missään nimessä ei saa olla yli 8:n. tRRDL ei tietääkseni oikeastaan edes käytetä/vaikuta, mutta mä kun noita 2x24GB M-die kitilläni aikanaan testailin, niin tuli silloin tällöin random erroreita, jos tRRDL oli vähemmän kuin 14. Tämä siis 8000 muisteilla.
Kokeile ihan vaan 8 ja 12 vaikka noihin, että vaikuttaako mitenkään suorituskykyyn, tai vakauteen.
Hmm... Mut nyt kun virheet loppu jo FCLK ja jännitteitten laskun jälkeen niin liekkö tarve vai ihan vaan varoiks?

Statistiikka

Viestiketjuista
302 150
Jäsenet
82 103
Uusin jäsen
Pekkara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom